Työkalut ja muut vehkeet

Äärimmäisen helppo suositella näitä Silent kompuroita nykyään. Ainoa mikä jäi vähän kaivelemaan, ettei saanut mahtumaan sopivaan koloseensa sellaista 4 moottorin ja 100 L versiota ja tyytyminen on nyt tähän. Siis tämä on suorastaan järkyttävän hiljainen vehje. Samat paino ja koko molemmissa.
Nämä silent-kompurat ovat kyllä mukavia. Itsellä on Stahlwerkin 12 bar versio jossa vieläpä moottorille 2 nopeutta.
Tuo 12 bar vs 8 bar antaa mukavasti lisäpotkua ja käyttöaikaa pienestäkin säiliöstä.

Nyt tosin näytti että Stahlwerkillä ei ole enää kuin 10 bar versioita, joista halvin on 50l 2.9kW 500L/min 400 eur versio. Tuo vois olla itsellä kärkikahinoissa jos olisin uutta katselemassa.
 
Ei kestäny enää hermot tuon vanhan kompuran kanssa, kun piti vain vähän järjestää puhallusta raivaussahat kaasarin puhdisteluun autotallissa. Tuollainen Strongline hihnavetoinen 3 hp ollut muutaman vuoden ja sanoisin, että kyllä sillä täytyy käytännössä ylittyä 100 dB raja, vaikka vähemmän luvataankin. No kävin hakemassa Stanleyn 3 hp silent version, jossa taitaa jopa alittua sen luvattu 64 dB ja se ei juurikaan enempää metelöi kuin Teston naulain kompura, joka on 350 W tehoinen ja sillä taisi olla peräti alle 60 dB. Tuo Stanley tuottaa hieman vähemmän, eli oliskohan 320 L vs Strongline 360 L ja paine on vain 8 bar vs 10 bar. No tuon verran täytyi tinkiä, mutta nämä on todella kuin eri planeetalta mukavuuden suhteen ja ei ollut edes mitenkään hinnankiroissa.
Tuo lähti siis kirpparille.


Ja tilalle otin tämän, joka taitaa olla täsmälleen sama kone, kuin löytyy IKH lta Strongline nimellä 80 € kalliimmalla.


Äärimmäisen helppo suositella näitä Silent kompuroita nykyään. Ainoa mikä jäi vähän kaivelemaan, ettei saanut mahtumaan sopivaan koloseensa sellaista 4 moottorin ja 100 L versiota ja tyytyminen on nyt tähän. Siis tämä on suorastaan järkyttävän hiljainen vehje.

Nämä silent-kompurat ovat kyllä mukavia. Itsellä on Stahlwerkin 12 bar versio jossa vieläpä moottorille 2 nopeutta.
Tuo 12 bar vs 8 bar antaa mukavasti lisäpotkua ja käyttöaikaa pienestäkin säiliöstä.

Nyt tosin näytti että Stahlwerkillä ei ole enää kuin 10 bar versioita, joista halvin on 50l 2.9kW 500L/min 400 eur versio. Tuo vois olla itsellä kärkikahinoissa jos olisin uutta katselemassa.
Tämä olisikin ollut täydellinen valinta, jos olisi jostain löytynyt. Pitkään mittasin noita 4 moottorin ja 100 L, mutta kun ei mahtunut, niin ei mahtunut. Näissä taitaa saatavuus kohta muuttua ja tulee parempaa mallia kohta saataville ja nuo vanhat mölytoosat tulee poistumaan kokonaan markkinoilta.
Tuo Stanley näkyi olevan Julalla jo 299 € nettimyynnissä, niin ei oikein enää ymmärrä, miksi ostaisi noita mökäpönttöjä enää.
 
Tämä olisikin ollut täydellinen valinta, jos olisi jostain löytynyt. Pitkään mittasin noita 4 moottorin ja 100 L, mutta kun ei mahtunut, niin ei mahtunut. Näissä taitaa saatavuus kohta muuttua ja tulee parempaa mallia kohta saataville ja nuo vanhat mölytoosat tulee poistumaan kokonaan markkinoilta.
Tuo Stanley näkyi olevan Julalla jo 299 € nettimyynnissä, niin ei oikein enää ymmärrä, miksi ostaisi noita mökäpönttöjä enää.

Vertailitko mitä eroa on Stanleyn Fatmaxin ja Siltekin välillä ?

@matthew Stalhwerkkia ei taida suoraan Suomesta saada ?
 
Suoraan Stalhwerkiltä vai mistä ? Itsellä jäi tilaamatta kun näytti toimituskuluiksi jotain 100-200€ väliin aikanaan.
Suoraan Stahlwerkiltä, 200 euroa näytti nyt tosiaan rahtikuluiksi tuolle linkatulle stahlwerkin kompuralle.

Omani tuli joku vuosi sitten näköjään 29 euron postikuluilla mutta se on vain 1.5kW ja mahdollisesti alle 30kg jolloin pakettifirmoja on enemmän ja halvemmalla.
 
Vertailitko mitä eroa on Stanleyn Fatmaxin ja Siltekin välillä ?

@matthew Stalhwerkkia ei taida suoraan Suomesta saada ?
Fatmaxin pitäisi olla "PRO" vs Siltek ja tuossa Fatmaxissa on 2 kpl 1,5 hp moottoria ja 320 L vs 240 L imupuollelta. En noista muuten kyllä ymmärrä, mutta tuo Siltek näyttää samanlaiselta sylinteri muodoltaan kuin ne ensimmäiset oli näissä silent versioissa aikanaan ja tuo Fatmax on jotain muuta. Ihaniin siinä olisi joku erillinen "intercooleri" ritilöinti. Eniveis nuo 2 moottoria saattaisi jäähtyä paremmin, jos jauhaa pidempäänkin putkeen. No vähän on tietoa ja varsinkin kokemusta vielä toistaiseksi.
Tällaistahan mä mittailin moneen kertaan, mutta ei saanut tiloja järkeiltyä noin pitkällä säiliöllä mihinkään niin, ettei olisi tiellä ja muutenkin tuollainen vajaa 100 kg paino olisi kohtuu rajoittava tekijä mihinkään siirtelyyn.

 
Viimeksi muokattu:
Fatmaxin pitäisi olla "PRO" vs Siltek ja tuossa Fatmaxissa on 2 kpl 1,5 hp moottoria ja 320 L vs 240 L imupuollelta. En noista muuten kyllä ymmärrä, mutta tuo Siltek näyttää samanlaiselta sylinteri muodoltaan kuin ne ensimmäiset oli näissä silent versioissa aikanaan ja tuo Fatmax on jotain muuta. Ihaniin siinä olisi joku erillinen "intercooleri" ritilöinti. Eniveis nuo 2 moottoria saattaisi jäähtyä paremmin, jos jauhaa pidempäänkin putkeen. No vähän on tietoa ja varsinkin kokemusta vielä toistaiseksi.
Tällaistahan mä mittailin moneen kertaan, mutta ei saanut tiloja järkeiltyä noin pitkällä säiliöllä mihinkään niin, ettei olisi tiellä ja muutenkin tuollainen vajaa 100 kg paino olisi kohtuu rajoittava tekijä mihinkään siirtelyyn.


Juu. Siltek näyttääkin hieman "halvemmalta". Minulla on ollut uuden kompressorin osto työlistalla jo vuoden tai kaksi :D Nykyisessä ei muuta vikaa kuin infernaalinen meteli (ei pysty ilman kuulosuojaimia käyttämään ja kuuluu naapuriin asti) ja ikää on 15vuotta. Pystymalli sopisi paremmin kun tilaa on hyvin rajallisesti ja sellaisen saisi hyllyn alle alimmat poistamalla. Melko korkeita ne kyllä ovat ~90cm (50l). Joutuu myös toisinaan vetämään ulos niin kevyt=parempi.

Jos viitsit niin olisi kiva tietää tuon ostamasi Stanleyn mitat tai lähinnä se syvyys eli pituus ja sama mitta ilman vetokahvaa eli vain kompuran pituus. Netti tarjoaa vain pakkauksen kokoa.
 
Juu. Siltek näyttääkin hieman "halvemmalta". Minulla on ollut uuden kompressorin osto työlistalla jo vuoden tai kaksi :D Nykyisessä ei muuta vikaa kuin infernaalinen meteli (ei pysty ilman kuulosuojaimia käyttämään ja kuuluu naapuriin asti) ja ikää on 15vuotta. Pystymalli sopisi paremmin kun tilaa on hyvin rajallisesti ja sellaisen saisi hyllyn alle alimmat poistamalla. Melko korkeita ne kyllä ovat ~90cm (50l). Joutuu myös toisinaan vetämään ulos niin kevyt=parempi.

Jos viitsit niin olisi kiva tietää tuon ostamasi Stanleyn mitat tai lähinnä se syvyys eli pituus ja sama mitta ilman vetokahvaa eli vain kompuran pituus. Netti tarjoaa vain pakkauksen kokoa.
Korkeutta n 61 cm, pituus n 75 cm ja leveyttä n 30 cm. Taisi mahtua jopa vähän pienempään tilaan, kuin tuo vanha Strongline, mutta sen vaatima ääniavaruus on kadonnut täydellisesti ja äärimmäisen tyytyväinen muuten, mutta pieni downgreidaus tuli ilmamääriin. Käytännön merkityksestä en tosin ole ihan varma, että tuleeko edes huomattua. Jos tämä vain kestää, niin kohtuu voittaja fiilis on päällä.
 
Korkeutta n 61 cm, pituus n 75 cm ja leveyttä n 30 cm. Taisi mahtua jopa vähän pienempään tilaan, kuin tuo vanha Strongline, mutta sen vaatima ääniavaruus on kadonnut täydellisesti ja äärimmäisen tyytyväinen muuten, mutta pieni downgreidaus tuli ilmamääriin. Käytännön merkityksestä en tosin ole ihan varma, että tuleeko edes huomattua. Jos tämä vain kestää, niin kohtuu voittaja fiilis on päällä.

Onko tuo 75cm kahvalla vai ilman ?
 
Ilman kahvaa ja se on helppo ottaa irti tuosta, kun on ruuvikiristeinen.

Kiitos vaivannäöstä. Yllättävän iso laitos. Täytyy illalla mittailla muutaman oluen kera saisiko jonnekin tuollaisen mahtumaan ja muutenkin tarkastella tarjontaa. Epäilen että päädyn johonkin pienempään pystymalliin. Nuo 50litraiset pystytkin ovat aika isoja ja käyttö kuitenkin edelleen hyvin kevyttä. Pistepuhallinta olisi joskus kiva käyttää.
 
Penkki/pylväsporakone pitäs kattoa, akkumakitalla aika tympeä kairailla 20-25mm reikiä teräkseen ja oksaporalla puuhun. Onkohan noissa halvemmissa yhtään isoja eroja? Minimikierrokset kannattanee olla luokkaa 200rpm, jotta 25mm reikäsaha vielä menee.
Käytettynä varmaan parhaat löydöt jos sattuu joku vanha kohdalle?
 
Penkki/pylväsporakone pitäs kattoa, akkumakitalla aika tympeä kairailla 20-25mm reikiä teräkseen ja oksaporalla puuhun. Onkohan noissa halvemmissa yhtään isoja eroja? Minimikierrokset kannattanee olla luokkaa 200rpm, jotta 25mm reikäsaha vielä menee.
Käytettynä varmaan parhaat löydöt jos sattuu joku vanha kohdalle?
On niissä kinuskeissakin eroja esim pinolin väljyydessä.
Jos mahdollista niin kannattaa laittaa 3-vaihekone, karsii surkeimmat rimpulat pois.

Jos tonnilla sattuu eteen vanha vaihteistollinen Arboga niin kannattaa ostaa, tyypillisedti hinnat kyllä lähempänä kahta tonnia.

Jos budjetti kestää niin kiinalainen porajyrsin on melko samantasoinen kuin nuo vanhat ruotsalaiset pylväsporakoneet ja sillä voi vähän jyrsiäkin.
 
On niissä kinuskeissakin eroja esim pinolin väljyydessä.
Jos mahdollista niin kannattaa laittaa 3-vaihekone, karsii surkeimmat rimpulat pois.

Jos tonnilla sattuu eteen vanha vaihteistollinen Arboga niin kannattaa ostaa, tyypillisedti hinnat kyllä lähempänä kahta tonnia.

Jos budjetti kestää niin kiinalainen porajyrsin on melko samantasoinen kuin nuo vanhat ruotsalaiset pylväsporakoneet ja sillä voi vähän jyrsiäkin.
Uusista vaikutti puuilon 1100w tamforce spekseiltään ihan ok vehkeeltä vaikka onkin vaan 240v laite.
Pitää tosiaan kyttäillä noita käytettyjä, jos kävelisi vammaksen amo, arboga tjsp vastaan :thumbsup:
 
Uusista vaikutti puuilon 1100w tamforce spekseiltään ihan ok vehkeeltä vaikka onkin vaan 240v laite.
Pitää tosiaan kyttäillä noita käytettyjä, jos kävelisi vammaksen amo, arboga tjsp vastaan :thumbsup:
pinolin iskupituus noissa halpiskinkeissä on yks selkee huonous, esim tuossa 1100w tamforcessa 80mm vs jotain 130mm Arboga-sukuisissa. Pienemmälläkin pärjää mutta tarkoittaa pöydän veivaamista jatkuvasti ylös alas kappaleen muodon ja poranterän pituuden mukaan.

Cormakilla on jotain vähän kunnollisemman näköisiä kiinamallejakin, esim:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 079
Viestejä
5 239 763
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom