Testissä Xiaomi Mi 9

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269



io-techin heinäkuun artikkelitykitys jatkuu testillä Xiaomin Mi 9 -älypuhelimesta. Alle 500 euron hintaluokkaan asemoitu laite tarjoaa kattauksen rautapuolen ominaisuuksia, jotka pistävät kilpailijat ahtaalle. Varustukseen kuuluu mm. Super AMOLED -näyttö, Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri, langaton lataus sekä kolmoistakakamera kolmen eri polttovälin objektiiveilla. Tutustumme artikkelissa laitteeseen noin puolentoista viikon käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Mi 9

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
51
Xiaomin rautapuoli tuntuu liikkuvan ketterämmin kuin ohjelmistopuoli. Uusia malleja tulee melkein kuukausittain ulos ja vanhojen mallien ohjelmisto-ongelmia ei ole välttämättä saatu vielä kuntoon kun tulee jo uutta parempaa mallia saataville.

Itse yllätyin kuluneella viikolla kun omaan yli 2 vuotta vanhaan MI6 malliin tuli uusi päivitys joka päivitti Androidin myös 9 versioon (alkuperäinen 7.1). Tämä kuitenkin tuntuu olevan poikkeus Xiaomin päivityksissä ja uudetkin MIUI-versiot voivat käyttää 7.1, 8.0 tai 8.1 androidia laitteesta riippuen.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Itse yllätyin kuluneella viikolla kun omaan yli 2 vuotta vanhaan MI6 malliin tuli uusi päivitys joka päivitti Androidin myös 9 versioon (alkuperäinen 7.1).
Hyvä tietää, itse koitin Googletella tuota Mi 6 tilannetta Pien suhteen mutta löysin vain mainintoja beetasta.
 
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
51
Itse yllätyin kuluneella viikolla kun omaan yli 2 vuotta vanhaan MI6 malliin tuli uusi päivitys joka päivitti Androidin myös 9 versioon (alkuperäinen 7.1).
Hyvä tietää, itse koitin Googletella tuota Mi 6 tilannetta Pien suhteen mutta löysin vain mainintoja beetasta.
Kysessä siis "epävirallinen" Xiaomi.eu versio joka perustuu kiinalaiseen ROM:iin. LineageOS tarjoaa myös 16 versiota MI6 mallille, jossa on käytössä Android 9. Tätä en ole itse kokeillut, koska ei ole vielä stable.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Kysessä siis "epävirallinen" Xiaomi.eu versio joka perustuu kiinalaiseen ROM:iin. LineageOS tarjoaa myös 16 versiota MI6 mallille, jossa on käytössä Android 9. Tätä en ole itse kokeillut, koska ei ole vielä stable.
Ah, ok. No ei ihmekään sitten kun en itse löytänyt :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Kysessä siis "epävirallinen" Xiaomi.eu versio joka perustuu kiinalaiseen ROM:iin. LineageOS tarjoaa myös 16 versiota MI6 mallille, jossa on käytössä Android 9. Tätä en ole itse kokeillut, koska ei ole vielä stable.
Kaikki Lineaget jotka saavuttaa virallisen aseman on "stableja". Lineage ei koskaan saavuta tilannetta ettei siihen tulisi korjauksia. Se päivittyy joka yö, ei niitä ole pakko joka kerta asentaa, vaan esim kerran kk.
Viralliseksi ei hyväksytä ennen kuin ohjelmisto on riittävän vakaa ja päivitykset jatkuvia.
LineageOS Downloads

Devices | LineageOS Wiki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
701
Upea puhelin.
Onneksi MIUI:n saa vaihdettua parempaan ROM:iin, ja itse puhelin lähtee alta neljän sadan saksan Amazonista.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
68
Miksi ihmeessä Xiaomi on ilmoittanut tuosta näytöstä NTSC-peiton, kun se ei tavan kännykkäkäytössä ole millään tapaa käytössä ja siihen standardiin sitä tuskin (toivottavasti :D ) edes tehtaalla kalibroidaan? Ainoa mitä tuosta selviää on oikeastaan se, että se peittää sRGB:n kokonaan (niin kuin varmaan kaikki puhelinnäytöt tekevätkin) ja että Adobe RGB:kin on todennäköisesti melkolailla katettu.

Haiskahtaa jotenkin siltä, että DCI P3 ei (ihan kokonaan ainakaan) taitu ja jotenkin on täytynyt saada markkinointimateriaaleihin näytön väritoisto näyttämään mahdollisimman hyvältä, vaikka käytännön maailmassa se olisi lähinnä vika, jos se näyttö toistaisi oletuksena NTSC:n mukaan värit.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
115
Kiitos taas hyvästä artikkelista. Odottelen innolla sitä päivää kun testikuvissa ja -videoissa ei enää näy ratikkatyömaata vaan valmis katu ja ehkä jopa ratikka.

ABC saisi myös sponssata teikäläiselle päivittäiset munkkikahvit näkyvyydestä.

Voisitte lisätä puhelintesteihin myös kollegoiden lyhyet kommentit. Siis tyyliin ensivaikutelma Sampsalta tyyliin: "Onpa tylsä, mutta pysyy hyvin kädessä", tai "Hankala pitää suussa taskulamppuna jarruremonttia tehdessä".

Mutta ilman pilkettä silmäkulmassa, olen ostamassa uutta puhelinta, ja pyrin löytämään luurin jossa on parhaat videokuvausominaisuudet. Päädyin vuoden ikäiseen Note9 512GB versioon joka maksoi nyt uuden version julkaisun alla 799€.

Näitä vanhempia ja testiartikkeleita lukiessa kaipaisi tietoa miten testattujen luurien softat ovat päivittyneet. Revisiitri testipuhelimeen vaikka 12kk päästä testistä, ja artikkelin päivitys käyttöjärjestelmäpäivitysten osalta lisäosisisi kovasti jutun käyttöikää. Tämä onnistunee helpohkosti vaikka itse laite ei enää käsissä olisikaan.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Sääli, että Xiaomi kompastelee edelleen MIUI-käyttöliittymän kanssa. MIUI EU custom romilla tai Xiaomin virallisella betaversiolla ilmoitusongelmat saa korjattua mutta ne eivät ole peruskäyttäjälle kovin ideaaleja vaihtoehtoja. Toivottavasti tulisi mahdollisimman nopeasti myös stable versioon korjaus. Muuten vaikuttaa ihan pätevältä puhelimelta hintaisekseen.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
458
Pitäs varmaan lyödä sakkoja puhelinvalmistajille jotka eivät tarjoa käyttöjärjestelmäpäivityksiä vähintään kahta vuotta. Vois loppua (länsi-)markkinoiden saturoiminen tsiljoonalla eri mallilla. Tästäkin arvostelusta jää vähän ikävä maku suuhun ton ohjelmiston suhteen luurista joka muuten vaikuttaa varsin pätevältä tapaukselta. Subjektiivisesti arvioituna tykkään kyllä paljon ton Mi9 kameran ottamasta jäljestä. Voitko @Juha Kokkonen muuten suositella William Painter -arskoja :D? Pieni OT tähän väliin.

EDIT: mulla ainakin OnePlus 6 takalasi mennyt pienelle särölle vaikka ollut kokoajan suojakuoressa. Nää takakuoren lasiratkaisutkin on vähän meh...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Nuo kamerakyhmyt saisi kyllä jäädä jo historiaan. Toivoisin valmistajien ennemmin tekevän luurista sen 1-2 mm (tässä tapauksessa 1,4 mm) paksumman, ja käyttävän sen lisätilan hyödyksi, esimerkiksi akkukapasiteetin kasvattamiseen.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Onneksi MIUI:n saa vaihdettua parempaan ROM:iin, ja itse puhelin lähtee alta neljän sadan saksan Amazonista.
Sellaiselle jolla on aikaa, kiinnostusta ja taitoa vähän viritellä tuota softapuolta custom-ROM:illa, tämä onkin varmasti erinomainen valinta, etenkin jos hinnasta säästää melkeinpä satasen ulkomailta tilatessa.
Voisitte lisätä puhelintesteihin myös kollegoiden lyhyet kommentit. Siis tyyliin ensivaikutelma Sampsalta tyyliin: "Onpa tylsä, mutta pysyy hyvin kädessä", tai "Hankala pitää suussa taskulamppuna jarruremonttia tehdessä".

