Underworld Ascendant

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 405
Pitkään odotettu Ultima Underworld pelien henkinen jatkaja on saapunut ja saatavilla nyt Steam-kaupasta! Peli on tarjouksessa julkaisun johdosta aina 22. päivä marraskuuta asti.

Tutustu roolipeliin missä sinä luot ratkaisut ongelmiin, päätät hahmosi vahvuudet, etenet tahtosi mukaan ja selvitä mikä on The Abyss -nimisen tulivuoren tulevaisuus jonka vaarojen keskellä seikkailet.

Tutustu paremmin:
Kotisivu
Julkistuspätkä
Wikipedia
Virallinen foorumi
Kehittäjän blogi
Kehittäjän haastattelu (keskustelu pelistä alkaa kohdasta 32:00)
 
Viimeksi muokattu:
Melkein löin rahaa pöytään kickstartin aikana mutta vaikka ylittivät riittävän summan niin se oli niin pieni määrä että jäi epäillyttämään millaisen pelin sillä saa aikaiseksi. Jään seuraamaan mitä mieltä tästä ollaan, toivottavasti on hyvä kun ei tässä genressä kyllä montaa peliä ole. Arx Fatalis on ainoa mitä olen pelannut ja siitä pidin paljon.
 
(twitch) streamien perusteella vaikuttaa valitettavasti aika karsealta tekeleeltä.
 
Minä joukkorahoitin tätä ja omistan jo kopion joten kirjoitan mielipiteitäni tänne myöhemmin. Olen seurannut kehitystä alusta asti ja mielestäni peli näyttää hyvältä. Sopii niille, kuten IGN:n haastattelussa mainittiin, jotka pitävät pelisarjoista Bioshock, System Shock ja Thief, sekä tietysti Ultima Underworld.

Ei ole yllättävää että kaikille ei aukea tällaiset pelit ja tallennussysteemi on tosiaan sellainen että kentän alkuun voit tallentaa, muttet kesken kenttää, mikä ei mielestäni ole ongelma. Tämä johtuu ihan pelin fysiikkamoottorista ja siihen liittyvistä vaikeuksista jos peli pitäisi tallentaa kesken reissun. Tässä pelissä fysiikat ovat keskeisessä roolissa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä joukkorahoitin tätä ja omistan jo kopion joten kirjoitan mielipiteitäni tänne myöhemmin. Olen seurannut kehitystä alusta asti ja mielestäni peli näyttää hyvältä. Sopii niille, kuten IGN:n haastattelussa mainittiin, jotka pitävät pelisarjoista Bioshock, System Shock ja Thief, sekä tietysti Ultima Underworld.

Ei ole yllättävää että kaikille ei aukea tällaiset pelit ja tallennussysteemi on tosiaan sellainen että kentän alkuun voit tallentaa, muttet kesken kenttää, mikä ei mielestäni ole ongelma. Tämä johtuu ihan pelin fysiikkamoottorista ja siihen liittyvistä vaikeuksista jos peli pitäisi tallentaa kesken reissun. Tässä pelissä fysiikat ovat keskeisessä roolissa.
Kumma kun fysiikat muissa peleissä ei ole estäny tallentamasta
 
Nykyajan purnaaminen tallenuksista kun joutuukin kentän alkuu johtuu ihan nykyajan peleistä kun ovat totuttaneet että pelaaja kuolee niin voikin aloittaa heti lähes samasta kohtaan.

Itsekkään en heti usko että tallennus johtuisi tuosta fysiikasta mitenkään mutta mistäpä näistä koskaa tietää, steamissa ainakin sanovat että unity pelimoottorilla pystyisi onnistua.

Nope, their programmer was bad. I am programming with unity since years and this is has nothing to do with unity but with hobby-level programming skills ...
 
Miksihän pelin nimeen on pitänyt tunkea koko Underworld-maininta* kun pelillä ei ole tapahtumapaikan nimen lisäksi yhtään mitään yhteistä aiempien pelien kanssa ?


*Että nostalgiannälkäisiltä saadaan rahat pois.
 
Hirveästi kiinnostaisi tämä kyllä. Talletussysteemi ei haittaa, mutta muuten vähän huolettaa kova kritiikki. Voisihan sitä toki testata vajaan parin tuntia ja viskata takaisin, jos perseestä.
 
Hirveästi kiinnostaisi tämä kyllä. Talletussysteemi ei haittaa, mutta muuten vähän huolettaa kova kritiikki...

Jos meinaat arvosteluita Steamissä niin minulla on tilillä montakin peliä joiden arvosteluiden keskiarvo on keltaisella tai jopa punaisella. Täysin tyhjän päiväisiä ovat jopa foorumeilla ihmisten ulisevat mielipiteet tänä päivänä, koska uliseminen on jotenkin jännempää kuin kriittinen ajattelu. Joko kehutaan ilman kritiikkiä tai haukutaan ilman perusteluja.

Pelin sisältö määrää onko se hyvä vai ei. Pelin perehdytysvaihetta on pelin omilla foruumeilla kehuttu oikein nasevaksi joten pääset varmasti ennen sitä kahta tuntia jyvälle mistä on kyse. Laita vaikka hälytys 1 tunnin ja 50 minuutin päähän ja sulje peli sitten. Mieti rauhassa aiotko pitää ja siinä se. Minä olen jo palauttanut kaksi peliä nimeltään Yakuza 0 ja Subnautica hetken testailun jälkeen kun eivät napanneet. Olin niitä ihan tosissani ostamassa ja innoissani, mutta olivatkin aivan jotain muuta mitä mainokset ja ihmisten puheet antoivat olettaa.

Sekin vähän harmittaa ettei saa tosiaan edes ihmisten kirjoituksista enää mitään kuvaa siitä millainen peli on ja onko kritiikki oleellista. Ylistystä löydät, valitusta löydät, kummatkin pelkkää sanahelinää. Suosittelen Steamin arvosteluja ja mielipiteitä lukiessa seulomaan rankalla kädellä, eli pysähdyt vain niitä lukemaan ketkä ovat selkeästi ulosantinsa tuottanut ajatuksella ja huolellisesti ja muut jätät kokonaan lukematta. Suosittelen tätä ihan jokaiselle ja myös testaamaan Underworld Ascendantia jos peli oikeasti kiinnostaa. Tuota palautusoikeutta ei siltikään tule käyttää kevytmielisesti ihan vain testaillakseen kaikkia mahdollisia pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tästä taisi tulla yksi vuoden suurimmista pettymyksistä. Itselleni olisi kelvannut päivitetty versio vanhoista underworldeista, mutta streamien ja arvosteluiden perusteella perusasiatkin tuntuvat olevan aivan pielessä. UI on kamala, ympäristöt ovat tyhjiä ja tylsiä, hirviöt jumittavat nurkkiin ja kuoppiin, tavarat lentelevät fysikkamoottorin bugittaessa miten sattuu ja koko peli vaikuttaa typerän helpolta. Jos jollain on toisenlaisia kokemuksia niin antaa tulla.
 
No niin. Nyt on vähän matkaa testattu ja oma tuntemus on myös aika pettynyt. Kyseessä on ongelmanratkontapeli mikä palkitsee pistein jokaisen läpäistyn kentän päätteeksi. Kaikenlaista voit kikkailla ja testailla päästäksesi eteenpäin, eli vapaasti saa pelaaja toteuttaa itseään kyllä. Pelillä on hyvin vähän tekemistä kahden alkuperäisen pelin kanssa, joissa oli myöskin pähkäilyä ja ongelmanratkontaa, mutta vain harvakseltaan.

Tunnelma on mielestäni kevyempi, grafiikat vähäisen budjetin Unity-pelin tasoa, eli eivät esimerkiksi pärjää Skyrimille vaan enemmänkin muistuttavat jotain Oblivionin tapaista, mutta äänet on tehty aika tarkoiksi ja täyteläisiksi.

En tiedä jaksanko tätä pelata kun en vain henkilökohtaisesti ole ongelmanratkonnan ylin ystävä, enkä oikein osaa sanoa miellyttääkö peli todella niitä ketkä pitivät vanhoista Looking Glassin peleistä, mutta kyllä tällekin varmaan yleisönsä on. Varsin varautuen kannattaa vanhojen pelien ystävänä tähän ryhtyä.

En ole harmistunut koska tiesin ja tiedän edelleen joukkorahoituksen olevan uhkapeliä minkä tuloksena voi syntyä mitä tahansa tai ei yhtään mitään. Otin riskin ja tässä tulos, mutta olen oikein tyytyväinen jos samaisen studion System Shock 3:sta tulee hyvä. System Shock 3:n kohdalla kannattaa muistaa että sitä tekee täysin eri tiimi eri sijainnissa, vaikka saman nimen alla toimivat. Käsittääkseni sitä joukkoa johtaa itse Warren Spector.

Perään on eriteltävä kolme ikävää takaiskua tälle Ascendantille: Unity pelimoottorina, ei mahdollisuutta käyttää Ultiman maailmaa ja liian iso tavoite tiimin kokoon nähden. Jos haluaa tehdä ensimmäisestä persoonasta tämän tyylisiä pelejä ilman omaa moottoria, kannattaa valita useimmiten Unreal Engine. Unity on varmasti mukava käyttää kehittäjänä, mutta pelaajalle Unity välittyy usein omituisena kankeutena ja pelit ovat grafiikan tasoon nähden raskaita pyörittää.

Ultiman maailmasta kun ei saa käyttää oikeastaan mitään niin väkisinkin tuntuu siltä että ollaan jossain saman tyylisessä paikassa mitä ensimmäisessä pelissä, mutta kaikki tuntuu silti vieraalta. Yksi iso syy miksi alkuperäiset pelit menestyivät oli nimen omaan Ultiman maailma ja sen kaikki siistit jutut ihan laatoilla taikomisesta lähtien (laatat löytyy Ascendantistakin).

Viimeisenä muttei vähimpänä seikkana studion reilu kymmenhenkisellä tiimillä olisi voinut tehdä laajankin pelin vanhanaikaisilla grafiikoilla tai keksiä joku artistinen ratkaisu, mikä ei vaadi joka ikisen esineen ja huoneen kolmiulotteista mallintamista, mutta pelin suuri koko ja grafiikan taso tiimin koon kanssa tuottavat yhdessä kokemuksen mikä ei ole kovin vakuuttava. En olisi pitänyt pahana jos tämä peli olisi näyttänyt suurinpiirtein samalta mitä edeltäjänsä, mutta harvemmin pidän puolivillaisesta 3D:stä.

Näin tällä erää.
 
Kyllähän tästä taisi tulla yksi vuoden suurimmista pettymyksistä. Itselleni olisi kelvannut päivitetty versio vanhoista underworldeista, mutta streamien ja arvosteluiden perusteella perusasiatkin tuntuvat olevan aivan pielessä. UI on kamala, ympäristöt ovat tyhjiä ja tylsiä, hirviöt jumittavat nurkkiin ja kuoppiin, tavarat lentelevät fysikkamoottorin bugittaessa miten sattuu ja koko peli vaikuttaa typerän helpolta. Jos jollain on toisenlaisia kokemuksia niin antaa tulla.

Hyvin pitkälle samat fiilikset. Tosin henkilökohtaisesti ei pelkästään vuoden suurimpia pettymyksiä, voidaan puhua ihan koko +30 v kestäneen pelailuhistorian suurimmista pettymyksistä. Tekniset ongelmat saadaan varmaankin paikattua mutta suurin ongelma on jo lähtötilanne: Underworld - Stygian Abyss nimenä antaa jo niin vahvat vibat siitä oikeasta kunnon Underworldista niin pettymys on suuri kun muuten koko setting on sitten huuhaata. Tässä olisi ollut 2 ratkaisua, joko a: lisensoida koko paketti (kustannukset ?) tai sitten b: ottaa ihan puhdas irtiotto ja luoda oma lore, markkinoida sitten hommaa tyylillä FROM creators of Underworld series, ei sequelina. Nyt tälläisestä puolivillaisesta paskasta ei tule kuin paha mieli.

Kenen hallussahan Ultima-sarjan IP oli ? Oman pelihistoriani päräyttävimmät kokemukset olivat Ultima 7 ja Ultima Underworldit (parin muun ei-ropen ohella) niin mielelläänhän näille näkisi jos ei jatkoa niin rakkaudella tehdyt uusintaversiot.

Loppuun ihan vinkkinä että GOG:sta löytyy Ultima Underworld 1&2 yhteispaketti ihan pikkurahalla. Asentelin ne taas vaihteeksi koneelle ja voidaan kyllä puhua ihan eri luokan peleistä kuin tämä vaikka aikaa on kulunut se 25 vuotta.
 
Jep jep, ei nyt oikein vaikuta sellaiselta mitä odotin ja toivoin, saa nähdä tuleeko joskus edes vitosella tätä ostettua. Onneksi en osallistunut kickstarttiin.
 
Hyvin pitkälle samat fiilikset. Tosin henkilökohtaisesti ei pelkästään vuoden suurimpia pettymyksiä, voidaan puhua ihan koko +30 v kestäneen pelailuhistorian suurimmista pettymyksistä. Tekniset ongelmat saadaan varmaankin paikattua mutta suurin ongelma on jo lähtötilanne: Underworld - Stygian Abyss nimenä antaa jo niin vahvat vibat siitä oikeasta kunnon Underworldista niin pettymys on suuri kun muuten koko setting on sitten huuhaata. Tässä olisi ollut 2 ratkaisua, joko a: lisensoida koko paketti (kustannukset ?) tai sitten b: ottaa ihan puhdas irtiotto ja luoda oma lore, markkinoida sitten hommaa tyylillä FROM creators of Underworld series, ei sequelina. Nyt tälläisestä puolivillaisesta paskasta ei tule kuin paha mieli.

Kenen hallussahan Ultima-sarjan IP oli ? Oman pelihistoriani päräyttävimmät kokemukset olivat Ultima 7 ja Ultima Underworldit (parin muun ei-ropen ohella) niin mielelläänhän näille näkisi jos ei jatkoa niin rakkaudella tehdyt uusintaversiot.

Loppuun ihan vinkkinä että GOG:sta löytyy Ultima Underworld 1&2 yhteispaketti ihan pikkurahalla. Asentelin ne taas vaihteeksi koneelle ja voidaan kyllä puhua ihan eri luokan peleistä kuin tämä vaikka aikaa on kulunut se 25 vuotta.


Tietääkseni EA omistaa :D Sama lafka joka kusi Originin ja monta muuta studiota aikoinaan.

Joo, ainaki Ultima Online sivuilla lukee EA. Tuo Ultima 7 on kyllä hyvä roolipeli, jopa vuoden 2018 standardeilla. Laajuutta ihan pirusti ja siinä voi tehdä kaikennäköistä. Pelasin sen ensimmäistä kertaa tänä vuonna talvella, sekä black gate että serpent island loppuun asti.:D

upload_2018-11-18_1-26-41.png
 
Yks YouTube video ja - ei nt oikein innostanut. Ei vapaata tallennusta = Ei kiitos. Pelasin just Dungeon Master:in läpi. Siinä sai tallentaa, koska vain ja peli on sentään, yli 30 vuotta vanha. I rest my suitcase.

Tuo Ultima 7 on kyllä hyvä roolipeli
Seuraavaksi Ultima VIII eli Super Mario Avatarin seikkailut. Vielä originaaliin "vastustaja lyö Avatarin kanveesin ja ylösnousua yrittäessä, lyö uudestaan kanveesiin ja ylösnousua... (= sama yleensä toistui kunnes Avatar delasi)" päivittämättömään tapaan. Ah kun olikin nauttiva kokemus, silloin 25 vuotta sitten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom