Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Sori vaan kaikki kaupan kassat mutta yhtä asiaa mä en voi mitenkään ymmärtää (siis tyhmä on joko kassa tai minä): Jos minä laitan esimerkiksi 1,5L pullon tarkoituksella kyljelleen hihnalle niin miksi kassan pitää nostaa se pystyyn sinne jälkimmäiselle liukuhihnalle? Erittäin todennäköisesti se pullo kaatuu kuitenkin kyljelleen ja kuohuu joten sitä ei hetkeen viitsi avata.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sori vaan kaikki kaupan kassat mutta yhtä asiaa mä en voi mitenkään ymmärtää (siis tyhmä on joko kassa tai minä): Jos minä laitan esimerkiksi 1,5L pullon tarkoituksella kyljelleen hihnalle niin miksi kassan pitää nostaa se pystyyn sinne jälkimmäiselle liukuhihnalle? Erittäin todennäköisesti se pullo kaatuu kuitenkin kyljelleen ja kuohuu joten sitä ei hetkeen viitsi avata.
En ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa kassalla olisi nostettu hihnalla suorassa tai kyljellään ollut pullo pystyyn piippauksen jälkeen. Kuulostaa siltä, että olet nähnyt unta.

Mä pyydän aina pullorahat käteisellä koska ne menee säästöpossuun ja kesälomakassaan.
Niin, tilillähän niitä ei voi sellaiseen käyttää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
En ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa kassalla olisi nostettu hihnalla suorassa tai kyljellään ollut pullo pystyyn piippauksen jälkeen. Kuulostaa siltä, että olet nähnyt unta.


Niin, tilillähän niitä ei voi sellaiseen käyttää?
Tietysti voi. Mutta mä pyydän ne aina käteisenä ja laitan possuun ja possu tyhjennetään kerran vuoteen kesälomatilille joka on eri pankissa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tietysti voi. Mutta mä pyydän ne aina käteisenä ja laitan possuun ja possu tyhjennetään kerran vuoteen kesälomatilille joka on eri pankissa.
Ok, ymmärrän. Haluat siis nähdä enemmän vaivaa, koska taloudenhallinta ei ole hallussa. Ei siinä mitään, jokainen tavallaan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Ok, ymmärrän. Haluat siis nähdä enemmän vaivaa, koska taloudenhallinta ei ole hallussa. Ei siinä mitään, jokainen tavallaan. :D
Ei, vaan nään juurikin siksi enemmän vaivaa koska talouden hallinta nimenomaan ON kunnossa. Kesälomatili on eri pankissa koska tilille on oma pankkikortti ja omassa pankissa siitä joutuisi maksamaan kuukausimaksua sen takia sen takia että sitä käytetään 2 viikkoa vuodessa. Toisessa pankissa tili ja kortti on ilmainen ja samaan paikkaan menee myös bonukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Siis kinastellaanko täällä nyt siitä kun joku ei pakkaa kassahihnalta kamoja suoraan säkkiin vaan maksaa ensin?

Itse maksan aina ensin ja sitten menen päätyyn pakkaamaan. Ikinä ei ole tullut ongelmaa ehtimisen kanssa, vaan olen alta pois kun seuraavan kamat alkaa valua hihnalta.

Siinä kassalla on se hihnan loppupään kahteen tai kolmeen alueeseen jakava työkalu ihan syystä...
Miten sä maksat ennenkuin kaikki tavarat on piipattu? Stondaat siinä tonnin ilme kassalla kun täti piippailee ja maksat ja siirryt sitten pakkaamaan? Varmaan ihan jees kun on joku rahka ja kolme banaania mutta kun ostat viikon ruuat kerralla niin kyllä se kannattaa mennä pakkaamaan samantien kun täti piippailee ja kun viimeinen itemi piipattu niin maksamaan ja takas pakkaamaan loput. Näin sujuu kaikkein parhaiten ja nopeiten.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Tuolla kaupassasäätämiselle on ihan omakin ketju olemassa.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Jaa, vähän huonosti ilmaistu. Odottelen siis että kaikki mennyt läpi ja sit maksan ja sitten pakkaamaan. Ei tarvitse edes kiirehtiä, vaan ihan hyvin ehtii nakata pari pussillista ostoksia.

Mutta tosiaan nyt kun sanoit niin MobilePay:lla onnistuu juurikin tuo mainitsemasi tapa, kun voi sitten sieltä pakkausalueelta kuitata maksun eikä tarvii palata maksupäätteelle :)
Jaa no toi oli uus juttu itelle.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Sori vaan kaikki kaupan kassat mutta yhtä asiaa mä en voi mitenkään ymmärtää (siis tyhmä on joko kassa tai minä): Jos minä laitan esimerkiksi 1,5L pullon tarkoituksella kyljelleen hihnalle niin miksi kassan pitää nostaa se pystyyn sinne jälkimmäiselle liukuhihnalle? Erittäin todennäköisesti se pullo kaatuu kuitenkin kyljelleen ja kuohuu joten sitä ei hetkeen viitsi avata.
Olen työskennellyt 10 vuoden ajan kaupan alalla ja käynyt kaupassa 30 vuoden.. ja en muista nähneeni kertaakaan tuollaista tilannetta? Myyjät noin yleisesti haluavat, että kaikki 0.5l ja isommat limutölkit + limupullot pistettäisiin vaakatasoon.

Siinä kassalla on se hihnan loppupään kahteen tai kolmeen alueeseen jakava työkalu ihan syystä...
Näin koronan aikana sitä kolmatta väliä ei luonnollisesti käytetä (tai ainakaan pitäisi käyttää). Muutenkin olisi hyvä jos ihmiset eivät viettäisi pitkiä aikoja toistensa lähellä kassalla.

Mitä olen sosiaalista mediaa seurannut, niin ihmiset valittavat siitä kuinka kassamyyjät toimivat liian nopeasti ja ihmiset "pakkautuvat" pakkauspäätyyn. Samalla ihmiset ihastelevat maisemia ennen kuin hitaasti aloittavat hitaan pakkaamisen..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pohjanmaa, lappi jne. Vaikka kartassa sinistä näkyy, niin ei se tarkoita, että kyseinen rapakko olisi uintikelpoinen. Pienemmät lammet voi olla kokonaan jonkun mailla, jolloin sinne on vielä vähemmän menemistä.
Pohjanmaa? Siis se läntisessä Suomessa sijaitseva maakunta, jossa on kokonaista kaksi (2) kuntaa, joilla ei ole merta naapurinaan? Näistä kahdesta kummankin kunnan läpi virtaa paikan mukaan nimetty joki. Kyllä ei uimapaikkoja täältä löydy ei.

Lapista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta uimapaikkakartan perusteella siellä missä on erämaan sijaan edes jonkinlainen ihmiskeskittymä, löytyy myös uimapaikka.

Eiköhän tämä riittänyt tästä aiheesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Olen työskennellyt 10 vuoden ajan kaupan alalla ja käynyt kaupassa 30 vuoden.. ja en muista nähneeni kertaakaan tuollaista tilannetta? Myyjät noin yleisesti haluavat, että kaikki 0.5l ja isommat limutölkit + limupullot pistettäisiin vaakatasoon.
Ainakin paikallisessa Prismassa, Citymarketissa ja Lidlissä tuota harrastetaan hyvin yleisesti. Ja noin minäkin ymmärtäisin että fiksumpihan ne isot kiikkerät pullot on olla vaakatasossa etteivät murskaa kaikkia muita ostoksia.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Olen työskennellyt 10 vuoden ajan kaupan alalla ja käynyt kaupassa 30 vuoden.. ja en muista nähneeni kertaakaan tuollaista tilannetta? Myyjät noin yleisesti haluavat, että kaikki 0.5l ja isommat limutölkit + limupullot pistettäisiin vaakatasoon.
Mulle kävi joku aika sitten noin, että kassahenkilö nosti 2-packin 1,5 l pulloja pystyyn. Annoin moitteet ja sain tylyn vastauksen "Nää kuuluu pitää pystyasennossa!". Näytin sitä hihnan päässä lojuvaa kaatunutta kaksikkoa ja kysyin, että "No, onko ne nyt pystyssä? Kumman syliin noi mahtaa vaahdota, kun mä avaan ne?". Edelleenkin muuten aika moni nostaa pystyyn mun kaljani ja mä kaadan ne samantien takaisin. Oisko joka neljäs kerta, kun polarisaatio vaihtuu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ainakin paikallisessa Prismassa, Citymarketissa ja Lidlissä tuota harrastetaan hyvin yleisesti. Ja noin minäkin ymmärtäisin että fiksumpihan ne isot kiikkerät pullot on olla vaakatasossa etteivät murskaa kaikkia muita ostoksia.
Väitän että puhut paskaa. Jos joku yksittäinen myyjä jossakin tosiaan tekee näin, niin se ei tarkoita mitään muuta kuin että sitten se yksittäinen myyjä on tyhmä. Ei mulla muuta.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
415
Erittäin todennäköisesti se pullo kaatuu kuitenkin kyljelleen ja kuohuu joten sitä ei hetkeen viitsi avata.
Sanavalinnoista päätellen sinä jo tiesitkin, mutta "tyhmille" tiedoksi ettei se kaatunut tai ravistettu pullo ole tuomittu kuohumaan avatessa, jos sen vaan malttaa antaa asettua. Paine suljetussa pullossa ei kasva ravistamalla, vaan kuohumisen aiheuttaa nesteen sekaan sekoittunut ilma. Kun pullon antaa olla, ilma palaa nesteestä takaisin pullon yläosaan.

Itsellä ei ole isojen pullojen kanssa niin kiire, joten en ole tuon opittuani huolestunut miten kassa niitä käsittelee. Heti juotavaksi ostan vain 0.5l tai pienempiä ja ne ei kaatuessakaan paljoa tärähdä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
On olemassa paljon naisia, jotka eivät osaa juosta. Enkä nyt tarkoita pelkästään pelottavan läskejä tai vanhusikäisiä vaan ihan näennäisesti normaaleja 30+ ikäisiä ihmisiä. Enkä nyt pelleile, vaikka tämä voi siltä kuulostaa. Oli minullekin järkytys, että juokseminen on joku erikseen opeteltava erikoistaito tämän nykyisen läski-idiokratian oloissa. Siinä ei paljon uimataidottomuus paina kun laitetaan avuttomuuden lajit viivalle.
Moni nainen ei myöskään osaa heittää. Varmaankin lapsuuden leikkien vaikutus näkyy, kun ei ole palloja ja kiviä juurikaan viskottu.

Toki modernissa maailmassa heittäminen on turha taito, ellet ole urheilija. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
En väittänyt kaupassa käynnin olevan kilpailulaji. Pointtina oli pikemminkin se, että joillain ihmisillä saattaa todellakin olla kiire johonkin, jolloin näiden turhan tärkeiden porvarien vartoilemisesta on pelkkää haittaa, päinvastoin kuin lankaa lukemalla saattaisi olettaa. Se, että yksi pakkaa ostoksensa muiden odottaessa jonossa EI nopeuta näiden muiden ihmisten kaupassa asiointia, vaan päinvastoin. Se nopeuttaa ainoastaan näiden itsekeskeisten ihmisten asiointia. En myöskään väitä etteikö olisi mahdollista pakata ostoksia samalla kun kassa piippaa ja silti maksaa ostoksensa asiallisesti ajallaan.

Ja mikäli edellisestä viestistä ei käynyt selväksi: kuulun itse näihin jotka pakkaavat ostoksensa vasta maksusuorituksen jälkeen. En myöskään vaadi kenenkään tekevän näin tai toisinpäin, vaan tulen jatkossakin vittuilemaan niille maailman tärkeimmille pohatoille, jotka odotuttavat meitä muita jonossa silkkaa itsekeskeisyyttään.
Nyt oli kyllä niin sekavaa tekstiä että palaan hieman tähän. Siis mitenkä että? Ei nopeuta muiden asiointia mutta nopeuttaa selektiivisesti tietyn ryhmän asiointia jolla ei ole väliä?
Jos ostaa koko perheen ostoksia niin aina ei ehdi alta pois vaikka aloittaisi pakkaamisen välittömästi kun ensimmäinen tavara tulee ja maksan kun on valmista. Sen jälkeen pakkailen loput.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Sanavalinnoista päätellen sinä jo tiesitkin, mutta "tyhmille" tiedoksi ettei se kaatunut tai ravistettu pullo ole tuomittu kuohumaan avatessa, jos sen vaan malttaa antaa asettua. Paine suljetussa pullossa ei kasva ravistamalla, vaan kuohumisen aiheuttaa nesteen sekaan sekoittunut ilma. Kun pullon antaa olla, ilma palaa nesteestä takaisin pullon yläosaan.

Itsellä ei ole isojen pullojen kanssa niin kiire, joten en ole tuon opittuani huolestunut miten kassa niitä käsittelee. Heti juotavaksi ostan vain 0.5l tai pienempiä ja ne ei kaatuessakaan paljoa tärähdä.
Tähän liittyen sellainen vinkki että kun napauttaa tölkin tai pullon kylkeen muutaman kerran, se ei varmasti kuohu avattaessa :thumbsup:
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Siis mitenkä että?
Saattaa olla, että kirjallinen ilmaisuni oli samalla tasolla kuin luetun ymmärtämisesi, mutta ei hätää, väännetään rautalangasta että tyhmemmillekin käy selväksi: kun edellämainitun kaltainen ihminen ei maksa ostoksiaan silloin kuin pitäisi vaan seisoo hihnan päässä pakkaamassa kamojaan, niin seuraavan asiakkaan ostokset seisovat myös hihnalla odottamassa että tämä maailman tärkein ihminen saa ostoksensa pakattua. Ymmärrätkö?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Onkos tälle jotain teoreettista pohjaa miksi näin?

Vai koitatko nyt kastella tyhmien ihmisten housut kuohuvilla juomilla?
Ravistaessa käy sama efekti kuin kaataessa juomaa kuppiin. Juomassa oleva kaasu muodostuu pieniksi kupliksi pullon sisäpintaan. Napautus irroittaa kuplat jolloin ne eivät ryöpsähdä kaikki samaan aikaan kun pullo avataan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Serkun miehelle tuli korona oireita ja meinas vaan lähteä töistä kotiin kun ei päässyt terveystalolle, ei ajatustakaan käydä sairaanhoitopiirin vastaanotolla tai ilmoittaa mahdollisille altistuneille.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Olen asioinut semmoisessakin Lidlissä, jossa maksupääte on pitkän varren päässä, ja ostokset pystyy maksamaan sieltä hihan päästä. Tämä malli ohjaa menemään pakkaamaan tuotteita siinä vaiheessa, kun kassa vielä lyö ostoksia sisään. Eikä tarvitse palata kassalle maksamaan, vaan homma hoituu sieltä linjan päästä. Paras mahdollinen kassamalli ehdottomasti.

Omakohtaisesti kyllä harvoin tulee pakattua ennen kuin on maksanut. Yleensä kyse on joko siitä, että ostoksia on vähän, joten jos menee pakkaamaan niin siitä aiheutuu jonon etemiselle enemmän haittaa. Ostokset on kassakoneessa ennen kuin pääsen pakkaamisessa edes alkuun. Tai sitten vaikka ostoksia olisi paljonkin niin yleensä ne uppoavat kassaan melkein samaa tahtia kuin ehdin purkaa niitä kärrystä hihnalle. Vakikaupoissa on aika nopeat kassaneidit ja -herrat. Ei siinä montaa hetkeä jää aikaa pakkailla ostoksia kun on aika mennä jo maksamaan.

Vituttavimpia ovat juurikin ne tuossa yllä mainitut, jotka kyllä vimmatusti pakkaa ostoksiaan siellä hihnan päässä ja sitten kun maksun aika on, pakkaaminen jatkuu vielä jonkin aikaa ja sitten vasta aletaan kaivaa kukkaroa jättimäisestä käsilaukusta. Pahimmassa tapauksessa tähän yhdistyy vielä käteismaksu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Olen asioinut semmoisessakin Lidlissä, jossa maksupääte on pitkän varren päässä, ja ostokset pystyy maksamaan sieltä hihan päästä. Tämä malli ohjaa menemään pakkaamaan tuotteita siinä vaiheessa, kun kassa vielä lyö ostoksia sisään. Eikä tarvitse palata kassalle maksamaan, vaan homma hoituu sieltä linjan päästä. Paras mahdollinen kassamalli ehdottomasti.
Näitä on ilmeisesti vain uusissa, parin-kolmen viimeisen vuoden aikana rakennetuissa Lidleissä tullut käyttöön? Pirkanmaalla en oo törmännyt muualla kuin Lempäälän Realparkin Lidlissä tähän, ja se ei ole montaa vuotta siinä vielä tönöttänyt. Ehdottoman hyvä systeemi kyllä.

Jo aiemmin ja vielä varsinkin nyt korona-aikaan tulee käytyä kaupassa ostamassa viikon ostokset kerralla joten tavaraa riittää, ja jos joudun menemään kassalle jossa ei ole lainkaan jonoa, tarkoittaa tämä sitä että kassa saa tuotteet piipattua samaa tahtia kuin itse saan ne kärrystä nosteltua. En kerkeä niitä n. 100-150€ arvoisia ruokaostoksia ollenkaan pakkaamaan vaan ne lojuvat kaikki siinä päädyssä, ja vasta kun olen maksanut, pääsen niitä pakkaamaan.

Yleensä melkein aina tästä seuraa se, että muut menevät niiden päivän-parin ruokaostosten kanssa nopeasti kassalta ohi kuten yllä mainittiinkin, ja tässä vaiheessa olisi kolmas asiakas tulossa ostostensa kanssa mutta minulla on vielä valtaosa tavaroista pakkaamatta. Saisi olla näinä aikoina varsinkin yksi kassa niille päivän-parin ostokset ostajille ja yksi kassa viikon ostokset hankkiville.
 

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Tuolla kaupassasäätämiselle on ihan omakin ketju olemassa.

Kuten täällä jo mainittiin, kaupassakäyntikeskustelulle on oma ketjunsa. Jatkakaa siellä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tähän liittyen sellainen vinkki että kun napauttaa tölkin tai pullon kylkeen muutaman kerran, se ei varmasti kuohu avattaessa :thumbsup:
Ei vaan pitää sormella napsauttaa siihen tölkin suuaukon kohdalle.

Toinen mikä kannattaa on liekittää stendarilla tupakkafiltterin imupäätä, ei tule keuhkosyöpä niistä kuiduista.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Naputteluista ja koputteluista löytyy vuosien varrelta "testejä" ja mielipiteitä.
Viimeisimmän luin viime vuoden puolelta, mutta siihen meni usko, koska olutmerkki on ainakin väärä.

Yäk
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Eikö teillä käyty koulussa uimassa, tai armeijassa (miesoletettu avatarin perusteella)? Ainakin "sillon omassa nuoruudessa" sekä koulussa ysärillä että armeijassa 2k alussa järjestettiin uimakoulu niille jotka ei vielä siihen mennessä olleet oppineet uimaan.
Minulla ainakin koulussa käytiin muistaakseni yksi reissu per vuosi ylä-asteella uimassa. Mitään siellä ei opetettu, kysyttiin vain että ketkä ei osaa uida, naurettiin niille ja opettajat käski pysyä matalissa lasten altaissa. Uimataito on sellainen että sen opettaminen on vanhempien vastuulla. Jos ei omat vanhemmat käytä lapsena jossain biitsillä tai uimahallilla ja opeta niin se jää oppimatta jos ei aikuisena itse opettele. Ainakin minulla tilanne oli tällainen. Jos veden varaan joutuu niin pitää vaan toivoa, että voittaa kamppailun pelastusliiveistä tai että vettä ei ole polven korkeutta enempää. Ideaalitilanteessa molemmat ehdot täyttyvät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Minulla ainakin koulussa käytiin muistaakseni yksi reissu per vuosi ylä-asteella uimassa. Mitään siellä ei opetettu, kysyttiin vain että ketkä ei osaa uida, naurettiin niille ja opettajat käski pysyä matalissa lasten altaissa. Uimataito on sellainen että sen opettaminen on vanhempien vastuulla. Jos ei omat vanhemmat käytä lapsena jossain biitsillä tai uimahallilla ja opeta niin se jää oppimatta jos ei aikuisena itse opettele. Ainakin minulla tilanne oli tällainen. Jos veden varaan joutuu niin pitää vaan toivoa, että voittaa kamppailun pelastusliiveistä tai että vettä ei ole polven korkeutta enempää. Ideaalitilanteessa molemmat ehdot täyttyvät.
Mikset ole opetellut aikuisena...?
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
686
Pohjanmaa, lappi jne. Vaikka kartassa sinistä näkyy, niin ei se tarkoita, että kyseinen rapakko olisi uintikelpoinen. Pienemmät lammet voi olla kokonaan jonkun mailla, jolloin sinne on vielä vähemmän menemistä.
Uiminen ja veneily on kyllä aina sallittua, maan omistussuhteilla ei ole asiaan mitään vaikutusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Joo, ja seudusta riippuen on tapana veneillä paikalta löydetyllä veneellä ja kokea mahdolliset katiskat. Myös pihapiirissä.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
686
Joo, ja seudusta riippuen on tapana veneillä paikalta löydetyllä veneellä ja kokea mahdolliset katiskat. Myös pihapiirissä.
Ihmiset, jotka rinnastavat jokamiehenoikeuksien salliman toiminnan luvattomaan käyttöönottoon ja varastamiseen, ovatkin ihan ketjun otsikon mukaista ainesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Toki sinnekkin, mutta myös ”periaatteet” ketjuun :)
Yleensä ihmiset sanovat joidenkin asioiden olevan periaatteita, kun eivät osaa/kehtaa/uskalla perustella niitä mitenkään muuten. Monesti kukaan ei edes lähde kyseenalaistamaan toisen tekemisiä kun se on periaate. Eli toisin sanoen periaate on tyhmien ihmisten tapa perustella tyhmiä asioita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ihmiset, jotka rinnastavat jokamiehenoikeuksien salliman toiminnan luvattomaan käyttöönottoon ja varastamiseen, ovatkin ihan ketjun otsikon mukaista ainesta.
Ollaanpa tarkkana siellä. Eivät "jokamiehenoikeudet" salli mitään. On vain paljon asioita, joita ei ole kielletty. Näistä voidaan määritellä jokamiehenoikeuden merkitystä. Ei toisinpäin.

Enkä minä mitään rinnasta. Se oli hauska letkautus kello 6.46. Normaalioloissa pitäisin itseäni tyhmänä, kun kaljoittelin ja luin foorumeita siihen aikaan.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Tulipa huomattua, että aliexpressissä on moottorisahan ketjun teroittajia myynnissä. Ei vain tainnut kiinalainen kopioija sitä yksityiskohtaa hoksata, että tuo vaatii aivan omanlaisen ketjun, että voi käyttää. Oregon taisi niiden valmistuksen jo vuosia sitten lopettaa, kun oli täysin turha keksintö, jota ei kukaan ostanut. Ilmoituksissakaan ei moisesta vaatimuksesta mitään mainita ja kuviin vielä laitettu tavallinen ketju näytille. On siinä varmasti eräskin ketjunsa tärvännyt, jos ei ole tuota tiedostanut.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Tulipa huomattua, että aliexpressissä on moottorisahan ketjun teroittajia myynnissä. Ei vain tainnut kiinalainen kopioija sitä yksityiskohtaa hoksata, että tuo vaatii aivan omanlaisen ketjun, että voi käyttää. Oregon taisi niiden valmistuksen jo vuosia sitten lopettaa, kun oli täysin turha keksintö, jota ei kukaan ostanut. Ilmoituksissakaan ei moisesta vaatimuksesta mitään mainita ja kuviin vielä laitettu tavallinen ketju näytille. On siinä varmasti eräskin ketjunsa tärvännyt, jos ei ole tuota tiedostanut.


Öö... Siis millaista moottorisahan ketjua tuonlaisella vekottimella voi teroittaa? Itse olen jonkun verran manuaalisesti pyöröviilalla teroitellut kuvassa näkyvän tyyppistä ketjua ja sen kokemuksen perusteella tuolla vekottimella lähinnä tuhoaa ketjun tehokkaasti.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Öö... Siis millaista moottorisahan ketjua tuonlaisella vekottimella voi teroittaa? Itse olen jonkun verran manuaalisesti pyöröviilalla teroitellut kuvassa näkyvän tyyppistä ketjua ja sen kokemuksen perusteella tuolla vekottimella lähinnä tuhoaa ketjun tehokkaasti.
Tuommoista. Näköjään on vieläkin jossain päin maailmaa myynnissä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Niin, kai noita nyt aliexpressistä muutkin voi ostaa kun Suomalaiset. Eikö jenkeissä toi ole ihan yleinen ketjutyyppi?
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Nyt vois melkeen itsensä ilmottaa tänne ketjuun. Myin 2080 superin poissa "en tartte näin tehokasta näyttistä omaan käyttöön" ja laitoin rx 5700 xt tilalle. No pari päivää tästä ja heräte ostoksena kävin ostamssa lg55c9 oledi. Siitä löytyy 4k 120hz G-sync ja juuri koneen olen siirtäny olohuoneeseen josta ois kätevä lyödä piuha vaan kiini... No nyt ois ollu 2080 superille käyttöä :facepalm:.

(Ps. jos joku haluaa tehokkaampaa vihreen leirin korttia punaseen hinta/laatu suhde korttiin vaihella välirahan kanssa nii yvtä tulemaan :rofl: )
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
686
Ihmiset, jotka löytävät maasta joltain toiselta pudonneen avaimen ja laittavat heti ensimmäisenä siitä Facebookin puskaradioryhmään valokuvan, josta avaimen voi kopioida helposti. Seuraavaksi avaimen omistaja (joka on myös otsikon mukainen henkilö) ilmoittautuu kommenteissa avaimen omistajaksi ja pahimmillaan kertoo vielä osoitteensa, johon avaimen voi tuoda.

Ei näytä auttavan, vaikka olen jo useita kertoja tuosta huomautellut, että tuon perusteella on aika helppo tulla omilla avaimilla toisen kotiin.

Eivätkö ihmiset oikeasti nykyään enää ymmärrä edes avaimen toimintaperiaatetta, vai mikä tuollaisessa voi olla niin vaikeaa ymmärtää?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eivätkö ihmiset oikeasti nykyään enää ymmärrä edes avaimen toimintaperiaatetta, vai mikä tuollaisessa voi olla niin vaikeaa ymmärtää?
Tuskin keskivertomoukka on koskaan ymmärtänyt monimutkaisemman(jollaiseksi tässä kohtaa surutta lasken esim. Abloy Classicin ja kaikki liittyvät automaattilukkorungot) lukituksen toiminnasta juuri muuta kuin että se toimii taikuudella.

Ajatus avainturvallisuudesta, lukitusturvallisuudesta, kulkuturvallisuudesta ja poistumisturvallisuudesta on usein ihan vanhemman polven insinöörisihmisillekin yhtä hepreaa kuin vaikkapa tietoturva. Aika moni näistä avainkuvien postaajista voi ajatella, että vaikkapa avaintyypin patenttisuoja tuo jotain maagista turvaa. Muutenkin on ajattelu hylkeen ja tyhjän tuopin välimaastosta monella. Kaikenlaista aivopierua tiirikkakielloista, security by obscuritystä ym. alkaen on kuultu. Samaan aikaan jopa toisen kiinteistön vara-avaimia säilytetään siten, että avaimenperässä on varkaalle valmiiksi merkittynä osoite, huoneiston numero, autotalli tms. Asukas ei välttämättä koskaan kuule asiasta vaikka varkaus huomattaisiin. Suorastaan rikollista velttoutta.

On sekin melko dorkaa käyttää auton vara-avaimen avaimenperänä avainten sarjanumerolappua tai vastaavaa, riippumatta siitä onko tämä hyödynnettävissä kuinka vaikeasti. Toki tähän tyhmyyteen altistaa se, että autoliikekin tekee näin ja tehtaan käytäntö usein yllyttää moiseen. Ammattilaisten pitäisi tietää paremmin, eikä syy kokonaan asiakkaalle siirry vielä sillä, että ohjekirjassa ehkä asiasta mainitaan. Miksei siinä lapussa lue IRROTA AVAIMISTA JA LAITA KASSAKAAPPIIN.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
968
Ihmiset, jotka löytävät maasta joltain toiselta pudonneen avaimen ja laittavat heti ensimmäisenä siitä Facebookin puskaradioryhmään valokuvan, josta avaimen voi kopioida helposti. Seuraavaksi avaimen omistaja (joka on myös otsikon mukainen henkilö) ilmoittautuu kommenteissa avaimen omistajaksi ja pahimmillaan kertoo vielä osoitteensa, johon avaimen voi tuoda.

Ei näytä auttavan, vaikka olen jo useita kertoja tuosta huomautellut, että tuon perusteella on aika helppo tulla omilla avaimilla toisen kotiin.

Eivätkö ihmiset oikeasti nykyään enää ymmärrä edes avaimen toimintaperiaatetta, vai mikä tuollaisessa voi olla niin vaikeaa ymmärtää?
Ei tuo avainten kuvasta kopiointi Suomessa kovin iso ongelma ole. Täällä on kuitenkin lähes aina ovissa Abloy lukot ja niistä ainostaan Classic on sellanen että kuvasta joku voi realistisesti avaimen kopioidakin. Mutta aika harvassa on ne joilla on vehkeet ja osaaminen kopioda kuvasta edes Exec avainta puhumattakaan Sento tai Protec avaimista. Toki se on silti tyhmää postailla kuvaa avaimesta, mutta hyvin epätodennäköistä että siitä seuraisi mitään.
Muualla maailmalla missä on käytössä enemmän "normaaleja" tappihaitta lukkoja tuo on sitten oikeasti ongelma.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
686
Abloyn Classic on vielä tappihaittalukkoakin helpompi, koska avaimen paksu profiili mahdollistaa sen helpomman tulostamisen 3D-tulostimella. Ja kyllä muidenkin Abloyn avaintyyppien tapauksessa saa helposti avaimen tarkan muodon selville tarkahkosta kuvasta, kun vain harjoittaa vähän perspektiivilaskentaa.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Abloyn Classic on vielä tappihaittalukkoakin helpompi, koska avaimen paksu profiili mahdollistaa sen helpomman tulostamisen 3D-tulostimella. Ja kyllä muidenkin Abloyn avaintyyppien tapauksessa saa helposti avaimen tarkan muodon selville tarkahkosta kuvasta, kun vain harjoittaa vähän perspektiivilaskentaa.
Abloy classic on niin helppo tiirikoida, ettei kannata uhrata aikaa 3D tulosteluihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Aikamoista ylireagointia tuo avaimista vouhottaminen. Mahdollisuudet ovat tähtitieteelliset että kellään olisi mahdollisuutta tai kiinnostusta lähteä sherlokoimaan avaimen kopiota kuvista. Jos se jotenkin tapahtuisikin niin kotivakuutus korvaa vahingot. Jos olet kroisos ja pelkäät omaisuutesi puolesta, niin sinulla on varaa sarjoittaa lukko uudelleen heti kun huomaat avaimen hävinneen.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Ruotsissa on tuo 5G aiheuttaa koronaa yms. hömpötys otettu näköjään kanssa tosissaan ja alettu mastoja kaatelemaan :facepalm: Saattaahan tuo operaattorien asennushaluja monille alueille vähentää, kunnes ihmiset järkiintyy. Ei taida suomessa vielä yhtään sabotaasitapausta olla? Ei täällä tosin montaa tukiasemaakaan ole.


 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom