Uudet polttoainemerkinnät vanhojen rinnalle – ole tarkkana tankatessa

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja novoiperkele, 12.10.2018 klo 14:56.

  1. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    848
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Trafi.fi - Uutinen - Uudet polttoainemerkinnät vanhojen rinnalle – ole tarkkana tankatessa

    Kätevästi Diesel, eli entinen D, merkitään jatkossa tunnuksella B.
     
  2. James

    James

    Viestejä:
    516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tosi kätevä uudistus. Mikä ihme päättäjiä viiraa? Onko olemassa joku byrokratiallajastandardoimisellaihmistenelamamahdollisimmanhankalaksivirasto, jossa näitä pirullisuuksia ja kiusoja kehitellään? Miten sinne pääsee töihin?
     
  3. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 236
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eiköhän se Diesel siinä edelleen tule lukemaan ja tuo B10 sitten lisänä, niinkuin nykyäänkin 95 E10 ja 98 E5.

    Onkos nykydieselit pääasiassa tuota B7 laatua? Taitaa parafiini olla häviämässä. Miten hyvin tuota B10:ä uskaltaa vanhoihin dieseleihin tankata?
     
  4. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    619
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mielensäpahoittajat taas vauhdissa, jos tämän takia mielensä pahoittaa.

    Käytännössä jatkossa muualla Euroopassa tankkaaminen on siis helpompaa, kun samat symbolit on käytössä koko EU:ssa.
     
  5. apoiuyt

    apoiuyt

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Vaihtoehto standardoinnille onkin sitten se, että jokainen toimija käyttää erilaisia merkintöjä. Tuskin tässä tarkoituksena on ollut ihmisten elämien hankaloittaminen. Jokunen elämäntapauhriutuja tästäkin jaksaa vaahdota hetken mutta tavalliset ihmiset jatkaa elämäänsä kuten ennenkin.
     
  6. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    848
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ehkä sinne euronormistoon voisi palkata vaikka jonkun, joka olis joskus ajanu autolla?

    Kirjaimia olis kyllä ollut tähänkin käyttöön paljon muitakin, ehkä olisi voinut valita jonkun muun, kuin sen, jonka kirjoitusasu alkaa B:lla ja on viereisessa pumpussa.

    Do You Know How to Say Diesel in Different Languages?

    Do You Know How to Say Gasoline in Different Languages?
     
    James tykkää tästä.
  7. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    1 903
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Näin tuossa vilauksen kyseisestä YLE:ssä ja ne tulevat siis pistoolin kupeeseen.

    95 & 98:sta ei tule E5 tai E10, vaan E=etanol.
    Dieselissä B:sta taitaa tulla bio.

    Mikä se sitten oli se kaasun merkintä, jossa vaihtoehdoista ensimmänen oli puristettu? Oliko se C?

    Ei valitettavasti kerro auton moottorin sopivuudesta yhtään mitään. Vain sen, että teennäisyydellä on saatu asioita vaikeaksi. Onko E98E10 olemassa ja onko se pahaksi 90-luvun Volvoon? Paljon mietittävää tulee silloin, kun venäläisen pumppu ei ole pelastamassa paikallisesti tyhjentyneestä tankista.
     
  8. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    619
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miksi täytyy olla ajanut autolla, jotta tietää että etanoli alkaa e:llä ja biokomponentti b:llä?

    "Aina" bensaa on merkitty kirjaimella e. Esimerkiksi 95E10.
     
    Antti Alien tykkää tästä.
  9. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 236
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jos joku tankkaa noiden tarrojen takia väärää polttoainetta autoonsa, niin on kohtalonsa ansainnut :think:
     
    Luukkonen, SR50La ja tuoppi´ tykkäävät tästä.
  10. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    619
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Olen täysin samaa mieltä.
     
  11. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    627
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
  12. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    [​IMG]

    Tankkaan sinisestä pistoolista. :)
     
  13. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    627
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Parempi olla tarkkana ettei tule ad-blueta tankkiin. :/
     
    Super Hessu ja Walla tykkäävät tästä.
  14. Walla

    Walla

    Viestejä:
    658
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    B7:aa on"normidieselit" olla Suomessa eli max. 7% FAME:a (nuohan meneen niinkuin E:n viinassakin, että numero kertoo maksimipitoisuuden, vähemmän saa kyllä olla), mutta siis nimenomaan FAME on sitä "vanhaa" huonoa biodieseliä" ja parafiiniset sitä "uutta" (esim. MYdiesel) hyvää biodieseliä. Nesteen perus-Futurassakinhan on FAME 0 %, mitä erikseen mainostavat (mutta varmaan silti luokitellaan B7, koska B0 ei ole). Esim. ABC/ST1 dieseleissä tuota voi se 7% olla. Aika monessa dieselautossahan (esim. omassani) erikseen kielletään korkean FAME pitoisuuden dieselien käyttö, eli tuota B10 ei saisi edes tankata.

    Tosin juu sinänsä F olisi melkein ollut loogisempi kirjain tuohon, kun nimenomaan FAME:sta tuossa puhutaan. Parafiinisissahan tuolla ei ole väliä, kun mitä enemmän sen parempi ja saa tankata kaikkiin.
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2018 klo 18:46
  15. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ja siis nimenomaan uudemmassa diesel-autossa (myös omassani) on noin. Vanhat rouskut käyvät vaikka extraneitsyt-oliiviöljyllä.

    Tuo jäi Trafin tiedotteesta kyllä epäselväksi. Tuleeko esimerkiksi Nesteen MY Dieseliin merkintä B7, vaikka siinä on 0 prosenttia FAMEa, mutta 100 % biopolttoainetta. :bored:
     
  16. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 236
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Käy, mutta bioaineet teki tuhoja tiivisteille. En kyllä ole oikein varma, mikä on nykybiojen tilanne tämän suhteen. Biot myös aiheutti sen, ettei voitelua ollut tarpeeksi ja piti parafiinia lisätä sekaan tai syöttöpumput hajoili.
     
  17. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Luulisi, että voitelu on sentään saatu kuntoon. FAME-tyyppisten, eli esteröimällä tehtyjen biodieseleiden kanssa on ilmeisesti ollut jonkinlaisia ongelmia kylmäkäynnistyksen ja suodattimien kanssa. Parafiiniset dieselit taas on tehty jonkinlaisella vetykäsittelyllä, jonka lopputuloksena pitäisi olla koostumukseltaan fossiilista diesel-polttoainetta vastaava puhdas hiilivety. Se sopii kaikkiin diesel-autoihin.
     
  18. CycoFin

    CycoFin

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    MY Diesel on XTL
     
  19. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juu, mutta onko merkintä B7 XTL vai pelkkä XTL? Miten erotetaan toisistaan sekoitteet, kun vetykäsiteltyä biodieseliä voidaan sekoittaa vapaasti sekä fossiilisen että FAME-biodieselin sekaan. Mieluummin tankkaan pelkkää HVO:ta jos sellaista vain on tarjolla.
     
  20. CycoFin

    CycoFin

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Pelkkä XTL