Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Jotkut tietyt ihmiset ovat vain jotenkin älyttömän periksiantamatonta ja periaatteellista porukkaa, jotka jaksaa vängätä vaikka maailman tappiin. Jos mun tontilta naapuri kaatais vahingossa puun niin saattaisin todeta "Mitä vittua nyt taas" ja jättää asian siihen jos kyseessä on puhdas vahinko. Tonnin riihikuiva korvaus tuosta saisi itselle ainakin hymyn korviin asti enkä kehtaisi itse sellaista edes vaatia, onhan se moninkertainen määrä puun arvoon nähden.
Tosin tässäkään ei tiedetä mikä on todellisuus. Voihan se puun kaatanu naapuri olla "perkeleen naapuri" joka vittuillakseen kaato "vahingossa" naapurin puun pois varjostamasta vittuilujen kera ja sanoo että tää nyt oli vahinko ja lyö tonnin kouran ja toisella menny kippo nurin ja vieny käräjille.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Tosin tässäkään ei tiedetä mikä on todellisuus. Voihan se puun kaatanu naapuri olla "perkeleen naapuri" joka vittuillakseen kaato "vahingossa" naapurin puun pois varjostamasta vittuilujen kera ja sanoo että tää nyt oli vahinko ja lyö tonnin kouran ja toisella menny kippo nurin ja vieny käräjille.
No en tiiä, "perkeleen naapuri" olis todennäkösesti väittänyt, että puu ei ole ensinnäkään naapurin tontilla, eikä varsinkaan maksanut vapaaehtoisesti yhtään mitään. Mutta totta, mistä näitä tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
No en tiiä, "perkeleen naapuri" olis todennäkösesti väittänyt, että puu ei ole ensinnäkään naapurin tontilla, eikä varsinkaan maksanut vapaaehtoisesti yhtään mitään. Mutta totta, mistä näitä tietää.
Niin, joskus on yksinkertaisesti helpompi rikkoa lakia ja maksaa pikku korvaus kuin vängätä naapurin kanssa tai täytellä lippulappuja yhden puun kaatamisesta. Pieni hinta siihen nähden että jos vaikka se varjostaa ja roskaa rännit ja sotkee autojen maalipinnat jne. Ei muutakuin puu nurin ja syyttää vahinkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Niin, joskus on yksinkertaisesti helpompi rikkoa lakia ja maksaa pikku korvaus kuin vängätä naapurin kanssa tai täytellä lippulappuja yhden puun kaatamisesta. Pieni hinta siihen nähden että jos vaikka se varjostaa ja roskaa rännit ja sotkee autojen maalipinnat jne. Ei muutakuin puu nurin ja syyttää vahinkoa.
Jos tämä kyseessä niin olisi ottanut tonnin ja istuttanut sillä uuden puun samalle paikalle,taimitarharhalta saisi istutettuna aika ison puun tonnilla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Tieto lisää tuskaa, aika usein. Ja en toki väitä että olisin itse älykäs, mutta omassa päässäkin riittää jo liikaa ajatusvirtaa ja analysointia ties mistä asiasta. Näkisin sen niin että vähemmän älykkäälle on juurikin helpompi elää hetkessä ja tehdä noita asioita mitä mainitsit. Ilman häiriötä aivojen "turhalta" aktiviteetilta.
Mä tunnen sekä älykkäitä, että vähemmän semmoisia joilla on ongelmia päässä virtaavien ajatusvirtojen kanssa. Mä olen aina kuvitellut sen niin, että ajatusvirtojen määrässä, syvyysessä ja lasdussa voi olla eroja - mutta ongelmat eivät välttämättä liity siihen.

Ongelmaksi nuo ajatusvirrat muodostuu varsinaisesti siinä vaiheessa kun käytät suuren osan ajastasi miettien asioita joille et voi itse tehdä mitään. Tarkotan tällä esim. sitä, että vaikka minä käyttäisin merkittävän osan ajastani miettiäkseni jonkun muun maan sisäpolitiikkaa. Vähän lähempänä vaikutusmahdollisuuksia voisi olla ajan käyttäminen kotimaisen sisäpolitiikan miettimiseen, mutta jollei siihen aktiivisesti osallistu se voi olla yhtä turhaa. Tunnen monia myös älykkäitä ihmisiä jotka tuolla tavalla haaskaavat lahjojaan täysin hukkaan.

Työelämässä voi tulla samantyyppisiä ongelmia. Mä olen joskus junnuna (sys-adminina ja koodaajana) ollut tilanteissa jossa huomaan isoja ongelmia jotka joko kuuluu arkkitehdeille tai kokonaan eri osastolle (esim. business analytiikan puolelle). Työnmäärä joka vaaditaan että junnu otettaisiin vakavasti voi olla todella iso, ja parhaassakin tapauksessa joku muu ottaa kunnian. Viimeisen 20 vuoden aikana syy työnantajan vaihtoon onkin ollut mulla poikkeuksetta että näen niin monia oman vaikutuspiirin ulkopuolella olevia isoja ongelmia (yrityksen mesnestyksen kannalta isompia ongelmia kuin mitä mun kuuluu ratkoa) että joudun vaihtamaan työpaikkaa voidakseni keskittyä.

Työelämä on kuitenkin siitä palkitsevaa, että ajan kanssa voit itse päästä tilanteeseen jossa päätökset voi tehdä myös ilman että ensin myyt ajatuksen muille. Jos vaikuttaa etteivät muut tajua ja olet silti itsevarma niin sanot vaan mitä pitää tapahtua ja siirryt eteenpäin. Jos olet oikeassa etkä tee sitä usein / epäkunnioittavasti niin se vaan helpottuu joka kerta kun luottamus suhun kasvaa.

Yksityisessä elämässäkin voi vähentää melun määrää. Esim. tarvitseeko oikeasti edes kattoa niitä uutisia? Jos joku poliittinen tilanne askarruttaa voi siirtää huomion siitä miksi tilanne syntyi / kuka on oikeassa siihen, miten sen eskaloituminen voisi konkreettisesti vaikuttaa sinun elämääsi.

Joku fiksu kai joskus sanoi, että on tarpeeksi haastavaa elää itsensä kanssa jotta kannattaisi haaskata energiaa miettiäkseen miksi älykkyys ei jakaudu yhteiskunnassa tasaisesti. Mun mielestä tuolla haetaan sitä, että itseensä on paljon helpompi vaikuttaa kuin muihin - mutta myös sitä että itsessä on myös paljon parannettavaa korjattavaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Oma mielenkiintoni suuntautui myöhemmin muualle, koska huomasin ympäristöongelmien akuutin luonteen. Tämän jälkeen ymmärsin niiden sosioekonomisen syntytaustan merkityksen tän avaruusaseman pelastamisessa.
Väitöksessä yhdistyisi näitä teemoja, ja se on riittävän motivoiva ja haastava.

Eksobiologia on pyörinyt mielessä, ja pyörii edelleen. Jos planeettamme tila olisi parempi, suuntautuisin varmaan tuohon.

Biodiversiteetti on nykyisellään planeettamme ainut rajallinen resurssi. Sen suojelemiseksi on tehtävä niin paljon kuin mahdollista.
Pakko kysyä kun teksti ja aiheet alkavat vaikuttaa tutuilta, mutta oletko mahdollisesti opiskellut HY:llä Kumpulan kampuksella kemiaa viitisen vuotta sitten? Oletko se sama jäbä joka saarnasi kampusviljeystä? Nimikirjaimet ZM?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
On melkein kohtalon ivaa, että äärimmäisen älykkäinä itseään omalla ilmoituksellaan pitävät käyvät keskustelua älykkyytensä tuomista haasteista "Tyhmät ihmiset" -ketjussa :whistling:
Kuka meistä ei olisi joskus ollut "tyhmä ihminen"?
Itse myönnän tyhmyyteni nuorena aikuisena vuonna 89 kun takasin pikkufirman yrityslainaa. Oma "osuuteni" piti olla 100 000mk. Loppupeleissä velkaa oli 1,5milj kun tuli korkoa koron päälle. Onneksi opin tyhmyydesätni. Velat on kuitattu.
Sitä ei välttämättä kaikki halua tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
On melkein kohtalon ivaa, että äärimmäisen älykkäinä itseään omalla ilmoituksellaan pitävät käyvät keskustelua älykkyytensä tuomista haasteista "Tyhmät ihmiset" -ketjussa :whistling:
Kaikkihan täällä kirjoittaa ihmisistä, joita pitää itseään tyhmempinä :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Itse tykkään näistä hihnallisista itsepalvelukassoista kun siinä on paljon tilaa lapata tarvara suoraan kärrystä kassiin.
Avaatko vähän toimintamallia hihnallisella ip-kassalla? Tavaran lappaminen suoraan piippailun kautta kassiin vaikuttaa järkevältä, joten mihin hihnaa tarvitaan?
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Mä tunnen sekä älykkäitä, että vähemmän semmoisia joilla on ongelmia päässä virtaavien ajatusvirtojen kanssa. Mä olen aina kuvitellut sen niin, että ajatusvirtojen määrässä, syvyysessä ja lasdussa voi olla eroja - mutta ongelmat eivät välttämättä liity siihen.

Ongelmaksi nuo ajatusvirrat muodostuu varsinaisesti siinä vaiheessa kun käytät suuren osan ajastasi miettien asioita joille et voi itse tehdä mitään. Tarkotan tällä esim. sitä, että vaikka minä käyttäisin merkittävän osan ajastani miettiäkseni jonkun muun maan sisäpolitiikkaa. Vähän lähempänä vaikutusmahdollisuuksia voisi olla ajan käyttäminen kotimaisen sisäpolitiikan miettimiseen, mutta jollei siihen aktiivisesti osallistu se voi olla yhtä turhaa. Tunnen monia myös älykkäitä ihmisiä jotka tuolla tavalla haaskaavat lahjojaan täysin hukkaan.

Työelämässä voi tulla samantyyppisiä ongelmia. Mä olen joskus junnuna (sys-adminina ja koodaajana) ollut tilanteissa jossa huomaan isoja ongelmia jotka joko kuuluu arkkitehdeille tai kokonaan eri osastolle (esim. business analytiikan puolelle). Työnmäärä joka vaaditaan että junnu otettaisiin vakavasti voi olla todella iso, ja parhaassakin tapauksessa joku muu ottaa kunnian. Viimeisen 20 vuoden aikana syy työnantajan vaihtoon onkin ollut mulla poikkeuksetta että näen niin monia oman vaikutuspiirin ulkopuolella olevia isoja ongelmia (yrityksen mesnestyksen kannalta isompia ongelmia kuin mitä mun kuuluu ratkoa) että joudun vaihtamaan työpaikkaa voidakseni keskittyä.

Työelämä on kuitenkin siitä palkitsevaa, että ajan kanssa voit itse päästä tilanteeseen jossa päätökset voi tehdä myös ilman että ensin myyt ajatuksen muille. Jos vaikuttaa etteivät muut tajua ja olet silti itsevarma niin sanot vaan mitä pitää tapahtua ja siirryt eteenpäin. Jos olet oikeassa etkä tee sitä usein / epäkunnioittavasti niin se vaan helpottuu joka kerta kun luottamus suhun kasvaa.

Yksityisessä elämässäkin voi vähentää melun määrää. Esim. tarvitseeko oikeasti edes kattoa niitä uutisia? Jos joku poliittinen tilanne askarruttaa voi siirtää huomion siitä miksi tilanne syntyi / kuka on oikeassa siihen, miten sen eskaloituminen voisi konkreettisesti vaikuttaa sinun elämääsi.

Joku fiksu kai joskus sanoi, että on tarpeeksi haastavaa elää itsensä kanssa jotta kannattaisi haaskata energiaa miettiäkseen miksi älykkyys ei jakaudu yhteiskunnassa tasaisesti. Mun mielestä tuolla haetaan sitä, että itseensä on paljon helpompi vaikuttaa kuin muihin - mutta myös sitä että itsessä on myös paljon parannettavaa korjattavaa.
Kommenttisi on parasta interwebbiä tähän asti. Mä oon kaikesta samaa mieltä, ja kokenut juuri samoin ja päätynyt samoihin toimenpide-ehdotuksiin.

Arvostan pitkää ja monipolvista kommenttiasi. Siinä on viisautta. Suosittelen printtaamista (ei sarkasmia tässä).

Oma elämäntarina ja työura on täynnä erilaisia ja toisinaan hemmetin kiinnostavia vaiheita. Milloin on poltettu viimeisen diktaattorin lahjoittamaa tupakkaa (by proxy) ja milloin on puhuttu isolle yleisölle tai joskus myös politiikan sisäpiirissä. En vaihtaisi mitään pois, mutta kommentissasi oli yksi lopullinen totuus: vastuun kokeminen ilman valtaa muuttaa asioita on hirveää.

Kiitos kommentistasi, palautti uskoa toisiin ihmisiin, vaikka en vielä misantroopiksi ole ryhtynyt.

@Graf af Kexholm olen hieman vanhempaa vuosikertaa ja eri yliopistosta. Oma mesoamiseni tapahtuu netissä, itrw olen aika hillitty ja harkitseva.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
On melkein kohtalon ivaa, että äärimmäisen älykkäinä itseään omalla ilmoituksellaan pitävät käyvät keskustelua älykkyytensä tuomista haasteista "Tyhmät ihmiset" -ketjussa :whistling:
Ja sisälukutaidolla ja pienellä tredin bäckträkkäyksellä voi selvitä, että ihan oma ilmoitus suuresta äo:sta ei ollut kyseessä. Paperi kun tuodaan naaman eteen, ja kerrotaan jotakin, mitä ei olisi osannut edes pelätä.

Jotakin muuta tuohon asiaan liittyy myös, mutta en asiasta juttele julkisessa netissä.

Kuten edellä totesin, älykkyys tulee monessa muodossa. Ei ole yhtä älykkyyttä, vaan lukuisia. Toisilla voi tienata miljoonia (musikaalinen, liikunnallis-motorinen), kun toiset tuovat dopplegangerina maailmantuskan. Olisin mieluummin Sebastian Aho.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kaikkihan täällä kirjoittaa ihmisistä, joita pitää itseään tyhmempinä :think:
Tämä. On raskasta, kun ihan fiksut ihmiset juttelevat "tyhmistä ihmisistä", ymmärtämättä että tyhmyys on subjektiivinen käsite. Toisin sanottuna, on tyhmää sanoa toisia ihmisiä tyhmiksi, kun jonkun fiksumman silmissä tyhmäksi haukkuja näyttäytyy tyhmältä. Ricky Gervais taisi sanoa että kuolema ja tyhmyys ovat helppoja asianosaiselle, sillä ne aiheuttavat tuskaa vain muille ihmisille.

Jotenkin huvittavaa, että jos joku ihan virallisten tutkimusten perusteella kertoo olevansa poikkeuksellisen älykäs, tämä on k-päisyyttä. Se että tredissä haukutaan kanssaihmisiä tyhmiksi ei sitten ole mitenkään väärin? Melkoinen ristiriita? Jokainen on jossain määrin tyhmä tai kyvytön toisen silmissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Jotenkin huvittavaa, että jos joku ihan virallisten tutkimusten perusteella kertoo olevansa poikkeuksellisen älykäs, tämä on k-päisyyttä.
Älykkyys on vähän kuin peritty varallisuus. No ei nyt täysin sama asia, mutta omatekoiseksi saavutukseksi en laske kumpaakaan. Ei sellaisella ole suotavaa rehvastella.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Älykkyys on vähän kuin peritty varallisuus. No ei nyt täysin sama asia, mutta omatekoiseksi saavutukseksi en laske kumpaakaan. Ei sellaisella ole suotavaa rehvastella.
Varallisuudella voi ostaa taloja tai urheiluautoja. "Vääränlaisella" älykkyydellä voi vaikka leikata korvansa irti. Mitä iloa siitä, on että näkee liikaa mikä menee maailmassa keturalleen ja miksi. Mitä siinä on rehvasteltavaa tai ilon aihetta? En ymmärrä kommenttiasi.

Toisaalta, ymmärrän myös sen, että rahakaan ei tee onnelliseksi. Neljä ukkoa siemaili kaljaa saman pöydän ääressä, ja olin ainut ei-monimiljonääri. Kalja ja elämän pienet ilot maistuvat ihan samalta. Omaisuuden rajahyötyarvo on rajallinen.

Viitaten edelliseen kommenttiini, älykkyys tulee eri muodoissa. Liikunnallisena tai sosiaalisena, tms. Toisten muotojen huippuja ihaillaan urheilusivustoilla ja oma kommenttisi kuvastaa juuri tätä perinteistä "kuka tuokin luulee olevansa, kun kehtaa olla ja sanoa jotakin..." Voihan tuota lähteä mittaamaan, jos haluaa kisata. Voin kyllä, jos joku kokee kommenttieni olevan katteettomia. Kielellisen älykkyyden puolella Mensan raja-arvot (jotka ovat matemaattisia) jäävät kauas taakse.

Ja mitä siitä on iloa. Ei mitään. Joku netissä ymmärtäisi, että joku on fiksu jossakin älykkyyden muodossa. Ja seuraava kysyjä epäilisi, että tuskinpa olet älykäs, koska x+y+z.

Yleensä en em. syyn vuoksi jaksa nettiä. Joskus bbs-purkkien aikana mestat oli erilaisten älykköjen kokoontumispaikkoja. En tosiaan ole kaikkien alojen nero. On älykkyyttä ja perehtyneisyyttä. Kaksi eri asiaa. Ja kolmas on perslihakset ja tahto. Tietyissä kapeissa sektoreissa tiedän tietäväni paljon, mutta sen ulkopuolella vähemmän.

Kohteliaana ihmisenä en seuraa primäärireaktioitani. Kuitenkin muotoilisin näin - älykkyys sinänsä on geneettisesti määräytyvää. Miten sitä ohjaa, ja miten sitä käyttää ja kenen hyväksi on tärkeämpää. En olisi netissä vinkumassa, jos olisin käyttänyt kapasiteettini oman hyvän maksimoimiseen. Sekin olisi ollut mahdollista.

Hyvien tekojeni luettelu olisi omahyväistä. Siihen en ryhdy. Älykkyys on ominaisuus, jonka hallitseminen on jatkuva taakka. Se ei ole yksiselitteisesti positiivinen ominaisuus. Älykkyys on kaksikasvoinen, kuten Janus. Psyyke joutuu aika helvetin paljon lujemmille, kuin keskimäärin. Ei älykkäät ihmiset mitään puolijumalia tai omnipotentteja ole. Pääasiassa väärinymmärrettyjä ja yksinäisiä. Sillä on kiva leuhkia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ja sisälukutaidolla ja pienellä tredin bäckträkkäyksellä voi selvitä, että ihan oma ilmoitus suuresta äo:sta ei ollut kyseessä. Paperi kun tuodaan naaman eteen, ja kerrotaan jotakin, mitä ei olisi osannut edes pelätä.
Viitannet tähän?

Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).

On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta...
Mensan raja näyttää olevan parempi kuin 98% väestöstä. Aalto Yliopiston vuosittaisessa sisäänotossa ~2197 on siten noin 44 Mensan jäsentä ilman a priori suuntautuneisuustekijää. Koska voidaan olettaa impulsiivisten taikkilaisten ja hyppyritukkien kauppislaisten kuulumattomuuden tuohon kastiin, on johtopäätös, että laajan matikan (sikäli kun tuota enää Pitkärannan-Eirolan jälkeen edes on olemassa) luennolla lähes joka toinen voisi halutessaan kuulua Mensaan.

No toki paperillasi voi lukea mitä tahansa hinnat alkaen lukua suurempaa so. pelottavampaa, mutta niin tai näin, vaikuttaa minusta projisoinnilta.

Kuten edellä totesin, älykkyys tulee monessa muodossa. Ei ole yhtä älykkyyttä, vaan lukuisia. Toisilla voi tienata miljoonia (musikaalinen, liikunnallis-motorinen), kun toiset tuovat dopplegangerina maailmantuskan. Olisin mieluummin Sebastian Aho.
On melko selvää, että suuntautumalla musiikkiin tai urheiluun, kaikki panos on yhden akilleenkantapään tai nätin naaman ja skouttaajan varassa siinä missä älykkyydellä voit väitetysti muuttaa suunnitelmaasi dynaamisesti eli oppia. Maailmantuska on valinnainen.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Sitä ei voi kierrättää tai sitä ei tule auringosta. Ehkä täsmällisemmin sanottuna, sen tuhoaminen ja liikakäyttö on peruuttamaton prosessi. Rajallisia resursseja toki on muitakin, tämä on siis ainut pysyvästi tuhoutuva resurssi.
Toiselta kantilta tarkasteltuna sinänsä ei ole, koska se biodiversiteetti kuitenkin myös kasvaa koko ajan kun lajit eriytyvät ja uusia lajeja syntyy jatkuvasti, vaikka onkin hidas prosessi.
 

navigaattori

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
268
Biden kuuluu tähän ryhmään. Viimeisimpänä tempauksena osallistua videoneuvottelun maski naamalla :rofl:

xlOTXRo.jpeg


Näitä maskihoopoja näkyy muutenkin ajelemassa yksinään autolla ja lenkkeilemässä.


Lisätään vielä ihmiset, jotka pakottaa lemmikitkin pitämään maskeja :facepalm:

EzolpcrUUAEObKD.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei se biden yksin siellä huoneessa istu. Samaten joku autolla ajava voi mennä jotain lyhyttä siirtymää. Tai sitten maski on unohtunut naamalle. Itsekin olen käynyt kaupassa ja kotona huomasin että maski on vielä naamalla...
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Toiselta kantilta tarkasteltuna sinänsä ei ole, koska se biodiversiteetti kuitenkin myös kasvaa koko ajan kun lajit eriytyvät ja uusia lajeja syntyy jatkuvasti, vaikka onkin hidas prosessi.
Tää on ihan hyvä perustelu, mutta ikävä kyllä väärä.

Biodiversiteetti muodostuu esim. ekosysteemeistä, biomeista, geneettisestä varianssista, jne.

Nykyisellään ihmisen aiheuttama muutos ohjaa "luonnonvalintaa", ja vaste on liian hidas muutokseen nähden. Ts. eliölajit menevät tuhoutuvat tai menevä liian pienen geneettisen pullonkaulan läpi.

Esittämäsi väite on teoreettisesti tosi, mutta käytännön kannalta yhtä mielekäs kuin sanoisi öljyä uusiutuvaksi luonnonvaraksi. Merkitykseltään biodiversiteetti on kaiken elämän ylläpitäjä, kun taas öljy on korvattavissa toisilla energiamuodoilla. Biodiversiteettiä ei voi korvata. Mikä menetetään, se katoaa.

Toisin sanoen, väite on nihilistinen. Samalla perustelutavalla ihmiset ovat uusiutuva luonnonvara, ja ihmisten tuhoamisesta ei kannata olla liian huolissaan, koska niitä tulee lisää ajan kanssa.

Ymmärrän perustelun, mutta pohjimmiltaan se on kestämätön ja moraaliton.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kaikkihan täällä kirjoittaa ihmisistä, joita pitää itseään tyhmempinä :think:
Mutta kirjoitetaanhan täällä myös omasta tyhmyydestä tai yleisesti ihmisten tyhmyydestä tai koetusti vertaisten tyhmyydestä.

Ei se biden yksin siellä huoneessa istu.
Istuvatko kaikki muut osallistujat huoneessa yksin?

Mutta pitäisikö istua yksin, jos niin ajatellaan? Jos käyttää tuollaista tyhmän näköistä lumemaskia, niin eihän se itse seniiliä papparaista suojaa. Sitäpaitsi eliitti ja eliitin kanssa työskentelevä kuhnuriporukka on aikaa sitten rokotettu joka tapauksessa, oli maa mikä hyvänsä.
Samaten joku autolla ajava voi mennä jotain lyhyttä siirtymää. Tai sitten maski on unohtunut naamalle. Itsekin olen käynyt kaupassa ja kotona huomasin että maski on vielä naamalla...
Totta. Toisaalta näitä lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitäkin kirurginmaskeissa näkyy. Onhan se nyt tyhmää, ja sinisestä kertakäyttökasvosuojaimesta päättelen, että ei siinä ainakaan kovin tehokkaasti ja järkevästi käytetä pölysuojainta katupölyä tai siitepölyä vastaan, eikä liene kyse ihmisistä, jotka käyttivät jotain huivia tai kangasnaamiota koettujen tai todellisten hengitysoireiden tai kasvohermo-oireiden takia aiemmin. Ihan selvää koronamaskitusta nämä, mutta tilanteissa joissa homma on pelkästään haitaksi.

Jos tilannetta seuraa tarpeeksi pitkään, voi huomata kun se maski päässä autoileva pelle menee kauppaan ja laskee samalla maskia sen verran että saa taas nenästä hengitettyä vapaasti. :smoke:

Epidemian alkuaikoina oli hilpeää katsoa, kun kumihanskoilla tehtiin samaa teatteria. Parhaat naurut tuli siitä, kun papparainen tuli Prismasta paskaisissa kertakäyttöhanskoissa autolle, istui autoon, hinkkasi ratin hanskoilla, otti autosta röökiaskin ja veteli auton vieressä savut. Tämän tehtyään heitti tumpin ja hanskat maahan ja lähti ajoon. Tämä mielestäni kuuluu tyhmyysketjuun eikä tautia tai suojavälineitä koskevaan ketjuun, koska näkökulmani aiheeseen on juuri nyt se, miksi ja millaisen kognitiivisen prosessin kautta joku tekee näin. Aivan käsittämätöntä apinointia.
 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Näitä maskihoopoja näkyy muutenkin ajelemassa yksinään autolla ja lenkkeilemässä.
Jos olen menossa vaikka kauppaan, saatan laittaa liikennevaloissa odottaessa maskin naamalle valmiiksi, etten unohda sitä autosta lähtiessä.
Joskus ajatuksissani se on myös unohtunut palatessa päälle.
Parasta on kun itsellä ja kaverilla on jäänyt maski päälle kun lämmitellään jo tenniskentällä.
Vähän tuntuu siltä, että tuo on arka paikka ihmisille joilla on heikko itsetunto. Mua ei niin ressaa, sillä on tarkoitus ja sitä kautta itseisarvo pitää sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Jos käyttää tuollaista tyhmän näköistä lumemaskia, niin eihän se itse seniiliä papparaista suojaa.
Huono itsetunto tosiaan taitaa olla näillä maskeista valittajilla. Aina lopulta tulee se kommentti että miltä se näyttää. Varmaankin ovat sitä porukkaa, jotka talvetkin kulkevat paljain päin ja lyhyissä alushousuissa kun pelkäävät että kaverit kiusaa. Lapsilta tuollaisen ymmärtää, mutta aikuisiakin riittää näköjään joka junaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Itseä naurattaa kun välillä näkee fillaristeja maski naamalla, mutta ei kypärää päässä. Hieman on realiteetit kateissa joillakin. Eipä siinä, jokainen taplaa tyylillään.

HSY on pyytänyt jo yli kuukauden välttämään liikkumista vähääkään vilkkaampien katujen läheisyydessä. Tunnetusti kypärä ei hirveesti auta kun auto ajaa yli. Muutenkin sen hyödyt ovat niin marginaalisia että siitä jopa väitellään että ovatko negatiivisiä vai positiivisia. Sille on syynsä että laissa ei ole kypäräpakkoa.


"Katupölystä aiheutuvia oireita voi lievittää välttämällä vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin urheilua vilkkaiden katujen varsilla.  Ilmanlaatua voi seurata reaaliaikaisesti HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/ilmanlaatu, Kaski sanoo."

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itseä naurattaa kun välillä näkee fillaristeja maski naamalla, mutta ei kypärää päässä. Hieman on realiteetit kateissa joillakin. Eipä siinä, jokainen taplaa tyylillään.
Maskin käyttäminen fillaroidessa voi olla tyhmää tai sitten ei, sillä se riippuu siitä onko se unohtunut naamalle, vai onko se laitettu varmuuden vuoksi jotta sitä ei tarvitse tehdä sillä minne on menossa, vai käytetäänkö sitä vaikkapa katupölyn haittojen ehkäisemiseksi. Kypärän käyttämisen kanssa sillä ei ole siltikään mitään tekemistä, varsinkaan kun sen maskin käyttämisellä on tarkoitus suojata koronan osalta muita kuin itseä.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Maskin käyttäminen fillaroidessa voi olla tyhmää tai sitten ei, sillä se riippuu siitä onko se unohtunut naamalle, vai onko se laitettu varmuuden vuoksi jotta sitä ei tarvitse tehdä sillä minne on menossa, vai käytetäänkö sitä vaikkapa katupölyn haittojen ehkäisemiseksi. Kypärän käyttämisen kanssa sillä ei ole siltikään mitään tekemistä, varsinkaan kun sen maskin käyttämisellä on tarkoitus suojata muita kuin itseä.
Kiitos kun infosit! Olen nyt viisaampi. :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Maskin käyttäminen fillaroidessa voi olla tyhmää tai sitten ei, sillä se riippuu siitä onko se unohtunut naamalle, vai onko se laitettu varmuuden vuoksi jotta sitä ei tarvitse tehdä sillä minne on menossa, vai käytetäänkö sitä vaikkapa katupölyn haittojen ehkäisemiseksi. Kypärän käyttämisen kanssa sillä ei ole siltikään mitään tekemistä, varsinkaan kun sen maskin käyttämisellä on tarkoitus suojata koronan osalta muita kuin itseä.
Maskin käyttäminen fillaroidessa on mielestäni yhtä tyhmää kuin maskin käyttäminen vaikka kävelyllä. Riippumatta mihin on menossa. Mutta nämähän ovat vain mielipiteitä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Maskin käyttäminen fillaroidessa voi olla tyhmää tai sitten ei, sillä se riippuu siitä onko se unohtunut naamalle, vai onko se laitettu varmuuden vuoksi jotta sitä ei tarvitse tehdä sillä minne on menossa, vai käytetäänkö sitä vaikkapa katupölyn haittojen ehkäisemiseksi. Kypärän käyttämisen kanssa sillä ei ole siltikään mitään tekemistä, varsinkaan kun sen maskin käyttämisellä on tarkoitus suojata koronan osalta muita kuin itseä.
Emmä tiedä onko tossa missä tilanteessa mitään "tyhmää".. Kyllä mieki vähän ihmettelen ihmisiä, jotka ulkoilmassa maski naamalla kulkee, mut en heitä tyhmiksi ajattele kuite. Nythän se on tosiaan jopa kätevää, ku ihmiset on tottuneet noihin, niin saa rauhassa pitää maskia ulkonakin, jos se vaikka allergioihin autta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Maskin käyttäminen fillaroidessa on mielestäni yhtä tyhmää kuin maskin käyttäminen vaikka kävelyllä. Riippumatta mihin on menossa. Mutta nämähän ovat vain mielipiteitä.
Miksi se on tyhmää? Varsinkin nyt pahimpaan pölypaskeen aikaan? edit: ja tosiaan, kypärän käyttämättömyys on "tyhmää". Maskin käyttäminen ei. edit2: en siis ymmärrä miksi se maskin käyttäminen ulkona olisi TYHMÄÄ? Onko siitä jotain haittaa, jota maskin käyttäjä ei tiedosta?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Maskin käyttäminen fillaroidessa on mielestäni yhtä tyhmää kuin maskin käyttäminen vaikka kävelyllä. Riippumatta mihin on menossa. Mutta nämähän ovat vain mielipiteitä.
Toki, mutta edelleenkään se ei liity mitenkään kypärän käyttämiseen tai käyttämättömyyteen, joka tuossa oli haluttu melko selvästi trollimielessä ottaa vertailun kohteeksi.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Tunnetusti kypärä ei hirveesti auta kun auto ajaa yli. Muutenkin sen hyödyt ovat niin marginaalisia
Mihin ihmeeseen tällainen väite pohjautuu?



Pyöräilijöiden henkilövahingot tieliikenteessä

Pyöräilijöinä kuolleiden määrä on noussut yli 50 prosentilla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on lähes puolittunut vastaavana aikana. Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 25 ja loukkaantunut 620 pyöräilijää. Vuoden 2018 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 274 (kuva 2). Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä joka kymmenes ja loukkaantuneista joka kahdeksas oli pyöräilijä. Taajamissa tapahtui seitsemän kymmenestä kuolemantapauksesta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta. Kolme neljästä menehtyneistä oli miehiä. Loukkaantuneista miehiä oli hieman yli puolet.


Henkilövahingot ikäryhmittäin

Kaikista kuolleista pyöräilijöistä puolet oli ikääntyneitä (65-vuotiaita tai sitä vanhempia). Loukkaantuneista pyöräilijöistä 16 prosenttia oli lapsia (0-14-vuotiaita).


Noin puolet kuolemantapauksista auton ja polkupyörän törmäyksiä

Suurin osa poliisin tilastoista puuttuvista onnettomuuksista on pyöräilijöiden yksittäisiä kaatumisia tai ulosajoja syystä tai toisesta. Pyöräilijän ja autoilijan välisissä törmäyksissä seuraukset ovat yleensä vakavammat kuin yksittäisonnettomuuksissa: pyöräilijän kuolemantapauksissa noin joka toisessa tapauksessa osallisena oli auto. Henkilövahingosta 73 prosenttia tapahtui risteyksissä. Noin puolet henkilövahingoista tapahtui pyörätien jatkeella risteyksessä.


Kypärän käyttö kannattaa

Pyöräilijän menehtymisen aiheuttaa usein päävamma. Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2017–2019 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä 41 pyöräilijää ei käyttänyt kypärää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä pelastanut heistä joka kolmannen (14) (1. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.




Ei millään pahalla, mutta tuntuu että nyt vähän lähestytään ketjun aihetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Jos vaikka kävelee korttelin toiselle puolelle asioimaan miksi siinnä välissä pitäisi maski ottaa pois? Samaahan ei edes saisi kahta kertaa käyttää
 
Viimeksi muokattu:

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Toki, mutta edelleenkään se ei liity mitenkään kypärän käyttämiseen tai käyttämättömyyteen, joka tuossa oli haluttu melko selvästi trollimielessä ottaa vertailun kohteeksi.
Jaa, että ihan trollimielessä.

Jos fillaroi ilman valoja, ilman pipoa, ilman kypärää, mutta maski naamalla 10 asteen pakkasessa (joka oli silloin kun kyseisen ihmisen näin), niin on se nyt vaan tyhmää. Se että sä nyt otat itteesi kun joku on eri mieltä intterwebissä on sun oma ongelmas.

Peace out.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Miksi se on tyhmää? Varsinkin nyt pahimpaan pölypaskeen aikaan?
Ulkona liikkuessa maskin sisäpuolelle kehittyy kosteutta. Paskat tuolla luonnossa mitään pölypasketta ole. Muualla alkukeväästä oli mutta katujen puhdistus on tehokkaasti poistanut sen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Ulkona liikkuessa maskin sisäpuolelle kehittyy kosteutta. Paskat tuolla luonnossa mitään pölypasketta ole. Muualla alkukeväästä oli mutta katujen puhdistus on tehokkaasti auttanut asiaa.
Kappas, osaat sanoa kokemukset kaikkien ihmisten puolesta ympäri Suomen :tup:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
"Katupölystä aiheutuvia oireita voi lievittää välttämällä vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin urheilua vilkkaiden katujen varsilla.  Ilmanlaatua voi seurata reaaliaikaisesti HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/ilmanlaatu, Kaski sanoo."

Luvattoman paljon rutisee vielä nastarenkaat eteläisessä Espoossa. Isoissa perheautoissa ja coupekatumaastureissa nyt ei ole mitään syytä käyttää nastarenkaita ollenkaan ja en tiedä johtuuko ko. ajoneuvojen massasta, mutta joka kerta luodessani katseen rapinan suuntaan, valkoinen uusi Passathan siellä on vähintään.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Mihin ihmeeseen tällainen väite pohjautuu?
Siinnähän se luki viestissä, kurkkaapas sitä lakia ja sen esipuheita sekä lähetekeskusteluita
Moottoriajoneuvojen etujärjestö liikenneturvan "tutkimuksiin" ei kannata ihan hirvevästi luottaa. Lähdekriittisyys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Siinnähän se luki viestissä, kurkkaapas sitä lakia ja sen esipuheita sekä lähetekeskusteluita
Moottoriajoneuvojen etujärjestö liikenneturvan "tutkimuksiin" ei kannata ihan hirvevästi luottaa. Lähdekriittisyys.
Itse ajan silloin tällöin autoa maski päässä. Tänäänkin kävin ensin Powerissa, sitten Apteekissa ja lopuksi ruokakaupassa. Selvisin yhdellä maskilla, kun en riisunut välissä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Sanoinko todella kaikkien ihmisten puolesta..? :facepalm:
"katujen puhdistus auttanut asiaa".. Ei tota ole ehditty vielä lumen vuoksi kaikkialla tekeen edes => johtopäätös, että omia kokemuksia jaoit koskeen koko suomea :)

edit: ja muutenki jaoit väitteen, joka koskenee vain omaa elinpiiriäsi. Mut turha tästä enempää on jauhaa. Ei ole topikin aihetta, eikä edes sitä viestiä, jota lainasit. Siinäkin pointti oli vain, että maskin käyttäminen ulkona ei ole tyhmää. Miksi olisi? Jokaisen oma valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
"katujen puhdistus auttanut asiaa".. Ei tota ole ehditty vielä lumen vuoksi kaikkialla tekeen edes => johtopäätös, että omia kokemuksia jaoit koskeen koko suomea :)
Nyt laitat ihan omia johtopäätöksiä. Jossain pyöräillään ja jossain hiihdetään. Jossain on myös kadut puhdistettu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Nyt laitat ihan omia johtopäätöksiä. Jossain pyöräillään ja jossain hiihdetään. Jossain on myös kadut puhdistettu.
No palataan asiaan ja miksi se maskin käyttö ulkona tekee ihmisestä tyhmän? Et tiedä ihmisten syitä maskin käytölle.

edit: enkä laittanut omia johtopäätöksiä, aika selkeesti yleistät koko suomen tilanteen siihen, mitä itse koet:
Paskat tuolla luonnossa mitään pölypasketta ole. Muualla alkukeväästä oli mutta katujen puhdistus on tehokkaasti auttanut asiaa.
katupölyä on siellä täällä (eikä ole kaikkialla vielä edes pahimmillaan), mut siihen päälle kukinnat, jotka myös alkaa vähä eri aikaan eri puolilla suomea. Jos oireilevat voi pitää nyt maskia vähemmällä kummastuksella, nii se on vain hyvä. Ei tee maskin käyttäjästä tyhmää edellenkään. Sitä en tiedä paljon se auttaa, mut jos auttaa, nii se auttaa.
 
Viimeksi muokattu:

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
DeGrasse ei kylläkään huuda. Äänekäs ukko innostuessaan (eli aina) on ja voi ärsyttää jotakuta, mutta huuda hän ei kyllä sentään. DeGrassen kohdeyleisö taitaa olla myös osin porukkaa, jotka eivät välttämättä edes ymmärrä, että mitä tiede on. DeGrasse onnistuu kommunikoimaan myös tämän porukan kanssa ja mahdollisesti innostaa lapsia ja nuoria opiskelemaan tiedettä. Vaihtoehto voisi pahimmillaan olla esimerkiksi se, että joku rutikuiva tieteilijä käy selittämässä jotain, jonka puheista kuulijat eivät ymmärrä hevon hemmettiä, joten paskaahan se tietenin puhuu ja 5g aiheuttaa syöpää porukka tietää mistä ne puhuu, kun ovat niin vakuuttavia.

En itsekään jaksa DeGrassen videoita, mutta ukkoa ei voi kuin arvostaa.
StarTalk on hieno formaatti. Tämmönen tyhmä junttikin saa jonkinlaisen käsityksen asiasta.

En avaa videota sen tarkemmin. Kunhan linkitin että kanava löytyy nopeaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Itse ajan silloin tällöin autoa maski päässä. Tänäänkin kävin ensin Powerissa, sitten Apteekissa ja lopuksi ruokakaupassa. Selvisin yhdellä maskilla, kun en riisunut välissä
Tai sitten riisut sen välissä ja selviät silti yhdellä maskilla. Omia aivojaan saa käyttää myös maskiasioissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Samaa maskia ei koskaan käytetä kahdesti. Maski menee mulla suoraan naamalta roskiin. Aina.
Käyn motonetissa, 3min. Seuraavaksi prismaan, autolla matkaa 5min. Käytän samaa maskia molemmissa ja riisun sen autossa pois kasvoilta. Olenko tuhoon tuomittu vai tyhmä?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
323
Maskin käyttö raksalla jossa se on pakollista (luvut hatusta mutta suuntaa antavia)
-70% suu ja nenä paljaana, maski leualla
-20% nenä paljaana, maski suun edessä
-9% ei näy maskia missään (ehkä taskussa?)
-1% maski suun ja nenän edessä

Itse kuulun 9% ryhmään (olen siis otsikon mukainen ihminen). Minua on huomautettu maskin puutteesta työmaamestarin toimesta joka huomautusta antaessaan kuului 70% ryhmään.
Mitä hiton järkeä tässä touhussa on?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 508
Viestejä
4 164 621
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom