Uniapnea

Testasin äsken laitetta noin ½ tuntia, että miltä se tuntuu ja tuli joka kerta melkoinen paniikki jos vahingossa avasin suun ja sieltä alkoi tulemaan paineella ilmaa ulos.

Ei voi siis haukotella, aivastaa tai sanoa sanaakaan kenellekään, vai pitääkö joka kerta muistaa raottaa nenämaskia irti kasvoista?

Tämän lisäksi nyt on tukka kipeä, eli särkee päätä.

Tuleeko usein haukoteltua tai puhuttua unissasi? Suu pysyy kuin itsestään kiinni kyllä nukkuessa. Ainakin pitäisi, kaverin mukaan joka käyttää nenämaskia pelkästään.

Itse olen kokeillut nenämaskia ja melkeinpä jännä tunne se kun painetta tulee suun kautta, ei niinkään aiheuta pakokauhua. Toki olen laitetta käyttänyt yli 6 vuotta nyt.

Nenämaski vaan ei sovellu minulle, kun nenä menee vähän kuin tukkoon - alan niiskuttamaan siten että nenä kutiaa, ja herään siihen kutinaan. Hyvin ärsyttävä tunne. Sama efekti kävi pienemmällä kokokasvomaskilla (F30i), piti mennä takaisin F20:iin. Siinä voi nenällä tai suulla hengitellä kummallakin ongelmitta. Vähän iso ja joskus painaa naamaa kun nukkuu hassusti, mutta 99.99% tyytyväinen sen käyttöön muuten.

• Tykkää
Reactions: PCB
Testasin äsken laitetta noin ½ tuntia, että miltä se tuntuu ja tuli joka kerta melkoinen paniikki jos vahingossa avasin suun ja sieltä alkoi tulemaan paineella ilmaa ulos.

Ei voi siis haukotella, aivastaa tai sanoa sanaakaan kenellekään, vai pitääkö joka kerta muistaa raottaa nenämaskia irti kasvoista?

Oma työ on 100% koneella istumista niin tein aluksi ihan töitä maski naamalla. Tuo suun avaaminen sai aikaan aluksi saman reaktion. Nyt senkin oppinut hallitsemaan, että voi jopa puhua lapsille kun yöllä tulevat herättämään, hetkellisesti jännittää jotenkin kurkkua niin voi puhua. Itselläkin tuli aluksi huono olo, varmaan sai liian hyvin happea kuin ennen :D Itsellä meni 3 yötä hyvin ja sitten alkoi karmea alamäki nenän kanssa, mutta kun vain sinnikkäästi jaksanut jatkaa homma alkanut toimimaan.

Itse hengittelin aina ennen laitehoitoa vain suun kautta, se on vaan "opeteltava" nukkumaan suu kiinni. Pidettävä ajatus siinä että suun on pysyttävä kiinni kun alkaa nukkumaan. Ei se itselläkään täysin onnistunut kun välillä kääntyy unissaan selälleen niin suu aukeaa, mutta kylkiasennossa pysyy suht hyvin kiinni. Leukaremmi auttoi tähänkin suun aukeamiseen selällään nukkuessa.
Puhumisenkin oppii, aina kun masiinasta tullut ilmat nenästä sisään niin pystyy puhumaan kunnes hengittää ulos. Vähän samaan tyyliin kuin laittaisi nenän "kiinni" käyttämättä käsiä, kun sukeltaa veden alle. En osaa kuvailla paremmin :D
Kaikki resmedin maskit tullut kokeiltua läpi, sierainmaski oli kuitenkin selkeästi itselle paras vaikka nukuinkin ennen suu auki. Kun oikea maski löytyi niin totuttelun pystyi alottamaan kunnolla, tämä homma vaatii kärsivällisyyttä mutta se kyllä palkitaan lopussa.

Tsemppiä totutteluun! Jatkat vaan sitkeästi!

Onko porukalla kokemuksia lämmitetyistä letkuista? Nyt on ilmeisesti niin kosteaa että sierainmaski on ollut ihan märkä yöllä. Kosteustason tiputin jo aikaisemmin 2.

Ilmeisesti tuo letku pitää ostaa itse?

Onko porukalla kokemuksia lämmitetyistä letkuista? Nyt on ilmeisesti niin kosteaa että sierainmaski on ollut ihan märkä yöllä. Kosteustason tiputin jo aikaisemmin 2.

Ilmeisesti tuo letku pitää ostaa itse?
Osassa suomea tuon lämmitetyn letkun saa mukana ja osassa sen joutuu hommaamaan itse, näin omien havaintojen perusteella. Itse hommasin viime syksynä ja talven se oli auto asetuksella ihan kiva mutta nyt kesän tullen tuntui alkavan ahdistaan tuo liian kostea ja lämmin ilma, joten heitin manuaalille, laskin lämpöä ja kosteutta reilusti. Kesän kosteimpaan aikaan olen käyttänyt vehjettä jopa ilman kostutinta.

Oulun suunnalla sain itse tuon laitteen mukana. Itse kostutinta tulee nykyisin käytettyä ainoastaan talvella kun ilma on kuivaa. Muuten varsinkin kesäisin kun ilmankosteutta on muutenkin enemmän niin kostutin tuntuu jotenkin raskaalta hengittää ja alkaa ahdistamaan aika nopeasti. Liekö säädöillä saisi paremmaksi jos näkisi tuolle tarvetta näihin aikoihin.

Onko kukaan huomannut, että CPAP-laite aiheuttaisi ilmaa vatsaan? Tästä aiheesta jotkut tuntuvat puhuvan netissä ja terveydenhuollossa se myös tiedostetaan.

Onko kukaan huomannut, että CPAP-laite aiheuttaisi ilmaa vatsaan? Tästä aiheesta jotkut tuntuvat puhuvan netissä ja terveydenhuollossa se myös tiedostetaan.
Heräsin tähän kivuliaan tunteeseen muutaman kerran, asia korjaantui laittamalla EPR-asetus päälle. Kompromissi sinänsä, koska ilman EPR:ää AHI-luku olisi pienempi, mutta ilmavatsa vie yöunet tehokkaammin silloin kun realisoituu

Näin siis sierainmaskilla, olen kokeillut kokomaskia mutta mulla sillä tunne on vähän tällainen:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9ZoFqltzozM

Viimeksi muokattu:
Heräsin tähän kivuliaan tunteeseen muutaman kerran, asia korjaantui laittamalla EPR-asetus päälle. Kompromissi sinänsä, koska ilman EPR:ää AHI-luku olisi pienempi, mutta ilmavatsa vie yöunet tehokkaammin silloin kun realisoituu

Näin siis sierainmaskilla, olen kokeillut kokomaskia mutta mulla sillä tunne on vähän tällainen:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9ZoFqltzozM

Kiitti. Mistä tuo EPR-asetus löytyy, mulla ResMedin AirSense 11?

Kiitti. Mistä tuo EPR-asetus löytyy, mulla ResMedin AirSense 11?
Mulla sama laite, Omat Valinnat -> 2. vaihtoehto pitäisi heti olla EPR.

Tolla asetuksella laite vähentää painetta uloshengityksen aikana, niin ei tarvitse vähän niin kuin taistella ilmavirtaa vastaan. Hieman tehot kyllä tippuu ihmisten kokemusten mukaan, mutta parempi mulle siltikin.

Viimeksi muokattu:
Te, joilla on pidempi kokemus CPAP-laitteesta, onko siitä ollut hyötyä teille henkilökohtaisesti?

Saitteko mielestänne, laitetta hakiessanne, hyvää henkilökohtaista neuvontaa? Itse sain ja varattu aika oli parisen tuntia.
Kun saitte laitteen, oliko silloin jo puhe kontrolliajasta muutaman kuukauden käytön jälkeen?

Jos paikkakuntanne vesi on kovaa, neuvottiinko teitä keittämään vesi ennen säiliöön laittoa?

Tuo Bepanthen-emulsiovoide oli uusi asia minulle. Kiitos vinkistä!

Pystyittekö jo ensimmäisenä yönä nukkumaan maskin kanssa? Itse taistelen vieläkin tämän paniikkikauhun kanssa.
On ollut huomattavasti apua, Yöpolygrafiassa Ahi oli päälle 30 ja nyt vajaan parin vuoden käytön jälkeen alle 5. Yleensä kun aamuisin tsekkaan tapahtumat niin Ahi jotain alle 2.

Neuvottiin hyvin laitteen käyttö, meitä taisi olla samaan aikaan 6 henkilöä huoneessa.

Maskin(n30i) totutteluun meni kuukausia aikaa, kun aina öisin revin maskin pois päästä. Nykyään ei mitään ongelmaa käytössä.

Selällään nukun aina, en osaa enää nukkua kylkimakuulla kuten nuorempana.

Tämä tyyny käytössä ja on kyllä huippu tyyny.

Miten te olette pesseet CPAP-laitteen letkun?

Onko kellään kostokondriittia/tietzeniä, miten CPAP-hoito on vaikuttanut? Itselläni se tuntuu pahentavan oireita.

Miten te olette pesseet CPAP-laitteen letkun?
En pese - ripustan joka aamu kuivumaan letkun ja maskin...
Vesisäiliön pesen muutaman viikon välein.
Just 4v käyttänyt C-PaP laitetta ja toisella letkulla ja maskilla olen
(OK 3. maski kn eka ei sopinut ja vaihdoin 2 kk kohdalla nenämaskiin jota yhä käytän)

Miten olet pessyt vesisäiliön? Sairaanhoitaja neuvoi aikanaan, että voisi pestä pienellä määrällä käsitiskiainetta, mutta itse en ole ainakaan letkua uskaltanut niin pestä vaan lämpimällä vedellä huuhtonut ja ripustanut sen jälkeen kuivumaan samoin kuin nenämaskin.

Vesisäiliö: mielestäni paras on vesi ja oma sormi, lisäksi lyhytvartinen pehmeä hammasharja voi olla apuna mukana. Saa ihan riittävän puhtaaksi säiilön mielestäni.
Mietoa LV hajusteetonta saippua käytin alussa, mutta en enää sitäkään... (Minulle kun siis LV saippua suositelttiin alussa unihoitajan ym. toimesta)

Mä laitan kerran viikossa letkun, maskin ja vesisäiliön likoamaan saippuaveteen (Joku kasvojenpesuvaahto, tuon em. LV:n tyylinen) parikyt minuuttia, sitten huuhtelen letkun ja maskin vedellä.. vesisäiliön pesen pulloharjan tyylisellä harjalla. Hyvin on toiminut tuollainen setti.

Kun aikanaan sain laitteen oli se asetettu lukuun 3 (sorry en muista nyt sen nimeä, mutta asteikko on 1-3). Puhelimitse toinen hoitaja asetti sen 2 kokeilumielessä sekä mahdollisen "ilmavatsan" poissulkemiseksi. Tämän muutoksen jälkeen olen laitetta pystynyt pitämään korkeintaan alle 30min, koska rintaan alkaa koskemaan valtavasti.
Edellisen elämäni lääkäri totesi, että CPAP-laite voi pahentaa kostokondriittia/tietzeniä. Ja nyt olen tilanteessa, että en tiedä mitä tehdä.

Kun aikanaan sain laitteen oli se asetettu lukuun 3 (sorry en muista nyt sen nimeä, mutta asteikko on 1-3).
EPR (Expiratory Pressure Relief)
Aseta se itse takaisin 3:lle.
Jos ResMed11, niin paina hetki näytön molempia painikkeita pohjassa, niin pääset sitten muuttamaan tuon.

en tiedä oliko tähän jo kommentoitu, mutta kokomaski on kans ratkaisu tähän.

Nenämaskia juuri 4v käyttäneenä niin hyvin voi sanoa "hyvää yötä" rakkalleni - se ei ole ongelma... Pitkiä keksuteluja ei tosin halua käydä.

Kokomaski kun myös suun prittää niin ei tarvii sitä sitten pelätä.
Isekin armottomana kuorsaajana ennen hoitoa, aloitin kokomaskilla -- Mutta kuorsaukseni loppui kuin seinään (vaimoni oli ekan yön ihan sekaisin kun makkarissa oli hiljasita eikä armotonta kuorsausta :lol: ) niin kun eka maski L-kokoisena oli liian iso, pyysin sitten nenämaskin tilalle 2kk:n kohdalla ja sillä mennyt siitä asti.

Olen käyttänyt viitisen vuotta laitetta ja todella huonoja kavereita ollaan. Vieläkin. Nenämaskia lähinnä pitänyt, koska muut ovat vain huonoja. Olen herkkäuninen luonteeltani, joten sierainmaskin meteli ei sovi minulle vaikka korvatulppienkin kanssa kokeillut ja kokomaski oli vain huono. Nenämaski on ainoa sopiva ja kohtuullisen mukava, jos näin voi sanoa. En kuitenkaan käytä maskia öisin muutamaa tuntia pidempään, koska kiskon sen unissani pois. En usko, että näiden vuosien aikana olen 7h unia nukkunut maski nenällä edes kymmentä kertaa. Paineita on vaihdeltu ja sen sellaista, mutta ei näistä ole apua enkä muutenkaan ole kokenut, että maski olisi niin ikävä että se pitää kiskoa pois - näin kuitenkin tiedostamattani teen öisin. Käytän samalla asentoliiviä, että pysyisin kyljelläni, koska vain selällään tuo apnean paska iskee. Heräilen muutamia kertoja yössä, olen ottanut maskin pois ja asento on jotenkin vääntynyt väkisin asentoliivistä huolimatta selkätyyppiseen asentoon. Eli eiköhän se ole aina se hengityskatkos mihin havahdun öisin ja löydän itseni tuosta asennosta.

Olen huomannut kyllä, että en ole mitenkään hurjan väsynyt päivisin paitsi huonosti nukutun yön jäljiltä, mutta ei mitään sen kaltaista ole kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, mitä aikanaan oli kun uniapneatestiin hakeuduin. Pahimmillaanhan meinasin nukahtaa kävellessäkin. Tuosta kauheasta ajasta on onneksi päästy pois ja tuon kaltaista ei onneksi ole sen jälkeen ollut, mutta huonoja öitä kyllä - kuten meillä kaikilla laitteineen tai ilman. Urheilen lähes päivittäin ja joka toinen kerta kovaa eikä jaksamisen kanssa oikeastaan ole ongelmaa. Painoa on kyllä suositusten mukaan liikaa, mutta kuntoni on varmasti keskitasoa selkeästi parempi, niin lihas- kuin aerobinen, joten sen puolesta fyysinen puoli poislukien rasvan määrä - on kunnossa. Kello kertoo, että yöllä vähintään kerran happisaturaatio romahtaa tuonne 75-80% paikkeille eli hengityskatkoksia tulee vielä. Lisätään myös, että kuorsauskiskoista ei ollut mitään apua.

Mietityttää miten nuo uniapnean tuomat terveyshaitat saattavat konkretisoitua, kun ei kerta kaikkiaan pysty tuon enempää yössä maskia pitämään, vaikka halua olisi.
Myöskin jos on kokemuksia tai kikkoja miten saisi kylkiasennossa nukuttua koko yön, olisi kyllä mahtavaa. Kaikki kokemukset tai konstit myös olisi mukava kuulla. Luulen kyllä, että sellaisia salakikkoja ei ole, miten vuosien yrittämisen jälkeen oppisin yhtäkkiä nukkumaan vaikka 6h+ maskin kanssa, mutta pakko uskoa ja toivoa! Kahta eri Tempurin tyynyä kokeiltu omilla korotusmodauksillakin sun muuta, jotta ei kääntyisi selälleen, mutta mikään kokeiltu ei vielä ole auttanut. Tennispalloilla mentiin aluksi, mutta on ollut mm. jääkiekkomailoista rakennettu lapaviritelmä, jonka luulisi olevan oikein kivulias nojata vasten, mutta eipä ollut :geek:

Cpap käyttö oli aivan tuskaa ja olin sen kanssa väsyneempi kuin koskaan. Ihme kidutusvärkki. Puolisen vuotta jatkoin yrittää jonka jälkeen palautin sairaalaan. Sain kiskot ja en edes huomaa öisin niiden olemassaoloa, eikä leuka edes kipeä aamuisin. Yöpolygrafia tehtiin uudestaan ja uniapnea tiessään. Harmi ettei kuorsaus kadonnut ihan kokonaan.

Cpap käyttö oli aivan tuskaa ja olin sen kanssa väsyneempi kuin koskaan. Ihme kidutusvärkki. Puolisen vuotta jatkoin yrittää jonka jälkeen palautin sairaalaan. Sain kiskot ja en edes huomaa öisin niiden olemassaoloa, eikä leuka edes kipeä aamuisin. Yöpolygrafia tehtiin uudestaan ja uniapnea tiessään. Harmi ettei kuorsaus kadonnut ihan kokonaan.

Et sentään kysyny APAP-laite (Automatic Positive Airway Pressure) laitetta? Tuo olisi parempi eli säätää automaattisesti painetta ja helpompi muutenkin.

Onko kellään kokemusta yönaikaisista happitaso-mittareista, jotka värisevät kun happitasot putoavat halutun rajan alle ja toivottavasti saavat nukkujan vaihtamaan asentoa? Esim. Lookee ring/rannemalli tai Wellue O2 ring.

Olen käyttänyt viitisen vuotta laitetta ja todella huonoja kavereita ollaan. Vieläkin. Nenämaskia lähinnä pitänyt, koska muut ovat vain huonoja. Olen herkkäuninen luonteeltani, joten sierainmaskin meteli ei sovi minulle vaikka korvatulppienkin kanssa kokeillut ja kokomaski oli vain huono. Nenämaski on ainoa sopiva ja kohtuullisen mukava, jos näin voi sanoa. En kuitenkaan käytä maskia öisin muutamaa tuntia pidempään, koska kiskon sen unissani pois. En usko, että näiden vuosien aikana olen 7h unia nukkunut maski nenällä edes kymmentä kertaa. Paineita on vaihdeltu ja sen sellaista, mutta ei näistä ole apua enkä muutenkaan ole kokenut, että maski olisi niin ikävä että se pitää kiskoa pois - näin kuitenkin tiedostamattani teen öisin. Käytän samalla asentoliiviä, että pysyisin kyljelläni, koska vain selällään tuo apnean paska iskee. Heräilen muutamia kertoja yössä, olen ottanut maskin pois ja asento on jotenkin vääntynyt väkisin asentoliivistä huolimatta selkätyyppiseen asentoon. Eli eiköhän se ole aina se hengityskatkos mihin havahdun öisin ja löydän itseni tuosta asennosta.

Olen huomannut kyllä, että en ole mitenkään hurjan väsynyt päivisin paitsi huonosti nukutun yön jäljiltä, mutta ei mitään sen kaltaista ole kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, mitä aikanaan oli kun uniapneatestiin hakeuduin. Pahimmillaanhan meinasin nukahtaa kävellessäkin. Tuosta kauheasta ajasta on onneksi päästy pois ja tuon kaltaista ei onneksi ole sen jälkeen ollut, mutta huonoja öitä kyllä - kuten meillä kaikilla laitteineen tai ilman. Urheilen lähes päivittäin ja joka toinen kerta kovaa eikä jaksamisen kanssa oikeastaan ole ongelmaa. Painoa on kyllä suositusten mukaan liikaa, mutta kuntoni on varmasti keskitasoa selkeästi parempi, niin lihas- kuin aerobinen, joten sen puolesta fyysinen puoli poislukien rasvan määrä - on kunnossa. Kello kertoo, että yöllä vähintään kerran happisaturaatio romahtaa tuonne 75-80% paikkeille eli hengityskatkoksia tulee vielä. Lisätään myös, että kuorsauskiskoista ei ollut mitään apua.

Mietityttää miten nuo uniapnean tuomat terveyshaitat saattavat konkretisoitua, kun ei kerta kaikkiaan pysty tuon enempää yössä maskia pitämään, vaikka halua olisi.
Myöskin jos on kokemuksia tai kikkoja miten saisi kylkiasennossa nukuttua koko yön, olisi kyllä mahtavaa. Kaikki kokemukset tai konstit myös olisi mukava kuulla. Luulen kyllä, että sellaisia salakikkoja ei ole, miten vuosien yrittämisen jälkeen oppisin yhtäkkiä nukkumaan vaikka 6h+ maskin kanssa, mutta pakko uskoa ja toivoa! Kahta eri Tempurin tyynyä kokeiltu omilla korotusmodauksillakin sun muuta, jotta ei kääntyisi selälleen, mutta mikään kokeiltu ei vielä ole auttanut. Tennispalloilla mentiin aluksi, mutta on ollut mm. jääkiekkomailoista rakennettu lapaviritelmä, jonka luulisi olevan oikein kivulias nojata vasten, mutta eipä ollut :geek:
Oma vinkki, että rauhallista tahtia paino alas. Pitää kalorit ~ -500 kcal, niin häiritsevän kovaa nälkää ei tule ja samalla uniapneakin helpottaa. Pienempi hoitopaine voi myös helpottaa vuoto yms ongelmia.

Seuraisin myös Oscarista että mitä yön aikana tapahtuu ennen kuin maskin revit pois. Itselläkin tulee välillä useamman tunnin jälkeen hetkiä, joissa nielu rentoutuu, AHI nousee ja sitten heräänkin tähän.

Nenämaskin kanssa kannattaa myös kokeilla leukaremmiä ja suun teippaamista, mikäli näitä siedät. Omalla kohdalla yritän päästä leukaremmistä eroon, koska tämä aiheuttaa pahaa tinitystä. Yksi mitä voisi myös kokeilla, on sängyn päädyn korottaminen.

Siihen tottuu parissa viikossa ja oppii ns pitää sen lihaksen kiinni. Itse laitetta käyttänyt ja nenä maskia koht 20vuotta ja pystyn hyvin höpisee maskin ollessa naamassa ja laite päällä samaa aikaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 609
Jäsenet
84 329
Uusin jäsen
ottoikonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom