Universal joint eli kardaaniakseli lentokoneessa ?

Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
924
Nyt kun halutaan lisää tehokkuutta ja CO2 on jo myrkky.....niin onko kellään tietoa voisiko edullisemman lentokoneen ( työntöpotkuriversio ) tehdä käyttäen välitystä propelleille...siis autoista tuttua kardaanityyppistä välitystä ( drive shaft ) ?

Onko kardaaneista kokemusta ja jos niin mitä mieltä ?

universal.png

uni.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 279
Varmaan joltain toiselta foorumilta voisi ennemmin tuonkaltaisia kokemuksia löytyä kuin täältä.
Voisin mutuna sanoa, että eiköhän jotain tuollaista joku ole ainakin jo kokeillut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Tuollainen nivel aiheuttaa nopeudenmuutoksia potkurille ja akselille kulmasta riippuen. Käyttökohteesta riippuen tämä voi olla pieni tai helvetin iso ongelma. Tämän takia autojen kardaaneissa on aina kaksi niveltä ja samassa kulmassa.

Äkkiä en keksi yhtäkään syytä, miksi tehokkuuden vuoksi potkuria kannattaisi laittaa mihinkään muualle kuin suoraan moottoriin. Jokainen ylimääräinen nivel, välitys tai laakerointi tuo lisää kitkaa ja lisää häviöitä.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
924
Tuollainen nivel aiheuttaa nopeudenmuutoksia potkurille ja akselille kulmasta riippuen. Käyttökohteesta riippuen tämä voi olla pieni tai helvetin iso ongelma. Tämän takia autojen kardaaneissa on aina kaksi niveltä ja samassa kulmassa.

Äkkiä en keksi yhtäkään syytä, miksi tehokkuuden vuoksi potkuria kannattaisi laittaa mihinkään muualle kuin suoraan moottoriin. Jokainen ylimääräinen nivel, välitys tai laakerointi tuo lisää kitkaa ja lisää häviöitä.
Aerodynaaminen muoto ja painopiste vaatii sitä...jos halutaan äärimmäisen aerodynaaminen laite.

CELERA-IMG_1570-editedCG.jpg
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
477
Ristiniveliä käytetään vain kohteissa jossa voimalinjan päätepiste vaihtelee xyz-koordinaatistossa tai tarvitaan suurempaa kulman muutosta.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
76
Lentokoneissa massa on myrkkyä, eli melko suoraan potkuri pyritään laittamaan moottoriin kiinni. Siivissä on painopisteen ja melun takia melko hyvä paikka moottoreille

Helikopterissa pyrstöroottorille menee akseli ja osassa niistä on varmaan ristinivel välissä. Ainakin rakenteen puolesta (Rajavartiolaitoksenkin käyttämä) AB412 on potentiaalinen, mistä tommosen voisi löytää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
74
Mutuna sanoisin, että pitkän akselin hyvä/tukeva laakerointi ja värinät ovat suuri ongelma. Tarpeeksi tukevat painaa tarpeettomasti..
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
924
Lentokoneissa massa on myrkkyä, eli melko suoraan potkuri pyritään laittamaan moottoriin kiinni. Siivissä on painopisteen ja melun takia melko hyvä paikka moottoreille

Helikopterissa pyrstöroottorille menee akseli ja osassa niistä on varmaan ristinivel välissä. Ainakin rakenteen puolesta (Rajavartiolaitoksenkin käyttämä) AB412 on potentiaalinen, mistä tommosen voisi löytää.

Yes...voisin tutkia niitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 182
Aerodynaaminen muoto ja painopiste vaatii sitä...jos halutaan äärimmäisen aerodynaaminen laite.
Siis mitä tässä nyt olet oikeasti ajamassa takaa? Pitkää potkuriakselia vai potkuriakselia, jossa nivel?

Mikäli tarkoitat potkuriakselia jossa nivel, niin teet liikaa oletuksia moottorin rakenteen suhteen.

Bokserimoottorilla, tähtimoottorilla tai kaasuturbilla(eli siis potkuriturbiinilla) sen akselin saa helposti samalle linjalle potkurin kanssa.

Se kampiakseli änkee eri linjalle potkurin kanssa ainoastaan rivi- tai V-moottorin kanssa.

Mutta tämä koko moottorin linjakysymys on muutenkin kyseenalainen, koska potkurien ja moottorien optimaaliset kierrosalueet eivät yleensä ole samat => väliin tarvitaan (tai hyötysuhteen takia halutaan) usein kuitenkin jonkinlainen alennusvaihde, jossa (vähintään) kaksi ratasta. Ja niillä kahdella rattaalla se linja muuttuu.

Ellet sitten tarkoita juuri tätä ongelmaa, että alennusvaihde siirtää sen luonnollisen moottorin alennusvaihteellisen outputin sivuun. Mutta tällöin taas V-moottorilla tai rivimoottorilla se alennusvaihde saadaan nimenomaan palauttamaan se siihen optimaaliseen paikkaan.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
924
Siis mitä tässä nyt olet oikeasti ajamassa takaa? Pitkää potkuriakselia vai potkuriakselia, jossa nivel?



Mikäli tarkoitat potkuriakselia jossa nivel, niin teet liikaa oletuksia moottorin rakenteen suhteen.

Bokserimoottorilla, tähtimoottorilla tai kaasuturbilla(eli siis potkuriturbiinilla) sen akselin saa helposti samalle linjalle potkurin kanssa.

Se kampiakseli änkee eri linjalle potkurin kanssa ainoastaan rivi- tai V-moottorin kanssa.

Mutta tämä koko moottorin linjakysymys on muutenkin kyseenalainen, koska potkurien ja moottorien optimaaliset kierrosalueet eivät yleensä ole samat => väliin tarvitaan (tai hyötysuhteen takia halutaan) usein kuitenkin jonkinlainen alennusvaihde, jossa (vähintään) kaksi ratasta. Ja niillä kahdella rattaalla se linja muuttuu.

Ellet sitten tarkoita juuri tätä ongelmaa, että alennusvaihde siirtää sen luonnollisen moottorin alennusvaihteellisen outputin sivuun. Mutta tällöin taas V-moottorilla tai rivimoottorilla se alennusvaihde saadaan nimenomaan palauttamaan se siihen optimaaliseen paikkaan.

Kumpi vaan LS3 moottorin päässä antaa parhaan tuloksen.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
924
Mikä lienee suurin kulma johon universal jointin saa käännettyä ?

Siis kardaaniakselin poikkeama suorasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 560
Mikä lienee suurin kulma johon universal jointin saa käännettyä ?

Siis kardaaniakselin poikkeama suorasta.
Periaatteessa jotain 45⁰ luokkaa mutta käytännössä joku 5-10 astetta alkaa olla aikalailla maksimi ettei täristä ihan älyttömästi jne. Google kertoi että jopa yli 50⁰ olisi mahdollinen erikoistapauksissa.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
924
Periaatteessa jotain 45⁰ luokkaa mutta käytännössä joku 5-10 astetta alkaa olla aikalailla maksimi ettei täristä ihan älyttömästi jne. Google kertoi että jopa yli 50⁰ olisi mahdollinen erikoistapauksissa.
70 astetta lienee siis beyond this world.

Eli joku axiaali hihna systeemi kuin tässä vois mennä.


couplinfbd5.jpg
 
Liittynyt
14.02.2023
Viestejä
32
Suosittelen tutustumaan kirjaan Koneenosien suunnittelu (WSOY, Airila, Ekman, Hautala et. al). Siinä on muutaman kappaleen verran nivelakseleista ja niiden suunnittelusta, mitoituksesta ja valinnasta eri käyttökohteisiin. Ja varmaankin kannattaisi tutustua myös yleisemmin aiheeseen voimansiirto. Tuon kyseisen konetekniikan opuksen löytää varmaan ihan lähikirjastosta tai jostain divarista muutamalla eurolla jos aihe kiinnostaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Turhaan etsit ls3 moottorin perään mitää akselia kun se pata ei tule kestämään leko käytössä. Ja taas kerran jos ne työntö potkuri vehkeet olisi niin super niin niitä olisi jokaisella valmistajalla.Tuolla ja valmiiksi tutkittu miks ei oikeen lekossa toimi High Performance Engine Development by EPI Inc.
Eli lyhyesti paras teho tulee aivan liian korkeilla kierroksilla jotta kestäisi jatkuvasti käyttää siellä. Tulee pitkä lista kun nokat, imusarja yms täytyy tehdä uusiks sitten vielä pitäs tehdä kuiva sumppu voitelu ettei kone kilahda kiinni ensimmäisessä ilma kuopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
243 240
Viestejä
4 242 815
Jäsenet
71 320
Uusin jäsen
PäiviM

Hinta.fi

Ylös Bottom