Ulkoinen kovalevy NAS:ille, USB-virralla vai erillinen virtalähde?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Sivusin aihetta tuolla NAS-ketjussa, mutta kysytään nyt näin omassa ketjussa, tarkoitus ois Raspberry Pi:llä värkätä NAS. mutta kestääkö käyttää USB-virralla toimivaa kovoa?

Se mitä oon lukenu muualla niin ihmiset sanoo että ei välttämättä Raspberry kestä jos kovo syö USB-portin kautta virtaa. Mutta en ole itse löytänyt oikein mitään erillisellä virtalähteellä olevia. Tuntuu kuin suurin osa olisi USB-virralla, paitsi tietenkin isommat serveri-koneet tai rackit, mutta ne maksaa tuhansia ja tähän tarkoitukseen haluaisin jonkin alle 100€ 256Gb - 1Tb kovon.

esim. Seagate Expansion Portable 1 Tt -ulkoinen USB 3.0 -kovalevy 59,90 €

Tuota olen ajatellut laittaa tuohon NAS:iin, mutta kun on USB-virralla niin jaksaako pyöriä koko projekti jos ei muita usb-laitteita ole kiinni?



Pahoittelen jos tässä jotain meni väärin. Ensi kertaa tällänen projekti käsissä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Mulla on Rapi 2B:ssa tuollainen USB:stä virtansa saava terainen. Raspin lokille tulostuu jatkuvaa varoitusta matalasta jännitteestä, mutta on se pystyssä pysynyt. Ei siis haittaa käyttöä.

Mutta käsittääkseni Raspi 3 viepi enempi virtaa jo ihan itsekseen, joten voi olla ettei riitä sen kanssa sitten...

Kyllä mulla on ollut USB-levyjä omalla virtalähteellään myös. Eikö sellaisia enää myydä?
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Mulla on Rapi 2B:ssa tuollainen USB:stä virtansa saava terainen. Raspin lokille tulostuu jatkuvaa varoitusta matalasta jännitteestä, mutta on se pystyssä pysynyt. Ei siis haittaa käyttöä.

Mutta käsittääkseni Raspi 3 viepi enempi virtaa jo ihan itsekseen, joten voi olla ettei riitä sen kanssa sitten...

Kyllä mulla on ollut USB-levyjä omalla virtalähteellään myös. Eikö sellaisia enää myydä?

En ainakaan oo itse löytäny erillisellä virtalähteellä. tai sitten sitä erillistä ei mainosteta. esim tuolla verkkokaupassa on että USB joka sisältää kaikki USB:llä olevat kovot ja USB-virralla jotka sitten noi ilman omaa virtalähdettä. missään ei sanota "USB-kovalevy virtalähteellä".
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
ah, mutta oikeassa olin että tuossakaan sitä erillistä virtalähdettä ei mainita tuote-kuvassa vaan sen omalla sivulla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
582
Hetken aikaa itsellä oli jonkinnäköinen nas-viritys oman raspikolmosen perässä. Meni hermo ja järki hitauteen niin luovutin koko homman :D Jos haluaa hommasta edes vähän nopeampaa niin kannattaa harkita esim. ROCK64 – PINE64 . Gigabitin ethernet ja 3 "itsenäistä" usb-porttia joista yksi 3.0. Raspissahan tuo on neljän portin hubi. Rock64 2gb muistilla ja virtalähteellä tuolta tilattuna posteineen suomeen ~54 dollaria eli vajaa 50 euroa. Sitä en äkkiseltään osaa sanoa meneekö noista tullit vielä.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Hetken aikaa itsellä oli jonkinnäköinen nas-viritys oman raspikolmosen perässä. Meni hermo ja järki hitauteen niin luovutin koko homman :D Jos haluaa hommasta edes vähän nopeampaa niin kannattaa harkita esim. ROCK64 – PINE64 . Gigabitin ethernet ja 3 "itsenäistä" usb-porttia joista yksi 3.0. Raspissahan tuo on neljän portin hubi. Rock64 2gb muistilla ja virtalähteellä tuolta tilattuna posteineen suomeen ~54 dollaria eli vajaa 50 euroa. Sitä en äkkiseltään osaa sanoa meneekö noista tullit vielä.
no tarkoitus on vaan väsätä opinnäytettä varten ja ehkä jonkin aikaa voisi käyttää jotain pieniä tiedostoja varten. En usko että pitkäaikasempaan käyttöön tulisi tai että jotain 1Gb isompia tiedostoja sinne heittäisi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
582
Itsellä oli tämä: Raspberry Pi Raspberry Pi virallinen Micro USB -verkkovirtasovitin 5,1V 2,5A, musta - 14,90€ virtalähteenä ja viimeksi kun raspia käytin muutama kuukausi sitten niin muistaakseni silloinkin herjasi alhaisesta virrasta (se symboli ruudulla). Toki pelkässä nas-käytössä tuosta voi disabloida hdmi:n ja ehkä wlanin+bluetoothin, siinä säästänee jonkin verran virtaa. Nyt tuo virtalähde on kiinni wordpress-testiserverissä (orange pi zero - Orangepi) missä testailin ulkoista levyä ja ihan nätisti ainakin siinä pyöri :geek: Toki tuon virrankulutus lienee jonkin verran pienempi kuin raspin...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 443
Viestejä
4 199 592
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom