Uusi kohinanpoistomenetelmä vähentää 3D-säteenseurantaan tarvittavaa aikaa

Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Mielenkiintoinen uusi, koneoppimiseen perustuva kohinanpoistotekniikka leikkaa merkittävästi 3D-säteenseurantaan (engl. ray tracing) tarvittavaa laskennallista aikaa, ja pystyy tekemään aistiarvioidusti hyvää jälkeä myös ajallisesti peräkkäisissä kuvasarjoissa (esim. video).

Lopputuloksena on vähemmän kohinaa, selkeämpiä yksityiskohtia myös liikkuvassa kuvassa ja paljon säästettyä aikaa.

Hyvä yhteenveto Two Minute Papers - youtube-kanavalta:


Uusi tekniikka pystyy kohinanpoistoon poikkeuksellisen onnistuneesti jo yksi säde/pikseli-laskentatuloksilla.

Ja kun paperin kirjoittajista kolme on töissä nVidialla, niin toki tekniikkaa on kokeiltu CUDA:lla nVidia-raudalla. Lainaten paperista:

"We were able to achieve highly interactive performance on the latest GPUs. For a 720p image (1280×720 pixels), the reconstruction time was 54.9ms on NVIDIA (Pascal) Titan X. The execution time scales linearly with the number of pixels."

Täytyy sanoa, että kun itse kokeilin ensi kertaa ray tracing -menetelmiä 90-luvun alussa ja kun on nähnyt, kuinka hitaasti nopeutta on saatu lisää, niin en oikein uskonut näkeväni tällaista vauhtia vielä pitkään aikaan. Saa nähdä mihin nopeuksiin ja visuaalisiin tuloksiin vielä lähivuosina päästään....

Koko paperi:

Interactive Reconstruction of Monte Carlo Image Sequences using a Recurrent Denoising Autoencoder
http://research.nvidia.com/sites/default/files/publications/dnn_denoise_author.pdf
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Olet oikeassa, kyseessä on 'path tracing'. Asian voi nähdä myös niin, että path tracing on ray tracingin osajoukko, eri tiety(t) tavat toteuttaa ray tracing. Tosin termejä käytetään eri tavoilla, joten en ole tästä 100% varma enää, luettuani asiasta lisää.. Eli juu ja juu. Ray Tracing ja tarkemmin tietynlainen toteutus siitä (path tracing) ja vieläpä tietynlainen toteutus path tracing -lähestymistavasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
55 ms tarkoittaa 18 FPSää. Vielä ei Pascalilla päästä edes tuolla 720p-resoluutiolla pelikelpoiseen suorituskykyyn.

Tosin Voltassa (ainakin GV100ssa) neuroverkot ajautuu sitten monta kertaa nopeammin.

Path tracingin kohinanpoistoa tutkitaan myös täällä TTYllä, mutta ilman neuroverkkoa, enkä ala sanomaan siitä paljoa enempää ennen kuin kaverit saavat koodinsa viimeisteltyä ja paperin aiheesta kirjoitettua,.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 238
Viestejä
4 195 339
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom