Uusi kokoonpano 1060:n seuraksi | 900-1000€

Liittynyt
01.05.2017
Viestejä
4
Budjetti?: 900-1000€ (ilman näytönohjainta)
Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin?: Ei, löytyy valmiina
Haluatko koneen valmiiksi kasattuna?: Kyllä, osat mieluiten JIMMSiltä
Ylikellotatko prosessoria?: En
Kotelon koko: Ei merkitystä. Nykyinen on ATX Full Tower, joten se kelpaa.
Onko kotelon värillä väliä?: Ei merkitystä
Onko kotelon ulkomuodolla väliä?: Ei merkitystä
Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä?: Vanhan koneen kotelo (ei siirry uuteen) on hieman vaimennettu, taitaa olla tämän vanhempi versio. Hiljaisuus saisi olla lähellä samaa luokkaa, mutta ei ole suurta merkitystä.
Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä?: En
Tarvitsetko optisen aseman: En
Haluatko koneeseen SSD:n?: SSD M.2. 1TB HDD siirtynee vanhasta koneesta tähän kokoonpanoon tallennustilaksi.
Koneen käyttötarkoitus: 1080p pelaaminen. Tavoitteena 120/144hz, mutta 1060 tuskin jaksaa monessa uudessa pelissä siihen. Muun kokoonpanon tulisi olla siihen kuitenkin valmis.
Kuuluvatko näyttö, äänentoistojärjestelmä, näppäimistö tai hiiri budjettiin?: Kaikki siirtyy vanhasta. Huomionarvoisena äänikortti ASUS Xonar DGX 5.1 PCIe, joka siirtyy myös.
Muuta?: Vanha 1060 6GB siirtyy tähän koneeseen ainakin alkuun. Päivittynee myöhemmin uudempaan. 2 näyttöä tulee olemaan kiinni koneessa.

Pohjaksi vertailin näitä kahta bundlea:

619,90€:
Asus PRIME X470-PRO + AMD Ryzen 7 3700X + Kingston 16GB (2x8GB) HyperX Fury DDR4 3200MHz

TAI

649,00€ (cashback mukaanluettuna):
Asus ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i7-9700K + Kingston 16GB DDR4 3200MHz

Kumpi näistä olisi parempi vaihtoehto? Vai olisiko jokin parempi idea bundlejen ulkopuolelta?

Apua tarvitsen eniten lopuissa osissa. Mikä kotelo, jäähy ja virtalähde näiden kaveriksi?
 
Liittynyt
18.10.2019
Viestejä
105
Itse olen tällä viikolla tilaamassa itselleni tuon kyseisen ryzen bundlen tai sitten sen 100€ kalliimman X570 bundlen. Myös tällä hetkellä käytössä 6GB 1060 joka tosin vaihtuu ensi kuussa RX 5700XT korttiin.

Kannattaa huomioida myös hinnoissa se ettei tuossa intelin kiven mukana tule prossu cooleria eli se tuo lisähintaa ainakin. Toki porukka on ostellut myös tuon ryzenin kaveriksi uuden coolerin mutta mitä arvosteluja ja videoita itse katsellu niin sillä stocki jäähyllä kyllä pärjää varsin mainiosti ellei lähde väkisin kellottelemaan. Eikä noissa ryzeneissä taida kauheasti kellotusvaraa ollakkaan.

Itse olen kallistunut ryzeneihin 3 syystä.
1: En ole täysin AMD pohjaista kokoonpanoa omistanu sitten 2000 luvun puolen välin ja nyt kun ne on taas varteenotettava tekijä markkinoilla niin halusin pitkästä aikaa kokeilla multä se ruoho maistuu aidan toisella puolella :)
2: Vaikka intel hieman viekin vielä peli puolella AMD:tä kellotaajuuksien takia niin ero on kuitenkin kaventunu melko pieneksi. Ja tuon 9700K:n 8 corea/8 thrediä vs 3700x:n 8 corea/16 thrediä kallistaa vaakakupin omassa pussissani AMD:n puolelle. Varsinkin nyt kun seuraavan sukupolven konsolit tulee myös käyttämään AMD:n 8 core/16 thredin prossuja niin ainakin sairaalloisen optimistiset kuluttajat voisivat uskoa että parin vuoden sisällä peleihin voisi saada lisää hyötyjä myös näillä 3000 sarjan prossuilla. Konsoleissa on ollut tapana käyttää viimeisetkin tehot peleissä hitaamman raudan takia.
3: AM4 kanta ilmeisesti (toivottavasti ainakin) tulee pysymään vielä sukupolven tai pari joten olisi mahdollista että samaan kantaan voisi päivittää tulevia ryzeneitä. Kuka tietää miten paljon AMD:n seuraava sukupolvi ottaa taas inteliä kiinni vai meneekö jopa ohi. Intelin puolella pelkän prossun vaihtaminen taitaa tulevaisuudessa olla melko mahdotonta mikäli olen oikein tulkinnut täällä porukan puheita. Eli itelle tuo tulevaisuuden "turva" on myös asia joka kallistaa AMD:n leiriin.

En sano etteikö 9700K olisi kova peliprossu ja varmasti silläkin pelailee pitkään. Itselle vaan se tämän hetkinen pieni fps etu ei ole saman arvoinen kun tulevaisuuden turvaaminen. Varsinkin kun päivittelen kokoonpanon näytönohjainta lukuunottamatta ehkä noin 5-7 vuoden välein. Nyt voinkin mahdollisesti päivittää pelkän prossun muutaman vuoden päästä jos on tarvetta.
 
Liittynyt
01.05.2017
Viestejä
4
Guilty,

Erittäin hyvää pohdintaa ja varsin osuva huomio myös tuosta coolerin puuttumisesta Intel-bundlesta. Itse en edes huomannut, että 3700x:n mukana tulee stock cooler, joka ilmeisesti kommenttien mukaan myös saattaisi ihan hyvin riittää omassa käytössäni.

Tuosta kalliimmasta X570 bundlesta en sitten tiedä. Ilmeisesti isoimpana erona PCIe 4 väylä ja mahdollisesti jotain kellotusmahdollisuuksia (?). Ei siis välttämättä kovin tarpeellinen sijoitus itselleni, mutta toisaalta on varmaankin tulevaisuutta varten ihan ok satsaus verrattuna tuohon X470:seen.

---

Minkälainen virtalähde ja kotelo sopisi näiden kaveriksi? Otan myös vastaan vinkkejä SSD M.2:sista.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
833
Ois voinut myös mainita mikä prossu vanhassa koneessa on, että onko ylipäänsä järkevää päivittää nyt. 1060 on jo kuitenkin sen verran pullonkaula, että jos nykyisenä prossuna on joku 2600k uudempi, niin ei se päivitys maailmaa mullista. Käyttötarkoitus tietysti vaikuttaa, jos tekee jotain tehokäyttöä, jossa ytimistä hyötyä. Eikä just nyt taida olla tulossakaan mitään uusia osia, että sitten pitää odotella johonkin ensi kesään, jotta saisi taas uudempia.

Ja jos vanha kotelo on esim define R4 tai R5, niin eipä siihen merkittävää parannusta tule uudemmalla versiolla vastaavasta. Lähinnä ulkonäkösyistä sen voi päivittää johonkin erilaiseen.

Oman ryzenin cooleri oli kyllä sellainen sirkkeli, että ehkä siinä sitten oli jotain vikaa, jos sen pitäisi olla ääneltään siedettävä. Siinä oli sellainen selkeästi kierrosnopeuden mukaan muuttuva ääni, joka koko ajan sitten muuttui ja häiritsi ainakin kun ei ollut kuulokkeita päässä.
 
Liittynyt
18.10.2019
Viestejä
105
Vielä sen verran tarkennusta tuohon stock cooler hommaan eli kyllähän ryzen saa etua paremmasta coolerista hieman korkeampien boost kellojen takia. Eli ei se erillisen paremman coolerin hommaaminen turhaa ole missään tapauksessa. Itse en vain koe tarvetta alkaa samantien päivittämään sitä paremmaksi.

Ja siis tuota x570 emoa itse ajattelen juurikin panostuksena tulevaisuutta varten. PCIe 4.0 ei kauheasti tuo mitään vielä mutta 4 vuoden päästä voi tuodakkin jolloin odotan vielä käyttäväni tätä emoa. Ja tietenkin tulevia prossuja ajatellen panostan mielummin kunnolla ettei tarvi tulevaisuudessa harmitella kun ei ostanutkaan sitä viimesintä piirisarjaa :D Todennäköisesti ei kauheasti merkitystä mutta mielenrauhaa itselleni kuitenkin.

Poweriksi varmaan sopii hyvin laadukas gold+ 650W - 750W EVGAlta, Seasonicilta, Corsairilta tai joltain muulta laadukkaalta valmistajalta. Varmaan käy hyvin myös esim 550W mutta itse taas ajattelen tulevaisuutta. Laadukas poweri kuitenkin kestää koko koneen käyttöiän ja ylikin eikä koskaan voi tietää vaikka haluaisi hommata paljon nykyistä virtasyöpömmän näyttiksen tms.

Itse olen suunnitellut tilaavani jomman kumman näistä:
Seasonic 650W PRIME Ultra 650 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold - 127,90€
EVGA 750W SuperNOVA G1+, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold - 126,40€

Kotelo taas on hyvin pitkälti kiinni makuasiosita ja kukkaron paksuudesta sekä siitä haluaako ehkä joskus asennella vesijäähyjä jne.
Itse olen tilaamassa tämän kopan:
Fractal Design Define R6 USB-C - Blackout - Tempered Glass, ikkunallinen E-ATX-tornikotelo, musta - 169,90€
Ikkunattomat olisi hieman halvempia ja jos jättää tuon usb c portin pois ni sekin pienentää hintaa. En kuitenkaan ole mitään joulukuusen valaistusta tuonne sisälle laittamassa vaan hillittyä punaista AMD paluun kunniaksi :D Ja noissa fractalin koteloissa ainakin saa helvetin hyvin kaapeloinnit vedettyä ja siistin näköiseksi muutenkin sisustan. Edellinen koteloni on vanha kunnon Antec P182 joka on ollut käytössä sen 10v ainakin joten odotan myös uudelta kotelolta laatua ja pitkää ikää.
 
Liittynyt
01.05.2017
Viestejä
4
Ois voinut myös mainita mikä prossu vanhassa koneessa on, että onko ylipäänsä järkevää päivittää nyt. 1060 on jo kuitenkin sen verran pullonkaula, että jos nykyisenä prossuna on joku 2600k uudempi, niin ei se päivitys maailmaa mullista. Käyttötarkoitus tietysti vaikuttaa, jos tekee jotain tehokäyttöä, jossa ytimistä hyötyä. Eikä just nyt taida olla tulossakaan mitään uusia osia, että sitten pitää odotella johonkin ensi kesään, jotta saisi taas uudempia.
Nykyisen koneen prosessori on i5 3570k.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 130
Myy kaikki vanha pois ja osta uusi kone. 1060 vaan menettää jälleenmyyntiarvoaan koko ajan ja 3570K:n kohdalla on tulossa romahdusmainen lasku. SSD saksasta suomihintojen älyttömyyden takia. Adata xpg sx8200 pro 1tb lähtee sieltä 130€ ja tarjoushaukka löytää 1tb sata-levyjä alle satasella.

upload_2019-10-30_15-49-48.png
 
Liittynyt
18.10.2019
Viestejä
105
Noihin aikaisempiin pohdintoihini ja ehdotuksiini liittyen laitoin tänää aamusta tilaukseen juurikin tuon x470 bundlen + tuon mainitsemani EVGA:n powerin ja fractal designin kotelon. Itse odotan pärjääväni näillä ainakin sen 5 vuotta taas.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 321
Viestejä
4 330 008
Jäsenet
72 195
Uusin jäsen
Ahaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom