Uber-kuljettaksi alkaminen (myös muut vastaavat)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ggg
  • Aloitettu Aloitettu

Ggg

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
173
Nyt kun laki on muuttunut ja lähes kuka vaan pääsee ajamaan taksiliikennettä, niin kuinka moni on ajatellut siirtyvänsä alalle edes osa-aikaisesti. Vai jääkö Uberin kuskaaminen lähinnä maahanmuuttajien heiniksi jatkossakin? Aikaisempaa Uberin tulemista kokeilin vain yhden kerran ja silloin kuljettaja oli itäeurooppalainen ja auto todella kulahtanut Fiat Stilo, jossa paloi moottorihäiriön vikavalo ja auto täristi todella pahasti ajossa.

Pyörittelin mielessä ajatusta että sinänsä voisi olla ihan hauskaakin silloin tällöin ajella esimerkiksi viikonloppuisin kyytejä, mutta siitä tuskin jäisi itselle mitään, kun auto pitäisi katsastaa luvanvaraiseen käyttöön ja vakuutusmaksu nousisi. Lisäksi vaarana on että oma käyttöauto sotkeentuisi.

Todennäköisesti järkevintä olisi ostaa Uberia varten mahdollisimman halpa, helposti ylläpidettävä ja luotettava auto. Uber vaatii auton olevan maksimissaan 10 vuotta vanha ja neliovinen. Sinänsä tällaisia autoja on saatavissa erittäin halvallakin. Esimerkiksi joku Nissan Leaf -sähköautokin voisi olla mielenkiintoinen valinta, jos vain lataukset saa suoritettua järkevästi.

Uberin normaalit taksat ovat perusmaksu 3€, 1,1€/km ja 0,30€/minuutti. Käsittääkseni Uber ottaa tuloista 20% siivun.

Mitäs luulette, tullaanko näkemään perusjormia osa-aikaisina Uber-kuskeina ja minkälaiseksi uskotte autokannan muodostuvan?
 
Tosta ei taida mitenkään päin saada kannattavaa toimintaa jos vain satunnaisesti harrastaisi. Ajatus olisi kyllä sinänsä kiinnostava, mutta auto ei kyllä sovellu mitenkään päin. Yli-ikäinen ja ehkä vähän janoinen bensa-auto. Eikä nyt ihan vain kokeilun riemusta viittis vaihtaa autoa.
 
Uberin normaalit taksat ovat perusmaksu 3€, 1,1€/km ja 0,30€/minuutti. Käsittääkseni Uber ottaa tuloista 20% siivun.

Jos nuo lukemat pitävät paikkansa, niin eihän tuosta pääse tuntipalkoille, vaikka auto ja polttoaineet olisivat ilmaisia :confused:
 
Jos nyt 3km haluaisin matkaa, niin maksaisi kai 6.30€ + aika maksu.

Edit: 0.5€/km taitaa mennä jo auton kulumiseen?
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy myöntää, että hetken itse mietin että mitäpä jos alkaisin Uber kuskiksi täysipäiväisesti. Jopa vähän naurahdin kun luin noita taksoja. Ei sitten mitenkään ole kannattavaa puuhaa.
Uber kyllä repii mil(ardeja?)joonia ihmisten tarjoamista kyydeistä aika hyvin. Mitä lienee tekevät niillä rajoilla? Jostain netistä löytyikin väitettä, että Uber teki maineen ensin tällä touhulla ja rahat käytetty autonomisiin autoihin, mitkä sitten käyttää hyväkseen tuota mainetta.
 
Uber kyllä repii mil(ardeja?)joonia ihmisten tarjoamista kyydeistä aika hyvin. Mitä lienee tekevät niillä rajoilla?
Eikös Uber itseasiassa tee järkyttäviä tappioita. Taitaa rahat mennä kasvamiseen ja teknologian kehitykseen (autonomiset autot jne).
 
Millaisella autolla liikut, jos kulumisesta tulee euron kustannukset kilometriä kohti? :confused:
Muistin tuon tosiaan pieleen.
Esim Seat Ateca testilasku Tuulilasissa 0.49 €/km.

Tuosta 1.1€ ottaa Uber 20% ja puolet ajosta varmaan täytyy ajaa tyhjänä, niin ei tuosta oikein voitolle silti jää. Kuten Diaz tuossa jo laskeskeli.
 
Verottaja ei sentään vie mitään ennenkuin tulee voittoa ja palkkaakaan ei voi/tarvitse maksaa jos tilille ei mitään jää. Minkähänlaisilla poistoilla autoa saa tuossa laittaa, olettaen että sitä koslaa käytetään myös omiinkin ajoihin, olisiko mahdollisuus ns. maksattaa oma auto todellisuudessa verottajalla? Nyt kun autoverotuskin on verottajan käsissä niin meneekö poistoina läpi että 10v auton arvo on 0e, koska vientipalautustakaan (auton arvo siis käytännössä 0) yli 10v autolle sama lafka ei maksa :).

Joku vanhempi ruoska niin 0,2-0,25e/km (ja jos 50% tyhjänä ajoa niin kulut ~0,5e/laskutettu km), tuohon päälle oikeasti isot yllätysrempat ja auton arvonalenema.

Eli uberin jälkeen jää 2,4e+0,9e/km+0,24e/min, pakollisten ns. "juoksevien" kulujen jälkeen 2,4e+0,4e/km+0,24e/min. Yritetään ajaa sen verran että saadaan pidettyä itsellä vähän parempaa autoa "ilmaiseksi" siten että firma kuittaa arvonaleneman (4ke/vuosi). Arvataan (voi mennä ihan vihkoon) keskimääräinen kyyti 7,5km/10min == ~7,5e "tuottoa", ja omaa aikaa tuohon menee 20min koska 50% oli tyhjänä ajoa == 22,5e/h. 4ke:n kasaan saamiseksi (firma tekisi +-0 tuloksen) pitäisi veivata 177h, aikas paljon (~3,5h joka viikonloppu), toisaalta kilometrejä autoon kertyi vain 8000km eli auton oikeaan todelliseen arvoon se ei juuri vaikuta jos itse kuitenkin ajaa omia ajoja vaikka sen 15tkm.

Voi tietysti noilla kilsasuhteilla olla selvittämistä että miten auto, jonka arvo todellisuudessa tippuu 3-4ke/vuosi saadaan tehtyä firmaan 4ke poistoja/vuosi jos oman käytön suhde on kuitenkin 66%... Verojahan tuosta ei voi maksaa, esimerkissä liikevaihto jäisi 7566euroon (3e+7,5*1,1+10*+0,3)*3keikkaa/h*177h niin ALViltakin kaiketi säästyisi...
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Firman koslalla et saisi ajaa metriäkään omia ajoja tai muuten se verotetaan heti raskaimman kautta autoetuna ansioverotuksessa. Tuskin kuitenkaan ajat taksia kymmentä vuotta, samalla autolla, eikä sitä voi noin vain antaa itselleen sen jälkeen kun sen arvo taseessa on 0 euroa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toiminimellä on auto jota käyttää sekä omaan että firman ajoon, ei mene autoetuna. Lisäksi sulta jäi vissiin huomaamatta 8+15=23/tkm vuosi == 230tkm/10 vuotta, ei mikään älytön määrä jos koslan uutena hankkisi ja sillä jostain syystä haluaisi vaikka 10v rullata... Kysymys olikin että paljon tässä tilanteessa oikeasti saa firman kuluina autoa poistaa per vuosi kun käytetyn auton tulevaisuuden myyntiarvo on oikeasti kaikille täysin tuntematon, meneekö se ihan perus poistona ostohinnasta ja siitä ~1/3 eli käytön suhteessa? Entä jos auto on hankittu jo ennen firman perustamista ja vielä käytettynä niin kukaan ei edes tiedä sen hankintahintaa?
 
En tiedä onko asia aloittajalta mennyt täysin ohi, mutta taksinkuljettajan koe pitää edelleen olla suoritettuna. Käytännössähän suurin muutos on, että lähinnä taksirengistä yrittäjäksi pääsee "lähes" kuka tahansa. En nyt oikein ymmärrä, miten tuo Uber toisi asiaan lisää kannattavuutta? Jos nyt lähtisi asiaa asioita yksinkertaistamaan; ajaa taksia vain silloin, kun menekkiä on reilusti enemmän, kuin tarjontaa kovalla taksalla: festarit, pikkujoulut, keikat jne. Uber ei Suomen kokoisessa harvaanasutussa maassa voi järkevästi toimia, koska vie leijonanosan tuloksesta...
 
En tiedä onko asia aloittajalta mennyt täysin ohi, mutta taksinkuljettajan koe pitää edelleen olla suoritettuna. Käytännössähän suurin muutos on, että lähinnä taksirengistä yrittäjäksi pääsee "lähes" kuka tahansa. En nyt oikein ymmärrä, miten tuo Uber toisi asiaan lisää kannattavuutta? Jos nyt lähtisi asiaa asioita yksinkertaistamaan; ajaa taksia vain silloin, kun menekkiä on reilusti enemmän, kuin tarjontaa kovalla taksalla: festarit, pikkujoulut, keikat jne. Uber ei Suomen kokoisessa harvaanasutussa maassa voi järkevästi toimia, koska vie leijonanosan tuloksesta...
Ei ole mennyt ohi, mutta ilmeisesti sinulta on mennyt ohi, että tuo koe on huomattavasti kevennetty aikaisemmasta. Uber ei varmaankaan yksistään tuo mitään kannattavuutta, mutta toin sen otsikossa esiin, koska se on tunnetuin näistä "uusista" kyydinvälityspalveluista ja sitä ihmiset tulevat varmasti käyttämään. Yksittäisen satunnaisen taksikuskin tuskin kannattaa omaa softaa koodata eikä varmaan pelkkiin käsipystyjen varaankaan kannata laskea, joten käytännössä johobkij välityspalveluun on pakko liittyä.

Myöhemmin Suomen markkinoille takaisin on rantautumassa mm. Taxify ja varmaan myöhemmin tulossa voisi olla vaikka Yandex Taxi.
 
Toinen vaihtoehto on (jos firman ajo on alle 50 % kokonaisajosta) ottaa verotuksessa normi lisävähennys, oliko se nyt 0,41 e/km.
Saatko sä vähentää tämän juoksevien kulujen kuten polttoaineen lisäksi lisäksi, arvaan että et eli joko vähennät "todellisia kuluja" tai sitten pelkästään ajopäiväkirjan perusteella maksat yksityisminällesi verotonta km-korvausta? Tuo km-korvaus ei liene järkevä oikeen missään tapauksessa (kun edelleen oletetaan että tehdään tätä hommaa "harrastuksena" ja kohtuu pienillä tunneilla joten ajomäärätkin jää pieneksi), koska autosta on niin hitosti kiinteitä kuluja.

Mutta edelleen, miten määritellään käytetyn auton vuosipoisto, kait tähän joku ohje jostain löytyy? Oma arvaukseni olisi että tämä on sen verran hövelisti määritelty että tässä voisi mini-bisneksessä olla se paikka "tehdä raha" vaikka viivan alle ei itse operatiivisesta toiminnasta laskennallisesti mitään jäisikään. Toiminta on rahallisesti kuitenkin niin pientä että verottaja ei varmasti kiinnostu vaikka tuossa olisi tonni (tai jopa kaksi) liikaa "keksittyä" alenemaa...
 
Uberin listahintojen sijaan kannattaa katsoa sitä mitä he oikeasti maksavat.

Jos on jotain kampanjabonareita jne. Jotka näkyvät kuskin tuloissa, vaikka laskennallisesti laskutuksesta ei läskisti tienaakaan.

Miten Uberin kanssa hoituu vakuutus?
 
Ei ole mennyt ohi, mutta ilmeisesti sinulta on mennyt ohi, että tuo koe on huomattavasti kevennetty aikaisemmasta. Uber ei varmaankaan yksistään tuo mitään kannattavuutta, mutta toin sen otsikossa esiin, koska se on tunnetuin näistä "uusista" kyydinvälityspalveluista ja sitä ihmiset tulevat varmasti käyttämään. Yksittäisen satunnaisen taksikuskin tuskin kannattaa omaa softaa koodata eikä varmaan pelkkiin käsipystyjen varaankaan kannata laskea, joten käytännössä johobkij välityspalveluun on pakko liittyä.

Myöhemmin Suomen markkinoille takaisin on rantautumassa mm. Taxify ja varmaan myöhemmin tulossa voisi olla vaikka Yandex Taxi.
Trafi.fi - Uutinen - Taksinkuljettajalla oltava taksinkuljettajan ajolupa myös tulevaisuudessa – ei pakollista koulutusta, pätevyys osoitetaan kokeella Tuostahan poistui lähinnä koulutuksessa olemisen pakollisuus. Pätevyys pitää osoittaa. Nykyinen systeemi taitaa olla sellainen, että se on "all in"(välityksiin liittyminen jne. Hurjalla työmäärällä), tai sitten kerman kuorintaa silloin kun on kysyntää(sivutoimista).
 
Kyllä, se on joko tai.

Kyllä se km-korvaus on kannattava ja harmittaa kun en sitä voi käyttää. Mun auton KAIKKI kulut on 15 senttiä ja sitten 15 senttiä arvonalenemaan. 41 senttiä on paljon enemmän.

Tosin täytyy myöntää että en ole ihan varma miten kirjanpitäjä tekee tosta auton hankintahinnasta poistot. :think: että ehkä siinä silti jää voitolle.
Itsellä on tuo todellisten kulujen mukainen ammatinharjoittamisen osuus (noin 90-92 % ajoista). Auton poisto on aina 25 % auton vuoden alun arvosta.

Kun tämä poistokin on huomioitu, on auton todelliset verotuksessa hyväksytyt vähennykset olleet muistaakseni viime vuosina 2,20-2,40 €/km.

Verotukseen tuleva summa sisältää siis poiston. Jos ajot jää alle 50 % ammatinharjoittamiseen, ei poistoa saa vaan tulee se kiinteä 41 sent/km, joka sisältää korvauksen auton arvon alenemasta.

Vielärautalangasta: ostat 300000 auton toiminimen ajoihin. Ajat 10 tkm/vuosi ja kustannukset ajoista ovat 1 eur/km sisältäen pesut, huollot, pissapojan nesteet ja hankitut dashcamit. 90 % ajoista on ammatinharjoittamista ja lisäksi olet ajanut 1000 km p*llurallia. Saat työajoista vähennystä 9000 euroa ja lisäksi poistona 75000 euroa. Kilometriä kohden vähennys on 84000 euroa/9000 km eli 9,33 €/km. Seuraavana vuonna auton poisto on 25 % jäännösarvosta eli 0,25*225000=56250 e. Poisto laskeen nopeasti, joten taikasana on auton uusiminen juuri siinä välissä, kun auton poistot ovat olleet suuremmat kuin auton todellinen arvonalenema.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vähennät autosta alvit tmi-yrittäjänä niin sit ei kannata jäädä huruajosta kiinni, koska osittainen alvien vähennys koskee vain pakuja.
Kyllä se koskee myös henkilöautoja, kun puhutaan taksiajosta. Silloin se koskee vain pakuja jos firmalla on muuten henkilöauto, vaikka sitten työpisteiden välillä liikkumiseen.

"Miten henkilöauton käyttötarkoitus vaikuttaa vähennykseen

Myynti, vuokraus, henkilökuljetus tai ajo-opetus
Hankinta- ja käyttökustannusten arvonlisäveron saa vähentää. Yksityiskäyttö ei poista vähennysoikeutta: vähennyksen saa tehdä siltä osin kuin autoa käytetään vähennykseen oikeuttavaan liiketoimintaan."

Yksinomaan vähennykseen oikeuttava käyttö
Hankinta- ja käyttökustannusten arvonlisäveron saa vähentää. Vähäinenkin yksityiskäyttö poistaa koko vähennysoikeuden. Auton hankintahinnan lisäksi myös auton huolloista, bensan ostoista ym. tehdyt vähennykset on silloin palautettava.

Yksinomaisen käytön vähennysrajoitukset eivät koske tavallisia pakettiautoja... "

Muutenkin jos ostaa auton nimenomaisesti taksitoimintaa varten, niin pitänee selvitellä autoveron vähennysedut yms.
Trafi.fi - Taksiautojen autoverotus

Jos taas ajaa vain vähän autolla joka olisi muutenkin, niin tällöinhän auton kiinteitä kuluja ei tarvitse huomioida. Sen takia mitkään teknarin laskelmat ei päde. Jos taas auto ostetaan erikseen taksiajoa varten niin tottakai silloin sillä ajetaan luultavasti enemmän kuin millään teknarin käyttötestiautolal jolloin km-hinta laskee.

Lisäksi tulee huomioda tietysti myös alv-vähennykset, ei vain maksettavaa alv:tä. ALV:hän on melkein kaikissa auton kuluissa (polttoaine, huollot). Taksitoiminnassa alv-rajan alle jääminen ei taida olla kovin kummoinen ero, kun myyntien alv on vain 10%, ja jos ei ole alv-velvollinen ei saa myöskään vähentää alv:tä.
 
Taksitoiminnassa alv-rajan alle jääminen ei taida olla kovin kummoinen ero, kun myyntien alv on vain 10%, ja jos ei ole alv-velvollinen ei saa myöskään vähentää alv:tä.
Tuossa on pikku ajatusvirhe. Kyse on liikevaihdosta. Ei arvonlisäverosta. Eli jos se alv-raja nyt tänä vuonna olisi vaikkapa kymppitonnin, olet alv-velvollinen koko vuodelta jos liikevaihto bruttona ylittää sen rajan.
 
Tuossa on pikku ajatusvirhe. Kyse on liikevaihdosta. Ei arvonlisäverosta. Eli jos se alv-raja nyt tänä vuonna olisi vaikkapa kymppitonnin, olet alv-velvollinen koko vuodelta jos liikevaihto bruttona ylittää sen rajan.
Kyllä, jos ylität alv-velvollisuuden rajan on sinun pakko ryhtyä alv-velvolliseksi (tosin on siellä ajarajahuojennus),

Mutta en ymmärrä miten alv-velvollisuuden alaraja ylipäätään liittyy lainaamaasi tekstiini? Taksitoiminnassa alv:n merkitys ei ole yhtä merkittävä kuin aloilla, joissa alv on 24% ja/tai vähennettäviä alv:ta tulee vähemmän ts. kuluja on vähemmän.
Kyllä ne kiinteät kulut täytyy jollain tasolla huomioida. Vaikka se taksiajo laskee sitä kilometrin hintaa kun kilsoja kertyy enempi kun sillon jos et ajaisi taksia vaan pelkästään omaa ajoa, niin se vaikuttaa arvonalenemaan absoluuttisena summana.
Siltä osin kun arvonmenetys muuttuu kilometrien mukana se ei ole kiinteä kulu (koska se ei ole kiinteä). Käytännössähän arvonmenetys on osin kiinteää ja osin muuttuvaa kustannusta (yksinkertaistaen x€ vuodessa + y€/km, jolloin x ei tarvitse huomioida). Kuten myös vaikka huollot.

Sitä kiinteää osaa (tai yksityisajojen aiheuttamaa osaa) ei kuulu huomioida kummastakaan.

Se on aika oleellinenkin tekijä jos miettii satunnaista taksiajoa, varmasti ei kannata Excelissä jos pistää muutaman tuhannen kilometrin taksiajot kantamaan auton kiinteistä kustannuksia, sen voi sanoa laskemattakin.
 
Viimeksi muokattu:
No sitten se ajatusvirhe olikin tulkintavirhe ja minun puoleltani :D
Tulkitsin tuossa tarkoitettavan että hikisellä 10% ALV:lla ei maksimi tulisi niin helposti vastaan kuin turskeammalla 24% verolla. Protip: kannattaa hankkiutua ALV-velvolliseksi. Myynnistä tilitetään se 10 pinnaa mutta ostoista saa vähentää 24.. Myös yritysasiakkaat tykkäävät kun kuitissa on vähennyskelpoista arvonlisäveroa. Hakee sitten huojennusta jos on tarpeen, eikä tarvitse bisniksiä hoidellessa miettiä pitäisikö vuoden viimeiset laskut päivätä vasta tammikuulle...
 
Alkoiko kukaan kuskiksi? Mersu ja mersun bensat ostettu jo verottomana? :D Toistaseks ollu aika mamupainoitteista Uberit joilla matkustanut Suomessa. Joku suomalainen insinöörikin toki joukossa.
 
Laskeskelin itse että ei mikään kultakaivos ole jos alkaa omalla n. 30 ke autolla noita ajamaan. Jollain tonnin pommilla ehkä.

Se 20 % on aivan liikaa.

Itseasiassa Uberin välityspalkkio on 25% nykyään, lisäksi yrittäjälle tulee esim. YEL maksettavaksi, taitaa lähteä 1400e ylöspäin vuositasolla jos uusi yrittäjä jos maksaa minimin, eli vähintään satanen kuukaudessa tuotakin maksettavaa vielä n.400e vakuutusmaksun lisäksi kuukaudessa, eli kuluja on noin 500e ennenkuin edes auto liikkuu, siihen päälle sitten vielä mahdolliset kännykäliittymän maksu, auton kuoletus (esim. 2000e autolle varmaan joku 100e kuukausi), pieni vara huoloille ja muille kuluille niin pitää tienata yli 1000e että pääsee edes nollatulokseen. Tuohon yltääkseen pitäisi todennäköisesti ajaa ainakin 40-50 tuntia, tuntituotto vaihtelee niin rajusti että vaikea suoraan sanoa tienaako tunnissa kuinka paljon.

Tietenkin tuntituottoa voi saada korkeammaksi jos ajaa myös niin sanotusti "huijaritaksia" eli menee sinne tolpalle silloin kun jonoja syntyy ja ottaa muita takseja korkeamman hinnan. Tietenkin tällöin tarvitsee hieman investoida myös taksimittarin, maksupääteen ym.. hankintoihin, mutta voi olla hyvä yhdistelmä jos alkuillasta ottaa kyytejä uberilla ja sitten tolpalta. Toinen on myös että jos sulla on ihan yritys pystyssä ei jokaista ajoa pakko ottaa uberin kautta jolloin tuottokin kasvaa.
 
Nooh YEL:ää ei ole pakko maksaa jos työtulo ei täyty. Itsellä ei täyty mutta taksihommien kanssa varmaan täyttyisi.

Vakuutus tuskin on noin kallis, mutta katotaan millanen tarjous ifiltä tulee. En viitsi jatkaa laskeskelua ennenkun sekin on selvä.

Toi on aika ikävää että Uberin provisio kasvoi. Se oli muutenkin jo ihan liikaa.

Isoin tekijä taitaa olla se alue jossa ajaa ja onko boonuksia. Muistelisin jossain ketjussa netissä olleen noita hintoja niin jossain kuopiossa joku ajeli 2000e vakuutusmaksuilla vuodessa kun pääkaupunkiseudulla jollain hienommalla autollla se voi taas olla lähempänä kymppitonnia. Jos vielä tulee tuo osa-aikaisille oma sopimus niin periaatessa ei varmaan paljon joudu normaalin vakuutuksen päälle maksamaan, mutta saa nähdä, kuluja tulee jokatapauksessa ainakin toistaiseksi sen verran että tuo yli tonni pitää jokatapauksessa kerätä jonka jälkeen olisi "voittoa".

Äkkiseltään tulee mieleen että parhaiten tuossa mahdollisuus saada jopa ihan kohtalainen voitto on siinä että miten saa auton arvonalenemisen ja kulut pidettyä kurissa. Eli vähän pitää tietä minkälaisen auton hankkii ja mahdollisesti pienemmät remontit pystyä itse tekemään ja ehkä aavistaa milloin kannattaa auto vaihtaa pois. Tietenkin käytettyjen autojenki kanssa osittain on tuuripeliä mutta osaavista käsistä minimoida tuota. Hankkia 3000e arvoinen auto vaikka 2000e ja sitten vuoden päästä kun siihen tulisi joku vika myydä se pois ostohintaan tai jopa pienellä voitolla viasta huolimatta. Jos ei täysipäiväisesti aja niin joku tämmöinen yhtälö on ihan mahdollinen kun kilometrejä ei kuitenkaan satoja tuhansia tule kuten uudella autolla normaalissa taksiliikenteessä.
 
Provisio 25% ja 10% alv, päältäjaoin 35% pois. Plus muut kulut jos valvonta pelaa verottajalla niin selittää oikein hyvin miksi Uberia ajaa laskutaidottomat.
 
Provisio 25% ja 10% alv, päältäjaoin 35% pois. Plus muut kulut jos valvonta pelaa verottajalla niin selittää oikein hyvin miksi Uberia ajaa laskutaidottomat.

No eiköhän se valkene myöhemmin sitten, toki myöhemmin myös nähdään onko sitä ajoa oikein sitten tavallisellakaan taksisuharilla että onko tuo nyt sitten vaikka normaalia työttömyysraha aparempi kuitenkin tai jos omat muut työasiat on semmoisia ettei pysty sitoutumaan rengin vuoroihin.
 
Onko täällä uber kuskeja? kiinnostaisi tietää kannattaisiko tuo oikeasti vai onko tosiaan noin vaikeaa mitä ketju antaa ymmärtää?
 
Onko täällä uber kuskeja? kiinnostaisi tietää kannattaisiko tuo oikeasti vai onko tosiaan noin vaikeaa mitä ketju antaa ymmärtää?

Tuskin ainakaan pelkkää uberia kannattaa, useampaa muuta palvelua + tolppa-ajoa satunnaisesti voisikin varmaan jo alkaa kannattaa mutta tuskin uberilla yksinään ainakaan leipää saa vaikka ajoa olisi kokoajan.
 
Laskutti 3500... -20% välityspalkkiota, -auton kulut, -alv:t, niin päästään verotettavaan tuloon. Siitä pois eläkemaksut ym. ja ennakonpidätys niin aika vähän jäisi rehellisellä taksarilla lapaan. Tässä ei taidettu kertoa montako tuntia autossa istui mutta uskoisin että enemmän kuin 38 h/vko.
 
Laskutti 3500... -20% välityspalkkiota, -auton kulut, -alv:t, niin päästään verotettavaan tuloon. Siitä pois eläkemaksut ym. ja ennakonpidätys niin aika vähän jäisi rehellisellä taksarilla lapaan. Tässä ei taidettu kertoa montako tuntia autossa istui mutta uskoisin että enemmän kuin 38 h/vko.

Toisin sanoen tuolla ajomäärällä ollaan lähellä sitä tilannetta että jos yksin asuu kotona saa enemmän tukia kun ajamalla yli 38h uuberia. Tuo provikka muuten uuberilla taisi olla 25% ellei ole jo laskettu muiden mukana. Eli neljännes lähtee heti pois, verot, eläkemaksu , vakuutus ja auton muut kulut.. Tietenkin jos jotain muuta tuloa keksii tuon lisäksi joko taksiin tai muuhun liittyvää jotain voikin tienata mutta ei todennäköisesti pelkästään tuolla.
 
Jos jotakuta kiinnostaa hommata taksilupa, se kannattaa tehdä nyt, koska on epävarmaa, säilyykö Bernerin uudistukset tällaisena vielä jatkossakin. Nykyään ei siis tarvitse käydä edes taksikurssia eikä paikallistuntemusta testata enää kokeessa. Koe maksaa 100 € ja kortti 45 €. Kokeessa on 30 monivalintakysymystä joista 8:aan saa vastata väärin.
 
Lisäksi menee verot ja auton vakuutukset on sitten ihan eri tasoa kuin normaalisti
Jos harjoitat taksitoimintaa toiminimellä, saat toki vähentää kulut pois toiminnasta ja verot maksetaan sitten viivan alle jäävän osuuden mukaan yleensä ennakkoverotuksena, ellei halua maksaa niitä seuraavana vuonna mätkyjen muodossa pois. Eli jos ajat 10000 eurolla vuodessa ja kulut siitä on 6000 €, maksat verot 4000 eurosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Viestejä
4 538 092
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom