Olen käyttänyt viitisen vuotta laitetta ja todella huonoja kavereita ollaan. Vieläkin. Nenämaskia lähinnä pitänyt, koska muut ovat vain huonoja. Olen herkkäuninen luonteeltani, joten sierainmaskin meteli ei sovi minulle vaikka korvatulppienkin kanssa kokeillut ja kokomaski oli vain huono. Nenämaski on ainoa sopiva ja kohtuullisen mukava, jos näin voi sanoa. En kuitenkaan käytä maskia öisin muutamaa tuntia pidempään, koska kiskon sen unissani pois. En usko, että näiden vuosien aikana olen 7h unia nukkunut maski nenällä edes kymmentä kertaa. Paineita on vaihdeltu ja sen sellaista, mutta ei näistä ole apua enkä muutenkaan ole kokenut, että maski olisi niin ikävä että se pitää kiskoa pois - näin kuitenkin tiedostamattani teen öisin. Käytän samalla asentoliiviä, että pysyisin kyljelläni, koska vain selällään tuo apnean paska iskee. Heräilen muutamia kertoja yössä, olen ottanut maskin pois ja asento on jotenkin vääntynyt väkisin asentoliivistä huolimatta selkätyyppiseen asentoon. Eli eiköhän se ole aina se hengityskatkos mihin havahdun öisin ja löydän itseni tuosta asennosta.
Olen huomannut kyllä, että en ole mitenkään hurjan väsynyt päivisin paitsi huonosti nukutun yön jäljiltä, mutta ei mitään sen kaltaista ole kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, mitä aikanaan oli kun uniapneatestiin hakeuduin. Pahimmillaanhan meinasin nukahtaa kävellessäkin. Tuosta kauheasta ajasta on onneksi päästy pois ja tuon kaltaista ei onneksi ole sen jälkeen ollut, mutta huonoja öitä kyllä - kuten meillä kaikilla laitteineen tai ilman. Urheilen lähes päivittäin ja joka toinen kerta kovaa eikä jaksamisen kanssa oikeastaan ole ongelmaa. Painoa on kyllä suositusten mukaan liikaa, mutta kuntoni on varmasti keskitasoa selkeästi parempi, niin lihas- kuin aerobinen, joten sen puolesta fyysinen puoli poislukien rasvan määrä - on kunnossa. Kello kertoo, että yöllä vähintään kerran happisaturaatio romahtaa tuonne 75-80% paikkeille eli hengityskatkoksia tulee vielä. Lisätään myös, että kuorsauskiskoista ei ollut mitään apua.
Mietityttää miten nuo uniapnean tuomat terveyshaitat saattavat konkretisoitua, kun ei kerta kaikkiaan pysty tuon enempää yössä maskia pitämään, vaikka halua olisi.
Myöskin jos on kokemuksia tai kikkoja miten saisi kylkiasennossa nukuttua koko yön, olisi kyllä mahtavaa. Kaikki kokemukset tai konstit myös olisi mukava kuulla. Luulen kyllä, että sellaisia salakikkoja ei ole, miten vuosien yrittämisen jälkeen oppisin yhtäkkiä nukkumaan vaikka 6h+ maskin kanssa, mutta pakko uskoa ja toivoa! Kahta eri Tempurin tyynyä kokeiltu omilla korotusmodauksillakin sun muuta, jotta ei kääntyisi selälleen, mutta mikään kokeiltu ei vielä ole auttanut. Tennispalloilla mentiin aluksi, mutta on ollut mm. jääkiekkomailoista rakennettu lapaviritelmä, jonka luulisi olevan oikein kivulias nojata vasten, mutta eipä ollut