Työelämäkeskustelu

Vähän hymyilyttää nää "saat kontakteja ja mahdollisuuksia" tyyppiset viestit. Tilaisuus on sen luontoinen että ei siinä jäädä jauhaa paskaa ennen eikä jälkeen presiksen joten vähän kyseenalaista että missä vaiheessa näitä kontakteja pääsisi syntymään. Mahdollisuudet käytännössä kai tarkoittaa sitä että jos vetää hyvin niin joutuu jatkossakin esiintymään? No thanks.

Vähän hymyilyttää nää "saat kontakteja ja mahdollisuuksia" tyyppiset viestit. Tilaisuus on sen luontoinen että ei siinä jäädä jauhaa paskaa ennen eikä jälkeen presiksen joten vähän kyseenalaista että missä vaiheessa näitä kontakteja pääsisi syntymään. Mahdollisuudet käytännössä kai tarkoittaa sitä että jos vetää hyvin niin joutuu jatkossakin esiintymään? No thanks.
Kontaktien eteen täytyy tehdä työtä. Jos haluaa murjottaa nurkassa, niin varmasti on niin, että ei saa yhtään kontaktia luotua. Se on sitten työroolista kiinni kaipaako ja tarvitseeko kontakteja.

Jos et esiintymään halua, niin itse lähtisin jämäkästi sanomaan pomolle, että "Esiintymiskammoni vuoksi en pysty pyydettyä työtehtävää hoitamaan. Olen valmis keskustelemaan asiasta kolmistaan työterveyden kanssa, jos edelleen koet, että minun on pakko esitys hoitaa." Kompromissina voit ehdottaa, että teet kalvot ja joku muu puhuu.

Jos et esiintymään halua, niin itse lähtisin jämäkästi sanomaan pomolle, että "Esiintymiskammoni vuoksi en pysty pyydettyä työtehtävää hoitamaan. Olen valmis keskustelemaan asiasta kolmistaan työterveyden kanssa, jos edelleen koet, että minun on pakko esitys hoitaa." Kompromissina voit ehdottaa, että teet kalvot ja joku muu puhuu.

Näissäkin pääsääntöisesti paras ja riittävin ratkaisu olisi se, että tekee kalvot ja lähettää ne porukalle sähköpostilla. Jokainen voi sitten lukea ne itse ja jos tarvetta niin kysymykset voi esittää sähköpostilla. Itse olen tuon koulukunnan miehiä.

Samoin palaverien suhteen olen sillä linjalla, että kalenterissa ei pitäisi olla ainuttakaan toistuvaa ennalta aikataulutettua palaveria. Ne ovat yli 95 % varmuudella kaikki turhia. Palavereita pitäisi pitää vain silloin, kun ilmenee tarve pitää palaveri. Jokainen säännöllisesti toistuva palaveri on sellainen, minkä voisi hoitaa sähköpostilla tai chatilla.

Näissäkin pääsääntöisesti paras ja riittävin ratkaisu olisi se, että tekee kalvot ja lähettää ne porukalle sähköpostilla. Jokainen voi sitten lukea ne itse ja jos tarvetta niin kysymykset voi esittää sähköpostilla. Itse olen tuon koulukunnan miehiä.

Samoin palaverien suhteen olen sillä linjalla, että kalenterissa ei pitäisi olla ainuttakaan toistuvaa ennalta aikataulutettua palaveria. Ne ovat yli 95 % varmuudella kaikki turhia. Palavereita pitäisi pitää vain silloin, kun ilmenee tarve pitää palaveri. Jokainen säännöllisesti toistuva palaveri on sellainen, minkä voisi hoitaa sähköpostilla tai chatilla.
Kyllä ne säännölliset palaverit ovat täysin välttämättömyys, jos halutaan pitää porukka kartalla projektin etenemästä ja pakottaa ruuhkaisia ihmisiä tekemään jotain. Sähköposti, chatti yms. paskatulva vaan pahentaa tilannetta. Sulla lienee kokemusta vain läpsytellään palavereista, joissa ei ole kunnon agendaa, aikataulua ja jämptisti valmisteltuja esityksiä. Kokouksen perään tiivis MoM ja tehtävälista (jos ei olla käyty läpi aikatauluttajan esitystä, jossa se on sisäänrakennettuna). Vaikka muuten ei ole kivaa kun on helvetillinen työkuorma, niin se hyvä puoli siitä on, että tilanne pakottaa katsomaan työtapoja uusiksi. Sähköpostit ja chatit menee sinne tuhansien lukemattomien turhien viestien jatkoksi, ei niillä asioita edistetä. Planner tms. tehtävähallinta auttaa toki tehtävien peräänkatsomisessa, mutta ei siitäkään mitään iloa ole ilman säännöllistä review-palaveria. Vastaavat menettelyt täysin välttämättömiä toimittajien kanssa, että pysyvät ruodussa.

Jokainen säännöllisesti toistuva palaveri on sellainen, minkä voisi hoitaa sähköpostilla tai chatilla.
Periaatteessa olen tästä palaverihommasta samaa mieltä, mutta käytännössä:

1. Sitouttamisnäkökulma - työntantajalle on edullista, jos työntekijät ovat keskenään kavereita. Tämä lisää työtyytyväisyyttä yms. HR jargonia, mutta tärkeästi tällä myös saadaan ihmiset tavallaan huijattua huonommalla korvauksella töihin, kun muualla ei sitten ole ne kivat työkaverit :) niin ei niin herkästi lähdetä pelkän kompensaation mukana muualle.

2. Jotkut ihmiset käyvät töissä, koska se on heille vähän kuin lastentarha. Siellä pääsee juttelemaan ihmisille ja olemaan sosiaalisessa kanssakäymisessä. Nämä ihmiset haluaa kokouksia kokousten takia.

3. Joskus - etenkin pienemmän porukan - palaverit ovat oikeasti hyödyllisiä, vaikka olisivat esim. Weeklyjä, jos niissä tulee palloteltua ideoita tai kuultua jotain sellaista, mikä ei olisi muuten erikseen tullut kerrottua. (Käytännössä se jo mainittu 5% niistä palavereista)

Olen myös itse huomannut, että riippuu paljon asenteesta urakehitykseen ja omista vastuista, mitkä palaverit sitten on lopulta itselleen hyödyllisiä.

Sulla lienee kokemusta vain läpsytellään palavereista, joissa ei ole kunnon agendaa, aikataulua ja jämptisti valmisteltuja esityksiä
Valitettavasti omakin kokemus on sellainen, että suurin osa on tuota ensimmäistä tyyppiä. Parhaimmillaankin tilanteessa, missä asioita käydään läpi tehokkaasti, aktiivisia osallistujia on aina vai pieni osa kaikista kutsutuista.

• Tykkää
Reactions: eba
No oletetaan että palaveri on viikottain. Miksi niitä käsiteltäviä asioita pitää hautoa se vajaa viikko ennenkuin voi käsitellä ne seuraavassa palaverissa? Miksei niitä käsitellä heti silloin kun tulevat ajankohtaiseksi?

Kokemukseni asiasta on vähäinen.
Silti kerron nyt tämän mietteeni.
Jos olisikin niin, että yksilö ei hautoisi käsiteltäviä asioita määrittelemäsi pituista ajanjaksoa "vajaa viikko", niin silti senkin jälkeen jää perusteltavissa olevia seikkoja puoltamaan palaverin tarvetta.

Kysy vaan uudestaan jos ei vieläkään saanut mitään selvää, voimme käsitellä palaverissa tuon vielä läpi😉
Mitä asioita sinne viikkopalaveriin jäisi, jos kaikki asiat käsiteltäisiin jo aina heti kun tulevat ajankohtaiseksi?

Viikkopalaverit ovat ihan parhaita hetkiä tuottavan työn tekemiseen. Teams näyttää punaista, joten saa ihan rauhassa keskittyä tekemään jotain hyödyllistä. Ja sitten sanoo vaan rehellisesti, että en kuunnellut, kun joku kysyy sulta jotain.

Ei kukaan tee mitään asioita pelkän sähköpostin tai Teams viestin perustella, jos ei ole deadlinea mihin mennessä asiaa on pakko olla edistänyt jotenkin (=palaveri).

Isommissa yrityksissä on hemmetisti erilaisia vakioituja prosesseja, jotka vaativat esimerkiksi erilaista päätöksentekoa tietyissä foorumeissa. Se että voisit tiivistää vaikka 5 minuutin suullisen esityksen kirjalliseksi materiaaliksi, jonka kaikki ymmärtää lukemalla ilman mitään keskustelua, vaatisi tuntien ylimääräistä työtä valmistelijalta. Sitten jos asia vaatii mitään keskustelua, et saa sähköpostilla vastauksia kun ehkä yhdeltä innokkaalta, mutta taatusti kaikilla on mielipide jälkikäteen.

No oletetaan että palaveri on viikottain. Miksi niitä käsiteltäviä asioita pitää hautoa se vajaa viikko ennenkuin voi käsitellä ne seuraavassa palaverissa? Miksei niitä käsitellä heti silloin kun tulevat ajankohtaiseksi?
Taitaa olla nyt parin kertaluokan ero siinä mitä me käsitetään palaverissa hoidettavaksi asiaksi. Ei sinne palaveriin mennä varsinaista työtä tekemään ellei kyseessä ole spesifisen ongelman ratkaisu. Ja jos asia vaatii useamman ihmisen mielipiteen/hyväksynnän, lyhyt tiukasti määritelty 15 min palaveri on paljon parempi kuin kädenlämpöinen läpsyttely puolen päivän verran chatissa. Chattailun lopputuloksena Pera ja Pena sopii jotain ja unohtaa kertoa siitä muille. Luonnollisesti asiasta ei jää edes mitään jälkeä mihinkään - Elleivät sitten ole pakotettuja seuraavassa tilannekatsauksessa päivittämään muille mitä tuli tehtyä. Pera-Pena 2.0 on sitten jo niin fiksu, että kirjaa homman suoraan tehtävän seurantaan.

Ihan yleisellä tasolla hankalimpia työtovereita ovat "tässä ja nyt" tyyliset säntääjät, jotka eivät kunnioita toisen aikaa. Siinä kohtaa kun on useampaa projektia päällekkäin ja päivittäinen kontakti ulottuu kymmeniin ihmisiin, niin siihen ei kaivata yhtään karmit kaulassa chattiin tulevaa huhuilijaa. Jotkut menevät vielä niin pitkälle, että soittelevat 2 sekunttia "yks kysymys, onko aikaa" jälkeen.

Ei kukaan tee mitään asioita pelkän sähköpostin tai Teams viestin perustella, jos ei ole deadlinea mihin mennessä asiaa on pakko olla edistänyt jotenkin (=palaveri).

Isommissa yrityksissä on hemmetisti erilaisia vakioituja prosesseja, jotka vaativat esimerkiksi erilaista päätöksentekoa tietyissä foorumeissa. Se että voisit tiivistää vaikka 5 minuutin suullisen esityksen kirjalliseksi materiaaliksi, jonka kaikki ymmärtää lukemalla ilman mitään keskustelua, vaatisi tuntien ylimääräistä työtä valmistelijalta. Sitten jos asia vaatii mitään keskustelua, et saa sähköpostilla vastauksia kun ehkä yhdeltä innokkaalta, mutta taatusti kaikilla on mielipide jälkikäteen.
Tuo tuntien työ ei ole mikään omituisuus, jos kyse on ylimmälle johdolle menevästä esityksestä. Isossa firmassa ei ole mitään asiaa esittämään mitään ilman hyvissä ajoin etukäteen valmisteltua aineistoa. Insinöörien perisynti on aloittaa Jussista ja kuokasta, kun asia pitäisi oikeasti olla 10-tasoa abstraktimpaan suuntaan. Joku voi tietysti kokea tämän "turhaksi" toiminnaksi, mutta kun johdon pöydällä on kymmeniä asioita, siitä ei voi varastaa aikaa huonolla valmistelulla. Valmistelu on siinäkin mielessä tärkeää, että se esitys antaa sen mandaatin, jonka mukaan pitää alemmilla organisaatiotasoilla toimia. Jos homma on juosten kustu, niin....

Viikkopalaverit ovat ihan parhaita hetkiä tuottavan työn tekemiseen. Teams näyttää punaista, joten saa ihan rauhassa keskittyä tekemään jotain hyödyllistä. Ja sitten sanoo vaan rehellisesti, että en kuunnellut, kun joku kysyy sulta jotain.
Suosittelen lämpimästi varaamaan tyynesti "focus time" tms. otsikolla sitä työaikaa kalenterista, jos tilanne on niin pitkällä, että muuten ei saa rauhassa tehdä töitä. Toimii varsinkin, jos on rajoitetun näkyvyyden kalenterit käytössä. Jos ei ole, niin aina voi pistää privaatiksi sen merkinnän. Toki tälle ei ole tarvetta, jos porukka ymmärtää kunnioittaa merkintää.

Valitettavasti omakin kokemus on sellainen, että suurin osa on tuota ensimmäistä tyyppiä. Parhaimmillaankin tilanteessa, missä asioita käydään läpi tehokkaasti, aktiivisia osallistujia on aina vai pieni osa kaikista kutsutuista.
Järjestelykysymyksiä kaikki tyyni. Kaikkien ei ole aina osallistuttava koko ajaksi tai olleenkaan, MoM on poissaolijoita varten. Toisaalta puolessa tunnissa ehtii käydä isonkin projektin päälinjojen etenemän ja kriittisen polun läpi, niin se hinta on vaan maksettava yhteisestä tilannekuvasta. Minä katson asiaa tietysti projektin johdon näkökulmasta, joka on aikalailla eri yksittäisen työmuurahaisen näkökulmaan nähden. Kärjistäen voisi kyllä kysyä, että jos sitä yksittäistä tyyppiä ei kiinnosta hommat sen vertaa, että kuuntelisi toisinaan missä yleisellä tasolla mennään, niin mitä helvettiä moinen kaveri tekee koko projektissa.

Suosittelen lämpimästi varaamaan tyynesti "focus time" tms. otsikolla sitä työaikaa kalenterista, jos tilanne on niin pitkällä, että muuten ei saa rauhassa tehdä töitä. Toimii varsinkin, jos on rajoitetun näkyvyyden kalenterit käytössä. Jos ei ole, niin aina voi pistää privaatiksi sen merkinnän. Toki tälle ei ole tarvetta, jos porukka ymmärtää kunnioittaa merkintää.
Ei tuo häirintä ole riesaksi vielä tullut. Pari tyyppiä tosin ei vieläkään vihjailuista huolimatta tajua, että vieno kysely ”soitto ok?” voisi olla soveliaampaa kuin keskeyttää toisen puuhat soitolla, jos kuitenkin teamsin kautta lähestytään. Jos mulla olisi joskus tilanne, että ehdoton rauha olisi tarpeen, laittaisin varmaan do not disturb statuksen päälle.

Ei tuo häirintä ole riesaksi vielä tullut. Pari tyyppiä tosin ei vieläkään vihjailuista huolimatta tajua, että vieno kysely ”soitto ok?” voisi olla soveliaampaa kuin keskeyttää toisen puuhat soitolla, jos kuitenkin teamsin kautta lähestytään. Jos mulla olisi joskus tilanne, että ehdoton rauha olisi tarpeen, laittaisin varmaan do not disturb statuksen päälle.
Voi kun tuo älä häiritse edes toimis… Kerran jouduin pistämään punaista luuria presenting-moodissa eli tällä ihmistyypillä ei ole mitään ennakkofiltteriä kontaktointiin. Ajatus kun tulee, niin heti viestittävä eteenpäin.

e: Pistän teamsin off ja puhelimen äänettömälle, jos on pakko keskittyä johonkin akuuttiin.

No toihan riippuu ihan työnkuvasta, sekä tietysti sen toisen osapuolen myös. Tietysti moni 1:1 juttu kannattaa hoitaa just noin jos se vain molemmille osapuolille sopii.

Sit manager / johtaja / projari puolella maailmankuva saattaa olla täysin erilainen. Päivä on jaettu palaverin kokoisiin palasiin ja työnkuva koostuu pitkälti tiedon keräämisestä / koostamisesta / siirtämisestä / päätöksien tekemisestä.

Säännöllisesti toistuvien kokousten idea tommosessa on sitten varmistaa että on kartalla siitä mitä on tehty / tullaan tekemään / kuulee haasteista jne. Ja tarvittaessa voi sitten taustalla ratkaista ongelmia tai siirtää osa tiedosta eteenpäin. Ihan hirveätä paskaa jos nauttii oikean työn tekemisestä, mutta kun näkee osaavan henkilön niin voi olla hyötyäkin.

Mulla on jonkun verran toistuvia palavereja joissa aika usein puuttui agenda ja kaikki vain rupattelee mukavia. Jossain vaiheessa sitten sovittiin, että ellei edellisenä päivänä ole agenda selvillä palaveri perutaan. Toi päätyi olemaan hyvä malli koska kaikki kokee perutun palaverin voitettuna aikana. Kun on tottunut mahdollisuuteen perua palaveri on myös luontevaa lopettaa se etuaikaan kun agenda on käsitelty.

Säännöllinen palaveri on siinä mielessä helppo, koska se on jokasen kalenterissa ja jokanen sinne siis tulee ellei nyt mitään erikoista tule. Eli ei tule sitä ihmettelyä mikä kenelekin sopisi ja ei käy tollon eikä tällön.

• Tykkää
Reactions: drc
Mun mielestä palaverit ovat boomeri juttuja. Teamsiin kanava auki ja sinne tykittämään ihan homona ne mieltä painavat jutut. Boomerit aina vinkuvat sitten että se tieto täytyy kaivaa jostain chateistä mutta ompahan edes kaivettavissa. Kokouksista mitään jää ikinä käteen kun ennen kokousta ei ole mitään esityslistaa ja kokouksen jälkeen se yhteenveto on aivan olematon kun sen kirjoittaa joku joka ei asiaa edes ymmärrä.

Varsinkin junnujen kanssa daily palaverit ovat hyviä koska sen jumiutumisen huomaa paljon ennemmin. Ihmiset ovat niin arkoja kysymään apuja. Yksinkertaisetkin hommat ovat vaikeita jos niitä ei osaa.

• Tykkää
No kyllä mä näen esim. oman tiimin kuukausipalaverit tärkeinä.

Käydään läpi missä mennään, laskutus ja menopuoli + tärkeimmät projektit + myynticaset. Mulla budjettivastuu ja kyllä jokaisen tiimissä pitää olla kärryillä missä mennään.
Lisäksi tiettyjä yleisiä asioita on hyvä käydä palaverissa läpi, niin tiimiläiset ei voi sanoa "en tienny" tai "en huomannut". Ja usein jollain on jotain kysyttyvää, joka hyödyttää muitakin.

Meillä on itse asiassa joka toinen viikko puolen tunnin tiimipalaveri. Tiimi sai itse päättää, pidetäänkö viikon/kahden/kolmen vai neljän viikon välein ja konsensus oli 2 viikkoa.

Teams -viesteissä ehdottomasti etuna sen keskustelun pysyvyys ja asynkronisuus. Aina voi mennä tarkistamaan jälkikäteen mitä oli oikeasti sanottu ja sovittu. Viestiin voi vastata silloin kun ehtii tai tietää vastauksen.

Kokouksesta on parhaimmillaankin jäljellä joku yhteenveto, josta helposti puuttuu kaikki tarkennukset tai lisätiedot. Jos kokouksen aikana joku asia pitääkin vielä selvittää, kokous olikin käytännössä turha, tai sitten odotellaan yhdessä kun joku kaivaa sen tiedon.

Kädenlämpöisen kokouksen sijaan tiukasti määritelty teams -viesti yhteiseen chattiin hoitaa asian.

Nämä "moi" ja "voiko soittaa" lähettelijät sitten erikseen. Kaiken voi tehdä hyvin tai huonosti. Esim. omiin viesteihini saan lähes aina hyvän vastauksen järkevässä ajassa, kun lähetän yhden viestin, mikä sisältää kontekstia ja perustelut jne. en mitään 10 -viestin "moi", "mitä kuuluu", "voiks tehä näin" -sarjaa. Kokous tällaisten sijaan on täysin ajan haaskausta kaikkien osalta.

• Tykkää
Mun mielestä palaverit ovat boomeri juttuja. Teamsiin kanava auki ja sinne tykittämään ihan homona ne mieltä painavat jutut. Boomerit aina vinkuvat sitten että se tieto täytyy kaivaa jostain chateistä mutta ompahan edes kaivettavissa. Kokouksista mitään jää ikinä käteen kun ennen kokousta ei ole mitään esityslistaa ja kokouksen jälkeen se yhteenveto on aivan olematon kun sen kirjoittaa joku joka ei asiaa edes ymmärrä.

Varsinkin junnujen kanssa daily palaverit ovat hyviä koska sen jumiutumisen huomaa paljon ennemmin. Ihmiset ovat niin arkoja kysymään apuja. Yksinkertaisetkin hommat ovat vaikeita jos niitä ei osaa.
Eikö firman kulttuurissa ole jotain vialla jos palaverja pidetään ilman ennaltamäärättyä agendaa ja muistiota käsitellyistä aiheista? Varsinkin kun AI osaa tehdä aika hyviä muistioita nykyään. Itse ainakin hylkään kaikki palaverikutsut heti jos agendaa ei ole selvillä.

Riippuu varmaan tilanteesta mutta ehkä mielellään itse otan projektin statuksen kerralla kaikilta kuin kyselen yksitellen missä menevät.

Näissä ongelmana on se, että yksi tuhlaa muiden aikaa. Siinä kun manageri kerää kymmeneltä tyypiltä statukset, niin ne yhdeksän muuta hukkaavat siinä aikaansa. Jos taas manageri keräisi ne statukset jokaiselta erikseen, niin muiden työaikaa säästyisi.

Sähköpostilla ja chatilla hoidettuna asiat jäävä samantien kirjallisena talteen, josta voi myöhemmin tarkistaa mitä puhuttiin.

Kyllä statuspalaverit ovat mielestäni vähän menneen maailman juttuja, joista managerit eivät osaa päästää irti kun vielä edelleenkin on vallalla se ajatus, että mitä täydempi kalenteri palavereista, sitä tärkeämpi ihminen.

Eikö firman kulttuurissa ole jotain vialla jos palaverja pidetään ilman ennaltamäärättyä agendaa ja muistiota käsitellyistä aiheista?
Kyllähän ne on mutta ne ovat lähes aina hyödyttömiä. Ihmiset pelkäävät virheitä ja kirjoittavat niin abstrakteja tekstejä että niiden hyöty on lähenee nollaa. Piru asuu yksityiskohdissa. Mutta uskon myös sen että on olemassa yksiköitä joissa kokoukset ovat paljon tehokkaampia kuin chatti ryhmät. Itse käytän kokouksia lähinnä uhkailuun. "Jos te ette saa nyt tästä suunnitelmaa aikaiseksi niin sitten pidetään kokous!". Ja meillä on menty siihen että suunnitelmat ovat markdownia ja plantuml joten ne voidaan arvioida ja kommentoida koodin katselmustyökaluissa.

99% porukasta kokouksissa ei edes lue kokoukseen tarvittavia matskuja tai eivät edes ymmärrä asiaa niin heidän paikallaolonsa on lähinnä sitä että saavat kuunnella kun aikuiset puhuvat.

Kyllähän ne on mutta ne ovat lähes aina hyödyttömiä. Ihmiset pelkäävät virheitä ja kirjoittavat niin abstrakteja tekstejä että niiden hyöty on lähenee nollaa. Piru asuu yksityiskohdissa. Mutta uskon myös sen että on olemassa yksiköitä joissa kokoukset ovat paljon tehokkaampia kuin chatti ryhmät. Itse käytän kokouksia lähinnä uhkailuun. "Jos te ette saa nyt tästä suunnitelmaa aikaiseksi niin sitten pidetään kokous!". Ja meillä on menty siihen että suunnitelmat ovat markdownia ja plantuml joten ne voidaan arvioida ja kommentoida koodin katselmustyökaluissa.

99% porukasta kokouksissa ei edes lue kokoukseen tarvittavia matskuja tai eivät edes ymmärrä asiaa niin heidän paikallaolonsa on lähinnä sitä että saavat kuunnella kun aikuiset puhuvat.
Kuulostaa siltä että teillä on lähinnä autisteja töissä ja rekryissä on vedetty vihkoon jos porukkaan ei saa rotia.

No tälle sanon aamen. Välillä ihmetyttää mistä osalle maksetaan palkkaa, kun tullaan täysin nollatiedoilla toteamaan, että "mä en oikein tiedä tästä, kun aihe ei ole tuttu".

Näissä ongelmana on se, että yksi tuhlaa muiden aikaa. Siinä kun manageri kerää kymmeneltä tyypiltä statukset, niin ne yhdeksän muuta hukkaavat siinä aikaansa. Jos taas manageri keräisi ne statukset jokaiselta erikseen, niin muiden työaikaa säästyisi.
Kaunis ajatus 10 minuutin dailyssä olisi se että tiimi tukisi toisiaan mutta ainakin nykyisesissä hommissa tiimin jäsenet eivät paskaa nakkaa toistensa tekemisistä. Olisko 10 vuoden aikana oikein kerran tapahtunut että joku olisi keksinyt että voi auttaa toista. Minä en ole mikään manageri mutta se että tiimini toimii tarkoittaa sitä että minun täytyy sykkiä vähemmän. Managereille riittää se kerran kahteen viikkoon meetinki jossa voi seurata statusta kun eivät he yksityiskohdista ymmärrä.

Sähköpostilla ja chatilla hoidettuna asiat jäävä samantien kirjallisena talteen, josta voi myöhemmin tarkistaa mitä puhuttiin.

Kyllä statuspalaverit ovat mielestäni vähän menneen maailman juttuja, joista managerit eivät osaa päästää irti kun vielä edelleenkin on vallalla se ajatus, että mitä täydempi kalenteri palavereista, sitä tärkeämpi ihminen.
Oikeastihan LLM tulee hoitamaan nämä käytännössä kokonaan lähitulevaisuudessa.

Just alotan uudessa roolissa ja olin alkuun retrossa jossa käytiin kokemuksia läpi. Jossakin vaiheessa joku kysy miten tunnistetaan toistuvat teemat / valitukset ja varmistetaan että niihin reagoidaan… Huomasin vasta siinä vaiheessa ettei transcript ollut päällä, koska mikä olisi helpompaa kuin laittaa LLM koostamaan ne ja löytämään toistuvat teemat ja actionpointit?

Eli mun veikkaus on, että turhat palaverit tulee vähenemään tulevaisuudessa. Toki en usko palaverien loppuvan, mutta toivon mukaan laatu paranee kun turhat jutut hoituu ”automaagisesti”.

Kuulostaa siltä että teillä on lähinnä autisteja töissä ja rekryissä on vedetty vihkoon jos porukkaan ei saa rotia.
On tätä kuitenkin jo 20 vuotta tehtynä konsulttina useissa eri tiimeissa ja ei nyt ihan kauheasti ole tullut nähtyä eroja. 20 vuodessa asiat ovat lähinnä muuttuneet sen osalta että nykyään tiimityöskentely on aivan helvetisti helpompaa.

Joo, artistikoodarien ja autistien kanssahan sitä tulee puljattua.
Luotto tiimiin on ihan kiva asia, että antaa tiimin puuhailla heille annettuja tehtäviä. Mutta, osa tehtävistä jää tällöin tekemättä. Itse näen oman roolin palaverissa = paimenkoira. Koittaa paimentaa porukkaa sinne suuntaan, mitä heiltä halutaan (=johto haluaa). Mitä pidempi palaveriväli, sitä hitaammin asiat tulevat maaliin. Mitä nopeampi palaveriväli, sitä nopeammin päästään maaliin tiimille vaikeiden asioiden kanssa.
Osa porukastahan ei kykene tai kieltäytyy päivittämästä omaa edistymistä järjestelmään... Sitten kun kysyy, mikä mättää, niin selityshän on aina että kun pitää odottaa X:ää ? Autisti ei sitten ollut kysynyt X:ltä.
Miksi ei kannata kysellä suoraan 1:1? Koska tällöin iso osa ongelmista jää piiloon. Välihuudot toimivat vain palavereissa!
Tämän takia tukka on jo revitty päästä ja sekin vähän mitä on, on harmaata.
LLM tekee kyllä raporttia, ei siinä mitään. Mutta uskooko autisti LLM:ää, mitä pitäisi tehdä? Tai ratkooko LLM tiimin ja X:n väliset ongelmat ?

Joo, artistikoodarien ja autistien kanssahan sitä tulee puljattua.

LLM tekee kyllä raporttia, ei siinä mitään. Mutta uskooko autisti LLM:ää, mitä pitäisi tehdä? Tai ratkooko LLM tiimin ja X:n väliset ongelmat ?

"This is why we can't have nice things" :lol:

Kaunis ajatus 10 minuutin dailyssä olisi se että tiimi tukisi toisiaan mutta ainakin nykyisesissä hommissa tiimin jäsenet eivät paskaa nakkaa toistensa tekemisistä. Olisko 10 vuoden aikana oikein kerran tapahtunut että joku olisi keksinyt että voi auttaa toista. Minä en ole mikään manageri mutta se että tiimini toimii tarkoittaa sitä että minun täytyy sykkiä vähemmän. Managereille riittää se kerran kahteen viikkoon meetinki jossa voi seurata statusta kun eivät he yksityiskohdista ymmärrä.
Kuulostaa kyllä aika maanpäälliseltä helvetiltä, jos tiimi ei tue toisiaan. Ehkä se on softa-alalla helpompi siiloutua sinne chattien yms. tilpehöörin taaksen. Joutuu ihmisten kanssa ihan eri tavalla tekemisiin, kun on pakko saada esim. kamaa liikkumaan paikasta x paikkaan y muutaman maan läpi siten, että on tiukasti määriteltynä hetkenä perillä. Ja tietty kaman valmistuksen perään katsominen vielä sitä ennen jne. Hankala olis myös kuvitella jotain sopimuksen laadintaa ja reviewtä chatti-ikkunassa.

Ainakin täällä tutkimuspuolella palaverit ovat aika oleellisia paikkoja saada palautetta ja mahdollisesti jopa hyviä ideoita toisilta. Nuo teams-palaverit ovat mielestäni enemmän ajanhaaskausta kuin "lähipalaverit". Omassa firmassa ei ole juurikaan mikromanageroivia pomoja jotka pitäisivät palavereita omaksi huvikseen, vaan palavereissa istuu asiantuntijoita jotka työstävät kyseistä projektia ja joilta usein saa hyviä kommentteja aiheesta kuin aiheesta.

Miksi ei? Mun kokemuksen mukaan autisteilla on tietynlainen tapa hahmottaa maailma, ja muutama pyhä lehmä. Kun ne tuntee on helppo pyytää mitä vain koska osaa tehdä sen oikealla tavalla. Eikä tossa siis ole mitään vikaa, se vain pitää oppia. Mutta LLM’lle tommoset on helppo opettaa, useimmitenhan on kyse siitä että pyytäjällä on ihan rri tausta eikä puhu edes samaa kieltä (business höttö vs insinööri). Tulkkaaminen on just LLM’n vahvuus.

Tiimi vs X on sitten jo semmonen johon on vaikea sanoa. Jos se johtuu kommunikaatiosta niin sehän voi auttaa. Jos se johtuu jostain muusta niin tarvii varmaan erilaisen agentin…

No tälle sanon aamen. Välillä ihmetyttää mistä osalle maksetaan palkkaa, kun tullaan täysin nollatiedoilla toteamaan, että "mä en oikein tiedä tästä, kun aihe ei ole tuttu".

Vai oisko kyse siitä, että kokouksen kutsuja on kutsunut kokoukseen vääriä ihmisiä? Itsekin töissä joskus joutunut vähän paimentamaan, kun jollakin tärkeällä managerilla on joku homma mikä pitää selvittää, niin kutsuu sitten koolle palaverin ja kutsuu siihen mukaan kaikki mahdolliset siltä varalta, jos joku vaikka jotain tietäisi. Sitten palaveriin on kutsuttu 60 henkilöä, joista 20 tulee paikalle, joista 3 oikeasti tarvittiin.

Itsekin vuosien aikana oppinut viittaamaan kintaalla sellaisille palaverikutsuille, joista tiedän jo heti kutsusta, ettei minulla ole sinne mitään annettavaa.

Kyllä meillä tekijät osaavat ihan oma-aloitteisesti kysyä muilta apua silloin kun apua tarvitaan. Ja muut kyllä auttavat, ei siihen tarvita palaveria. Ja sitten jos tarvitsevat apua, mutta eivät tiedä kuka osaisi auttaa, niin sitten kysyvät esim. minulta ja minä etsin sopivan kaverin apuun. Siihenkään ei tarvita palaveria.

Toki siihen ei sisälly autoetua, lounasetua, puhelinetua, virikeseteliä, liikuntaetua yms. Palkankorotukset ovat myös aika harvinaisia ja pieniä, elleivät tehtävät vaihdu.
Minä en laske puhelinedulle juuri arvoa, pidän aina oman liittymän rinnalla joka tapauksessa. Työpuhelimen saa aina loman ajaksi kiinni ja myös työpäivän jälkeen se menee vähintään äänettömälle. Toki sillä työpuhelimella soitetaan sitten esim yritys/palvelunumerot ja katsotaan tekstiviestillä autojen omistajatietoja, kun etu on olemassa ;)

Hain yhteen mielenkiintoiseen pestiin ja pääsin haastatteluun. Hyvässä hengessä meni, mutta en valitettavasti päässyt pidemmälle.
Nyt tullut saman yksikön alta toinen mielenkiintoinen pesti. Kannattaako laittaa toistamiseen hakemus vähän eri painotuksella tehtävään:hmm: sama esihenkilökin näyttäisi olevan. Mietin että paljonko tuhlaa aikaa.

Hain yhteen mielenkiintoiseen pestiin ja pääsin haastatteluun. Hyvässä hengessä meni, mutta en valitettavasti päässyt pidemmälle.
Nyt tullut saman yksikön alta toinen mielenkiintoinen pesti. Kannattaako laittaa toistamiseen hakemus vähän eri painotuksella tehtävään:hmm: sama esihenkilökin näyttäisi olevan. Mietin että paljonko tuhlaa aikaa.
Varmaan itse olisin yhteydessä ko. henkilöön suoraan ennen hakemuksen tekoa. :hmm:

Varmaan itse olisin yhteydessä ko. henkilöön suoraan ennen hakemuksen tekoa. :hmm:
Joo jos kerran on ollut jo kontaktissa niin kysyisin suoraan tyyliin "olin haastattelussa positioon x ja vaikka se ei toiminutkaan niin edelleen yritys/osasto tms. kiinnostaa" ja kysyy näkeekö sinut sopivaksi uuteen paikkaan y...

Haastattelussa tärkeintä on olla oma itsensä. Älä esitä, se näkyy läpi 8 kilometrin päähän. Vaikka tiedät olevasi paska asiassa y. Jos siitä kysytään, voit sanoa rehellisesti, sitä arvostetaan enemmäb kuin valhetta.

Minä sano että humalassa ohjeistan, mutta kokemusta on taustalla. Istunut monet haastattelut. Yrittävät kaivaa totuuden esiin.

Haastattelussa tärkeintä on olla oma itsensä. Älä esitä, se näkyy läpi 8 kilometrin päähän. Vaikka tiedät olevasi paska asiassa y. Jos siitä kysytään, voit sanoa rehellisesti, sitä arvostetaan enemmäb kuin valhetta.

Minä sano että humalassa ohjeistan, mutta kokemusta on taustalla. Istunut monet haastattelut. Yrittävät kaivaa totuuden esiin.
Pieni huone, yksi pöytä ja kaksi tuolia. Seinällä peililasi-ikkuna:hmm:

Jaahans, töihinpaluu. Ei meilejä odottamassa vastausta, kalenteri tyhjää täynnä ja itsensä muistuttelua siitä, mitä seuraavaksi työjonossa. Ei ole vuosikausiin ollut näin huoleton olo lomalle jäädessä, lomalla ollessa eikä lomalta palatessa. Aina on jotain hitonmoista värkkäystä ollut tuurausten ja kiireellisten vastaamattomien kanssa tai postien kyttäämistä loman aikana. Ai että, en muistanut miten huoletonta työntekijän positiossa voi ollakaan. Eihän sen apinan kuuluisi työntekijällä olla selässä lomaillessa, mutta siihen kyllä tottui itsestään monen vuoden ajaksi ja nyt tuntuu suorastaan oudolta, ettei kukaan ole ahdistellut/kaipaillut. Työnkuvasta katosi vuosi sitten asiakasrajapinta tyystin, mistä olen oikein onnellinen tällä hetkellä.

Saako mahdollinen tuleva työnantaja kertoa nykyiselle pomolleni, että olen hakenut heille töihin, jos nykyinen pomoni haluaisi vesittää (jonka kyllä uskoisin nykyisestä pomostani, että vosi noin tehdä) siirtymiseni toiseen firmaan?
Vai tuleeko tuossa joku laki vastaan, että ei saa kertoa, jos olen hakenut?

Saako mahdollinen tuleva työnantaja kertoa nykyiselle pomolleni, että olen hakenut heille töihin, jos nykyinen pomoni haluaisi vesittää (jonka kyllä uskoisin nykyisestä pomostani, että vosi noin tehdä) siirtymiseni toiseen firmaan?
Vai tuleeko tuossa joku laki vastaan, että ei saa kertoa, jos olen hakenut?
Jos et ole lupaa antanut, ei saa.

Kannattanee pyytää kirjallisesti uutta firmaa, että pitävät työpaikan vaihdoksen mahdollisimman luottamuksellisena. Jos homma sitten vuotais, nin sulla on ainakin mustaa valkoisella kiellosta. Vaikka siis ei heillä ylipäätään edes ole oikeutta. Jos et ole vielä vanhalle firmalle kertonut, niin sen pyynnön voi verhota siihen, että haluat itse kertoa sitten kun aika on kypsä. Tai jos olet jo vaihdoksesta kertonut, niin joku kommentti "en ole kertonut enkä halua kertoa mihin olen vaihtamassa" tms.

Yks mitä mietin, että pitäisikö vaan olla mahdollisimman avoin ja kertoa, että nyt on käynyt näin, että olen hakenut muualle töihin. Ettei tilanne tule ns. täysin yllätyksenä pomolle jos satunkin pääsee haastatteluun ja töihin.

Yks mitä mietin, että pitäisikö vaan olla mahdollisimman avoin ja kertoa, että nyt on käynyt näin, että olen hakenut muualle töihin. Ettei tilanne tule ns. täysin yllätyksenä pomolle jos satunkin pääsee haastatteluun ja töihin.
Avoimuus on yleensä hyväksi, mutta jos pomosi on kuvaamasi mukaan ehkä kiero laatuaan niin ehkä unohtaisin sen avoimuuden.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 677
Jäsenet
84 313
Uusin jäsen
einoantti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom