USB-C virtapiiri sekä mahdollinen akku/laturi erilaisiin projekteihin.

Juolahti tuossa mieleen, kun on erilaisia projekteja ollut työn alla, vaikkakin enempi ollu jäissä viime vuodet. Mutta jos näitä lähtis elvyttämään, kuten esimerkiksi pienoismalli projektit, joihin tyrkkäilen ledejä ja arduino mahdollisia efektejä varten. Se tässä tuli mieleen, että nykyäänhän nämä voisikin toteuttaa USB-C virransyötöllä.

Nyt sitten vaan tarttis ohjausta millaisen komponentin tartten, joka sitten osaa syöttää esim. 12V ulos, joka tarvitaan ledinauhalle. Muut tarvittavat jännitteet hoidetaan sitten konverttereilla.

Toinen mitä mietin, että jos vielä laittaisi sisäisen akun, niin mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen ja millainen piiri pitää olla latausta varten? Tosin ehkä jos harvoin tarvitsee akkuominaisuutta, niin helpompi varmaan vaan tyrkätä virtapankki kiinni, joka siis on hyvä ominaisuus USB-C ratkaisulla, kunhan pitää huolen, että on tarpeeksi tehokas projektia varten. Mutta jos ainakin vähän tutustuisi aiheeseen, jos potkitaan oikeaan suuntaan.

USB-C PD on aika näppärä keksintö tuollaisiin. Esim AliExpressistä saa kätevästi valmiita moduleita joissa on USB-C -liitin ja lähdölle joko juotospisteet tai ruuvirima. USB PD -jännitteen saa valittua ainakin niissä mitä itse olen käyttänyt ihan DIP-kytkimillä 5V, 9V, 12V ja olikohan 15V välillä, joissain malleissa saattaa olla jumpperit tai sitten juotellaan vain sopivasti pari juotospistettä yhteen.

Sama juttu noiden akkujen hallintapiirien kanssa, esimerkiksi AliExpress on täynnä kaikenlaisia valmiita kytkentöjä joihin tarvitsee vain liittää 5V tulo, litiumakku ja 5V lähtö, kaikki muu on valmiina. Itse en ole noiden akkujen kanssa hirveästi pelaillut omissa projekteissa mutta tosiaan noita valmiita palikoita on vähän joka lähtöön niin ei ainakaan tarvitse itse ruveta turaamaan ellei tarvitse jotain spesiaalimpaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
280 278
Jäsenet
78 073
Uusin jäsen
NXPPX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom