Uniapnea

Testasin äsken laitetta noin ½ tuntia, että miltä se tuntuu ja tuli joka kerta melkoinen paniikki jos vahingossa avasin suun ja sieltä alkoi tulemaan paineella ilmaa ulos.

Ei voi siis haukotella, aivastaa tai sanoa sanaakaan kenellekään, vai pitääkö joka kerta muistaa raottaa nenämaskia irti kasvoista?

Tämän lisäksi nyt on tukka kipeä, eli särkee päätä.
 
Tuleeko usein haukoteltua tai puhuttua unissasi? Suu pysyy kuin itsestään kiinni kyllä nukkuessa. Ainakin pitäisi, kaverin mukaan joka käyttää nenämaskia pelkästään.

Itse olen kokeillut nenämaskia ja melkeinpä jännä tunne se kun painetta tulee suun kautta, ei niinkään aiheuta pakokauhua. Toki olen laitetta käyttänyt yli 6 vuotta nyt.

Nenämaski vaan ei sovellu minulle, kun nenä menee vähän kuin tukkoon - alan niiskuttamaan siten että nenä kutiaa, ja herään siihen kutinaan. Hyvin ärsyttävä tunne. Sama efekti kävi pienemmällä kokokasvomaskilla (F30i), piti mennä takaisin F20:iin. Siinä voi nenällä tai suulla hengitellä kummallakin ongelmitta. Vähän iso ja joskus painaa naamaa kun nukkuu hassusti, mutta 99.99% tyytyväinen sen käyttöön muuten.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Testasin äsken laitetta noin ½ tuntia, että miltä se tuntuu ja tuli joka kerta melkoinen paniikki jos vahingossa avasin suun ja sieltä alkoi tulemaan paineella ilmaa ulos.

Ei voi siis haukotella, aivastaa tai sanoa sanaakaan kenellekään, vai pitääkö joka kerta muistaa raottaa nenämaskia irti kasvoista?

Tämän lisäksi nyt on tukka kipeä, eli särkee päätä.
Oma työ on 100% koneella istumista niin tein aluksi ihan töitä maski naamalla. Tuo suun avaaminen sai aikaan aluksi saman reaktion. Nyt senkin oppinut hallitsemaan, että voi jopa puhua lapsille kun yöllä tulevat herättämään, hetkellisesti jännittää jotenkin kurkkua niin voi puhua. Itselläkin tuli aluksi huono olo, varmaan sai liian hyvin happea kuin ennen :D Itsellä meni 3 yötä hyvin ja sitten alkoi karmea alamäki nenän kanssa, mutta kun vain sinnikkäästi jaksanut jatkaa homma alkanut toimimaan.
 
Testasin äsken laitetta noin ½ tuntia, että miltä se tuntuu ja tuli joka kerta melkoinen paniikki jos vahingossa avasin suun ja sieltä alkoi tulemaan paineella ilmaa ulos.

Ei voi siis haukotella, aivastaa tai sanoa sanaakaan kenellekään, vai pitääkö joka kerta muistaa raottaa nenämaskia irti kasvoista?

Tämän lisäksi nyt on tukka kipeä, eli särkee päätä.

Itse hengittelin aina ennen laitehoitoa vain suun kautta, se on vaan "opeteltava" nukkumaan suu kiinni. Pidettävä ajatus siinä että suun on pysyttävä kiinni kun alkaa nukkumaan. Ei se itselläkään täysin onnistunut kun välillä kääntyy unissaan selälleen niin suu aukeaa, mutta kylkiasennossa pysyy suht hyvin kiinni. Leukaremmi auttoi tähänkin suun aukeamiseen selällään nukkuessa.
Puhumisenkin oppii, aina kun masiinasta tullut ilmat nenästä sisään niin pystyy puhumaan kunnes hengittää ulos. Vähän samaan tyyliin kuin laittaisi nenän "kiinni" käyttämättä käsiä, kun sukeltaa veden alle. En osaa kuvailla paremmin :D
Kaikki resmedin maskit tullut kokeiltua läpi, sierainmaski oli kuitenkin selkeästi itselle paras vaikka nukuinkin ennen suu auki. Kun oikea maski löytyi niin totuttelun pystyi alottamaan kunnolla, tämä homma vaatii kärsivällisyyttä mutta se kyllä palkitaan lopussa.

Tsemppiä totutteluun! Jatkat vaan sitkeästi!
 
Onko porukalla kokemuksia lämmitetyistä letkuista? Nyt on ilmeisesti niin kosteaa että sierainmaski on ollut ihan märkä yöllä. Kosteustason tiputin jo aikaisemmin 2.

Ilmeisesti tuo letku pitää ostaa itse?
 
Onko porukalla kokemuksia lämmitetyistä letkuista? Nyt on ilmeisesti niin kosteaa että sierainmaski on ollut ihan märkä yöllä. Kosteustason tiputin jo aikaisemmin 2.

Ilmeisesti tuo letku pitää ostaa itse?
Osassa suomea tuon lämmitetyn letkun saa mukana ja osassa sen joutuu hommaamaan itse, näin omien havaintojen perusteella. Itse hommasin viime syksynä ja talven se oli auto asetuksella ihan kiva mutta nyt kesän tullen tuntui alkavan ahdistaan tuo liian kostea ja lämmin ilma, joten heitin manuaalille, laskin lämpöä ja kosteutta reilusti. Kesän kosteimpaan aikaan olen käyttänyt vehjettä jopa ilman kostutinta.
 
Oulun suunnalla sain itse tuon laitteen mukana. Itse kostutinta tulee nykyisin käytettyä ainoastaan talvella kun ilma on kuivaa. Muuten varsinkin kesäisin kun ilmankosteutta on muutenkin enemmän niin kostutin tuntuu jotenkin raskaalta hengittää ja alkaa ahdistamaan aika nopeasti. Liekö säädöillä saisi paremmaksi jos näkisi tuolle tarvetta näihin aikoihin.
 
Onko kukaan huomannut, että CPAP-laite aiheuttaisi ilmaa vatsaan? Tästä aiheesta jotkut tuntuvat puhuvan netissä ja terveydenhuollossa se myös tiedostetaan.
 
Onko kukaan huomannut, että CPAP-laite aiheuttaisi ilmaa vatsaan? Tästä aiheesta jotkut tuntuvat puhuvan netissä ja terveydenhuollossa se myös tiedostetaan.
Heräsin tähän kivuliaan tunteeseen muutaman kerran, asia korjaantui laittamalla EPR-asetus päälle. Kompromissi sinänsä, koska ilman EPR:ää AHI-luku olisi pienempi, mutta ilmavatsa vie yöunet tehokkaammin silloin kun realisoituu

Näin siis sierainmaskilla, olen kokeillut kokomaskia mutta mulla sillä tunne on vähän tällainen:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9ZoFqltzozM
 
Viimeksi muokattu:
Heräsin tähän kivuliaan tunteeseen muutaman kerran, asia korjaantui laittamalla EPR-asetus päälle. Kompromissi sinänsä, koska ilman EPR:ää AHI-luku olisi pienempi, mutta ilmavatsa vie yöunet tehokkaammin silloin kun realisoituu

Näin siis sierainmaskilla, olen kokeillut kokomaskia mutta mulla sillä tunne on vähän tällainen:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9ZoFqltzozM

Kiitti. Mistä tuo EPR-asetus löytyy, mulla ResMedin AirSense 11?
 
Kiitti. Mistä tuo EPR-asetus löytyy, mulla ResMedin AirSense 11?
Mulla sama laite, Omat Valinnat -> 2. vaihtoehto pitäisi heti olla EPR.

Tolla asetuksella laite vähentää painetta uloshengityksen aikana, niin ei tarvitse vähän niin kuin taistella ilmavirtaa vastaan. Hieman tehot kyllä tippuu ihmisten kokemusten mukaan, mutta parempi mulle siltikin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 542
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom