Uusien muistien jälkeen kone ei käynnisty?

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
4
Vanhaan koneeseen mitä olen rakennellut tylsyyteen löysin toiset muistit ja kun koitin vaihtaa kone ei enään boottaa ollenkaan. Tällä hetkellä 4 x 4gb DDR3 1333mhz muistit kiinni, mutta kun vaihtaa toisen parin tilalle nuot mitkä löysin 2 x 8gb DDR3 1333mhz, niin ei enään boottaa ja emossa vilkkuu jokin muistin valo. Emona ASUS P8Z77-V LK ja "uudet muistit" KINGSTON KVR1333D3N9/8G. Ei ainakaan voi johtua siitä, että muistipaikat rikki jne. Biosin olen päivittänyt ja resettanut, koittanut bootata pelkästään uusilla tikuilla ja pelkästään yhdellä tikulla, eikä vaikutusta. Ei mikään haudanvakava ongelma, mutta kyselen nyt silti jos jotain vinkkiä jollain ois.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
443
Oisko ongelma siinä et muistit ei ole yhteensopivia emosi kanssa.Kannattaa tarkistaan emolevyn kotisivulta et on oikeat muisit.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 017
Emon pitäisi tosiaan tukea 8 gigan kampojakin, joten mitään päivän selkeää ongelmaa ei tule esiin tähän tapaukseen. Oletko testannut nuo 8Gt:n kammat toisessa koneessa, että ovat varmasti ehjät ja toimivat?

Resetoinnin ja bios-päivitykset oletkin jo kokeillut aiemmin. Ovatko muuten vanhat kammat 1,65V jännitteellä vai 1,5V? Nuo uudet taitavat olla 1,5V jännitteellä eli DDR3L-kampoja ja voi olla, että emo nikottelee siksi niistä, koska manuaalin mukaan:

”You may install 1GB, 2GB, 4GB and 8GB unbuffered non-ECC DDR3 DIMMs into the DIMM sockets.”
 
Liittynyt
13.01.2018
Viestejä
128
Oletko kokeillut emon reset bios jumpperia? Taannoin kun päivitin muistin 16->32 gigaan kone ei päässyt bios ruutuun saakka ennen kuin tein edellä mainitun jumpperoinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
4
Kokeilin tossa tota reset bios jumperia, ei ollut vaikutusta. Vanhat kammat toiset 1.65V ja toiset 1.5V jännitteellä, toiminut oikein. Testasin laittaa 1.5V kammat kiinni ja biosista vaihtaa jännitteeksi 1.5V, kun aikasemmin tais sen 1.65V ei vaikuttanut mitään. Varmaan pitää huomenna testailla jollain toisella koneella. Muutenki tekis mieli lennättää tuo kone parvekkelta alas, et ehkä vaan lähtee SERriin noi kammat:lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Jollakulla joskus käynyt silleen hassusti, että muistikampa ei ole ollut ihan pohjassa.
Vaikka muka tietäjänä tarkastanut jne. :vihellys:
Eli kannattaa kaikesta huolimatta vielä varmistaa, että kammat on oikeasti pohjassa asti.
 
Liittynyt
08.06.2022
Viestejä
21
Vanhaan koneeseen mitä olen rakennellut tylsyyteen löysin toiset muistit ja kun koitin vaihtaa kone ei enään boottaa ollenkaan. Tällä hetkellä 4 x 4gb DDR3 1333mhz muistit kiinni, mutta kun vaihtaa toisen parin tilalle nuot mitkä löysin 2 x 8gb DDR3 1333mhz, niin ei enään boottaa ja emossa vilkkuu jokin muistin valo. Emona ASUS P8Z77-V LK ja "uudet muistit" KINGSTON KVR1333D3N9/8G. Ei ainakaan voi johtua siitä, että muistipaikat rikki jne. Biosin olen päivittänyt ja resettanut, koittanut bootata pelkästään uusilla tikuilla ja pelkästään yhdellä tikulla, eikä vaikutusta. Ei mikään haudanvakava ongelma, mutta kyselen nyt silti jos jotain vinkkiä jollain ois.
Ehkä tyhmä kysymys (kun olen tyhmä ja tästä oli kiinni se että oma kone postas ollenkaan), mut ootko kokeillu vaihtaa muistien paikkoja yhellä rivillä (esim. sloteista 1/3 -> slotteihin 2/4)?

Emosta riippuen, saattaa tykätä enemmän tietystä layoutista että lähtee pelittämään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 657
Viestejä
4 207 396
Jäsenet
70 930
Uusin jäsen
tomoslono

Hinta.fi

Ylös Bottom