- Liittynyt
- 11.02.2017
- Viestejä
- 462
En löytänyt nopealla haulla aikaisempaa ketjua, niin aloitellaanpas tätä ketjua avaamaan kokemuksia ulkomailla ajamiseen liittyen.
Kävin itse ensimmäistä isompaa reissua Budapestissä omalla autolla kulkien läpi Baltian maista, Puolasta sekä Slovakiasta. Matkan aikana nousi muutamia isoja asioita omaan mieleeni.
Ensimmäisenä oli ainakin Puolassa, Slovakiassa ja Unkarissa käytössä oleva tapa vain että risteykseen saakka ulottuvasta nopeusrajoituksesta. Vähän kuten pysäköintikieltomerkki Suomessa. Tämä aiheutti alkuun hämmennystä, kun kaikki muut ajoivat eri vauhtia risteyksien jälkeen ja itse ajattelin muiden vain ajavan runsasta ylinopeutta. Tästä löytyi kuitenkin jotain tietoa netistä, mutta yleisesti tämä tieto ei näkynyt olevan missään tietosivustolla.
Suojatietä kunnioitetaan todella hyvin verratessa suomalaiseen autoilijaan. Ihmiset antavat oikeasti tietä eikä vain aja ohi niin kuin Suomessa tehdään. Lisäksi etelämpänä joustetaan enemmän risteyksissä, jos esim. ruuhka-aikaan haluat tulla väistövelvollisena samalla kadulle, niin sinulle annetaan yleensä tilaa.
Runsasta ylinopeutta ajavia autoja tulee vastaan yleisemmin kuin Suomessa. Varsinkin moottoritiellä 130-140 alueilla ajamalla autojen nopeudet vaihtelevat välillä 100-200. Varsinkin Puolassa isoilla teillä rajoitusten mukaisella vauhdilla jäi jalkoihin. Lisäksi kaksikaistaisilla teillä on näkyy välillä aika hulluja ohituksia.
Tiet ovat huonossa kunnossa ja hyvin kapeita. Osaan maista on tehty jo hyviä kehäteitä sekä moottoriteitä, mutta osassa on vielä pääväyliä menemässä kaikenlaisten kylien keskustojen läpi.
Kävin itse ensimmäistä isompaa reissua Budapestissä omalla autolla kulkien läpi Baltian maista, Puolasta sekä Slovakiasta. Matkan aikana nousi muutamia isoja asioita omaan mieleeni.
Ensimmäisenä oli ainakin Puolassa, Slovakiassa ja Unkarissa käytössä oleva tapa vain että risteykseen saakka ulottuvasta nopeusrajoituksesta. Vähän kuten pysäköintikieltomerkki Suomessa. Tämä aiheutti alkuun hämmennystä, kun kaikki muut ajoivat eri vauhtia risteyksien jälkeen ja itse ajattelin muiden vain ajavan runsasta ylinopeutta. Tästä löytyi kuitenkin jotain tietoa netistä, mutta yleisesti tämä tieto ei näkynyt olevan missään tietosivustolla.
Suojatietä kunnioitetaan todella hyvin verratessa suomalaiseen autoilijaan. Ihmiset antavat oikeasti tietä eikä vain aja ohi niin kuin Suomessa tehdään. Lisäksi etelämpänä joustetaan enemmän risteyksissä, jos esim. ruuhka-aikaan haluat tulla väistövelvollisena samalla kadulle, niin sinulle annetaan yleensä tilaa.
Runsasta ylinopeutta ajavia autoja tulee vastaan yleisemmin kuin Suomessa. Varsinkin moottoritiellä 130-140 alueilla ajamalla autojen nopeudet vaihtelevat välillä 100-200. Varsinkin Puolassa isoilla teillä rajoitusten mukaisella vauhdilla jäi jalkoihin. Lisäksi kaksikaistaisilla teillä on näkyy välillä aika hulluja ohituksia.
Tiet ovat huonossa kunnossa ja hyvin kapeita. Osaan maista on tehty jo hyviä kehäteitä sekä moottoriteitä, mutta osassa on vielä pääväyliä menemässä kaikenlaisten kylien keskustojen läpi.