Siis mitä tässä nyt olet oikeasti ajamassa takaa? Pitkää potkuriakselia vai potkuriakselia, jossa nivel?
Mikäli tarkoitat potkuriakselia jossa nivel, niin teet liikaa oletuksia moottorin rakenteen suhteen.
Bokserimoottorilla, tähtimoottorilla tai kaasuturbilla(eli siis potkuriturbiinilla) sen akselin saa helposti samalle linjalle potkurin kanssa.
Se kampiakseli änkee eri linjalle potkurin kanssa ainoastaan rivi- tai V-moottorin kanssa.
Mutta tämä koko moottorin linjakysymys on muutenkin kyseenalainen, koska potkurien ja moottorien optimaaliset kierrosalueet eivät yleensä ole samat => väliin tarvitaan (tai hyötysuhteen takia halutaan) usein kuitenkin jonkinlainen alennusvaihde, jossa (vähintään) kaksi ratasta. Ja niillä kahdella rattaalla se linja muuttuu.
Ellet sitten tarkoita juuri tätä ongelmaa, että alennusvaihde siirtää sen luonnollisen moottorin alennusvaihteellisen outputin sivuun. Mutta tällöin taas V-moottorilla tai rivimoottorilla se alennusvaihde saadaan nimenomaan palauttamaan se siihen optimaaliseen paikkaan.