Työmatka-autoilu

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Itsellä työmatka muuttuu nyt vajaa 40km/suunta ja olen harkinnut penarin vaihtoa jossain vaiheessa. Tuossa ei sinänsä ole mitään vikaa, suht pienet kilsat ja täysi huoltokirja, ei kiertopalkinto, mutta sen verran olen kauhutarinoita kuullut kyseisestä moottorista (N46B18) että tekisi mieli vaihtaa johonkin, jonka kanssa säilyisi mielenrauha :D

Olen ajatellut Astra J:tä, niitä saa nykyään alle 100tkm ajettuna 10k€ tuntumaan. Olen katsellut 1.4T ja 1.6T -koneella olevia, manuaalilaatikolla. Nykyinen auto on arvoltaan ehkä 4-5k€. Saisin ostettua tuollaisen Astran käteisellä, mutta toisaalta olisi mukava pitää tilillä myös jonkinlaista puskuria.

Olen siis harkinnut, että uutta autoa ostaessa 1/3 tulisi vaihtoautosta, 1/3 käteistä ja 1/3 rahoitus, jonka maksaisi vuodessa pois. Onko tässä yhtälössä järkeä :confused: Kuinka paljon voisi olettaa, että tuollaisen 10-12k€ kotteron arvo laskisi parissa vuodessa, jos vuosittaiset kilometrit on 30tkm luokkaa? Noilla kilsoilla diesel saattaisi tulla muutaman kympin halvemmaksi vuositasolla, mutta huollot ja mahdolliset leviämiset sitten taas tulee kalliimmaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
Entä jos ostaisi sen halvimman juuri leimatun kipon (500 euroa) ja ajelisi sillä? Jos sen vuoden jälkeen se ei enää leimasta mene läpi kohtuullisin ponnistuksin, niin siltikin arvon alenema on ollut pienempi, kuin jossain 12k autossa 30tkm vuosivauhdilla.

Tietenkin tässä skenaariossa pitää varautua siihen, että autossa ei ole kaikkia tingeltangeleita ja työkaveritkin saattavat luulla joksikin köyhäksi paskaksi. Eli jos se aiheuttaa unettomuutta ja ahdistusta, niin kallista autoa alle.

Tai jos elelee yksin ja vapaana, niin ostaa jonkun pienen dieselkoneisen pakun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Entä jos ostaisi sen halvimman juuri leimatun kipon (500 euroa) ja ajelisi sillä? Jos sen vuoden jälkeen se ei enää leimasta mene läpi kohtuullisin ponnistuksin, niin siltikin arvon alenema on ollut pienempi, kuin jossain 12k autossa 30tkm vuosivauhdilla.

Tietenkin tässä skenaariossa pitää varautua siihen, että autossa ei ole kaikkia tingeltangeleita ja työkaveritkin saattavat luulla joksikin köyhäksi paskaksi. Eli jos se aiheuttaa unettomuutta ja ahdistusta, niin kallista autoa alle.

Tai jos elelee yksin ja vapaana, niin ostaa jonkun pienen dieselkoneisen pakun.
No tämähän se edullisin vaihtoehto olisi, tai sitten ajaisi tämän nykyisen penarin paaliin asti. Mutta tämän tai tuollaisen 500e kipon kanssa on sitten kuitenkin aina pelko perseessä, että pääseekö aamulla töihin tai uskaltaako talvella lähteä sille lapin laskureissulle :sori: Uudempi auto toisi ainakin valheellista mielenrauhaa luotettavuudesta :smoke:

Ja mietin myös sitä, että ne tingeltangelit autossa on ihan jees, jos päivittäin tulee vähintään tunti siinä katiskassa istuttua. Ei siinä nyt mitään kovin kummoisia "herkkuja" tarvitsisi olla, automaattisella ilmastoinnilla, vakionopeudensäätimellä ja "riittävällä" suorituskyvyllä pääsisi jo pitkälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 080
Varsinkin vain 100tkm ajettuna voisin kuvitella että tommosessa 12 k€ autossa arvoa lähtee se tonni vuodessa 30tkm/a suoritteella. Mulla itellä on noin 5 k€ edullisempi auto jolla yli 400 tkm mittarissa. Työmatka samaa luokkaa ja epäilen että 5 vuoden päästä voi ehkä kunnossa ollessaan olla 3 000 € auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
No tämähän se edullisin vaihtoehto olisi, tai sitten ajaisi tämän nykyisen penarin paaliin asti. Mutta tämän tai tuollaisen 500e kipon kanssa on sitten kuitenkin aina pelko perseessä, että pääseekö aamulla töihin tai uskaltaako talvella lähteä sille lapin laskureissulle :sori: Uudempi auto toisi ainakin valheellista mielenrauhaa luotettavuudesta :smoke:

Ja mietin myös sitä, että ne tingeltangelit autossa on ihan jees, jos päivittäin tulee vähintään tunti siinä katiskassa istuttua. Ei siinä nyt mitään kovin kummoisia "herkkuja" tarvitsisi olla, automaattisella ilmastoinnilla, vakionopeudensäätimellä ja "riittävällä" suorituskyvyllä pääsisi jo pitkälle.
Mä elin kans tossa "turvallisuuden" tunteessa, kunnes vaan tajusin sen, että harvemmin nuo nyt niin porsii et varottamatta hajoavat. Hiukan kun googlailee autosta ja lueskelee merkkifoorumeita, niin pääsee jyvälle noista perusvioista ja osaa niitä seurailla.

Entäs jos ostais jonkun hiukan enemmän tietä nähneen auton, joka on kuitenkin paremmin varusteltu? Vaikka joku mersu tai Volvo tosta 2000-luvun alusta. Ovat kuitenkin ihan kestäviä autoja koneeltaan, vaikka hiukan enemmän kilometrejä olisikin. Tuommoisessa se arvon sulaminen ei olisi enää niin kamalaa ja varusteita olisi jo hiukan enemmän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Suosittelen kohtuu kilsoilla olevaa vähän vanhempaa ~5ke autoa. Esim. VAG-konsernin 1.9tdi:llä varustettua, volvon v70, mersun C tai E diesel, mutta bemarin kiertäisin kaukaa. :lol:

EDIT: Itse ostin tuossa alkusyksystä 207 peugeotin 1,6HDI koneella käytännössä puoli-ilmaiseksi. Pienellä varauksella voin suositella. Keskikulutus 10k kilsoilla ollut minun ajolla 5,0l/100km. Varmasti joku pääsee alemmaksi. Varustetaso ei tosiaan päätä huimaa ja aika paljon nitisee ja natisee ovet/kojelauta/takaluukku. Pitänee laittaa äänieristyksiä kunhan kelit lämpenee. Mutta kaikenkaikkiaan halpa käyttis. Kannattaa ehkä harkita myös 308/307, jotka ovat mielestäni paremmin äänieristettyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 088
Viestejä
4 226 468
Jäsenet
71 167
Uusin jäsen
ebelii

Hinta.fi

Ylös Bottom