• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ulkoisen kovalevyn pelastus

Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
24
Morjesta mieheen, tuli tuossa töpeksittyä melko suuressa mittakaavassa. Kerronpa koko tarinan niin ei saatte paremman kuvan pulmasta. Alhaalla TL;DR Versio.

Taustaa: Olen säilönyt elämäni varrelta kaikki kuvatiedostot, videot ja muut hassut projektit muutamalla eri kovalevyllä, mitä nyt on koneissa sattunut olemaan kiinni. Aina kun lapsena isäni kanssa tyhjennettiin kone, niin jätettiin yksi kovalevy alustamatta, että tiedostot jäivät talteen. Minulla oli siis tavaraa koneellani aina vuodesta 2004 asti.

Sittemmin kovalevyt vaihtuivat ja ostin itse teran kokoisen ulkoisen kovalevyn ja siirsin sinne kaikki nuo kansiot, kuin myös läjän tärkeitä työtiedostoja. Siellä luulin niiden olevan hyvässä tallessa.

Tietokoneeni alkoi kuitenkin olemaan taas aika hidas ja ajattelin asennella W10 uudelleen ja putsata kaiken siinä sivussa. Pistin winukkaa asentumaan tällä Windowsin omalla työkalulla, joka löytyy ohjauspaneelista, palautusasetuksista, tehdasasetuksiin palauttaminen. Hetken mietittyä ja valmisteltua asennus kuitenkin epäonnistui ja herjaksi tuli jotain "Palauttamista ei voitu suorittaa tms." Tätä tuli n. kolme kertaa kunnes Googletin vaivan ja siellä lääkkeeksi ehdotettiin vanhanaikaista boottilevykkeen/USB-asennusimagen muodostamista ja sitä kautta puhtaan asennuksen suorittamista. No minähän otin kaikki talon USB-tikut kouraani ja kävin läpi: yksi oli liian pieni, toinen täynnä roskaa, kolmas rikki jne. Miksen käyttäisi tätä ulkoista kovoa? Siinä on hyvin tilaa ja niin edelleen. Tämä ulkoinen kovo on siis se sama, johon olin varmuuskopioinut kaiken elämäni varrelta.

Tein työtä huolimatonta ja W10 asennusimage meni kovolle heittämällä. Softa ajoi vaikka sun mitä kovolle ja sitä valmisteltiin ja pyöriteltiin. W10 asentui mukavasti ja pääsin uunituoreen käyttöjärjestelmän päivityshommiin. Tässä kohtaa huomasin kun ulkoinen kovoni oli edelleen kiinni USB-rei'ässä, että ei perkele, minun terainen kovo on muuttunut hötäkässä reiluksi 30gigaksi. Sen avattuani sisältä ei löytynyt kuin W10 asennustiedostot. Kylmä hiki valui tässä kohtaa perspielissä.

Kyselin vähän kavereilta ongelmastani ja kävin katsomassa heidän ohjeistamana Levynhallinnasta tämän ulkoisen kovon tilanteen ja sieltä paljastui, että W10 asennusimage, jonka olin ajanut ulkoiselle kovalevylleni, oli siis osioinut itselleen tällaisen pienen kaistaleen tilaa. Tästä oli tullut ensisijainen osio ja loput 900GB tilaa oli harmaana/mustana. Koetin tehdä tästä ulkoisesta kovosta ns. tavallista levyasemaa, mutta asennus wizard sanoo että levy pitää alustaa ennen käyttöä. En tietenkään alustanut, mutta en myöskään päässyt käsiksi tähän osioimattomaan tilaan, jossa myös mahdollisesti ja toivottavasti tiedostoni edelleen ovat.

TL;DR VERSIO:

Loin ulkoiselle kovalevylle, jossa oli elämän varrelta tallennetut tiedostot & työjutut, W10 asennusimagen ja W10 asennuksen jälkeen hoksasin, että kovo oli muuttunut terasta reippaaseen 30GB. Levynhallinnasta näkyy, että W10 asennusimage on luonut kovolle ensisijaisen osion ja loput 900GB näkyvät harmaana. Yritin tehdä ulkoisesta tavallisen levyaseman ja asennus-wizard herjasi, että asema pitää alustaa ennen kuin sitä voi käyttää. En alustanut enkä myöskään päässyt tiedostoihin käsiksi.

Eli mitä minun tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Lähettää levy ammattilaiselle, tehdä jotain itse? Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Älä tee levylle mitään, älä vaan osioi ja kopioin sinne mitään. Kaikki mitä levylle teet nostaa palautuksen hintaa ja pienentää palautettavan tiedon määrää.
Kokemusta ei ole tietojen palautusfirmoista, mutta joku toinen varmaan osaa suositella jotain tietojen palautusfirmaa.

Nyt on myöhäistä antaa neuvoa, että poista aina kaikki muut levyt koneesta, paitsi asennuksen kohdelevy.
Asennusimage pitää siirtää USB-tikulle tai DVD-levylle, josta asennus suoritetaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
851
mikäli olet valmis maksamaan niin esim:
Tietojen palautus kovalevyltä – Ibas Kroll Ontrack
Tiedostojen palautus | Tietojen ja datan palautukset • HammarData
Tiedostojen palautus kaikilta tallennuslaitteilta - kovalevyt, puhelimet
Oikeaoppinen tietojen palautus - Gigantti
Data Palautus | Me palautamme datan rikkinäiseltä koneelta

Mikäli olet valmis koittamaan itse ja olet valmis menettämään osan dataa niin softia löytyy netistä läjäpäin.
esim. tässä ilmoitettu muutamia: The best free file recovery software 2019 | TechRadar

Tärkeintä kuitenkin, että lopetat levyn käytön heti ja mietit miten ratkaiset ongelman ja toimit sitten, kun olet päätköksesi tehnyt oletko valmis maksamaan vai koittamaan itse.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Windowsin asennustiedostojen vaatiman tilan verran on dataa ainakin tuhoutunut melkoisella varmuudella.

Ja varminta on turvautua tiedonpalatusfirmoihin.
Jos kyseessä olisi pelkkä pika-alustus tai osioiden poisto, niin silloin tiedot olisi helpompaa löytää, mutta se että levylle on tehty uusi osiotaulukko ja kirjoiteltu uutta dataa tekee siitä monimutkaisemman.

Joka tapauksessa itse levylle ei enää pitäisi kirjoittaa yhtään mitään.
Kaikki palatusuohjelmilla tehtävä tiedostojen palautus tulisi tehdä toiselle levylle.
Kaikki muutokset mitä sinne tehdään ovat riski palautuksen monimutkaistumiseen ja tuhoutuneen datamäärän kasvuun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 606
Viestejä
4 185 732
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom