Toki siis tilanne on se, että jos haetaan opettajan positioon tekijää, ilmoitukseen tod.näk. voidaan laittaa että etsitään yliopisto-opettajaa tai lehtoria. Ja palkkaus on nimikkeen mukainen. Voit esittää hakiessa toiveen, kumpaa edustat, mutta tiedän esim. tohtorin papereilla muutamia, jotka ovat vuodesta toiseen yliopisto-opettajia ja VAATI-taso lienee 5. Jos yliopiston/laitoksen politiikkaan ei kuulu palkanmaksu, niin ei yksinkertaisesti ole budjettia ja jos hakija suostuu, tehdään sopimus alemmalla VAATI-tasolla. Sitä on sitten aika vaikea nostaa myöhemmin. Esim. työnantaja ei ota ikinä puheeksi tason nostamista ja jos itse esittää nostoa, pitää olla aika painavat perusteet ja anoa voi vain niin usein kuin työsopimus antaa myöden. Esim. useita JUFO3-papereita, dosentuuri, 5 vuotta putkeen yliopiston paras opettaja -palkinto, kansainvälisiä yhteyksiä pedagogiikan tiimoilta jne. Näistä ensin mainittuja voi olla vaikea tehdä, jos esim. panostaa 100-200% opetukseen, ei tutkimukseen. Esim. jos vaikka opettaa 5 kurssia ja käsittelee hyväksilukuhakemuksia, kv-opiskelijoiden hakupapereita (satoja/tuhansia), valvoo pääsykokeita, ohjaa 20+ henkilöä vuodessa jne., niin ei paljon jää aikaa tehdä tutkimusta. Sitten vielä jos et itse tuo projektirahaa, niin perusrahoituksen budjetilla ei välttis ole varaa maksaa osallistumismaksuja konferensseihin/lehtiin. Eli jos haluat ylennyksen, voit joutua itse maksamaan esim. 2500 euron maksun open access -julkaisuun paperin saamisesta.
edit: Oma protip opettajaksi haluaville on, että kannattaa tehdä kursseista mahdollisimman helppoja ja sisältököyhiä. Opiskelijat rakastavat opettajia, jotka päästävät todella helpolla. Jos eivät opi ihan perusasioita, se jää seuraavan kurssin opettajan murheeksi eli kannattaa tehdä taustatutkimus ja katsoa, kuka on tunnollinen ja haluaa tehdä kunnolla asiat, sitten menet opettamaan edeltävää kurssia laiskasti sinne päin ja monivalintakoe loppuun. Substanssiosaamisen sijaan itsereflektiivisiä esseitä ja paljon jutustelua tunneille ja kontaktitunnit minimiin. Paljon positiivista somepöhinää ja monitieteellisyyttä yhteen asiaan panostamisen sijaan. Ohjauksia ei kukaan valvo. Kv-opiskelijat voivat tallentaa teams/zoom-istuntoja muistiinpanoksi. Eli ota kaikkia muita ohjattavaksi ja koita tsempata ohjauksessa, mutta käytä nolla tuntia aikaa töiden lukemiseen ohjausten ulkopuolella. Pyydä opiskelijaa selittämään mitä teki, niin säästät vaivaa. Huonon suoriutumisen voi aina pistää osaamattomuuden piikkiin.