Uusin macOS -keskustelu (Mojave, Catalina, Big Sur...)

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Onko porukka päivittänyt jo uusimpaan OS X:ään? Kokemukset hyviä/huonoja? Itsellä yhä hyppäys tekemättä, kun samalla pitänee päivittää vanhempien kone ja siihen ei mielellään ylimääräisiä päivityksiä tee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Päivittelin kotiläppärin (2013 MBPR), ei ongelmia mutta enpä huomannut erojakaan juuri missään. Ehkä jos Siri kiinnostaisi yhtään ni olisi enemmän iloa :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8
On ollut käytössä julkaisusta asti. Ainut ongelma mikä on ollut, niin Chrome kaatuili aina välillä, mutta nyt sekin on taas toiminut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Päivittelin kotiläppärin (2013 MBPR), ei ongelmia mutta enpä huomannut erojakaan juuri missään. Ehkä jos Siri kiinnostaisi yhtään ni olisi enemmän iloa :D
Voiko sitä Siriä käyttää koneen sisäisiin hakuihin? Tyyliin englanniksi väännettynä "onko minulla ohjelmia, joita en ole käyttänyt yli kahteen vuoteen?"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
233
Päivitin tänään MacBook Pron (Mid-2015) Sierraan. En ole huomannut vielä mitään ongelmia. Mutulla sanoisin että paljon mediaa sisältävä veppiselailu ei syö prossua niin paljon kuin ennen ja kone tuntuu viileämmältä. Siriä en käytä, joten en osaa sanoa siitä mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Late 2008 Macbookissa toiminut ihan hyvin. Melkein väittäisin, että on asteen verran kevyempi kuin El Capitan. Ei tuota eroa nopeammalla koneella huomaa (i5 iMac), mutta tuon 2,4GHz core2:n läppärin kanssa kyllä. Muuten komppaan edellisiä (ulkoisesti Siriä lukuunottamatta melkein identtinen edellisen version kanssa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Imac 27" mid 2011 ja macbook air 11" mid 2011 päivitetty. Ei ongelmia, mutta ei myöskään isompia muutoksia.
Yleispalvelimena toimiva mac mini late 2012 odottaa vielä päivitystä ja tämän teen vasta myöhemmin kun tulee ajallisesti sopiva kolo....
(En halua rikkoa toimivaa ja vakaata palvelinta)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
No niin, nyt sierra hurrannut minissä reilun vuorokauden. Ei ongelmia, kaikki toimii kuten ennenkin.
Käytössä Parallels Desktop 12, jossa pyörii uusin debian ja windows 7, sekä eyetv, transmission, weather cat sekä kuvat ohjelma. Server ohjelma käytössä jossa päällä time machine, levyjaot, cache, software update sekä ftp.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
139
Päivitin oman 2013 MBP:n heti kun päivitys tuli saataville ja kaikki toimii kuten ennenkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
27
Macbook Air (2015) toimi parilla aiemmalla OSX:llä siten, että akku valui tyhjiin kun laitteen laittoi nukkumaan - Sierran kanssa ei ole enää moista ongelmaa eli ovat ainakin jotain tehneet oikein. Muistia tuntuu vievän myös hieman vähemmän.
Sen iCloudin kanssa kannattaa sitten olla varovainen sillä se oletuksena tuppaa suuren osan käyttäjän tiedostoista pilveen ja pois koneesta eli ei kannata ihmetellä mihin tiedostot ovat kadonneet.
Siri on mielestäni varsin turha paskake etenkin jossain muussa härpäkkeessä kuin kännykässä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Siri on mielestäni varsin turha paskake etenkin jossain muussa härpäkkeessä kuin kännykässä.
Jo tuossa aiemmin samaa kyselin, mutta pystyykö Sirillä tekemään kontekstia sisältäviä hakuja koneesta? Esimerkiksi "onko minulla ohjelmia, joita en ole käyttänyt yli kahteen vuoteen?"
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3
Jotain yksinkertaisia kysymyksiä kontekstilla se ymmärsi mitä testailin viiden minuutin ajan, esimerkiksi "How many emails I got from amazon last week" tuotti oikean tuloksen suoraan. Suomeksi Siri ei ainakaan iOS laitteilla osaa läheskään yhtä paljon asioita, eikä asiaa helpota ettei oletushakukonetta voi vaihtaa Bingistä Googleksi.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Olen päivittänyt macbook pro early 2015 uusimpaan sierraan, ja myös iphoneen ios10 ja kaikki päivitykset sitä mukaan kun tulee. Ei ongelmia missään.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
uutta apple-herkkua saataville macos ja ios puolelta myös
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Beta versioista asti ollut kaytossa iMacissa ilman suuria ongelmia - pari pienta bugia raportoinut.

Android debug bridgen kanssa oli ongelmaa, kun katkaise yhteyden puhelimeen viiden minuutin kuluttua. Korjattu asentamalla uusi adb versio Android beta-kanavalta.

Eka arsyttava piirre Sierrassa oli, kun koneessa ei voinut olla sama salasana kuin iCloudissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3
Puoliso törmäsi myös tuohon samaan ongelmaan salasanan kanssa, ei voinut olla sama kuin iCloudin tunnus. Tämä on sinällänsä tietoturvallisesti hyvä asia välttää saman salasanan käyttöä ja Sierra myös tukee ominaisuutta avata kone sillä iCloudin tunnuksella jos ei halua kahta eri tunnusta käyttää.

Uusimmissa malleissa myös Apple Watchin avulla saa koneen auki.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Hyvin on toiminut tähän mennessä. Ei mitään ongelmia Logic Pro X:n tai Focusriten Firewire-kortinkaan kanssa. Ainoa ongelma mihin törmäsin oli ettei Karabiner toiminut. Onneksi saman kehittäjän uusi Karabiner-Elements korjasikin seikan.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
semmoisia pikku bugeja havainnut, että näppäimistön valot ei aina ole päällä kun koneen herättää, ja joskus myös bluetooth on mennyt päälle omin päin
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Päivitetty on Sierraan (MacbookAir Early 2014) ja toivoin että Safarin rantapalloilut olisivat hävinneet mutta ei.. Jostain ihmeen syystä Safarilla suht tasaisin väliajoin rantapallo alkaa pyörimään, ehkä 30 sekunniksi sitten taas hommat jatkuu. Tosin jos esim se nyt lähtee taas pyörimään niin voin kyllä näppäillä tekstiä bufferiin ja se tähän ilmestyy sen jälkeen kun palloilu pysää, mutta kuitenkin. Tökkii, harmittaa vähän. Kun pitäisi niin olla breeemiumia.

Muuten pelittää hemmetin hyvin ja Safarissa videoiden Picture in Picture ominaisuus on tosi kiva juttu.

semmoisia pikku bugeja havainnut, että näppäimistön valot ei aina ole päällä kun koneen herättää, ja joskus myös bluetooth on mennyt päälle omin päin
Näihin "bugiraportteihin" olisi järkevää ilmoittaa myös ne specsit koneesta jota käytät. Kun nuokin vaikuttaa niin laitekohtaiselta ongelmalta kuin olla ja voi. Itsellä ei mitään rautapohjaista tuonkaltaista ongelmaa ole ollut.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
22
Termos! Onko Macci tietäjiä paikalla? Ostin käytetyn Macin (OS X Sierra) ja loin tietysti uuden käyttäjän. Kysymys kuuluu tuosta avainnipun käytöstä ja sen sisältämien tietojen poistosta, voinko poistaa kaikki kohteet vai onko kone sen jälkeen totaalisen sekaisin? En vain haluaisi että siellä roikkuu mitään ylimääräistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Termos! Onko Macci tietäjiä paikalla? Ostin käytetyn Macin (OS X Sierra) ja loin tietysti uuden käyttäjän. Kysymys kuuluu tuosta avainnipun käytöstä ja sen sisältämien tietojen poistosta, voinko poistaa kaikki kohteet vai onko kone sen jälkeen totaalisen sekaisin? En vain haluaisi että siellä roikkuu mitään ylimääräistä.
Ei nyt ihan vastaa kysymykseesi, mutta miksi et asenna koko käyttöjärjestelmää uudestaan? Ei ole todellakaan mikään vaikea homma, ja näin varmistat ettei ole mitään ylimääräistä missään.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 013

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Ihmettelin oliko jotain hajonnut kun 10.12.2:n jälkeen akkuvalikko ei näytä enää ennustetta akunkestolle mutta Apple on mennyt tosta noin vaan poistamaan kyseisen fiitsörin. Mitä helvettiä :D

https://9to5mac.com/2016/12/13/how-...ated-time-remaining-heres-how-to-get-it-back/
http://www.macworld.com/article/3149732/macs/apple-macos-sierra-update-macbook-pro-battery-life.html

Joo. Mutta Activity Monitor näyttää Energy välilehdellä edelleen jäljellä olevan ajan.

Tim Cook on epäpätevä kusipää joka ajaa Applen konkurssiin tällä menolla.
Hän keskittyy tukemaan Hillary Clintonia ja muuhun poliittiseen skeidaan, vähät välittää Applen "Pro" käyttäjien toiveista jne. Pääasia että hintoja saadaan nostettua joka ikinen vuosi.

Ja kyllä, tämä on ehdottomasti Tim Cook päätös ollut poistaa tuo akkukeston jäljellä oleva ajan näyttö yläpalkista. Hän siihen on suostunut, hän on firman toimitusjohtaja.

Steve Jobs olisi sanonut koodaajille että laittakaa se näyttämään oikeaa aikaa. Deadline 1 viikko tai joka jätkälle kenkää. Timillä on erilainen filosofia.

Onneksi Applella on tolkuttomat määrät rahaa kassassa joten eivät he kovin nopeasti konkurssia tee. Mutta mikäli meno ei oikeasti muutu niin se on vääjäämättömästi edessä.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Joo. Mutta Activity Monitor näyttää Energy välilehdellä edelleen jäljellä olevan ajan.

Tim Cook on epäpätevä kusipää joka ajaa Applen konkurssiin tällä menolla.
Hän keskittyy tukemaan Hillary Clintonia ja muuhun poliittiseen skeidaan, vähät välittää Applen "Pro" käyttäjien toiveista jne. Pääasia että hintoja saadaan nostettua joka ikinen vuosi.

Ja kyllä, tämä on ehdottomasti Tim Cook päätös ollut poistaa tuo akkukeston jäljellä oleva ajan näyttö yläpalkista. Hän siihen on suostunut, hän on firman toimitusjohtaja.

Steve Jobs olisi sanonut koodaajille että laittakaa se näyttämään oikeaa aikaa. Deadline 1 viikko tai joka jätkälle kenkää. Timillä on erilainen filosofia.

Onneksi Applella on tolkuttomat määrät rahaa kassassa joten eivät he kovin nopeasti konkurssia tee. Mutta mikäli meno ei oikeasti muutu niin se on vääjäämättömästi edessä.
Vähän agressiivisesti ilmaistu, mutta olen kyllä myös hiukan samaa mieltä siitä että mitä pidempään Tim Cookkia on saanut katsella sitä turhemmalta ukolta hän tuntuu. Toistelee samoja sloganeita kuin robotti ja iOS:n ja macOS:n uudet featuret tuntuvat olevan yllätyksettömiä ja hyödyttömiä.

En nyt voi sanoa, että Tim Cook olisi ollut suoraan tekemässä näitä ongelmia, mutta Jobs oli sen verran hands-on tyyppi ettei hän olisi ikinä sallinnut tällaista.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Jobsin lähdön huomaa kyllä kaikilla rintamilla, ei tule mitään uutta vaan yritetään puhaltaa tuulta vanhoihin juttuihin (jolla on usein negatiivisia vaikutuksia).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Tässä tullut mietittyä siirtymistä Omena-leiriin. Esille on tullut kuitenkin muutamia kysymyksiä, mihin en ole suoraan itse löytänyt vastauksia, joten osaisikohan joku Mac-käyttäjä valaista minua?

1. Voiko OS X:ssä (no okei, mac OS:ssä) tehdä niin, että kuulokkeista kuuluu esimerkiksi jokin peli ja toisesta video/äänilähdöstä (Thunderbolt-/mini-DP-HDMI-adapterilla kotiteatteriin) vaikkapa jokin nettistriimi tai videotiedosto samaan aikaan? Eli minä pelaan ja emäntä katsoo Netflixiä samalla?

2. Pelihiiret, gamepadit ja PC-näppikset. Pelihiirien osalta homman pitäisi vissiin toimia jollain tavalla? Tai ainakin sen verran, että vasen ja oikea klikkaus tunnistetaan erillisiksi. PC-näppis pitäisi toimia, kunhan muuttaa Commandin ja jonkun toisen paikkaa, jos oikein luin ja ymmärsin? Gamepadien osalta sitten toimiiko jokin randomin valmistajan gamepadi vai pitääkö olla Mac-yhteensopiva?

4. iMac vai Mac Pro? Olettavasti iMac?

5. Toimivaa KeePassin korvaajaa?

Lähinnä varmistusta näihin kysymyksiin etsiskelen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
1. Voiko OS X:ssä (no okei, mac OS:ssä) tehdä niin, että kuulokkeista kuuluu esimerkiksi jokin peli ja toisesta video/äänilähdöstä (Thunderbolt-/mini-DP-HDMI-adapterilla kotiteatteriin) vaikkapa jokin nettistriimi tai videotiedosto samaan aikaan? Eli minä pelaan ja emäntä katsoo Netflixiä samalla?
Voit tehdä joko itse virtuaalisen äänilaitteen OSX:n audiotyökaluilla tai käyttää Rogue Amoeban Loopbackiä. Eli onnistuu.

2. Pelihiiret, gamepadit ja PC-näppikset. Pelihiirien osalta homman pitäisi vissiin toimia jollain tavalla? Tai ainakin sen verran, että vasen ja oikea klikkaus tunnistetaan erillisiksi. PC-näppis pitäisi toimia, kunhan muuttaa Commandin ja jonkun toisen paikkaa, jos oikein luin ja ymmärsin? Gamepadien osalta sitten toimiiko jokin randomin valmistajan gamepadi vai pitääkö olla Mac-yhteensopiva?
Hiiret ja gamepadit toimii yleensä lennosta. Näppiksissä win = cmd. Layouteja voi muuttaa vapaasti karabiner-Elements:illä.

4. iMac vai Mac Pro? Olettavasti iMac?
Tai vanhempi MacBook Pro.

5. Toimivaa KeePassin korvaajaa?
KeePassXC on tällä hetkellä paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Tai vanhempi MacBook Pro.
Tarkoitus olisi nimenomaan hankkia uutena iso(mpi)näyttöinen (24"+) masiina, joten se olisi sitten iMac tai Mac Pro. Hinnan puolesta taitaa kallistua tuon 27" iMacin puolelle (plus ei vissiin näyttöä Mac Prossa mukana). Kuitenkin luulen että tuo iMac on täysin riittävä mun (peli)käyttöön. Toisaalta toki uusi 24"+ näyttö ja sitten läppäri varmasti toimisivat, mutta koska ideana kuitenkin on olla tupla-/triplanäyttö (toinen pivotissa päänäytön vieressä ja sitten se kotiteatteri), niin siksikin iMac on todennäköisesti parempi vaihtoehto (vanhan) MBP:n sijaan.

Nykyinen setuppi on siis 2 x 22", joista toisen saan pivotiin jos haluan + plus se kotiteatteri.

Ja peleinä tulisi olemaan tyyliin Starcraft 2, Minecraft ja LoL. :D Plus sitten muita vanhempia pelejä.
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
4. iMac vai Mac Pro? Olettavasti iMac?
Täältä ääni iMacille (itsellä eka 27" Retina 5K malli). Näyttö piti vaihtaa takuuseen pari kuukautta sitten "haamukuvien" takia (kaikki meni jouhevasti Apple caren ansiosta). Tuntuu olevan yleistä, joten kannattaa lukea käyttäjäkokemuksia ennen ostoa.
Toinen vinkki liittyy muistiin. Kannattaa ottaa minimit (16GB) Applen kallista muistia ja ostaa itse loput muualta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Ihan mielenkiinnosta kysyn: onko vielä Sierrassakin antiikin aikaiset versiot komentotulkeista?
Taitaa olla lisenssin takia ainakin ikivanha bash, tosin eipä sillä kamalasti väliä, itse asensin suoraan brewistä tuoreen zsh:n tilalle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Täältä ääni iMacille (itsellä eka 27" Retina 5K malli). Näyttö piti vaihtaa takuuseen pari kuukautta sitten "haamukuvien" takia (kaikki meni jouhevasti Apple caren ansiosta). Tuntuu olevan yleistä, joten kannattaa lukea käyttäjäkokemuksia ennen ostoa.
Toinen vinkki liittyy muistiin. Kannattaa ottaa minimit (16GB) Applen kallista muistia ja ostaa itse loput muualta.
Olisi nimenomaan tämä malli hakusessa: Apple iMac 27" Retina 5K 3,2 GHz -tietokone, MK462 1 999,90 €, 16 Gt:n muistilla

Tuohonko siis voi itse lisätä muistia. Meneekö tuossa mallissa sitten alakautta se lisämuisti ja onko tuossa tyyliin 4:stä muistipaikasta käytetty 2, jolloin siellä on siis 2x4 Gt?
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Olisi nimenomaan tämä malli hakusessa: Apple iMac 27" Retina 5K 3,2 GHz -tietokone, MK462 1 999,90 €, 16 Gt:n muistilla

Tuohonko siis voi itse lisätä muistia. Meneekö tuossa mallissa sitten alakautta se lisämuisti ja onko tuossa tyyliin 4:stä muistipaikasta käytetty 2, jolloin siellä on siis 2x4 Gt?
27" malliin voi lisätä itse. Näytön takana on luukku, josta pääsee slotteihin käsiksi.
8GB (two 4GB) of 1867MHz DDR3 memory; four SO-DIMM slots, user accessible
iMac - Tech Specs
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
No hemmetti. Onko noi iMacit ollu kuinka kranttuja noiden muistien kanssa? Tuossahan säästää ainakin semmoisen 160 euroa sillä että hommaa ja asentaa itse muistit 16 gigatavuun päivitettäessä.

Toinen vaihtoehto on ottaa suoraan se 16 Gt, ja sitten jos haluaa niin päivitellä sinne 32 gigatavuun.
 
Viimeksi muokattu:

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Voit tehdä joko itse virtuaalisen äänilaitteen OSX:n audiotyökaluilla tai käyttää Rogue Amoeban Loopbackiä. Eli onnistuu.
Olen tässä yrittänyt etsiä ja tutkailla, ehkä en vaan sitten osaa, mutta kaikkialla mistä olen yrittänyt lukea, niin out-of-box ei kukaan ole saanut tehtyä sitä, että per ohjelma valittaisiin audio ulostulo. Eli miten tämä siis onnistuisi?

Tuo Loopback:ään ei ainakaan ominaisuuksien puolesta sitä listannut. Audio Hijack Pro tämän vissiin osaisi, mutta 50 euroa yhdestä ominaisuudesta on ehkä pikkasen liikaa. :D

edit: Vissiin ilmainen Jackosx ajaa asian. Ainakin vaikuttaa aikasta just siltä mitä hain, tosin siinäkin on aika paljon enemmän ominaisuuksia kuin tarvitsisin. :D
 
Viimeksi muokattu:

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
läppärin night shift todella tervetullut päivitys, aamulla asentelin päivitykset ja asentui ilman mitään ongelmia (early 2015 macbook pro)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 328
Viestejä
4 157 355
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom