• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
946
Pouhelinmyyntityö pitäisi lailla kieltää.

Ei rasita vaan puhelinmyyjiä, vaan myös loppuasiakkaita, joille soitetaan.

Minkälainen palkka oli. Pystyitkö lainkaan säästämään? Suomessa karenssit aivan liian pitkät. Hae jostain lääkäriltä masennustodistus/burnoutlappunen niin ehkä se höllentää te-toimiston keppiä.
Viime vuonna tuli vajaa 1500e/kk, tänä vuonna alle 1000e (palkkamalli huononnettiin). ja omasta firmasta tuli vajaa tonni vielä viime vuonna
Säästöjä ei ole, rahat on aika lailla kaikki, meillä ei myöskään ollu työterveyttä, joten nuo mun 2 viimestä lääkärikäyntiä meni mun piikkiin, ja mulle ei maksettu sairaslomarahoja, ja palkka oli puuttellinen, en voinut maksaa noita. Ulosotossa käytännössä.
No kuiteski kun lähin niin tuli lomarahat, niin sain nuo maksettua, mutta lyhentelin vanhoja velkoja, joten ei tuosta jääny käteen kun ens kuun vuokra+laskut ja ruokarahaa ehkä 1kk.

Hain jo yhen burnout lappusen, mutta se loppu jo ja tuo mun lopullinen irtisanominen tuli niin yhtäkkiä, että en esimiehelle voinu selittää, että mun terveys on huono.
Sisäilma oli myös huono tuolla, olin kuumeessa lokakuussa 3viikkoa ja mulle ei tullu palkkaa ollenkaankun en soittanut tarpeeksi, eikä myöskään sairaslomarahoja.
mun mielestä mua kyllä kiusattiin tai jotain, kun olin ihan ok työntekijä sinänsä, mutta nuo kovat paineet alko keittään, ja toki kun ei maksettu noita rahoja, sain kyllä ne myöhemmin, mutta siitä jäi puuttumaan muutama päivä, soitin vitun monta kertaa sinne toimistosihteerille...

Ja lopuksi kun se soitti takas mut oli jo lempattu pihalle ja se kerto, että minä ite halusin lähteä, jaaha, mitenhän tuo oli ja muuta helvetin sontaa tulin sairaaksi sen kuulemisesta, ei mitään järkeä.
Siis miksi olen töissä jossa koen uhkailua ja turvattomuuttaa, kiusaamista ja kaltoin kohtelua, emt, onneksi loppu.
Nyt on vaan kysymys potkittiinko mut vai lähinkö ite, eli siis mut pakotettiin sanomaan, että haluan itse lähteä.
Mitenhän ne myyjät ja pari muuta, esim 2 esimiestä potkittiin pihalle just 2 viikkoja ennen mua, ja toinen niistä oli mun helvetin hyvä työtoveri.
Siis mitä vittua, suomessa on työpaikkakiusaamista, työhön pakottamista, lähestulkoon orjuutta, ihmiskauppaa,....

tätä koin töissä. No huomenna yhteyttä työkkärin ja selitellä, pitää kaivaa se kesäkuun burnout lappunen jostain, olin 3,5viikkoa unettomuuden/uupumisen takia pois.
Tuo ois ollu taas edessä ja mun työkunto ei edellyttänyt että oisin ollu töis, jatkuva 37,2 tms kuume ja se kesti 7 viikkoa, lisäksi meillä olis suurin osa uskovaisia jotka, ei ottaneet koronarokotetta, joten koko ajan pelko miten käy.

Firmahan oli noita lestadiolaisten remonttifirmoja, työ oli ihan ok vielä kun myytiin aurinkopaneeleja, mutta kun vaihettiin nimi ja alettiin myymään jotain 40v vanhalla ikkunamerkillä ikkunoita törkeään ylihintaan ja kauppa ei käynyt, mutta ovi kävi, porukkaa tuli ja meni, osa oli todella rasittavia, osa toki ihan mukavia, tulin sairaaksi :(
Vanhassa firmassa oli kunnon esimies joka sanoi, että firma voi irtisanoa, ettei tuu karenssia, eli reilu peli ja kaikki teki kauppaa, tuon veto-stopin tulon jälkeen kaikki men vituks.

tyhmähän mä oon, mutta kun valitettavasti näin sisäsiittoisena suomalaisena en ole välttynyt näiltä pään ongelmilta. eli mun syy on se kun olen syntyny vaan hullun geeneillä tms.

jo mut silti koodannu käyttiksen pariinkiin pieneen sulautettuun laitteeseen, no paska mut eniwei. jos noita samoja hommeleita kattelis taas, mutta mun pakko kait selvittää taas uudestaan lekurissa tää adhd mahdollisuus ja yritän täs näprätä kotona koodia taas, hyvin tää maistuu vaikka vähän tuskasta väliin. mut menee aikaa, jos mahdollisesti joutuu jotain lääkkeitä napsiin, oishan tää luxusta, jos pää pysyis terveenä ja selkeänä eikä jatkuvasti tulis uupumusta.
Tunnen pari asiantuntija-alalla olevaa joilla on vähän samaa kun mulla, mutta pystyy tekeen noita töitä, pitää ite selvittää tuo eka ja siihen menee aikaa ja rahaa, ja toki opiskelua tms, ei sitä karenssilla ollessa tehdä.

viimeinen sana perkele!

E: korjasin vähän virheitä lisäilin jotain uutta, joo nukk kohta, miettiny mitä selittelen tuonne TE toimistoon, ja toki miten uskallan soittaa sinne firman palkanlaskentaan, kun tarvii niitö lappuja, joita ei ole lähetetty, todennäköisesti saan taas hermoromahduksen, erkele.
toki ymmärrän firmaa, olin aika jees mies kuitenkin töissä, eihän ne musta olis halunnee luopua, silti palkka oli umpisurkea ja palkkamallia muutettiin muutaman viikon välein ja luvattiin ties mitä bonusta, mutta sitä ei maksettu ja osa palkasta maksettiin lahjakorteilla, en tiedä onko se lain mukaan sallittua mut mut, mutta kun ei ole terveyden puolesta ja turvallisuuden puolesta mahdollisuutta jatkaa, toki tuo koronakin leves töissä kun ne peevelin hihhulit eivät kaikki ottanee sitä rokotetta, puhui jostain salaliitosta tms, ihme soopaa.
 
Viimeksi muokattu:

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
tyhmähän mä oon, mutta kun valitettavasti näin sisäsiittoisena suomalaisena en ole välttynyt näiltä pään ongelmilta. eli mun syy on se kun olen syntyny vaan hullun geeneillä tms.
Eipä siihen tyhmyyttä tai sisäsiittoisuutta tarvita, että saa päähänsä ongelmia. Oman kokemuksen perusteella piisaa, kun ymmärtää edes vähän siitä mitä tässä maassa tapahtuu. Rakentellinen työttömyys on tosiasia, samoin kuin pahoinvointijärjestelmän jokaiseen portaaseen sisäänrakennettu korruptio. Harvassa ovat ne rehelliset asiat, joilla voi itsensä tässä maassa elättää, varsinkaan jollei ole sattunut syntymään kultalusikka perseessä. Voimia.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
946
Eipä siihen tyhmyyttä tai sisäsiittoisuutta tarvita, että saa päähänsä ongelmia. Oman kokemuksen perusteella piisaa, kun ymmärtää edes vähän siitä mitä tässä maassa tapahtuu. Rakentellinen työttömyys on tosiasia, samoin kuin pahoinvointijärjestelmän jokaiseen portaaseen sisäänrakennettu korruptio. Harvassa ovat ne rehelliset asiat, joilla voi itsensä tässä maassa elättää, varsinkaan jollei ole sattunut syntymään kultalusikka perseessä. Voimia.
No joo, mutta se on aika tosiasia meillä suvussa, en ole kultalusikka suussa syntynyt, mutta kyllä mulla tietyntyyppistä sitkeyttä silti on, eiköhän tästä selvitä.
Mutta veli on pahalla hapella ollu viimeiset 10v, juopotellu yms, hänellä on paha persoonallisuushäiriö tai vastaava ja en pysty hänen kanssa enää olemaan, joutuin rakkaan harrastuksenkin lopettamaan, kun se häiritsi työntekoa, samoin yks sisko ollu näiden ongelmien takia työkyvyttömänä.

Ja valitettavsti yksi päätti päivänsä noin vuos sitten oman käden kautta. Oikeastaan sen jälkeen mullakin alko alamäki, meni ehkä 1kk ja pysyin lujana, sitten romahdin, mutta tein töitä kyllä, tai no 2 uupumus casea, viime kesänä tosiaan melkein kk. Kaiken kukkuraksi tässä meidän kerrostalossa, jossa asun tuli lutikka ongelma, mun naapuri jostain syystä niitä sai itelleen, joutuin jäämään tekeen kotoa töitä etänä sen takia kun ne pelkäsi että ne leviää töihin, ja just sattu tuo yllämainittu, en saanu mistään apua, jouduin osan huonekaluja hävittään ja eihän mulla ollu rahaa ostaa uusia, piti ottaa iso laina.
ois ehkä voinu muuttaa, mutta en halunnu kun hyvä paikka muuten.

Suurin huoli tässä nyt että jaksaa, ja se että "kuntoudun" uudestan uuten työhön, mikä se nyt onkaan. tarkoitus oli ehkä ottaa 1-2kk "lomaa" ja sitten uutta, mutta kun kävi näin niin tässä menee pitempään, karenssi vaan pahentaa asiaa, ei yhtään auta työnhakuun.
Ja toisaalta tuo törkeän julma ja asiaton kohtelu töissä kun loppu, henkinen kunto ja hermoromahdus, joops, onneksi sentään työhakemukseen ei näitä tarvi selittää, eikä varmaan haastattelussakaan, toivottavasti tuossa ensi vuoden alussa, alkukeväästä olisi jotain duunia. Mutta suuri arvoitus mitä alan tekeen, TE toimisto pitäisi joustaa ja auttaa. opiskely/itseopiskelu mielessä ja piti aloittaa, mutta pakko vähän huilata perkele.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@tenux

Valitettavasti Kelasta on inhimillisyys kaukana ja he katsovat kylmästi vaan papereita ja jos työpaikalta lähteminen katsotaan työtekijän syyksi, silloin tulee väistämättä karenssia.

Mutta muista myös se, että sinun tiliotteesi katsotaan 3kk ajalta ja sen mukaan myös tekevät kaikki laskelmat.

Älä unohda, että sinulle pitää jäädä karenssista huolimatta tietty määrä rahaa kuukausittain normaaliin toimeentuloon, ja kunnan sosiaalitoimistosta tulet saamaan täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea vuokran- ja sähkönmaksuun siihen saakka kunnes olet selvinnyt karenssista.

Ole heti yhteydessä Kelaan sekä kunnan sosiaalitoimistoon, jotta saat tiedon mitä kaikkia papereita tarvitset asian vireille saamiseksi, koska päätöksenteko on joka tapauksessa hidasta.

Joudut kuitenkin ihan ensiksi hakeutumaan työttömäksi työnhakijaksi ennen kuin mikään asia liikahtaa mihinkään suuntaan, ja sinuna menisin heti tämän jälkeen lääkärille keskustelemaan asiasta ja saamaan mahdollisesti sairaslomatodistuksen nykyisestä elämäntilanteestasi jos koet olevasi työkyvytön.

Töihin tai koulutukseen on ihan turha mennä jos on burnout päällä. Tärkeintä on selvittää asiat oman itsensä kanssa ja vasta sitten alkaa laittamaan uudestaan matoa koukkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
946
@tenux

Valitettavasti Kelasta on inhimillisyys kaukana ja he katsovat kylmästi vaan papereita ja jos työpaikalta lähteminen katsotaan työtekijän syyksi, silloin tulee väistämättä karenssia.

Mutta muista myös se, että sinun tiliotteesi katsotaan 3kk ajalta ja sen mukaan myös tekevät kaikki laskelmat.

Älä unohda, että sinulle pitää jäädä karenssista huolimatta tietty määrä rahaa kuukausittain normaaliin toimeentuloon, ja kunnan sosiaalitoimistosta tulet saamaan täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea vuokran- ja sähkönmaksuun siihen saakka kunnes olet selvinnyt karenssista.

Ole heti yhteydessä Kelaan sekä kunnan sosiaalitoimistoon, jotta saat tiedon mitä kaikkia papereita tarvitset asian vireille saamiseksi, koska päätöksenteko on joka tapauksessa hidasta.

Joudut kuitenkin ihan ensiksi hakeutumaan työttömäksi työnhakijaksi ennen kuin mikään asia liikahtaa mihinkään suuntaan, ja sinuna menisin heti tämän jälkeen lääkärille keskustelemaan asiasta ja saamaan mahdollisesti sairaslomatodistuksen nykyisestä elämäntilanteestasi jos koet olevasi työkyvytön.

Töihin tai koulutukseen on ihan turha mennä jos on burnout päällä. Tärkeintä on selvittää asiat oman itsensä kanssa ja vasta sitten alkaa laittamaan uudestaan matoa koukkuun.
Soitin työkkäriin ja ei tuota virkailijaa oikein mikään kiinnostanyt, liekkö ollut kynsien meikkaus kesken tms.
No sanoi, että asiantuntija soittaa mulle takas 5pv päästä, ja näköjään olen ollu jo ilmoittautunu te toimistoon.
Mua vituttaa vaan tuo prosessi, josta sairastuin ja haitannu tässä uuden hakemista ja haittaa todennäköisesti vielä kuukausia.

Se työkkärin muija sanoi kans että lääkärille yhteyttä. En mä nyt oikeastaan sairas ole, pää ei toimi kunnolla. tai no toimii nyt paremmin, oon tässä jo kk ajan lepäillyt ja saanut nukuttua kunnolla kuukausiin. Mutta yks asia mua tosian mietityttää, jos mulla jokin henkinen vika todetaan päässä, miten helvetisti se maksaa tutkia ja saa oiket lääkkeet tähän, ja onko vikaa, kun ei tiedä. Sisko sano ainakin, että meidän suvussa todella paljon tätä ongelmaa ja nukkuminen ja unen saanti aina vaikeaa.

Rahaa on sentään, otin tyhmänä tuommoisen vip lainan, no maksoin vanhoja velkoja takas, ja maksettiin mulle sentään lomaraha töistä, mutta ei palkkaa, koska en saanut soitettua tarpeeksi. tuo raha riittää noin 1-2kk hyvin ilman tukiakin. eli 3kk tiliotteella näkyy laina, ja siitä perään velanmaksu.
visa pitää kyllä maksaa tyhjäksi, mutta siellä ei suurta summaa ole (mun tili op, mutta myös s-pankki, josta visa)
ihme kun myönsivät puhelinmyyjälle.

Toisessa threadissa sanottiin, että riitauttaa irtisanominen, mutta pitäs kuulua liittoon, kuulun vain ytk kassaan, muuten maksaa vitusti, no ei oo rahaa tohon ja en mä jaksais voinnin takia alkaa tohon, pahimillaan mun uuden homman saanti vaan pahentuu.

vittu kun vaan kaikki toimis kunnolla niin olisi hyvinkin hyväpalkkaisessa duunissa ja ei ois mitään onngelmia, joskus vaan tuntuu että mua vaan potkitaan päähän ja kaikki omaa syytä, jos jostain sais taikanapin tai pillerin ja kaikki ongelmat ois pois :)
Mutku väsyy vaan eikä jaksa, sit kun nukut väsymystä pois menee käytännössä viikkoja toipumiseen. teeppä siinä vaativaa työtä sitten.
Silloin kun ite vielä tienas kunnolla, niin ei mulla ollu mitään ongelmaa, esim jos vaikka veroja maksaisin enemmän, mulla on hyvin pienet menot ollu aina ja heikoimmille riittäisi rahaa.
Mutta kun vaan ihmisen helvetinmoinen ahneus ja omahyväisyys, teettää paskaa duunia, heikosti voivilla ihmisillä, jotta nämä ahneet persereiät saa enemmän tienattua ja kaikenmaailman verokikkailuilla vähennettyä verojaan esimerkiksi, sitähän tää meidän mafiapäälliikö teki.

Johtkuuko se vaan ihmisen ahneudesta, tai luonteesta. mua tuollainen käytös tekee sairaaksi, ja vituttaa, ite pärjään jotenkin, mutta aika monet se tekee sairaaksi, sitten vedetään huumeita, varastellaan ja tuhotaan muiden omaisuutta. oma pyörä särjetty tänä vuonna 2 kertaa ja tämäkin oman talon ympäristössä.
tietenkin ne joilla noita ongelmia on niin nehän vetää nuo kelan/työkkörion rahat aineina naaman, mulla ei ole mitään ongelmia päihteiden kanssa, enkä viitsi alkaa edes käyttään kun tiedän että helposti tulee se ongelma, sentään saunakalja joskus harvoin tulee otettua.

Joo tulipa auettua :) Mutta tosiaan tämänhetkisen tilanteen vuoksi parempi vaan levätä ja sitten ettiä uutta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Toisessa threadissa sanottiin, että riitauttaa irtisanominen, mutta pitäs kuulua liittoon, kuulun vain ytk kassaan, muuten maksaa vitusti, no ei oo rahaa tohon ja en mä jaksais voinnin takia alkaa tohon, pahimillaan mun uuden homman saanti vaan pahentuu.
Jos olet täysjäsen, saat YTK-Yhdistyksestä maksutonta neuvoa lakimieheltä pelkällä puhelumaksun hinnalla.

 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
946
En ole, liityin vasta irtisanomisen jälkeen, soitan työsuojeluvaltuutetulle ja kysyn mitä tehdä.
YTK yhdistykseen pitää olla kuulunut 6kk, että saa lainsäädännöllistä apua.
Pe kiinni, no katotaan maanantai.
Aika tyhmää tällainen souvaaminen, ei ois voitu sopia ex työnantajan kanssa riidattomasti, todella tyhmää ja kuluttaa resursseja.
 
Viimeksi muokattu:

Holistinen Lääkäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2021
Viestejä
35
Jos haluaa työntekijöiksi patologisia valehtelijoita ja valelääkäreita niin saa työntekijöiksi patologisia valehtelijoita ja valelääkäreitä. Jos siinäfirma ampuu itseään jalkaan niin se on aivan oikein.
Se on muuten hauskaa katsella vierestä kun firman toimaria vedätetään ihan sata nolla haastattelutilanteessa. Paras paskanpuhuja saa paikan ja sitten tulee vuoden parin päästä itku. Tällainen tapaus oli muutama vuosi sitten. Kova oli puhumaan paskaa kyseinen työnhakija ja itse näin sen läpi heti ja olin sitä mieltä ettei tyyppiä kannata missään nimessä palkata, mutta kun toimari ja pari muuta oli sitä mieltä että tämä palkataan, niin eipä siinä ollut sen kummempaa mussuttamista.

No vituiksihan se meni lopulta. Työntekijä perseili kunnolla ja aiheutti satojen tuhansien kuprun firmalle. Tämän jälkeen lähti toimari itse ja pari esimiestä sai potkut. Itse lähdin jo aiemmin muualle hommiin, kun rupes vituttamaan paska johtaminen. Ne soitteli vielä perään ja yritti houkutella takaisin, mutta eipä kiinnostanut mennä muiden sotkuja selvittelemään enää siinä vaiheessa.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
En oo koskaan kuullu että joku olisi saanut töitä vähättelemällä itseensä… Aina esiinny hakemuksessa ja haastattelussa vähän parempana kuin mitä ehkä oikeasti olet.
Tommosen suosituksen sain:"Kehu ittees kunnolla"
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Ja onhan siellä tehtävä niitä töitä,eikä istua röökillä vähän väliä..tai kitata kahvia..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Tämä. Mutta valehtelemaan ei kannata lähteä, jos väität osaavasi asian X niin se on sitten oikeasti hyvä osata.
Joo ei nyt valehtelemaan sentään, mutta on siinä totuuden ja valheen välillä harmaata aluetta jota kannattaa hyödyntää. Mitään oikeita heikkoja puolia nyt ei ainakaan kannata rehellisesti tuoda ilmi vaikka niitä suoraan kysyttäisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
278
Alle kaksi vuotta siitä kun minut on palkattu, niin yrityksessä on YT-neuvottelut ja vähintään tuotantopäällikkö lähtee vaihtoon. Viidessä eri puljussa käynyt näin.

Olisihan se suorastaan kehu löytää syyllinen peilistä eli kykyyni ajaa yhtenä tuotannon ukkona firman kuin firman tulos heikoksi tai miinukselle. :)
Mutta todellisuudessa nämä kaikki yritykset ovat olleet samanlaisessa YT-syklissä ennen ja jälkeen niissä työskentelyni. Pieniä ja keskikokoisia teollisuuden alihankkijoita.

Viimeisimmässä paikassa oli vuoden sisään vaihtuvuutta yli 30 ukkoa ja kyseessä oli 20 ihmistä työllistävä yritys. YT-neuvotteluissa, joissa sain itse myös kenkää, lähti välittömästi sekä toimitusjohtaja että tuotantopäällikkö vaihtoon ja muista toimihenkilöistä karsittiin puolet.
Neuvotteluiden päätyttyä, reilun vuoden sisään, vaihtui myös tuotantopäällikkö kolme kertaa.

Tuosta kehumisesta kuitenkin: miten pitäisi muka itseään kehua johonkin tehtävään, jonka osaa kuka tahansa peruslaskutoimituksiin kykenevä ihminen? Ja miten vitussa tuollaiseen tehtävään voi jäädä palkkaamatta, jos on haastatteluun päässyt, kun kokemusta on sekä vastaavista tehtävistä että oikeasti vaativistakin hommista?

Tätä olen kysynyt itseltäni. Ainoa ulkoinen muuttuja, joka on vaihtunut viime kerrasta kun olin työttömänä, että olen lähempänä neljännen vuosikymmenen puoliväliä kuin kolmekypästä. Siitäkö se on iästä kiinni vai paistaako jätkän kasvoilta mielenkiinnottomuus, epäluotettavuus ja yleinen epätoivo elämää kohtaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 061
En oo koskaan kuullu että joku olisi saanut töitä vähättelemällä itseensä… Aina esiinny hakemuksessa ja haastattelussa vähän parempana kuin mitä ehkä oikeasti olet.
Ei toki pidä vähätellekään. Näin en toki väittänytkään.
 

Holistinen Lääkäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2021
Viestejä
35
Itse olin aikanaan hyvin rehellinen siitä mitä osaan ja mitä en ja siitä että mitä pitäisi parantaa osaamisessani ja mitkä ovat heikkouteni sekä vahvuuteni. Eipä työtarjouksia juurikaan tullut. Sitten päätin itsekin ruveta hieman liioittelemaan osaamistani sekä en enää kertonut avoimesti heikkouksistani vaan rupesin jotain bullshittiä heittämään. Sen jälkeen suurella prosentilla jos pääsin haastatteluun asti, niin paikkaa tarjottiin minulle. Näin se vaan usein menee. Pitää vaan osata pelata tota peliä oikein. Itsepä noi rekrytoijat ovat pelin säännöt keksineet, niin sitten pelataan niillä säännöillä missä rehellisyys ei juurikaan palkitse.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Itse olin aikanaan hyvin rehellinen siitä mitä osaan ja mitä en ja siitä että mitä pitäisi parantaa osaamisessani ja mitkä ovat heikkouteni sekä vahvuuteni. Eipä työtarjouksia juurikaan tullut. Sitten päätin itsekin ruveta hieman liioittelemaan osaamistani sekä en enää kertonut avoimesti heikkouksistani vaan rupesin jotain bullshittiä heittämään. Sen jälkeen suurella prosentilla jos pääsin haastatteluun asti, niin paikkaa tarjottiin minulle. Näin se vaan usein menee. Pitää vaan osata pelata tota peliä oikein. Itsepä noi rekrytoijat ovat pelin säännöt keksineet, niin sitten pelataan niillä säännöillä missä rehellisyys ei juurikaan palkitse.
Ellei sitten perseile työpaikalla miten sattuu niinku eräs tuttavani teki..ei tainnu kauaa firmassa ajella trukkia! :D
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Ja miten vitussa tuollaiseen tehtävään voi jäädä palkkaamatta, jos on haastatteluun päässyt, kun kokemusta on sekä vastaavista tehtävistä että oikeasti vaativistakin hommista?
Esimerkiksi näin:

1.) Vastassa on yksi tai useampi kaveri, joilla on enemmän tai saman verran kokemusta vastaavista tai vaativimmista hommista
2.) Vastassa on yksi tai useampi kaveri, jotka hakevat paikkaa talon sisältä
3.) Vastassa on yksi tai useampi kaveri, jonka palkkapyyntö on pienempi mitä omasi
4.) Pahimmillaan kaikki kolme esimerkkiä yhdistyy

Itselle on käynyt kohdat 1 ja 2, yhdistettynä ehkä myös kohtaan 3 mutta sitä en voi tietää. Itse työtehtävä olisi sopinut itselle kuin nenä päähän. Eikä osaajia löydy ihan hirveästi Suomenniemeltä.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Se kyl huvittaa ja jopa v*tuttaa et on logistiikan amispaperit taskussa ja edes niillä ei oo kelvannu eri varastoihin töihin!
Varastolle pääsee, kunhan on noheva ja osaa käyttää koneita. Sekä puhuu edes välttävää Suomea. Toki joihinkin varastoihin on tunkua, jolloin sisäänpääsy on osin tuuripeliä.

En ole valmistumisen jälkeen tehnyt alantöitä ikinä, mutta silti työttömyyttä ei ole tarvinnut murehtia. Olen vain ollut aktiivinen ja muuttanut töiden perässä sekä hoitanut hommat kunnolla.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Eräs vanhempi nainen kertoi että "80-luvun Suomessa töihin pääseminen oli joskus niin helppoa,että senkun kysyi vaan S-Marketissa pääsiskö töihin?"
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 413
Joo ei nyt valehtelemaan sentään, mutta on siinä totuuden ja valheen välillä harmaata aluetta jota kannattaa hyödyntää. Mitään oikeita heikkoja puolia nyt ei ainakaan kannata rehellisesti tuoda ilmi vaikka niitä suoraan kysyttäisiin.
Itse kun olen ollut haastattelijana niin tykkään paljon jos hakija myöntää rehellisesti heikkouksia sitä kysyttäessä.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Te palveluilta tuli ensimmäinen työpaikka hakemus puoleen vuoteen hitto oikein säikähdin!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 413
Parhaita on kyllä tarinat miten "Heikkouteni on vain perfektionismini joka ajaa aina vain kohti täydellistä suoritusta" tai "Joskus en herää herätyskelloon, mutta töistä en ole koskaan myöhästynyt."
On myös jotenkin outoa jos ei keksi mitään heikkoutta sitä kysyttäessä. Kannattaisi edes valmiiksi ennen haastatteluun tuloa "keksiä" joku järkevä heikkous. Jos ei välttämättä suoraan hardskilleihin liittyen niin ainakin softskilleihin voi keksiä jotakin heikkouksia.

Toisekseen jos heikkous on tyyliin "En oo tehny paljon Javaa tai Linuxia" ihan turha mainita jos työilmoituksessa ei mainita semmoisista asioista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Parhaita on kyllä tarinat miten "Heikkouteni on vain perfektionismini joka ajaa aina vain kohti täydellistä suoritusta" tai "Joskus en herää herätyskelloon, mutta töistä en ole koskaan myöhästynyt."
En mä sanonut että tällaisia höpöhöpöjökään pitäisi haastatteluun mennä kertomaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Itse ainakin vihaan työhaastatteluissa kohtaa kun työhaastattelija lausuu innoissaan ja hymyilevänä "nyt sitten saat kehua itseäsi niin paljon kuin haluat".

Muutenkin haastattelutilanne on jännittävä ja vieras, kun jokaista liikettä, ilmettä ja katseen suuntaa seurataan tarkasti.

Eniten vituttaa nämä firmat, jotka pakottavat työhakemuksessa kuvan laittamisen tai pahimmassa tapauksessa pitää tehdä video jossa esitellään itseään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Eniten vituttaa nämä firmat, jotka pakottavat työhakemuksessa kuvan laittamisen
Sähköisenä se tuskin on ongelma, tai siis kerta vaivalla, jos niitä hakemuksia tekee omassa käytössä olevalla laitteella. Jossain kirjastossa työläämpää.

tai pahimmassa tapauksessa pitää tehdä video jossa esitellään itseään.
Tässä vähän kiinnoistaisi että millaisia hommia tai minne on hakemassa.

Mitkä ovat ohjeet, miten se lähetetään. Jos kuvitellaan bussikuskin hommaa niin sillä saa karsittua ne jotka eivät osaa puhelimella itseä kuvata ja teosta "lähetettyä", ja hyvällä tehtävän annolla ehkä saa jotain karsintaan tehtyä. Huomioida se että tässä hetken aikaan ollut vähän tiukempaa joukkotapaamisten osalta.

Osassa sitten paljon hyödyllisempää.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Viimeisimmässä IT-alan työpaikassa piti lähettää kahden minuutin pituinen videonpätkä itsestään, jossa oli valmiiksi kerrottu aiheet joihin piti vastata.

Sain paikan, mutta vituttihan se videon tekeminen ja venytin sen tekemistä ihan viimeiselle mahdolliselle päivälle, kunnes olisi ollut myöhäistä.

Hakijoille oli linkki missä pääsi testaamaan kameraa ja mikrofonia ja myös poistamaan omasta mielestään huonon videon ja jättämään sen jonka itse hyväksyi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Sähköisenä se tuskin on ongelma, tai siis kerta vaivalla, jos niitä hakemuksia tekee omassa käytössä olevalla laitteella. Jossain kirjastossa työläämpää.


Tässä vähän kiinnoistaisi että millaisia hommia tai minne on hakemassa.

Mitkä ovat ohjeet, miten se lähetetään. Jos kuvitellaan bussikuskin hommaa niin sillä saa karsittua ne jotka eivät osaa puhelimella itseä kuvata ja teosta "lähetettyä", ja hyvällä tehtävän annolla ehkä saa jotain karsintaan tehtyä. Huomioida se että tässä hetken aikaan ollut vähän tiukempaa joukkotapaamisten osalta.

Osassa sitten paljon hyödyllisempää.
Eipä sitä kaksiseen hommaat tarvii hakea kun pitää alkaa esittämään kaikenmaailman sirkustemppuja.

180128.jpg
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Eipä sitä kaksiseen hommaat tarvii hakea kun pitää alkaa esittämään kaikenmaailman sirkustemppuja.
Oliko tuo tuorekkin, mutta eikös tuossa oltu jo edetty seuraavaan vaiheeseen. Sitä en tiedä onko tehtävässä eduksi puhelimen tai tietokoneen käyttöä, eli onko riski että menettävät huippuosaajan tuolla haastattelu toteutuksella, ilmeisesti laskeneet tuon riskin pieneksi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Siivoushommia tullut tehtyä jo noin 6 vuotta parissa eri firmassa ja on kyllä uutta tuollainen videojuttu. Ehkä korona vaikuttanut.

Mitä seurannut tilannetta niin jos vaan moppi pysyy kädessä ja edes vähän intoa on tehdä niin töitä pitäisi olla. Hirveä vaihtuvuus tällä alalla.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Se on kyl itelle ollu yks suurimpii opetuksii tos koulumaailmas et myös nää 10+ tapaukset osaa olla todella pirullisia ja vaikeita luonteita.
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Eräs vanhempi nainen kertoi että "80-luvun Suomessa töihin pääseminen oli joskus niin helppoa,että senkun kysyi vaan S-Marketissa pääsiskö töihin?"
20 vuotta sitten pääsi haastatteluun asti siten että soitti tai mailasi&&kysyi koska voi tulla haastatteluun. Nykyään saa tyypillisen Dostojevskin romaanin verran satuilla jollekin internetin lomakkeelle ja on 7 oikein lotossa-tyyppiset mahdollisuudet että kuuluu takaisinpäin edes sen verran että valinta ei kohdistu. Edistystä.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
20 vuotta sitten pääsi haastatteluun asti siten että soitti tai mailasi&&kysyi koska voi tulla haastatteluun. Nykyään saa tyypillisen Dostojevskin romaanin verran satuilla jollekin internetin lomakkeelle ja on 7 oikein lotossa-tyyppiset mahdollisuudet että kuuluu takaisinpäin edes sen verran että valinta ei kohdistu. Edistystä.
Aika hankalaa,mutta yritetään lisää lähiaikoina..
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 376
Itse olin aikanaan hyvin rehellinen siitä mitä osaan ja mitä en ja siitä että mitä pitäisi parantaa osaamisessani ja mitkä ovat heikkouteni sekä vahvuuteni. Eipä työtarjouksia juurikaan tullut. Sitten päätin itsekin ruveta hieman liioittelemaan osaamistani sekä en enää kertonut avoimesti heikkouksistani vaan rupesin jotain bullshittiä heittämään. Sen jälkeen suurella prosentilla jos pääsin haastatteluun asti, niin paikkaa tarjottiin minulle. Näin se vaan usein menee. Pitää vaan osata pelata tota peliä oikein. Itsepä noi rekrytoijat ovat pelin säännöt keksineet, niin sitten pelataan niillä säännöillä missä rehellisyys ei juurikaan palkitse.
Itse olen kyllä haastatteluissa aina sanonut ne asiat joissa en ole kovin vahva, ja olen saanut työpaikan 75% todennäköisyydellä, kun olen ollut haastattelussa (ainoa miinus oli kun en saanut diplomityöpaikkaa, sillä kyseisellä yrityksellä ei ollut resursseja antaa tukea/aihetta, olin yhteydessä suoraan yritykseen ilman heidän hakuprosessia). Varmasti riippuu taas alasta, mutta mielestäni realistisesti oman heikkouden kuvaaminen antaa kontrastia siihen missä taas olet vahva. Tässäkin varmasti asian esille tuomisen tyyli vaikuttaa merkittävästi.

Yleensä työtehtävieni hakuvaiheissa on ollut mukana n. 20-60 henkilöä, joista 3-8 on haastateltu tehtävään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Eräs vanhempi nainen kertoi että "80-luvun Suomessa töihin pääseminen oli joskus niin helppoa,että senkun kysyi vaan S-Marketissa pääsiskö töihin?"
On kirjoittaneellekin eräs ikänsä vuorotyötä tehnyt vanhempi työtoveri 90-luvun lopussa todennut, että omassa nuoruudessaan piti tehtaan portin kohdalla krapulapäissään varoa, ettei porttivahti ottanut kainalosta kantoon ja vienyt työhaastatteluun. Selvästikin oli työtön, kun saattoi olla arkipäivänä krapuloissaan. Tänä päivänä tilanne on toinen, kun omallakin työpaikalla on saattanut yhtä avointa paikkaa hakenut lähemmäs sata henkilöä, joista haastatteluun on otettu pari kolme. Tosin aivan viime vuosien lukuja ei ole enää kerrottu, tainnut palkkaus siirtyä suoraan HR-osaston "osaamisalueelle" eikä palkkausta suoriteta enää paikanpäällä. Tänä päivänä satunnainen työnhakija ei pääsisi toimiston tuulikaappia pidemmälle, ja pelkällä selittelyllä ei sitä pidemmälle enää pääse.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ennen työpaikkailmoitukset katsottiin sunnuntain hesarin sivuilta ja siitä sitten lähdettiin soittelemaan yksi kerrallaan.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Itse olen kyllä haastatteluissa aina sanonut ne asiat joissa en ole kovin vahva, ja olen saanut työpaikan 75% todennäköisyydellä, kun olen ollut haastattelussa (ainoa miinus oli kun en saanut diplomityöpaikkaa, sillä kyseisellä yrityksellä ei ollut resursseja antaa tukea/aihetta, olin yhteydessä suoraan yritykseen ilman heidän hakuprosessia). Varmasti riippuu taas alasta, mutta mielestäni realistisesti oman heikkouden kuvaaminen antaa kontrastia siihen missä taas olet vahva. Tässäkin varmasti asian esille tuomisen tyyli vaikuttaa merkittävästi.

Yleensä työtehtävieni hakuvaiheissa on ollut mukana n. 20-60 henkilöä, joista 3-8 on haastateltu tehtävään.
Heikkouksia voi kertoa mutta niiden pitää olla sellaisia etteivät ne voi edes kuvitteellisesti haitata työn tekoa siinä haettavassa työssä. Esim. joku 3d-mallintaja voi helposti myöntää ettei ole käyttänyt x-ohjelmaa, kunhan on etukäteen selvittänyt mitä ohjelmia firmassa käytetään. Samaten tehtaaseen hakeva voi kertoa ettei tykkää istuskella tai katsella näyttöä pitkiä aikoja jos tietää että työ on enemmän liikkuvaa.

Mutta sitten jos se heikkous liittyy suoraan tai edes kuvitteellisesti tehtäviin niin varmasti vaikuttaa negatiivisesti. Se valitsija tekee kuitenkin aina sen valinnan lopulta fiilispohjalta ja siellä voi nousta yllättäviäkin parametreja niiksi eroiksi millä päätös tehdään. Esim. jos on joku saattaa joskus tarvita (= ei tarvitse koskaan) taito, jonka joku erehtyy myöntämään niin sekin voi tiukassa tilanteessa koitua kohtaloksi.

Käytännössä pitää opetella etukäteen tietyt liirumlaarumit joilla vastataan niihin täytekysymyksiin niin että mitään oikeaa heikkoutta ei edes tule myöntäneeksi. Kun kysytään heikkouksia niin pitää olla skripti valmiina miten kehut itseäsi. Tällainen "heikkoushan" on esimerkiksi että tykkää niin paljon tehdä työtä että taukojen pitäminen unohtuu tai että joskus oli joku heikkous mutta ammattilaisena tunnistit ongelman ja korjasit sen. Eli lopulta mitään heikkousta et edes myönnä. Päinvastoin, "käännät heikkouden vahvuudeksi".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Vielä 90-luvun alussa soitin puhelimella eräästä vapaasta työpaikasta. Työnantaja ehti kuulla nimeni ja pari esittelylausetta kun he jo kysyivät, että voinko aloittaa huomenaamulla.

Hiukan on maailma muuttunut.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Vielä 90-luvun alussa soitin puhelimella eräästä vapaasta työpaikasta. Työnantaja ehti kuulla nimeni ja pari esittelylausetta kun he jo kysyivät, että voinko aloittaa huomenaamulla.

Hiukan on maailma muuttunut.
Jaa vaikka oli kaikkien aikojen lama?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Musta rekrytointiin saisi useammin soveltua esim. potentiaalisimmille hakijoille testejä tai muita tehtäviä, joilla sitä osaamista oikeasti voisi arvioida. Samalla hakijalle vähän selvenisi, mistä työpaikassa oikeasti on kyse.

Vaatimustaso on aivan tajuton ja lopulta työ itsessään on jotain nettiselaimessa pyörivien järjestelmien klikkailua ja Excelin kanssa turaamista...
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Itellä loppu työt tos lokakuussa, oli määräaikainen soppari. Olin sitten työkkäriin netin kautta ajoissa ilmotellut työttömyydestä, josta sitten soittivat noin viikko ennen töiden loppumista tilannetta.

Sanoin puhelimessa että aloitankin uuden työ heti tämän sopparin perään, et ei tartte turista nyt tällä erää enempää.

Kuitenkin kävi niin, että uusi työ ei onnistunut erimielisyyksien takia, eli siis kariutui sopimusneuvotteluissa

Ja nyt tässä on joutunut ensiksi selvittämään miksi uusi työ ei alkanut, (siitä on kuukausi aikaa), sekä nyt kuukauden odottelun jälkeen vielä käsketty selvittämään syitä sille, miksi emme päässeetkään sopimukseen.

Mitenköhän tässä käy...
Säästyttiin "karen"nsilta
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Heikkouksia voi kertoa mutta niiden pitää olla sellaisia etteivät ne voi edes kuvitteellisesti haitata työn tekoa siinä haettavassa työssä. Esim. joku 3d-mallintaja voi helposti myöntää ettei ole käyttänyt x-ohjelmaa, kunhan on etukäteen selvittänyt mitä ohjelmia firmassa käytetään. Samaten tehtaaseen hakeva voi kertoa ettei tykkää istuskella tai katsella näyttöä pitkiä aikoja jos tietää että työ on enemmän liikkuvaa.

Mutta sitten jos se heikkous liittyy suoraan tai edes kuvitteellisesti tehtäviin niin varmasti vaikuttaa negatiivisesti. Se valitsija tekee kuitenkin aina sen valinnan lopulta fiilispohjalta ja siellä voi nousta yllättäviäkin parametreja niiksi eroiksi millä päätös tehdään. Esim. jos on joku saattaa joskus tarvita (= ei tarvitse koskaan) taito, jonka joku erehtyy myöntämään niin sekin voi tiukassa tilanteessa koitua kohtaloksi.

Käytännössä pitää opetella etukäteen tietyt liirumlaarumit joilla vastataan niihin täytekysymyksiin niin että mitään oikeaa heikkoutta ei edes tule myöntäneeksi. Kun kysytään heikkouksia niin pitää olla skripti valmiina miten kehut itseäsi. Tällainen "heikkoushan" on esimerkiksi että tykkää niin paljon tehdä työtä että taukojen pitäminen unohtuu tai että joskus oli joku heikkous mutta ammattilaisena tunnistit ongelman ja korjasit sen. Eli lopulta mitään heikkousta et edes myönnä. Päinvastoin, "käännät heikkouden vahvuudeksi".
Niinnoh.. Hain erääseen pörssitaloon suunnittelupäällikön paikkaa ja sanoin ensimmäisessä haastattelussa että en ole päivääkään ollut suunnittelussa töissä kun kysyttiin heikkouksia. Enkä ole ollut myöskään heidän alallaan päivääkään töissä :p Myöhemmin, toisen kierroksen päätteeksi paikkaa tarjottiin minulle ja otin sen vastaan. Palkkakin keskimääräistä parempi. Vahvuudet sitten korvasi nuo em. heikkoudet.

Oma suora tyyli on toiminut vastaavissa tilanteissa. Kaippa se on henkilöstäkin paljolti kiinni miten asian esittää? Lue: Anteeksi pyytäen tärisevällä äänellä vs. itsevarmasti huumorilla höystettynä ja vahvuuksiin painottuen. Tai sitten olen ollut vain onnekas (joka sekin kelpaa kyllä, onnekas olisi/on kiva olla).
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Jos alleviivattuja fraaseja tai vastaavaa höpöhöpöä tarinoi työhaastattelussa, niin palkkaamatta jää. Tuo on ajan haaskausta ja sen olisi voinut käyttää jonkun toisen haastattelemiseen tai vaikka tuottavampaan työhön.
Mikä on suurin saavutuksesi, missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua, minkälaisen työntekijän saisimme sinusta, miten ystäväsi kuvailisi sinua jne on sellasia höpöhöpökysymyksiä joihin odotetaankin höpöhöpövastauksia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 328
Viestejä
4 157 355
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom