• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Uusien nettikaapelien reitin teko. Kytkentä 568A or 568B?

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
142
Moi.

Ajattelin vähän uusia nettikaapelivetoja modeemilta eripuolille taloa ku sain CAT6A kaapelia töistä, niin ku etsin liittimiä ja rasioita törmäsin noihin 568A ja 568B kytkentöihin.

Kysyn että kumpaa tässä käyttäisi että varmasti toimii? Vähän sekavasti selvinny hyödyt noiden välillä. kunhan ei tee A+B joka o koneesta koneeseen tarkoitettu.

Kaverini, joka teki taloon itse vedot sanoi että käytä Ata ku yleisin, niin pitkin nettiä (sivut/YT) sanoo että B yleisin mutta nämä ovat (ehkä/ilm) USA muu maailman tapoja? Hjelp?

Tarkoitus tehdä vedot pintana ~8-15m RJ45 uros modeemin kiinni ja toiseen päähä rasiat mihin kytken mitä ny kytken.

Kiitoksia vastauksista!
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Kumpi vain toimii varmasti, kun teet kummatkin päät samaan tyyliin. B tosiaan taitaa olla yleisempi (näin olen myös ymmärtänyt). Oman talon vedot on myös tehty A:lla ja hienosti data kulkee.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Kumpi vain toimii varmasti, kun teet kummatkin päät samaan tyyliin. B tosiaan taitaa olla yleisempi (näin olen myös ymmärtänyt). Oman talon vedot on myös tehty A:lla ja hienosti data kulkee.
Komppaan edellistä! Eli ei väliä kunhan kaapelin molemmat päät on tehty samalla tavalla :). Ja se B on se mitä yleensä käytetään, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Tänä päivänä A vs B ainut minulle vastaan tullut ero on lähinnä PoE virransyöttön kanssa. Jotkut 802.3nn luokat, en muista enää mitkä - ehkä se 15W malli, käyttää 100Mbps linkin kanssa vapaita pareja sähkön siirtoon.
No eipä tälläkään ole konkreettisesti merkitystä, kun jokainen kahdeksasta johtimesta aina tarvitaan, gigabitin nopeudella asioitaessa. Kukaan täysjärkinen ei tee 100Mbps optimoituja oletusarvoisesti tänäpäivänä. Se on sitten joku merkityksellinen poikkeus että niin tehtäisiin.

Yllä tärkeimmät pointit, jo sanottu että käytät kumpaa käytät, kunhan et tee molempia sekaisin. Yhdellä mallilla kannattaa tehdä. Itse olen omat kotivedot tehnyt A mallilla - koska jos joudun joskus palamaan asiaan muistan oman muistisääntöni "Aina A:lla", jonka tähän olen itselleni kehittänyt.

(Edit: 3 yksityisasuntoon olen sisäverkon kaapelointia huvin ja tarpeellisuuden vuoksi tehnyt jälkikäteisesti.)
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
@dot1q Samastahan syystä, kun ei kytketä pelkästään 100Mbit/s ei kytketä toista kaapelia pelkästään puhelinverkkoa varten. Ja nykyään PoE:n kanssa voidaan käyttää myös 1Gbit/s nopeutta, sähkö kulkee samoja johtimia pitkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 597
Viestejä
4 185 442
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom