Haluaisin avata keskustelun työsuhde-eduista ja muista positiiviseksi koetuista neuvotelluista asioista. Aihealueena henkilön (toisena sopijapuolena yritys) saavutettavat edut, kokemukset, vaikutukset ja niiden merkitys pl. peruspalkka. Se mikä nähdään etuna on jokaisen keskusteluun osallistuvan itse päätettävänä. Ymmärrän, että neuvotella voi vaikka mistä, mutta olisi kiinnostava kuulla jo neuvotelluista asioista.
Aihealue ei ole minulle kovinkaan tuttu, joten aloituspostauksessa voi olla virheitä. Korjaan niitä kun tulee korjattavaa ja päivittelen tähän tietoja.
"Yleiset" työsuhde-edut (verottajan vahvistamat Työsuhde-edut)
Uuden työntekijän löytäminen ja palkkaaminen ei ole työnantajalle halpa prosessi, eritysesti jos apuna käytetään kumppania. Usein tähän kytketään esim. kumppanin tarjoaman palvelun perushinta ja palkatun henkilön x kuukauden palkkaa vastaava summa. Olisi hyvä lisätä ymmärrystä omasta asemasta assettina yritykselle sekä rekrytoinnin suorista ja epäsuorista kustannuksista neuvotteluvalttina ks. prosessissa.
Aihealue ei ole minulle kovinkaan tuttu, joten aloituspostauksessa voi olla virheitä. Korjaan niitä kun tulee korjattavaa ja päivittelen tähän tietoja.
"Yleiset" työsuhde-edut (verottajan vahvistamat Työsuhde-edut)
- asuntoetu
- asuntoetu (johon kuuluu sähkö)
- autotallietu
- ravintoetu
- autoetu
- puhelinetu (verotusarvo 20€ sis. puhelin+liittymä vapaa-ajan käyttöön)
- Liukuva työaika
- Etätyömahdollisuus (politiikat, työvälineet yms.)
- Ylimääräiset lomat
- Bonukset
- STI (short term incentive, esim. vuosibonukset jotka perustuvat tiettyyn sääntökantaan)
- Vuosibonus, kytketty liikevaihtoon, käyttökatteeseen jne.
- Kvartaalibonus, kytketty tavotteisiin
- LTI (long-term incentive, sitouttamista, pitkäaikaisten tavotteiden palkitsemista, usein. osakkeita tai kahisevaa)
- Prosentuaalinen osuus laskutettavasta työstä peruspalkan päälle, esim. 4% laskutuksesta+peruspalkka
- STI (short term incentive, esim. vuosibonukset jotka perustuvat tiettyyn sääntökantaan)
Uuden työntekijän löytäminen ja palkkaaminen ei ole työnantajalle halpa prosessi, eritysesti jos apuna käytetään kumppania. Usein tähän kytketään esim. kumppanin tarjoaman palvelun perushinta ja palkatun henkilön x kuukauden palkkaa vastaava summa. Olisi hyvä lisätä ymmärrystä omasta asemasta assettina yritykselle sekä rekrytoinnin suorista ja epäsuorista kustannuksista neuvotteluvalttina ks. prosessissa.
- Täydet lomat ensimmäiselle vuodelle
- Tarjotaan usein Senior-tason osaajille ja muillekin neuvoteltavissa. Mahdollista pyytää täydet 1+4 vkoa tai neuvotella siitä mihin työnantaja suostuu. Voi tuoda itse esiin argumenttina esim. lomarahasta luopumisen jos se ei ole keskusteluissa tai ylipäätään pysyä 1+4 viikossa. Miten todennäköisenä pidättä, että hyvän kandidaatin kanssa neuvottelut päättyisivät tähän?