• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Työelämäkeskustelu

Samaan tapaan ihmiset pääosin ymmärtävät itseään paremmin kuin muita, ja kuvittelisin että me yleisesti pidetään toista osapuolta syyllisempänä konfliktiin.
Ilman muuta. Sehän on ihan 50/50 onko tuo rautalankapäättelyni sinnepäinkään oikein, mutta osan ajasta on. Pointtihan oli selittää, miksi joku esimies joskus ehkä tekisi noin siitä huolimatta, ettei siinä ole mitään järkeä.

Kokeillaanpa ajatella tätä skenaariota eteenpäin. Jo en tule esihenkiölön kanssa toimeen ja olen erittäin diplomaattinen ja mukava ihminen, tästä voidaan päätellä että esihenkilö on vähintään mulkku ja harvoissa tapauksissa mitä tahansa psykopaattiin saakka. Tietynlaiset luonnevikaiset voivat vähän tinkiä omasta mukavuudestaankin sadistisen mielihyvän tai vallan tunteen vuoksi.

Tällöin ei pidä olettaa, että esimies toimisi järkevästi ja fiksusti kuvaillussa tilanteessakaan. Perseilyn motiivi voisi siis olla ihan vaan kosto tai kiusaamisen jatkaminen niin kauan kun siihen on tilaisuus.
Totta tuokin. Kyllä tähän maahan mahtuu johtajia ja päälliköitä, joita ei missään nimessä olisi pitänyt päästää johto-/päällikkötason tehtäviin.

Ajattelin käydä työn ohessa avoimessa amk:ssa kolme ~15 op:n opintokokonaisuutta aloittaen yhdestä kerrallaan. Onko joku viime aikoina tehnyt avointa työn ohessa ja onko joitain vinkkejä, neuvoja tms? Opiskelijaetuuksia ei tietysti sivutoimiselle opiskelijalle heltiä, tuskin voi nostaa opintolainaakaan, mutta jos jotain hyötyjä, tipsejä jne joku osaa antaa, niin arvostan apua.

Lähden tekemään näitä siis täydentääkseni olemassa olevaa koulutusta ja tenttiäkseni myöhemmin luvat.

Ajattelin käydä työn ohessa avoimessa amk:ssa kolme ~15 op:n opintokokonaisuutta aloittaen yhdestä kerrallaan. Onko joku viime aikoina tehnyt avointa työn ohessa ja onko joitain vinkkejä, neuvoja tms? Opiskelijaetuuksia ei tietysti sivutoimiselle opiskelijalle heltiä, tuskin voi nostaa opintolainaakaan, mutta jos jotain hyötyjä, tipsejä jne joku osaa antaa, niin arvostan apua.

Lähden tekemään näitä siis täydentääkseni olemassa olevaa koulutusta ja tenttiäkseni myöhemmin luvat.
Muiden kokemuksia vuoden takaa löytyy ainakin tästä ketjusta:

Olen joskus pohtinut aiemminkin tätä, mutta kun lukee näitä "olen hakenut sataan" tai "olen hakenut tuhanteen työpaikkaan" viimeisen vuoden - kolmen aikana. Paljon linkkarissakin tulee vastaan viidessadas kerta toden sanoo! tyyppistä juttua.

Niin mihin porukka muka on oikeasti hakenut ja kuinka tosissaan? Saman hakemuksen lähettäminen tai yhden kahden lauseen muokkaaminen ei ole mielestäni hakemista. Tässä muutaman kuukauden aikana mitä avoimia positiota katsellut niin olisin voinut hakea ehkä kolmeen? realistisesti siis.
Vai hakeeko logistiikkakaverit kokiksi tai lääkäriksi ja sitten on helppo sanoa "oon hakenut kaikkiin avoimiin"? Ihmetelleen myös miksei akateemiset kork koulutetut saa töistä myyjänä kaupasta. Ei tietenkään jos sulla ei ole kokemusta siitä tai asiakaspalvelusta jne. Haetaanko siihenkin samalla spammihakemuksella ja oikeasti ihmetellään ettei töitä löydy?

Itse hyvä jos kerran kuussa löytäisi yksi kaksi varteenotettavaa paikkaa mihin tehdään alusta alkaen se hakemus ja tuodaan ilmi miksi olet se valinta tähän tehtävään. Minulla on kokemusta asiakaspalvelusta kun ei kerro mitään...

Noh tää oli tämmönen. Onneksi on töitä koska uuden löytämiseen saisi käyttää hitonpaljon tunteja ja aikaa ellei sitten "hae" sataan kuukaudessa...

Olen joskus pohtinut aiemminkin tätä, mutta kun lukee näitä "olen hakenut sataan" tai "olen hakenut tuhanteen työpaikkaan" viimeisen vuoden - kolmen aikana. Paljon linkkarissakin tulee vastaan viidessadas kerta toden sanoo! tyyppistä juttua.

Niin mihin porukka muka on oikeasti hakenut ja kuinka tosissaan? Saman hakemuksen lähettäminen tai yhden kahden lauseen muokkaaminen ei ole mielestäni hakemista. Tässä muutaman kuukauden aikana mitä avoimia positiota katsellut niin olisin voinut hakea ehkä kolmeen? realistisesti siis.
Vai hakeeko logistiikkakaverit kokiksi tai lääkäriksi ja sitten on helppo sanoa "oon hakenut kaikkiin avoimiin"? Ihmetelleen myös miksei akateemiset kork koulutetut saa töistä myyjänä kaupasta. Ei tietenkään jos sulla ei ole kokemusta siitä tai asiakaspalvelusta jne. Haetaanko siihenkin samalla spammihakemuksella ja oikeasti ihmetellään ettei töitä löydy?

Itse hyvä jos kerran kuussa löytäisi yksi kaksi varteenotettavaa paikkaa mihin tehdään alusta alkaen se hakemus ja tuodaan ilmi miksi olet se valinta tähän tehtävään. Minulla on kokemusta asiakaspalvelusta kun ei kerro mitään...

Noh tää oli tämmönen. Onneksi on töitä koska uuden löytämiseen saisi käyttää hitonpaljon tunteja ja aikaa ellei sitten "hae" sataan kuukaudessa...

Jää työttömäksi ja sitten selittelet työkkärintantalle miksi hakee vain kolmeen muutamassa kuukaudessa kun sinun pitää hakea neljää kuukaudessa. Varmaan nappaa sen ansiosidonnaisen muutamalla turhalla hakemuksella mieluummin kuin olisi ilman fyrkkaa.

EDIT: Ja joo, varmaan tässä triidissä kyse enemmän työelämässä olevista. Mutta kuitenkin, jos paikkaa kohden voi alueesta ja vaatimuksista riippuen olla 10-250 niin isommissa määrissä hankala näkyä siitä joukosta, varsinkin jos siellä vaikka 1/3 hakijoista on tiptop CV ja hakemus.

Eiköhän osalla ole kyse nimenomaan siitä, että lähettää "spämmihakemuksia" paikkoihin joissa se oma osaaminen ei ehkä ole juuri sitä mitä etsitään. Tuohon vielä päälle epärealistiset odotukset omasta palkkatasosta niin soppa on valmis.

Eli jos sinulla on kokemusta hommasta X ja olit edellisessä pestissä vaikka 10v ja haet hommaan XY, mikä on aika lähelle omaa osaamista, mutta ei kumminkaan kohdalle. Niin se tuleva työnantaja ei ehkä ole valmis maksamaan asian X osaajalle harjoittelusta + niitä vuosikymmenen kokemuslisiä

Se mitä olen näitä tapauksia televisiossa nähnyt tai lehdistä lukenut, niin vaikuttavat kyllä elämäntapa työttömiltä.
Mitään varsinaisia työ haluja tai kykyjä ei ole. Tuettuna sillä, että on ehkä epärealistinen käsitys siitä, mitä osaisi (haluaisi) tehdä.
En ehkä itsekään palkkaisi ketään noita valittajia edes hantti hommiin.

Se mitä olen näitä tapauksia televisiossa nähnyt tai lehdistä lukenut, niin vaikuttavat kyllä elämäntapa työttömiltä.
Mitään varsinaisia työ haluja tai kykyjä ei ole. Tuettuna sillä, että on ehkä epärealistinen käsitys siitä, mitä osaisi (haluaisi) tehdä.
En ehkä itsekään palkkaisi ketään noita valittajia edes hantti hommiin.
Itse tunnen yhden, joka haki moneen työpaikkaan pitkään, aika laajalla skaalallakin, mutta ei kelvannut, kun ikää oli yli viisikymmentä. Perusti sitten yrityksen itse, kun ei töihin kelvannut. Aika monenlaista porukkaa tuolta löytyy.

Itse tunnen yhden, joka haki moneen työpaikkaan pitkään, aika laajalla skaalallakin, mutta ei kelvannut, kun ikää oli yli viisikymmentä. Perusti sitten yrityksen itse, kun ei töihin kelvannut. Aika monenlaista porukkaa tuolta löytyy.

Mulla on kanssa muutama tuttu, jotka ovat ottaneet paketin ja perustaneet oman firman, kun ikää on kertynyt työnhakuun liikaa.

Yksi työllistyi juuri asiakkaalle alihankintasopimuksen jälkeen ja toinen yrittää olla työllistymättä asiakkaalle, kun mieluummin haluaisi jatkaa konsulttina.

Yhteisenä piirteenä kaikilla se että aiemmin olisi pitänyt uskaltaa aloittaa yrittäminen.

Yksityisyrittämisessä etenkin IT-alalla on vähän nihkeetä se että tarttisit aika läjän kaikenlaisia ISO yms serttejä että isot tahot ostaa sulta mitään.

Muistelisin, että Murossa myös kirjoitteli eräs, joka oli yli tuhanteen työpaikkaan hakenut. Taisi olla nimimerkillä "tuhannen työhakemuksen mies". Yksityiskohtia en enää muista, mutta kaveri oli amk:n käynyt ja vaikutti ainakin viestiensä perusteella ihan selväjärkiseltä, mutta vuosienkaan hakemisen jälkeenkään työtä ei vaan tuntunut löytyvän.

Muistelisin, että Murossa myös kirjoitteli eräs, joka oli yli tuhanteen työpaikkaan hakenut. Taisi olla nimimerkillä "tuhannen työhakemuksen mies". Yksityiskohtia en enää muista, mutta kaveri oli amk:n käynyt ja vaikutti ainakin viestiensä perusteella ihan selväjärkiseltä, mutta vuosienkaan hakemisen jälkeenkään työtä ei vaan tuntunut löytyvän.

Ei ollut tuolla nimimerkillä, eipä sillä mitään väliä nimellä kirjoittaa. On täällä edelleen.
Mutta, sai töitä, vaihtoi kaupunkia työn perässä koska pystyi.

Yliopisto on ainakin opettanut yleistasolla tietojenkäsittelyä. Ei voi sanoa että on java- tai c++ -koodari, tai joku pilvi/devops -tyyppi. Joten sitten sitä hakee kaikkia paikkoja (helposti löytyy satoja) ja toivoo että jokin tärppää. Mitä muuta edes voi tehdä?

Toiseksi ei työnteko monille ole läheskään niin mielenkiintoista, että sillä olisi suurta väliä mitä työtä tekee. Kunhan jotain on, ja palkka juoksee, niin se riittää mainiosti. -> Voi helposti hakea satoja eri paikkoja, kaikki ne yleensä kuitenkin töitä tarjoaa ja maksavat palkkaa.

En tiedä mihin ketjuun kuuluu, mutta aika huolestuttava tilasto mielestäni:

27 000 ihmistä hakee Wolt kuskiksi, kun itse ajattelen, että olemme luoneet jonkun orja kastin. Eikö kukaan ole huolissaan siitä, että entä kun joku on tehnyt tuollaista matala tuloista työtä vuosikymmeniä ilman työterveydenhuoltoa tai eläkesäästöjä?

En tiedä mihin ketjuun kuuluu, mutta aika huolestuttava tilasto mielestäni:

27 000 ihmistä hakee Wolt kuskiksi, kun itse ajattelen, että olemme luoneet jonkun orja kastin. Eikö kukaan ole huolissaan siitä, että entä kun joku on tehnyt tuollaista matala tuloista työtä vuosikymmeniä ilman työterveydenhuoltoa tai eläkesäästöjä?
Vähän pidemmälle miettii niin taksikuskit, wolt-kuskit yms. niin merkittävä osa heistä lienee tullaan korvaamaan automaatiolla. Ei tietenkään kaikkia eikä kaikkialla eikä yhtä aikaa. Woltin omistaja doordash esitteli viime vuonna kuljetusrobotin ja muutama viikko sitten autonomisen dronen + sai luvan operoida omia droneja usa:ssa. DoorDash Is Cleared for Takeoff: Launches DoorDash Air, Our In-House Drone Delivery Program

Ongelma minusta on poliittinen eikä varmaan tämä keskustelu oikea paikka. Ts. minusta tuon halpatyön pitäisi olla mahdollista+järkevää ja yhteiskunnan tuet niin, että "paskatyökin" kannattaa ottaa vastaan ja tehdä. Kaikki työt on tehtävä tai sitten sovittava että ollaan esimerkiksi ilman kotitoimituksia tai maksettava todella kova hinta toimituksista(==sama kuin ei kotitoimituksia)

Vähän pidemmälle miettii niin taksikuskit, wolt-kuskit yms. niin merkittävä osa heistä lienee tullaan korvaamaan automaatiolla. Ei tietenkään kaikkia eikä kaikkialla eikä yhtä aikaa. Woltin omistaja doordash esitteli viime vuonna kuljetusrobotin ja muutama viikko sitten autonomisen dronen + sai luvan operoida omia droneja usa:ssa. DoorDash Is Cleared for Takeoff: Launches DoorDash Air, Our In-House Drone Delivery Program

Tämä myös itseäni mietityttää, että ehkä 10 vuoden päästä yhdellekään Wolt kuskille ei ole työtä, vaan kaikki tulee dronella himaan.

Ongelma minusta on poliittinen eikä varmaan tämä keskustelu oikea paikka. Ts. minusta tuon halpatyön pitäisi olla mahdollista+järkevää ja yhteiskunnan tuet niin, että "paskatyökin" kannattaa ottaa vastaan ja tehdä. Kaikki työt on tehtävä tai sitten sovittava että ollaan esimerkiksi ilman kotitoimituksia tai maksettava todella kova hinta toimituksista(==sama kuin ei kotitoimituksia)
Tavallaan joo, mut samaan aikaan se on sitten tavallaan tuki niille työnantajille.

Esim. kaupan myyjä Helsingissä saa ehkä 200€/kk enemmän palkkaa kuin Rovaniemessä. Kaikki kunnia että tehdään töitä, mutta oikeasti ruokakauppa täällä tuottaa merkittävästi enemmän voittoa kuin maakunnissa ja palkkaa voitaisiin maksaa enemmänkin… Muttei tarvitse koska kela maksaa ylimääräiset. Jos ei maksaisi ei olisi myyjiä jollei maksaisi tarpeeksi palkkaa että sillä tulee toimeen.

Tavallaan joo, mut samaan aikaan se on sitten tavallaan tuki niille työnantajille.
Ajatellaan asia kansalaispalkkana ja unohdetaan tuet. Kyse on perspektiivistä. Onko parempi, että kaikki työ kannattaa ottaa vastaan vai ei? Kyse on vahvasti politiikasta, poliittisilla päätöksillä voidaan maksaa porukka työttömänä kotiin tai toisessa ääripäässä pakottaa töihin kun kansalaispalkka on kovin pieni.

Jos miettii toiselta puolelta tukena yritykselle niin viime kädessä se on kyllä myös tuki asiakkaalle. Saat halvemman kotitoimituksen versus kotitoimitukset niin kalliita ettei woltin kaltainen palvelu voisi toimia suomessa. Tyypillinen suomalainen juttu, että kaikki kannattaa tehdä itse kun palvelut maksavat liikaa. Samaan aikaan porukkaa maksimit työttömänä syrjäytymässä ja laiskistumassa.

Kansalaispalkkaa mä kannattaisinkin, olisi niin paljon selkeämpi. Yhteiskunta tulee muuttumaan niin täysin, että jää nimenomaan poliitikkojen käsiin pohtia ratkaisuja, eikä se kyllä tee toiveikkaaksi.

Soitan loppuviikosta yhteen työpaikkaan, niin kannattaako siinä puhelun aikana jo kysyä palkkaa? Onko tämä "oikein" tässä vaiheessa kysyä?

Jos on työpaikkailmoitus, johon liittyen soitat lisätietoja, niin tottakai kannattaa kysyä palkasta jos siitä ei ole ilmoitusessa erikseen mainittu. Ei ehkä tarkkaa summaa kannata kysyä, vaan sitä että mikä on palkkataso. Tietysti jos se on joku perusluokan duunarihomma, niin menee suoraan taulukoiden mukaan, mutta kyllä se silti kannattaa kysyä.

Onko joku haku käynnissä? Mä en tossa vaiheessa varmaan itse alkaisi palkasta vielä kyselemään.

Mitä ihmettä? Eikö tuo nyt ole aika oleellinen asia kysyä. Jos palkka ei matchaa siihen mitä hakija odottaa, niin sehän on hyvä tietää heti, ettei kumpikaan osapuoli tuhlaa aikaansa rekryprosessin jatkamiseen.

Varmasti se haarukka on hyvä tiedustella jos olet paikasta kiinnostunut. Ensin varmaan kannattaa kertoa jotain omia taustoja pohjalle.
Joo tottakai aion omat taustani yms. kertoa. En tiedä sitten, jos eivät kerrokaan puhelimessa, niin viimeistään sitten haastattelussa (mikäli sinne nyt pääsee edes).

Mä en välttämättä kysyisi ellei keskustelua saa luontevasti ohjattua suuntaan jossa kysellään asioita, mut jos saa niin tietysti. Lähinnä pointtina etten välttämättä loisi mielikuvaa että on päällimmäisenä mielessä.

Toki se riippuu tilanteesta. Jo olisin jo töissä eikä palavaa tarvetta saada uutta paikkaa saattaisin olla kärkkäämpi.

Mä en välttämättä kysyisi ellei keskustelua saa luontevasti ohjattua suuntaan jossa kysellään asioita, mut jos saa niin tietysti. Lähinnä pointtina etten välttämättä loisi mielikuvaa että on päällimmäisenä mielessä.

Toki se riippuu tilanteesta. Jo olisin jo töissä eikä palavaa tarvetta saada uutta paikkaa saattaisin olla kärkkäämpi.
Joo olen tällä hetkellä töissä, joten ei sinänsä kiirettä saada työpaikkaa. Ja hakemuksen olen laittanut. Minun mielipide on, että voi kysyä palkkaa. Säästää molempien aikaa, kun tuossa vaiheessa tietää haarukan.

Soitan loppuviikosta yhteen työpaikkaan, niin kannattaako siinä puhelun aikana jo kysyä palkkaa? Onko tämä "oikein" tässä vaiheessa kysyä?
Jos olet se yksisarvinen ja haluttu kala rekrymarkkinoilla jolle maksetaan jo nyt ylärekisterin palkkaa niin kannattaa kysyä.

Muuten tuolla ei taida olla väliä kun siinä lyhyessä puhelussa et saa kuitenkaan todellista kuvaa tehtävästä.

Tietysti sähän voit naamioida kysymyksen tämän uuteen "palkka-avoimuus direktiivi" aiheen alle.

Viimeksi muokattu:
Lähinnä pointtina etten välttämättä loisi mielikuvaa että on päällimmäisenä mielessä.

Mutta eihän tämä ole mikään virheellinen mielikuva, sillä pääsääntöisestihän kaikilla se palkka nimenomaan on päällimmäisenä mielessä. Palkka kun on se tärkein syy, miksi ihminen ylipäänsä töihin menee.

Mutta eihän tämä ole mikään virheellinen mielikuva, sillä pääsääntöisestihän kaikilla se palkka nimenomaan on päällimmäisenä mielessä. Palkka kun on se tärkein syy, miksi ihminen ylipäänsä töihin menee.
Tottakai on, mutta en tiedä yhtäkään työnantajaa joka katsoo hyvällä että soitetaan ja eka kysymys on "paljon palkkaa?" pitäisi olla normi, ensimmäiseksi kerrottava asia, mutta kun ei ole ja aina pitää olla ja kehittää motivaattoreita mikä ei liity palkkaan. Ihan kun yksikään työnantajista työskentelisi ilman palkkaa. Toiset ovat ymmärrätäväisempiä ja toiset pudistavat päätään tuolle kysymykselle. Hakijana et oikein tiedä miten suhtautuvat. Ainaista peliä.

Tottakai on, mutta en tiedä yhtäkään työnantajaa joka katsoo hyvällä että soitetaan ja eka kysymys on "paljon palkkaa?" pitäisi olla normi, ensimmäiseksi kerrottava asia, mutta kun ei ole ja aina pitää olla ja kehittää motivaattoreita mikä ei liity palkkaan. Ihan kun yksikään työnantajista työskentelisi ilman palkkaa. Toiset ovat ymmärrätäväisempiä ja toiset pudistavat päätään tuolle kysymykselle. Hakijana et oikein tiedä miten suhtautuvat. Ainaista peliä.
No ei nyt tietenkään eka kysymys tule minulla olemaan "paljonko palkka" ? Joku järki nyt minullakin on..
Tottakai olen aidosti kiinnostunut työstä ja kyselen siitä, ja sitten voi mielestäni kysyä palkka haitaria?

Mutta onhan se nyt työnantajankin kannalta typerää viedä rekryprosessi loppuun saakka ja sitten kun kaveri ollaan palkkaamassa, niin se ei tulekaan koska palkka on liian pieni. Molempien aika meni hukkaan.

Jos työnantaja on niin vähäjärkinen, että tuollaisesta kysymyksestä pahastuu, niin ehkä sellaiselle työnantajalle ei kannata mennä töihin. Voihan sen kysymyksen kehystääkin niin, että "jotta ei tuhlata kummankaan aikaa, niin tarkistettaisiinko aluksi, onko palkka ja palkkatoive samalla hehtaarilla?" Ja voihan siinä kysellä ja jutustella muutakin, ettei se mikään ainoa kysymys.

Mutta onhan se nyt työnantajankin kannalta typerää viedä rekryprosessi loppuun saakka ja sitten kun kaveri ollaan palkkaamassa, niin se ei tulekaan koska palkka on liian pieni. Molempien aika meni hukkaan.
Työnantajat näkee kandin oman palkkatasoajatuksen sieltä varsinaisesta hakemuksesta niin ei tarvi kysellä ekassa puhelussa.

Työnantajat näkee kandin oman palkkatasoajatuksen sieltä varsinaisesta hakemuksesta niin ei tarvi kysellä ekassa puhelussa.

Minä ymmärsin, että mitään hakemusta ei ole lähetetty, vaan hakija on vasta ottamassa ensimmäistä kontaktia kyseiseen työnantajaan.

1785996989933.png

En tiedä onko tota tutkittu laajemmin, mut mulla kipinä lähtöön on tullut joko turhautumisesta tai tylsistymisestä. En toki ole vaihtanut pienemmälle palkalle.

En tiedä onko tota tutkittu laajemmin, mut mulla kipinä lähtöön on tullut joko turhautumisesta tai tylsistymisestä. En toki ole vaihtanut pienemmälle palkalle.

Tarkoitan sitä, että palkka on se tärkein asia työpaikassa. Mitä tahansa muita ominaisuuksia työpaikasta voidaan poistaa ja saada silti ihminen sinne töihin, mutta jos palkka poistetaan, niin ei sinne kukaan mene.

Eli palkkahan on se tärkein syy, miksi ihmiset ylipäänsä menevät töihin. Sehän on se koko homman idea: A tekee B:lle töitä ja vastineeksi B maksaa A:lle palkkaa. Kaikki muu sen ympärillä on ekstraa.

Tarkoitan sitä, että palkka on se tärkein asia työpaikassa. Mitä tahansa muita ominaisuuksia työpaikasta voidaan poistaa ja saada silti ihminen sinne töihin, mutta jos palkka poistetaan, niin ei sinne kukaan mene.
Tavallaan jos ajattelee on-off asiana. Mutta työpaikalla voi olla asiat niin persiillään että ennemmin jää työttömänä hakemaan uutta työtä kun tekee sitä palkan eteen päivääkään.
Lisäksi on ihan mahdollista että vaikka palkka olisi toisessa työpaikassa samasta työstä pienempi, ne työpaikan ei-rahalliset extrat, kuten hyvä organisaatio ja työkaverit, vetää siihen toiseen työpaikkaan enemmän. Eli palkka on toki tärkeä, mutta vain osa kokonaisuutta.
En minä ainakaan viitsisi olla hampaat irvessä surkeassa työpaikassa vaikka siitä saisikin enemmän rahaa.

Tavallaan jos ajattelee on-off asiana. Mutta työpaikalla voi olla asiat niin persiillään että ennemmin jää työttömänä hakemaan uutta työtä kun tekee sitä palkan eteen päivääkään.
Lisäksi on ihan mahdollista että vaikka palkka olisi toisessa työpaikassa samasta työstä pienempi, ne työpaikan ei-rahalliset extrat, kuten hyvä organisaatio ja työkaverit, vetää siihen toiseen työpaikkaan enemmän. Eli palkka on toki tärkeä, mutta vain osa kokonaisuutta.
En minä ainakaan viitsisi olla hampaat irvessä surkeassa työpaikassa vaikka siitä saisikin enemmän rahaa.

Pointtini on siinä, että ei sinne mukavampaankaan työpaikkaan mennä, jos siitä ei makseta tarpeeksi palkkaa. Jokaisella on varmasti jokin kynnys, minkä verran palkan täytyy olla, jotta työn ottaa vastaan. Siksi on hyvä selvittää, onko se palkka yli vai alle tuon kynnyksen, ettei se tule esiin vasta sitten kun aikaa on puolin ja toisin tuhlattu.

Eli palkkahan on se tärkein syy, miksi ihmiset ylipäänsä menevät töihin. Sehän on se koko homman idea: A tekee B:lle töitä ja vastineeksi B maksaa A:lle palkkaa. Kaikki muu sen ympärillä on ekstraa.
Menisitkö hyvällä palkalla työpaikkaan jossa esimies ja/tai työntekijät käyttäytyy epäasiallisesti (lain rajoissa)?

No tämä nyt on musta vähän semantiikkaa, koska yhtä hyvin voi yleistää ettei palkatonta työtä yleisesti ole, tai jos työnantaja olettaa sun tulevan ilmaiseksi se on melko varmasti molempien tiedossa jo etukäteen.

Eli kysymys on ennemmin siitä maksetaanko tarpeeksi, ja siinä vaiheessa muut aspektit yhtäkkiä vaikuttaakin jo ihan oleellisesti.

En mä menisi töihin jollen saisi riittävästi palkkaa, mutta voisin mennä töihin jopa alemmalla palkalla jos nykyisessä työpaikassa olisi ihan kamalaa. Olin just tossa tilanteessa, mut loppujen lopuksi sain ratkaistua sen talon sisäisellä siirrolla. Samalla tavalla kuin 500€ palkankorotus nettoaa vain 250€, sama toimii myös palkan vähennyksen suuntaan ja joskus mielenterveys on paljon tuommoista arvokkaampi.

Menisitkö hyvällä palkalla työpaikkaan jossa esimies ja/tai työntekijät käyttäytyy epäasiallisesti (lain rajoissa)?
No eihän sitä käytöstä tiedä ennenkuin siellä on töissä. Ja toisaalta en ole kovin herkkänahkainen, joten tuskin piittaisin asiattomastakaan käytöksestä.

Menisitkö huonolla (1000€/kk) palkalla töihin missä olisi hyvä esimies? Ehkä @Rambo8 yrittää sanoa, että se palkka on kuitenkin se minkä takia töissä ollaan. Sinullakin on varmaan joku raja mitä sinulle tulee töistä maksaa? Ja jos se ei ylity niin et mene töihin tai ei kannata mennä. Eli kyllä se on tärkeä selvittää etukäteen eikä vasta sitten kun on 10 kierrosta työhaastatteluja takana.

Menisitkö huonolla (1000€/kk) palkalla töihin missä olisi hyvä esimies? Ehkä @Rambo8 yrittää sanoa, että se palkka on kuitenkin se minkä takia töissä ollaan. Sinullakin on varmaan joku raja mitä sinulle tulee töistä maksaa? Ja jos se ei ylity niin et mene töihin tai ei kannata mennä. Eli kyllä se on tärkeä selvittää etukäteen eikä vasta sitten kun on 10 kierrosta työhaastatteluja takana.
Tottakai palkka on tärkeä asia. Mutta sä olet siellä työpaikalla about saman verran tai jopa enemmän kuin oman puolison kanssa sängyssä. Eli kyllä kyllä sen työn ja yhteisön pitää olla miellyttävä eikä mikään raha sitä pysty korvaamaan. Tottakai itsellä on rajat mutta niiden rajojen sisällä sitten pelataan yhteisö, työtehtävät yms. bingoa suuntaan tai toiseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 416
Jäsenet
84 273
Uusin jäsen
Tomicsh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom