Uuden koneen BIOS päivitys?

Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
5
Screenshot_20210124-142913.jpg

Kuvan komponenttien lisäksi koneessa on kiinni vanha GTX 960 näytönohjain.

Tämmöistä kokoonpanoa olen siis koittanut laittaa toimintakuntoon, mutta omat aika vajavaiset taidot ei tunnu siihen riittävän.

Ongelmana on ensinnäkin se, etten saa koneesta näyttöön mitään signaalia. Olen kokeillut kolmella erityyppisellä kaapelilla ja kolmella eri näytöllä, kaapelit on kiinni näytönohjaimen portissa eikä emolevyn omassa portissa.

Toisekseen emon DRAM vikavalo palaa, kun koneen käynnistää.

Olen yrittänyt ilman purkaa ja kasata uudestaan, mutta mielestäni olen tehnyt kaiken oikein. Kokeilin myös käynnistää ilman RAM kampoja ja vanhan koneen rameilla, tuloksetta. Googlailin vähän ja huomasin, että nämä molemmat ongelmat saattaa ehkä johtua vanhasta BIOSista, mutta miten ihmeessä voin päivittää biosin jos en näe edes kuvaa näytöstä? Osaako joku auttaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Emolevyn paketissa tai itse emolevyssä on tarra jossa näkyy bios versio. Jos se ei tue vielä 5000-sarjalaisia niin sitten pitää päivittää se bios 3000-sarjan prossulla tai teettää päivitys liikkeessä.
Jimmshän tarjoaa biospäivitystä palveluna (ja tilaushetkellä olisit voinut kysyä onko biosversio valmiiksi yhteensopiva, ja ottaa emolevyn jossa on yhteensopiva bios valmiiksi).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Asus Crashfree BIOS voisi toimia, mutta nyt on kyllä menty metsään tämän koneen rakentamisessa. Tai suosittelija olisi voinut kertoa, että näitä ongelmia ei olisi tullut 25 eurolla tai paremmalla emolevyvalinnalla (jossa olisi kuitenkin itse joutunut säätämään).

Laittamalla tämä ostoskoriin, ongelmia ei olisi ollut:
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Eipä tuossa tosiaan ole paljoa vaihtoehtoja, kun et ottanut kuluttajaystävällisemmän merkin emolevyä USB BIOS Flashbackilla.
Brändihypestä huolimatta Asus kun on surkea antamaan hyödyllisiä perusominaisuuksia rahastaen niillä.
 
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
5
Kiitos vastauksista, oma vika kun en ottanut etukäteen tarkemmin selvää mitä tuli tilattua.

Mietin että olisi ehkä omalla kohdallani helpompaa marssia kauppaan ja ostaa joku toinen emolevy. Oisko ehdoksia millainen kannattaisi sitten hankkia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kiitos vastauksista, oma vika kun en ottanut etukäteen tarkemmin selvää mitä tuli tilattua.

Mietin että olisi ehkä omalla kohdallani helpompaa marssia kauppaan ja ostaa joku toinen emolevy. Oisko ehdoksia millainen kannattaisi sitten hankkia?
Eiköhän se ole sen henkilön vika, joka sinulle tuota suositteli. Kun vielä kerroit olevasi vähän aloittelija näiden kanssa.. Vähän ärsyttää, kun ihmisiltä aina nämä unohtuu, siis suosittelijoilta, eikä niiltä kyselijöiltä. Tulee huono kuva suosittelijan ammattitaidosta. Joskus kuitenkin on vaikka joulukiireitä ja/tai olettaa asioita, tai sitten ei itsekään tiedä. Älä ainakaan sinä tästä stressaa.

Missäpäin asut? Helsingissä voisi korjauttaa tuolla Verkkokauppa.comin huollossa? Varmaan Turussa Jimm's suostuu samoihin siihen 25€ hintaan..

Edelleen, yksi pieni palvelu siihen ostoskoriin, niin pääset helpoimmalla. MSI:n BIOS:in voi yleisesti päivittää itse tikulla, mutta puolet niiden X570-emolevyistä on huonoja ja en Tomahawkkia huonompaa ostaisi tuolle prosessorille (oma preferenssi, myös B550-emolevyissä). Itse ostaisin sinun tilanteessasi tuon päivityksen palveluna, niin säätäminen loppuu.

..tai sitten lainaisin jollain rahalla täältä jonkun prosessorin päivitystä varten. Tämä on taas siitä kiinni, missä asut ja minulla ei ole, mutta 0-20€ hintaan täällä on päivitysprosessoreita joskus lainattu.
 
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
5
Askel kerrallaan edetään... Kävin verkkokauppa.comissa tuon bios päivityksen teettämässä, ja ongelmista päästiin. Paitsi että nyt taitaa prosessori käydä liian kuumana, tuossahan kun ei mitään jäähyä tullut mukana. Kone sammuttaa itsensä aina viimeistään 2 minuutin käynnin jälkeen, ja aika kuumaltahan tuo prosessori tuntuu. Pitääkö mun nyt ostaa erillinen jäähy vai onko mahdollista, että olisin vaikka kytkenyt johdot jotenkin väärin?
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 078
Ootko sä niinku kokonaan ilman mitään prossujäähyä tuota koittanut käyttää? Ei ihme jos käy vähän kuumana. Ja kyllä, tarviit erillisen jäähyn prosessorille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Prossua ei saa missään nimessä ajaa ilman jäähdytintä jos näin menit tekemään. Paskalla tsäkällä saattaa hajota. Eli cooleria tilaukseen. Joku muu osannee suositella jotain asiallista tuolle suorittimelle.
Osien suosittelijalta nähtävästi unohtunut, että 5800X:ssä ei tule jäähyä mukana.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Täällä annetaan palautetta suosittelijoille mutta kyllä aloittelijankin olisi hyvä ottaa asioista sen verran selvää että tietää laittaa prosessorille jäähyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Täällä annetaan palautetta suosittelijoille mutta kyllä aloittelijankin olisi hyvä ottaa asioista sen verran selvää että tietää laittaa prosessorille jäähyn.
Herra on hyvä ja osoittaa sen jäähyn siitä suosituksesta :rolleyes:

Ei se nyt kertakaikkisen hyvin mene, jos aloittelija tulee foorumille kyselemään ja siitä koneesta unohtuu kaikki tärkeä.
(tosin itsekin vähän oletin, että joku jäähy oli muualta hankittuna, ja tarkistin vielä alkuperäisen ketjun)

--

edit: ja rakentavassa mielessä:
(jos on Helsingissä)

(tämä ei ole ollenkaan optimaalinen, ylihinnoiteltu ja huono kiinnitys, jne. - mutta niitä on hyllyssä)

Muiden ehdottamat vaihtoehdot todennäköisesti ovat parempia, mutta viestien perusteella Verkkokauppa on lähellä/tuttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
5
Turhaan tässä on ketään syytellä, vapaaehtoisesti tarjotaan apua ilman korvausta ja onhan tässä joku vastuu loppukäyttäjälläkin.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Kävin hakemassa sopivan jäähyn ja nyt kone kehrää hienosti tuossa vieressä Windows asennettuna.

Kiitos vielä kaikille auttajille, ilman teitä tästä ei olis tullut mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 702
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom