Työnhaku

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Joku uusi modulaattorikokelas voi siirtää tämän työttömyys ketjuun jos ei saa olla omana.

Elikkäs puhetta työnhakemisen ihanuudesta ja eri taktiikoista ja vinkeistä.

Joudun hakemaan nyt pieneltä paikkakunnalta töitä ja asia on osoittautunut melko vittumaiseksi hommaksi. Olen onnellisessa asemassa, että alla on ns. vakio työsuhde, mutta muuton takia olen palannut työnhakijaksi. Pienellä paikkakunnalla avoimia paikkoja ei montaa ole ja niihinkin on +100 hakijaa, DI:stä elämämkoululaisiin.

Avointen hakemusten kanssa on mielestäni ihan turha pelleillä, eivät ole tuottaneet tulosta vaikka soittelisin perään.

Työnhaun ”ammattilaisten” neuvoja ja vinkkejä lukiessa tulee mieleen, että tekisivät hekin jotain oikeasti tuottavaa työtä eivätkä vain puhuisivat paskaa. Vinkit ovat sen mukaisia.

Kun olette hakeneet töitä niin oletteko esim. soittaneet ennen hakemuksen jättöä työpaikkailmoituksen yhteyshenkilölle? Itse olen pyrkinyt soittamaan, mutta järkevien kysymyksien keksiminen on hankalaa. Mitä voit kysyä työstä josta tiedät ”kaiken” ja ilmoituksesta selviää loput? Soittaminen on sellaista väkinäistä ja teennäistä. Eri asia jos on oikeasti jotain asiaa tai tiedusteltavaa.

Tämä soittaminen nousee aina esille noissa ammattirekrytoijien neuvoissa.

Hakemukseni on hiottu mielestäni viimeisen päälle ja uskon, että sen takia olen päässyt muutamiin työhaastatteluihin, jotka ovat kuitenkin kaatuneet milloin mihinkin. (==omaan huonouteen :sori:)

Kertokaas joku rekryihin osallistuva, että miten on. Kannattaako soitella vaikka kyselisi itsestäänselvyyksiä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Ikinä en ole soittanut hakemuksen jälkeen perään, haastatteluihin on tainnut tulla kutsu noin 50% todennäköisyydellä. En itse oikein jaksa uskoa, että soittelulla olisi hirveästi merkitystä jos hakemus on priimaa ja työkokemus ja näytöt natsaavat paikan kanssa. Tietysti rekryihmiset itse tietävät varmasti paremmin, ehkä jos keksii oikeasti järkeviä kysymyksiä niin voi antaa sellaisen kuvan että on oikeasti kiinnostunut firmasta ja paikasta.

Haastatteluun kun on päässyt, on paikka tainnut tulla n. 30% varmuudella, jos nyt en ole kovin montaa työhaastattelua unohtanut. Haastatteluja varten olen treenaillut itsekseni kotona yleisimpiä kysymyksiä ihan itsekseni ääneen ja koittanut miettiä mahdollisimman järkevät vastaukset. Firmojen strategiat ja vastaavat on tullut luettua valmiiksi ja napattua sieltä muutamia tärppejä, joita sitten voi haastattelussa päästää sivulauseessa lisäpisteiden toivossa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
Jos on järkevää kysyttävää, niin soittaa. Jos ei, niin tuskin kannattaa vaivautua. Paras tapaus uralla tuli vastaan vuosi-pari sitten, kun työnhakija (tosin kesätöihin vain) soitti 3 kertaa peräkkäisinä päivinä. "Ai niin, unohdin mainita...". Sitten soitteli vielä hakuajan umpeuduttua pariin otteeseen kysellen milloin tapahtuu. Sinällään ok hakija päätyi suoraan ö:hön tuon takia, kun tarjontaa oli muutenkin runsaasti.

e: Kirotusvirheet, perseelleen menneet rivijaot, yms. antavat kyllä huonon kuvan muuten asiallisessa hakemuksessa. Varsinkin, jos tehtäviin kuuluu dokumenttien tuottaminen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Olen kanssa aina miettinyt tuon soittelemisen sellaisena, että jos itse olisin rekrytoivassa asemassa, niin en todellakaan palkkaisi sellaista ihmistä, joka soittelee päivä toisensa jälkeen. Jos vaikka joku sanoo, että soittavat loppuviikosta, niin itse soittaisin vasta maanantaina, että mikä mahtaa olla tilanne, kun ei ole kuulunut. Jos joku kokee tämän niin, etten ole aktiivinen niin pitäkööt tunkkinsa. :p

Jotenkin koen, ettei yritykset uskalla rekrytoida. Jokuhan sitä sanoi, että huono työntekijä maksaa yritykselle enemmän kuin erinomainen työntekijä tuottaa.
Itsellä löytyy hyvät arvosanat ja korkeakoulututkinto, mutta silti on sellainen tunne, että ilman oman alan työkokemusta "et osaa yhtään mitään" on työnantajien käsitys. Mutta jos olet ollut jossain palkattomassa harjoittelussa toisena opiskeluvuotenasi, niin olet yhtäkkiä "asiantuntija". Silti täällä Varsinais-Suomessa huudetaan, että on pulaa asiantuntijoista ja yliopistojen pitäis saada lisää tekniikan alan paikkoja... :facepalm: Ja samaan hengenvetoon vielä ihmetellään, etteivät opiskelijat valmistu ajoissa. Alkaa olemaan mielenterveys kortilla, kun koko ajan on sellainen olo, että vaikka kuinka paljon tankkaat asiaa, niin mikään ei riitä.

Menipä vähän avautumiseksi... :sori:

Jos jotain neuvoa voin antaa, niin kannattaa pitää jonkinlaista portfoliota jopa omista projekteista, ainakin suunnittelutehtäviin hakiessa. Yksi firma oli kovin kiinnostunut, kun kerroin, että mitä kaikkea olen rakennellut ja tehnyt vapaa-ajalla ja opiskeluprojekteina. Tosin etuna oli se, että pikku firmassa oli suoraan insinöörit haastattelemassa, eikä mikään rekryn HR-täti.
Jotkut firmat saattavat myös arvostaa somenäkyvyyttä, joka antaa mielikuvaa siitä, että henkilö seuraa alansa uutisia. (lähinnä joku Twitter/LinkedIn)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Virherekrytointi maksaa ihan helvetisti ja henkisesti voi olla todella rankkaa.

Risto Lähdesmäelle maksoi yli miljoonan: Piilaakso-yrittäjä Risto Lähdesmäki: "Olin sinisilmäinen hölmö, toista miljoonaa meni taivaan tuuliin"
Onneksi pääsi lopulta Yhdysvaltoihin jossa ongelmatapauksien voi käskeä painumaan mihin kuuluvat.


Pitikin kaivaa tää ketju naftaliinista kun tämä tutkimus osui silmään: Toxic Workers Are More Productive, But the Price Is High | TLNT

Mä niin tunnistan ton vitun raskaan autistin joka substanssiosaamisellaan kuvittelee kuittaavansa vajakkiutensa :mad:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Jaa, näinköhän se Yhdysvaltain autuus olisi auttanut ammattijohtajan savustamisessa, kun tehty sopimus on mallia mitä oli ja vielä osakkuuskin mukana. Taisi olla sarkasmia.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Jaa, näinköhän se Yhdysvaltain autuus olisi auttanut ammattijohtajan savustamisessa, kun tehty sopimus on mallia mitä oli ja vielä osakkuuskin mukana. Taisi olla sarkasmia.
Ei ole tosiaan kovin hyvä esimerkki.
Suomessa kyllä pääsee työntekijöistä melko helposti eroon YT-neuvotteluilla. Jos tuotannollisia ja taloudellisia syitä ei ole niin sitten menee hankalaksi.
https://www.talouselama.fi/uutiset/...ssuojaan/9bfef465-9b3c-3e76-842e-580cd077a3cf
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Ei ole tosiaan kovin hyvä esimerkki.
Suomessa kyllä pääsee työntekijöistä melko helposti eroon YT-neuvotteluilla. Jos tuotannollisia ja taloudellisia syitä ei ole niin sitten menee hankalaksi.
https://www.talouselama.fi/uutiset/...ssuojaan/9bfef465-9b3c-3e76-842e-580cd077a3cf
Tuotannolliset ja taloudelliset syyt täyttä p****. Suomessa irtisanotaan jatkuvasti väkeä tuottavista voitollisista yksiköistä ja organisaatioista vain sen takia että pärstä tai mielipiteet ei miellytä. Jos johto ei näistä tyypeistä pääse "laillisesti" eroon niin johto voi katsoa peiliin, potkut on vain muodollinen hieman aikaa vievä prosessi ja ns. yhden miehen YT:t ei paljoa vaadi. Ei tarvita kuin se että tehdään näennäinen organisaatiomuutos ja haluttu jätetään ilman uutta tointa.

Koska suomessa irtisanominen on niin helppoa niin tästä syystä meillä vallitsee vinoutunut asenne työnantajien keskuudessa ja tästä seuraa se että vaihtoehtoisia ratkaisua (esim. uudelleen sijoitus toisen pomon alaisuuteen) ei edes lähdetä miettimään.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
206
Nykyään kun monet rekryprosessit kulkevat ulkoistettuna henkilöstöfirman kautta, niin pitäisikö tähän reagoida hakemuksen tyylissä? Tarkoitan siis sitä aspektia, kun työhakemuksia ensimmäisenä karsiva henkilö ei välttämättä tajua haussa olevasta työstä juuri mitään. Pitäisikö jokainen tekninen termi siis koittaa jollain tapaa luontevasti avata hakemuksessa, jotta ummikkokin tajuaa relevanssin?

Entä mitä mieltä kuvan laittamisesta ansioluetteloon? Sinänsä olen ihan normijamppa, että ei ole tarvetta piiloitella, mutta tuntuu taas toisaalta epäolennaiselta.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Nykyään kun monet rekryprosessit kulkevat ulkoistettuna henkilöstöfirman kautta, niin pitäisikö tähän reagoida hakemuksen tyylissä? Tarkoitan siis sitä aspektia, kun työhakemuksia ensimmäisenä karsiva henkilö ei välttämättä tajua haussa olevasta työstä juuri mitään. Pitäisikö jokainen tekninen termi siis koittaa jollain tapaa luontevasti avata hakemuksessa, jotta ummikkokin tajuaa relevanssin?
Eipä se oikeastaan vaikuta, tekeekö sen ensimmäisen karsinnan firman oma HR vai joku rekryfirma, ihan yhtä vähän ne tajuaa. Teknisissä tehtävissä on kyllä jossakin vaiheessa haastattelu tekki-ihmistenkin kanssa. Ehkä teknisten termien sijasta kannattaa pyrkiä selittämään se oma osaaminen/kokemus jotenkin niin, että maalikkokin suunnilleen tajuaa mitä osaat/olet tehnyt.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
95
Hakemukseen kannattaa panostaa ja niitä kannattaa pyytää muidenkin lukemaan.
Sivun mittainen riittää hyvin.
Positiivisuus on plussaa myös näissä asioissa.
Selkeä CV (kuvalla) on myös pakko olla.

Laitoin juuri itse viime vuonna 11 hakemusta kahden päivän aikana ja seitsemästä soitettiin perään. Uusi työ oli hankittu viikossa. En soittanut siis minnekään perään.
Olen varma että minun onnistumiseni tällä kertaa johtui etenkin helvetin hyvästä hakemuksesta ja CV:stä koska minulta ei löytynyt ollenkaan työkokemusta hakemaani ammattiin, pelkästään koulutus vuoden takaa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Hakemukseen kannattaa panostaa ja niitä kannattaa pyytää muidenkin lukemaan.
Sivun mittainen riittää hyvin.
Positiivisuus on plussaa myös näissä asioissa.
Selkeä CV (kuvalla) on myös pakko olla.

Laitoin juuri itse viime vuonna 11 hakemusta kahden päivän aikana ja seitsemästä soitettiin perään. Uusi työ oli hankittu viikossa. En soittanut siis minnekään perään.
Olen varma että minun onnistumiseni tällä kertaa johtui etenkin helvetin hyvästä hakemuksesta ja CV:stä koska minulta ei löytynyt ollenkaan työkokemusta hakemaani ammattiin, pelkästään koulutus vuoden takaa.
Tolla sun kuvalla ainakin erottuu muiden hakijoiden joukosta! :tup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Usein neuvotaan soittamaan perään, mutta onko se viisasta?

Sari Toivakainen: ”Ei kannata soittaa soittamisen ilosta, siitä jää enneminkin hölmistynyt olo myös puhelun vastaanottajalle. Mutta jos on hyviä kysymyksiä ja tekee positiivisen ensivaikutelman puhelimitse, kyllä se vaikuttaa esimerkiksi siihen, että kyseinen hakemus tulee ihan varmasti poimittua hakemusten joukosta, ja sitä tulee ihan inhimillisistäkin syistä luettua puhelussa saatua vaikutelmaa vasten.”

Ani Sallinen: ”Ei kannata, ellei ole jotain spesifiä kysyttävää. Muuten siitä voi olla vain häiriötä rekrytoijalle, ja hakija voi jäädä jopa negatiivisella tavalla mieleen. Soittamisen pitäisi olla varattua vain siihen tarkoitukseen, että kysytään jotain hakemusta tehdessä, ei sen jälkeen, kun hakemus on lähetetty.”

Liisa Tapanainen: ”Ei kannata kysyä mitään sellaista, mitä löytyy työnantajan nettisivuilta.”

Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa
Eilen luettua. Tuossa ei ollut muuten mitään kummempaa, mitä ainakaan kerran työkkärinkurssin käynnyt ei tietäisi. Näissä soittamisissa jälkeenpäin tulee kumminkin jakoa. Jotkut ovat linjalla: "ilman muuta. Tekevät vaikutuksen kiinnostuksesta, kun kysyy että onko hakemukseni tullut varmana perille" ja se toinen puoli taas "työnantajalla voi olla kiireitä ja se jättää sen vuoksi huonon maun."
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
57
Viitisen vuotta pyörinyt samoissa hommissa ja vaihto tekisi terää. Haluaisin kuljetusalalle kokeilemaan hommia, mutta pieni mutka tulee siinä matkaan.

Armeijasta tuli C kortti ja ammattipätevyys, mutta ammattipätevyys meni talvella vanhaksi. Pitäisi siis uudistaa, mutta on melko kallista siihen nähden että ideana olisi kokeilla jos sattuisi tärppäämään. Vakiotyö siis tällä hetkellä alla joten mitään hätää ei ole.

Onko kenelläkään ajatusta maksaisiko mahdollisesti mikään työnantaja jatkokoulutusta jos hakisi ilman että pätevyys on voimassa? Taitaisi kyllä melkein vaatia että hakijoissa ei juuri muita vaihtoehtoja ole. Mahtaisiko näitä jonkun aikuiskoulutuksen kautta saada uusittua? Ainakin jos kärrykorttia hakisi ajamaan niin luulisi sieltä saavan, mutta yhdistelmäajot ei nyt toistaiseksi mielessä olleeet. Pelkkä C siis itselläni.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
628
Mitenkäs tuon työpaikan perään soittamisen kanssa tekisi, kun tällä hetkellä olisi vuokrafirman kautta mahdollista päästä yritykseen X töihin, mutta sieltäpäin ei ole vieläkään tullut kutsua jatko haastatteluun ja vuokrafirmakaan ei osaa sanoa syytä, että mikä siellä kestää. Kohta jo kuukauden tässä odotellut ja muutaman kerran soittanu vuokrafirmalle, mutta ei ole edistynyt.

Jotenka, pitäisikö minun soittaa suoraan yrityksen X johtajalle ja kysyä, että vieläkö he ovat palkkaamassa uutta kaveria töihin vai ei ja samalla kysyä mahdollista haastattelua sinne?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Jotenka, pitäisikö minun soittaa suoraan yrityksen X johtajalle ja kysyä, että vieläkö he ovat palkkaamassa uutta kaveria töihin vai ei ja samalla kysyä mahdollista haastattelua sinne?
Ei siitä ainakaan miinuspisteitä voi tulla! Hyvällä tuurilla työsopimus, huonolla tuurilla puhelinlaskua muutamia senttejä.

"Johtajalle" ei kannata soittaa, jos kyseessä on suuri yritys. Soita sen sijaan niille, joiden kanssa olet prosessia aikaisemmin työstänyt (tai heistä seuraavalle portaalle).
 
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
139
Usein noiden rekryfirmojen kautta roikotetaan noita hakuja ja lopulta ketään ei palkata. Välillä samaan yritykseen haetaan samaan tehtävään eri välitysfirmojen kautta.

Välillä lukee että on kiire ja heti pitäis aloittaa ja pari viikkoa ennen kuin hakemuson edes screeningissä...
 
Liittynyt
29.05.2019
Viestejä
9
Mitenkäs tuon työpaikan perään soittamisen kanssa tekisi, kun tällä hetkellä olisi vuokrafirman kautta mahdollista päästä yritykseen X töihin, mutta sieltäpäin ei ole vieläkään tullut kutsua jatko haastatteluun ja vuokrafirmakaan ei osaa sanoa syytä, että mikä siellä kestää. Kohta jo kuukauden tässä odotellut ja muutaman kerran soittanu vuokrafirmalle, mutta ei ole edistynyt.

Jotenka, pitäisikö minun soittaa suoraan yrityksen X johtajalle ja kysyä, että vieläkö he ovat palkkaamassa uutta kaveria töihin vai ei ja samalla kysyä mahdollista haastattelua sinne?
Soitto rekrytoinnista vastaavalle tai jonkun tason lähiesimiehelle on hyvä keino. Entisellä työkaverilla on tapana marssia suoraan työpaikalle CV ja hakemus kourassa. Tällä tapaa pääsi meille töihin, mutta itse en kyllä tähän välttämättä turvautuisi :hmm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
628
Kiitoksia vastauksista. Vuokrafirmalle soitin aikasemmin tuossa ja tuli taas sama vastaus, että ei ole vieläkään mitään tietoa koko haku prosessin edistymisestä. Ja ei kyllä ole mitään tietoa, että kuka siellä yrityksen puolella rerkrytointia hoitaa. Pitää tässä nyt vielä miettiä asiaa, että alkaako ite soittelemaan sinne vai odotteleeko vuokrafirmalta vastausta. Noh, onneks on myös muitakin työpaikkoja tarjolla.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
976
Tuli tuossa katseltua työpaikkoja. Eräässä työilmoituksessa kerrottiin, että jos hakemuksessa ei ole palkkatoivetta, niin hakemusta ei käsitellä. Mikähän juju tässä on?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Mikähän juju tässä on?
Se että eivät jaksa haastatella kaikkia tyyppejä joiden palkkakuvitelmat ovat liian kaukana siitä, mitä työnantaja on valmis maksamaan. Näin säästetään molempien osapuolten aikaa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
976
@valexi mutta eikö se olisi helpompaa ilmoittaa se palkka työilmoituksessa, jolloin myös työnhakija säästäisi aikaa?
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Hyvä puoli ikääntymisessä on se, että aivan ihmeellisin virityksiin ei tarvitse toivottavasti enää osallistua. Ehkä sitten kun 50,60 tulee mittariin niin pääsee taas käsipäivää -kursseille. Työnhaku varsinkin työttömän statuksella on kyllä niin hanurista, että pakko kai se on jo hyvissä ajoin hakea muita paikkoja.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
@Muumi Ei sitä viitsi ilmoitukseen laittaa, kun joku hölmö voi suostua tekemään vielä halvemmalla. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
@valexi mutta eikö se olisi helpompaa ilmoittaa se palkka työilmoituksessa, jolloin myös työnhakija säästäisi aikaa?
Itse olen tässä syksyn aikana yhden rekryprosessin hoitanut alusta loppuun. Meillä oli yksi paikka vapaana työtehtävään, jonka hoitaminen onnistuu usealla eri kokemus/koulutus määrällä. Tausta-ajatus siis oli kokematon kaveri koulutetaan = rahaa menee pienemmän palkan lisäksi opastukseen ja lisäkoulutukseen, kokenut kaveri saa heti laajemmankin valikoiman tehtäviä työkseen = palkka on suurempi, mutta koulutuskulut minimissä. Tälläisen infon kirjoittaminen nopeasti luettavaan ja hyvän kuuloiseen muotoon te-toimiston sivuille...... Paljon tärkeämpiäkin asioita on avoimesta paikasta kerrottavana, eli lopputulemana ilmoituksessa luki palkkaus TES-mukainen ja pyyntö palkkatoiveesta hakemuksen mukaan. Näin pääsin heti hakemuksista näkemään minkätasoisena hakijat itseään pitävät ja lajittele hyviin, keskivertoihin ja ei ikinä -lokeroihin nopeutui. Pyydetyn palkkatoiveen puuttuminen pudotti hakemuskirjeen aina tasoa huonompaan lokeroon.

Kaksi haastattelussa käynyttä osoittautui peräänsoittelijoiksi. Toinen oli keskiverto hakija, toinen erittäin hyvä ja oli vakavan harkinnan alla palkattavaksi, molemmat tippuivat ei ikinä-lokeroon, koska tämä soittelu jätti rasittavan ja ärsyttävän kuvan hakijoista, ei sellaisten kanssa kukaan jaksa töitä tehdä.
Rekry aloitettiin työntekijä puutteen takia, eli kiire jo valmiiksi, ja kaikki siihen liittyvä työ tulee normaalien päivittäisten työtehtävien päälle. Sitten kun puhelin pirisee keskeyttäen oikeat tuottavat työt ja soittajan ainoa asia on "joko te päätitte, saanks mä tulla jo kohta töihin, mä haluisin ostaa auton ja palkkaa tarttis, joko te päätitte.......". Ei se rekryn olemassa olo työnantajalta mihinkään unohdu ja se joka paikan saa, saa aivan taatusti puhelun työnantajalta kun rekryprosessi on oikeassa vaiheessa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Itse olen tässä syksyn aikana yhden rekryprosessin hoitanut alusta loppuun. Meillä oli yksi paikka vapaana työtehtävään, jonka hoitaminen onnistuu usealla eri kokemus/koulutus määrällä. Tausta-ajatus siis oli kokematon kaveri koulutetaan = rahaa menee pienemmän palkan lisäksi opastukseen ja lisäkoulutukseen, kokenut kaveri saa heti laajemmankin valikoiman tehtäviä työkseen = palkka on suurempi, mutta koulutuskulut minimissä. Tälläisen infon kirjoittaminen nopeasti luettavaan ja hyvän kuuloiseen muotoon te-toimiston sivuille...... Paljon tärkeämpiäkin asioita on avoimesta paikasta kerrottavana, eli lopputulemana ilmoituksessa luki palkkaus TES-mukainen ja pyyntö palkkatoiveesta hakemuksen mukaan. Näin pääsin heti hakemuksista näkemään minkätasoisena hakijat itseään pitävät ja lajittele hyviin, keskivertoihin ja ei ikinä -lokeroihin nopeutui. Pyydetyn palkkatoiveen puuttuminen pudotti hakemuskirjeen aina tasoa huonompaan lokeroon.

Kaksi haastattelussa käynyttä osoittautui peräänsoittelijoiksi. Toinen oli keskiverto hakija, toinen erittäin hyvä ja oli vakavan harkinnan alla palkattavaksi, molemmat tippuivat ei ikinä-lokeroon, koska tämä soittelu jätti rasittavan ja ärsyttävän kuvan hakijoista, ei sellaisten kanssa kukaan jaksa töitä tehdä.
Rekry aloitettiin työntekijä puutteen takia, eli kiire jo valmiiksi, ja kaikki siihen liittyvä työ tulee normaalien päivittäisten työtehtävien päälle. Sitten kun puhelin pirisee keskeyttäen oikeat tuottavat työt ja soittajan ainoa asia on "joko te päätitte, saanks mä tulla jo kohta töihin, mä haluisin ostaa auton ja palkkaa tarttis, joko te päätitte.......". Ei se rekryn olemassa olo työnantajalta mihinkään unohdu ja se joka paikan saa, saa aivan taatusti puhelun työnantajalta kun rekryprosessi on oikeassa vaiheessa.
Vaan onko tuossakaan oikeasti järkeä, siis siinä että luotetaan hakijan palkkatoiveen olevan linjassa hakijan osaamisen kanssa?

Tutkimusten mukaan ulospäinsuuntautuneet yliarvioi älykkyytensä ja osaamisensa, sekä uskovat tähän jonka seurauksena ovat itsevarmempia kuin pitäisi. Tämän seurauksena tälläinen hakija todennäköisesti kuvittelee olevansa parempi kuin on ja pyytää enemmän palkkaa kuin ansaitsee. Hakijan vääristynyt itsevarmuus ja luulo kyvyistään taas näyttää rekryäjän silmissä siltä, että tässähän on osaava ja itsevarma tyyppi!

Samalla kun itsensä realistisemmin näkevät tyypit voi usein jopa vähätellä osaamistaan, koska itsekehuminen ei ole kaikkien ominaisuuksia ja monesti ne hiljaiset puurtajat ja osaajat eivät pidä itsestään melua.

Tutkija tyrmää yleisimmät rekrytointimenetelmät: ”Ekstrovertti on työnhaussa aina ylivoimaisessa asemassa” juttua aiheesta miksi ei kannattaisi luottaa (varsinkaan ekstroverttien) itseanalyysiin.

Oikeastihan töihin monesti valikoituu ne parhaat työnhakijat, eikä parhaat työntekijät. Se että hyvä työntekijä ei anna itsestään jotain filmitähden karismalla ja itsevarmuudella varustettua kuvaa on vaan monelle (typerälle) rekryäjälle väärä merkki että työntekijä olisi jotenkin huono, samalla kun sitä luontevasti esiintyvää hyvää itsekehujaa palvotaan :D

Eikä se palkkatoive korreloi osaamisen kanssa niin varmasti että sitä kannattaa käyttää vahvana kriteerinä. Voihan joku hyvä työntekijä olla ollut syystä x pidempään työttömänä ja ajattelee, että tarvitsee nyt vaan paikan jossa kerryttää osaamistaan jonka seurauksena heittää matalan pyynnin ettei ainakaan jää siitä kiinni.

ps. Turha väittää että ilmoitukseen olisi vaikea kirjoittaa palkkauksesta ilman että se olisi sekava.

"palkkaus hintahaitarilla 2000-3000 euroa, riippuen hakijan osaamistasosta ja tarpeesta lisäkouluttaa talon sisällä"
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kaksi haastattelussa käynyttä osoittautui peräänsoittelijoiksi. Toinen oli keskiverto hakija, toinen erittäin hyvä ja oli vakavan harkinnan alla palkattavaksi, molemmat tippuivat ei ikinä-lokeroon, koska tämä soittelu jätti rasittavan ja ärsyttävän kuvan hakijoista, ei sellaisten kanssa kukaan jaksa töitä tehdä.
No ei tainnut olla myyntiin rekry kyseessä :D

Turha tuosta on ärsyyntyä kun lähes kaikille opetetaan jossain vaiheessa, että työn perään kannattaa myös soittaa jotta jää mieleen ja tekee henkilökohtaisemman vaikutelman kuin pelkkä paperi. Sitä paitsi, saattaahan sillä olla oikea syy soittaa, vaikkapa toinen mahdollinen työ auki. Itse olen soittanut perään mutta asiani oli kohtelias ei kiitos, menen toisaalle.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
148
@valexi mutta eikö se olisi helpompaa ilmoittaa se palkka työilmoituksessa, jolloin myös työnhakija säästäisi aikaa?
Ei kannata, koska joku vastavalmistunut tai syrjäseudun kasvatti voi tulla töihin puoleen hintaan kun ei tiedä alan palkkatasoa.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Se on aika voivoi, jos ärsyyntyy hakijoiden kyselyistä. Kääntäen voisi ajatella, että ehkä he hoitaisivat työtehtäviäänkin yhtä tarmokkaasti eikä jäisi haaveilemaan, jos esimerkiksi asiakas ei maksa laskujaan? Jos on niin kiire ettei ehdi vastailemaan, niin saattaisi olla jopa kahdelle tarve samalla kertaa.. Vastaavasti ei valituillekaan ei sitten ehditä lähettää sitä "ei tällä kertaa" viestiä ollenkaan tai säädyllisessä ajassa, kun on niin kiire?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Itse olen tässä syksyn aikana yhden rekryprosessin hoitanut alusta loppuun. Meillä oli yksi paikka vapaana työtehtävään, jonka hoitaminen onnistuu usealla eri kokemus/koulutus määrällä. Tausta-ajatus siis oli kokematon kaveri koulutetaan = rahaa menee pienemmän palkan lisäksi opastukseen ja lisäkoulutukseen, kokenut kaveri saa heti laajemmankin valikoiman tehtäviä työkseen = palkka on suurempi, mutta koulutuskulut minimissä. Tälläisen infon kirjoittaminen nopeasti luettavaan ja hyvän kuuloiseen muotoon te-toimiston sivuille...... Paljon tärkeämpiäkin asioita on avoimesta paikasta kerrottavana, eli lopputulemana ilmoituksessa luki palkkaus TES-mukainen ja pyyntö palkkatoiveesta hakemuksen mukaan. Näin pääsin heti hakemuksista näkemään minkätasoisena hakijat itseään pitävät ja lajittele hyviin, keskivertoihin ja ei ikinä -lokeroihin nopeutui. Pyydetyn palkkatoiveen puuttuminen pudotti hakemuskirjeen aina tasoa huonompaan lokeroon.

Kaksi haastattelussa käynyttä osoittautui peräänsoittelijoiksi. Toinen oli keskiverto hakija, toinen erittäin hyvä ja oli vakavan harkinnan alla palkattavaksi, molemmat tippuivat ei ikinä-lokeroon, koska tämä soittelu jätti rasittavan ja ärsyttävän kuvan hakijoista, ei sellaisten kanssa kukaan jaksa töitä tehdä.
Rekry aloitettiin työntekijä puutteen takia, eli kiire jo valmiiksi, ja kaikki siihen liittyvä työ tulee normaalien päivittäisten työtehtävien päälle. Sitten kun puhelin pirisee keskeyttäen oikeat tuottavat työt ja soittajan ainoa asia on "joko te päätitte, saanks mä tulla jo kohta töihin, mä haluisin ostaa auton ja palkkaa tarttis, joko te päätitte.......". Ei se rekryn olemassa olo työnantajalta mihinkään unohdu ja se joka paikan saa, saa aivan taatusti puhelun työnantajalta kun rekryprosessi on oikeassa vaiheessa.
Päällimmäisenä tässä tulee mieleen että haastatteluissa annetut aikataulut päätöksistä ei ole pitäneet ja hakijat soittelivat perään tämän johdosta.

Miten viestintä hoidettiin reksyprosessin aikana hakijoiden suuntaan?

Omakohtainen mielipide on että jos tästä prosessin aikaisista välttämättömyyksistä työnantaja ärsyyntyy niin parempi ettei tullutkaan valituksi jos ei ole edes aikaa hoitaa tprosessia kunnialla loppuun kaikkien kannalta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 840
Viestejä
4 204 256
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom