Uusia koneen osia

Liittynyt
03.11.2018
Viestejä
2
Missio: Ajatuksena oli päivittää ainoastaan prosessori, emo, muistit ja poweri, mutta olen avoin päivittämään mitä tahansa elementtiä tai vaikka ostamaan koko setin, jos se näyttää fiksummalta ratkaisulta.

Käyttö: Teen jonkin verran videoeditointia, paljon musaeditointia ja pelaan aktiivisesti Overwatchia ja Black ops 4.

Budjetti: Venyy ja paukkuu tarpeen mukaan.

Tärkeää uudessa setissä:
  • Overwatchin pitää pyöriä 1080p low asetuksilla vakaasti yli 200fps. Plussaa on jos päästään paremmillakin asetuksilla hyviin fps lukemiin.
  • Musa- ja videoeditointi on mahdollisimman sujuvaa.
  • Hiljaisuus

Vanhoja osia uuteen settiin:
  • Kotelo: Define XL
  • Kiintolevyt: Useampi SSD ja tarpeeksi HDD varastotilaa
  • Äänikortti: Scarlett 18i20 ulkoinen äänikortti
  • CPU-Cooleri: Noctua NH-D15
  • GPU: GeForce GTX980 (MSI)

Omia ajatuksia:
Prossusta:
Harkitsin pitkään, että olisin ostanut i9 9900k:n lähinnä siksi, että suorituskyky Overwatchissa on tärkeätä ja siinä on niin iso CPU pullonkaula ja toisaalta haluan paljon coreja ja threadeja kaikkeen muuhun tekemiseen. Muutaman päivän asiaa pohtineena olen ehkä kuitenkin kallistumassa RYZEN 2700X:n puolelle. Hinta ei sinällään pelota, mutta tuntuu, että RYZENissä on niin paljon parempi hinta/laatusuhde, että on vaikeata perustella i9:n kalliimpi hinta millään muulla kuin Overwatchin fps:llä ja tavoitteeseen pitäisi päästä myös RYZENin kanssa.(.?)

Tällä hetkellä koneessa on kiinni i7 2600K joka on kellotettu 4.4 GHz ja itse asiassa kun katselee testejä, niin suorituskyky erot noihin uudempiin prossuihin on hämmentävän pienet ottean huomioon noin ison ikäeron. Herää kysymys, että kannattaako tätä alkaa päivittämään ollenkaan?

Sopiihan tuo cooleri uuteen emoon uuden prossun kanssa?

Muisteista:
Erityisesti musahommien takia olisi tärkeätä olla mahdollisimman nopeat muistit. Onko niin, että 3600MHz muisteja ei kannata vielä ostaa vai miksi kaikissa suosituskokoonpanoissa on 3200MHz kammat? Miten se nykyään menee, kannattaako olla mahdollisimman monta kampaa vai mahdollisimman vähän?

Emolevystä: Tässä olen itse kaikkein pahiten eksyksissä. Hyvät kellotusominaisuudet tietysti, kun on kohtuullinen cpu-cooleri jo valmiina.

Näyttiksestä: Ajattelin vielä mennä vanhalla 980GTX:llä. Se on kuitenkin helppo osa päivittää itsekseen myöhemminkin jos tulee joskus tunne, että se tarvitsee päivitystä. Eriäviä mielipiteitä toki otetaan vastaan.


Tälllä hetkellä oman pään mukaan kasattu paketti näyttää siis tältä:


Olen sen verran epävarma nyt parin päivän vertailun ja arvostelujen kahlaamisen jälkeen, että piti tulla kysymään mestareilta mielipidettä keissiin.

edit: imgur linkki
 
Viimeksi muokattu:

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 113
Imgurin linkeistä ässä pois.

Tuossa linkki korjattuna
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 163
Muisteista:
Erityisesti musahommien takia olisi tärkeätä olla mahdollisimman nopeat muistit. Onko niin, että 3600MHz muisteja ei kannata vielä ostaa vai miksi kaikissa suosituskokoonpanoissa on 3200MHz kammat? Miten se nykyään menee, kannattaako olla mahdollisimman monta kampaa vai mahdollisimman vähän?
Mekahertsejä ei kannata orjallisesti tuijottaa. Yli 3000 kun mennään niin kellotaajuudella on vähänlaisesti merkitystä. Ajoituksilla sitäkin suurempi. B-die kitti mahdollistaa ajoitusten kiristelyn ja suorituskykyä saa sitä kautta kohtuullisen paljon riippuen mistä softasta on kyse. Peleissä prosessorin pitää rajoittaa että muisteista on hyötyä, tuolloin voi saada 10-15% lisää vs perus 3200CL16 vakioasetuksin. Musasoftastasi ei ole hajua, oma käsitys on että intelillä olisi etulyöntiasema paremman latenssin myötä. B-die kitti esim 3200CL14 maksaa 230-250e suomessa, niiden hinnat ei ole vielä painunu alas normimuistien perässä.

Overwatch pitäisi pyöriä yli 200fps rusinoillakin ilman muistivirittelyitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 541
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom