Uusi prosessori ja emolevy(?) köyhälle debiilille

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
393
Hei, postasin jo tämän Muropakettiin, kunnes tajusin, että se on ilmeisesti puoli kuollut. Rohkenen siis pistää sinne kirjoittamani tännekin. :oops:

Budjetti: Yläraja 250€-300€, vähempi parempi (lue eteenpäin, prosessori ja ehkä emolevy hakusessa - kaikki muu löytyy omasta takaa)
Käyttöjärjestelmä ja kasaus: Win 7 käyttöä jatkan ja kasaan itse.
Kellotatko?: En ainakaan aluksi, koska huonoja kokemuksia, mutta kenties myöhemmin paremmin asiaan perehtyen, jos vaihdan näytönohjaimen parempaan ja prosessorista tulee jälleen pullonkaula.
Kotelon koko: ATX / mATX (oletan, että se on ATX, koska MSI 970A-G43 mahtuu sisälle)
Koneen käyttötarkoitus: Surffaaminen, musiikin kuuntelu (ei hifi-tasolla, vaan alle satasen headsetillä), videoiden katselu ja erityisesti pelaaminen 1920x1080 näytöllä.


Valmiina on jo: Käytännössä kaikki paitsi emolevy ja prosessori (jäähdytin???), koska kone toimi vielä hetki sitten... (kts. kohta "muuta huomioitavaa"). Unohdan varmaan puolet, mutta seuraavat löytyy ja niiden kanssa pitää pelata yhteen:

-näyttö (1920x1080p), näppäimistö, hiiri, headset normaaleilla 3.5 mm liitännöillä
-kotelo (umpi, ikivanha, yksi tuuletin kyljessä)
-virtalähde 550W (Seasonic Focus Plus 550 Gold)
-dvd-asema 1 kpl
-kiintolevyt 4+1 kpl (ei mitään muinaismuistoja, vaan tyyliin terasia ja isompia levyjä yhteensä neljä kpl plus yksi SSD)
-näytönohjain (Geforce GTX 1050 TI)
-muistikammat 2 kpl 4 GB DDR3 (Kingston Hyperblu)
-emolevy (JOS toimii edelleen, kts. kohta "muuta huomioitavaa" - MSI 970A-G43)
-prosessori (menossa vaihtoon, AMD Phenom II X3 705 pienehköllä ilmajäähdyttimellä ja tuulettimella)


Muuta huomioitavaa ?:

En tarvitse mitään ihmevirityksiä, vaan lähinnä sellaisen prosessorin, jolla saadaan irti tehot näytönohjaimesta. Nykyään esim. ARMA III takkuaa liiaksi, ja netissä tekemieni vertailujen perusteella prosessori on jäänyt jälkeen muusta setupista. (Näytönohjainkin on toki budjettimalli, mutta uusimmat pelit eivät kiinnosta.)

Kannattaa huomioida, että kellotin nykyistä prosessoria vähän liikaa viime yönä, ja ilmeisesti jotakin hajosi. Kellotusasetusten tallentamisen ja rebootin jälkeen kone lähti päälle, mutta näyttöön ei tullut kuvaa. Otin virtakaapelin ja emolevyn pariston irti 10 minuutiksi, mutta senkin jälkeen toiminta on ollut hyvin epävakaata. Kone saattaa käynnistymisen jälkeen jäädä vain hurisemaan. Lisäksi kone hyvin usein sammuu kesken kaiken, esim. Windowsin työpöydälle päästessä (usealla kymmenellä boottauksella olen päässyt kai kolmesti tai neljästi) voin avata selaimen tai Spotifyn, ja parin minuutin jälkeen yhtäkkiä näyttö pimenee, tuulettimet sammuvat ja huoneeseen laskeutuu hiljaisuus. Tuliko vahinkoa prosessorin lisäksi/sijaan emolevylle, tiedä häntä, tällaisellakin netissä peloteltiin.

Jos tarvitsen uuden emolevyn (nykyinen melko toissapäiväinen?), niin se saisi olla edullinen perusmalli. Merkillä, eliniällä (kun ei tuosta omastakaan ole varmuutta...) ja ulkonäöllä ei ole väliä. Rautapäivitystä ei ole tulossa ainakaan vuoteen (ehkä myöhemmin toinen 1050 TI käytettynä tai lisää muistia, jos poweri kestää?), ja kellotus ei suuremmin kiinnosta.

Kokonaisbudjetin ehdoton yläraja on 300€, siitä ei mennä senttiäkään yli. Mielellään ei ylitetä 250€. Toisaalta vähemmän on enemmän, eli säästyville euroille löytyy aina käyttöä. Ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia halpisratkaisuiksi, joilla pyritään vain hyödyntämään nykyinen muu rauta, ja sitten aavistuksen kalliimpia, joissa on enemmän päivitysvaraa.

Osat hankkisin mieluiten Verkkokaupan hyllystä (tai muukin pk-seudulla sijaitseva kivijalkakauppa kelpaa), koska kiire.
 

ViiloPelho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
50
Joku i5 8400 ja halvin lankku.

1050Ti SLI voi olla hankala ja huonosti toimiva softapohjaisesti, sillä kortissa ei ole SLI liitintä. :vihellys: Yleisestikään SLI-touhuissa peruskorteilla ei järkeä, pääosin aina on olemassa kortti, joka on halvempi sekä nopeampi, kuin 2 hidasta SLI-tilassa.
Unohtamatta SLI:n randomiongelmia, sekä perus stutterointeja ja luettuani AP:n postauksen... SLI ei taida olla harrastamisen väärti, se kun ei ole ihan konsolimaista plug n play hommelia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Joku i5 8400 ja halvin lankku.

1050Ti SLI voi olla hankala ja huonosti toimiva softapohjaisesti, sillä kortissa ei ole SLI liitintä. :vihellys: Yleisestikään SLI-touhuissa peruskorteilla ei järkeä, pääosin aina on olemassa kortti, joka on halvempi sekä nopeampi, kuin 2 hidasta SLI-tilassa.
Unohtamatta SLI:n randomiongelmia, sekä perus stutterointeja ja luettuani AP:n postauksen... SLI ei taida olla harrastamisen väärti, se kun ei ole ihan konsolimaista plug n play hommelia.
Ei toimi, kun pitää ostaa muistitkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Käytettynä joku i7 6700K / 7700K + emolevy, muistit jos täytyy alkaa päivittämään niin budjetti räjähtää heti käsiin. Kauppa-alueelta löytynee noita ja pitäisi saada siihen ronttiin 200€.

Uutena ei saa mitään hinta-laatusuhteeltaan järkevää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
i7-2600K/i7-3770K/i7-4770K riittäisi myös nopeuden puolesta.

Jos ytimiä pitää olla, niin käytettyjä Xeoneja LGA2011/LGA1366-emon kanssa. Niissä voi vaan olla huonot stock-kellot ja kellotus mahdotonta emolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Siinä Verkkokauppa.comista 309€:
upload_2018-7-14_10-31-37.png


Noita on kaikkia Helsingin myymälässä. Vähän on köykäinen emolevy tuolle prosessorille, mutta kun budjetti on pieni..

edit: jos ei ole jäähyä, niin tuo:
Intel Core i3-8100 3,6 GHz LGA1151 ‐suoritin 122,90 €


--

205€ käytettynä Xeon E5-2620 + 16GB DDR3 + Huanan-emolevy + jäähy täältä (230€ E5-2650). Viikolla olisi ollut vielä ollut Ryzen 2200G / 8GB / emolevy halvemmalla - ja siinä olisi ollut paljon enemmän vastinetta rahoille. Lähinnä nyt vaihtoehtoja.

Melkein kannattaa laittaa "Ostetaan"-palstalle tuolla budjetilla kysely.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
393
Täytyy myöntää, että meni ohi tuo muistikampojen vaihtamisen tarve... eli jos budjetti nostetaan ~400 euron hujakoille, niin miten tilanne silloin muuttuu?
 

ViiloPelho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
50
Täytyy myöntää, että meni ohi tuo muistikampojen vaihtamisen tarve... eli jos budjetti nostetaan ~400 euron hujakoille, niin miten tilanne silloin muuttuu?
Vanhoista saat myös rahaa myydessä pois, joten tavallaan ei ihan niin isoa lovea tee lompuukiin. Asiaa liipaten, mulla on myös yksi 2x8Gb DDR4 kitti. Privalla jatkot jos tarvetta. Jokusen kympin halvemmalla kuin kaupasta, valmistajahan näihin tarjoaa pitkiä takuita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Täytyy myöntää, että meni ohi tuo muistikampojen vaihtamisen tarve... eli jos budjetti nostetaan ~400 euron hujakoille, niin miten tilanne silloin muuttuu?
Vaihda prossu i5-8400. Tuossa ehdottamassani setissä. Emonkin voi vaihtaa parempaan:
upload_2018-7-14_17-4-41.png


edit: Ryzen pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
No tuolla 400€ budjetilla se i5-8400 kokoonpano onnistuisi helposti.
Heti saatavilla Helsingin myymälästä tai 24h kiskasta:
i5-8400 193,90€
Intel Core i5-8400 2,8 GHz LGA1151 ‐suoritin 193,90 €
1x8GB 2666C16 99,90€
Kingston HyperX FURY DDR4 2666 MHz CL16 8 Gt ‐muistimoduli 99,90 €
tai 2x4GB 2666C15 110,90€
Kingston HyperX FURY DDR4 2666 MHz CL15 8 Gt (2 x 4 Gt) ‐muistimodulipaketti 110,90 €
B360 ATX emolevy 94,90€
MSI B360-A PRO Intel B360 LGA1151 ATX-emolevy 94,90 €

Yhteensä 388,70-399,70€

Siitä ViiloPelholta muistikitti niin säästät vielä sen jokusen kympin jonka voit sitten jättää käyttämättä tai sijoittaa esim parempaan kalliimpaan emolevyyn vaikka MSI:n H370 Gaming+ tai Z370 PC PRO (119,90€) á la piirisarjaan RAID tukea jos sellainen kiihottaa tai enemmän USB liittimiä taakse ja sisälle tai Z370 lankun kohdalla toinen M.2 paikka SSD:lle jne. Ihmettele ominaisuuksia onko siellä jotain mitä haluat.

Edit: Hidas
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ehkä Ryzen kannattaa sittenkin unohtaa, tuossa on jotain Intelistä tykkääviä optimointeja pelissä:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Ehkä Ryzen kannattaa sittenkin unohtaa, tuossa on jotain Intelistä tykkääviä optimointeja pelissä:
Arma 3 on suunnilleen samaa roskaa kuin Arma 2 eikä toimi kunnolla millään prosessorilla. Tuossakin videossa näkyy kuinka grafiikan tason on jostain viime vuosikymmeneltä ja silti pyörii surkeasti.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ehkä Ryzen kannattaa sittenkin unohtaa, tuossa on jotain Intelistä tykkääviä optimointeja pelissä:
Ryzen 2600x tulee aika samoihin lukemiin jos käytettään nopeata RAM. Toiseksi suurin hyöty Ryzenissä on:
A. Ei käy niin kuumana kuin Intel.
Pienempi mahdollisuus katuu ylikuuma CPU:sta.
B. Intel on tietoturvariski Meltdown ja muuta. Tosin tämän B kohdan voi softa päivityksillä hoitaa mutta AMD Ryzen on turvallisempi.
C. Riippuen emosta Ryzen kanssa ei tarvitsee päivittää emoa kun seuraava sukupolvi tule.


Olen aika neutraali kuitenkin AMD Ryzen vs Intel.. Intel hyvä puoli I5-8600k ja I7-8700k todella nopeita.

Minä halusin CPU jossa ei ole lämpöongelmia ja kestää taatusit todella kauan ja otin AMD Ryzen 2600x.

AMD Ryzen 5 2600X Processor
Socket-AM4, 6-Core, 12-Thread, 4.25GHz, 19MB cache, 95W, sis. jäähdytin
Sain Kompletista hintaa 199,23 euroa se alennus on nyt ohitse. Tuo jäähdytin kelpaa kevyen kellottamiseen en tarvitse mitää erityistä coolerista maksaa.


MSI X470 GAMING PLUS, Socket-AM4
Emolevy, ATX, X470, DDR4, 3xPCIe-x16, CFX, 2x M.2, USB 3.1, Mystic Light RGB
Sain Kompletista hintaan 120,93 euroa se alennus on nyt ohitse.

Onhan tuo emoni kallis koska X470, mutta se tukee jopa 3466 Mhz muistia (ehkä ostan 3200Hz budjettisyistä).
ja on niin julmetun uusi että taatusti tukee tulevaa Ryzen next generation prosessoria kun taas Intel emot eivät tue tulevia Intel prosessoreita.

Omassa threadissani lukee kaikki osat josta maksoin 13% alennuksella 711 euroa sisältäen toimituksen.
Intel I5-8400 on myös hyvä budjettiratkaisu ja en väitä että on huono. En ole Intel tai AMD fanboy, mutta AMD Ryzenillä on muita hyviä ominaisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
X470 on vaan lisähintaa, nopeat muistit on lisähintaa ja se 2600X on samaa teholuokkaa kuin i5-8400. Näistä kahdesta testistä voit itse yhdistellä, kun niissä on sama näytönohjain:
Testissä Intel Core i5-8400 - io-tech.fi
Testissä AMD Ryzen 7 2700X & Ryzen 5 2600X (Pinnacle Ridge) - io-tech.fi

Valitettavasti nuo vanhemmat Ryzenit ei jostain syystä pärjää näissä testeissä. (Siis jos lukee kohdat, joissa on ARMA3)
Noh siis etkös unohda nyt pari asiaa?

Minkä coolerin aiot ottaa tuohon Intel CPU:hun? Älä vastaa että Intel stock cooler (siis Intelin oma jäähdytin) jos et halua talveksi lisää lämmitystä huoneseen jos on kehnot batterit.

Miten sitten sellain käyttäjä kun minä jonka haluaa 10+ browser aukia ja youtube musiikkia soimaan kun pelaan pelejä? RAM toki silloin tulee vastaan mutta jos oletetaan ettää kuitenkin 16 GB RAM minun koneessa. Miten luulet sitten sinun I5-8400 pärjäävän jos multitasking gaming + youtube videos.

Muistit? Minä saan halvempaa 3200Mhz CL16 muistia kun tämän threadin ehdotetu 2666Mhz CL 15 verkkokaupasta tai 2666 Mhz CL 16 muistia.

Minullahan on palautusoikeus jos edes vaihtasin emon jostain syystä mutta miksi te Intel puhujat unohdatte edes mainita mikä jäähdytin ja mitä se jäähdytin maksaa?

Multitasking gaming+youtube+browser windows? Miten sinun Intel I5-8400 pärjää vs AMD Ryzen 2600x..
. entäs sitten jos haluan streaamata youtuben omia videoita?

Tähän pienen budjettikoneseen suosittelen 8 GB RAM mutta minun tapauksessa tulee olemaan 16 GB RAM niin sanotaan että RAM ei ole pullonkaula minun tapauksessa.

Intel I5-8400 CPU halvempi? Minun tarjoukseni mitä sain AMD Ryzen 2600x huomioden niin Intel I5-8400 on noin 8 euroa halvempi ennen kun ostanut jäähdyttimen joka ei ole Intelin umpisurkea jäähdytin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Noh siis etkös unohda nyt pari asiaa?

Minkä coolerin aiot ottaa tuohon Intel CPU:hun? Älä vastaa että Intel stock cooler (siis Intelin oma jäähdytin) jos et halua talveksi lisää lämmitystä huoneseen jos on kehnot batterit.
Vaikka tuo on ihan hyvä:
ID-Cooling SE-214X 120mm PWM jäähdytyssiili, LGA2011/115x/FM2(+)/FM1/AM3(+)/AM2(+)/AM4 - 18,00€

Ei siinä 2600X:n stockissa ole edes heatpipejä..

Miten sitten sellain käyttäjä kun minä jonka haluaa 10+ browser aukia ja youtube musiikkia soimaan kun pelaan pelejä? RAM toki silloin tulee vastaan mutta jos oletetaan ettää kuitenkin 16 GB RAM minun koneessa. Miten luulet sitten sinun I5-8400 pärjäävän jos multitasking gaming + youtube videos.
upload_2018-7-15_2-15-26.png


Tuossa on se 10+ tabia auki ja spotify taustalla. On kyllä spotify koodattu huonosti, kun joku musiikkisoitin vie 1GB..

Youtube ei muistia vie, se mahtuu tuonne Chromeen.

Tässä tosin 2700X, mutta ei ne luvut muutu, vaikka potkaisisin Intelin tulille..


Muistit? Minä saan halvempaa 3200Mhz CL16 muistia kun tämän threadin ehdotetu 2666Mhz CL 15 verkkokaupasta tai 2666 Mhz CL 16 muistia.
Sinä sait halvempaa muistia. Menes nyt jo pois niiden tarjousten kanssa, jotka on jo umpeutunut. Tai linkitä joku mesta, josta saa niitä nyt. Jos ei onnistu, ole vaan hiljaa..


Minullahan on palautusoikeus jos edes vaihtasin emon jostain syystä mutta miksi te Intel puhujat unohdatte edes mainita mikä jäähdytin ja mitä se jäähdytin maksaa?
Siinä on mukana jäähy, joka on ihan jees. Ei wraith spire ole paljoa parempi, myin sellaisen pois torstaina. 18€ saa paremman jäähyn, joka voittaa tuon Spiren 6-0.

Multitasking gaming+youtube+browser windows? Miten sinun Intel I5-8400 pärjää vs AMD Ryzen 2600x..
. entäs sitten jos haluan streaamata youtuben omia videoita?
Quicksyncillä Intel voittaa. Näytönohjaimen enkooderia käytettäessä Intel voittaa. AMD pärjäilee vaan offloadaamalla koko prosessointi prosessorille ja siinä on kuusi ydintä vähän liian vähän. Voisin linkittää testejä, mutta et lukenut edellisiäkään..

Tähän pienen budjettikoneseen suosittelen 8 GB RAM
mutta minun tapauksessa tulee olemaan 16 GB RAM niin sanotaan että RAM ei ole pullonkaula minun tapauksessa.
Kerro ihmeessä, mistä sait nuo alle 110€ hintaan? Jos ei ole mitään näyttää, pidä se turpa kiinni.

Intel I5-8400 CPU halvempi? Minun tarjoukseni mitä sain AMD Ryzen 2600x huomioden niin Intel I5-8400 on noin 8 euroa halvempi ennen kun ostanut jäähdyttimen joka ei ole Intelin umpisurkea jäähdytin.
Minäkin sain 2700X 249€, mutta en juokse täällä huutamassa saamaani hyvää diiliä, kun sitä ei saa enää kukaan muu siihen hintaan. Haluatko tarkoituksella vaan vittuilla muille?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jaha korjataan yksi asia. Ilmeisesti 8GB RAM on vähän eri asia kuin 16GB RAM jos katsotaan RAM/hinta. Tiesin vain ok edullisen 16GB ramin tätä tarkoitin ja se ei ole edes tarjouksessa:
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16 - 182,00€

En valitettavasti tiedä mitään 8GB edullisia asioita oletin vain että noin puolet tuosta 16GB RAM hinnasta. Tuo 16GB RAM ei ole missään tilapäisessä tarjouksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Professori Kaaos

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
638
Minkä coolerin aiot ottaa tuohon Intel CPU:hun? Älä vastaa että Intel stock cooler (siis Intelin oma jäähdytin) jos et halua talveksi lisää lämmitystä huoneseen jos on kehnot batterit.
Pakko takertua tuohon lauseeseen. 95w tdp = 95w lämpöteho elikkäs se prossu lämmittää huonetta sillä teholla. Ei se jäähy vaikuta ollenkaan siihen miten paljon se lämmittää huonetta. Tai oikeastaan paremmalla jäähyllä se lämpö siirtyy vaan tehokkaammin huoneilmaan kuin huonolla jäähyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Pakko takertua tuohon lauseeseen. 95w tdp = 95w lämpöteho elikkäs se prossu lämmittää huonetta sillä teholla. Ei se jäähy vaikuta ollenkaan siihen miten paljon se lämmittää huonetta. Tai oikeastaan paremmalla jäähyllä se lämpö siirtyy vaan tehokkaammin huoneilmaan kuin huonolla jäähyllä.
Prosessoreista vaan Stargaten 2600X on 95W TDP. Tuo kerroinlukittu i5-8400 on 65W TDP. Aika hyvin vielä TDP on Anandtechin testissä toteutunut:
upload_2018-7-15_8-48-22.png



The AMD 2nd Gen Ryzen Deep Dive: The 2700X, 2700, 2600X, and 2600 Tested

Lisäksi noissa aiemmissa Sampsan testeissä oli kanssa vastaavia lukemia, mutta lämpömittaukset oli tehty Handbraken ja Primen eri versiolla. Mutta jos vaikka Prime olisi vertailukelpoinen niin:
2600X:69°C
8400:65°C
 

ViiloPelho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
50
@Stargate2017

Sellainen juttu, että aivan sama mikä jäähy sulla on prossulla X, samalla wattimäärällä kyseinen prossu lämmittää aina huonetilaa.


ninjaedit: öyh, tämä olikin jo mainittu :joy:
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Prosessoreista vaan Stargaten 2600X on 95W TDP. Tuo kerroinlukittu i5-8400 on 65W TDP. Aika hyvin vielä TDP on Anandtechin testissä toteutunut:



The AMD 2nd Gen Ryzen Deep Dive: The 2700X, 2700, 2600X, and 2600 Tested

Lisäksi noissa aiemmissa Sampsan testeissä oli kanssa vastaavia lukemia, mutta lämpömittaukset oli tehty Handbraken ja Primen eri versiolla. Mutta jos vaikka Prime olisi vertailukelpoinen niin:
2600X:69°C
8400:65°C
No niin katsotaan tätä nyt oikein silmillä Stargate2017 myöntää virheensä jne mutta esitää kantansa.


1. I5-8400 CPU on vähemmän lämmin kuin AMD Ryzen 2600x. Se myönnetään olet oikeassa. Ärsyttää niin paljon
että melkein perutan CPU tilauksen ja sen EMOLEVY tilauksen voin helposti peruttaa. Osani muuten jotkut osat tulee noin 21 Heinäkuuta 2018 Komplettiin niin ei niitä lähetetä matkaan nyt maanantaina minun osia..
2. INTEL I7-8700k on kaikista kuumin CPU ja sellaista en halua.
3. Hsalonen olet parempi GURU kuin minä selvästi ja itse en väitä että olen GURU.
4. Hsalonen minusta virheesi tässä foorumissa:
Kehut näytönohjaimia jotka ennen olivat tarjouksessa ja eivät enää ole tarjouksessa. Ei kiinnosta ostaa sinun suositelmaa näytönohjainta jotain Nvdia 1070 Ti hintaan 540-560 euroa. Kallis kun mikäkin.
Olet sanonut osta emo B450. Emot B450 sitä ei voi edes tilata missään Suomessa. Missä ne nyt ovat kovin hankalalta tuntuu tämä odottaminen.
Tietokoneliikkeissä on kyllä tuotteita jotka on tulossa Suomeen lähiviikkoina, mutta B450 emot ei ole mainittu missään että voit tilata.
5. Se Ryzen riippumatta minkä EMON valitsen minun ei tarvitse vaihtaa EMOA jos päivitän prosessorin olettaen että se emo ei mene rikki kun sitten joskus saan sen.
6. Jos VIRUS A ja näitä on katsos VIRUS poistamisessa olen itse GURU esim. tekee ilmaisen Avira virustorjunta ohjelman toimintakyvyttömäksi niin ilmainen ZoneAlarm palomuuri voi jonkin verran suojata, mutta INTEL CPU on haavoittuvainen tietoturvariski Meltdown ja muuta. Tämä kohta 6 on epätodennäköistä, mutta mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

ViiloPelho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
50
Imo jos vertaillaan lämpötiloja keskenään, tulis huomioida throttlauspiste, aka maksimit. Kulkenee yhä Intelillä jossain 95'C nurkis? Ja katsoa erotus throttlauslämmöstä lämpötilaan, jolla se loadissa käy. Muutoin ne ovat asteita vain ja informaatioarvo nollat.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
393
Minun osaltani tarina on selvä. Hain osat jo sunnuntaina pikkutunneilla Jätkäsaaren kioskista, kun elämä ~8-vuotiaan miniläppärin kanssa alkoi kyllästyttää ja jotakin piti saada, nopeasti. Tomshardwarea muutamia tunteja selailtuani ja googlattuani näytönohjaimeni pariksi suositeltavaa prosessoria päädyin lopulta seuraaviin hankintoihin:

-MSI B360-A PRO
-Kingston HyperX FURY DDR4 2 x 4 Gt
-Intel i3-8100

Prosessorin asentamisessa tuli tosin ongelmia, kun piti saada auki Torx-kantainen ruuvi eikä minulla tietenkään ollut siihen sopivaa avainta. Vaan hätä keinot keksii, paikallinen 24h Prisma auttoi asiassa.

P.S. Tuli muuten yllätyksenä, ettei emolevylle löytynyt Win 7 yhteensopivia ajureita... Olisipa joku huomauttanut siitä etukäteen. Maanantaina vasta sain Win 7:n edes uudelleenasennettua löydettyäni PS/2-yhteensopivan hiiren ja näppäimistön vanhempien luota. Mutta eipä se ollut onni ja autuus, kun asentamisen jälkeen USB-portit olivat ja pysyivät mykkinä kaikista poppakonsteista ja epätoivoisista yrityksistä, vaikka onnistuinkin saamaan mm. Ethernet-ajurit ja jotkin muut alkujaan laitehallinnassa toimimattomina näyttäytyneet portit toimimaan. Nyt on oppilaitoksen kautta hommattu ilmainen Win 10 Education asennettuna, mutta oli tämäkin melkoinen via dolorosa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Prosessorin asentamisessa tuli tosin ongelmia, kun piti saada auki Torx-kantainen ruuvi eikä minulla tietenkään ollut siihen sopivaa avainta. Vaan hätä keinot keksii, paikallinen 24h Prisma auttoi asiassa.

P.S. Tuli muuten yllätyksenä, ettei emolevylle löytynyt Win 7 yhteensopivia ajureita... Olisipa joku huomauttanut siitä etukäteen. Maanantaina vasta sain Win 7:n edes uudelleenasennettua löydettyäni PS/2-yhteensopivan hiiren ja näppäimistön vanhempien luota. Mutta eipä se ollut onni ja autuus, kun asentamisen jälkeen USB-portit olivat ja pysyivät mykkinä kaikista poppakonsteista ja epätoivoisista yrityksistä, vaikka onnistuinkin saamaan mm. Ethernet-ajurit ja jotkin muut alkujaan laitehallinnassa toimimattomina näyttäytyneet portit toimimaan. Nyt on oppilaitoksen kautta hommattu ilmainen Win 10 Education asennettuna, mutta oli tämäkin melkoinen via dolorosa.
Ei siihen mitään torxia tarvi, ihan pelkästään sitä vipua käyttämällä tapahtuu asennus eli sormilla.

Windows 7 ei taida olla tuettuna missään uusissa prosessoreissa, intelillä tai amd:llä. Syynä ihan se että microsoft lopettamassa tuen sille kokonaan. Tosin nuo usbit olisit varmaan saanut toimimaan sillä että asettaa biosista usb3 -> usb2. Katso täältä sekalaista alueelta vieläkö on myynnissä windows 10 lisenssejä, joskus ainakin myytiin 7-10e kpl.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
@kyynelkaasu

Täällä on ihmisiä yön tunteina, varsinkin nyt, kun helteet häiritsee. Kannattaa vaan rohkeasti kysyä apua ongelmiin..

Win7-ongelmassa en olisi osannut auttaa, mutta tuossa asennuksen ruuvissa olisin säästänyt matkan Prismaan ;) Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta varmasti jokainen ketjuun postanneista olisi osannut auttaa sen kanssa.

--

Hyvä paketti tuli tuolle rahalle. AMD:llä ei ole uutena vastaavaa tarjolla vielä (B450+Ryzen 2300). Käytettynä kyllä saa hyviä settejä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Katso täältä sekalaista alueelta vieläkö on myynnissä windows 10 lisenssejä, joskus ainakin myytiin 7-10e kpl.
Näin niinkuin sivuhuomiona se Education versio on lähes sama asia kuin Enterprise eli parempi kuin Pro.
upload_2018-7-18_4-10-0.png

Muistetaan sitten että Dreamsparkin (/mikälie olikaan sen uusi nimi) kautta saatujahan ei "saisi" käyttää kuin ns. testaamisessa ja sen sellaisessa koulun aikana.

P.S. Itse kun olin koulussa niin olin tyhmä ja otin Dreamsparkista 7/8.1/10 Pro lisenssit kun virheellisesti oletin että se Education on jotain Home/Pro version väliltä. Perkele. Älkää kysykö miksi en tarkistanut, en tiedä itsekään.
(Meille oli siis tarjolla molemmat versiot mutta rajattu vain yhteen versioon per tuote.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Näin niinkuin sivuhuomiona se Education versio on lähes sama asia kuin Enterprise eli parempi kuin Pro.
Lähinnä nyt kävi mielessä että nuo on sidottu johonkin aikajaksoon? Samaan tyyliin kuin jokin edu versio win7 oli jotenkin 2v aina voimassa. Tai vaihtoehtoisesti korkeakoulu ilmoittaa microsoftille opiskelujen päätteeksi että tämä henkilö ei enää opiskele (tuskin tapahtuu oikeassa elämässä :rofl:). Jos tuo on loputtomiin voimassa niin pitänee itsekin ottaa lisenssi talteen yliopistolta... :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Lähinnä nyt kävi mielessä että nuo on sidottu johonkin aikajaksoon? Samaan tyyliin kuin jokin edu versio win7 oli jotenkin 2v aina voimassa. Tai vaihtoehtoisesti korkeakoulu ilmoittaa microsoftille opiskelujen päätteeksi että tämä henkilö ei enää opiskele (tuskin tapahtuu oikeassa elämässä :rofl:). Jos tuo on loputtomiin voimassa niin pitänee itsekin ottaa lisenssi talteen yliopistolta... :)
OT: Minulla on aktiivisessa käytössä viime vuosikymmenen opiskelijalisenssejä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Lähinnä nyt kävi mielessä että nuo on sidottu johonkin aikajaksoon? Samaan tyyliin kuin jokin edu versio win7 oli jotenkin 2v aina voimassa. Tai vaihtoehtoisesti korkeakoulu ilmoittaa microsoftille opiskelujen päätteeksi että tämä henkilö ei enää opiskele (tuskin tapahtuu oikeassa elämässä :rofl:). Jos tuo on loputtomiin voimassa niin pitänee itsekin ottaa lisenssi talteen yliopistolta... :)
Ei ole sidottu. Ihan "tavallisia" lisenssejä eikä ne mitään ilmoita ja tuo mistä sanoin niin ei sitä kukaan valvo..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 416
Viestejä
4 198 589
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom