Ulkomailla ajaminen

Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
462
En löytänyt nopealla haulla aikaisempaa ketjua, niin aloitellaanpas tätä ketjua avaamaan kokemuksia ulkomailla ajamiseen liittyen.

Kävin itse ensimmäistä isompaa reissua Budapestissä omalla autolla kulkien läpi Baltian maista, Puolasta sekä Slovakiasta. Matkan aikana nousi muutamia isoja asioita omaan mieleeni.

Ensimmäisenä oli ainakin Puolassa, Slovakiassa ja Unkarissa käytössä oleva tapa vain että risteykseen saakka ulottuvasta nopeusrajoituksesta. Vähän kuten pysäköintikieltomerkki Suomessa. Tämä aiheutti alkuun hämmennystä, kun kaikki muut ajoivat eri vauhtia risteyksien jälkeen ja itse ajattelin muiden vain ajavan runsasta ylinopeutta. Tästä löytyi kuitenkin jotain tietoa netistä, mutta yleisesti tämä tieto ei näkynyt olevan missään tietosivustolla.

Suojatietä kunnioitetaan todella hyvin verratessa suomalaiseen autoilijaan. Ihmiset antavat oikeasti tietä eikä vain aja ohi niin kuin Suomessa tehdään. Lisäksi etelämpänä joustetaan enemmän risteyksissä, jos esim. ruuhka-aikaan haluat tulla väistövelvollisena samalla kadulle, niin sinulle annetaan yleensä tilaa.

Runsasta ylinopeutta ajavia autoja tulee vastaan yleisemmin kuin Suomessa. Varsinkin moottoritiellä 130-140 alueilla ajamalla autojen nopeudet vaihtelevat välillä 100-200. Varsinkin Puolassa isoilla teillä rajoitusten mukaisella vauhdilla jäi jalkoihin. Lisäksi kaksikaistaisilla teillä on näkyy välillä aika hulluja ohituksia.

Tiet ovat huonossa kunnossa ja hyvin kapeita. Osaan maista on tehty jo hyviä kehäteitä sekä moottoriteitä, mutta osassa on vielä pääväyliä menemässä kaikenlaisten kylien keskustojen läpi.
 
Itse olen ajanut vain Venäjällä Kostamuksen kaupungissa, mutta olen huomannut saman asian suojateiden suhteen. Venäjällä kunnioitettiin suojateitä aivan eri tapaan kuin Suomessa. Autoilijat pysähtyvät todella herkästi antamaan tietä jalankulkijoille.

Paikalliset käyttivät paljon hätävilkkuja kun olivat parkkeeranneet auton tien varteen vaikka tupakalle tai kuselle pysähtyessään.
 
On tullut ajeltua Saksassa pariinkin kertaan, mutta molemmat olleet vain läpikulkuja eli käytännössä moottoritiellä. Lisäksi Belgiassa, Ranskassa, Itävallassa ja Italiassa.

Saksassa rajoituksettomilla osuuksilla ajettiin kaikkea 80-300 km/h välillä, vuokra-auto ei kulkenut kuin 195... Mutta kun rajoitus alkoi, sitä noudatettiin aika hyvin. Sadekelillä pitäisi välillä hiljentää 80-vauhtiin, siitä kertoivat 80-kyltit lisäkilvellä "Nässe". Maanteilla yleisnopeusrajoitus on 100 km/h. Missään ei ole siitä liikennemerkkejä, joten kun kylä loppuun niin lappu lattiaan. Ylipäätään Euroopassa on yleisesti käytössä tämä taajamamerkin sijaan. Kun tulee kyltti, jossa on kylän nimi, se tarkoittaa samaa kuin Suomessa taajama, eli rajoitus putoaa 50 km/h:ssa, samoin kun tulee kyltti jossa kylän nimen yli menee kulmittain viiva, taajama päättyy. Tiet kulkevat kylien läpi aika usein, tosin olen ajellut sen verran vuoristoisilla osuuksilla, ettei sinne olisi mitään ohitusteitä mahtunut kuin tunneleihin. Lisäksi mutkat voivat olla paljon tiukempia ja niistä mahdollisesti kertovat kyltit hyvin lieviä (esim. alppiteillä neulansilmästä kertovat merkit ovat välillä ihan tavallisia mutkamerkkejä) kuin Suomessa.

Italiassa bensa oli paljon kalliimpaa kuin itävallassa (silloin AT: 1,30€ vs Italia 1,65+€), samoin Saksassa autobahnin varsien asemilla oli bensa 10-20c/l kalliimpaa kuin syrjemmässä. Jossain maissa voi olla laitonta pitää liikennevalvonnasta varoittavia sovelluksia päällä, esim Italiassa oli aika usein kameroita juurikin taajamassa ja siellä ei ilmeisesti saisi niistä varoittavia sovelluksia käyttää. Google mapsissahan nuo näkyy, joten ne pitäisi vissiin kytkeä siellä pois päältä. Kylien keskustoissa voi olla rajoitettuja alueita, joille ei ilman erillistä lupaa saa ajaa, ja olen kuullut, että jossain on vieläpä kamera vahtimassa tätä. Liikennemerkki taitaa olla vain huutomerkki (muu vaara) italiankielisellä tekstillä, kannattaa katsoa etukäteen. Moottoriteille voi tarvita lupatarran tuulilasiin (vignette), esim Itävalta ja Sveitsi, näitä saa huoltoasemilta, Sveitsiin ei pysty ostamaan kuin seuraavan vuoden tammikuun loppuun asti voimassa olevan tarran 40+€:llä, Itävallassa oli käytössä ainakin 10 päivän tarra.

Omalla autolla lähtiessä kannattaa tarkistaa esim. autoliiton sivuilta, että kaikki tarvittavat varusteet on mukana, ulkomailla voidaan vaatia sammutinta, huomioliivejä yms. ja jos auto ei ole oma (rahoitusyhtiön tai kaverin) niin mukaan tarvitaan valtakirja. Saksassa kaupunkien keskustoihin ajaessa tarvitaan päästötarra, jonka voi ADACilta tilata.

On täällä varmasti monella paljon enemmänkin kokemuksia ulkomailla ajosta, tossa nyt noilta muutamalta reissulta.
 
Itsellä kokemus ulkomailla ajamisesta on hyvin vähissä, mutta toukokuussa ajeltiin viikon verran Virossa, ja siellä tuli vastaan muutama selkeä ero.

Positiivisena suojateiden kunnioitus on aivan eri tasolla kuin Suomessa, myös isojen kaupunkien ulkopuolella. Esim. Tallinnassa paikalliset ajavat mielestäni kovaa verrattuna esim. Helsinkiin, mutta jos jalankulkija on vähänkään suojatien lähellä niin jarrupoljin löytyy myös todella herkästi. Ja tämä toimii myös monikaistaisilla teillä.

Toiseen suuntaan sitten tuntuu, että ylinopeuksia maanteillä ajetaan enemmän kuin Suomessa ja liikennekulttuurissa muutenkin otetaan ehkä herkemmin (turhan tuntuisia) riskejä. Itse yritin ajaa turistina rajoitusten mukaan, ja koko ajan oli joku auto(letka) perässä. Tuntui hurjalta kun osa pienemmistä teistä on tuolla heikossa kunnossa suhteessa yleisrajoitukseen 90km/h. Lisäksi perässä ajajat roikkuivat aivan yleisesti melkein puskurissa kiinni. Onneksi aivan hulluja ohituksia ei viikon aikana tästä seurannut, mutta häiritsi ja pelottikin välillä.

Yleisesti Virossa on paljon kivoja pienehköjä (asfaltti)teitä ja liikenne pääväylien ulkopuolella on hiljaista, joten keskimäärin tuolla oli mukava ajella turistina. Bensa oli myös 40-50 snt litralta halvempaa kuin Suomessa eikä sisältänyt etanolia joten kulutuskin on aavistuksen pienempi, pois tullessa piti tietysti tankata auto täyteen vielä Tallinnassa.

Pari erityistä huomiota, Virossa pitää tietääkseni olla kaikissa autoissa yksi palosammutin ja heijastinliivit kaikille autossa matkaaville. Jossain vanhoissa ohjeissa puhutaan myös pyöräkiiloista, mutta tämä on ilmeisesti ollut virhetulkinta ja niitä ei vaadita muun maalaisilta. Lisäksi jollain tieosuuksilla pitää huomata maksaa erillinen "tietulli" yli 3500kg ajoneuvoista, tämä saattaa koskea rahtareiden lisäksi myös isoja matkailuautoja tms.
 
Jenkeissä on pari kertaa tullut ajettua Miamissa ja Enkelten kaupungissa sekä Vegasissa. Ajaminen tosi paljon rennompaa kuin Suomessa. Kaistat leveitä, kauppojen parkkiruutuihin ajaisi rekan jne. Myös mielenkiintoinen ilmiö kuinka muiden ”omaa tilaa” arvostetaan eri tavalla. Kukaan ei aja esim. liikennevaloissa perseeseen kiinni vaan jätetään kunnon parikymmenen metrin kolot. Ihmeellisenä juttuna tuosta kukaan ei ota pulttia ja tunge väleihin.

Koko maa luonnollisesti on luotu autolla siirtymisiin niin esim. Losissa en paljon miettisi jotain julkisten käyttöä edes. Ruuhkat luonnollisesti sellaisia, että ei voi sanoa ruuhkassa ajaneensa ennen kuin on kaksi tuntia körötellyt 3mph, että pääsee edes Vegasista kaupungin rajojen ulkopuolelle tai yks kaks kesken freewayn pysähtynyt eteneminen täysin tunniksi ilman näkyvää syytä.

Kansainvälisen ajokortin versio piti muistaakseni olla se vanhempi 40-luvun versio, mutta saattoi olla osavaltiokohtaisia eroja. Eipä tuota kuitenkaan kukaan kysynyt missään kohtaa.
 
Suhtkoht paljon on tullut ajeltua muualla kuin härmässä.

Kyllä se vain on vieläkin niin, että mukavinta se on saksassa päästellä menemään. Toki loma kuukausina ahdistuu, mutta niin ahdistuu monessa muussakin euroopan maassa.
Saksassa se autoilu kulttuuri on niin erilaista, hyvällä tavalla. Osataan selkeästi vain ajaa, simple as that. Kunhan moottoriteillä vain muistaa, että aina tulee auto joka ajaa kovempaa kuin sinä. Eli seurataan sitä taustapeiliä :)

Jenkeissä ahdistusta välillä herättänyt "miljoonakaistaiset" moottoritiet, vähänkään ruuhka-aikoina siellä keskikaistalla en osaa rennosti ajaa kun kokoajan pitää sivupeileistä seurailla että pysyy kaistojen välissä. Suomessa, ja aikalailla euroopassa yleensäkin, kun ei juurikaan yli kolmikaistaisia teitä löydy niin ei oikein ole tottunut.
Jenkeissä myös saa olla aika tarkkana ramppien kanssa, että oikeasti pääsee sinne mihin pitikin. Ja naveissa defaulttina heidän mittajärjestelmä sekoittaa pakkaa, välillä käynyt niin että mittajärjestelmää ei ole saanut metriseksi niin koita siinä sitten jaardeja jne. arvioida :P


Kansainvälisen ajokortin versio piti muistaakseni olla se vanhempi 40-luvun versio, mutta saattoi olla osavaltiokohtaisia eroja. Eipä tuota kuitenkaan kukaan kysynyt missään kohtaa.

Koskaan en ole kansainvälistä ajokorttia jenkeissä tarvinnut. Ja aina itse ollut auton ns. päävuokraaja jonka nimiin se auto on tullut, eli ajokortti esitetty ainakin vuokraamossa.
Ekan kerran tainnut ajaa siellä ehkä 15v sitten, ja silloin kyseessä oli Florida. Ja sen jälkeen on osavaltioita tullut vaikka ja kuinka, missä auton olen vuokrannut (ainakin New York, California, Illinois, Ohio, Massachusetts, Rhode Island, Connecticut, Indiana, Kentucky, Tennessee...).
Semmoinen mielikuva jäänyt, että EU kortilla pitäisi nykyään ihan lain mukaankin pärjätä jenkeissä.
 
Itse en ainakaan lähtisi reissuun ilman sen muutaman kympin säästön takia. Kun kohdalle sitten sattuu se redneck sheriffi, joka sen vaatii. Selviää helpommalla.

Autoliiton sivuilta noi ohjeistukset voi tarkastaa ja näytti juurikin olevan 1949-versio Jenkkeihin.
 
Jenkeissähän on nimenomaan riskinä, että kuun lopussa poliisilaitoksella on ratsiapäivät kun kuukauden sakkobudjettia ei ole saatu täyteen -> pysäytetään kaikki mikä nähdään ja etsitään vaikka väkisin sakotettavaa.

Työkaveri asusteli vuosia New Mexicon aavikolla ja meno oli juuri mallia, että kuukauden vikalla viikolla oli parempi olla lamput ehjänä ja kaikki paperit tikissä, koska pysäytyksiä tuli varmasti jos sakko-quota ei ollut täynnä.
 
Ulkomaat eivät oikein ole itselleni enää ulkomaita - olen asunut 8v yhtä soittoa "ulkomailla", eikä minulla ole enää suomalaista ajokorttiakaan, vaan sveitsiläinen kortti.

Ainakin täällä Sveitsissä voi allekirjoittaa saman - autoilijat kunnioittavat suojateillä kävelijän "etuajo-oikeutta" ihan toisella tavalla kuin Suomessa.
 
Ruotsissa on tullut ajettua pariin kertaan. Liikenne on muistikuvieni mukaan hieman vauhdikkaampaa kuin Suomessa, mutta myös yhteistyökykyisempää, ja toisia kunnioitetaan.

Tästä en muista yksityiskohtia, mutta moottoritiellä oli tapana siirtyä pykälää vasemmalle liittymiskaistan tullessa eteen. Oikeanpuoleinen kaista loppui pian sen jälkeen. Tämä tuli aluksi yllätyksenä suomalaiselle, mutta oli kuitenkin ihan toimiva ratkaisu.

edit: Ja Sveitsistä muistan, että siellä jalankulkijaa kunnioitettiin tosiaan paremmin kuin Suomessa. Autolla en ole siellä ajanut.
 
Jenkeissä on tullut ajettua muutama kerta, erittäin autoilijaystävällinen liikennekulttuuri. Varmaan helpompaa ajaa siellä kuin Suomessa. Uudessa-Seelannissa ainoa hämmennyksen aihe vääränpuoleinen liikenne. Euroopan puolella ranskalainen liikennekulttuuri on hiukan hektisempää. Siellä on hyvä huomioida autoa vuokratessa, että kusetetuksi joutumisen riski on moninkertainen sivistysvaltioihin verrattuna. Ei ainakaan kannata yrittää säästää paria kymppiä, vaan ottaa suosiolla täydet vakuutukset. Ja vuokraamotkin kannattaa googlettaa etukäteen ja vältellä huonomaineisia. Mutta itse ajaminen vaatii hiukan enemmän pelisilmää. Jos jätät turvävälin, saat jättää sekunnin päästä uuden, ja sen jälkeen uuden... Riippuen ehkä alueesta, tolpat eivät välttämättä välähdä. Sakkolappu tulee sitten postissa ja se kannattaa maksaa. Paitsi jos se tulee vuokraamolta, yrittävät kuoria kermat päältä. Siinä tapauksessa sen voi heittää roskikseen ja jäädä odottelemaan virallista versiota. Saamieni tietojen mukaan perintä kyllä toimii. Virossa ajaminen on kohtuullisen simppeliä, ajavat vaan ehkä hiukan reippaammin kuin Suomessa.
 
Floridassa ja Saksassa on tullut ajeltua. Jenkeissä ajaminen oli rennompaa ja yllättävän stressitöntä odotuksiin nähden. Autoja oli paljon, mutta tiet tietenkin leveitä ja nopeudet usein korkeampia kuin Suomessa, joten pääosin ajaminen oli sujuvaa. Jossain Miamin keskustassa tuli tutustuttua pahempiin ruuhkiin, mutta sielläkin päästettiin yllättävän hyvin väleihin mukaan – siihenkin nähden, että Helsingissä on myös tottunut saamaan ainakin paikallisilta tilaa.

Jalankulkijoita tosiaan kunnioitettiin eri tavalla. Sääli että Suomessa on edelleen vähän sellanen kulttuuri, että ajetaan laput silmillä (tai nykyään puhelin kädessä), ei osata väistämissääntöjä ja sitten kuitenkin valitetaan maltillisista ylinopeuksista todella herkästi. Saksassa olen lähinnä ollut kyydissä ja lyhyesti ajanut itse, mutta aika samat havainnot sieltäkin jäi kuin Yhdysvalloista sekä muilta tässä ketjussa.

Niin joo Floridassa kunnioitettiin myös risteyksiä ihan eri tavalla, käsittääkseni melko tuntuvan sakon ja toimivan valvonnan pelossa (joku voi korjata, jos tulkitsen väärin). Esimerkiksi Helsingissä tuntuu, että vähän väliä joku ei osaa yhtään lukea liikennettä ja ajaa keskelle risteystä juuri punaisiin valoihin.
 
Muistakaa, että nuolivihreillä kääntyvän "etuajo-oikeus" on sitten suomalainen erikoisuus, ja keski-euroopassa on yleistä että oikealle nuolivaloilla kääntyvä joutuu väistämään samaan aikaan katua ylittäviä.


Itsen olen ajanut melkein kaikissa Läntisen Euroopan maissa, ja tietty jenkeissä. Autoliiton maakohtaisen julkaisun lukemalla pärjää paremmin kuin hyvin, ei noita maakohtaisia eroja tai liikennemerkkejä kovin montaa yleensä ole. Olen myös pitänyt mukana vahinkoilmoituslomakkeita yleisimpien kielten mukaan myös suomessa ajaessa. Ei ole ollut vielä itsellä tarvetta, mutta kokemuksesta tiedän että lomapäivän tai kaksi saa pilalle jos viikonlopun joudut käyttämään siihen, että mitättömän peltilommon takia kaksi henkilöä etsii yhdessä printteriä kun kumpikaan ei luota toiseen eikä yhteistä kieltä löydy, poliisia ei kiinnosta ja hommasta selviäisi kuitenkin vain viisi minuuttia lomaketta täyttämällä.
 
Autolla sekä moottoripyörällä matkannut seuraavissa maissa: Ruotsi, Norja, Tanska, Venäjä, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Saksa, Hollanti, Belgia. Luxemburg, Englanti, USA, Canada ja Japani.
Ajotyylini on reipas, mutta silti Puolassa muut menivät jatkuvasti heittämällä ohi.
Pahin Latvia, koska siellä piti kokoajan olla valppaana ohittajien varalta. Niitä tuli vastaan ja takaakin muusta liikenteestä piittaamatta. Osa rajoituksia noudattavista ajoi jatkuvasti pientareella ja antoi tilaa näille ohittajille.
Saksan baanoilla matkat eteni joutuisasti, kun mittari näytti melkein kokoajan 2 alkavia nopeuksia.
Vain Tanskassa ja Suomessa havainnut näitä vasemmalla kaistalla jurnuttavia kotipoliiseja, mutta muissa maissa kokemani perusteella liikenne on joustavaa, kunhan itsekin sopeutuu paikallisiin tapoihin.
 
Kyllä se vain on vieläkin niin, että mukavinta se on saksassa päästellä menemään. Toki loma kuukausina ahdistuu, mutta niin ahdistuu monessa muussakin euroopan maassa.
Saksassa se autoilu kulttuuri on niin erilaista, hyvällä tavalla. Osataan selkeästi vain ajaa, simple as that. Kunhan moottoriteillä vain muistaa, että aina tulee auto joka ajaa kovempaa kuin sinä. Eli seurataan sitä taustapeiliä :)
Saksan autobaanat on kivoja. Parasta on ehkä juuri se, että voi valita sopivan matkanopeuden. Ei ole aina pakko repiä 2:lla alkavia nopeuksia vaan voi myös ajella rauhallisemmin 140-160 km/h. Keskinopeuden kannalta oleellisempaa on se, paljonko on hidastuksia, kuin se, miten kovaa polkee vetävillä osuuksilla.

Parin viime vuoden aikana maan rajalle olisi kyllä voinut laittaa tietyömaakyltit kattamaan kerralla kaikki baanat - siinä määrin paljon siellä on matkan tekoa haitannut lukuisat suuret ja vähän pienemmät työmaat. Työmaapaikoissa ahdetaan monesti 4-kaistainen tie toiselle ajoradalle. Siinä onkin vähän ylimääräistä jännityskerrointa painaa rekoista ohi...

Paikoitellen baanoilla on kylttejä, joissa lukee "Radar" tai "Radarkontrolle". Niihin on syytä suhtautua asianmukaisella kunnioituksella ellei halua viranomaispostia. Kylttejä ei sitten ole jokaisessa kamerapaikassa ja alemmalla tieverkolla Saksassa on siirreltäviä kamera-autoja. Kannattaa kuunnella paikallisradion "Blitzer"-tiedotuksia.
 
Onko porukalla muuten kokemuksia lisävalon kanssa ulkomaille menosta? Olisi Viroon reissu tulossa ja autossa on led lisävalopaneeli (1kpl keskellä) kiinni. Jos oikein ymmärsin, niin Suomessa ja Ruotsissa nuo parittomat määrät kaukovaloja on jollain poikkeuksella sallittu, mutta muualla eu-säännösten mukaan pitäisi olla parillinen määrä. Kiinnittääkö tuolla poliisi huomiota tuollaiseen vai kannattaisiko se paneeli vaan ottaa pois tai peittää ja irrottaa sulake?
 
Riittää että auto on laillinen Suomessa, niin sillä saa ajaa Virossakin.
 
Onko porukalla muuten kokemuksia lisävalon kanssa ulkomaille menosta? Olisi Viroon reissu tulossa ja autossa on led lisävalopaneeli (1kpl keskellä) kiinni. Jos oikein ymmärsin, niin Suomessa ja Ruotsissa nuo parittomat määrät kaukovaloja on jollain poikkeuksella sallittu, mutta muualla eu-säännösten mukaan pitäisi olla parillinen määrä. Kiinnittääkö tuolla poliisi huomiota tuollaiseen vai kannattaisiko se paneeli vaan ottaa pois tai peittää ja irrottaa sulake?
Ei tule ongelmia. Auton pitää täyttää sen maan vaatimukset, johon auto on rekisteröity. Ja koska tuo on Suomessa ok, niin huoletta voi ajella koko EU:n alueella. Ei ole omalla kohdalla poliisia kiinnostanut tuollainen valoviritelmä, eli kai ne tietää, että se on Suomessa ok.

Ja vaikka jotkut päinvastaista väittävätkin, niin kiilat, sammutin yms. eivät ole pakollisia Virossa suomalaisella henkilöautolla ajettaessa.
 
Onko porukalla muuten kokemuksia lisävalon kanssa ulkomaille menosta? Olisi Viroon reissu tulossa ja autossa on led lisävalopaneeli (1kpl keskellä) kiinni. Jos oikein ymmärsin, niin Suomessa ja Ruotsissa nuo parittomat määrät kaukovaloja on jollain poikkeuksella sallittu, mutta muualla eu-säännösten mukaan pitäisi olla parillinen määrä. Kiinnittääkö tuolla poliisi huomiota tuollaiseen vai kannattaisiko se paneeli vaan ottaa pois tai peittää ja irrottaa sulake?

Ei tuo kiinnosta virolaista poliisia pätkän vertaa, siellä liikkuu vähintään kymmenen tuhatta viron kilvissä olevaa autoa, joissa on led bar tai kolme iso kannua keulilla eikä ketään kiinnosta.
Justiinsa viime torstaina kävin Tallinnan ulkopuolella ostoksilla pakettiautolla, jossa on 500 mm led bar kilven yläpuolella eikä yhtäkään politseitä kiinnostanut.
 
Autolla sekä moottoripyörällä matkannut seuraavissa maissa: Ruotsi, Norja, Tanska, Venäjä, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Saksa, Hollanti, Belgia. Luxemburg, Englanti, USA, Canada ja Japani.
Ajotyylini on reipas, mutta silti Puolassa muut menivät jatkuvasti heittämällä ohi.
Pahin Latvia, koska siellä piti kokoajan olla valppaana ohittajien varalta. Niitä tuli vastaan ja takaakin muusta liikenteestä piittaamatta. Osa rajoituksia noudattavista ajoi jatkuvasti pientareella ja antoi tilaa näille ohittajille.
Saksan baanoilla matkat eteni joutuisasti, kun mittari näytti melkein kokoajan 2 alkavia nopeuksia.
Vain Tanskassa ja Suomessa havainnut näitä vasemmalla kaistalla jurnuttavia kotipoliiseja, mutta muissa maissa kokemani perusteella liikenne on joustavaa, kunhan itsekin sopeutuu paikallisiin tapoihin.
Tämähän se, jossain englannissa ei mennyt koskaan hermot ruuhkassa seisomiseen koska kaikki yritti parhaansa mukaan antaa tilaa joustamisella ja ihmiset osasi kiertää sen yhden joka yritti kääntyä vastaantulijoiden läpi sivukadulle.

Suomessa kun eka lyö vilkun päälle, ensinnäkin hän jää seisomaan keskelle tietä kaikkien eteet, toisekseen, vaikka tilaa olisi niin ohi ei pääse kun ei osata kiertää
 
Tämähän se, jossain englannissa ei mennyt koskaan hermot ruuhkassa seisomiseen koska kaikki yritti parhaansa mukaan antaa tilaa joustamisella ja ihmiset osasi kiertää sen yhden joka yritti kääntyä vastaantulijoiden läpi sivukadulle.

Suomessa kun eka lyö vilkun päälle, ensinnäkin hän jää seisomaan keskelle tietä kaikkien eteet, toisekseen, vaikka tilaa olisi niin ohi ei pääse kun ei osata kiertää
Eihän urpot osaa esim ajaa kehäI kohti turkua pientareella että pääsisi kilon ramppiin, kolmikaistaisella tiellä tilaa 6 autolle rinnakkain mutta silti ajetaan possujonossa 3 kaikki visusti omilla kaistoilla ja rampissa satoja metrejä tyhjää tilaa. Näin jumitetaan liikenne tehokkaasti sekä eteen että taaksepäin. Esim. Italiassa padovassa oli ihan normal että 2 kaistaisessa ympyrässä autoja kiersi 4-5 rinnakkain ja yhden kerran sattui vielä lanssikin pillit päällä samaan rykelmään ja ihan hyvin sekin läpi pääsi vaikka autot ei mihinkään liikkuneetkaam, kaikki veti ns. vinoparkkiin tien sivuun ja keskelle ajorataa tuli auton mentävä kolo.

Suorastaan vituttaa ajaa Suomessa, samanlaista nussimista ei ole missään muualla. Eikä siinä mitään että ajaa hiljaa (rajoituksen mukaan ajaminenkin on hiljaa jos joku/jotkut muu(t) ajaa kovempaa), mutta kun ei voi tehdä edes tilaa koska ”minä ajan just lakikirjaa mukaillen”, vaikkase tilan tekeminen ei siihen omaan nussimisvauhtiin vaikuttaisi millään tavalla. Tämmöistä ei vaan tule vastaan samassa mittakaavassa missään muualla.

Virossakin hiton kivaa ajella, rajoitus 90 ja vauhtia voi pitää vaikka 130 eikä ketään kiinnosta. Espanjassa kehäI vastaavalla tiellä ajetaan monesti 120 vaikka rajoitus on sama 80.
 
Tämähän se, jossain englannissa ei mennyt koskaan hermot ruuhkassa seisomiseen koska kaikki yritti parhaansa mukaan antaa tilaa joustamisella ja ihmiset osasi kiertää sen yhden joka yritti kääntyä vastaantulijoiden läpi sivukadulle.
Briteissä on normaali käytäntö myös, että vilkkaassa liikenteessä liikennevirran läpi kääntyjälle annetaan tietä. Vastaantulija hidastaa vähän ja väläyttää valoja, ja kääntyjä tietää kääntyä ripeästi. Siellä ei kerrytetä turhaan jonoa kääntyjän perään. Joustoa on aina kun tarvitaan mutta toisaalta empimistä ja aikailua britit ei siedä.

Vanhojen kaupunkien liikenneympäristö on niin ahdas, että kaikkien kannattaa olla joustavia, koska hetken kuluttua olet itse jouston tarpeessa.
 
Briteissä on normaali käytäntö myös, että vilkkaassa liikenteessä liikennevirran läpi kääntyjälle annetaan tietä. Vastaantulija hidastaa vähän ja väläyttää valoja, ja kääntyjä tietää kääntyä ripeästi. Siellä ei kerrytetä turhaan jonoa kääntyjän perään. Joustoa on aina kun tarvitaan mutta toisaalta empimistä ja aikailua britit ei siedä.

Vanhojen kaupunkien liikenneympäristö on niin ahdas, että kaikkien kannattaa olla joustavia, koska hetken kuluttua olet itse jouston tarpeessa.
Tämä ja päätökset tehdään sekunnissa kun täällä pihtiputaan martta alkaa vasta miettimään mikä vaihde pitäisi laittaa päälle.

Valoista lähdetään heti ja osataan käyttää sitä kaasua ja vaikka liikennettä on 15x enemmän kuun Helsingissä niin silti liikenne liikkuu koko ajan.
 
Tämän vuoden päivitetyllä ajotuntumalla Ruotsi alkaa lähestyä liikennekulttuurissa Suomea. Moottoritiellä pompitaan eteen ilman syytä liittymälle tms… kunhan vaan ei osata katsoa peiliin. Kiihdytetään rinnalle jos turisti yrittää ryhmittäytyä hermostuneena Tukholman tunneleissa oikealle kaistalle. Hidastellaan ohituksessa ilman järkeä ja ei osata palata oikealle kaistalle. Monta kertaa pääsin toteamaan miten ”Sujuvaa ja kohteliasta” siellä liikenne onkaan sarkasmia vähän ääneen lisäten.
 
Tämän vuoden päivitetyllä ajotuntumalla Ruotsi alkaa lähestyä liikennekulttuurissa Suomea. Moottoritiellä pompitaan eteen ilman syytä liittymälle tms… kunhan vaan ei osata katsoa peiliin. Kiihdytetään rinnalle jos turisti yrittää ryhmittäytyä hermostuneena Tukholman tunneleissa oikealle kaistalle. Hidastellaan ohituksessa ilman järkeä ja ei osata palata oikealle kaistalle. Monta kertaa pääsin toteamaan miten ”Sujuvaa ja kohteliasta” siellä liikenne onkaan sarkasmia vähän ääneen lisäten.

Ja ääripäiden käytös on todella kaukana toisistaan. Toiset ovat yltiökohteliaita ja toiset yltiöpäisiä mulkkuja.
 
No niin nyt tarvitaan pikaista apua.

Huomenna olisi perheen kanssa lähtö Tallinnaan, ja tarkoitus oli ottaa auto mukaan vaikka sinänsä ei ole suunnitelmissa välttämättä mennä Tallinnaa kauemmaksi. Saapahan helpommin kuljetettua enemmän tavaraa mukana majapaikkaan.

Liian myöhään heräsin siihen että sääntöjen mukaan pitäisi ulkomaille matkustaessa ottaa mukaan auton rekisteröintitunnuksen tekninen osa, joka nykyaikana ei enää automaattisesti ole paperisena mukana, vaan se pitää tilata erikseen Traficomilta.

No, tilattu on, mutta viikon toimitusajalla ei ehdi huomiselle reissulle.

Eli mitkä nyt ovat vaihtoehdot? Jääkö auto pakostakin Suomeen ja menemme matkaan ilman autoa (vaikka lautalle olemme jo maksaneet autopaikasta), eli tarkistetaanko rektodistus joko laivaan noustaessa tai Tallinnaan saapuessa, ja matka tyssää siihen ilman rektodistusta? Ilmeisesti mitenkään sähköisesti tuota rektodistusta ei voi näyttää viranomaisille?

Vai tuleeko ongelma vain jos Viron poliisi sattuu ajellessani pysäyttämään ja pyytävät näyttämään ajokortin ja rektodistuksen? Mitä seuraa, sakkoa?

Luulen että vuosia sitten taisin edellisellä autollani mahdollisesti tehdä Norjan reissun ilman mukana olevaan rektodistusta, eipä tullut silloin mieleen mutta toisaalta kukaan viranomainen ei minua pysäyttänyt, rajallakaan. En muista varmaksi oliko silloin vielä paperiset rektodistukset käytössä vai oliko jo sähköinen käytössä...
 
No niin nyt tarvitaan pikaista apua.

Huomenna olisi perheen kanssa lähtö Tallinnaan, ja tarkoitus oli ottaa auto mukaan vaikka sinänsä ei ole suunnitelmissa välttämättä mennä Tallinnaa kauemmaksi. Saapahan helpommin kuljetettua enemmän tavaraa mukana majapaikkaan.

Liian myöhään heräsin siihen että sääntöjen mukaan pitäisi ulkomaille matkustaessa ottaa mukaan auton rekisteröintitunnuksen tekninen osa, joka nykyaikana ei enää automaattisesti ole paperisena mukana, vaan se pitää tilata erikseen Traficomilta.

No, tilattu on, mutta viikon toimitusajalla ei ehdi huomiselle reissulle.

Eli mitkä nyt ovat vaihtoehdot? Jääkö auto pakostakin Suomeen ja menemme matkaan ilman autoa (vaikka lautalle olemme jo maksaneet autopaikasta), eli tarkistetaanko rektodistus joko laivaan noustaessa tai Tallinnaan saapuessa, ja matka tyssää siihen ilman rektodistusta? Ilmeisesti mitenkään sähköisesti tuota rektodistusta ei voi näyttää viranomaisille?

Vai tuleeko ongelma vain jos Viron poliisi sattuu ajellessani pysäyttämään ja pyytävät näyttämään ajokortin ja rektodistuksen? Mitä seuraa, sakkoa?

Luulen että vuosia sitten taisin edellisellä autollani mahdollisesti tehdä Norjan reissun ilman mukana olevaan rektodistusta, eipä tullut silloin mieleen mutta toisaalta kukaan viranomainen ei minua pysäyttänyt, rajallakaan. En muista varmaksi oliko silloin vielä paperiset rektodistukset käytössä vai oliko jo sähköinen käytössä...
Soitin Tallinkin asiakaspalveluun ja alkaa tuntua etten ota riskiä ja pyri matkalle omalla autolla. Vuokraan jonkun pienen bensa-auton paikanpäältä.
 
Eikös tuon teknisen osan saa printautettua katsastusasemalla ihan odottaessa? Minulta ei kyllä ole koskaan kysytty henkilöautolla Tallinnaan mennessä, mutta en kyllä siellä ole käynyt kovin montaa kertaa. Mukana on kyllä ollut ihan Trafilta tilattu kappale.
 
Siis katsastuksen yhteydessä, vai muutenkin? Mistä tahansa katsastusasemalta?

Nopeasti googlaten ainakin A-Katsastuksista pitäisi saada kun hoitavat rekisteröintejä ja muutakin liikenteen byrokratiaa. Kannattaa varmaan soittaa tai tarkistaa netistä etukäteen jos jonnekin muualle meinaa mennä.
 
Ikinä ei ole teknistä osaa kysytty Tallinnassa käydessä, eikä ole kyllä ollut mukanakaan enään nykyisin. Varmaan tarpeen, jos joudut vaikkapa paikallisen poliisin kanssa tekemisiin.
Ja kyllä, sen saa katsastuskonttorilta pientä korvausta vastaan. Sellaiselta, joka hoitaa myös niitä paperihommia, eikä pelkkiä katsastuksia.
 
Eikös tuon teknisen osan saa printautettua katsastusasemalla ihan odottaessa? Minulta ei kyllä ole koskaan kysytty henkilöautolla Tallinnaan mennessä, mutta en kyllä siellä ole käynyt kovin montaa kertaa. Mukana on kyllä ollut ihan Trafilta tilattu kappale.
Tattis, pelastit päiväni.

Kello oli jo 17:30 kun guugletin onko missään vielä illalla auki katsastusasemia (tai huomisaamuna klo 8 mielellään). Helsingin Pukinmäen CityKatsastus oli vielä auki klo 18 asti ja ehdin sinne toimistoon sisään klo 17:55, ja printtasivat minulle samantien teknisen osan.

Omalla autolla matkaan huomisaamuna, huh. Aika helpottava juttu kun vaimo haluaa sekä ottaa mukaan että ostaa Tallinnasta sitä sun tätä, jota olisi ikävä yrittää itse kantaa julkisissa. Olishan sitä toki voinut lähteä ilmankin teknistä osaa, mutta sitten olisi ollut pelko persiissä lähteä autolla minnekään.

Seuraava kriisiytymisen aihe: miten sähköauton lataus onnistuu Virossa. Vanhoissa ohjeissa Virran sovelluksella saa ladattua monessa paikassa, mutta 1.6.2022 päivityksen mukaan Virran yhteistyö siellä on loppunut tms. ja ei enää onnaa, ja ei-virolaisella debit/credit-kortilla on kuulemma vaikeuksia rekisteröityä virolaisiin latausappeihin... tämä on niin tätä, kunpa joku vihdoinkin keksisi miten lataussähköä saa ostettua millä tahansa maksukortilla tai jossain jopa käteisellä, kuten bensaa voi ostaa.

No, kaiken varalta lataan auton nyt yöllä 100% täyteen ja eiköhän se ole vielä 90% lataustasossa päästessämme tallinnalaiseen majoituspaikkaamme hieman syrjempänä. Jos en onnistu siellä latailemaan niin sitten emme kaiketi zombaile Tallinnaa kauemmaksi autolla, jotta virta varmasti riittää takaisin Suomeen asti. Hyvässä lykyssä pystyn lataamaan suko-hidaslatauksella jostain ko. majapaikan pistorasiasta (autot voi parkkeerata samalle tontille talon viereen), toki siitä mielellään talon pitäjille jotain maksaisikin...

No, tuo keskustelu sähköautopuolelle, vaikka ehkä se tähän "autolla ulkomailla"-keskusteluunkin sopii.
 
Viimeksi muokattu:
Ikinä ei ole teknistä osaa kysytty Tallinnassa käydessä, eikä ole kyllä ollut mukanakaan enään nykyisin. Varmaan tarpeen, jos joudut vaikkapa paikallisen poliisin kanssa tekemisiin.
Ja kyllä, sen saa katsastuskonttorilta pientä korvausta vastaan. Sellaiselta, joka hoitaa myös niitä paperihommia, eikä pelkkiä katsastuksia.
Juu aloin saada sellaisen kuvan että kyllä sinne maihin ainakin pääsee ilmankin (mitä otaksuinkin), mutta jos joku partio pysäyttää muuten vaan puhalluttamaan jne., niin sitten varmaan pitäisi olla... No ehdin saamaan vielä ennen klo 18 yhdeltä katsastusasemalta printattua teknisen osan, eivät veloittaneet mitään ja lupasin että kun autoni eka katsastus tulee, tulen heille katsastamaan.

Eipähän tartte Virossa sitten stressata kuinka paljon uskaltaa ajella, peläten josko kuitenkin osuu jollekin puhallutuspisteelle tms. En tiedä kuinka paljon Virossa poliisit pysäyttelee, jos näkevät suomikilpisen auton ajamassa yöllä kun haen vaimoa ystäväänsä tapaamasta, ja epäilevät että suomalainen on yöllä todennäköisesti kännissä ratissa... (tiedän, rasismia, mutta elämä on).
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava kriisiytymisen aihe: miten sähköauton lataus onnistuu Virossa. Vanhoissa ohjeissa Virran sovelluksella saa ladattua monessa paikassa, mutta 1.6.2022 päivityksen mukaan Virran yhteystyö siellä on loppunut tms. ja ei enää onnaa, ja ei-virolaisella debit/credit-kortilla on kuulemma vaikeuksia rekisteröityä virolaisiin latausappeihin... tämä on niin tätä, kunpa joku vihdoinkin keksisi miten lataussähköä saa ostettua millä tahansa maksukortilla tai jossain jopa käteisellä, kuten bensaa voi ostaa.

Joo, siellä loppui Eleportin yhteistyö Virran kanssa ja tekivät vielä omasta sovelluksesta sellaisen, että vaatii virolaisen tai latvialaisen henkilötunnuksen. Kaikki vanhat vinkit siis että Virralla pärjää ovat vanhentuneita. Muissa verkostoissa pitäisi onnistua kuitenkin. Enefit Volt pyröittää nykyään Viron vanhinta latausverkostoa, ja latureita on paljon, mutta monet ovat vanhoja. Muistaakseni Zoella ajelit niin useimmissa niistä on 22kW Type2 ja Chademon yhdistelmä. Jotta ei menisi liian yksinkeryaiseksi, niin niillä on ollut tänä vuonna ongelmia maksukortin lisäämisessä ja ilman sitä ei rekisteröinti onnistu ilman aspan apua. Minulle tekivät tunnuksen ja maksutavaksi lasku sähköpostilla perään kun lähetin mailia asiakaspalveluun. Tunnuksen loivat alle tunnissa ja RFID-kortti tuli viikossa, mutta sovelluksellakin voi ladata. Joillain muilla on kyllä kortinkin lisääminen nyt kuulemma onnistunut.

 
Joo, siellä loppui Eleportin yhteistyö Virran kanssa ja tekivät vielä omasta sovelluksesta sellaisen, että vaatii virolaisen tai latvialaisen henkilötunnuksen. Kaikki vanhat vinkit siis että Virralla pärjää ovat vanhentuneita. Muissa verkostoissa pitäisi onnistua kuitenkin. Enefit Volt pyröittää nykyään Viron vanhinta latausverkostoa, ja latureita on paljon, mutta monet ovat vanhoja. Muistaakseni Zoella ajelit niin useimmissa niistä on 22kW Type2 ja Chademon yhdistelmä. Jotta ei menisi liian yksinkeryaiseksi, niin niillä on ollut tänä vuonna ongelmia maksukortin lisäämisessä ja ilman sitä ei rekisteröinti onnistu ilman aspan apua. Minulle tekivät tunnuksen ja maksutavaksi lasku sähköpostilla perään kun lähetin mailia asiakaspalveluun. Tunnuksen loivat alle tunnissa ja RFID-kortti tuli viikossa, mutta sovelluksellakin voi ladata. Joillain muilla on kyllä kortinkin lisääminen nyt kuulemma onnistunut.

Hieno homma, ja joo, type2 AC-latailuun (max 22kW) tukeudun kun ei nykyisessä autossa edes DC-pikalatausta ole, ja saa AC-latailun monesti sen verran halvemmallakin, joskus harvoin jopa ilmaiseksi... Näyttäisi type2 AC-latureita olevan Virossa varsin paljon, mutta jos ei voi maksaa latauksesta niin voi voi. Kohta sen näen, täydellä akulla matkaan, eikä pidempiä päivämatkoja jos ei lataus näytä luonnistuvan.
 
Joo, siellä loppui Eleportin yhteistyö Virran kanssa ja tekivät vielä omasta sovelluksesta sellaisen, että vaatii virolaisen tai latvialaisen henkilötunnuksen. Kaikki vanhat vinkit siis että Virralla pärjää ovat vanhentuneita. Muissa verkostoissa pitäisi onnistua kuitenkin. Enefit Volt pyröittää nykyään Viron vanhinta latausverkostoa, ja latureita on paljon, mutta monet ovat vanhoja. Muistaakseni Zoella ajelit niin useimmissa niistä on 22kW Type2 ja Chademon yhdistelmä. Jotta ei menisi liian yksinkeryaiseksi, niin niillä on ollut tänä vuonna ongelmia maksukortin lisäämisessä ja ilman sitä ei rekisteröinti onnistu ilman aspan apua. Minulle tekivät tunnuksen ja maksutavaksi lasku sähköpostilla perään kun lähetin mailia asiakaspalveluun. Tunnuksen loivat alle tunnissa ja RFID-kortti tuli viikossa, mutta sovelluksellakin voi ladata. Joillain muilla on kyllä kortinkin lisääminen nyt kuulemma onnistunut.

Ainakin sain luotua tilin suomalaisella maksukortilla tuonne EnefitVolttiin, joten ehkä ainakin sillä sitten onnistuu. Majapaikkani lähin (AC) laturi tosin menee jostain syystä kiinni klo 18, kai se on jonkun liikkeen tms. yhteydessä sitten.
 
Ainakin sain luotua tilin suomalaisella maksukortilla tuonne EnefitVolttiin, joten ehkä ainakin sillä sitten onnistuu. Majapaikkani lähin (AC) laturi tosin menee jostain syystä kiinni klo 18, kai se on jonkun liikkeen tms. yhteydessä sitten.

Olen vain muualla Virossa ladannut, mutta ilmeisesti ainakin Tallinnassa ja mahdollisesti muissakin kaupungeissa jonkunmoisena riesana on noille pysäköidyt yhteiskäyttöautot. FAQ:ssa on vinkit miten toimia niiden kanssa: Frequently Asked Questions
 
No niin nyt tarvitaan pikaista apua.

Huomenna olisi perheen kanssa lähtö Tallinnaan, ja tarkoitus oli ottaa auto mukaan vaikka sinänsä ei ole suunnitelmissa välttämättä mennä Tallinnaa kauemmaksi. Saapahan helpommin kuljetettua enemmän tavaraa mukana majapaikkaan.

Liian myöhään heräsin siihen että sääntöjen mukaan pitäisi ulkomaille matkustaessa ottaa mukaan auton rekisteröintitunnuksen tekninen osa, joka nykyaikana ei enää automaattisesti ole paperisena mukana, vaan se pitää tilata erikseen Traficomilta.

No, tilattu on, mutta viikon toimitusajalla ei ehdi huomiselle reissulle.

Eli mitkä nyt ovat vaihtoehdot? Jääkö auto pakostakin Suomeen ja menemme matkaan ilman autoa (vaikka lautalle olemme jo maksaneet autopaikasta), eli tarkistetaanko rektodistus joko laivaan noustaessa tai Tallinnaan saapuessa, ja matka tyssää siihen ilman rektodistusta? Ilmeisesti mitenkään sähköisesti tuota rektodistusta ei voi näyttää viranomaisille?

Vai tuleeko ongelma vain jos Viron poliisi sattuu ajellessani pysäyttämään ja pyytävät näyttämään ajokortin ja rektodistuksen? Mitä seuraa, sakkoa?

Luulen että vuosia sitten taisin edellisellä autollani mahdollisesti tehdä Norjan reissun ilman mukana olevaan rektodistusta, eipä tullut silloin mieleen mutta toisaalta kukaan viranomainen ei minua pysäyttänyt, rajallakaan. En muista varmaksi oliko silloin vielä paperiset rektodistukset käytössä vai oliko jo sähköinen käytössä...
Ei ole koskaan ollut mitään papereita autosta/pyörästä ulkomailla mukana, toki kaikki olleet velattomia, en tiedä miten menee rahoitusyhtiöiden kanssa...
 
Ei ole koskaan ollut mitään papereita autosta/pyörästä ulkomailla mukana, toki kaikki olleet velattomia, en tiedä miten menee rahoitusyhtiöiden kanssa...
Pikkaisen tästä kuitenkin pyrin olemaan tarkkana kun Thaimaassa paikallispoliisi yritti selvästi saada minulta vähän sakkorahaa poliisiaseman kahvirahastoon väittäen ettei minulla ole kansainvälistä ajokorttia, vaikka juuri sellaisen olin hänen käteensä antanut hetkeä aiemmin, Autoliiton kautta tilattu... Antoi pahviläpyskän takaisin happaman näköisenä ja matka jatkui. (Siellä olin tietty liikkeellä vuokra-autolla, en omalla autolla.)

Aikamoisia veijareita nuo ulkomaiset poliisit, virolaisista ei vielä ole kokemusta. Kaveri joutui heti Meksikoon saavuttuaan samankaltaisen vedätyksen kohteeksi, ja maksettuaan oppirahat kääntyi takaisin Yhdysvaltojen rajaa kohti, ja vannoi koskaan olematta menemään Meksikoon uudestaan.

Mutta joo, ehkä vain pieni riski siitä olisi koitunut, ja en tiedä mitä sen jälkeen olisi seurannut, hieman sakkoa ja matka jatkuu? No, onneksi nyt opin että kyllä sen teknisen osan saa yhdenkin päivän aikana katsastusasemilta, ikävästi vaan google-haku antoi ensin ymmärtää että se tilataan Traficomilta ja pulinat pois, kestää viikon tulo. Onneksi kysyin vielä täältä.
 
Pari erityistä huomiota, Virossa pitää tietääkseni olla kaikissa autoissa yksi palosammutin ja heijastinliivit kaikille autossa matkaaville.
Fak! :D

Pitänee huomenna ostaa neljät heijastinliivit ja maailman pienin ja halvin palosammutin autoon, heti kun saavumme Tallinnan satamaan... :)
 
En löytänyt nopealla haulla aikaisempaa ketjua, niin aloitellaanpas tätä ketjua avaamaan kokemuksia ulkomailla ajamiseen liittyen.

Kävin itse ensimmäistä isompaa reissua Budapestissä omalla autolla kulkien läpi Baltian maista, Puolasta sekä Slovakiasta. Matkan aikana nousi muutamia isoja asioita omaan mieleeni.

Ensimmäisenä oli ainakin Puolassa, Slovakiassa ja Unkarissa käytössä oleva tapa vain että risteykseen saakka ulottuvasta nopeusrajoituksesta. Vähän kuten pysäköintikieltomerkki Suomessa. Tämä aiheutti alkuun hämmennystä, kun kaikki muut ajoivat eri vauhtia risteyksien jälkeen ja itse ajattelin muiden vain ajavan runsasta ylinopeutta. Tästä löytyi kuitenkin jotain tietoa netistä, mutta yleisesti tämä tieto ei näkynyt olevan missään tietosivustolla.

Suojatietä kunnioitetaan todella hyvin verratessa suomalaiseen autoilijaan. Ihmiset antavat oikeasti tietä eikä vain aja ohi niin kuin Suomessa tehdään. Lisäksi etelämpänä joustetaan enemmän risteyksissä, jos esim. ruuhka-aikaan haluat tulla väistövelvollisena samalla kadulle, niin sinulle annetaan yleensä tilaa.

Runsasta ylinopeutta ajavia autoja tulee vastaan yleisemmin kuin Suomessa. Varsinkin moottoritiellä 130-140 alueilla ajamalla autojen nopeudet vaihtelevat välillä 100-200. Varsinkin Puolassa isoilla teillä rajoitusten mukaisella vauhdilla jäi jalkoihin. Lisäksi kaksikaistaisilla teillä on näkyy välillä aika hulluja ohituksia.

Tiet ovat huonossa kunnossa ja hyvin kapeita. Osaan maista on tehty jo hyviä kehäteitä sekä moottoriteitä, mutta osassa on vielä pääväyliä menemässä kaikenlaisten kylien keskustojen läpi.
En ole ajanut Puolassa vaan ainoastaan ollut taksin kyydissä (useaan otteeseen) Varsovassa, ja olen yllättynyt tuosta että jalankulkijoita kunnioitetaan. Ehkä sitten niin, mutta minulle jäi kuvaksi että kaikki ajavat Puolassa erittäin aggressiivisesti, ja tekevät ristiriitatilanteissa toisilleen mulkoilun säestämiä kurkunleikkausliikkeitä.

Tänään (täällä Suomessa) eräässä pienessä liikennepylpyrässä bemari meinasi tulla kolmion takaa eteeni ja pysähtyi viime hetkellä auto jo puoliksi ympyrässä, minä jarrutin myös. Otin homman kuulisti, en näyttänyt mitään solvaavia eleitä tai edes vilkutellut valoja, honest mistake, minä ymmärrän... Sentään pysähtyivät kuitenkin.

Olen tästäkin jossain varmasti maininnut mutta Thaimaassa pidin oikeastaan siitä että vaikka liikennesääntöjä ei suomalaisella tarkkuudella noudatettu, siellä ei yleisesti ottaen oteta niin kovasti paineita muiden tekemisistä. Kun kaksikaistaisella tiellä auto lähtee ohittamaan VAIKKA näkee että vastaan on tulossa auto eli minä, homma oudolla tavalla kuitenkin toimi:

- hän vilauttaa valoja minulle merkiksi että nyt kyllä ohittaa, ei jaksa enää odottaa, kiire on
- sekä ohitettava että minä ohjaamme automme sen verran pientareelle että hän mahtuu hyvin kolmantena välistä
- matka jatkuu eikä edes pelottanut.

Suomessa olisin varmaan vilkutellut valoja takaisin, tööttäillyt ja näyttänyt paljasta peffaa auton ikkunasta.

Sen tosin Thaimaassa myös opin että valojen vilautus esim. risteyksessä ei ole merkki "annan tilaa, tule vaan eteen" (kuten sen voisin monesti Suomessa tulkita), vaan "pois alta, en anna tilaa, valovilautus oli vain sen takia jotta varmasti huomaat että täältä tulee auto kovaa vauhtia". Pitää vain ymmärtää että eri maissa vilautetaan valoja eri syistä, vaikka tilanne tuntuisi tutulta...

Niin ja Thaimaassa ei ainakaan silloin pidetty edes lähivaloja päiväsaikaan, ja sait jatkuvia valonvilautuksia vastaantulevilta jos pidit lähivaloja päiväsaikaan. Valot päälle vasta illan hämärtyessä. Tosin nykyautoilla tuota tarvinnee sielläkään miettiä nykyisin vähemmän kun autot automaattisesti itse pitävät vain huomiovaloja päiväsaikaan, energiansäästön takia.
 
Muutenhan tuolla Euroopassa on ihan kiva ajella paitsi Puola ja Italia. Ja Pariisin kehätie missä mopot halveksii kuolemaa ajelemalla helvetin kovaa autojen ohi.

Yksi mikä eroaa Suomeen monesti on navigoinnin luotettavuus: monen kiharaisen pikkutien nopeusrajoitus voi olla 100 vaikka sitä uskaltaa ajella vain 50kmh. Tämä voi aiheuttaa reilusti heittoa matkan arvioituun kestoon.

Mahdolliset motaritarrat kandee myös selvittää etukäteen. Mieleen tulee näiden osalta esim. Itävalta, Sveitsi ja Unkari.
 
Tämän vuoden päivitetyllä ajotuntumalla Ruotsi alkaa lähestyä liikennekulttuurissa Suomea. Moottoritiellä pompitaan eteen ilman syytä liittymälle tms… kunhan vaan ei osata katsoa peiliin. Kiihdytetään rinnalle jos turisti yrittää ryhmittäytyä hermostuneena Tukholman tunneleissa oikealle kaistalle. Hidastellaan ohituksessa ilman järkeä ja ei osata palata oikealle kaistalle. Monta kertaa pääsin toteamaan miten ”Sujuvaa ja kohteliasta” siellä liikenne onkaan sarkasmia vähän ääneen lisäten.

Omien kokemuksieni mukaan ruotsi on liikennekulttuuriltaan hyvin lähellä suomea, tosin osa porukasta osaa olla kohteliaita ja yleensä porukalta sujuu liikennevirrassa ajaminen paremmin kuin täällä kotimaassa.
Vähemmän liikennöidyllä maaseudulla liikennekulttuuri on varsin kohteliasta ja kanssa-autoilijat otetaan huomioon, toki myös yksittäisiä kaahaajia ja tupeksijoita löytyy.

Kokemusta on niin kotimaisissa kilvissä olevan auto+venetraileri kombon ajamisesta Tukholman tunneleissa, kuin myös ruotsin ja saksan kilvissä olevien autohankintojen siirtämisestä laivaa kohti.

Juu aloin saada sellaisen kuvan että kyllä sinne maihin ainakin pääsee ilmankin (mitä otaksuinkin), mutta jos joku partio pysäyttää muuten vaan puhalluttamaan jne., niin sitten varmaan pitäisi olla... No ehdin saamaan vielä ennen klo 18 yhdeltä katsastusasemalta printattua teknisen osan, eivät veloittaneet mitään ja lupasin että kun autoni eka katsastus tulee, tulen heille katsastamaan.

Eipähän tartte Virossa sitten stressata kuinka paljon uskaltaa ajella, peläten josko kuitenkin osuu jollekin puhallutuspisteelle tms. En tiedä kuinka paljon Virossa poliisit pysäyttelee, jos näkevät suomikilpisen auton ajamassa yöllä kun haen vaimoa ystäväänsä tapaamasta, ja epäilevät että suomalainen on yöllä todennäköisesti kännissä ratissa... (tiedän, rasismia, mutta elämä on).

Ei virolaista poliisia suomen kilvissä olevat autot tai rekisteriotteet kiinnosta, jos et perseile liikenteessä tai ajele muuten epäilyttävästi.

Joskus vuosia sitten ajettiin parin kaverin kanssa Lasnamäen vanhojen neukkukuutioiden seassa vanhalla Hiacella noin 2.30 aikaan yöllä, kun tultiin yhden pääosin suomessa asuvan viron venäläisen tutun luota kyläilemästä.
Politsei tuli sitten vastaan ja pysäytti.
Kun huomasi että oltiin suomalaisia ja että kuski ( minä ) oli selvin päin, niin suurin huoli heillä oli siitä, että ajetaan suorinta tietä hotelliin, ettei tule paikallisten narkomaanien kanssa ongelmia.

Muutenhan tuolla Euroopassa on ihan kiva ajella paitsi Puola ja Italia. Ja Pariisin kehätie missä mopot halveksii kuolemaa ajelemalla helvetin kovaa autojen ohi.

Yksi mikä eroaa Suomeen monesti on navigoinnin luotettavuus: monen kiharaisen pikkutien nopeusrajoitus voi olla 100 vaikka sitä uskaltaa ajella vain 50kmh. Tämä voi aiheuttaa reilusti heittoa matkan arvioituun kestoon.

Mahdolliset motaritarrat kandee myös selvittää etukäteen. Mieleen tulee näiden osalta esim. Itävalta, Sveitsi ja Unkari.

Puolahan on oikeastaan ihan leppoisa maa ajella, kun sopeutuu paikalliseen liikennekulttuuriin, siellähän ajetaan paikallisia seututeitä 80-100 km/h nopeuksilla, kun suomessa vastaavan tien rajoitus olisi max. 60 km/h.
Yleensä kaikki hitaammat ohitetaan, heti kun sopiva kohta tulee vastaan ja muiden tiellä liikkujien tulee olla valppaana ja tarvittaessa auttaa ohituksen onnistumista.

Olen istunut puolalaisen kaverini kyydissä puolan paikallisteillä useamman sata kilometriä ja oikeastaan se liikenne tuntuu luontevalta kun hetken totuttelee.

Jonkun verran on tullut myös itse ajettua kaverin autolla, kun ollaan oltu jossain pidemmällä reissussa ja ollaan jaettu ajovuorot.
Viimeksi huhtikuussa ajoin Krakovasta Opoleen, eikä tuolla matkalla ollut oikeastaan kummempia tapahtumia, toki tuli ajettua pikkuisen pidempi matka maksullista moottoritietä, jolla on vähemmän kunnon ohituksia, kuin seututeillä.

Italialainen liikennekulttuuri on taas ihan omanlaisensa, siellä laitetaan vilkku päälle, painetaan torvi pohjaan ja käännetään rattia samaan aikaan.
Kerrankin Roomassa taksikuski teki noin lentokentältä tullessa ja tempaisi kerralla neljän kaistan yli.

Lisäksi skoottereita tunkee joka raosta ja ne eivät välttämättä noudata kaikkia liikennesääntöjä.
Pohjois-Italiassa meno on ehkä vähän rauhallisempaa, vaikka sielläkin tila otetaan kyllä haltuun, eikä torvea säästellä.
 
No niin nyt tarvitaan pikaista apua.

Huomenna olisi perheen kanssa lähtö Tallinnaan, ja tarkoitus oli ottaa auto mukaan vaikka sinänsä ei ole suunnitelmissa välttämättä mennä Tallinnaa kauemmaksi. Saapahan helpommin kuljetettua enemmän tavaraa mukana majapaikkaan.

Liian myöhään heräsin siihen että sääntöjen mukaan pitäisi ulkomaille matkustaessa ottaa mukaan auton rekisteröintitunnuksen tekninen osa, joka nykyaikana ei enää automaattisesti ole paperisena mukana, vaan se pitää tilata erikseen Traficomilta.

No, tilattu on, mutta viikon toimitusajalla ei ehdi huomiselle reissulle.

Eli mitkä nyt ovat vaihtoehdot? Jääkö auto pakostakin Suomeen ja menemme matkaan ilman autoa (vaikka lautalle olemme jo maksaneet autopaikasta), eli tarkistetaanko rektodistus joko laivaan noustaessa tai Tallinnaan saapuessa, ja matka tyssää siihen ilman rektodistusta? Ilmeisesti mitenkään sähköisesti tuota rektodistusta ei voi näyttää viranomaisille?

Vai tuleeko ongelma vain jos Viron poliisi sattuu ajellessani pysäyttämään ja pyytävät näyttämään ajokortin ja rektodistuksen? Mitä seuraa, sakkoa?

Luulen että vuosia sitten taisin edellisellä autollani mahdollisesti tehdä Norjan reissun ilman mukana olevaan rektodistusta, eipä tullut silloin mieleen mutta toisaalta kukaan viranomainen ei minua pysäyttänyt, rajallakaan. En muista varmaksi oliko silloin vielä paperiset rektodistukset käytössä vai oliko jo sähköinen käytössä...

En ole ikinä pitänyt erikseen mukana kun diitä luovuttiin, ajelua ulkomailla säännöllisesti Suomesta Kroatiaan, Italiaan ja Ranskaan - ja kaikkea siihen väliin jäävää. Mulla on ollut vuosia auto 2000 kilometrin päässä asuinmaasta yleisessä parkissa satunnaista käyttöä varten. Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että tekninen osa pitäisi laahata erikseen mukana.

Turhaa panikointia tuosta stressaaminen. Luulen, että pahimmillaan voit saada parin kympin rikesakon, todennäköisesti ei seuraa muuta kuin huomautus jos esim kolaroit tms. ajaudut tilanteeseen jossa sitä tarvitaan.

Turvavälineet sen sijaan kannattaa aina olla kunnossa. Huomioliivit käden ulotttuvilla, ja ne kannattaa myös pukea jo ennen ovien avaamista jos jäät tien päälle. Muualla ei olla asiassa niin leväperäisiä kuin Suomessa. Ranskassa sakotetaan jos ulkopuolisena erehdyt oven avaamaan kolaripaikalla ilman liivejä.
 
Tämän vuoden päivitetyllä ajotuntumalla Ruotsi alkaa lähestyä liikennekulttuurissa Suomea. Moottoritiellä pompitaan eteen ilman syytä liittymälle tms… kunhan vaan ei osata katsoa peiliin. Kiihdytetään rinnalle jos turisti yrittää ryhmittäytyä hermostuneena Tukholman tunneleissa oikealle kaistalle. Hidastellaan ohituksessa ilman järkeä ja ei osata palata oikealle kaistalle. Monta kertaa pääsin toteamaan miten ”Sujuvaa ja kohteliasta” siellä liikenne onkaan sarkasmia vähän ääneen lisäten.

Ruotsissa oli tänä kesänä ikäväksi tullut ilmiönä 50 km/h vauhdilla motarille ajo ja oletuksena, että muut väistävät. Toki maassa ei juurikaan Tukholman ulkopuolella rakenneta kiihdytyskaistoja, ja tilaa siksi annetaan, mutta bensan hinta näkyy siinä että ei edes yritetä kiihdyttää.

Norjassa motarille liittyjälle tulee tehdä tilaa ja antaa esteetön kulku, joten siellä kaikenlaiset liittyjät pitää vaan hyväksyä. Mutta aina kun kolmessa pohjoismaassa motareilla ajaa, miettii kuinka sujuvasti liikenne Suomessa motareilla toimii noiden muiden kaaokseen verrattuna.
 
Joku aika sitten ensimmäistä kertaa Virossa itsekin ajelleena pistin merkille omituisen ajotavan - mitä pienempi nopeusrajoitus, sitä enemmän sen yli ajetaan. Eli 30-40-50-60 alueella paahdetaan ihan muina miehinä vähintään kympin-kaksi yli, mutta heti kun mennään kovempaa eli 90-110-120, niin kiltisti mittarinopeutta. Mitä helvettiä? Tavallaan päinvastainen toimintatapa kuin Suomessa, meillä toki sakotkin on skaalattuna sen mukaan missä vahinkoa voisi syntyä herkemmin ylinopeudesta eli kaupungeissa. Virossa logiikka ei ilmeisesti pelaa, ja tehdään juuri päinvastoin. Kummallista. Otanta on toki vain reilun viikon ajoreissu, joten voi olla sattumaakin, mutta järjestäen joutui ohittelemaan heti kun rajoitus 110 ja omassa mittarissa sen 115. Kaupungissa taas aina viimeisenä.

Vinkkinä vielä Baltiassa ajeleville waze navigaattori. Toiminut jo erinomaisesti useamman vuoden Suomessakin, mutta siellä erityisesti jokaikinen ratsia on näkyvissä kun jengi raportoi aktiivisesti. Ei tule yllätetyksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom