Työelämäkeskustelu

Yks mitä mietin, että pitäisikö vaan olla mahdollisimman avoin ja kertoa, että nyt on käynyt näin, että olen hakenut muualle töihin. Ettei tilanne tule ns. täysin yllätyksenä pomolle jos satunkin pääsee haastatteluun ja töihin.
Olen aina kertonut vasta sitten kun olen tiennyt pääseväni sinne uuteen töihin eli nimet paperissa. Kyllä pitäisi kaikkien ymmärtää, ettei mene nykyiselle työnantajalle huutelemaan, oon tosin parista tapauksesta kuullutkin että pomo tietää kenelle olet hakenut töihin. Laittaisin hakemaasi paikkaan viestin, että pidetään tämä meidän välisenä toistaiseksi.

Saako mahdollinen tuleva työnantaja kertoa nykyiselle pomolleni, että olen hakenut heille töihin, jos nykyinen pomoni haluaisi vesittää (jonka kyllä uskoisin nykyisestä pomostani, että vosi noin tehdä) siirtymiseni toiseen firmaan?
Vai tuleeko tuossa joku laki vastaan, että ei saa kertoa, jos olen hakenut?

Miksi uusi pomosi tuosta kertoisi edes nykyiselle? Ja toisaalta miten nykyinen pomosi voisi työpaikan vaihtoa estää?

Miksi uusi pomosi tuosta kertoisi edes nykyiselle? Ja toisaalta miten nykyinen pomosi voisi työpaikan vaihtoa estää?
Eihän se varmasti automaattisesti kertoisikaan. Eikä varmaan millään tapaa nykyinen voisikaan estää.

Olin hölmö, kun menin sen firman LinkedIn postauksesta tykkäämään, jossa kerrotaan, että haetaan uutta tekijää tiimiin🤦 . Ja pomo on minun kavereissa Linkkarissa, niin eiköhän se ole nähnyt sen tykkäyksen. Eihän tykkäys nyt kerro yhtään mitään, mutta ainakin epäily sillä varmasti on, että olen mahdollisesti hakenut paikkaa.
Näin ainakin itse kuvittelisin, jos olisin pomo ja minun työntekijä tykkäisi tuollaisesta postauksesta.
Niin sitä itse nyt kuvitelee tai skenaarioita luo tämän tilanteen suhteen.

Eihän se varmasti automaattisesti kertoisikaan. Eikä varmaan millään tapaa nykyinen voisikaan estää.

Olin hölmö, kun menin sen firman LinkedIn postauksesta tykkäämään, jossa kerrotaan, että haetaan uutta tekijää tiimiin🤦 . Ja pomo on minun kavereissa Linkkarissa, niin eiköhän se ole nähnyt sen tykkäyksen. Eihän tykkäys nyt kerro yhtään mitään, mutta ainakin epäily sillä varmasti on, että olen mahdollisesti hakenut paikkaa.
Näin ainakin itse kuvittelisin, jos olisin pomo ja minun työntekijä tykkäisi tuollaisesta postauksesta.
Ota vaan ihan iisisti. Onko millään näistä mitään merkitystä? Haet paikkaa ja sitten kun on nimet paperissa niin kerrot. Työnhaku on aika hankalaa joten olisi outoa kertoa siinä vaiheessa kun on laittanut hakemuksen sisään. Jossain tilanteessa saisi varmaan olla viikon välein ilmoittamassa pomolle asiasta.

Minä en laske puhelinedulle juuri arvoa, pidän aina oman liittymän rinnalla joka tapauksessa. Työpuhelimen saa aina loman ajaksi kiinni ja myös työpäivän jälkeen se menee vähintään äänettömälle. Toki sillä työpuhelimella soitetaan sitten esim yritys/palvelunumerot ja katsotaan tekstiviestillä autojen omistajatietoja, kun etu on olemassa ;)
Aika pieni etu se on, mutta esim. jos saat lippulaivamallin, jossa on eSIM, NFC-maksut, USB3 OTG jne (aika monesssa toki on), niin sitä voi käyttää muuhunkin kuin työpuheluihin. Hyvä linssi korvaa erillisen kameran. Jos ostaisin itse esim. 2 vuoden välein, niin voi se olla luokkaa 50€/kk (toki vanhat voi myydä, mutta oma vaiva siinäkin). Sitten nopea 5G-liittymä esim. Telian hinnastosta 48,99 €/kk. Jos menet ulkomaille ja puhut yli tai otat datapaketin, niin ei tarvi tehdä kululaskuja ja firma maksaa. Tuo on selvästi yli verotusarvon. Kuten sanoin, jossain 5000+ euron palkassa nuo eivät tunnu missään, mutta esim. jossain 3500 euron bruttopalkassa pakollisten menojen jälkeen käteen voi jäädä 3-4% enemmän rahaa.

Linkedinissä monet, jotka eivät vilkuile avoimia työpaikkoja, tykkäilevät noista ilmoituksista jonkun kaverin, tutun tms vuoksi antaakseen näkyvyyttä postaukselle.

Moni pomo on ymmärtänyt kun olen työpaikkaa vaihtanut, että sitä päätöstä kuuluu tukea eikä torpedoida.

Ja lopuksi, koulutus auttaa paljon jos on hyvä valmentaja. Lisäksi tietysti harjoittelu… Meidän valkku ohjeisti treenaamaan vähintään pari tuntia per puhuttu minuutti. Eli 10 minuutin esitystä 20h tai enemmän (tämä siis sen jälkeen kun itse presis on tehty).
Riippuu aika paljon, millaisia esityksiä tekee. Joku globaalin median seuraama keynote tai muu firman brändiä edistävä bisnespuhe erittäin vaativalle yleisölle (esim. lähteekö firman osake 50% laskuun vai nousuun ja menettääkö firma 200 miljardia rahaa vuoden sisään) tai vaikka päättäjiin vetoaminen on ihan eri tason suoritus kuin mennä jonnekin Pyconiin ja heittää siellä 45 min setti siitä, miten teki vibekoodilla jonkun appsin, joka voi ehkä kiinnostaa jotakin jossain.

Aatellaan vaikka yliopistoa. Opettajilla on luokkaa 1612 tuntia työaikaa. Sanotaan että siitä vaikka puolet on dedikoitu opettamiseen. Eli 806 tuntia. Tuo voi parhaimmillaan sisältää 40 tuntia kontaktiopetusta, joka nykyään on paljon kalvosulkeisia. Eli jäljelle jää 766 tuntia seurata miten maailman kehitys vaikuttaa materiaaleihin, tehdä uudet materiaalit, tehdä ja tarkistaa tentit, tehdä kurssien harjoitukset, ohjata opinnäytteitä jne. Ja sitten se esiintymisten valmistelu. Tuolla 20h per 10 min tahdilla saa koko vuodessa vain treenattua yhden kurssin verran opetettavaa. Intensiivinen treenaus on varmaan ihan hyvä kun koittaa kehittyä paljon tai on todella tärkeä paikka kyseessä. Ihan jännä jos jossain firmassa panostetaan noin paljon. Varmaan sitten materiaalitkin hioo joku isompi ammattimainen graafinen osasto eikä esittäjä itse.

Mainitsinkin kai aikasemmin muistaakseni, mutta tossa pitää myös tehdä ero, että hyvä opettaja ei ole välttämättä hyvä esittäjä ja päinvastoin. On sellasiakin ihmisiä, jotka on ihan virtuooseja toisessa esim. seminaariesitykset on huikeita, mutta opetus on sitten huikeen huonoa. Tai että opetus on hyvää, mutta seminaariesitykset ihan kammottavia. Ne on vähän erilaisia tilanteita

Mainitsinkin kai aikasemmin muistaakseni, mutta tossa pitää myös tehdä ero, että hyvä opettaja ei ole välttämättä hyvä esittäjä ja päinvastoin. On sellasiakin ihmisiä, jotka on ihan virtuooseja toisessa esim. seminaariesitykset on huikeita, mutta opetus on sitten huikeen huonoa. Tai että opetus on hyvää, mutta seminaariesitykset ihan kammottavia. Ne on vähän erilaisia tilanteita
Tottakai. Ja tilanteita on tosi erilaisia. Ihan jo se, että jotkut esitykset on interaktiivisia ja toiset on vaan ennalta harjoitellun "shown" esittämistä. Toki sitten on niitäkin, joissa on molempia komponentteja. Esim. perusopetus on aika arkista siinä mielessä, että yleisökään ei välttämättä odota mitään "showta" vaan hyvin jäsenneltyä kokonaisuutta ja mahdollisuutta saada täsmäapua omiin ongelmiin.

Koitin tossa vaan demonstroida sitä, että esim. opetustyössä ei absoluuttisesti ole vaan tunteja samalla tavalla kuin jonkun esiintymismentorin kanssa jollain Nvidian toimitusjohtajalla, kun on vuosittainen julkistustilaisuus. Esim. muistelen, että joku ihan yleinen peukalosääntö on heittää about yhtä monta minuuttia työaikakirjanpidossa valmisteluun kuin esiintymiseen. Jos on enemmän, niin herättää jo kysymyksiä. Opettajalla ihan arkipäivää on se, että valmistelet vaikka 90 min sitä 90 min luentoa ja sitten mailissa on 50 kysymystä 350 opiskelijalta, joissa on kysymyksiä siitä, että mikä on kurssiavain, voiko minut vielä lisätä kurssille, tuleeko tästä tallenne, voinko käydä kakalla kesken luennon, saako materiaalista käännöksen kielelle X, miksi on Moodle eikä A+, miksi on A+ eikä TIM, voiko kurssin suorittaa etänä, voiko kurssin korvata työkokemuksella ja koska varataan 30 min haastattelu jossa voin todentaa ettei tarvi osallistua, korvaako yliopiston X kurssi Y tämän samanlaisen kurssin kun hallinto ei osannut sanoa, minulla on adhd ja ahdistushäiriö niin voinko saada pehmustetun huoneen etäseurantaa varten, voiko serkku tulla mukaan luennolle, voiko koira tulla mukaan, onko kurssilla tentti kun en osannut lukea kotisivulta ja nukuin luennolla. Näihin kun vastaa vaikka ihan copypaste-menetelmällä niin meni jo yhden luentokerran verran aikaa.

Viimeksi muokattu:
Tottakai. Ja tilanteita on tosi erilaisia. Ihan jo se, että jotkut esitykset on interaktiivisia ja toiset on vaan ennalta harjoitellun "shown" esittämistä. Toki sitten on niitäkin, joissa on molempia komponentteja. Esim. perusopetus on aika arkista siinä mielessä, että yleisökään ei välttämättä odota mitään "showta" vaan hyvin jäsenneltyä kokonaisuutta ja mahdollisuutta saada täsmäapua omiin ongelmiin.
Myös sekin vaikuttaa onko esitys kertaluontoinen vai joku toistuva tapahtuma. Jos eka kerta menee vihkoon voi oppia matkalla ja parantaa toisella kerralla, lukea yleisöä ja katsoa mitä asioita painottaa. Sellanen kertaluontoinen meni sitte miten meni ja oli sitte siinä.

Myös sekin vaikuttaa onko esitys kertaluontoinen vai joku toistuva tapahtuma. Jos eka kerta menee vihkoon voi oppia matkalla ja parantaa toisella kerralla, lukea yleisöä ja katsoa mitä asioita painottaa. Sellanen kertaluontoinen meni sitte miten meni ja oli sitte siinä.
Joo totta. Tohon vielä tarkentaisin, että opetuskin on jatkuvaa kehittämistä. Vaikka on joku kurssi koulussa vuodesta toiseen, se sisältö kehittyy. Unohtui kokonaan nuo esim. erilaiset koulutukset, missä myydään joku standardimuotoinen setti uudestaan ja uudestaan. Toki niissäkin väkisin aina tapahtuu vähän kehitystä. Joku sopivan byrokraattinen julkisen puolen tiedote tai joku tupperware- tai keittiöremontin esittely voi ehkä olla sellainen, että jos materiaalin teko on eriytetty esittäjästä, pyritään tasalaatuisuuteen.

Linkedinissä monet, jotka eivät vilkuile avoimia työpaikkoja, tykkäilevät noista ilmoituksista jonkun kaverin, tutun tms vuoksi antaakseen näkyvyyttä postaukselle.

Moni pomo on ymmärtänyt kun olen työpaikkaa vaihtanut, että sitä päätöstä kuuluu tukea eikä torpedoida.
Muistin just, että meidän firmassa työkaveri yritti aikoinaan päästä yhden meidän asiakkaalle töihin. Kun ylempi pomo kuuli siitä, pisti kyllä kapuloita rattaisiin ja ei saanut työpaikkaa 🤷

Sellaisen olen kuullut että mies on haukuttu ihan pataluhaksi edellisestä työpaikasta. Mutta sellainen ylenpalttinen haukkuminen oli alkanut epäilyttämään ja päätetty kuitenkin tarjota työpaikkaa. Ja siinä paljastui että vanhapaikka ei vaan halunnut luopua hyvästä tekijästään. Uskoo kuka tahtoo sitten näihin Esson baari juttuihin.

Muistin just, että meidän firmassa työkaveri yritti aikoinaan päästä yhden meidän asiakkaalle töihin. Kun ylempi pomo kuuli siitä, pisti kyllä kapuloita rattaisiin ja ei saanut työpaikkaa 🤷

Sama homma täällänkin yhdessä aikaisemmassa firmassa. Pomo tuli oikein naureskellen kertomaan kuinka oli haukkunut Sepon pystyyn rekrytoijalle ja Seppo ei saanut sitä paikkaa.

Noh onneksi hän sai työpaikan muualta ja lopulta me muutkin.

Sellaisen olen kuullut että mies on haukuttu ihan pataluhaksi edellisestä työpaikasta. Mutta sellainen ylenpalttinen haukkuminen oli alkanut epäilyttämään ja päätetty kuitenkin tarjota työpaikkaa. Ja siinä paljastui että vanhapaikka ei vaan halunnut luopua hyvästä tekijästään. Uskoo kuka tahtoo sitten näihin Esson baari juttuihin.
Työelämässä kaikki voi olla mahdollista

Yksi entinen työkaveri kertoi, että irtisanoutumisen jälkeen pomo (firman toimari) oli yrittänyt oikein kunnolla laittaa kapuloita rattaisiin. Ei sen tarkemmin kertonut mistä kyse, mutta voin helposti uskoa että jotain säätämistä on ollut, siinä vaiheessa oli kyllä jo uusi paikka tuolla sovittuna. Tuo pomo oli sellainen, jolla oli selvästi suosikit ja inhokit, ja suhtautuminen firmasta lähtijöihin vaihteli kuin yö ja päivä.

Tossa tapauksessa tuo temppu pitäisi saada jo jonnekin yritysjohdon tietoon, että saisivat täysin epäpätevän ja tehtäväänsä sopimattoman pomon perseelle kengänkuvan. Automaatio pitäisi 2000-luvulla jo olla, että pomo tukee myös sitä lähtemispäätöstä. Niin paljon tekniikan alallakin ovet käyvät kumpaankin suuntaan ja paluumuuttajia riittää. Olen useamman kerran kuullut irtisanoutuessa pomoltani, että tervetuloa takaisin jos joskus päätät niin.
Sama homma täällänkin yhdessä aikaisemmassa firmassa. Pomo tuli oikein naureskellen kertomaan kuinka oli haukkunut Sepon pystyyn rekrytoijalle ja Seppo ei saanut sitä paikkaa.

Tuppaavat tällä vahvistamaan harvinaisen tehokkaasti sen lähdön tämän jälkeen. En voi ymmärtää miten minkäänlainen vatipää kuvittelee, että tuollaisen tempun jälkeen työntekijä pysyy siellä töissä.

Tuostahan olisi kannattanut rikosilmoitus tehdä, olisi voinut saada hyvät rahat.

Jos saisi jälkeenpäin selville, että pomo on tahallaan estänyt /puhunut paskaa mahdolliselle uudelle työnantajalle, niin se ei taida olla rikos ?

Tälläisistä epämääräisistä heitoista puhelimessa ei varmastikkaan joudu mihinkään vastuuseen ja ne voi aina pelata alaspäin
"Sanotaanko näin että en jättäisi työntekijöiden kahvikassaa Janin vastuulle"
"Jos hommilla on kiire niin kannattaa katsoa Janille joku kaveri avuksi"
"Pikkujouluissa on sitten hyvä seurata että touhu pysyy kaikilla kohtuudessa"

Yksi entinen työkaveri kertoi, että irtisanoutumisen jälkeen pomo (firman toimari) oli yrittänyt oikein kunnolla laittaa kapuloita rattaisiin. Ei sen tarkemmin kertonut mistä kyse, mutta voin helposti uskoa että jotain säätämistä on ollut, siinä vaiheessa oli kyllä jo uusi paikka tuolla sovittuna. Tuo pomo oli sellainen, jolla oli selvästi suosikit ja inhokit, ja suhtautuminen firmasta lähtijöihin vaihteli kuin yö ja päivä.
Meillä oli joskus vastaava ja tavallaan ymmärrettävä tilanne.

Kaveri oli hakemassa paikkaa, jossa tavallaan tulisi sisäisen asiakkaan tarkastajaksi meitä kohtaan. Toimari torppasi aikeen. Heppu olisi tiennyt kaikki meidän puutteet ja heikkoudet ja mahdollisesti rokottanut sen mukaisesti. Olisi ollut potentiaalia tehdä suhde erittäin hankalaksi (koska oli kynimättömiä kanoja toimarin kanssa).

Jos saisi jälkeenpäin selville, että pomo on tahallaan estänyt /puhunut paskaa mahdolliselle uudelle työnantajalle, niin se ei taida olla rikos ?

Totta kai se on rikos. Löytyy rikoslaista kunnianloukkauksen kohdalta.

Olin työharjoittelussa. Piti olla 4-5 viikkoa riippuen työmaiden tilanteesta. 1. viikko meni ihan ok, toinen viikko käskytettiin tekemään täysin koulutussopimukseen kuulumattomia töitä eli ei yhtään oman alan hommaa, joissa en olisi edes oppinut mitään. Esitin vastalauseen asiasta ja firma vaan totesi, että puretaan sitten sopimus. Eivät edes yrittäneet väittää vastaan kritiikkiini.

Vanhemman vuosikurssin opiskelukaveri oli työharjoittelussa kolme viikkoa eikä saanut tehdä oman alan työtä päivääkään. Koulu purki sopimuksen, kun yritys käytti opiskelijaa vain orjatyövoimana.

Tossa tapauksessa tuo temppu pitäisi saada jo jonnekin yritysjohdon tietoon, että saisivat täysin epäpätevän ja tehtäväänsä sopimattoman pomon perseelle kengänkuvan.
Täydellisessä maailmassa ehkä näin, mutta ei se Suomessa oikein toimi sillai. Täällä nämä yritysjohdot ja muut saavat perseillä aika vapaasti ilman mitään vastuuta toiminnastaan.

Räikeimmät tapaukset tapahtuvat alle 50 henkilön firmoissa joissa omistaja ja toimitusjohtaja tietävät tasan tarkkaan leikin. Sanoisi ettei tapahdu niin pajoa suuremmissa firmoissa koska hommat eivät ole niin henkilökohtaisia.

Olin työharjoittelussa. Piti olla 4-5 viikkoa riippuen työmaiden tilanteesta. 1. viikko meni ihan ok, toinen viikko käskytettiin tekemään täysin koulutussopimukseen kuulumattomia töitä eli ei yhtään oman alan hommaa, joissa en olisi edes oppinut mitään. Esitin vastalauseen asiasta ja firma vaan totesi, että puretaan sitten sopimus. Eivät edes yrittäneet väittää vastaan kritiikkiini.

Vanhemman vuosikurssin opiskelukaveri oli työharjoittelussa kolme viikkoa eikä saanut tehdä oman alan työtä päivääkään. Koulu purki sopimuksen, kun yritys käytti opiskelijaa vain orjatyövoimana.
Tuntuuhan se paskalta olla siivoamassa paikkoja tms kun on mennyt sinne tekemään jotain ihan muuta. Silti harjoittelijana tulisi imeä kaikki oppi mikä annetaan ja tehdä kaikkea mitä pääsee tekemään. Aina harjoittelijalle ei voi aina antaa hommia täydeksi viikoksi tai täydeksi päiväksi esim. asiakaspalvelutyössä tai tuotannossa missä laadulle on kriteerit tms. Raksalla tunnetaan termi pakinkantaja, kun ennen aloittelijat saivat perehdytyksensä olan takaa katsoen ja "pakkia kantaen" pitkiäkin aikoja ennen kuin pääsivät itse tekemään asennuksia.

Moni pieni yritys varmasti käyttää häikäilemättä hyväkseen ilmaiset työharjoittelijat nakittaakseen mm. siivoamisen yms paskanakit omilta harteiltaan harjoittelijoille. Eihän se ideaalitilanne ole tai tunnu edes reilulta harjoittelijan näkökulmasta, muttei kokonaiskuvassa ja yrittäjän vinkkelistä ihan täysin väärinkään. Siinä tarjotaan harjoittelijalle lähietäisyydeltä perspektiiviä siihen, millaista yritystoiminta usein on. Yrittäjä joutuu monella alalla hoitamaan tiloissaan myös siivouksen esim. asiakaskäyntien välissä tms. Harjoittelija tietää olla tulevaisuudessa laittamatta omaa bisnestä pystyyn, jos ei ne lukuisat metatyötaskit yhtään nappaa työn ohessa.

Kuulin vastikään avokilta, joka on aikuisopiskelija, että nuo yläasteelta päässeet yrittävät luistaa kaiken aikaa koulullakin omien jälkiensä siivoamisesta, vaikka toimivat tilassa, jossa palvellaan asiakkaita. Siinä ei ole kovin hyvät edellytykset siirtyä työelämään, jos kuvitelma on, että työelämässä saa aina odottaa omia hommiaan tekemättä mitään muuta. Tietysti alakohtaisia eroja on ja tämä ei päde kaikkialle. Avokkihan meni työharjoitteluun keväällä ja valitti samasta asiasta, kun yli kolmikymppisenä laitetaan järjestelemään hyllyjä ja siivoamaan paikkoja. Yritin selittää, että yrittäjän täytyy tavallisesti tehdä ne työt itse ja niin myös sinun jos yrittäjäksi alat.
Täydellisessä maailmassa ehkä näin, mutta ei se Suomessa oikein toimi sillai. Täällä nämä yritysjohdot ja muut saavat perseillä aika vapaasti ilman mitään vastuuta toiminnastaan.
Näinhän se tuppaa olemaan. Pikkupomoista lähtien ovat hyvää pataa ylempien portaiden kanssa ja mielistelevät kilpaa ja alemman portaan kanssa ollaan tarkkana milloin tarvii kaivaa esiin uhkailu, kiristys jne. Näkyy korostettuna työpaikoissa, joissa pikkupomoja on paljon esim. joka linjastolle oma ja sitten pari isompaa pomoa koko hallissa. Niin ja armeijassahan se vasta korostuukin kun aliupseerit pyrkivät esittämään itsensä positiivisessa valossa ylöspäin ja valuttavat paskan alaspäin alaisilleen.

Kuvitellaan, että jos nykyinen pomo "estelisi" pääsyn uuteen työpaikkaan ja se tehoaisi uuden työpaikan pomoon , niin sillon kyllä ketuttaisi. Toisaalta jos olisin itse sen uuden paikan pomo, ja mulle soitettaisiin työnhakijan pomon toimesta, niin kyllä mä silti haluaisin nähdä millainen tyyppi siellä olisi hakemassa ja ottaisin haastatteluun.

Sähköpostit ja chatit menee sinne tuhansien lukemattomien turhien viestien jatkoksi, ei niillä asioita edistetä.
Jos on noin paljon lukemattomia viestejä, niin eikö silloin ole työt tekemättä? Miksi niitä ei lueta pois sitä mukaan kun niitä sinne laatikkoon tulee ja hoideta sitä mukaa asioita pois. Toki joskus itelläkin saattaa pari viestiä olla liputettuna ja työt siirrettynä tulevaisuuteen eli vaikka seuraavalle tai sitä seuraavalle päivälle. Mutta en kyllä henkisestikään jaksaisi tilannetta, missä olisi vaikka 10 lukematonta viestiä mitkä kaikki vaatisisivat itseltäni jotain toimenpiteitä.

Kuvitellaan, että jos nykyinen pomo "estelisi" pääsyn uuteen työpaikkaan ja se tehoaisi uuden työpaikan pomoon , niin sillon kyllä ketuttaisi. Toisaalta jos olisin itse sen uuden paikan pomo, ja mulle soitettaisiin työnhakijan pomon toimesta, niin kyllä mä silti haluaisin nähdä millainen tyyppi siellä olisi hakemassa ja ottaisin haastatteluun.
Toisaalta jos itse olisin rekrytoiva esihenkilö ja saisin puhelun tai viestin linkkarissa joltain tuntemattomalta henkilöltä tai vaikkapa opiskeluajan kaverilta, joka sanoisi: "älä ota Penaa haastatteluun" ja päälle tulisi jotain erikoisia selityksiä, niin suhtautuisin siihen varauksella, ehkä ihmettelisin, että mikä homma.

Käännetään tämä myöskin näin päin: jos sinä ja esihenkilösi ette oikein tule toimeen, niin voisi kuvitella, että hänelle on ihan hyvä, jos saat toisen työpaikan. Eli miksi hän sitä sitten niin paljon estelisi, jos olisi mahdollisuus, että lähtisit toisaalle ilman YT-teatteria?

Jos on noin paljon lukemattomia viestejä, niin eikö silloin ole työt tekemättä? Miksi niitä ei lueta pois sitä mukaan kun niitä sinne laatikkoon tulee ja hoideta sitä mukaa asioita pois. Toki joskus itelläkin saattaa pari viestiä olla liputettuna ja työt siirrettynä tulevaisuuteen eli vaikka seuraavalle tai sitä seuraavalle päivälle. Mutta en kyllä henkisestikään jaksaisi tilannetta, missä olisi vaikka 10 lukematonta viestiä mitkä kaikki vaatisisivat itseltäni jotain toimenpiteitä.
Samaa mieltä poikkeuksin, mahdotonta ehkä jossain korkeammassa positiossa jos viestitulva on oikeasti ihan hullua. Oon aina lukenut meilit sitä mukaa kun tulee eli vähintään pari kertaa päivässä kahlaamalla kaikki lukemattomat läpi. Enimmillään oon vastaanottanut joitain kymmeniä meilejä päivässä, joista osa aina yhden lauseen kysymyksiä, "ok", tai "tilataan tämä" tai "kuittaatko että tämä on ok" jne. Nämä toki voisi pitää sähköpostilaatikosta poissa, ellei kaikesta tarvisi jäädä todistettava jälki kusetuksen ehkäisemiseksi.

Kyseessä on kunnianloukkaus, niinkuin täällä jo sanottiin. Mutta sitä on äärimmäisen vaikeaa todistaa tapahtuneen.

Samaa mieltä poikkeuksin, mahdotonta ehkä jossain korkeammassa positiossa jos viestitulva on oikeasti ihan hullua. Oon aina lukenut meilit sitä mukaa kun tulee eli vähintään pari kertaa päivässä kahlaamalla kaikki lukemattomat läpi. Enimmillään oon vastaanottanut joitain kymmeniä meilejä päivässä, joista osa aina yhden lauseen kysymyksiä, "ok", tai "tilataan tämä" tai "kuittaatko että tämä on ok" jne. Nämä toki voisi pitää sähköpostilaatikosta poissa, ellei kaikesta tarvisi jäädä todistettava jälki kusetuksen ehkäisemiseksi.
Ei minulle makseta sähköpostien lukemisesta vaan asioiden edistämisestä. Olisihan se hienoa olla positiossa, jossa olisi aikaa lukea jokainen sähköposti, mutta ei ole enää pitkään aikaan ollut mahdollista. Kaikki ei-tärkeä jää odottamaan parempaa hetkeä, jota todennäköisesti ei tule, jos asia ei myöhemmin vaadi toimenpiteitä. Silloin sähköposteista haetaan mitä tarvitaan. Muistaakseni tuo kirjoittamani teksti oli lainattu juuri kohdasta, jossa totean sähköpostin täysin hyödyttömäksi tiedonvälityksen kanavaksi ja toivottomaksi mitä tulee tehtävien seurantaan. Josta päästään taas niihin tiiviisiin kokouksiin, jossa katsotaan systemaattisesti miten hommat etenee.

Meinasin jo aikaisemmin kommentoida tuota palaverikeskustelua, mutta nyt tähän sähköpostikeskusteluun pätee sama asia minkä meinasin aikaisemmin jo sanoa. On ihan turha ihmetellä, kommentoida ja suositella palaverikäytänteitä ja sähköpostin käyttöä, jos ei anna kontekstia sen kautta, millaista työtä tekee. Oletuksena täällä varmaan on, että puhutaan koodarihommista. Mutta kaikenlaista muutakin IT-alan työtä löytyy.

Vaikkapa sähköposteihin liittyen, että eikö työt ole tekemättä jos on paljon lukemattomia sähköposteja? Itselläni se on päin vastoin, silloin kun tekee töitä niin sähköposteja tai Teamsia ei ehdi lukemaan. En ole minkään tiimin vetovastuussa, mutta työhön kuuluu paljon suunnittelua ja muiden tekijöiden ohjaamista / kysymyksiin vastaamista / asioiden speksaamista.

Sähköpostiin ja Teamsiin tulee sitten todella paljon yksinkertaisia kysymyksiä ja asioita, joihin ei tarvitse reagoida ja sitten taas tärkeitäkin juttuja. Käyn sähköpostia läpi päivittäin, ja katson onko mitään tulipaloja mihin pitäisi reagoida. Mutta jos ne on yksinkertaisia ja ei-kiireellisiä asioita, niin niihin vastaan sitten pari päivän - parin viikon viiveellä, kun aikaa on siltä työnteolta.

Eiköhän se suurin virhekäsitys tässä ketjussa ole, että puhutaan IT-alasta ylipäätään. Foorumilla eri muodoissaan on niin pitkä historia, että itsekin olen periaatteessa kolmannella "uralla" foorumin aikana. Nörttitaustaa tietysti varmasti monelta löytyy, mutta henk. koht. valitisin ihan tietoisesti etten lähde nörtteilystä tekemään leipätyötäni. Nykyinen roolini on sekoitus useita eri rooleja projekteissa sekä linjavastuita siihen päälle. Aiemmasta teknisestä taustasta on hyötyä, mutta hyvin vähän sitä nykyään ehtii liata käsiä varsinaiseen tekniikkaan.

e: Sen voisi vielä mainita, että tietysti myös senioriteetti vaikuttaa asiaan alan lisäksi. Veikkaisin, että alasta riippumatta monella jossain kohtaa se rooli muuttuu tiukasti määriteltyjen tehtävien suorittamisesta siihen, että sulla on läjä asioita, jotka hoidat valitsemallasi tavalla. Ja jos tarvitset jotain, niin sekin on ihan itse tehtävä/järjestettävä. Esihenkilö tietty löytyy, mutta keskijohto-ylin johto tason tyyppiä ei vois vähempää kiinnostaa miten asiat teet, kunhan ne hoituu. Eikä oikeasti pitäiskään enää, siinä kohtaa mennään karille, jos suurten linjojen sijaan ylempi johto alkaa tuijottaa lillukanvarsia.

Viimeksi muokattu:
Ei minulle makseta sähköpostien lukemisesta vaan asioiden edistämisestä. Olisihan se hienoa olla positiossa, jossa olisi aikaa lukea jokainen sähköposti, mutta ei ole enää pitkään aikaan ollut mahdollista. Kaikki ei-tärkeä jää odottamaan parempaa hetkeä, jota todennäköisesti ei tule, jos asia ei myöhemmin vaadi toimenpiteitä. Silloin sähköposteista haetaan mitä tarvitaan. Muistaakseni tuo kirjoittamani teksti oli lainattu juuri kohdasta, jossa totean sähköpostin täysin hyödyttömäksi tiedonvälityksen kanavaksi ja toivottomaksi mitä tulee tehtävien seurantaan. Josta päästään taas niihin tiiviisiin kokouksiin, jossa katsotaan systemaattisesti miten hommat etenee.
Tuossa tapauksessa tietysti parempi keskittyä työntekoon ja ignorata ne meilit. Ei niiden kannata antaa katkaista työntekoa ellei ne ole työnkuvan keskiössä. Toi sun tilanne juuri se poikkeus, minkä mainitsin, missä hukkuu viestitulvaan. En lukisi minäkään siinä vaiheessa enää, kun olen joskus taistellut niitä kymmeniä meilejä vastaan päivässä aamusta iltamyöhään. Ihan älyvapaata hommaa.

Tietysti meilillä tavoittaa siihen aikaan kun vastaanottajalle sopii ja nopeasti. Huono puoli, jos ei tavoita.
Meinasin jo aikaisemmin kommentoida tuota palaverikeskustelua, mutta nyt tähän sähköpostikeskusteluun pätee sama asia minkä meinasin aikaisemmin jo sanoa. On ihan turha ihmetellä, kommentoida ja suositella palaverikäytänteitä ja sähköpostin käyttöä, jos ei anna kontekstia sen kautta, millaista työtä tekee. Oletuksena täällä varmaan on, että puhutaan koodarihommista. Mutta kaikenlaista muutakin IT-alan työtä löytyy.
e: Sen voisi vielä mainita, että tietysti myös senioriteetti vaikuttaa asiaan alan lisäksi. Veikkaisin, että alasta riippumatta monella jossain kohtaa se rooli muuttuu tiukasti määriteltyjen tehtävien suorittamisesta siihen, että sulla on läjä asioita, jotka hoidat valitsemallasi tavalla. Ja jos tarvitset jotain, niin sekin on ihan itse tehtävä/järjestettävä. Esihenkilö tietty löytyy, mutta keskijohto-ylin johto tason tyyppiä ei vois vähempää kiinnostaa miten asiat teet, kunhan ne hoituu. Eikä oikeasti pitäiskään enää, siinä kohtaa mennään karille, jos suurten linjojen sijaan ylempi johto alkaa tuijottaa lillukanvarsia.
Joo en ole minäkään IT-alalla lainkaan. Vastailin joskus eri sidosryhmiltä aamusta iltamyöhään sinkoileviin meileihin ensimmäisenä aamulla, viimeisenä illalla, ennen ruokatuntia, iltapäiväkahvin jälkeen, työpäivän päätteeksi ja alkuillasta. Nyt on ilmoitukset pois puhelimessa meileistä ja avaan meilin vain työaikana.

Mikromanagerointi tosiaan pois jos hommat sujuu niin menkööt omalla tavalla jokaisella.

Se on hieman mulkku juttu, mutta jossain kohtaa tietoa alkaa tulemaan niin paljon, että kolleegan valitsema kontaktointitapa ja viestinnän selkeys vaikuttavat merkittävästi siihen palvelutasoon, jonka saa. Sähköpostiin geneerinen otsikko, leipätekstissä jäsentelemätön tekstiseinä ja varsinainen kysymys ei pomppaa mitenkään esille. Onnea uuteen yritykseen. Kysymys ensin, perustelut/ehdotus sitten ja lopuksi tausta on paljon parempi tulokulma. Ja tietysti se otsikko... Inboxissani on erityinen paikka mulkuille, jotka lähettävät epäselvillä toisistaan poikkeavilla otsikoilla lukuisia kysymyksiä samasta aiheesta jolloin viestien automaattinen ryhmittely ei toimi.

Se on hieman mulkku juttu, mutta jossain kohtaa tietoa alkaa tulemaan niin paljon, että kolleegan valitsema kontaktointitapa ja viestinnän selkeys vaikuttavat merkittävästi siihen palvelutasoon, jonka saa. Sähköpostiin geneerinen otsikko, leipätekstissä jäsentelemätön tekstiseinä ja varsinainen kysymys ei pomppaa mitenkään esille. Onnea uuteen yritykseen. Kysymys ensin, perustelut/ehdotus sitten ja lopuksi tausta on paljon parempi tulokulma. Ja tietysti se otsikko... Inboxissani on erityinen paikka mulkuille, jotka lähettävät epäselvillä toisistaan poikkeavilla otsikoilla lukuisia kysymyksiä samasta aiheesta jolloin viestien automaattinen ryhmittely ei toimi.
Olen alkanut soveltamaan vähän samantyyppistä lähestymistä, mutta Teamsin kanssa. "onko hetki sulla aikaa?" kysymyksiin en yleensä vastaa mitään, kun se varsinainen asia voi olla ihan mitä tahansa ja jos sanoo kyllä, sieltä tulee puhelua perään missä saatetaan vaan kysellä että osaatko auttaa kun mulla ei sähköposti aukea (ei nyt suoraan näin, mutta vastaavaa tapahtuu liittyen järjestelmään mistä olen vastuussa).

Samoin ilman ennakkovaroitusta tulevat Teams-puhelut saavat punaista luuria, vaikka olisin itse vihreällä statuksella. Toki näissäkin on poikkeuksia, jos vaikkapa meidän teknologiajohtaja soittaa niin vastaan kyllä, mutta jonkun ennestään tuntemattoman "perusjantterin" puhelut jää vastaamatta.

Pyydä tekoälyä lukemaan ne sähköpostit ja koostamaan kerran päivässä niistä yhteenveto ainoastaan niistä asioista joihin sinun tarvitsee reagoida.

Pyydä tekoälyä lukemaan ne sähköpostit ja koostamaan kerran päivässä niistä yhteenveto ainoastaan niistä asioista joihin sinun tarvitsee reagoida.
Jos nyt lähdetään siitä epärealistisesta olettamasta, että kompleksisen bisneskriittisen asian tärkeyden ymmärtämisen voi jättää tekoälyn vastuulle, niin aika monella alalla tulee vastaan tietosuoja. Monta asiaa ei voi laittaa pilveen saatika tekoälyn pohdittavaksi. Tämä toki varmaan muuttuu jossain kohtaa, kun organisaatio saa täysin lokaalit ratkaisut tarkastettua.

Jos nyt lähdetään siitä epärealistisesta olettamasta, että kompleksisen bisneskriittisen asian tärkeyden ymmärtämisen voi jättää tekoälyn vastuulle, niin aika monella alalla tulee vastaan tietosuoja. Monta asiaa ei voi laittaa pilveen saatika tekoälyn pohdittavaksi. Tämä toki varmaan muuttuu jossain kohtaa, kun organisaatio saa täysin lokaalit ratkaisut tarkastettua.

Jaa, kuvittelin että jokaisella työpaikalla, jossa tekoälyä käytetään, olisi huolehdittu siitä, että dataa ei ulospäin jaeta.

Jos nyt tekoälyllä tarkoitetaan tuollaista isoa kielimallia, mikä on koulutettu yleisellä datalla, niin olen kyllä vähän kriittinen sen suhteen, että se osaisi poimia kriittisen liiketoimintajärjestelmän kehittämisen ja ylläpidon kannalta olennaisimmat asiat ja tiivistää ne. Varsinkin kun myös se konteksti on erittäin on tärkeää ja omassa tapauksessa yrityskohtaista.

Karkeana esimerkkinä, koodausavustimet auttaa varmaan koodauksessa, mutta jos pitää suunnitella uutta arkkitehtuuria spesifeihin käyttötarkoituksiin, niin luultavasti parempi että sen tekee ihminen.

Karkeana esimerkkinä, koodausavustimet auttaa varmaan koodauksessa, mutta jos pitää suunnitella uutta arkkitehtuuria spesifeihin käyttötarkoituksiin, niin luultavasti parempi että sen tekee ihminen.
Työkalut kehittyvät kovalla vauhdilla. 8090 startupin software factoryssa on mielenkiintoinen kun perinteinen määrittely-speksi-toteutus-testaus looppi mietitty uusiksi ja jokainen vaihe AI-pohjainen ja relevantit ihmiset loopissa. Tuo startuppi nosti tällä viikolla rahaa: Chamath Palihapitiya raises $135M Series A for his AI coding startup, takes CEO role | TechCrunch
AI-native platform that puts documentation, collaboration, and oversight at the center of software development

1782828616371.png

Teknologia muuttuu nopeammin kuin missä firmat pysyy mukana. Mielenkiintoista murroksen aikaa eletään sen suhteen miten työ muuttuu ja miltä työ näyttää tulevaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: eba
Työkalut kehittyvät kovalla vauhdilla. 8090 startupin software factoryssa on mielenkiintoinen kun perinteinen määrittely-speksi-toteutus-testaus looppi mietitty uusiksi ja jokainen vaihe AI-pohjainen ja relevantit ihmiset loopissa. Tuo startuppi nosti tällä viikolla rahaa: Chamath Palihapitiya raises $135M Series A for his AI coding startup, takes CEO role | TechCrunch

1782828616371.png

Teknologia muuttuu nopeammin kuin missä firmat pysyy mukana. Mielenkiintoista murroksen aikaa eletään sen suhteen miten työ muuttuu ja miltä työ näyttää tulevaisuudessa.
Tuossa taidetaan kuitenkin puhua softakehityksestä, eikä yrityksen toimintaprosessien kehityksestä ja muutoksesta? Puhuin arkkitehtuurista, mutta tarkoitin enemmän liiketoiminta-arkkitehtuuria ja bisneksen kehittämistä.

Käännetään tämä myöskin näin päin: jos sinä ja esihenkilösi ette oikein tule toimeen, niin voisi kuvitella, että hänelle on ihan hyvä, jos saat toisen työpaikan. Eli miksi hän sitä sitten niin paljon estelisi, jos olisi mahdollisuus, että lähtisit toisaalle ilman YT-teatteria?
Kokeillaanpa ajatella tätä skenaariota eteenpäin. Jo en tule esihenkiölön kanssa toimeen ja olen erittäin diplomaattinen ja mukava ihminen, tästä voidaan päätellä että esihenkilö on vähintään mulkku ja harvoissa tapauksissa mitä tahansa psykopaattiin saakka. Tietynlaiset luonnevikaiset voivat vähän tinkiä omasta mukavuudestaankin sadistisen mielihyvän tai vallan tunteen vuoksi.

Tällöin ei pidä olettaa, että esimies toimisi järkevästi ja fiksusti kuvaillussa tilanteessakaan. Perseilyn motiivi voisi siis olla ihan vaan kosto tai kiusaamisen jatkaminen niin kauan kun siihen on tilaisuus.

Tuossa taidetaan kuitenkin puhua softakehityksestä, eikä yrityksen toimintaprosessien kehityksestä ja muutoksesta? Puhuin arkkitehtuurista, mutta tarkoitin enemmän liiketoiminta-arkkitehtuuria ja bisneksen kehittämistä.
juu, tajusin kysymyksen koskeneen softa-arkkitehtuureja. Tuossa sun mainitsemassa käsienheilutteluskoopissa AI:lla voinee seuloa dataa, kysellä mielipiteitä erilaisista vinkkeleistä, kirjoittaa dokumentaatiota vaikka viime kädessä ihminen tekee päätökset. Tosin näin se menee vielä koodinkin kanssa, joku ihminen vastuussa arkkitehtuurista, sisälle menevistä commiteista jne.

Viimeksi muokattu:
juu, tajusin kysymyksen koskeneen softa-arkkitehtuureja. Tuossa sun mainitsemassa käsienheilutteluskoopissa AI:lla voinee seuloa dataa ja kysellä mielipiteitä erilaisista vinkkeleistä vaikka viime kädessä ihminen tekee päätökset. Tosin näin se menee vielä koodinkin kanssa, joku ihminen vastuussa arkkitehtuurista, sisälle menevistä commiteista jne.
Noh, en sanoisi omaa työtäni käsienheilutteluksi, vaikka siitäkin on kokemusta. Mä olen viisi vuotta työskennellyt nykyisen työnkuvan parissa, ja aika iso töistä on sitä, että hiljaista tietoa on kertynyt ja tiedän miten sitä pitää soveltaa. En ole mitenkään aallonharjalla AI:n kehityksen suhteen, luulen tietäväni mihin se soveltuu enkä oikein näe että omiin hommiin ainakaan nykyisellään saisi toimivaa ratkaisua.

Käytännössä bisneksen suunnalta tulee mulle toiveita, että tämmöistä haluaisivat saada tehdyksi. Sitten minä pohdin että mitä se vaatii, mitkä järjestelmät tarjoavat tietoa, mitä muutoksia se vaatii järjestelmiin ja integraatioihin, miten korkealla priolla tuo on kehityslistalla ja sitten kirjoitan speksit kaikille ketkä ovat tekemisessä mukana, ja vahdin että hommat tulee tehtyä. AI:n saisi ehkä mukaan tuohon speksien kirjoittamiseen sopivalla koulutusdatalla ja agenteilla.

Mutta siihen mistä tämä lähti liikkeelle, eli sähköpostin seulomiseen että saa ne tärkeät tarpeet esille, niin en usko että ainakaan vielä soveltuu. Kyllä ne on itse käytävä läpi ja arvioitava, että onko mitään järkeä ja pitääkö reagoida, vai meneekö suoraan roskiin.

Mutta siihen mistä tämä lähti liikkeelle, eli sähköpostin seulomiseen että saa ne tärkeät tarpeet esille, niin en usko että ainakaan vielä soveltuu. Kyllä ne on itse käytävä läpi ja arvioitava, että onko mitään järkeä ja pitääkö reagoida, vai meneekö suoraan roskiin.
Tuossa riippuu tietenkin paljon siitä millaisia emaileja on seulomassa ja mikä ai käytössä. Jos on esimerkiksi pitkä email-ketju mihin sut liitetään cc:ksi kesken kaiken niin hyvinkin AI:lta saa summaraation siitä missä ketjussa on kyse. Varsinkin jos aiheeseen vielä liittyy jotain työkaluja missä lisätietoa, linkkejä yms. ja ai käy kaiken läpi. En tietenkään tässä tarkoita sitä, että AI korvaisi ihmisen 100% vaan että säästetään ihmiselle aikaa keskittyä oleelliseen. Jos emailit on 1:1 ja lyhkäisiä niin parempi vaan itse lukea läpi. Ehkä jonku prioriteetin voi ai:lla tehdä lukujärjestykseen, mutta ei välttämättä maksa vaivaa.

Kokeillaanpa ajatella tätä skenaariota eteenpäin. Jo en tule esihenkiölön kanssa toimeen ja olen erittäin diplomaattinen ja mukava ihminen, tästä voidaan päätellä että esihenkilö on vähintään mulkku ja harvoissa tapauksissa mitä tahansa psykopaattiin saakka. Tietynlaiset luonnevikaiset voivat vähän tinkiä omasta mukavuudestaankin sadistisen mielihyvän tai vallan tunteen vuoksi.

Tällöin ei pidä olettaa, että esimies toimisi järkevästi ja fiksusti kuvaillussa tilanteessakaan. Perseilyn motiivi voisi siis olla ihan vaan kosto tai kiusaamisen jatkaminen niin kauan kun siihen on tilaisuus.
Toi on ihan hyvä päätelmä. Toki tutkimuksien perusteella kun tiimin jäseniltä kysytään yksittäin kuinka suuren osa työstä päätyy heidän tehtäväksi vastaukset yhteensä ovat aika reilusti yli 100%.

Samaan tapaan ihmiset pääosin ymmärtävät itseään paremmin kuin muita, ja kuvittelisin että me yleisesti pidetään toista osapuolta syyllisempänä konfliktiin.

edit. Tarkoitus ei ole syyllistää, oletan vaan että harva pitää itseään kusipäänä, ja itse ymmärtää motiivinsa ja sen myötä käytöksensä

Statistiikka

Viestiketjuista
312 674
Jäsenet
84 313
Uusin jäsen
einoantti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom