Ihmiset joilla ei ole rytmitajua tai sävelkorvaa ovat äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia. Muut oppii reenaamalla, mutta se ei ole helppoa eikä nopeaa. Kyllä ne lapsetkin reenaa monta vuotta päivittäin, ennenkuin pääsevät paljon mihinkään. Aikuisilla ei vain usein ole samaan halua ja mielenkiintoa. Tunti päivässä reeniä, niin pitäisi jotain tulosta näkyä vuoden jälkeen ja muutaman vuoden jälkeen jo oikeasti osatakin vähän. Tunti viikossa niin eipä sitä paljosta voi haaveilla, valitettavasti. Systemaattinen harjoittelu auttaa jonkin verran. Se, että "soittelee" ei välttämättä vie paljoa eteenpäin, jos ei kiinnitä huomiota niihin asioihin joita ei osaa tai pitää parantaa.
Tietoa on nykyään saatavilla lähes soittimeen kuin soittimeen niin paljon, etten pitäisi opettajaa välttämättömänä, mutta silloin pitää kyetä opettamaan itseään.
Olen itse harrastanut musiikkia lapsesta tähän päivään, eli lähestyy jo kolmeakymmentä vuotta. Eipä se kehitys silloin ala-asteikäisenä oikein kaksista ollut kun kaikki muu kiinnosti enemmän. Ylä-aste/lukio vaiheessa rupesi vähän oikeasti kiinnostumaan soittamisesta niin kyllä se kehitys vasta siitä lähti.
Vastaavasti vanhempana on tullut reenattua enemmän ja vähemmän uusia soittimiakin, ja kyllä esimerksiksi se kitara pitää ottaa joka ilta syliin vähintään puoleksi tunniksi, jos haluaa saada mitään edistystä. Mä vähän sillon tällön soittelen on yhtä tyhjän kanssa eikä vie mihinkään. Hauskaa se sekin toki voi olla.
Valitettavasti uusia taitoja ei ehdi oppimaan, kun näiden vanhojen kanssa menee koko elämä, eikä silti pääse mihinkään