Mutta ilman pilkettä silmäkulmassa, olen ostamassa uutta puhelinta, ja pyrin löytämään luurin jossa on parhaat videokuvausominaisuudet. Päädyin vuoden ikäiseen Note9 512GB versioon joka maksoi nyt uuden version julkaisun alla 799€.

Näitä vanhempia ja testiartikkeleita lukiessa kaipaisi tietoa miten testattujen luurien softat ovat päivittyneet. Revisiitri testipuhelimeen vaikka 12kk päästä testistä, ja artikkelin päivitys käyttöjärjestelmäpäivitysten osalta lisäosisisi kovasti jutun käyttöikää. Tämä onnistunee helpohkosti vaikka itse laite ei enää käsissä olisikaan.
Pitää miettiä saisiko nuo toimituksen muiden jäsenien kommentit jotenkin luontevasti artikkelin sekaan. Yksi suuri ongelma tuossa on toki myös se, että itse olen Tampereella, Sampsa Porissa ja Juha Uotila Helsingissä, joten muut toimitukset jäsenet eivät tule koskaan näkemään usempia testissä olevia puhelimia.

Note9 ei ole varmasti lainkaan hassumpi valinta noihin sinun tarpeisiisi, jos suuri koko ei haittaa.

Jotta käyttöjärjestelmäpäivityksiä pystyisi mitenkään järkevästi arvioimaan, siihen tarvittaisiin laite johon päivitys on asennettuna, ja osa testipuhelimista palautuu valmistajille testin jälkeen. Ehkäpä suurempi ongelma on puhtaasti ajankäytöllinen, eli puhelimia on io-techin testissä vuosittain noin viitisenkymmentä ja tuollaisen lisäyksen tekemiseen menee helposti aikaa useampi tunti, joten kokonaisuutta ajatellen tuo ei olisi ajankäytöllisesti kovin järkevää tai edes mahdollista. Paras tapa pysyä kärryillä tulevista ohjelmistopäivityksistä on seurata puhelinkohtaisia keskusteluketjuja foorumin mobiililaiteosastolla.

Voitko @Juha Kokkonen muuten suositella William Painter -arskoja :D? Pieni OT tähän väliin.
Pieni sivuraiteille meno sallittakoon... Sorruin tosiaan tuossa alkukesästä onnistuneen nettimainonnan sekä kaverin suositusten myötä tilaamaan William Painter The Levelit. Alennuskoodin jälkeen taisin päätyä maksamaan jotain 125 euroa noista. Aika hyvät lasit, etenkin kun olen nyt käyttänyt hetken ja kehys on muotoutunut kasvojen mukaan. Ehkä vähän painavammat mitä odotin, mutta rakenne tuntuu jykevältä, toimiva polarisointi linsseissä. Ikuinen takuuhan näissä pitäisi olla, jos vaan firma on vielä pystyssä siinä vaiheessa kun lasit hajoaa :D
Nuo kamerakyhmyt saisi kyllä jäädä jo historiaan. Toivoisin valmistajien ennemmin tekevän luurista sen 1-2 mm (tässä tapauksessa 1,4 mm) paksumman, ja käyttävän sen lisätilan hyödyksi, esimerkiksi akkukapasiteetin kasvattamiseen.
Vähän samaa mieltä. Tuolla lisätilalla olisi sisään saanut jo sen 4000+ mAh akun ja selvästi paremman akunkeston.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
68
Pitäs varmaan lyödä sakkoja puhelinvalmistajille jotka eivät tarjoa käyttöjärjestelmäpäivityksiä vähintään kahta vuotta. Vois loppua (länsi-)markkinoiden saturoiminen tsiljoonalla eri mallilla. Tästäkin arvostelusta jää vähän ikävä maku suuhun ton ohjelmiston suhteen luurista joka muuten vaikuttaa varsin pätevältä tapaukselta. Subjektiivisesti arvioituna tykkään kyllä paljon ton Mi9 kameran ottamasta jäljestä. Voitko @Juha Kokkonen muuten suositella William Painter -arskoja :D? Pieni OT tähän väliin.

EDIT: mulla ainakin OnePlus 6 takalasi mennyt pienelle särölle vaikka ollut kokoajan suojakuoressa. Nää takakuoren lasiratkaisutkin on vähän meh...
Sentään se takalasin vaihto (käsittääkseni) onnistuu siihen vaihtamatta koko puhelinta. iPhone X:n käyttöön liittyy kuitenkin väistämättä tietty kauhuelementti, kun jos (ja kun) sen takalasin saa särölle niin se on vaihdettava koko puhelin vaatimattomaan 600€ hintaan. :coldsweat:

Toivoisi kyllä tuon "lasivillityksen" menevän ohi mahdollisimman pian, kun oikeastaan ainoa syy käyttää sitä on langaton lataus ja senkin voisi tehdä myös vaikka muovin läpi. Joku huolella toteutettu muovikuori olisi piristävää vaihtelua pitkästä aikaa. Ensimmäisten Lumioiden yksittäisen (läpivärjätyn) muovipalikan sisään kaiverrettu muotoilu on edelleenkin yksi parhaimmista ja jos joku valmistaja tekisi jotain sen kaltaista, mutta moderninpana versiona niin menisi ostoslistalle saman tien.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
304
Kysessä siis "epävirallinen" Xiaomi.eu versio joka perustuu kiinalaiseen ROM:iin. LineageOS tarjoaa myös 16 versiota MI6 mallille, jossa on käytössä Android 9. Tätä en ole itse kokeillut, koska ei ole vielä stable.
Lineage on rolling release, asensin itse pari viikkoa sitten ja hyvin toimii.
Ainut ongelma MI6 kanssa ollut kapulan taskussa tunnistamat kosketukset ja (lähes) hätäpuhelut. Tähän tosin taisi löytyä nyt rootin yhteydessä korjaus, juanitobananas / WaveUp · GitLab
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2
"Käytännössä ongelma esiintyy niin, että puhelin ei näytä sovellusilmoituksia luotettavasti muualla kuin ilmoitusvalikossa, vaikka kaikki niihin liittyvät asetukset ovat varmasti kytkettynä päälle."

Sain juuri käsiini kyseisen luurin ja siihen pukkasi heti 10.2.28.0 päivitys. En tiedä siis aikaisemmasta, mutta mainittu sovellusilmoitusongelma ei ole mielestäni tässä ilmennyt. Olisi melkoinen bueno, jos arvostelua voisi päivittää sen verran että tsekkaatte onko 28 versiossa tää asia korjattu ja jos on niin lisäys siitä arvosteluun.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
"Käytännössä ongelma esiintyy niin, että puhelin ei näytä sovellusilmoituksia luotettavasti muualla kuin ilmoitusvalikossa, vaikka kaikki niihin liittyvät asetukset ovat varmasti kytkettynä päälle."

Sain juuri käsiini kyseisen luurin ja siihen pukkasi heti 10.2.28.0 päivitys. En tiedä siis aikaisemmasta, mutta mainittu sovellusilmoitusongelma ei ole mielestäni tässä ilmennyt. Olisi melkoinen bueno, jos arvostelua voisi päivittää sen verran että tsekkaatte onko 28 versiossa tää asia korjattu ja jos on niin lisäys siitä arvosteluun.
Siis tuleeko sinulla ilmoitukset myös sinne näytön yläreunassa olevaan tilapalkkiin? Ainakin XDA:ssa sanoivat, ettei kyseistä bugia ole vieläkään korjattu muuta kuin betassa. 10.2.27.0 -päivityksessä tuli ilmeisesti jonkinlainen korjaus lukitusruudun ilmoituksiin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
"Käytännössä ongelma esiintyy niin, että puhelin ei näytä sovellusilmoituksia luotettavasti muualla kuin ilmoitusvalikossa, vaikka kaikki niihin liittyvät asetukset ovat varmasti kytkettynä päälle."

Sain juuri käsiini kyseisen luurin ja siihen pukkasi heti 10.2.28.0 päivitys. En tiedä siis aikaisemmasta, mutta mainittu sovellusilmoitusongelma ei ole mielestäni tässä ilmennyt. Olisi melkoinen bueno, jos arvostelua voisi päivittää sen verran että tsekkaatte onko 28 versiossa tää asia korjattu ja jos on niin lisäys siitä arvosteluun.
Onneksi ei ollut testikappale ihan vielä ehtinyt lähteä takaisin DNA:lle. Näemmä päivitys on tähänkin nyt tarjolla, joten pistin lataukseen. Katsotaan vaikuttaako jotenkin asiaan.

EDIT: Ei toimi päivityksen jälkeenkään. Samaan tapaan ilmoituskuvakkeet vilkahtavat näytön yläreunassa ja häviävät heti perään. Ilmoitusvalikon kun vetää alas niin siellähän ne ilmoitukset sitten on odottamassa. Testattu Gmaililla ja Twitterin yksityisviestillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2
Siis tuleeko sinulla ilmoitukset myös sinne näytön yläreunassa olevaan tilapalkkiin? Ainakin XDA:ssa sanoivat, ettei kyseistä bugia ole vieläkään korjattu muuta kuin betassa. 10.2.27.0 -päivityksessä tuli ilmeisesti jonkinlainen korjaus lukitusruudun ilmoituksiin.
Taisin hätiköidä. Nyt kun tuijotan tuossa nimenomaan tuota yläpalkkia niin kyllä se taitaa olla niin ettei sinne ikoneita ilmesty.

Mun normaali käyttöskenario on ollut entisen Oneplussan kanssa, että kun luurilla on jotain ilmoitettavaa, välkyttää se etupuolella olevaa lediä. Sitten klikkaan power nappia ja esille tulee lock screen. Screen on täynnä sitten notifikaatioita oli se sitten sähköpostia, vatsappia, sms:ää taikka mitä. Näin pelaa kyllä myös MI9 eli lock screenissä on kyllä kaikki tarvittava tieto ja ajattelin sitten, että jaa eihän tässä ole mitään ongelmaa. Mutta tosiaan kun nyt seuraan tuota ylälaidan mini-ikoni riviä niin sinnepä ei tosiaan näistä ilmaannu mitään.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Taisin hätiköidä. Nyt kun tuijotan tuossa nimenomaan tuota yläpalkkia niin kyllä se taitaa olla niin ettei sinne ikoneita ilmesty.

Mun normaali käyttöskenario on ollut entisen Oneplussan kanssa, että kun luurilla on jotain ilmoitettavaa, välkyttää se etupuolella olevaa lediä. Sitten klikkaan power nappia ja esille tulee lock screen. Screen on täynnä sitten notifikaatioita oli se sitten sähköpostia, vatsappia, sms:ää taikka mitä. Näin pelaa kyllä myös MI9 eli lock screenissä on kyllä kaikki tarvittava tieto ja ajattelin sitten, että jaa eihän tässä ole mitään ongelmaa. Mutta tosiaan kun nyt seuraan tuota ylälaidan mini-ikoni riviä niin sinnepä ei tosiaan näistä ilmaannu mitään.
Io-techin testin mukaan se lukitusruutukin on bugittanut ilmoituksien suhteen mutta ilmeisesti päivitykset korjanneet sen kuitenkin. Jospa ilmoituspalkkikin saisi korjaukset pian...
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Io-techin testin mukaan se lukitusruutukin on bugittanut ilmoituksien suhteen mutta ilmeisesti päivitykset korjanneet sen kuitenkin. Jospa ilmoituspalkkikin saisi korjaukset pian...
En tiedä korjaako tämä uusin päivitys lukitusruudun, mutta testijaksolla sen ilmoitukset toimivat satunnaisesti ja lisäksi ilmoitukset hävisivät lukitusruudusta avaamisen jälkeen, vaikka niitä ei ollut kuitattu luetuiksi ilmoitusvalikosta.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
En tiedä korjaako tämä uusin päivitys lukitusruudun, mutta testijaksolla sen ilmoitukset toimivat satunnaisesti ja lisäksi ilmoitukset hävisivät lukitusruudusta avaamisen jälkeen, vaikka niitä ei ollut kuitattu luetuiksi ilmoitusvalikosta.
10.2.27.0 -päivityksen muutoslokeissa oli vain maininta jostain lukitusruudun ilmoitusten korjauksesta. Sama oli kirjattuna myös 10.2.28.0:n kohdalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom