Ratkaistu Uusi tietokone, pelit pätkii/microstuttering

Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Moi!

Rakensin itse koneen vajaa 2kk sitten ja alussa tuntui kaikki toimivan melko normaalisti. Nyt kuitenkin useamman viikon ajan ollut peleissä pientä pätkimistä (micro stuttering). Pätkäsyjä tulee noin 10-20 sekunnin välein, tuntuu että niitä esiintyy varsinkin jos kävelen pelissä sivuttain eteenpäin ja käännän hiirtä samalla. Myös input lagia on havaittavaissa, eli hiiri ei tottele täysin responsiivisesti peleissä. Pätkimistä on esiintynyt seuraavissa peleissä: CSGO & Valorant( Vsync ja G-Sync ei päällä) & PUBG (G-sync ja V-sync päällä)


Gainward GeForce RTX 3070 Ti Phoenix
Asus TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi)
AMD Ryzen 5 5600X
ARCTIC Liquid Freezer II 240 RGB, AIO-prosessorijäähdytys
Samsung 970 Evo 1000GB M.2
Seasonic 750W FOCUS GX-750
G.Skill 16GB (2 x 8GB) Ripjaws V, DDR4 3600 MHz, CL16, 1.3 (Emolevy tukee kyseistä mallia)
Näyttö: Lenovo Legion Y27q-20 27", 165hz, IPS
Phanteks Eclipse P400A, ikkunallinen miditornikotelo



Seuraavat asiat olen tähän asti tehnyt:

-Windows 10 alustettu kaksi kertaa
-Kokeillut emolevyllä sekä näytönohjaimella uudempia ja vanhempia ajuriversioita. Emolevyn ajurit olen ottanut ASUS- sivuilta mutta chipset driverin prossulle AMD:n sivuilta.
-Memtest86 mukaan muistit toimii. XMP on käytössä BIOSissa ja olen myös pelannut ainoastaan yhdellä muistikammalla kerrallaan. Suorituskyky luonnollisesti laskee ja pätkimistä esiintyy silti.
-Pelit pätkii huolimatta siitä onko G-Sync/V-Sync päällä. Kokeiltu kaikenlaisia eri nvidia control panel asetuksia. Jos laitan aivan surkeimmat grafiikka-asetukset niin pätkiminen rauhoittuu vähäsen, ei kuitenkaan poistu.
-Testasin 2 eri näppäimistöä ja 2 hiirtä + eri hiirimattoa, input lagi/pätkiminen ei johdu niistä.
- Windowsia yritetty vähän optimoida , esim. Xbox gamebar ja taustasovellukset pois päältä. ''Laitteistokiihdytetty grafiikkasuorittimen ajoitus'' - asetus myös kokeiltu ja otettu käyttöön.
-3D Mark antaa ymmärtääkseni melko normaalia tulosta, vajaa 13 000 pistettä perus Time Spy stresstestissä. En ole oikein perillä kyseisestä ohjelmasta.
-Resetoin modeemin ja pelasin kännykän netin kautta USB:llä, pätkimistä esiintyi silti. Peleissä ei esiinny packetlossia ja pingit on loistavat kotinetillä. Käytössä 400mb laajakaista.
-Prossun ja näytönohjaimen lämmöt pysyvät hallinnassa, kotelossa muutenkin hyvä ilmakierto.
-Näytössä on Display Port johto, testasin myös pelata HDMI-johdolla 144hz, ei vaikuttanut ongelmaan.
-Laitehallinnassa on tarkistettu ja päivitetty kaikki vakio-ohjaimet/ajurit. Kaikki vaikuttaa toimivan normaalisti.


Näytönohjain pitää mielestäni kovaa melua vakioasetuksilla kun lämmöt nousee +72c. Ei pysty kuulokkeillakaan pelaamaan kun äänet tulee läpi, tuulettimet pyörivät tosi epätasaisella aaltomaisella huminalla. MSI Afterburnerilla sain tehtyä tuulettimille nopeuskäyrän joka rauhottaa ääntä ja lämmöt pysyy alle 78 asteen kovemmissakin peleissä. Kevyemmissä peleissä kuten Valorant ja CSGO lämmöt pysyy alle 65c. Vanha kortti oli 1060gtx joten en varmaan vain ole tottunut näihin uusien korttien melutasoihin.
Battlefield V on ainut peli joka tuntuu pyörivän melko normaalisti, mutta on sen verran hektinen peli että ei ehdi edes pientä pätkimistä huomaamaan. :)

Valitettavasti minulla ei ole enään vanhan tietokoneen osia, ei tässä taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin poissulkea yksi osa kerrallaan, esim näytönohjain/prosessori/emolevy. Täytynee jostain huollosta kysellä apuja koska ei löydy tuttuja joilla olisi pelikoneita.
Olen lukenut kekusteluja netissä ja tällainen pätkiminen taitaa olla yleistä uusilla RTX-sarjalaisilla. Itse veikkaan että ongelma on näytönohjaimessa, mutta miten sen sitten todistaa myyjälle on eri asia.

Otetaan neuvoja vastaan, kiitos jo etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 071
Ainakin näytönohjaimen ajurit voisi kokeilla asentaa valinnoilla Custom ja sieltä Perform a clean installation kohtaan rasti.
Biosin päivittäisin myös emolle jos ei ole jo uusin.
SSD:n kunnon voisi myös vilaista CrystalDiskInfolla, sekä katsoa että siinä on uusin firmware Samsung Magician ohjelmalla.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 730
Heti alkuun uusin bios emoon. Ja päivitä ajurit valmistajan eikä asusin sivuilta
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Ainakin näytönohjaimen ajurit voisi kokeilla asentaa valinnoilla Custom ja sieltä Perform a clean installation kohtaan rasti.
Biosin päivittäisin myös emolle jos ei ole jo uusin.
SSD:n kunnon voisi myös vilaista CrystalDiskInfolla, sekä katsoa että siinä on uusin firmware Samsung Magician ohjelmalla.
Unohdin mainita että olen testannut kahta eri BIOS-versiota. Heti kasauksen jälkeen flashasin 4002. Asensin uusimman version kun pätkimistä alkoi esiintymään. Versio : 4021 2021/08/17
Testailen tuon CrystalDiskInfon, Samsungin Magician ohjelma oli koneella ennen viimeisintä alustusta. SSD lämmöt pysyivät matalana ja vaikutti muutenkin olevan kaikki kunnossa. Onko tuo Samsung Magician jo itsessään ajuri vai pystyykö sen kautta jotain asennuttamaan? Olen saanut sellaista tietoa että tuo M.2 ei edes tarvitsisi ajureita välttämättä.

Näytönohjaimen muistit taitaa käydä kuumina? GpuZ näkee Junction temp.
Täytyy kokeilla GpuZ, kiitos.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 071
Kympissä on nvme ajurit mukana joten niitä ei tarvitse erikseen. Toki Samsungikin omat ajurit tarjoaa jos haluaa kokeilla. Samsung Magician sitten sisältää lähinnä työkaluja SSD:tä varten ja mm. tuon firmwaren päivityksen.
Niin ja olihan kympistä uusin versio asennettuna? Tuon näkee vaikka painamalla WIN + R ja kirjoittamalla winver
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Kympissä on nvme ajurit mukana joten niitä ei tarvitse erikseen. Toki Samsungikin omat ajurit tarjoaa jos haluaa kokeilla. Samsung Magician sitten sisältää lähinnä työkaluja SSD:tä varten ja mm. tuon firmwaren päivityksen.
Niin ja olihan kympistä uusin versio asennettuna? Tuon näkee vaikka painamalla WIN + R ja kirjoittamalla winver
Ok! Testailen vielä tuota Samsung Magician ohjelmaa ja firmware päivitystä, en ole tehnyt niitä windows alustuksen jäkeen. Windows versio on 21H1
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Tältä näyttää kun pelaan Playerunknown Battlegroundsia. Onko jotain poikkeavaa havaittavissa? Rasitus tuntuu olevan kovimmillaan kyseissä pelissä.

123.gif
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
109
Oli saman tyylistä ongelmaa. Tsekkaa windowsin virranhallinta-asetukset, että siellä on paras suoritusteho valittuna ja suorittimen vähimmäistilana 100%.

Mulla oli oletuksena tasapainoitettu tila, joka sai CPU:n kellotaajuuden putoamaan hyvin herkästi ja se aiheutti micro stutteria joissain peleissä.


Sieppaa.PNG
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Oli saman tyylistä ongelmaa. Tsekkaa windowsin virranhallinta-asetukset, että siellä on paras suoritusteho valittuna ja suorittimen vähimmäistilana 100%.

Mulla oli oletuksena tasapainoitettu tila, joka sai CPU:n kellotaajuuden putoamaan hyvin herkästi ja se aiheutti micro stutteria joissain peleissä.
Juu virrankäyttösuunnitelma on ollut ''Paras suoritusteho''- asetuksella. Näyttäisi myös virranhallinta-asetukset olevan samalla tavalla kuin laittamassasi kuvassa.
Näytönohjaimen virransäästöä olen myös pitänyt Nvidia Control panelissa ''Suosii parasta suorityskykyä''
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
En tiedä kuvittelenko vain, mutta nyt tuntuu että sain tilannetta ainakin huomattavasti paremmaksi. Asensin tuon Samsung Magician ohjelman ja suoritin ''Performance Optimization''.

Boottasin koneen pari kertaa ja siinä välissä kokeilin pelejä, ei ainakaan ole input lagia, pätkiminen myös vähentynyt.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 071
En tiedä kuvittelenko vain, mutta nyt tuntuu että sain tilannetta ainakin huomattavasti paremmaksi. Asensin tuon Samsung Magician ohjelman ja suoritin ''Performance Optimization''.

Boottasin koneen pari kertaa ja siinä välissä kokeilin pelejä, ei ainakaan ole input lagia, pätkiminen myös vähentynyt.
Kannattaa se firmware kanssa päivitellä jos on uudempaa tarjolla.
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Kannattaa se firmware kanssa päivitellä jos on uudempaa tarjolla.
Juu! Näyttäisi olevan kunnossa, katsoin vielä Samsungin sivuilta ja siellä sama versio uusimpana. Olen jakanut aseman kahteen osaan, 90GB ja 910GB.
Voisiko olla että tuo optimointi sitten tasasi jotenkin toimivuutta. Mitään muuta en ole tehnyt ja selvästi rullaa nyt pelit paremmin.

123.PNG
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 730
Juu! Näyttäisi olevan kunnossa, katsoin vielä Samsungin sivuilta ja siellä sama versio uusimpana. Olen jakanut aseman kahteen osaan, 90GB ja 910GB.
Voisiko olla että tuo optimointi sitten tasasi jotenkin toimivuutta. Mitään muuta en ole tehnyt ja selvästi rullaa nyt pelit paremmin.

Liian kuumana käyvä levy toimii hitaammin joka taas näkyy suorituskyvyssä
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Liian kuumana käyvä levy toimii hitaammin joka taas näkyy suorituskyvyssä
Kuva otettu kesken pelaamisen, ei paljoo tuosta ylemmäs mene lämpö. Mitä oon lukenut niin tuota ''too high'' varoitusta ei pidä säikähtää. Kunhan ei mene paljoa yli 70c ni ei pitäs vaikuttaa. Voin toki olla väärässä.
Olen asentanut tuon SSD:n näytönohjaimen yläpuolelle. Emolevyn alaosassa on toinen paikka jossa heatsink. Muutaman arvostelun mukaan lämpötila saattaa olla vaan yhden asteen parempi alemmassa slotissa. Prossua lähempi slotti on kait parempi valinta nopeuksien kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 362
Kuva otettu kesken pelaamisen, ei paljoo tuosta ylemmäs mene lämpö. Mitä oon lukenut niin tuota ''too high'' varoitusta ei pidä säikähtää. Kunhan ei mene paljoa yli 70c ni ei pitäs vaikuttaa. Voin toki olla väärässä.
Olen asentanut tuon SSD:n näytönohjaimen yläpuolelle. Emolevyn alaosassa on toinen paikka jossa heatsink. Muutaman arvostelun mukaan lämpötila saattaa olla vaan yhden asteen parempi alemmassa slotissa. Prossua lähempi slotti on kait parempi valinta nopeuksien kannalta.
X570 emolevyllä kaikki slotit ovat yhtä nopeita, prossua lähempi slotti on yhtä nopea kuin se alempi missä on heatsink.
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
X570 emolevyllä kaikki slotit ovat yhtä nopeita, prossua lähempi slotti on yhtä nopea kuin se alempi missä on heatsink.
Voiko tuon slotin suoraan vaihtaa ilman sen kummempaa säätöä? Boot priority pitää varmaan ainakin muuttaa BIOSsissa.

Onko rezisable bar käytössä näytönohjaimella?
Ei ole, täytyy tutustua kyseiseen ominaisuuteen. Tuo taitaa toimia vain tietyissä uudemmissa peleissä.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 079
Asioita joita voisi kokeilla Windows välimuistin kasvattaminen, tai laittaa auto tai kokeilla eri asemalle/osiolle.

NVIDIAn control paneelista kokeilla rajoittaa game specific FPS 60, 120, 144 tai mihin haluaa.

Vaikuttaisi joltain I/O pullonkaula, tai joku softa asetus huonosti.

Muistia toki vois olla 32gb, joku taustasoftakin voi viedä resursseja.

En ite enää osioisi mielelläni. Oma Windows asema c: on 2teranen ja siellä pelitkin, joo kyllä ne toki vois olla eri asemallakin, mutta 90gb winukalle on tuolla setupilla pieni
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Asioita joita voisi kokeilla Windows välimuistin kasvattaminen, tai laittaa auto tai kokeilla eri asemalle/osiolle.

NVIDIAn control paneelista kokeilla rajoittaa game specific FPS 60, 120, 144 tai mihin haluaa.

Vaikuttaisi joltain I/O pullonkaula, tai joku softa asetus huonosti.

Muistia toki vois olla 32gb, joku taustasoftakin voi viedä resursseja.

En ite enää osioisi mielelläni. Oma Windows asema c: on 2teranen ja siellä pelitkin, joo kyllä ne toki vois olla eri asemallakin, mutta 90gb winukalle on tuolla setupilla pieni
Jees no oon asentanut winukan ja tärkeimmät ajurit tuonne 90gb osiolle ja tilaa on vielä noin 50gb. En näkisi että siinä on mitään tarvetta suuremmalle määrälle kun en kyseiselle osiolle aio enään mitään asennuttaa. Toki varmaan olisi parasta olla täysin eri asema.
Olen rajoittanut esim Gsyncia käyttäessä FPS:n muutaman numeron alle virkistystaajuuden, esim 162. Peleissä joissa en käytä gsynciä en myöskään ole rajoittanut FPS, kokeillut olen ja sillä ei ole ollut vaikutusta pätkimiseen.
Joo muistia voisi varmuudeksi hankkia toiset 16gb, mutta ymmärtääkseni pitäisi hyvin riittää vielä DDR4 16GB.

Tällä hetkellä pätkimistä ei tapahdu, näyttäisi auttaneen tuo Samsung Magician ''Performance Optimization''. Kiitos neuvoista, katsotaan pysyykö tällä kunnossa vai täytyykö ostella lisää muisteja tai asennella fiksummin eri asemalle winukka. :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 343
Tällä hetkellä pätkimistä ei tapahdu, näyttäisi auttaneen tuo Samsung Magician ''Performance Optimization''. Kiitos neuvoista, katsotaan pysyykö tällä kunnossa vai täytyykö ostella lisää muisteja tai asennella fiksummin eri asemalle winukka. :)
Eikös tuo vaan tee normaalin Trim operaation SSD levylle, onko sitten käyttöjärjestelmässä asetettu tuo pois päältä kenties? Start valikkoon kun kirjoittaa "Optimise", niin pitäisi nähdä onko se päällä ja sitten tiedoksi, vaikka se sanoo "Frequency: Weekly", niin SSD levyille se on kuitenkin kuukausi, joka omasta mielestä on liian harvoin, nähden mikä hyöty siitä on jos levyä käyttää paljon tiedonsiirtoon (outo MS päätös, kyseinen tieto on piilotettu hyvin web sivulle).
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Eikös tuo vaan tee normaalin Trim operaation SSD levylle, onko sitten käyttöjärjestelmässä asetettu tuo pois päältä kenties? Start valikkoon kun kirjoittaa "Optimise", niin pitäisi nähdä onko se päällä ja sitten tiedoksi, vaikka se sanoo "Frequency: Weekly", niin SSD levyille se on kuitenkin kuukausi, joka omasta mielestä on liian harvoin, nähden mikä hyöty siitä on jos levyä käyttää paljon tiedonsiirtoon (outo MS päätös, kyseinen tieto on piilotettu hyvin web sivulle).
Käyttöjärjestelmässä on päällä tuo weekly asetus. Vielä ei tosin ole ehtinyt viikkoa kulumaan edellisestä käyttöjärjestelmän alustuksesta.
Hyvinkin mahdollista että vähän liian aikaisin lähdin juhlimaan. On meinaan tässä viikkojen aikana useamman kerran käynyt niin että kaikki toimii hetken ''normaalisti'' ja sen jälkeen tuntemattomasta syystä pelit alkaa pyörimään hitaasti.
Vaihdoin testiksi SSD:n tuohon alimpaan slottiin näyttiksen alle, nyt on myös heatsink päällä viilentämässä. Puolen tunnin pelaamisen jälkeen lämmöt 57c, eli 4 astetta vähemmän kuin ylemmässä slotissa. Täytyy testailla onko ollenkaan eroa suorituskyvyssä, veikkaan että ei.

ssd.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
80
Kone ja pelit pyörii taas normaalisti, eniten taisi vaikuttaa nvidian eilen julkaistu uusi ajuri. Kiitos neuvoista, oppi taas muutaman uuden niksin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 321
Viestejä
4 330 008
Jäsenet
72 195
Uusin jäsen
Ahaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom