Työelämäkeskustelu

Ei, vaan työnantajan halu päästä jostain tyypistä nopeasti eroon. Jos on 6 kk irtisanomisaika, niin 9kk ilman työvelvoitetta on monesti ihan hyvä porkkana.
Luulin et näitä on vaan telkkarissa. Mitä pitää ryssiä, ettei voi antaa lopputiliä, mut on valmis maksamaan kymmeniä tuhansia ettei kaveri tuu enää töihin? :smoke:

Luulin et näitä on vaan telkkarissa. Mitä pitää ryssiä, ettei voi antaa lopputiliä, mut on valmis maksamaan kymmeniä tuhansia ettei kaveri tuu enää töihin? :smoke:
Omalla kohdallani se oli työnantaja joka ryssi hommansa. Käräjille oltaisiin menty ja tajusivat että häviävät jos sinne tosiaan mentäisiin.
Molemmille osapuolille nöin oli helpompi. Lopuksi käteltiin ja no hard feelings :)

root

Make ATK Great Again
Kuulostaa nokialta. Siellä taidettiin jakaa aika paljon 12kk mittaisia ködenpurostuksia.
Jos omistaja on ajamassa vauhdilla alas koko liiketoiminnan ja työntekijöillä on 6kk irtisanomisaika, voi olla kannattavaa maksaa 12 kk palkka vapaaehtoisesti heti irtisanoutuvalle. Tuohon 12kk:een ei kuulune esimerkiksi eläkemaksut. Kun taas 6kk irtisanomisaika on kuten normaali työ, jossa eläke ja lomat kertyvät. Siihen päälle kaikki muut kulut toimipaikan ylläpidosta, työterveyshuollosta, jne.

Niin vain meilläkin siirrytään avokonttoriin tässä vuoden sisällä. Nykyisessä rakennuksessa jokaisella työntekijällä on oma työhuone, (työntekijöitä yksikössäni noin 80) mikä on ollut tähän mennessä suorastaan luxusta. Itsellänikin sellainen 4m x 3m koppi jossa on tilaa isolle sähköpöydälle, kirjahyllylle ja mukavalle nojatuolille :comp:... Nyt tosiaan on varmistunut että uuteen avokonttoriin siirrytään koska toimintoja halutaan keskittää yhteen rakennukseen ja sinne siirtyy noin 400 työntekijää työskentelemään. Alustavien tietojen mukaan maksimissaan 300 henkilölle on työpiste eli jatkossa ei enää ole omia työpisteitä vaan aamulla konttorille tullessa pitää yrittää metsästää työpiste jostain kerroksesta tai olla kotona etätöissä. Työnantaja ei ole vielä ottanut kantaa siihen että aikooko se mitenkään tukea työntekijöiden kotitoimistoon tehtäviä hankintoja mutta huhujen mukaan erittäin vastahakoisesti suhtautuvat asiaan ja kuulemma pelkkä läppäri kotona riittää hyvin. Oma työni vaatii luonteensa puolesta vähintään 2 näyttöä, mielellään kolme sekä ison pöydän johon levittää papereita sekä karttoja. Pelkällä läppärillä en pysty mitenkään töitäni hoitamaan joten ihmettelenkin että eikö työnantajalla ole mitään vastuuta huolehtia siitä että työntekijät pystyvät myös kotona tekemään töitään aivan normaalisti? Varsinkin nyt jos työnantaja ei voi itse tarjota varmasti työpistettä jossa työskennellä? Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Onko teillä työnantaja kuinka tukenut etäkonttorin varustelua?
Meille ilmoitettiin heti koronan alussa että kotiin voi viedä oman näytön, työtuolin tai muuta tarpeellista. Toki ne ei sitten ollut toimistolla ja oletus oli varmaan että jos tulee paikan päälle niin etsii jostain käyttöönsä (mikä oli helppoa kun ei ollu paljoa porukkaa paikalla).

Nyt toimisto järjesteltiin uudestaan. Vähemmän työpisteitä, pöydät väljemmin, aika paljon semmosta sosiaalista hengailutilaa. Meilläkin poistui ”omat paikat” mitä pidin aina kauheana ajatuksena. Nyt se tuntuu aika luontevalta, kuitenkin on niin tyhjää. Käytännössä mä olen kypsynyt aika pahasti kotona istumiseen ja mennyt toimistolle lähes päivittäin. Olen sitten vaan jättänyt kamat yhdelle pöydälle eikä siitä ole tullut mitään sanomista.

Mukavaa että ne jotka haluavat olla kotona saavat tehdä niin. Monessa asiantuntijatehtävässä se vaikuttaa tehokkaalta ja jos ihmisille maistuu niin mikäs siinä. Palaverien osalta se ei kyllä toimi läheskään niin hyvin kuin kasvotusten - mutta kai kaikkeen sitten tottuu.

Tuohon 12kk:een ei kuulune esimerkiksi eläkemaksut. Kun taas 6kk irtisanomisaika on kuten normaali työ, jossa eläke ja lomat kertyvät.
Olettaisin, että kerryttää eläkettä ja vaatii myös työnantajan eläkemaksut. Palkkaan rinnastettavaa rahaahan se on, josta työntekijä kuitenkin maksaa verot ja eläkemaksut sun muut.

root

Make ATK Great Again
Olettaisin, että kerryttää eläkettä ja vaatii myös työnantajan eläkemaksut. Palkkaan rinnastettavaa rahaahan se on, josta työntekijä kuitenkin maksaa verot ja eläkemaksut sun muut.
Se voi olla sopimusasia. Tiedän tapauksia, joissa ei kerryttänyt eläkettä. Täällä todetaan samaa.

Lisäksi työttömyyskassa ei maksa työttömälle ansiosidonnaista heti, mikäli työtön on ottanut irtisanomispaketin. Eroraha jaksotetaan palkan tavoin ja vasta jakson jälkeen saa työttömyyskorvausta. Tuloveroissakin pakettia kohdellaan hieman eri lailla. Siinä on joku kohtuullistaminen, mutta se koskee vain valtionverotusta ja siinä on ehtoja: tulontasaus

Se voi olla sopimusasia. Tiedän tapauksia, joissa ei kerryttänyt eläkettä. Täällä todetaan samaa.

Lisäksi työttömyyskassa ei maksa työttömälle ansiosidonnaista heti, mikäli työtön on ottanut irtisanomispaketin. Eroraha jaksotetaan palkan tavoin ja vasta jakson jälkeen saa työttömyyskorvausta. Tuloveroissakin pakettia kohdellaan hieman eri lailla. Siinä on joku kohtuullistaminen, mutta se koskee vain valtionverotusta ja siinä on ehtoja: tulontasaus
Eroraha jaksotetaan palkan tavoin -> Tässä taitaa olla jotain konkurssiriskiä mukana potentiaalisesti ?

Eroraha jaksotetaan palkan tavoin -> Tässä taitaa olla jotain konkurssiriskiä mukana potentiaalisesti ?
Siis firma yleensä maksaa paketin könttänä, mutta summa jaetaan laskennallisesti normikuukausipalkan mukaan "näin monta kuukautta se olisi normipalkkana" ja vasta sen jälkeen alkaa ansiosidonnainen. Eli et saa esim. puolen vuoden palkkaa erorahana ja sen lisäksi voisi nostaa samanaikaisesti myös ansiosidonnaista.
edit. tuskin konkurssikypsä firma muutenkaan paketteja jakaisi, en ihmettelisi jos velkojat veisivät päättäjät oikeuteen jos firman loput rahat jaettaisiin työntekijöille :think:

Paketilla pääsee eroon myös takaisinottovelvoitteesta jne. velvollisuuksista yt-neuvotteluiden jälkeen irtosanotuista tulee...

Onkos täällä kokemuksia sertifikaateista?

Ei ole itsellä, vielä.
Meillä firma tarjoaa noita IPMA serttejä/koulutuksia projektihommissa toimiville, niin projektipäälliköille kuin projektiryhmien jäsenillekin jos tekee paljon projekteissa töitä. Käsittääkseni nämä on firmassa ihan hyviksi koulutuksiksi todettu kun joka vuosi pyörivät meillä.

Itsellekin tiedossa ensi vuonna tuo serttikoulutus kun tulee projekteissa toimittua aika paljon enemmän kuin ”reliability engineer” tehtäväluokan henkilönä olis etukäteen arvannut :whistling:

Kuulostaa nokialta. Siellä taidettiin jakaa aika paljon 12kk mittaisia ködenpurostuksia.
Kuulin joskus näistä Nokian koodareista sellaisen jutun, että siellä parhaat ottivat 12 kk kädenpuristuksen ja ne "ei niin hyvät" jäivät edelleen talon kirjoille.
Eli homma meni juuri niin kuin ei pitänyt.

Parhaat näistä sankareista olisivat sitten olleet parin viikon loman jälkeen tekemässä vanhoja hommiaan, mutta konsultteina omalla firmallaan ja paremmalla laskutuksella.

Tiedä sitten tämän jutun todenperäisyyttä, mutta ainakin sen kertoja oli silloin Nokian alihankkijana.

Kuulin joskus näistä Nokian koodareista sellaisen jutun, että siellä parhaat ottivat 12 kk kädenpuristuksen ja ne "ei niin hyvät" jäivät edelleen talon kirjoille.
Eli homma meni juuri niin kuin ei pitänyt.
Näinhän se usein menee jos paketin saa ottaa kuka vaan. Lähtee ne ekana jotka työllistyy helposti muualle.

Onkos täällä kokemuksia sertifikaateista?

Meillä sai AMK:n kautta tuon projektitoiminnan sertifointi D tason. Sai 3 OP kun sen suoritti. Tais maksaa normisti jotain yli 600e et ehdottomasti jonkun toimijan tarjoamana tuo kannattaa ottaa. Linkediniin pistin ja 5v voimassa, mutta lähinnä noiden opintopisteiden vuoksi nappasin. Mitä muutamia Projektipäällikön työpaikkoja selaillut niin tuota C-tasoa katsotaan eduksi. Pitänee kysyä jossain vaiheessa haluaako firma sen sponssata.

Näinhän se usein menee jos paketin saa ottaa kuka vaan. Lähtee ne ekana jotka työllistyy helposti muualle.
Näinhän se monesti menee, kun tulee jotain suurempaa mylläystä kuten YT:eet, ulkoistus tai firman siirtyminen kilpailijan omistukseen.

Yleensä kirkkain kärki lähtee muualle ja jäljelle jää se kohta eläköityvä tai ei niin tehokas porukka, joka ei joko pysty tai halua työllistyä ( enää ) muualle.

Reilut 15 vuotta sitten yhdessä pienemmässä automaatiofirmassa pidettiin "siivous YT:eet", joilla oli tarkoitus saada laiskempia ( huonoa laskutusta tekeviä ) huollon ja projektoinnin kavereita pois taloutta rasittamasta.

Ennen neuvotteluiden aloitusta päälliköt pitivät lähes kaikkien tehokkaiden tekijöiden kanssa "kehityskeskustelut", joissa kerrottiin, ettei tarvitse olla huolissaan ja että työt jatkuvat normaalisti.
Vähemmän yllättäen ne joidenka kanssa "kehityskeskusteluja" ei pidetty olivat irtisanottavien listalla.

Moraalisesti todella väärin, mutta eipähän lähtenyt yhtään hyvää laskutusta tekevää kaveria.
Yhteishenki otti tuosta jonkinlaisen kolauksen, koska osa näistä laiskemmista kavereista oli kyllä hyviä seuramiehiä ja jopa hyviä kavereita osan kanssa.
Pientä lievitystä tilanteeseen toi seuraavan vuoden reilu tulospalkkio, kun laiskempien kavereiden palkkakulut ja huono laskutus eivät enää rasittaneet tulosta.

Meillä sai AMK:n kautta tuon projektitoiminnan sertifointi D tason. Sai 3 OP kun sen suoritti. Tais maksaa normisti jotain yli 600e et ehdottomasti jonkun toimijan tarjoamana tuo kannattaa ottaa. Linkediniin pistin ja 5v voimassa, mutta lähinnä noiden opintopisteiden vuoksi nappasin. Mitä muutamia Projektipäällikön työpaikkoja selaillut niin tuota C-tasoa katsotaan eduksi. Pitänee kysyä jossain vaiheessa haluaako firma sen sponssata.
Onhan ne kalliita.

Minkälainen taso D oli vaikeusasteeltaan? Menikö läpi lähes lukematta vai pitikö kovastikin lukea jotain materiaaleja?

On kyllä huomannut viime vuosina eron YT’eissä - kaikissa viime vuosien aikana on kättelyssä ilmoitettu ettei koske teknistä porukkaa (sysadmin / koodaajat). Kauas on tultu ajoista jolloin ne nimenomaan lähtivät.

Onhan ne kalliita.

Minkälainen taso D oli vaikeusasteeltaan? Menikö läpi lähes lukematta vai pitikö kovastikin lukea jotain materiaaleja?
Itse vedin sen kummemmin lukematta, joitain PRY:n sivuilla olevia materiaaleja kävin läpi. Mielestäni koe ei silti ollut "helppo" sillä iso osa meni myös arvalla, vaikla useamman vuoden olenkin tehnyt projarin hommia niin tälläinen kirjallinensyvempi tuntemus puuttuu. Ohessa esimerkki kysymyksiä/sample kokeesta. Kysymyksiä taisi olla vajaa sataa monivalintaa.
Screenshot_20221122-200925.png

Otetaan tuosta tuo ensimmäinen lause pois ja tilanne ihan reaalimaailmaan. Tässä on siis asiantuntijatyöstä kyse ja oma esimies on siis lähdössä, suoralle kilpailijalle vielä toki. Hänen hommiaan tullaan melko varmasti sovittamaan minulle. Keskenämme olemme hyvää pataa, mutta esimies ei nyt uskalla tuon riskin takia vielä ilmoittaa asiasta ylöspäin. Itse toki toivoisin tätä, että hänen tehtäviään voitaisiin alkaa siirtää ja muutenkin ajaa minua sisään tuohon hommaan rauhassa, mutta ymmärrän toki tämän toisenkin näkökulman tässä.

Vielä kun tässä oma tilauskanta alkaa todella uhkaavasti täyttyä melko pitkälle ensi vuoden puolelle, niin jos tuohon lyödään nuo hommat kahden viikon varoitusajalla vielä päälle vasta sitten kiireellä, niin ei tule onnistumaan. Kaiken muun hyvän lisäksi tässä on integraatio toiseen yritykseen käynnissä yrityskaupan myötä samaan aikaan käynnissä ja siihen liittyvät kaikki hässäkät ja uusi organisaatiokaavio jne. niin tämä tulee varmasti aiheuttamaan myös sen suhteen ongelmia.
Tämä homma edennyt nyt siihen, että nykyinen esimies on ilmoittanut, että ei ota esimiesroolia vastaan uudessa organisaatiossa ja tästä positiosta käydään kanssani ensi viikolla keskustelua. Paikka sinänsä kiinnostaa minua, kunhan korvaus tehtävän kuvan muutoksesta ja vastuiden lisääntymisestä on riittävä.

Tähän liittyen lähinnä kysymys muille, mikä olisi itsellesi riittävä korvaus tehtävän kuvan muuttumisesta ns. perus asiantuntijasta esimiesrooliin? Tiedossa on, että oma palkkani nykyiseen tehtävänkuvaani nähden on hyvä, jopa melko korkea, joten epäilen keskustelujen tämän suhteen olevan melko mielenkiintoiset, koska millään ihan nimellisellä korotuksella en itse olisi tuohon alustavasti kyllä suostumassa. Vaikka toki merkintänä CVssä ja esimieskokemuksena olisi toki hyvä lisä joka tapauksessa; vaikea vaan perustella itselle selvä vastuun kasvu, jos sitä ei korvata riittävästi.

Itse ajattelen, että riippuen siitä mitä esimiehen vastuuseen on sisällytetty niin hyvä palkka esimiehelle olisi n. 1,5 x alaisten palkka. Ehkä hiukan vähemmänkin, jos hommat pyörii pääsääntöisesti hyvin ja työ leppoisaa. Sama kääntäen.

Mulla on useita alaisia jotka tienaa paremmin kuin minä enkä näe että siinä olis mitään ongelmaa. Meillä on siis kovimmat tekniset tyypit samoissa työn vaativuusluokissa Director ja VP (näitä ainakin yksi) kanssa ja minä alempana.

Mulla on useita alaisia jotka tienaa paremmin kuin minä enkä näe että siinä olis mitään ongelmaa. Meillä on siis kovimmat tekniset tyypit samoissa työn vaativuusluokissa Director ja VP (näitä ainakin yksi) kanssa ja minä alempana.
Jep, sillä en itsekään lähtisi vertaamaan tätä alaisten palkkaan vaan suoraan siihen mitä itselle tällä hetkellä maksetaan ja mikä olisi palkka uudessa roolissa. Koska fakta on kuitenkin se, että nykyiseen rooliin nähden vastuu tulisi selvästi kasvamaan, niin myös tästä syystä korvaus tästä on myös nähdäkseni perusteltu. Koska vaihtoehtona on toki myös jatkaa nykyisellä palkalla nykyisellä tehtävänkuvalla. Nyt käyn vaan omaa pohdintaa siitä mikä olisi riittävä ja myös jollakin tavoin perusteltu korvaus, jos tuohon uuteen rooliin lähden.

Meillä on VPt n. 10 vaativuosluokkaa ylempänä kuin tavalliset (ylemmät) asiantuntijat. Näistä asiantuntijoista n. 10 vaativuusluokkaa alempana on joku vahtimestari.

Mulla on useita alaisia jotka tienaa paremmin kuin minä enkä näe että siinä olis mitään ongelmaa.
Omaan korvaan kuulostaa vähän erikoiselta, mutta kai tämä on alasidonnaistakin. Eihän se esimiehen työ aina raskasta ole, jos esim. hommat pyörii itseohjautuvasti ja riittää, että on lähinnä paikalla.

Oma kysymys:

Käytännössä koko aikuisikäni olen tehnyt pitkää päivää vuorotyössä. Nykytilanteessa oikeastaan vapaita on reilusti enemmän kuin työpäiviä. Työmatkan osuus tässä skenaariossa näyttelee pienempää roolia, kun käy töissä harvemmin. Lisäksi palkka on melko hyvä vuorotyön ansiosta. Kääntöpuolena vapaapäivisin tulee oltua usein väsynyt, viikonloppuisin on usein töissä ja kaikenlainen säännöllisyys esim. nukkumisen, syömisen ja harrastusten kanssa on hankalaa. Eikä tämä taida terveellistäkään olla.

Nyt olisi ohut mahdollisuus päästä päivätyöhön nykyiseen työpaikkaani. Tehtäväkohtainen palkka nousisi sen verran, että kuittaisi tuon lisien menetyksen. Työmatkoihin menisi noin 2½ h päivässä joka ikinen arkipäivä. Kysymykseni lähinnä kuuluukin, että miten porukka kokee esim. klo 7-17 työpäivät (sis. työmatkat)? Ja onko joku tehnyt vastaavan muutoksen ja miltä se on tuntunut?

Matka-aika laskettu julkisilla, koska laskin oman auton kuluihin verrattuna säästöksi n. 20 €/h nettona joka tunnille, jonka istun linkkarissa. Omalla autolla matka-aika olisi 1 h 40 min / päivä. Ehkä siinä bussissa istuessa pystyy sitten jotenkin valehtelemaan itselleen, että se on sitä omaa aikaa, joka jäisi pois kun arkivapaat loppuu :D

Jep, sillä en itsekään lähtisi vertaamaan tätä alaisten palkkaan vaan suoraan siihen mitä itselle tällä hetkellä maksetaan ja mikä olisi palkka uudessa roolissa. Koska fakta on kuitenkin se, että nykyiseen rooliin nähden vastuu tulisi selvästi kasvamaan, niin myös tästä syystä korvaus tästä on myös nähdäkseni perusteltu. Koska vaihtoehtona on toki myös jatkaa nykyisellä palkalla nykyisellä tehtävänkuvalla. Nyt käyn vaan omaa pohdintaa siitä mikä olisi riittävä ja myös jollakin tavoin perusteltu korvaus, jos tuohon uuteen rooliin lähden.
Kun mua yritettiin joskus nostaa seniorista asiantuntijasta esimieheksi tarjottiin muutaman satasen nimellistä korvausta. Vanhassa positiossa oli päivystystä hyvillä korvauksilla jonka vuoksi reaaliansiot olisivat tippuneet merkittävästi.

”Uudessa positiossa ei ole päivystystä joten eihän siitä voi maksaa” -> käytännössä olin ainoa joka tunsi tietyt järjestelmät ja joutuisin edelleen fiksaamaan ne öisin.

”Mutta kuvittele miten hienoa, susta tulee esimies ja uusi ura aukeaa” -> olin just siinä missä halusin ja ylpeä työnkuvastani

Mun onneksi joku korkealla halus just mut siihen, joten sain kiristettyä tosi kovan korvauksen. Sitä ennen piti kuitenkin kattoa yksi bluffi jossa ilmoitin mielummin irtisanoutuvani kuin hyväksyväni. Loppujen lopuksi toimarilta haettiin hyväksyntä ”liian korkeaan palkankorotukseen”. Samalla työpaikalla oli hyvä kaveri johon oltiin niin tyytyväisiä että haluttiin antaa ylennys. Se oli valmiiksi palkkakuopassa (sai ehkä 1500/kk vähemmän kuin minä vaikka vaativuusluokka oli ennen ylennystä sama - ja alue vastuullisempi), mutta silti ei suostuttu antamaan kuin 500€ korotus, se sitten irtisanoutu.

On tosi erilaisia esimiespositioita, voivat vaihdella puhtaasta paperin pyörityksestä vaativaan päätöksentekoon (jossa päätöksillä on myös merkitystä). Suurin osa esimiehistä ei edes sovi positioonsa, siinähän pitäisi oikeasti olla tosi kiinnostunut alaisistaan ja heidän kehityksestä / hyvinvoinnista (usein ympäristössä jossa siihen ei voi paljoa vaikuttaa). Samaan aikaan pitäisi antaa tilaa ja sopivasti ohjailla…

Omaan korvaan kuulostaa vähän erikoiselta, mutta kai tämä on alasidonnaistakin. Eihän se esimiehen työ aina raskasta ole, jos esim. hommat pyörii itseohjautuvasti ja riittää, että on lähinnä paikalla.

Oma kysymys:

Käytännössä koko aikuisikäni olen tehnyt pitkää päivää vuorotyössä. Nykytilanteessa oikeastaan vapaita on reilusti enemmän kuin työpäiviä. Työmatkan osuus tässä skenaariossa näyttelee pienempää roolia, kun käy töissä harvemmin. Lisäksi palkka on melko hyvä vuorotyön ansiosta. Kääntöpuolena vapaapäivisin tulee oltua usein väsynyt, viikonloppuisin on usein töissä ja kaikenlainen säännöllisyys esim. nukkumisen, syömisen ja harrastusten kanssa on hankalaa. Eikä tämä taida terveellistäkään olla.

Nyt olisi ohut mahdollisuus päästä päivätyöhön nykyiseen työpaikkaani. Tehtäväkohtainen palkka nousisi sen verran, että kuittaisi tuon lisien menetyksen. Työmatkoihin menisi noin h päivässä joka ikinen arkipäivä. Kysymykseni lähinnä kuuluukin, että miten porukka kokee esim. klo 7-17 työpäivät (sis. työmatkat)? Ja onko joku tehnyt vastaavan muutoksen ja miltä se on tuntunut?

Matka-aika laskettu julkisilla, koska laskin oman auton kuluihin verrattuna säästöksi n. 20 €/h nettona joka tunnille, jonka istun linkkarissa. Omalla autolla matka-aika olisi 1 h 40 min / päivä. Ehkä siinä bussissa istuessa pystyy sitten jotenkin valehtelemaan itselleen, että se on sitä omaa aikaa, joka jäisi pois kun arkivapaat loppuu :D
Tää on ihan mitä kukakin pitää normi työmatkana, kait toi PK seudulla on ihan arkea. Itselle ehdoton EI todellakaan. 12,5h viikossa bussissa ns hukattua aikaa tai pidän itse aikana, jolloin voisi tehdä vaikka ruuan, käydä kaupassa, tyhjentää tiskari, laittaa pyykit yms. Voihan bussissa hyödyllistäkin tehdä (opiskelu), tai sitten ihan vaan nukkua mutta itse puutuisin ekan viikon jälkeen.

Mulla tosin aina ollut max 20min matka duuniin ja viimeisimmät vuodet etänä, kunhan halusin tarjota mielipiteeni :D on mulla frendejä 2h+ työmatkoilla ja jaksavat niistä kyllä valitella, en ihmettele.

Kuljin itse toistakymmentä vuotta 4-5 pv viikossa päivätöihin ja takaisin yhteensä pari-kolme tuntia päivässä. Ei ikinä enää.
Eniten alkoi haittaamaan se, että matkatekoni sujuvuuteen en voinut juurikaan vaikuttaa itse vaan olin aina osin joko julkisten tai muiden autoilijoiden armoilla.

Tää on ihan mitä kukakin pitää normi työmatkana, kait toi PK seudulla on ihan arkea. Itselle ehdoton EI todellakaan. 12,5h viikossa bussissa ns hukattua aikaa tai pidän itse aikana, jolloin voisi tehdä vaikka ruuan, käydä kaupassa, tyhjentää tiskari, laittaa pyykit yms. Voihan bussissa hyödyllistäkin tehdä (opiskelu), tai sitten ihan vaan nukkua mutta itse puutuisin ekan viikon jälkeen.
Joo tuo hukkaan heitetty aika tässä juuri eniten mietityttää. Liukuva työaika tuossa olisi, mutta etäily ei onnistu.

Tuosta kommentistasi tuli kuitenkin mieleen, etten erikseen tajunnut kysyä, että voisiko bussimatkan aikana työskennellä. Etätyö nähtiin ongelmallisena, koska tehtävän hoitaminen edellyttää päivittäistä läsnäoloa. Jos matka-ajan saisi käyttää työntekoon niin tuossa jäisi sitten kuitenkin 6 h vielä työpanosta toimistollekin.

Ei ole ihan lähiaikoina näköpiirissä, että vastaavaa tehtävää aukeaisi asuinkuntaanikaan. Sen puolesta tilaisuus olisi, jos ei nyt ihan once in the lifetime, niin ehkä once in the decade. Vastaanhan se kai on otettava, jos sattuu valituksi tulemaan. Muutoin luulen, että myöhemmin kaduttaisi.

Ainakin alustavasti keskustelu asiasta käyty ja pakko oli kohteliaasti kieltäytyä ainakin tarjotuin ehdoin tästä. Kuten oletinkin niin nykyisessä pk-yrityksessä palkkani on jo niin kova, että fuusion myötä isoon konserniin ei voida tarjota kuin nimellinen 200e korotus palkkaan tehtävänkuvan täydestä muutoksesta. Tämä ei kuitenkaan olisi itselleni edes suurin syy olla hyväksymättä uutta sopimusta vaan tittelin / siihen sovellettavan sopimuksen 3 kk irtisanomisaika, joka on rehellisesti omasta mielestäni täysin kohtuuton ja varsinkin tilanteessa, jossa kukaan ei oikein vielä edes tiedä miten tulemme fuusioitumaan uuteen organisaatioon. En todellakaan ole valmis sitomaan itseäni noin pitkäksi aikaa tässä tilanteessa.

Jotain tapahtui yllä ja en saa kommenttia poistettua..
Asiaan. Kolmesta haastattelusta selvitty. Ensin oli firman rekryistä vastaava hr, sitten toisessa mahd tuleva pomo ja sama hr, sitten kolmannessa haastiksessa pomo, eri hr ja maajohtaja ja tämän jälkeen mun suosittelijat kysytty ja heille soitettu. Ensi viikolla pyydettiin neljänteen, jossa tulevan pomon pomo mukana. Kuulemma "second opinion" vielä tarvitaan. En oikein tiedä mitä odottaa. Onko vain muodollisuus, mahtaako olla vielä muita pelaajia vai vieläkö tässä neljännen kerran saa kertoa osaamiset ja sopeutuvuus firmaan.

Jotain tapahtui yllä ja en saa kommenttia poistettua..
Asiaan. Kolmesta haastattelusta selvitty. Ensin oli firman rekryistä vastaava hr, sitten toisessa mahd tuleva pomo ja sama hr, sitten kolmannessa haastiksessa pomo, eri hr ja maajohtaja ja tämän jälkeen mun suosittelijat kysytty ja heille soitettu. Ensi viikolla pyydettiin neljänteen, jossa tulevan pomon pomo mukana. Kuulemma "second opinion" vielä tarvitaan. En oikein tiedä mitä odottaa. Onko vain muodollisuus, mahtaako olla vielä muita pelaajia vai vieläkö tässä neljännen kerran saa kertoa osaamiset ja sopeutuvuus firmaan.
En osaa sanoa varmaksi mitään koska täysin firman prosesseista riippuva juttu.. mut mulla on yksi kokemus melko vastaavasta toimintamallista ja se meni niin että kun muutaman haastattelun jälkeen se palkkaava pomo olisi hyväksynyt mut niin se viimeinen "pomon pomon" kanssa keskustelu oli sit pelkkä muodollisuus. Luultavasti on joku iso herra joka haluaa olla näön vuoksi jollain tapaa prosessissa mukana. Aasialaistaustainen firma oli kyseessä ja pomon pomon kanssa keskusteluun en päässyt vaikka mut valittiin paikkaan kun firmassa tuli ihan loppusuoralla muita mutkia matkaan jotka esti palkkaukseni.

Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.

Koeajalla lähteminen. Itse ollut viisi kuukautta yrityksessä ja nyt uuden työpaikan saaneena lähdössä nykyisestä kuukautta vajaa koeajan täyttymistä. Mid senior tason asiantuntija roolissa. Mites koeajalla lähdetään polttamatta sen kummemmin siltoja? Haluan käydä pomon kanssa palaverin, eli pelkällä sähköpostilla en lähde. Muutenkin koitan parissa viikossa saada asiat kasaan.
Luin jostain, että epäasiallinen syy lähteä on uusi työpaikka, pitääkö tämä paikkaansa? Yhteensopivuus ja työpaikan henki ei oikein natsaa itselleni myöskään. Hyvä kuitenkin joku syy keksiä, koska firma kuitenkin ollut tyytyväinen työhöni ja panostaneet perehdytykseen.
Syy on ”Koeaikapurku”, muuta syytä ei tarvitse sanoa, ja melkein sanoisin, ettei kannatakkaan ainakaan virallisesti. Ja koska kyseessä on koeajalla työsuhteen purkaminen, eikä täten varsinainen irtisanoutuminen, mihin sovellettaisiin irtisanomisaikaa, niin työsuhdehan loppuu sitten samalla hetkellä, kun ilmoituksen teet.
Siltojen polttamiseen en tosin osaa sanoa palavatko vai ei, kaikenlaisia ihmisiä mahtuu tähänkin maahan..

Kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena tuo, jos jotain pitää sanoa niin painottaa sitä, että tämä työpaikka ei tuntunut omalta ja siksi lähdet. Varmaan työnantaja tietää ja ymmärtää että siirryt jonnekin muualle etkä työttömäksi, mutta se ei varsinaisesti heille kuulu. Jos pomo haluaa keskustella ja vaikuttaa tolkun tyypiltä niin voi tuota kysyttäessä avata, itse toki varmaan kertoisin lähinnä uuden firman nimen enkä muuta.

Työnantajan pitää kuitenkin ymmärtää, että koeaika toimii molempiin suuntiin ja tämä riski on aina olemassa, jos eivät ymmärrä ja haluavat hermostua, niin sille et varmaan mitään voi.

Sanot vaan että paikka ei tunnu omalta etkä näe itsesi työskentelevän siinä pitkään, minkä takia pidät parempana lähteä jo nyt.

Älä puhu toisesta työpaikasta mitään, koska se ei ole asiallinen syy.

Myyntityö, jossa kuukausipalkka + provisio. ICT-alan työehtosopimus. Maksetaanko sairasajalta palkkaa niin, että sairaspäivän palkaksi tulee joku aiempien kuukausien kk-palkka/työpäivät keskiarvo? Vai voiko työnantaja maksaa sairasajalta palkkaa pelkän pohjapalkan perusteella?

Minulle oli ainakin itsestäänselvää, että jonkun keskipalkan mukaan määräytyy sairausajan palkka. MMA on myös samaa mieltä. Miten sairausajan palkka määräytyy? - Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Työnantaja yrittää viilata?

Sairausajan palkka määräytyy säännöllisen työajan keskiansion perusteella. Kk-palkkaan lasketaan siis mukaan myös provisio. TES-tekstissä ei ole mitään epäselvää asian suhteen.

Syy on ”Koeaikapurku”, muuta syytä ei tarvitse sanoa, ja melkein sanoisin, ettei kannatakkaan ainakaan virallisesti. Ja koska kyseessä on koeajalla työsuhteen purkaminen, eikä täten varsinainen irtisanoutuminen, mihin sovellettaisiin irtisanomisaikaa, niin työsuhdehan loppuu sitten samalla hetkellä, kun ilmoituksen teet.
Siltojen polttamiseen en tosin osaa sanoa palavatko vai ei, kaikenlaisia ihmisiä mahtuu tähänkin maahan..
Tästä varmaan voi päällikön kanssa jutella. Uskoisin, että heillekkin mukavampi jos jatkan pari viikkoa ja saan projektit ja etenemisen delegoitua.

Ei kai siinä mitään jos kerran on koeaika. Meiltäkin lähti Head of HR kesken koeajan.

Tästä varmaan voi päällikön kanssa jutella. Uskoisin, että heillekkin mukavampi jos jatkan pari viikkoa ja saan projektit ja etenemisen delegoitua.
Kannattaa sitten huomioida, että kun teet ilmoituksen, työnantaja saattaa päättää potkia sut pois saman tien ja saatat olla sen pari viikkoa työttömänä, jos et pysty sopimaan uuden paikan kanssa aiempaa aloitusta.

Kannattaa sitten huomioida, että kun teet ilmoituksen, työnantaja saattaa päättää potkia sut pois saman tien ja saatat olla sen pari viikkoa työttömänä, jos et pysty sopimaan uuden paikan kanssa aiempaa aloitusta.
Jees tämä huomioitu. On itsellä tosiaan ensimmäinen koeaikana lähtö. Rehellisesti parin viikon työttömyys "loma" ei haittaisi tässä kohtaa :). Keskustelen nyt kumminkin millaisen yhteenvedon haluavat asioista.

Minulla on kaksi työtä. Voinko jäädä opintovapaalle vain toisesta?
Voi toki ja opintovapaan pituuskin on sovittavissa. Esim. itse sovin työnantajan kanssa neljän vuoden opintovapaan ja olin opintojen ajan töissä toisessa yrityksessä joka liittyi opiskeltavaan alaan.

Sen puolesta tilaisuus olisi, jos ei nyt ihan once in the lifetime, niin ehkä once in the decade. Vastaanhan se kai on otettava, jos sattuu valituksi tulemaan. Muutoin luulen, että myöhemmin kaduttaisi.
Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?

Edellisestä oikeasta haastattelusta aikaa joku vajaat 10 vuotta. Silloin kysyttiin kaikilta, että missä näet itsesi viiden vuoden päästä ja mitkä ovat heikkoutesi. Ekaan vastasin etten tiedä ja jälkimmäiseen muistaakseni mumisin jotain ja näillä tulin valituksi :D Taisi siellä jotain muitakin kysymyksiä olla, mutta nämä jäivät mieleen kun töpeksin ne.

Onko nykyään jotain yleistä mitä kysytään lähes joka haastattelussa?

Noniin. Valikoiduin haastateltavien joukkoon. Miten loistan tuolla?

Edellisestä oikeasta haastattelusta aikaa joku vajaat 10 vuotta. Silloin kysyttiin kaikilta, että missä näet itsesi viiden vuoden päästä ja mitkä ovat heikkoutesi. Ekaan vastasin etten tiedä ja jälkimmäiseen muistaakseni mumisin jotain ja näillä tulin valituksi :D Taisi siellä jotain muitakin kysymyksiä olla, mutta nämä jäivät mieleen kun töpeksin ne.

Onko nykyään jotain yleistä mitä kysytään lähes joka haastattelussa?
Samat mitkä kysyttiin 10v sitten.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 100
Jäsenet
62 477
Uusin jäsen
Markjs

Hinta.fi

Ylös Bottom