Työelämäkeskustelu

Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Omaan korvaan kuulostaa vähän erikoiselta, mutta kai tämä on alasidonnaistakin. Eihän se esimiehen työ aina raskasta ole, jos esim. hommat pyörii itseohjautuvasti ja riittää, että on lähinnä paikalla.


Oma kysymys:

Käytännössä koko aikuisikäni olen tehnyt pitkää päivää vuorotyössä. Nykytilanteessa oikeastaan vapaita on reilusti enemmän kuin työpäiviä. Työmatkan osuus tässä skenaariossa näyttelee pienempää roolia, kun käy töissä harvemmin. Lisäksi palkka on melko hyvä vuorotyön ansiosta. Kääntöpuolena vapaapäivisin tulee oltua usein väsynyt, viikonloppuisin on usein töissä ja kaikenlainen säännöllisyys esim. nukkumisen, syömisen ja harrastusten kanssa on hankalaa. Eikä tämä taida terveellistäkään olla.

Nyt olisi ohut mahdollisuus päästä päivätyöhön nykyiseen työpaikkaani. Tehtäväkohtainen palkka nousisi sen verran, että kuittaisi tuon lisien menetyksen. Työmatkoihin menisi noin h päivässä joka ikinen arkipäivä. Kysymykseni lähinnä kuuluukin, että miten porukka kokee esim. klo 7-17 työpäivät (sis. työmatkat)? Ja onko joku tehnyt vastaavan muutoksen ja miltä se on tuntunut?

Matka-aika laskettu julkisilla, koska laskin oman auton kuluihin verrattuna säästöksi n. 20 €/h nettona joka tunnille, jonka istun linkkarissa. Omalla autolla matka-aika olisi 1 h 40 min / päivä. Ehkä siinä bussissa istuessa pystyy sitten jotenkin valehtelemaan itselleen, että se on sitä omaa aikaa, joka jäisi pois kun arkivapaat loppuu :D
Tää on ihan mitä kukakin pitää normi työmatkana, kait toi PK seudulla on ihan arkea. Itselle ehdoton EI todellakaan. 12,5h viikossa bussissa ns hukattua aikaa tai pidän itse aikana, jolloin voisi tehdä vaikka ruuan, käydä kaupassa, tyhjentää tiskari, laittaa pyykit yms. Voihan bussissa hyödyllistäkin tehdä (opiskelu), tai sitten ihan vaan nukkua mutta itse puutuisin ekan viikon jälkeen.

Mulla tosin aina ollut max 20min matka duuniin ja viimeisimmät vuodet etänä, kunhan halusin tarjota mielipiteeni :D on mulla frendejä 2h+ työmatkoilla ja jaksavat niistä kyllä valitella, en ihmettele.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Kuljin itse toistakymmentä vuotta 4-5 pv viikossa päivätöihin ja takaisin yhteensä pari-kolme tuntia päivässä. Ei ikinä enää.
Eniten alkoi haittaamaan se, että matkatekoni sujuvuuteen en voinut juurikaan vaikuttaa itse vaan olin aina osin joko julkisten tai muiden autoilijoiden armoilla.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tää on ihan mitä kukakin pitää normi työmatkana, kait toi PK seudulla on ihan arkea. Itselle ehdoton EI todellakaan. 12,5h viikossa bussissa ns hukattua aikaa tai pidän itse aikana, jolloin voisi tehdä vaikka ruuan, käydä kaupassa, tyhjentää tiskari, laittaa pyykit yms. Voihan bussissa hyödyllistäkin tehdä (opiskelu), tai sitten ihan vaan nukkua mutta itse puutuisin ekan viikon jälkeen.
Joo tuo hukkaan heitetty aika tässä juuri eniten mietityttää. Liukuva työaika tuossa olisi, mutta etäily ei onnistu.

Tuosta kommentistasi tuli kuitenkin mieleen, etten erikseen tajunnut kysyä, että voisiko bussimatkan aikana työskennellä. Etätyö nähtiin ongelmallisena, koska tehtävän hoitaminen edellyttää päivittäistä läsnäoloa. Jos matka-ajan saisi käyttää työntekoon niin tuossa jäisi sitten kuitenkin 6 h vielä työpanosta toimistollekin.

Ei ole ihan lähiaikoina näköpiirissä, että vastaavaa tehtävää aukeaisi asuinkuntaanikaan. Sen puolesta tilaisuus olisi, jos ei nyt ihan once in the lifetime, niin ehkä once in the decade. Vastaanhan se kai on otettava, jos sattuu valituksi tulemaan. Muutoin luulen, että myöhemmin kaduttaisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Jep, sillä en itsekään lähtisi vertaamaan tätä alaisten palkkaan vaan suoraan siihen mitä itselle tällä hetkellä maksetaan ja mikä olisi palkka uudessa roolissa. Koska fakta on kuitenkin se, että nykyiseen rooliin nähden vastuu tulisi selvästi kasvamaan, niin myös tästä syystä korvaus tästä on myös nähdäkseni perusteltu. Koska vaihtoehtona on toki myös jatkaa nykyisellä palkalla nykyisellä tehtävänkuvalla. Nyt käyn vaan omaa pohdintaa siitä mikä olisi riittävä ja myös jollakin tavoin perusteltu korvaus, jos tuohon uuteen rooliin lähden.
Ainakin alustavasti keskustelu asiasta käyty ja pakko oli kohteliaasti kieltäytyä ainakin tarjotuin ehdoin tästä. Kuten oletinkin niin nykyisessä pk-yrityksessä palkkani on jo niin kova, että fuusion myötä isoon konserniin ei voida tarjota kuin nimellinen 200e korotus palkkaan tehtävänkuvan täydestä muutoksesta. Tämä ei kuitenkaan olisi itselleni edes suurin syy olla hyväksymättä uutta sopimusta vaan tittelin / siihen sovellettavan sopimuksen 3 kk irtisanomisaika, joka on rehellisesti omasta mielestäni täysin kohtuuton ja varsinkin tilanteessa, jossa kukaan ei oikein vielä edes tiedä miten tulemme fuusioitumaan uuteen organisaatioon. En todellakaan ole valmis sitomaan itseäni noin pitkäksi aikaa tässä tilanteessa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Jotain tapahtui yllä ja en saa kommenttia poistettua..
Asiaan. Kolmesta haastattelusta selvitty. Ensin oli firman rekryistä vastaava hr, sitten toisessa mahd tuleva pomo ja sama hr, sitten kolmannessa haastiksessa pomo, eri hr ja maajohtaja ja tämän jälkeen mun suosittelijat kysytty ja heille soitettu. Ensi viikolla pyydettiin neljänteen, jossa tulevan pomon pomo mukana. Kuulemma "second opinion" vielä tarvitaan. En oikein tiedä mitä odottaa. Onko vain muodollisuus, mahtaako olla vielä muita pelaajia vai vieläkö tässä neljännen kerran saa kertoa osaamiset ja sopeutuvuus firmaan.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Jotain tapahtui yllä ja en saa kommenttia poistettua..
Asiaan. Kolmesta haastattelusta selvitty. Ensin oli firman rekryistä vastaava hr, sitten toisessa mahd tuleva pomo ja sama hr, sitten kolmannessa haastiksessa pomo, eri hr ja maajohtaja ja tämän jälkeen mun suosittelijat kysytty ja heille soitettu. Ensi viikolla pyydettiin neljänteen, jossa tulevan pomon pomo mukana. Kuulemma "second opinion" vielä tarvitaan. En oikein tiedä mitä odottaa. Onko vain muodollisuus, mahtaako olla vielä muita pelaajia vai vieläkö tässä neljännen kerran saa kertoa osaamiset ja sopeutuvuus firmaan.
En osaa sanoa varmaksi mitään koska täysin firman prosesseista riippuva juttu.. mut mulla on yksi kokemus melko vastaavasta toimintamallista ja se meni niin että kun muutaman haastattelun jälkeen se palkkaava pomo olisi hyväksynyt mut niin se viimeinen "pomon pomon" kanssa keskustelu oli sit pelkkä muodollisuus. Luultavasti on joku iso herra joka haluaa olla näön vuoksi jollain tapaa prosessissa mukana. Aasialaistaustainen firma oli kyseessä ja pomon pomon kanssa keskusteluun en päässyt vaikka mut valittiin paikkaan kun firmassa tuli ihan loppusuoralla muita mutkia matkaan jotka esti palkkaukseni.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.
Syy on ”Koeaikapurku”, muuta syytä ei tarvitse sanoa, ja melkein sanoisin, ettei kannatakkaan ainakaan virallisesti. Ja koska kyseessä on koeajalla työsuhteen purkaminen, eikä täten varsinainen irtisanoutuminen, mihin sovellettaisiin irtisanomisaikaa, niin työsuhdehan loppuu sitten samalla hetkellä, kun ilmoituksen teet.
Siltojen polttamiseen en tosin osaa sanoa palavatko vai ei, kaikenlaisia ihmisiä mahtuu tähänkin maahan..
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.
Kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena tuo, jos jotain pitää sanoa niin painottaa sitä, että tämä työpaikka ei tuntunut omalta ja siksi lähdet. Varmaan työnantaja tietää ja ymmärtää että siirryt jonnekin muualle etkä työttömäksi, mutta se ei varsinaisesti heille kuulu. Jos pomo haluaa keskustella ja vaikuttaa tolkun tyypiltä niin voi tuota kysyttäessä avata, itse toki varmaan kertoisin lähinnä uuden firman nimen enkä muuta.

Työnantajan pitää kuitenkin ymmärtää, että koeaika toimii molempiin suuntiin ja tämä riski on aina olemassa, jos eivät ymmärrä ja haluavat hermostua, niin sille et varmaan mitään voi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.
Sanot vaan että paikka ei tunnu omalta etkä näe itsesi työskentelevän siinä pitkään, minkä takia pidät parempana lähteä jo nyt.

Älä puhu toisesta työpaikasta mitään, koska se ei ole asiallinen syy.

 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Myyntityö, jossa kuukausipalkka + provisio. ICT-alan työehtosopimus. Maksetaanko sairasajalta palkkaa niin, että sairaspäivän palkaksi tulee joku aiempien kuukausien kk-palkka/työpäivät keskiarvo? Vai voiko työnantaja maksaa sairasajalta palkkaa pelkän pohjapalkan perusteella?

Minulle oli ainakin itsestäänselvää, että jonkun keskipalkan mukaan määräytyy sairausajan palkka. MMA on myös samaa mieltä. Miten sairausajan palkka määräytyy? - Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Työnantaja yrittää viilata?
 
Liittynyt
25.04.2022
Viestejä
8
Sairausajan palkka määräytyy säännöllisen työajan keskiansion perusteella. Kk-palkkaan lasketaan siis mukaan myös provisio. TES-tekstissä ei ole mitään epäselvää asian suhteen.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Syy on ”Koeaikapurku”, muuta syytä ei tarvitse sanoa, ja melkein sanoisin, ettei kannatakkaan ainakaan virallisesti. Ja koska kyseessä on koeajalla työsuhteen purkaminen, eikä täten varsinainen irtisanoutuminen, mihin sovellettaisiin irtisanomisaikaa, niin työsuhdehan loppuu sitten samalla hetkellä, kun ilmoituksen teet.
Siltojen polttamiseen en tosin osaa sanoa palavatko vai ei, kaikenlaisia ihmisiä mahtuu tähänkin maahan..
Tästä varmaan voi päällikön kanssa jutella. Uskoisin, että heillekkin mukavampi jos jatkan pari viikkoa ja saan projektit ja etenemisen delegoitua.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.
Ei kai siinä mitään jos kerran on koeaika. Meiltäkin lähti Head of HR kesken koeajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
506
Tästä varmaan voi päällikön kanssa jutella. Uskoisin, että heillekkin mukavampi jos jatkan pari viikkoa ja saan projektit ja etenemisen delegoitua.
Kannattaa sitten huomioida, että kun teet ilmoituksen, työnantaja saattaa päättää potkia sut pois saman tien ja saatat olla sen pari viikkoa työttömänä, jos et pysty sopimaan uuden paikan kanssa aiempaa aloitusta.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Kannattaa sitten huomioida, että kun teet ilmoituksen, työnantaja saattaa päättää potkia sut pois saman tien ja saatat olla sen pari viikkoa työttömänä, jos et pysty sopimaan uuden paikan kanssa aiempaa aloitusta.
Jees tämä huomioitu. On itsellä tosiaan ensimmäinen koeaikana lähtö. Rehellisesti parin viikon työttömyys "loma" ei haittaisi tässä kohtaa :). Keskustelen nyt kumminkin millaisen yhteenvedon haluavat asioista.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Minulla on kaksi työtä. Voinko jäädä opintovapaalle vain toisesta?
Voi toki ja opintovapaan pituuskin on sovittavissa. Esim. itse sovin työnantajan kanssa neljän vuoden opintovapaan ja olin opintojen ajan töissä toisessa yrityksessä joka liittyi opiskeltavaan alaan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Sen puolesta tilaisuus olisi, jos ei nyt ihan once in the lifetime, niin ehkä once in the decade. Vastaanhan se kai on otettava, jos sattuu valituksi tulemaan. Muutoin luulen, että myöhemmin kaduttaisi.
Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?

Edellisestä oikeasta haastattelusta aikaa joku vajaat 10 vuotta. Silloin kysyttiin kaikilta, että missä näet itsesi viiden vuoden päästä ja mitkä ovat heikkoutesi. Ekaan vastasin etten tiedä ja jälkimmäiseen muistaakseni mumisin jotain ja näillä tulin valituksi :D Taisi siellä jotain muitakin kysymyksiä olla, mutta nämä jäivät mieleen kun töpeksin ne.

Onko nykyään jotain yleistä mitä kysytään lähes joka haastattelussa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 660
Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?

Edellisestä oikeasta haastattelusta aikaa joku vajaat 10 vuotta. Silloin kysyttiin kaikilta, että missä näet itsesi viiden vuoden päästä ja mitkä ovat heikkoutesi. Ekaan vastasin etten tiedä ja jälkimmäiseen muistaakseni mumisin jotain ja näillä tulin valituksi :D Taisi siellä jotain muitakin kysymyksiä olla, mutta nämä jäivät mieleen kun töpeksin ne.

Onko nykyään jotain yleistä mitä kysytään lähes joka haastattelussa?
Samat mitkä kysyttiin 10v sitten.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
223
Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?

Edellisestä oikeasta haastattelusta aikaa joku vajaat 10 vuotta. Silloin kysyttiin kaikilta, että missä näet itsesi viiden vuoden päästä ja mitkä ovat heikkoutesi. Ekaan vastasin etten tiedä ja jälkimmäiseen muistaakseni mumisin jotain ja näillä tulin valituksi :D Taisi siellä jotain muitakin kysymyksiä olla, mutta nämä jäivät mieleen kun töpeksin ne.

Onko nykyään jotain yleistä mitä kysytään lähes joka haastattelussa?
Reilu puoli vuotta edellisestä haastattelusta. Kysyttiin paljon alaan liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta. Erityisesti kiinnosti, mikä työssä ja tehtävässä motivoi. Siihen liittyi useampi kysymys. Jonkin verran kyseltiin myös harrastuksista ja siitä miten tasapainottaa työn ja vapaa-ajan. Kyseessä tehtävä, joka ilmoituksessa luokiteltiin vaativaksi asiantuntijatehtäväksi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?

Edellisestä oikeasta haastattelusta aikaa joku vajaat 10 vuotta. Silloin kysyttiin kaikilta, että missä näet itsesi viiden vuoden päästä ja mitkä ovat heikkoutesi. Ekaan vastasin etten tiedä ja jälkimmäiseen muistaakseni mumisin jotain ja näillä tulin valituksi :D Taisi siellä jotain muitakin kysymyksiä olla, mutta nämä jäivät mieleen kun töpeksin ne.

Onko nykyään jotain yleistä mitä kysytään lähes joka haastattelussa?
Kaksi kuukautta sitten neljän haastattelukierroksen verran kokemusta. Tämä riippuu tietysti aivan täysin työpaikasta /rekryäjäistä mitä kysytään. Itsellä oli elämäni parhaimpia haastattelukokemuksia vaikka pitkäksi menikin. Nuo "missä näet itsesi 5v kuluttua" on niin edesmennyttä ja shaibaa. Tuskin kukaan vähänkään rekry kokemusta osaava tuota kysyy. Itsellä oli haastattelu enemmän keskustelua kuin kysymyspatteristoa. Asioita joita nousi esiin meillä keskustelun muodossa.
-Miten toimisit tässä tilanteessa
-Miten käyttäydyt paineen/stressin alla
-Mikä sinua motivoi
-Mikä tässä yrityksessä kiinnosti/miksi hait?
-Minkälainen tyyppi oot yleisesti
-Miten sun vahvuudet näkyy sun työssä ja mitkä asiat turhauttaa

Kun he haastiksen ohessa kysyvät "onko sinulla kysymyksiä?" niin KYSY. Osoittaa että olet kiinnostunut. Mielestäni hyviä kyssäreitä
-Mikä yrityksessä toimii hyvin ja mitä haluaisit parantaa/mihin keskittyä?
-Mitä odotuksia/saavutuksia olisi koeajalle jos tulisi valituksi?
-Jotain yrityksen arvoista/miten tämä näkyy?
-Miten edeltäjä kuvaisi paikkaa?
-Mikä sinun mielestäsi on parasta tässä yrityksessä?

Onnea peliin :) Klassisesti ole oma itsesi. Itseä auttaa tilanteissa ajatella, että miksi sinä haluaisit heidän yritykseen. Onko se sinun arvojesi mukainen paikka? Myös haastattelukokemus kertoo jo työpaikasta jaksaako /haluaako siellä työskennellä.
 
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
82
Terve,

Mitäs nykyään käydään läpi työhöntulotarkastuksessa?

Viimekerrasta onkin aikaa 3 vuotta ja kiinnostaisi tietää että mitäs siellä on pakko käydä läpi, IT-ala kyseessä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Terve,

Mitäs nykyään käydään läpi työhöntulotarkastuksessa?

Viimekerrasta onkin aikaa 3 vuotta ja kiinnostaisi tietää että mitäs siellä on pakko käydä läpi, IT-ala kyseessä.
Eikös noissa käydä terveyden ja hyvinvoinnin tilaa. Varmaan selvitellään fyysistä ja jokusella kysymyksellä henkistäkin tilaa. Mehiläisen sivuilta ainakin löytyy tietoa.
Onko jotain mitä ei saisi käydä läpi vai mistä moinen?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Itsellä oli myös sellainen kumartumistesti että piti laittaa käsiä lattiaan. Katsoivat vähän miten köntyksiä ihmiset on nykyään, että taipuuko edes sormet lattiaan asti.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
Mistä moinen sanamuoto "pakko käydä läpi"?

Perus terveystiedot kysellään, halutessa verikokeet verenpaineen mittittaus. Tupakointi, alkoholin käyttö jne.

Terveystalolla tänä vuonna saanut halutettaan tehdä etänä videoyhteydelläkin
Rouva työskentelee työterveydessä ja on kertonut että osa suhtautuu noihin työterveystarkasteluihin kuin poliisikuulusteluihin. Yhdelle on pitänyt myös toimittaa kysymykset etukäteen tarkasteltavaksi ja ei ole saanut kysellä mitään mitä ei ennakkoon ollut kirjannut. Miettinyt välillä että minkälaisia luurankoja ihmisillä on oikein kaapissa.

Et meitä on ilmeisesti aika moneen junaan ja ihan kaikki ei ymmärrä, että se työterveyshuolto on sitä työntekijää varten ei mitään gestapo-työnantajaa varten.
 
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
82
Eikös noissa käydä terveyden ja hyvinvoinnin tilaa. Varmaan selvitellään fyysistä ja jokusella kysymyksellä henkistäkin tilaa. Mehiläisen sivuilta ainakin löytyy tietoa.
Onko jotain mitä ei saisi käydä läpi vai mistä moinen?
Mieleeni tuli kun yks tuttu työskentelee toisella alalla ja hänellä kokemus oli aika ikävän puoleinen kun alettiin 3kk sitten kun hän kävi työterveystarkastuksessa puhumaan koronarokotteista ja muista rokotteista ja niitten ottamisesta, se ei ole omaan mieleen myöskään ja skippaisin koko tarkastuksen jos voisi kun siitä ei ole hirveästi aikaa kun kävi
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?
Haastettelu ohi. Kiitos vastauksista tänne.

Kysyttiin juurikin paljon motivaatiosta ja siitä miten toimisin tietynlaisissa tilanteissa yms. Yllättäen lisäksi kysyttiin isoista linjoista, mihin suuntaan toimintaan tulisi kehittää ja mikä nykytilassa ei toimi jne. Toinen yllätys oli, että ei kysytty heikkouksista johon olinkin kyllä keksinyt ihan hyvän ja jopa totuudenmukaisen vastauksen.

Perjantaina kuulee sitten miten kävi :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 660
Tuo on hämmentävää.. toki on monenlaisia sopimuksia työterveyteen ja työnantaja voi ohjeistaa kaikkea kummallista. Omat kokemukset on että se on enemmän sellaista palvelumyyntiä, jonka maksaa joku muu.
"haluasitko verikokeita, pitäisikö jotain tutki, kuunnellaanko sydänääniä, haluatko verikokeeseen, otetaanko suppea ja vai laaja verenkuva, mites ravintoteraupotetti tai fyssarin vastaanotto kun voitais heti pistää pari lähetekertaa tyrkylle, mites nukutko hyvin voitais laittaa lähetettä unihitajalle, keksitkö yhtään mitään muuta mitä lääkärillistä asiaa olisi kun sun ei tartteis nyt ite maksaa ees sitä" -tyylistä juttua
Meillä taas työnantaja makso ihan sen minimin eikä mitään lisätutkimuksia saanu. Kauheella vonkumisella sai työnantajan puolesta kolesteroolin ja suppean vernekuvan. Kaikki muu oli haram.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Rouva työskentelee työterveydessä ja on kertonut että osa suhtautuu noihin työterveystarkasteluihin kuin poliisikuulusteluihin. Yhdelle on pitänyt myös toimittaa kysymykset etukäteen tarkasteltavaksi ja ei ole saanut kysellä mitään mitä ei ennakkoon ollut kirjannut. Miettinyt välillä että minkälaisia luurankoja ihmisillä on oikein kaapissa.

Et meitä on ilmeisesti aika moneen junaan ja ihan kaikki ei ymmärrä, että se työterveyshuolto on sitä työntekijää varten ei mitään gestapo-työnantajaa varten.
Huomiona vain, että normaalissa lääkärin/terveyenhoitajan kirjoittamassa saikussa on enemmän terveystietoja kuin tuossa työhönottotarkastuksen työnantajalle menevässä lausunnossa. Tuossa tarkastuksesta kirjoitettavassa lausunnossa on mainittuna vain lääkärin arvio soveltuuko työhön, soveltuuko tietyn rajoituksin tai ei sovi työhön terveydellisistä syistä. Muuta siihen ei tule.

Muistetaan, että työterveyttäkin koskee vaitiolovelvollisuus, eli niitä siellä tarkastuksessa esiin tulleita asioita ei kerrota työnantajalle, joten sen takia ei kannata asioita salata tai jättää kertomatta.

Omalla työpaikalla on joka vuotiset pakolliset terveystarkastukset, ja tuolla käydään läpi terveydellisten asioiden lisäksi myös työpaikan asioita, mm. työn tasaista jakautumista ja miten jaksaa työkuorman alla, esimiesten toiminta ja mitä ikinä haluaa itse esille tuoda työpaikan epäkohdista. Näitä epäkohtia käydään sitten läpi työsuojelutoimikunnan kokouksissa, jossa on läsnä myös työterveyden edustaja.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Haastettelu ohi. Kiitos vastauksista tänne.

Kysyttiin juurikin paljon motivaatiosta ja siitä miten toimisin tietynlaisissa tilanteissa yms. Yllättäen lisäksi kysyttiin isoista linjoista, mihin suuntaan toimintaan tulisi kehittää ja mikä nykytilassa ei toimi jne. Toinen yllätys oli, että ei kysytty heikkouksista johon olinkin kyllä keksinyt ihan hyvän ja jopa totuudenmukaisen vastauksen.

Perjantaina kuulee sitten miten kävi :thumbsup:
Tainut mennä sun aiempi viesti ohi, mutta oliko tämä sama yritys, mutta eri pesti kuin nyt? Muuten kuulostaa vähän oudolta kysymykseltä, mistäs tuon voi ulkopuolta tietää :D
Tsemppiä perjantaihin, toivottavasti paikka aukee!
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Mä vastasin joskus tähän kysymykseen että "varmaan nää työhaastattelut", kun parista aikaisemmasta työhaastattelusta oli jäänyt jotenkin paska fiilis. Sain paikan :D
Mielestäni tuo "heikkouksien" kysyminen on myös aika kankeaa vanhanaikaista rekrytilanteen hoitamista. Ne pitäisi enemmänkin muotoilla miten toimisit tässä tilanteessa tyyppisiin kysymyksiin tai miten vahvuudet näkyy tilanteiden hoitamisessa. Heikkous kyssärin tullessa kannattaa kuitenkin miettiä ihan oikeasti tilanteita ja/tai työn osaa missä on petrattavaa. Kaikilla meillä on. Itsellä ehkä itsekriittisyys eli soimaan itseäni aika paljon jos asiat ei suju tai pitäisi mennä paremmin. Pieni perfektionisti eli joskus käytän liikaa aikaa johonkin minkä pitäisi vain todeta olla hyvä näin. Näihin kuitenkin totean ne olevan tiedossa ja kehityskohteita. Ollut aika vakivastaukset itsellä jokaisessa haastiksessa joka tuon heikkous kyssärin on sisältänyt.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tainut mennä sun aiempi viesti ohi, mutta oliko tämä sama yritys, mutta eri pesti kuin nyt? Muuten kuulostaa vähän oudolta kysymykseltä, mistäs tuon voi ulkopuolta tietää :D
Tsemppiä perjantaihin, toivottavasti paikka aukee!
Joo, omassa organisaatiossa oli auki nykyisen esimieheni paikka.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
17
Olisi puolisen vuotta jäljellä nykyistä työsopimusta, ja aloin tässä nyt pohtimaan, että miten aikaisessa vaiheessa kannattaisi alkaa etsimään aktiivisesti jo uusia hommia? Onko täällä porukalla tietämystä, että kartoittavatko / haastattelevatko firmat miten paljon etuajassa potentiaalisia tyyppejä jos sattuisi olemaan juuri haluttua osaamista.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Olisi puolisen vuotta jäljellä nykyistä työsopimusta, ja aloin tässä nyt pohtimaan, että miten aikaisessa vaiheessa kannattaisi alkaa etsimään aktiivisesti jo uusia hommia? Onko täällä porukalla tietämystä, että kartoittavatko / haastattelevatko firmat miten paljon etuajassa potentiaalisia tyyppejä jos sattuisi olemaan juuri haluttua osaamista.
Itsellä rekryprosessit kestänyt 2-3kk keskimäärin n kolmella haastattelulla. Koko prosessi siis siitä kun haet paikkaan siihen kun on nimi paperissa. Ei ole kokemusta missä hommat paketissa alle kuukaudessa ellei ole joku kävele sisään ja saa paikka tyyppinen tapaus.
Monissa hakemuksissa lukee että haastattelenme jo hakuaikana eli jos kiinnostava paikka löytyy niin kannattaa ehdottomasti hakea heti. Haet useampaan samanaikaisesti jos vaikka toinen paikka aukeaa kesken meneillä olevan haastatteluprosessin.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
17
Itsellä rekryprosessit kestänyt 2-3kk keskimäärin n kolmella haastattelulla. Koko prosessi siis siitä kun haet paikkaan siihen kun on nimi paperissa. Ei ole kokemusta missä hommat paketissa alle kuukaudessa ellei ole joku kävele sisään ja saa paikka tyyppinen tapaus.
Monissa hakemuksissa lukee että haastattelenme jo hakuaikana eli jos kiinnostava paikka löytyy niin kannattaa ehdottomasti hakea heti. Haet useampaan samanaikaisesti jos vaikka toinen paikka aukeaa kesken meneillä olevan haastatteluprosessin.
Joo puhunet ihan asiaa. Onhan noita mahdollisia haastatteluja jo hyvä treenailla taas hetken tauon jälkeen.

Nykyisen työpaikan rekrytointiprosessi kesti alle kolme viikkoa siitä kun kävin haastattelussa ja aloitin työt, että tuo meni tosi nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Nykyään tuntuu olevan muotia kysyä että 1) miksi just sinut pitäisi valita, 2) mitä tuot tullessasi työpaikkaan/tiimiin, 3) pyydetään kertomaan omista heikkouksistasi.
Tällaisia kysymyksiä olen aina ihmetellyt. Liekö paskanpuhumisen ja manipuloinnin taito pääasiallinen valintaperuste? Tuskin siinä ainakaan pelkästään on taustalla teatteri, jossa oikeasti testataan onko hakija valmistautunut eli googlannut oikeat(ja etenkin väärät) vastaukset kuten mustetahratestissä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
1) Olen huomannut tiimissani toimiessani tuovani talaisia asioita ja jos teilla on tarvetta tallaiselle olen ehdottomasti paras valinta teille
2) Aikaisemmissa tiimeissani olen huomannut seuraavan laista muutosta tullessani
3) Koska olen luonteeltani jotain niin se tarkoittaa etta naissa asioissa en loista
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Jos on tervejärkinen ja edes vähän aikaa työelämässä ollut tuollaiset kysymykset heikkouksista yms. ovat ihan asiallisia ja niihin löytyy järkevät vastaukset. Jollei löydy, vika on itsessä ja kannattaa miettiä miksi oma ulosanti on niin huonoa.

Miksi sinut pitäisi valita? Koska minulla on sopiva ammattitaito ja työkokemus.

Mitä tuot tullessasi työpaikkaan? Sitä osaamista mitä työpaikkailmoituksessa haette. Jollei osaa puhua omasta ammattitaidostaan ja osaamisestaan, oma häpeä.

Mitä heikkouksia sinulla on? Jokaisella on varmaan jotain puutteita ammattitaidossaan ja niistä voi puhua avoimesti. Ei tässä kysytä, onko polvi huonossa kunnossa tai maistuuko viina liikaa.

Työhaastattelu ei ole mikään mysteerijuttu jossa pitää hermostua jos kysytään tuollaisia asioita. Työnantaja katsoo siellä pystyykö hakija puhumaan itsestään ja osaamisestaan kuin täysjärkisen ihmisen pitää pystyä. Samaten työnhakijalle tulee joku haju onko työpaikka ja haastattelijat asiallisia ja kannattaako sinne mennä töihin.
 
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
82
IT-alan työpaikan haastattelussa ensimmäistä kertaa kyseltiin asepalveluksesta eli intistä ja siitä asunko yksin kun tuli esiin aihe että on omistuskämppä. Kumpikaan kysymys omasta mielestäni ei liity IT-alaan mitenkään, tuli hieman outo fiilis koko tyypistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
82
Oikeassa olet, tuossa esim yksi lähde

Nyt on vaihtoehtoina kohauttaa olkaa, älähtää firman suuntaan, ei sille haastattelijalle, vaan HR tms taho ja jos tuntuu että paikka jäi saamatta syrjivällä perusteella, esim intti/perhe jne niin yhteys tasa-arvovaltuutettuun
Kiitos vastauksestasi :thumbsup: En tiedä vaikka paikkaa tarjoattaisiinkin, haluaisiko sen naamaa kattoa vastaavaisuudessa, hieman vanhanaikaisen ja moukkamaisen oloinen kaveri :cool:
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
YT-neuvottelut käynnissä ensimmäistä kertaa työuralla ja max 90pv lomautus uhkaa tulla eteen. Kuulun onneksi työttömyyskassaan, joten lomautetuksi tuleminen ei olisi taloudellisesti katastrofi. En nyt sanoisi, että varsinaisesti haluaisin tulla lomautetuksi, mutta ei siitä lyhytaikaisesti mitään haittaakaan olisi, saisipahan hetken lepäillä.

Onko kellään kokemusta tilanteesta, jossa työntekijä asettuu vapaaehtoisesti tarjolle tullakseen lomautetuksi? Miten yleensä pomot reagoivat tällaiseen ehdotukseen, saako siitä ikuisen luuserin leiman otsaansa? Jos lomautukset ei riitä ja tulee toinen kierros jossa joudutaan irtisanotaan työntekijöitä, niin onko lomautetut ekana saamassa kenkää persuksille? Jos ajatellaan että on 10 samanarvoista työntekijää, joista 5 pitää lomauttaa, niin miten yleensä firmoissa toimitaan, kierrätetäänkö lomautettuja muutaman viikon sykleissä lomalle ja takasin töihin, vai onko jotkut tietyt alusta loppuun lomalla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom