Unity muuttaa kohua herättäneen lisenssijärjestelmänsä

Liittynyt
14.06.2022
Viestejä
46
Onnea ja menestystä alkaa UE:lla mobiilille tekemään pelejä. Se hyvä tästä sekoilusta on että mm. Godot ja Cocos2D ovat saaneet lisää rahaa kehitykseen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Onnea ja menestystä alkaa UE:lla mobiilille tekemään pelejä. Se hyvä tästä sekoilusta on että mm. Godot ja Cocos2D ovat saaneet lisää rahaa kehitykseen.
ei eroa nykyään muista, 5.0:n jälkeen lisäsivät jopa työkaluja jotka nopeuttaa testausta puhelimilla/tableteilla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 832
Vetivät niin massiiviset *erseet kertaheitolla jotta kuka heitä enää uskoo?
En ole pelikehittäjä mutta muutaman nähneenä eivät todellakaan ole niin tyhmiä kuin Unity toivoo.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Ihan aiheesta:
Mikäs siinä lisenssointijärjestelmässä oli /on? Ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Ihan aiheesta:
Mikäs siinä lisenssointijärjestelmässä oli /on? Ongelma.
Ensimmäinen versio:
Maksatte asennuskerrasta 20snt. Koskee myös vanhoja tilauksia/Unityn versioita. Maksua saa alas esim. ostamalla kalliimman tilauksen, mutta eroon siitä ei pääse.
Se on kiva euron peleille ja selkeästi ei kommunikoitu, että koskee vaan uusia asennuskertoja, niin jotkut pelkäsivät kymmenien tuhansien laskuja vanhoista peleistä. Tietenkin, jos olet tehnyt pelin vaikka 2016 ja sitä asennetaan vieläkin, niin Unity olisi tästäkin halunnut noita maksuja.
Tämän takia ensimmäinen sivu on täynnä sitä porttauskeskustelua. Kun Unity aikoi rahastaa jo tehdyillä peleillä ja pistää niille uusia maksuja, niin varmasti moni alkoi oikeasti miettiä porttausta. Ainakin ajatuksen tasolla.

Nykyinen ehdotus:
Maksatte asennuskerrasta 20snt tai 2.5% pelin liikevaihdosta (ei siis voitosta). Koskee vain tulevaa versiota. Tästä maksusta saa alennuksia useammalla tavalla ja yksi niistä on Unityn kilpailijan palveluiden korvaaminen Unityn omilla. Tästä on puhetta, että on monopoliaseman väärinkäyttöä Euroopan lakien mukaan ja se voi vielä elää. Maksusta pääsee myös jotenkin eroon, mutta se on kallista.
Tästä on selkeämmin kommunikoitu, että koskee vaan seuraavaa LTS-versiota, joka tulee ihanjustkohta. Ja varmaan myös siitä seuraavia kehitysversioita. Tässä on niille "euron peleille" tuo 2.5% revenue-vaihtoehto.
Lisäksi alle miljoonan tuotoista/vuosi ei peritä näitä maksuja tulevaisuudessakaan isoissa firmoissa ja alle $200K (oli $100K) Unity Personalilla.

Lähde osalle näitä juttuja:


(videolla on Unityn sen hetkisen tilanteen analyysia)

..ja tämä kenttä muuttuu niin nopeasti, että en ole varma, onko viestissäni tuoreimmat tiedot. Kuitenkin alun huonosta tiedottamisesta ja surkeista ehdoista on tultu alas paljon ja jos saisin aikaan, tuskin olisi nämä maksut minun pelilleni ongelma. Isoille firmoille (miljoonien liikevaihto) voi olla uusi 2.5% liikevaihto maksu (tai se installation fee) vieläkin ongelma, mutta se on pieni ongelma. Suurin ongelma lienee se luottamuksen menettäminen ja realisaatio, että Unity voi vaan yrittää sanella uudet ehdot jossain vaiheessa ja koettaa saada ne retrospektiivisesti voimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
71
Näin ehkä ultra-indie -skenessä, jossa väännetään unelmien peliä viisi vuotta, viis siitä, tuleeko sitä kukaan ikinä pelaamaan (ei tule). Vähän vakavammin pelien devaukseen suhtautuvien osalta en oikein usko tätä. Itse jos saisin pelin Unityn työkaluilla julkaistua ja vuosittaiset tulot alkaisivat huidella parin sadan kilon korvilla, lähettäisin saman tien kukkasia henkilökohtaisesti Riccitellolle ja ostaisin sen $2000 pro-lisenssin (rahaa kun on!) ja jäisin odottelemaan $1 M lähestymistä. Jos sekin paukkuisi vuoden sisällä, räjähtäisin varmaan onnesta.

Ts. uuden lisenssin "ongelmat" on seurausta erittäin hyvästä menestyksestä suosion ja rahastuksen osalta. Vähänkään bisneshakuiselle devaajalla noi installimaksut on ihan pähkinöitä verrattuna kehityskustannuksiin. Sanoisin siis, että niin kauan kun Unityllä pelin tekeminen kestää vaikka 10 % vähemmän aikaa kuin toiseksi parhaalla vaihtoehdolla, ei kukaan laskutaitoinen devaaja lähde engineitä vaihtamaan nyt eikä tulevaisuudessa.

Samoin ihmettelen tuota luottamuksen häviämistä. Mihin tässä on luotettu? Siihen, että sijoittajat rahoittavat loputtomasti hyväntekeväisyyttä enginen osalta? Unityn liiketoiminta kokonaisuudessaan on kuitenkin aika tappiollista ja esim. mainosplatformi nimenomaan subventoi engine-kehitystä eikä toisin päin...
Kyllä niitä on kymmeniä kehittäjiä, jotka aikovat siirtyä Unrealiin yms. toiseen moottoriin. Joista moni myynyt kymmeniä ellei satoja tuhansia kopioita pelistään. Tässä pieni näyte:



Tuolta lisää:

Luottamuksen menetys tässä kohdistuu erityisesti siihen, että alunperin Unityn lisenssimuutos olisi koskenut retrospektiivisesti vanhoja pelejä, eli vuodesta 2024 lähtien myös vuonna miekka ja kypärä ostettujen pelien uudelleenasennukset olisivat maksaneet kehittäjille. Tämähän on tietysti mielipuolista, eikä varmaankaan olisi pitänyt missään oikeusasteessa, mutta se että jotain näin käsittämätöntä ylipäätään harkittiin, antaa vähintäänkin arveluttavan kuvan Unityn johdon täysjärkisyydestä. Kuka haluaa tehdä yhteistyötä epävakaan kumppanin kanssa?

Toisekseen on mielenkiintoista lukea Unityn omien devaajien epätoivoa tämän päätöksen suhteen. Lukemani perusteella talon sisällä kehittäjäporras vastusti tätä muutos voimakkaasti, mutta C-tason johto käveli yli, ja päätös tuli julki suurremmitta keskusteluitta. Twitteristä löytyy Unityn ex-devaajien (sieltä tosiaan irtisanoutui porukkaa) kertomuksia tästä farssista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 832
Se mikä Unityn on kaatamassa on näinkin selkeä johtoportaan ideologinen ulostulo. Seliselit ja peruuttelut eivät enää auta kun kvartaali-ideologialla toimiva johtoporras näytti korttinsa jolloin kaikille selvisi mikä on moraalinsa = 3kk provikat heille on näemmä parempi kuin koko firman tulevaisuus. Kaikki tämä satanee toistaiseksi enimmäkseen EPIC/UnrealEngine-laariin, toissijaisesti viiveellä Godot/tmv avoimille. Pidemmällä tähtäimellä pienkehittäjät joutunevat turvautumaan nimenomaan enemmän avoimiin epäilen, siis ihan riskejä välttääkseen. Joka ei välttämättä ole indie-teollisuuden kannalta yhtään huono juttu pidemmän päälle mutta tekee elämästä monelle hankalampaa kuin olisi ollut syytä.

Hyvä esimerkki siitä miten Unityn alamäki+maine on jo liki vapaassa pudotuksessa;
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
186
Oho, ompa pitkä ketju:D
Varmaan joku jo tämän tokaissut, mutta sanonpa uudelleen: Kyllä on harvassa nykypäivänä, että pyydetään anteeksi ja tehdään toisella tavalla. Just näin se homma pitää hoitaa jos kusee, niin sitten myönnetään se ja mennään eteenpäin. Siellä on hallitus/omistajat ilmeisesti olleet skarppina :thumbsup:

E: Nyt sitten yhdessä miettimään, että miten tästä montusta päästään, toivottavasti antavat kenkään sille toimarille, joka on antanut tuollaisen uudistuksen mennä lävitseo_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Oho, ompa pitkä ketju:D
Varmaan joku jo tämän tokaissut, mutta sanonpa uudelleen: Kyllä on harvassa nykypäivänä, että pyydetään anteeksi ja tehdään toisella tavalla. Just näin se homma pitää hoitaa jos kusee, niin sitten myönnetään se ja mennään eteenpäin. Siellä on hallitus/omistajat ilmeisesti olleet skarppina :thumbsup:

E: Nyt sitten yhdessä miettimään, että miten tästä montusta päästään, toivottavasti antavat kenkään sille toimarille, joka on antanut tuollaisen uudistuksen mennä lävitseo_O
Muutos tulee kuitenkin, ei se sitä installation fee:tä pääse pakoon (paitsi ehkä 2.5% liikevaihdosta maksamalla). Se vaan ei enää tule vanhoille , jo myynnissä oleville peleille ja alle $200K vuosiliikevaihdolle.. Lisää voit lukea viestistäni ylempää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 832
Oho, ompa pitkä ketju:D
Varmaan joku jo tämän tokaissut, mutta sanonpa uudelleen: Kyllä on harvassa nykypäivänä, että pyydetään anteeksi ja tehdään toisella tavalla. Just näin se homma pitää hoitaa jos kusee, niin sitten myönnetään se ja mennään eteenpäin. Siellä on hallitus/omistajat ilmeisesti olleet skarppina :thumbsup:

E: Nyt sitten yhdessä miettimään, että miten tästä montusta päästään, toivottavasti antavat kenkään sille toimarille, joka on antanut tuollaisen uudistuksen mennä lävitseo_O
Ei tätä konkurssia ole yksi CEO keksinyt vaan vähintään kymmenet pellet jotka tämän ovat taustalla suunnitelleet. Sieltä pitäisi heittää pihalle aikamoinen määrä porukkaa jotta luottamus firmaan palautuisi edes osittain, senkin jälkeen suhtautuisin firmaan massiivisella epäilyksellä. Indie-kehittäjänä olisin jo vaihtamassa tallia, kuten useimmat jo suunnittelevatkin ja hyvästä syystä.
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
186
Ei tätä konkurssia ole yksi CEO keksinyt vaan vähintään kymmenet pellet jotka tämän ovat taustalla suunnitelleet. Sieltä pitäisi heittää pihalle aikamoinen määrä porukkaa jotta luottamus firmaan palautuisi edes osittain, senkin jälkeen suhtautuisin firmaan massiivisella epäilyksellä. Indie-kehittäjänä olisin jo vaihtamassa tallia, kuten useimmat jo suunnittelevatkin ja hyvästä syystä.
Ai sielläkö oli ihan konkurssi, se jäi multa huomaamatta. Luulin et tää oli joku päähänpistos mistä yritettiin saada lisää massia.

E: Tuli näköjään muutaman kerran tämä mainittua:rofl: Pyysin ylläpitoa poistamaan ylimääräiset..
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 370
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom