Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
29
Mutta minä menetän rahaa 3200€ ja saan siitä 2500€ arvoisen pyörän 32kk ja sitten maksan vielä lisää?

Miten tämä voi muka olla jotenkin minun kannaltani hyvä diili!?
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
29
Ei, mutta mahtuu hrittämällä 700€ sisään, puhumattakaan kun pitää vielä maksella lopetusmaksu, 5% hankintahinnasta jne

Vääntäsitkö rautalangasta miten tämän voi käsittää etuna?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Aika monella marginaaliveroprosentti on jotain 50 % luokkaa eli 100e brutosta pois on noin 50e nettona (vähemmän tilillä palkkapäivänä). Eli maksat pyörästä 32*50=1600e plus tuon 5 % jäännösarvon lunastaessa eli 125e eli yhteensä 1725e.

Todellisuudessa tuosta edun osuudesta menee palkan oheiskulut tuloveroa lukuunottamatta niin säästö on tuota hieman pienempi, mutta saitko kiinni? Toki riippuu täysin henkilön veroprosentista hyödyttääkö yo. mukaan vai joutuuko laskelmia säätämään hieman johonkin suuntaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
Ei, mutta mahtuu hrittämällä 700€ sisään, puhumattakaan kun pitää vielä maksella lopetusmaksu, 5% hankintahinnasta jne

Vääntäsitkö rautalangasta miten tämän voi käsittää etuna?
Se on näköjään suomen marginaaliverotus useammalle melko vaikea tajuta.
Esim. Tuolta, kun käyt katsomassa oman marginaaliprosentin, niin ymmärrät paljon sulle jäis oikeasti käteen siitä 100€ bruttosummasta.
Esimerkki. Jos sun tulot on 50000€/vuosi, niin sinä maksat tuosta pyörästä todellisuudessa.
32kk*(100€-48,8%=51,2€)=1638€ + 5% lunastus 125€= 1763€
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
29
Ymmärrän tämän. Mutta sitä en ymmärrä että miksi 2500€ kaupassa maksavasta pyörästä pitää tehdä 32*100e maksu eikä 25*100e maksua? Miksi siihen tulee +700€ ja sitten vielä jos/kun sen haluaa kokonaan omaksi tulee se 5% hankintahinnasta maksu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Koska tottakai se palveluntarjoaja ottaa oman siivunsa ja tuossa on mm. vakuutuskulut ym. sisällä myös. Vaikka palveluntarjoaja tuosta saa (ottaa pyörän hinnan lisäksi) tuon 700e niin jää säästöä myös työntekijälle tuo melko lailla sama. Ei voi ymmärtää miten tämä voi olla niin monelle niin vaikea asia käsittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Ymmärrän tämän. Mutta sitä en ymmärrä että miksi 2500€ kaupassa maksavasta pyörästä pitää tehdä 32*100e maksu eikä 25*100e maksua? Miksi siihen tulee +700€ ja sitten vielä jos/kun sen haluaa kokonaan omaksi tulee se 5% hankintahinnasta maksu.
Koska se pyöräleasingfirma vakuuttaa sen pyörän ja ostaa sen mahd. lainarahalla ja haluaa siitä jotain voittoakin välistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Ja itse en vaan ymmärrä miten tämän voi nähdä pelkästään bulvaanin tukemisena kun työntekijä saa tässä myös joka tapauksessa säästöä ja varmasti ilman näitä bulvaaneja koko tätä kuviota ei olisi olemassa ainakaan nykyisessä mittakaavassa.

Mutta en jatka tästä tämän enempää, ettei mene taas saman turhan jankkaamiseksi, mitä tässäkin ketjussa on jo useampaan kertaan käynyt.
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
29
No kyllä melkein pitäis! Nämä tahkoaa varmasti hyvät tuotot kun "ihan vähän vaan leikkaa kakusta" :D :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Mahdollista toki, että osa seuraavista firmoista kierrättää jonkinlaisen yhtiöjärjestelyn kautta rahaa tai pelaa lainarahoituksen turvin, mutta ei muutakuin yrittämään, joukkoon mahtunee edelleen.
Ihmettelisin jos esim. Vapauden lukemat vastaisi todellisuutta. Kun bisneksenä on myydä polkupyörien rahoitusta pikavippimäisillä koroilla ja ilman mainittavia markkinointikuluja ja kaiken lisäksi olla markkinoilla sellaisessa asemassa että kun asiakkaat (eli yritykset) ei maksa ko. pelleilyn kuluja ja hinnat on muita kalliimmat ja voi jopa kauppiailta niistää provikkaa pyöristä.

Ja kun kyseessä on vieläpä ala jossa niistetään nimenomaan verottajan palkansaajille tarjoama etu ko. firman taskuun kokonaisuudessaan niin siinä tuskin moraalikaan mitenkään olisi estämässä verosuunnittelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
806
Se, että sulta vähennetään bruttopalkasta 32x100 euroa ei tarkoita sitä, että pyörän nettokustannus olisi 3200 euroa. Tässä ei nyt huomioitu sitä loppulunastushintaa vielä lainkaan mutta periaate tulee kuitenkin ilmi.
Jos bruttopalkka tippuu, tarkoittaako se myös eläkekertymän pienentymistä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Jep, tuosta 100e osuudesta ei mene ennakonpidätystä, mutta työttömyysvakuutusmaksu ja työeläkemaksu menevät.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
46
Kusetushan tämä on - halvemmalla pääsee kun tilaa pyörän syysalesta. Itse laskin, että näitä mysteerikuluja, kuten turha ylimääräinen vakuutus tulee omalle 36KK sopimukselle 250 EUR, sitten vielä tapellaan lunastushinnasta, kellään kollegalla se ei ole mennyt kuten sopimuksissa lukee.

Ostakaa pyörät kaupasta, pääsette halvemmalla sekä helpommalla.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Voihan sen alepyörän ostaa pyöräedullakin, kuten itse tein. Vapauden kautta säästö on tässä tapauksessa noin 600€ luokkaa, mikä ei ole aivan merkityksetön. Tuskin pyörän alehinnasta olisi saanut tapeltua vielä noin isoa siivua pois.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kusetushan tämä on - halvemmalla pääsee kun tilaa pyörän syysalesta. Itse laskin, että näitä mysteerikuluja, kuten turha ylimääräinen vakuutus tulee omalle 36KK sopimukselle 250 EUR, sitten vielä tapellaan lunastushinnasta, kellään kollegalla se ei ole mennyt kuten sopimuksissa lukee.

Ostakaa pyörät kaupasta, pääsette halvemmalla sekä helpommalla.
Tätä asiaa on täällä jo aika moneen kertaan puitu ja
1. Palveluntarjoajien välillä on eroja, osa vetää enemmän välistä, osa vähemmän
2. Useimmiten pyörät pystyy ostamaan edun kanssa ihan samalla hinnalla kuin suoralla kaupallakin, itsekin näin tein
3. Joo, vois tää paremminkin kohdistua, mutta tämmönen tää systeemi nyt tässä byroslaviassa on kun ei kukaan tätä himmeliä ilmaiseksi pyöritä

Itse laskeskelin että säästin jotakuinkin viitisen sataa euroa suoraan kauppaan verrattuna venkslaamalla pyörän edun kautta, kyllä tuossa tuntipalkoille pääsi parin sähköpostin lähettämisestä ja pdf:n allekirjoittamisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Mutta säästääkö tässä mitään siinä mielessä että ostaisiko tuollaista kallista pyörää ollenkaan ilman tällaista himmeliä?

Eli ostaako nyt moni vaikka 3500€ arvoisen pyörän koska saa siitä 500€ "alennusta" tämän himmelin kautta, ja ilman tätä himmeliä ostaisi vaikka 1000€ pyörän tai ajaisi tyytyväisenä vanhalla pyörällä?

En nyt siis pyörämarkkinoista tiedä, mutta jotenkin ollut siinä kuvitelmassa että kovin harva oikeasti ostelee 3000€+ pyöriä?
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 234
Mutta säästääkö tässä mitään siinä mielessä että ostaisiko tuollaista kallista pyörää ollenkaan ilman tällaista himmeliä?

Eli ostaako nyt moni vaikka 3500€ arvoisen pyörän koska saa siitä 500€ "alennusta" tämän himmelin kautta, ja ilman tätä himmeliä ostaisi vaikka 1000€ pyörän tai ajaisi tyytyväisenä vanhalla pyörällä?

En nyt siis pyörämarkkinoista tiedä, mutta jotenkin ollut siinä kuvitelmassa että kovin harva oikeasti ostelee 3000€+ pyöriä?
Sitä minäkin olen funtsaillut, että onhan nämä varmaan aika pitkälti kahden ylimmän tulodesiilin hankintoja. Tuskin sellainen, joka ajaa 500 € arvoisella autolla ostelee 4k hintaisia fillareita.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
356
Onhan se totta että useimmat ei laittaisi 4k€ pyörään, mutta niille joille se on ensisijainen liikkumismuoto niin onhan se perusteltu sijoitus panostaa siihen laatuun ja mukavuuteen. Yhtälailla joku paljon ajava myyntitykki tmv. ajaa mieluusti kalliimmalla uudemmalla autolla jolla on mukava ajaa ja varmemmin pääsee perille kun suuria huoltoja ei ole vielä tarvetta tehdä.

Se on kyllä totta että paremmin tienaavat näitä pyörä, auto yms. etuja yleensä käyttääkin, tokikin yhtälailla vähemmän tienaavatkin saisi tästä verohyötyä ja säästöä pyörällä liikkumisesta.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Sitä minäkin olen funtsaillut, että onhan nämä varmaan aika pitkälti kahden ylimmän tulodesiilin hankintoja. Tuskin sellainen, joka ajaa 500 € arvoisella autolla ostelee 4k hintaisia fillareita.
Omistan 500€ auton, mutta fillareissa on kiinni vähintään tuo 4000€. Työsuhdepyörän hankinta on siinä mielessä kiva, ettei tarvitse laittaa koko summaa kerralla fillariin, vaan rahat säästyvät esim. sijoituksiin. Omalla kohdallani homma menee juuri niin. Ps. Ostin yli 4000€ pyörän alennusmyynnistä pyöräedun kautta, jolloin hinnaksi jäi noin 2000€. Selkeää säästöä, siis.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 234
Omistan 500€ auton, mutta fillareissa on kiinni vähintään tuo 4000€. Työsuhdepyörän hankinta on siinä mielessä kiva, ettei tarvitse laittaa koko summaa kerralla fillariin, vaan rahat säästyvät esim. sijoituksiin. Omalla kohdallani homma menee juuri niin. Ps. Ostin yli 4000€ pyörän alennusmyynnistä pyöräedun kautta, jolloin hinnaksi jäi noin 2000€. Selkeää säästöä, siis.
Tuo "osari 2/3:lla normaalin käteiskaupan hinnasta" sai minutkin sähköpyörän hankkimaan. Onneksi sopimuskumppani Etufillari on sieltä paremmasta päästä mitä hintoihin ja sopimusehtoihin tulee. Vuoden lopussa fillari on maksettu ja mittarissa toivottavasti +6000 km.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mutta säästääkö tässä mitään siinä mielessä että ostaisiko tuollaista kallista pyörää ollenkaan ilman tällaista himmeliä?

Eli ostaako nyt moni vaikka 3500€ arvoisen pyörän koska saa siitä 500€ "alennusta" tämän himmelin kautta, ja ilman tätä himmeliä ostaisi vaikka 1000€ pyörän tai ajaisi tyytyväisenä vanhalla pyörällä?

En nyt siis pyörämarkkinoista tiedä, mutta jotenkin ollut siinä kuvitelmassa että kovin harva oikeasti ostelee 3000€+ pyöriä?
Aika monet ostelee niitä kallita sähköpyöriä joista ovat haaveilleet tämän kanssa kun tässä saa alennusta ja osamaksun samalla kertaa. Tai jos oikein kovasti ajelee ja tykkää pitää lelut tuoreina niin tämähän on liisari ja voi laittaa pyörän vaihtoon muutaman vuoden välein.

Itsekin olin aluksi aika skeptinen tämän suhteen, mutta kun laskin homman auki niin tajusin että mun kannattaa ehdottomasti hyödyntää tämä.

Mun pyörä makso alle 1500 euroa ja siitä sain säästettyä ton summan. Säästön suuruus riippuu tuloista koska mitä korkeampi marginaalivero, sitä suurempi säästö, ja säästöä voi myös optimoida pyörän hinnan ja maksettavien erien suhteen, koska ainakin GBB:llä nämä menee aina satasen pykälissä. Kymppien ero hinnassa voi tarkoittaa satasen eroa (1kk) sopimuksen loppuhinnassa joka etenkin edullisemmissa pyörissä on iso ero.

Mun pyörä maksoi 1425 euroa josta GoByBiken kautta tuli 17 kuukausilyhennystä palkasta (100€) eli verotettavat tulot tippuu 1700 euroa. Ja tässä se optimointi, jos pyörä olis maksanu yli 1450 euroa olis eriä tullut ilmeisesti 18 eikä 17. Marginaaliveroprosentti tässä tuloluokassa 48,8 tänä vuonna, eli maksan veroja 829 euroa vähemmän (olettaen saman prosentin koko ajalle).

GBB kautta pyörä maksoi 275 euroa enemmän kuin suoralla kaupalla, loppulunastushinta 5% ostohinnasta n. 71euroa, nämä vähennetään verohyödystä, eli mun säästö on
829-275-71 = 483 euroa.

Tämän mun pyörän listahinta liikkeessä oli 1799 euroa, mutta se oli juuri laitettu tarjoukseen 1425 eurolla (viimeiset kappaleet 1/koko) ja sain sen myös pyöräetuna ihan tuolla samalla hinnalla kuin suoraan liikkeestä rahalla ostamalla/tilaamalla. Lopputulemana mulla on varastossa helvetin hyvä 1800 euron maastopyörä joka kustans mulle noin tonnin kotiintoimitettuna ja makselen sen puolentoista vuoden aikana liisarimaksuina ja lunastuslaskulla pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Sitä minäkin olen funtsaillut, että onhan nämä varmaan aika pitkälti kahden ylimmän tulodesiilin hankintoja. Tuskin sellainen, joka ajaa 500 € arvoisella autolla ostelee 4k hintaisia fillareita.
Ja ilmeisesti mitä halvempi pyörä niin sitä vähemmän tässä on edes teoreettinen säästö mahdollisuus. Joku perus 1000€ pyörä on aika turha hankkia jos säästö on 100€ ja kaikenmaailman säätöä joista ei edes voi olla varma miten lopulta menee, niin säästääkö sitten mitään.

Mutta toki voi olla järkevä joillekkin.

Harmi kun ei ole mitään kulttuuriedun tapaista urheiluväline etua tms. Olisi ehkä kätevämpi ja selkeämpi jos saisi vaikka x€/v saldoa ostaa vaikka pyörä tai luistimet tms. Ei tarvitsisi sitoutua johonkin vuosien osamaksu hässäköihin. Ja lisäksi etu olisi kaikille sama, eli tavallaan reilumpi pienituloisillekkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
979
Omistan 500€ auton, mutta fillareissa on kiinni vähintään tuo 4000€. Työsuhdepyörän hankinta on siinä mielessä kiva, ettei tarvitse laittaa koko summaa kerralla fillariin, vaan rahat säästyvät esim. sijoituksiin. Omalla kohdallani homma menee juuri niin. Ps. Ostin yli 4000€ pyörän alennusmyynnistä pyöräedun kautta, jolloin hinnaksi jäi noin 2000€. Selkeää säästöä, siis.
Mutta ostaako moni edes 2000€ pyörää? Missä vaiheessa kävi niin, että pyörä maksaa 2K? Eikö 500€ pyörä riitä samoihin terveys hyötyihin? Mikä siinä himmelissä oikein maksaa?
Kaikissa 2 rengasta, poljinta, tankoja, perseeseen sattuvat samalla tavalla, hiki tulee ja vittumaista olla duunissa paita märkänä, eikä pyörä ole mitenkään muuttunut viime vuosina. (jos ei sitä sähköistystä lasketa, mutta jotenkin se ei itselle sitten enää ole pyörä vaan mopo)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Ja ilmeisesti mitä halvempi pyörä niin sitä vähemmän tässä on edes teoreettinen säästö mahdollisuus. Joku perus 1000€ pyörä on aika turha hankkia jos säästö on 100€ ja kaikenmaailman säätöä joista ei edes voi olla varma miten lopulta menee, niin säästääkö sitten mitään.
Ei välttämättä näinkään, riippuu siitä välittäjästä. Matikka tässä asiassa on lopulta aika yksinkertaista joten näitä kannattavuuksia on helppo laskea.
Optimoidaan vähän pyörän hintaa tonnin sijasta 900 euroon ja lasketaan esimerkki pyöräedusta halvalla pyörällä.

Ostat GBB:n kautta 900 euron polkupyörän. GBB laskuttaa sulta 10 x 100€ joka vähennetään kuukausipalkastasi. Jo reilut 3000 euroa tienaavalla marginaaliveroprosentti on tuon saman 48,8%.

Pyörän hinta 100 euroa enemmän kuin suoraan kaupasta, loppulunastushinta 5% = 45 eur, maksetut verot pienenee 439 euroa.
Säästö pyöräedulla 439-100-45 = 294 euroa, eli noin 30% pyörän hinnasta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Mutta ostaako moni edes 2000€ pyörää? Missä vaiheessa kävi niin, että pyörä maksaa 2K? Eikö 500€ pyörä riitä samoihin terveys hyötyihin? Mikä siinä himmelissä oikein maksaa?
Kaikissa 2 rengasta, poljinta, tankoja, perseeseen sattuvat samalla tavalla, hiki tulee ja vittumaista olla duunissa paita märkänä, eikä pyörä ole mitenkään muuttunut viime vuosina. (jos ei sitä sähköistystä lasketa, mutta jotenkin se ei itselle sitten enää ole pyörä vaan mopo)
Ainakin omakohtaisesti arvioituna tuolla liikenteessä tuntuu olevan enemmän niitä +2k kuin 500€ pyöriä jos uusista pyöristä puhutaan.

kyllähän kuntoiltua saa millä tahansa konkelilla, mutta kuten aivan kaikessa muussakin onhan se mukavampaa paremmilla vehkeillä.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
134
Ei välttämättä näinkään, riippuu siitä välittäjästä. Matikka tässä asiassa on lopulta aika yksinkertaista joten näitä kannattavuuksia on helppo laskea.
Optimoidaan vähän pyörän hintaa tonnin sijasta 900 euroon ja lasketaan esimerkki pyöräedusta halvalla pyörällä.

Ostat GBB:n kautta 900 euron polkupyörän. GBB laskuttaa sulta 10 x 100€ joka vähennetään kuukausipalkastasi. Jo reilut 3000 euroa tienaavalla marginaaliveroprosentti on tuon saman 48,8%.

Pyörän hinta 100 euroa enemmän kuin suoraan kaupasta, loppulunastushinta 5% = 45 eur, maksetut verot pienenee 439 euroa.
Säästö pyöräedulla 439-100-45 = 294 euroa, eli noin 30% pyörän hinnasta.
Tuo marginaalivero-% on eläkemaksujen kanssa, pyöräedusta nuo peritään ja etu on sen 8% vähemmän eli n. 40% saa takaisin verotuksen kautta palkasta vähennettävästä summasta tuolla esimerkin palkalla.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Ainakin omakohtaisesti arvioituna tuolla liikenteessä tuntuu olevan enemmän niitä +2k kuin 500€ pyöriä jos uusista pyöristä puhutaan.

kyllähän kuntoiltua saa millä tahansa konkelilla, mutta kuten aivan kaikessa muussakin onhan se mukavampaa paremmilla vehkeillä.
Olen täysin samaa mieltä, kyllä kalliimpia pyöriä näkyy varsinkin nykyisin liikenteessä halpoja enemmän. Tuntuu melkeinpä siltä, että puolet vastaantulevista fillareista on nykyisin sähköavusteisia. Itse ostin ensimmäisen kunnollisen pyörän muistaakseni 2009, enkä ole sen jälkeen halpiksiin sekaantunut. Tuo 2009 ostamani pyörä on edelleen käytössä ja esim. vaihtajat ja vaihdeliipaisimet ovat edelleen alkuperäisiä. Kilometrejä on tullut näiden vuosien aikana noin 40 tuhatta, mutta edelleen vaihteet vaihtuvat moitteettomasti. Huoltoa ja korjailua on tullut toki näillä kilometreillä tehtyä melkoisesti, eli runkoa (kerran jo korjaushitsattu), stemmiä, ohjaustankoa ja vaihteita lukuunottamatta kaikki on jo vaihdettu uusiin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Tuo marginaalivero-% on eläkemaksujen kanssa, pyöräedusta nuo peritään ja etu on sen 8% vähemmän eli n. 40% saa takaisin verotuksen kautta palkasta vähennettävästä summasta tuolla esimerkin palkalla.
Totta, hyvä hyvä huomio!
Eli vähän täytyy ottaa noista lukemista pois mitä tuohon on laskettu.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Meille tämä pyöräetu toimii hyvin ja voitiin hommata laatikkopyörä ilman, että piti koko summa latoa heti pöytään. Samalla pystyttiin välttämään toisen auton hankinta, jolloin taloudellisessakin mielessä pyöräetu toimii myös siksi hyvin, ei ainoastaan mitä säästää suoraan ostaessa vs. pyöräetu.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
23
Jos olen tämän pyöräedun oikein ymmärtänyt, niin maksimaalinen etuhan on se 100€/kk ja ainakin minun tapauksessa etuun kuuluvan fillarin hinta voi olla 4900€ (loput voi maksaa itse).

Yritin etsiä puolueeton laskuria netistä, mutta ei sellaista taida olla. Pyörän hintahan koostuu siitä, että työntekijän nettopalkka (käteen jäävä) pienenee. Tein esimerkkilaskelman 4000€ palkalla ja 4900€ hintaisella fillarilla. Käsittääkseni tuo 100€ palkan pienennys vaikuttaa veroprosenttiin noin 0,3%. Mukana ei ole siis mitään muita verotukseen vaikuttavia asioita, koska nehän ei käsittääkseni muutu. Eli kyllä tuon pyöräedun kautta säästää tuolla 5v sopimuskaudella noin 1200€, jos laskin oikein.. :)

1710530781471.png
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
724
Tuo 2009 ostamani pyörä on edelleen käytössä ja esim. vaihtajat ja vaihdeliipaisimet ovat edelleen alkuperäisiä. Kilometrejä on tullut näiden vuosien aikana noin 40 tuhatta, mutta edelleen vaihteet vaihtuvat moitteettomasti.
Näinhän se on, että kunnollinen pyörä kestää huollettuna melkoisen kovaakin käyttöä hyvinkin 10-20 vuotta.
Onkohan verottaja ottanut kantaa pyörän lunastuksen verokohteluuun? Voisipa olla sellaista mieltä, että hyvä 5k€ pyörä on 5 vuoden jälkeen huomattavasti arvokkaampi kuin 250€ (eikä 2 k€ pyörän arvo laske sataseen ~2v ikäisenä).

Lunastuksessa työntekijä saa näin huomattavan, rahanarvoisen edun ja Suomessa tällaiset tulkitaan herkästi verotettavaksi tuloksi.
[EDIT] korjattu 4 v -> 5 v
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
72
Olen yrittänyt tätä ynnäillä vähän yrittäjän näkökulmasta. Pystyn siis tarjoamaan itse itselleni näitä luontaisetuja. Eli lienee kaksi tapaa tarjota tätä polkupyöräetua: palkan osana tai palkan päälle. Koska pystyn määrittelemään itse oman palkkani, niin voin käytännössä valita kumpi on parempi, jos eroavat jotenkin (esim. nostamalla palkkaa satasella ja ottamalla sitten edun, joka vähentää sitä satasella) ja lisäksi optimoida toki marginaaliveroprosentit. Eläkkemaksut voin määrittää myös itse YELin mukaan. Mutta toisaalta jokainen lantti firmasta ulos, esim. bulvaanille, toki koskettaa myös, koska omistan 100% osakkeista. Kaikki polkupyöräliisauksen kulut pienentää tulosta ja siitä maksettavaa yhteisöveroa, joka on ehkä plussaa. Toisaalta en pysty maksamaan sitten niin paljon huojennetusti verotettua osinkoa. Itse (henkilönä) ostaessa säästyisin bulvaanikuluilta (rahoitus, vakuutus, mahdolliset huollot ja laskutuslisät ja toimistomaksut) ja kotivakuutus korvaisi menetykset.

Tuo palkan päälle laskenta on hieman yksinkertaisempi, joten aloitetaan sillä, esim. GBB:

4000 € pyörän (omilla rahoilla voisi kattaa kalliimmankin), GBB ehdottaa sopimusajaksi 48kk (tämä on mielestäni merkittävin ero eri toimijoissa, sillä joku saattaa heittää samanhintaiseen 50kk, mutta toki voi olla sisällöltään hieman eri myös). Koska toki maksimi edut, niin verotusarvo 100 €/kk. Ja lisäksi menee 15 €/kk pyörään (ja rahoituksiin yms.) ja 200 €, että saan pitää pyörän 48kk:n jälkeen, eli 48 x 115 + 200 = 5720 €. Bulvaanille menee siis 1720 €, joka toki osan rahasta laittaa hieman redundattiin vakuutukseen (vrt. kotivakuutus) ja rahoitukseen. Tämä ei ihan kauhean paha asia ole, toki kalliimpaa kuin se, että minun yritys ostaisi minulle pyörän suoraan, mikä lienee vaihtoehto, mutta sitten yritys tarvitsee vakuutuksen tai otan riskin ja ilmeisesti jotain raportointia ja ehkä sopimuksen myyjäliikkeen kanssa. Toki tuonkin voisi rahoittaa muutenkin, jos ei halua pääomaa sitoa. Silloin ottaisin siis tuon bulvaanin roolin. Toisaalta en tiedä kuinka paha rasti se loppupeleissä olisi, mutta vaatisi syvempää perehtymistä. Ei vaikuta kuitenkaan äkkiseltään miltään rakettitieteeltä, mutta verottajan käytännöt toki aina saattavat elää, enkä jaksa niitä seurailla, joten siinä mielessä saisi olla muiden huoli (tosin ehkä yhden pyörän hankinnassa neljän vuoden välein tätä seurailua ei tarvitsisi tehdä). Todennäköisesti tästä seuraisi hieman lisää kirjanpitokuluja myös. Itseä lähinnä kiinnostaa asiassa siis se, ettei tarvitse sitoa pääomaa, kulut voi laittaa pääosin firmalle, maksan vähemmän yhteisöveroa ja saan pyörän. Tietty myös pystyn lisäämään tämän luontaisedun ilman, että se vaikuttaa verotukseeni mitenkään. Toisaalta 4000 euron pyörä tulee maksamaan tässä esimerkissä täysin omistamalleni yritykselle 5520 € (alv-vähennysoikeutta eduista ei saa) ja minulle 200 € (toki nämä minun ja yrityksen kulut ovat vähän sekavat, sillä yhtähyvin voisin maksaa 100 € lisää palkkaa ostamatta pyörää, se tosin verotettaisiin tuloverona, tai nostamalla hieman enemmän osinkoa). Mutta näin yrittäjänkään näkökulmasta vaikea nähdä tätä minään "osta 4000 €:n pyörä 3500 €:lla", vaan lähinnä jonkinlaisena rahoitusratkaisuna, jota verottaja tukee. 4000 € euron lisänosto omalle tilille palkkana tulisi sekin maksamaan. Että kai tämä on vähän, että jos et maksa bulvaanille, niin maksat verottajalle. Ellet sitten ota bulvaanin roolia yritykselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
72
Ellet sitten ota bulvaanin roolia yritykselle.
Selvittelin hieman pidemmälle asiaa tehtyäni ensin vertailuja eri tarjoajien välillä. Parhaaksi omassa vertailussani nousi GoByBike (selkein ja edullisin tarpeeseeni). Mutta sitten mielenkiintoinen käänne. Kysyin yrittäjänä GBB:ltä vinkkejä, niin sanoivat, että "kokoisellenne yritykselle suosittelemme edun tarjoamista suoraan omasta taseestanne". Pointsit tästä heille.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Olen yrittänyt tätä ynnäillä vähän yrittäjän näkökulmasta. Pystyn siis tarjoamaan itse itselleni näitä luontaisetuja. Eli lienee kaksi tapaa tarjota tätä polkupyöräetua: palkan osana tai palkan päälle. Koska pystyn määrittelemään itse oman palkkani, niin voin käytännössä valita kumpi on parempi, jos eroavat jotenkin (esim. nostamalla palkkaa satasella ja ottamalla sitten edun, joka vähentää sitä satasella) ja lisäksi optimoida toki marginaaliveroprosentit. Eläkkemaksut voin määrittää myös itse YELin mukaan. Mutta toisaalta jokainen lantti firmasta ulos, esim. bulvaanille, toki koskettaa myös, koska omistan 100% osakkeista. Kaikki polkupyöräliisauksen kulut pienentää tulosta ja siitä maksettavaa yhteisöveroa, joka on ehkä plussaa. Toisaalta en pysty maksamaan sitten niin paljon huojennetusti verotettua osinkoa. Itse (henkilönä) ostaessa säästyisin bulvaanikuluilta (rahoitus, vakuutus, mahdolliset huollot ja laskutuslisät ja toimistomaksut) ja kotivakuutus korvaisi menetykset.

Tuo palkan päälle laskenta on hieman yksinkertaisempi, joten aloitetaan sillä, esim. GBB:

4000 € pyörän (omilla rahoilla voisi kattaa kalliimmankin), GBB ehdottaa sopimusajaksi 48kk (tämä on mielestäni merkittävin ero eri toimijoissa, sillä joku saattaa heittää samanhintaiseen 50kk, mutta toki voi olla sisällöltään hieman eri myös). Koska toki maksimi edut, niin verotusarvo 100 €/kk. Ja lisäksi menee 15 €/kk pyörään (ja rahoituksiin yms.) ja 200 €, että saan pitää pyörän 48kk:n jälkeen, eli 48 x 115 + 200 = 5720 €. Bulvaanille menee siis 1720 €, joka toki osan rahasta laittaa hieman redundattiin vakuutukseen (vrt. kotivakuutus) ja rahoitukseen. Tämä ei ihan kauhean paha asia ole, toki kalliimpaa kuin se, että minun yritys ostaisi minulle pyörän suoraan, mikä lienee vaihtoehto, mutta sitten yritys tarvitsee vakuutuksen tai otan riskin ja ilmeisesti jotain raportointia ja ehkä sopimuksen myyjäliikkeen kanssa. Toki tuonkin voisi rahoittaa muutenkin, jos ei halua pääomaa sitoa. Silloin ottaisin siis tuon bulvaanin roolin. Toisaalta en tiedä kuinka paha rasti se loppupeleissä olisi, mutta vaatisi syvempää perehtymistä. Ei vaikuta kuitenkaan äkkiseltään miltään rakettitieteeltä, mutta verottajan käytännöt toki aina saattavat elää, enkä jaksa niitä seurailla, joten siinä mielessä saisi olla muiden huoli (tosin ehkä yhden pyörän hankinnassa neljän vuoden välein tätä seurailua ei tarvitsisi tehdä). Todennäköisesti tästä seuraisi hieman lisää kirjanpitokuluja myös. Itseä lähinnä kiinnostaa asiassa siis se, ettei tarvitse sitoa pääomaa, kulut voi laittaa pääosin firmalle, maksan vähemmän yhteisöveroa ja saan pyörän. Tietty myös pystyn lisäämään tämän luontaisedun ilman, että se vaikuttaa verotukseeni mitenkään. Toisaalta 4000 euron pyörä tulee maksamaan tässä esimerkissä täysin omistamalleni yritykselle 5520 € (alv-vähennysoikeutta eduista ei saa) ja minulle 200 € (toki nämä minun ja yrityksen kulut ovat vähän sekavat, sillä yhtähyvin voisin maksaa 100 € lisää palkkaa ostamatta pyörää, se tosin verotettaisiin tuloverona, tai nostamalla hieman enemmän osinkoa). Mutta näin yrittäjänkään näkökulmasta vaikea nähdä tätä minään "osta 4000 €:n pyörä 3500 €:lla", vaan lähinnä jonkinlaisena rahoitusratkaisuna, jota verottaja tukee. 4000 € euron lisänosto omalle tilille palkkana tulisi sekin maksamaan. Että kai tämä on vähän, että jos et maksa bulvaanille, niin maksat verottajalle. Ellet sitten ota bulvaanin roolia yritykselle.
Itsellä on tässä ihan samat pohdinnat menossa. Mitä nyt ymmärsin verottajan ohjeistuksesta, niin jos pyörän ostaa yritykselle ja tarjoaa sen työsuhdepyöränä, niin pyörän ostohinta jaetaan aina viidelle vuodelle, olipa summa mikä hyvänsä ja tämä summa on se kuukausittainen pyöräedun summa. Pyörästä pystyy ilmeisesti myös tekemään 25% poistot vuosittain. Alveja ei saa vähentää. Pyörään sitoutuvalle pääomalle pitää myös laskea markkinakorkoa vastaava korko vuosittain. Eli tällä hetkellä se on jotain vajaa 4%, joka tuo oman lisänsä soppaan. Uskoisin kuitenkin että halvemmaksi se tulee yritykselle ostaa, mutta minkä verran, on taas toinen juttu

En oo vielä kirjanpitäjältä kysynyt, että onko tuon pyörän ostaminen minkälainen lisä heidän työhönsä, vai onko tuohon valmiit työkalut. Ja tietysti sekin pitää miettiä, että sitooko sen 4-5k€ firman pääomaa tuohon.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Itsellä on tässä ihan samat pohdinnat menossa. Mitä nyt ymmärsin verottajan ohjeistuksesta, niin jos pyörän ostaa yritykselle ja tarjoaa sen työsuhdepyöränä, niin pyörän ostohinta jaetaan aina viidelle vuodelle, olipa summa mikä hyvänsä ja tämä summa on se kuukausittainen pyöräedun summa. Pyörästä pystyy ilmeisesti myös tekemään 25% poistot vuosittain. Alveja ei saa vähentää. Pyörään sitoutuvalle pääomalle pitää myös laskea markkinakorkoa vastaava korko vuosittain. Eli tällä hetkellä se on jotain vajaa 4%, joka tuo oman lisänsä soppaan. Uskoisin kuitenkin että halvemmaksi se tulee yritykselle ostaa, mutta minkä verran, on taas toinen juttu

En oo vielä kirjanpitäjältä kysynyt, että onko tuon pyörän ostaminen minkälainen lisä heidän työhönsä, vai onko tuohon valmiit työkalut. Ja tietysti sekin pitää miettiä, että sitooko sen 4-5k€ firman pääomaa tuohon.
Ei mulla ainakaan mitään ongelmia kirjanpitäjän kanssa ollut.

Suurin ongelma oli että sain ostettua pyörän ensin edellisen firman palveluntarjoajalta (Vapaus), jotta sain sen myytyä omalle firmalle.

Ja kokonaistaloudellisesti tosiaan ehdottomasti paras vaihtoehto.

Pyöränhän voi sitten kyllä myydä; joko itselle tai jollekin toiselle, koska vaan kirjanpitoarvoon perustuen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
234
Mutta säästääkö tässä mitään siinä mielessä että ostaisiko tuollaista kallista pyörää ollenkaan ilman tällaista himmeliä?

Eli ostaako nyt moni vaikka 3500€ arvoisen pyörän koska saa siitä 500€ "alennusta" tämän himmelin kautta, ja ilman tätä himmeliä ostaisi vaikka 1000€ pyörän tai ajaisi tyytyväisenä vanhalla pyörällä?

En nyt siis pyörämarkkinoista tiedä, mutta jotenkin ollut siinä kuvitelmassa että kovin harva oikeasti ostelee 3000€+ pyöriä?
Kyllä juuri näin kävi itselle. 3500€ sähköpyörä, alle 1000€ maksaneen tilalle. Ja en olisi ilman pyöräetua hankkinut noin kallista (ja nykyinen auto on noin 2-3k€ arvoinen).
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
55
Vanha 10 vuotias teräsrunkoinen maantiepyöräni on oikein mukava, ja ajelen sen tonnin pari vuodessa (ajelen myös maastopyörällä ja rullaluistelen). Mutta nyt epassin 4k€ pyöräedun kautta on alkanut kuiturunkoiset, kuitukiekkoiset ja sähkövaihteiset maantiepyörät alkaneet pyöriä googlehauissa alle 5k€ hintaluokassa ja onpa lenkki pituudet muutenkin kasvaneet sinne kahden tunnin paremmalle puolelle

Tuollaiseen en ikinä kertainvestointina laittaisi rahaa tuota määrää, mutta tämän himmelin kautta inflaatio ei häiritse, ja sijoitettavaa jää enemmän, ja kunnon maantietykin hommaaminen ei tunnukaan niin kaukaiselta ajatukselta
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Ja ilmeisesti mitä halvempi pyörä niin sitä vähemmän tässä on edes teoreettinen säästö mahdollisuus. Joku perus 1000€ pyörä on aika turha hankkia jos säästö on 100€ ja kaikenmaailman säätöä joista ei edes voi olla varma miten lopulta menee, niin säästääkö sitten mitään.

Mutta toki voi olla järkevä joillekkin.

Harmi kun ei ole mitään kulttuuriedun tapaista urheiluväline etua tms. Olisi ehkä kätevämpi ja selkeämpi jos saisi vaikka x€/v saldoa ostaa vaikka pyörä tai luistimet tms. Ei tarvitsisi sitoutua johonkin vuosien osamaksu hässäköihin. Ja lisäksi etu olisi kaikille sama, eli tavallaan reilumpi pienituloisillekkin.
Tässähän pitää muistaa myös ero osamaksuun, että et omista pyörää ennen viimeistä lunastuserää. Mutta joo käytännössä aika osamaksuhenkinen tuo on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Vanha 10 vuotias teräsrunkoinen maantiepyöräni on oikein mukava, ja ajelen sen tonnin pari vuodessa (ajelen myös maastopyörällä ja rullaluistelen). Mutta nyt epassin 4k€ pyöräedun kautta on alkanut kuiturunkoiset, kuitukiekkoiset ja sähkövaihteiset maantiepyörät alkaneet pyöriä googlehauissa alle 5k€ hintaluokassa ja onpa lenkki pituudet muutenkin kasvaneet sinne kahden tunnin paremmalle puolelle

Tuollaiseen en ikinä kertainvestointina laittaisi rahaa tuota määrää, mutta tämän himmelin kautta inflaatio ei häiritse, ja sijoitettavaa jää enemmän, ja kunnon maantietykin hommaaminen ei tunnukaan niin kaukaiselta ajatukselta
Varsinkin hiilikuidun materiaalikehitys on ollut viimeisen 5 vuoden aikana niin isoa, että kannattaa kyllä ehdottomasti käydä koeajamassa jossain jotain sopivaa yksilöä. Nykyään on useammalla valmistajalla eri painotuksella tehtyjä maantiepyöriä, voi esim. olla erikseen versiot mukavuuspainotuksella, kilpa-ajolla ja/tai aerodynamiikalle. Esim. Canyon Endurance/Ultimate/Aeroad. Kaikki maantiepyöriä mutta eroa kuin yöllä ja päivällä.

Hiilikuituinen satulatolppa on hyvä esimerkki kehityksestä, joillakin valmistajilla on tolppia joihin on suunniteltu joustoa pari senttiä ihan puhtaasti hiilikuidun ominaisuuksia ja rakennetta hyödyntämällä.

Tässähän pitää muistaa myös ero osamaksuun, että et omista pyörää ennen viimeistä lunastuserää. Mutta joo käytännössä aika osamaksuhenkinen tuo on.
Joo, kyllä ne sopimusehdot kannattaa lukea tarkkaan, että millaiset lunastusehdot yms on eri tapauksissa. Eli irtisanoutuminen, irtisanominen. Sopimuksen päättäminen ihan muuten vaan jne.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
48
Kannattaa ottaa myös huomioon jos tekee pitkän sopimuksen niin firman vaihto ja sopimuksen katkaisu kesken ei aina ole pyörän ostajan kannalta kovinkaan edullinen.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 574
Ei taida kauppiaiden osamaksusopimuksilla saada vastaavaa etua, mitä näillä pyöräeduilla. Kertamaksullakaan jostain ~4000€ pyörästä ei varmaan montaa satasta saa tingittyä ja käyttettyjen ostamiseen on aika turha verrata. Tosin käytetynkin pyörän voi hankkia ainakin joidenkin palveluntarjoajien kautta, kunhan se on sellaisesta paikasta, missä on sopimus tuon palveluntarjoajan kanssa.

Kannattaa ottaa myös huomioon jos tekee pitkän sopimuksen niin firman vaihto ja sopimuksen katkaisu kesken ei aina ole pyörän ostajan kannalta kovinkaan edullinen.
Toisaalta taas jos pysyy samassa firmassa ja palkka nousee, niin eikös se vaikuta positiivisesti näihin pyöräetuihinkin? Sen enempää laskematta katselin noilla laskureilla, että kun kasvattaa palkkaa, niin enemmän "säästää".
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Toisaalta taas jos pysyy samassa firmassa ja palkka nousee, niin eikös se vaikuta positiivisesti näihin pyöräetuihinkin? Sen enempää laskematta katselin noilla laskureilla, että kun kasvattaa palkkaa, niin enemmän "säästää".
Näinhän se on. Potentiaalinen säästö menee käsi kädessä marginaaliveroprosentin kanssa :cool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 325
Viestejä
4 198 039
Jäsenet
70 891
Uusin jäsen
Rupsu

Hinta.fi

Ylös Bottom