- Liittynyt
- 18.02.2017
- Viestejä
- 5 145
Joo mielenkiintoinen pointti, eli jos haluaa dynaamisen tonemappauksen niin vaihtoehdot ovat HTPC MadVR:llä tai tuollainen hieman arvokkaampi Lumage (ettökäkö 5000€ ). Mutta ilmaisella ohjelmalla onnistuu, tai toinen vaihtoehto on viiden tonnin kapistus Hyvin ymmärrettävää nyt miksi soittimina käytetään HTPC:tä.Panasonicin mainostettu 820 -malli on ihan ok mappaystoiminnoiltaan, mutta sekin on staattinen eikä dynaaminen. Dynaamista mäppäystä tarjoilee sitten esim. MadVR tai Lumagen Radiance Pro (hieman arvokkaampi mitä Pioneeri.. kumma ettei samaa toiminallisuutta ole pioneerissä)
Tuossa vielä yksinkertaistettuna dynaamisen ja staattisen ero
You may be wondering how the TV even knows what colour gamut or peak brightness was used when the HDR content was graded? The answer to that question brings us conveniently on to metadata. When HDR content is graded by a colourist, using a professional monitor that is capable of 100% of DCI-P3 and either 1,000 or 4,000 nits of peak brightness, this information is included as metadata which can be expressed in one of two ways – as either static or dynamic metadata. In the case of static metadata there are two key numbers, the black level (usually 0 or 0.05 nits) and the peak luminance (usually 1,000 or 4,000 nits), which applies to the entire film. However, when it comes to dynamic metadata, the black level and peak brightness can be changed on a scene by scene and even frame by frame basis.
That is why there has been a lot of publicity surrounding dynamic metadata because, the less capable an HDR display, the harder it is to reproduce a good HDR image using static metadata. The reason that tone mapping HDR content using static metadata is much harder, is that the TV must take the maximum colour volume that applies to that material and fit it into the TV’s own colour volume for the entire length of the content. Although some scenes will have very high peak luminance highlights, the majority won't and so the tone mapping ends up over-compressing this much larger number of less demanding scenes. The result is that often HDR content can appear rather dim overall because the tone mapping is transposing less bright scenes based on a peak brightness number that only applies to a small number of actual bright scenes. The tone mapping is essentially over-compensating for the peak luminance number included in the static metadata as in the image above.
Tokihan et tarvitse minkäänlaista tonemappaysta jos töllösi pystyy vaikkapa siihen vaatimattomaan 4000 nitsin valotehoon. eikä muutenkaan jossei halua kaikkea irti töllöstään. Huomaako noiden eron sitten ? No minä ainakin huomaan vajaatehosilla nitsin tuottajilla (kotona on käynyt mm. Panasonic DMP UB9000, DMP UB900 ja joku sampan halpis)
Ei tuota pahemmin ole kyllä puutteissa mainittu noissa arvosteluissa, luulis että miinuksiin tulee aina Tonemappauksen puute jos se kerran on suuri tekijä HDR matskuissa. Tuo kuullostaa siis käytännössä mitä Dolby Vision osaa tehdä normi HDR verrattuna mutta unohtunut mainita että tarvii 5k€ pömpelin vielä väliin???