Tyttären Ryzen ei käynnisty

Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
37
Moro,

miten lähteä hakemaan vikaa seuraavanlaisen oireen pohjalta:

Konettä käynnistäessä lähtee tuulettimet pyörimään. Ledit syttyvät emolevyllä ja näytönohjaimen ledi alkaa hitaalla syklillä vilkkumaan. Mutta mitään ei tapahdu, ei BIOS piippiä, eikä näytölle tule singaalia.

Ihan yhtäkkiä kone meni tähän tilaan. Se eilen illalla käynnistyi ja tytär siirsi levylle pelejä netistä. Yhtäkkiä se vaan sammu ja ei enää etene yllä kuvattua pidemmälle.

Kone on itse kasattu ja palvellut jo lähes kaksi vuotta (noin). Kokoonpano:

EVGA E2 650W virtalähde
ASUS Primo X370-Pro emolevy
Ryzen 1600X
Kingstonin muistit (mallia en muista)
SSD ja 1TB HDD
1050Ti ASUS Näytönohjain

Puuttukohan jotain....
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 902
Ota kotelo auki,irroita näyttis ja laita uudelleen kiinni.
Katso myös samalla kaikki piuhat.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 459
Muistit ja näyttis kannattaa käyttää irti ja putsailla liittimet. Ja kannattaa resetoida bios asetukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Näyttö, väärä inputti käytössä.
Näytön johto irti tai huono.

Kannattaa tarkistaa, kerrotusta huolimatta.

Minun mieltä kone kuulostaa käynnistyvän normaalisti, joku pikkujuttu vain ongelmana.
 
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
37
Kokeiltiin BIOS resettiä. Ei vaikutusta. Ei käynnisty edes BIOSiin saakka.
Piuhat kiinni, näyttis ja muistit irrotettiin. Ei vaikutusta.
Mittasin jännitteitä mitä tulee emolle / näyttikselle. 5V ja 12 V piuhoja löyty. Jännitettä tulee.
Voiko emolevy hajota näin totaalisesti?
Vai onko prosessori ottanut lopputilin?

Tytär otti pari videota siitä koneesta.
 

Liitteet

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 770
Tuo eka video siis seonneesta koneesta? Sehän on winkkarissa ja tulee graffavirhettä.

Sanoisin että todennäköisin syyllinen on hajonnut näyttis.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 459
Kyllä tuo eka video viittaa hajonneeseen näytönohjaimeen. Onko sinulla toista korttia mitä voisit kokeilla koneeseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 591
Näyttiksen lisäksi kannattaa myös muisteilta poistaa kaikki kellot. Eli muistit 2133MHz vakauden testauksen ajaksi.
 
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
37
Kiitos lisävinkeistä.

Otin näyttiksen pois, ei kuulu kuitenkaan biossista beep. Pitää jostain kaivaa toinen näyttis. Vanha löytyis varmaan pojan vanhasta koneesta.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
37
Näyttiksen vaihto ei auttanut...
Emolevy täytynee vaihtaa seuraavaksi.
Mikäs nyt on hinta-laatusuhteella hyvä ostos ajatellen Ryzen 3-sarjaa?

Itsellä on Strix x470, joka nykyään verkkokaupassa maksaa satasen enemmän kuin mitä itse maksoin :(

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Kannattaa kokeilla vielä käynnistää biossiin ilman ssd:tä ja kovalevyä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Itsellä vähän vastaava ongelma aikanaan ja ongelman korjaus oli se että otin prossun irti emosta ja käynnistin sen. Laitoin prossun takaisin ja volá kone heräsi henkiin. Mystinen vika joka ei ole tullut uudestaan siihen emoon. Kokeileppa myös muistikampojen paikkojen vaihtoa jne.
 
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
37
Hyvä testata kaikki temput jussina, kun ei ole kaupat auki :D

Seuraavaksi levyt irti ja sitten muistikammat. Prossu viimeisenä. Kiitos vinkeistä!

Täytyy vielä kerran kiittää tätä saittia. Kyllä on hienoa että saa apuja ja on paikka missä asiantuntijoita löytyy !

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Kokeile ottaa virtajohto virtalähteestä irti +näytön virtajohto ja anna olla muutaman minuutin. Mulla oli tuollainen vika ihan vasta, että kone ikäänkuin lähti päälle, mutta näytölle ei tullut kuvaa. Mulla oli siis silleen, että displayportilla ei saanut kuvaa ruutuun, mutta muistaakseni hdmi piuhalla toimi, jokatapauksessa tuolla ylläolevalla neuvolla alkoi toimimaan myös displayportin kautta.

DisplayPort suddenly not working.

edit: tuo bluescreeni kyllä vähän vihjaa, että jossakin muualla ku displayportissa on vikaa.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 770
Niin ja bios nollauksen lisäksi se perinteinen patteri irti. Eli virtajohto irti ja emon patteri pois 15min jonka jälkeen uusiksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
https://bbs.io-tech.fi/attachments/whatsapp-video-2019-06-21-at-13-28-43-mp4.241112/
Aika selvä näytönohjainvika tuo on jos ei kellotukset ole tapissa.
Toki jos ohjain huonosti liittimessä voi saada huonosti virtaa.
Jos näytönohjaimessa on lisävirtaliitin täytyy se kytkeä.
upload_2019-6-22_15-51-28.jpeg



Ohjaintahan voi kellottaa ohjelmallisesti, kokeile vikasietotilassa. Jos on jokin kellotusohjelma asennettu.
https://www.howtogeek.com/107511/how-to-boot-into-safe-mode-on-windows-8-the-easy-way/

How To Over Clock GTX 1050 ti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
481
Googlen mukaan emolla on tayspitkiä PCI-E paikkoja, enemmän kuin vain yksi. Ei olisi eka emo, jossa se (täyspitkä) PCI-E paikka #1, sanoo jossain vaiheessa poks. Näin meikäläisen vanhassa konessa aikoinaan kävi, "korjasin" vian laittamalla näytönohjaimen (tayspitkään) paikkaa #2.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Mittasin jännitteitä mitä tulee emolle / näyttikselle. 5V ja 12 V piuhoja löyty. Jännitettä tulee.
Siellä pitäisi olla muitakin jännitteitä.
Ja sitten kone ei aloita POSTausta jos poweri ei anna Power_good signaalia.

Eli jos mahdollista niin kyllä se olisi hyvä kokeilla toistakin poweria koneeseen.
 
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
37
Kokeilin kaikkea, näyttis irti, toiseen paikkaan, prosessori irti, .... Kaikkea mitä listalle tuli. Steppi kerrallaan.

Lopulta myös Power irti ja sitä mittailin. Eihän ne mitään anna jos ei ole kii emolevyssä.

Kasasin koneen ja ajattelin että revin omasta koneesta powerin. Päätin kokeilla tuleeko USB liittimeen sähköt.

Tuli. Kone käynnistyi. Vanhoilla komponenteilla, toki BIOS resetoituna. Eli Power epäilyn kohteena?



Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Tai jokin liitos oli löysällä ja uudelleenkytkennän jälkeen otti kontaktia. :)
Vaikuttaa vahvasti siltä että olis ollut joku liitin löysällä. Epäilen virtalähteen vikaa kyllä suuresti kun noi TTL:n jännitteet on aika tarkkaan rajattu. Toki voi olla siitä huolimatta mutta hyvä juttu on se että muuten laite pelittää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Aika hyvin tuo on nyt paikannettu virtalähteeseen. Modulaarisessa virtalähteessä unohtuu suht usein tarkistaa oliko piuha kunnolla kiinni virtalähteen päässäkin. Voi hivuttautua irti ajan mittaan, jos ei naksahtanut perille saakka kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 822
Viestejä
4 290 258
Jäsenet
71 736
Uusin jäsen
valesor

Hinta.fi

Ylös Bottom