Ihan aiheesta:
Mikäs siinä lisenssointijärjestelmässä oli /on? Ongelma.
Ensimmäinen versio:
Maksatte asennuskerrasta 20snt.
Koskee myös vanhoja tilauksia/Unityn versioita. Maksua saa alas esim. ostamalla kalliimman tilauksen, mutta eroon siitä ei pääse.
Se on kiva euron peleille ja selkeästi ei kommunikoitu, että koskee vaan uusia asennuskertoja, niin jotkut pelkäsivät kymmenien tuhansien laskuja vanhoista peleistä. Tietenkin, jos olet tehnyt pelin vaikka 2016 ja sitä asennetaan vieläkin, niin Unity olisi tästäkin halunnut noita maksuja.
Tämän takia ensimmäinen sivu on täynnä sitä porttauskeskustelua. Kun Unity aikoi rahastaa
jo tehdyillä peleillä ja pistää niille uusia maksuja, niin varmasti moni alkoi oikeasti miettiä porttausta. Ainakin ajatuksen tasolla.
Nykyinen ehdotus:
Maksatte asennuskerrasta 20snt tai 2.5% pelin liikevaihdosta (ei siis voitosta). Koskee vain tulevaa versiota. Tästä maksusta saa alennuksia useammalla tavalla ja yksi niistä on Unityn kilpailijan palveluiden korvaaminen Unityn omilla. Tästä on puhetta, että on monopoliaseman väärinkäyttöä Euroopan lakien mukaan ja se voi vielä elää. Maksusta pääsee myös jotenkin eroon, mutta se on kallista.
Tästä on selkeämmin kommunikoitu, että koskee vaan seuraavaa LTS-versiota, joka tulee ihanjustkohta. Ja varmaan myös siitä seuraavia kehitysversioita. Tässä on niille "euron peleille" tuo 2.5% revenue-vaihtoehto.
Lisäksi alle miljoonan tuotoista/vuosi ei peritä näitä maksuja tulevaisuudessakaan isoissa firmoissa ja alle $200K (oli $100K) Unity Personalilla.
Lähde osalle näitä juttuja:
(videolla on Unityn sen hetkisen tilanteen analyysia)
..ja tämä kenttä muuttuu niin nopeasti, että en ole varma, onko viestissäni tuoreimmat tiedot. Kuitenkin alun huonosta tiedottamisesta ja surkeista ehdoista on tultu alas paljon ja jos saisin aikaan, tuskin olisi nämä maksut minun pelilleni ongelma. Isoille firmoille (miljoonien liikevaihto) voi olla uusi 2.5% liikevaihto maksu (tai se installation fee) vieläkin ongelma, mutta se on pieni ongelma. Suurin ongelma lienee se luottamuksen menettäminen ja realisaatio, että Unity voi vaan yrittää sanella uudet ehdot jossain vaiheessa ja koettaa saada ne retrospektiivisesti voimaan.