Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Suositut 90-luvun pelikonsolit olivat lähinnä 80-luvun tekniikkaa ja jälkituulahduksia, ja vaikka niilläkin etenkin pikkulapset pelasi, niin kyllä PC oli ainoa oikea pelialusta yhtään kypsemmille harrastajille ja myös teknisesti valovuosia edellä. Puhumattakaan, että konsolipelit oli kalliita, todella kalliita lama-ajan Suomessa. PC:llä piratismi oli yleistä..

Lisäksi PC:llä tehtiin muutakin kuin pelattiin ja ne yleistyivät tällaisina kodinkoneina. 90-luvun lopulla sanottiin, että Suomessa on suhteessa enemmän Netin käyttäjiä kuin missään muualla..

Työpaikoista puhumattakaan.

Aika vaikeaa on ollut kyllä välttyä PC:n kanssa askartelulta 90-luvulla ellei tosiaan ole ollut pikkulapsi, ikäloppu tai elänyt autiolla saarella. Nykyäänhän PC:n käyttö on niin yksinkertaista ettei se paljon askartelua sinänsä vaadi, ja se varmasti "tyhmentää" ihmisiä siinä mielessä..
Mikä nyt sitten lasketaan "PC:n kanssa askarteluksi"? 1997 lopussa on n. 800 000 kotitaloudella ollut tietokone: 20 vuotta siitä, kun Suomi internetiin hurahti – ”Marttojen palsta oli mukava”

Ja niistäkään kotitalouksista ei todellakaan suurinta osaa kiinnostanut mikään askartelu, vaan suoraviivainen käyttö. Ja jos ongelmia tuli niin sitten kone vietiin paikalliseen PertsanMikroPaja Oy:hyn missä ne ratkottiin (mahdollisesti myymällä uudempaa ja kalliimpaa tilalle).
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Mikä nyt sitten lasketaan "PC:n kanssa askarteluksi"? 1997 lopussa on n. 800 000 kotitaloudella ollut tietokone: 20 vuotta siitä, kun Suomi internetiin hurahti – ”Marttojen palsta oli mukava”

Ja niistäkään kotitalouksista ei todellakaan suurinta osaa kiinnostanut mikään askartelu, vaan suoraviivainen käyttö. Ja jos ongelmia tuli niin sitten kone vietiin paikalliseen PertsanMikroPaja Oy:hyn missä ne ratkottiin (mahdollisesti myymällä uudempaa ja kalliimpaa tilalle).
PC:n "suoraviivainen käyttö" vaati käyttäjältään enemmän 90-luvulla kuin nykyään. Ihan jo vaikka siitä lähtien, että tiedostonhallinta oli sentään juttu, vaikkei nykyään enää niin olisikaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
PC:n "suoraviivainen käyttö" vaati käyttäjältään enemmän 90-luvulla kuin nykyään. Ihan jo vaikka siitä lähtien, että tiedostonhallinta oli sentään juttu, vaikkei nykyään enää niin olisikaan..
Siitä huolimatta ei ole ollut mitenkään vaikeaa välttyä "PC:n kanssa askartelulta" 90-luvulla, kun sellainen on löytynyt vuosikymmenen lopulla suuruusluokkaa vain joka kolmannesta kotitaloudesta. Ja niistäkään suurin osa ei tosiaan ole niillä askarrellut yhtään mitään, vaan valtaosa käyttäjistä oli ihan yhtä kädettömiä kuin nykyäänkin. Se vaan että nykyisin kaikki on niin paljon helppokäyttöisempää, ettei se enää haittaa menoa niin paljolti.

Eikä se tee ihmisestä tyhmää, että ei kiinnosta askarrella jonkun itselle tuntemattoman ja epäkiinnostavan teknologian parissa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
HS Nyt | Millenniaalit jonottavat Helsingissä kauppaan, joka myy ”parantavia kiviä” – Nytin toimittaja meni jonoon ja löysi hämmentävän maailman

Viimeinen lause summaa ilmiön aina tyhjentävästi:

"Vaikka voimakivet eivät toimi, on helppo ymmärtää, miksi kivet houkuttavat. Ne antavat helppoja vastauksia nuorten aikuisten elämän vaikeisiin kysymyksiin".

Eli kuvitellaan vastauksien löytyminen ja ajatellaan sen olevan kivien ansiota. Mikäpä siinä, jos itsepetos tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Taloudellisempaa olisi kuitenkin mennä vaikka metsään ja etsiä sieltä joku suuri siirtolohkare, kallionjyrkänne tai vaikka kelopuu ja kysyä niiltä. Ehkä ne tietävät paremmin vastauksen suomalaisiin kysymyksiin kuin Madagaskarin kaivoksilta peräisin oleva louhinnan sivutuote...

Olen nähtävästi valinnut opiskelu- ja ammattialat ihan perseelleen. Olisi pitänyt ymmärtää nuorempana, että paskanpuhumistaitojen opettelun ohella kannattaisi myös poimia hassunnäköisiä kiviä jemmaan.

Ehkei vanhoja kiuaskiviäkään kannata viskoa metsään, kun joku helvetin hullu voi maksaa niistäkin satasia tai tuhansia. Ehkei Suomessa, mutta vähän kauempana kuuma kivi menee varmasti kuin kuumille kiville. Kiuaskivellä onkin maaginen voimatarina: yönpimeän pohjoisen shamaani on kuumentanut kiveä vuosikaudet ja noitunut vieressä alastomana pieksäen maagisilla oksilla kehoaan. Noin pontevasti loitsittu kivi on väistämättä mahdottoman arvokas, kun ammattilaisen käsityö maksaa.
Korukivet on ihan hienoja ja hionta vissiin kiva harrastus. Onpahan keksitty markkinat niillekin :D Mullakin olis yks nyrkin kokoinen jaspis minkä köysin rannasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Taisi olla niin että 80-90 lukujen taitteessa suosituimmat tietokonepelit olivat tekstipohjaisia seikkailupelejä tai esim. Sierran seikkailupelien ja Monkey Islandin kaltaiset pelit. Side scroll ei oikein onnistunut ennen Commander Keeniä ja vasta Doom sai tietokonepelaamisen isomman kansan tietoisuuteen. Sitten lähemmäs 2000-lukua kun alkoi tulemaan Half-Lifea sun muita julkaisuja, alkoi PC oikeasti haastamaan konsoleita. Samaan aikaan näytönohjaimia alkoi saamaan edullisesti ja prossut ottivat isoja teholoikkia.
Ehkä riippuu kaveripiireistä, itse en juurikaan ysärin alusta lähtien muista kuin 90% pc-pelaamista, toki satunnainen sonic tai mario oli jollain.
Juurikin DOS:ssa Monkey Islandit, Keenit, Wolfenstein3D, mutta myös Lemmings, Faceoff, Cat, Grand Prix Circuit, Star Control, LHX jne. tuli pelattua PC:lla.
3D:n myötä ysärin lopulla alkoi koneen tehoillakin olla väliä, kaikki pelit eivät enää pyörineetkään kaikilla vanhempien "toimistokoneella"...

Edit. Kuulun ketjuun kun eihän tämä mikään pelausaiheinen ollutkaan ;)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Siitä huolimatta ei ole ollut mitenkään vaikeaa välttyä "PC:n kanssa askartelulta" 90-luvulla, kun sellainen on löytynyt vuosikymmenen lopulla suuruusluokkaa vain joka kolmannesta kotitaloudesta. Ja niistäkään suurin osa ei tosiaan ole niillä askarrellut yhtään mitään, vaan valtaosa käyttäjistä oli ihan yhtä kädettömiä kuin nykyäänkin. Se vaan että nykyisin kaikki on niin paljon helppokäyttöisempää, ettei se enää haittaa menoa niin paljolti.

Eikä se tee ihmisestä tyhmää, että ei kiinnosta askarrella jonkun itselle tuntemattoman ja epäkiinnostavan teknologian parissa.
Teknologioiden kanssa säätämisistä puheenollen, kaikenlainen tekniikka vaati takavuosina enemmän säätämistä, ihan vaikka videonauhurin ja LP-levysoittimen käytöstä lähtien. Mopopojat viritteli mopoja. Auton korjailu itse oli sitä enemmän juttu mitä taaemmas historiaan mennään. 80-luvulla oli hyvin normaalia kirjoitella ainakin pieniä BASIC-ohjelmia itse, jos tietokoneen omisti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
ehkäpä tuota atk-historiaa voisi toisaalla jatkaa, karannut jo joku aika sit aiheesta :) e: saattopa tolle ketjukin löytyä.. e2: tätä taisin muistella, ei ihan mut aika lähellä meneillään olevaa keskustelua: Me "wanhat" ja pelaaminen (+30v)
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Kuuluu tyhmien ihmisten ketjuun, itsellä on DOS-käyttiksellä oleva kone millä pelaan vanhoja pelejä ja jos se laukeaisi niin saisin hetken plärätä miten se autoexec, DMA, IRQ ja muut himmelit säädetään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Kuuluu tyhmien ihmisten ketjuun, itsellä on DOS-käyttiksellä oleva kone millä pelaan vanhoja pelejä ja jos se laukeaisi niin saisin hetken plärätä miten se autoexec, DMA, IRQ ja muut himmelit säädetään.
Sepä se. 1990-luvun alkupuolella viimeistään Doomista lähtien PC-pelaaminen alkoi olla melko "mainstream", mutta rauta ja käyttöjärjestelmä eivät vielä kovinkaan "pystymetsä-ystävällisiä", vaan hieman piti osata kikkailla niiden kanssa. Lisäksi PC:n hankkiminen itsessään vaati hieman perehtymistä aiheeseen ja se oli kallis investointi.

Nykyään kaikki on helpompaa mutta toisaalta tyhmistävämpää...

Ja miettikääpä vaikka ihan kieliopin kannalta - komentokehotteeseen piti kirjoittaa käskyt juuri prikulleen oikein, mikä osaltaan viritti aivoja siihen, että muutenkin kirjoitellaan asiat oikein, prikulleen. Eikä oiota. Nythän kielioppi on mennyt ihan perseelleen pikaviestikulttuurin myötä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Kuuluu tyhmien ihmisten ketjuun, itsellä on DOS-käyttiksellä oleva kone millä pelaan vanhoja pelejä ja jos se laukeaisi niin saisin hetken plärätä miten se autoexec, DMA, IRQ ja muut himmelit säädetään.
Ihan vain perspektiivinä aloituspostaus;
Koska kaikki ihmiset eivät kykene Darwin awardsin mukaiseen lopputulokseen, voitaisiin näille erityisyksilöille avata oma topikki.

Koko idea tälle tuli seuraavasta "uutisesta"
HS: Toni, 41, meni flunssan vuoksi lääkäriin – sai tietää sairastavansa aidsia

Ja koska kaikki eivät halua antaa klikkejä iltapuluille, tiivistän sen oleellisimman tähän:
"Toni oli aiemmin elänyt luulossa, että hi-virusta ei ollut olemassakaan. Tähän oli vaikuttanut internetsivustot, joissa kerrottiin, että hiviä ei oikeasti ollut. Sivustot olivat Tonin mielestä vaikuttaneet uskottavilta."

Kyseessä kun on vielä homppeli, niin mitäs ne moisista pikku taudeista välittää.

Keskustelua voisi varmaan rajata niin, että uutisissa tms. olevista keisseistä voisi puhua ihan nimillä, mutta naapurin Peran nimen jättäisi mainitsematta.
Ei kuulu tähän ketjuun, että jos dos-pelien säätäminen ei onnistu tai ei muista jotain kirjailijaa tai Nykäsen ennätyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Filosofinen miete aloituspostaukseenkin liittyen... Internet tarjoaa valtavasti tietoa, mutta olisiko kuitenkin niin, että loppupelissä se tyhmentää ihmisiä...

Mitään ei tarvitse miettiä itse kun kaikki on pureskeltu sulle valmiiksi. Puhumattakaan jos käyt uskomaan disinformaatioon.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Filosofinen miete aloituspostaukseenkin liittyen... Internet tarjoaa valtavasti tietoa, mutta olisiko kuitenkin niin, että loppupelissä se tyhmentää ihmisiä...
Tiedon hankkiminen on nykyään erilaista kuin vielä joskus 80-luvulla. Nyt on haasteena erottaa disinformaatio faktasta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Tiedon hankkiminen on nykyään erilaista kuin vielä joskus 80-luvulla. Nyt on haasteena erottaa disinformaatio faktasta.
Ja ennen vanhaan joutui ajattelemaan ja muistelemaan enemmän, koska tietoa ei ollut välttämättä käden ulottuvilla.

Tutkimusten mukaan ihminen lähti tyhmenemään noin vuodesta 1995 lähtien. Sattumoisin Internetin läpimurto tapahtui juuri noihin aikoihin. Sattumaako? Jaa-a.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
34
Aikani kun olen näitä foorumeita selaillut niin en ole voinut olla huomaamatta miten iso osa neuvojen kyselijöistä, oli sitten kyse uudesta konepaketista, lakiavusta tai muusta, on kovin jalosti liikkeellä kaverin/sukulaisen/naapurin puolesta. En nyt viitsti tähän mitään esimerkkitapausta laittaa ettei kukaan pahoita mieltään, mutta ilmiö lienee kaikille foorumi vakiokäviöille tuttu. Näiden kaverillekyselijöiden suuresta määrästä ja kirjoitustavasta voi kuitenkin päätellä että iso osa kyselee tosiasiassa ihan itselleen, mutta eivät sitä jostain kumman syystä kehtaa edes nimimerkin takaa myöntää. Itselleni on ainakin täysin vieras ajatus että lähtisin kaverin puolesta postailemaan kysymyksiä jonnekkin foorumille tai someen, kun he voivat ihan samalla vaivalla itse kysyä samat kysymykset halutessaan. Enkä jaksa uskoa että kovinkaan moni muukaa jaksaisi kaverin puolesta kysellä ainakaan siinä laajuudessa missä tähän täällä törmää. Tyhmyyttä tässä on lähinnä se ettei ymmärretä miten läpinäkyvää tällainen "kaverin puolesta" kysely on ja miten tarpeetonta tällainen esittäminen on.

Ai joo, kaverin puolesta postasin. Itse en pidä kyseistä toimintaa ollenkaan tyhmänä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
..., mutta eivät sitä jostain kumman syystä kehtaa edes nimimerkin takaa myöntää. Itselleni on ainakin täysin vieras ajatus että lähtisin kaverin puolesta postailemaan kysymyksiä jonnekkin foorumille tai someen, kun he voivat ihan samalla vaivalla itse kysyä samat kysymykset halutessaan....
Jos ei jaksa uutta tunnusta luoda, niin tuolla voi yrittää sen nimimerkin anonyymiutta peitellä.

Tuossa piilottelussa tulee sitten se ongelma että yritetään sitä peittelyä itse kysymyksenkin osalta, muutetaan tarinaa, peitellää oleellisia tietoja, -> saadaan random vastauksia kysymykseen, mutta ei siihen taustalla olevaan ongelmaan.

Edit:
Ei ole harvinaista sekään että omissa nimissä kysellään apuja kaverin ongelmaan, ne ehkä ongelmallisempia sen takia että vastaukset kestää pidempään (jos siis tietäisi että kaverin puolesta, niin voi tehdä parempia lisä kysymyksiä.=
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Aikani kun olen näitä foorumeita selaillut niin en ole voinut olla huomaamatta miten iso osa neuvojen kyselijöistä, oli sitten kyse uudesta konepaketista, lakiavusta tai muusta, on kovin jalosti liikkeellä kaverin/sukulaisen/naapurin puolesta. En nyt viitsti tähän mitään esimerkkitapausta laittaa ettei kukaan pahoita mieltään, mutta ilmiö lienee kaikille foorumi vakiokäviöille tuttu. Näiden kaverillekyselijöiden suuresta määrästä ja kirjoitustavasta voi kuitenkin päätellä että iso osa kyselee tosiasiassa ihan itselleen, mutta eivät sitä jostain kumman syystä kehtaa edes nimimerkin takaa myöntää. Itselleni on ainakin täysin vieras ajatus että lähtisin kaverin puolesta postailemaan kysymyksiä jonnekkin foorumille tai someen, kun he voivat ihan samalla vaivalla itse kysyä samat kysymykset halutessaan. Enkä jaksa uskoa että kovinkaan moni muukaa jaksaisi kaverin puolesta kysellä ainakaan siinä laajuudessa missä tähän täällä törmää. Tyhmyyttä tässä on lähinnä se ettei ymmärretä miten läpinäkyvää tällainen "kaverin puolesta" kysely on ja miten tarpeetonta tällainen esittäminen on.

Ai joo, kaverin puolesta postasin. Itse en pidä kyseistä toimintaa ollenkaan tyhmänä.
Ei jotenkin itselle tullut mieleenkään, että jotkut tätä tekisi. Multa kysyy usein joku puolison sisarista tai veli näistä ja sit saatan täältä kysellä. Voishan ne itsekkin kysellä, mutta vaatis ensinnäkin sen, että tekisivät käyttäjän tänne, toisekseen eivät välttämättä osais kysyä oikeita asioita. Ei oo mulle mikään iso työ tutkia ja seurata asiaan liittyvää keskustelua, mutta jollekin joka ei ymmärrä edes perussanastoa voi olla helpompi vaan mennä giganttiin juttelemaan geelitukille.

Voi myös olla suhteellisen iso kynnys lähteä kyselemään tämmöiseltä spesifiltä foorumilta asiasta, jossa itse täysin untuvikko.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Aikani kun olen näitä foorumeita selaillut niin en ole voinut olla huomaamatta miten iso osa neuvojen kyselijöistä, oli sitten kyse uudesta konepaketista, lakiavusta tai muusta, on kovin jalosti liikkeellä kaverin/sukulaisen/naapurin puolesta. En nyt viitsti tähän mitään esimerkkitapausta laittaa ettei kukaan pahoita mieltään, mutta ilmiö lienee kaikille foorumi vakiokäviöille tuttu. Näiden kaverillekyselijöiden suuresta määrästä ja kirjoitustavasta voi kuitenkin päätellä että iso osa kyselee tosiasiassa ihan itselleen, mutta eivät sitä jostain kumman syystä kehtaa edes nimimerkin takaa myöntää. Itselleni on ainakin täysin vieras ajatus että lähtisin kaverin puolesta postailemaan kysymyksiä jonnekkin foorumille tai someen, kun he voivat ihan samalla vaivalla itse kysyä samat kysymykset halutessaan. Enkä jaksa uskoa että kovinkaan moni muukaa jaksaisi kaverin puolesta kysellä ainakaan siinä laajuudessa missä tähän täällä törmää. Tyhmyyttä tässä on lähinnä se ettei ymmärretä miten läpinäkyvää tällainen "kaverin puolesta" kysely on ja miten tarpeetonta tällainen esittäminen on.

Ai joo, kaverin puolesta postasin. Itse en pidä kyseistä toimintaa ollenkaan tyhmänä.
Hyvä huomio. Joo, itsekkin tulee kyllä kyseltyä "kaverin" puolesta. Tosin liittyy aina johonkin rakennusprojektiin sukulaiselle/kaverille. Esim. WLAN-silta isän/siskon rakennusten väliin. Voisi kuvitella että on epäolennaista tietoa, mutta kun itse asuu >300km päässä. Niin suotavaa olisi että laitteet toimii, ja/tai joku osaa ne sitten bootata puhelimen kautta avustettuna.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
34
Ei jotenkin itselle tullut mieleenkään, että jotkut tätä tekisi. Multa kysyy usein joku puolison sisarista tai veli näistä ja sit saatan täältä kysellä. Voishan ne itsekkin kysellä, mutta vaatis ensinnäkin sen, että tekisivät käyttäjän tänne, toisekseen eivät välttämättä osais kysyä oikeita asioita. Ei oo mulle mikään iso työ tutkia ja seurata asiaan liittyvää keskustelua, mutta jollekin joka ei ymmärrä edes perussanastoa voi olla helpompi vaan mennä giganttiin juttelemaan geelitukille.

Voi myös olla suhteellisen iso kynnys lähteä kyselemään tämmöiseltä spesifiltä foorumilta asiasta, jossa itse täysin untuvikko.
En toki väitä että kaikki kaverillekyselijät olisivat oikeasti itselleen kyselemässä ja vaikeahan sitä on aukottomasti todistaa että joku yrittää syystä tai toisesta piiloitella todellista kysyjää. Välillä on toki tullut vastaan melko selviä tapauksia missä kyselijällä menee vahingossa eri viesteissä persoonapronominit sekaisin ja puhuttaan kaverin asioista minä muodossa tai sitten annetaan vastaukset lisäkysymyksiin sellaisella nopeudella ja tarkkuudella, että kaverin pitäisi olla vähintään vieressä päivystämässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Välillä on toki tullut vastaan melko selviä tapauksia missä kyselijällä menee vahingossa eri viesteissä persoonapronominit sekaisin ja puhuttaan kaverin asioista minä muodossa
Tuo saattaa monessa tapauksessa olla liiankin epäluuloista ylianalysointia. Voin kuvitella, että kysyisin jotain ihan oikeasti kaverin puolesta ja silti kertoisin keskustelun jatkuessan ensimmäisessä persoonassa tehneeni jo jotain, ilman että tässä olisi mitään virhettä. Näin voisi olla vaikkapa siksi, että olisin aiemmin käynyt paikan päällä auttamassa tai ainakin toteamassa sen lähtötilanteen, jota selvitetään.
tai sitten annetaan vastaukset lisäkysymyksiin sellaisella nopeudella ja tarkkuudella, että kaverin pitäisi olla vähintään vieressä päivystämässä.
Tai sitten kysymyksen välittäjä osaa itse vastata tarkentavaan vastakysymykseen, koska on nähnyt ja muistaa kysytyn seikan, vaikka ei sitä aluksi ole kysymyksessä hoksannut mainita. On saattanut jopa ottaa kattavasti valokuvia, vaikka ei niitä (kaikkia) ole kysymyksen yhteydessä postannut, kun ei ole pitänyt relevanttina. Joskus voi olla peräti niin, että se kaveri todella on siinä vieressä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Aikani kun olen näitä foorumeita selaillut niin en ole voinut olla huomaamatta miten iso osa neuvojen kyselijöistä, oli sitten kyse uudesta konepaketista, lakiavusta tai muusta, on kovin jalosti liikkeellä kaverin/sukulaisen/naapurin puolesta. En nyt viitsti tähän mitään esimerkkitapausta laittaa ettei kukaan pahoita mieltään, mutta ilmiö lienee kaikille foorumi vakiokäviöille tuttu. Näiden kaverillekyselijöiden suuresta määrästä ja kirjoitustavasta voi kuitenkin päätellä että iso osa kyselee tosiasiassa ihan itselleen, mutta eivät sitä jostain kumman syystä kehtaa edes nimimerkin takaa myöntää. Itselleni on ainakin täysin vieras ajatus että lähtisin kaverin puolesta postailemaan kysymyksiä jonnekkin foorumille tai someen, kun he voivat ihan samalla vaivalla itse kysyä samat kysymykset halutessaan. Enkä jaksa uskoa että kovinkaan moni muukaa jaksaisi kaverin puolesta kysellä ainakaan siinä laajuudessa missä tähän täällä törmää. Tyhmyyttä tässä on lähinnä se ettei ymmärretä miten läpinäkyvää tällainen "kaverin puolesta" kysely on ja miten tarpeetonta tällainen esittäminen on.

Ai joo, kaverin puolesta postasin. Itse en pidä kyseistä toimintaa ollenkaan tyhmänä.
Jos ongelma on ilmaistu selkeästi ja siihen on tarjota vastaus, niin ei sillä pitäisi olla väliä kenelle apu lopulta päätyy.

En näe tuossa mitään suoranaista tyhmyyttä, kun syy voi taustalla olla ihan mikä tahansa, vaikka sitten ihan vaan ujous, epävarmuus, näsäviisaiden "etkö vittu itse osaa" -tyyppisten vastausten pelko tms. Tai sitten ulosanti on heikko, mutta ollaan ihan oikeasti kyselemässä kaverin puolesta ja lukija vaan ylianalysoi asiaa.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
34
Jos ongelma on ilmaistu selkeästi ja siihen on tarjota vastaus, niin ei sillä pitäisi olla väliä kenelle apu lopulta päätyy.

En näe tuossa mitään suoranaista tyhmyyttä, kun syy voi taustalla olla ihan mikä tahansa, vaikka sitten ihan vaan ujous, epävarmuus, näsäviisaiden "etkö vittu itse osaa" -tyyppisten vastausten pelko tms. Tai sitten ulosanti on heikko, mutta ollaan ihan oikeasti kyselemässä kaverin puolesta ja lukija vaan ylianalysoi asiaa.
En minä tässä kysymistä tyhmänä pidä. Kunhan ihmettelen vaan ihmisten tarvetta rakennella taustatarinaa jossa jo lähtökohtaisesti anonyymi nimimerkki ja itse kysymys erotetaan toisistaan. Tyhmyyshän astuu kuvaan vasta siinä vaiheessa kun kuvitellaan (?) harhautuksen onnistuneen vaikka koko homma haisee kilometrin päähän itse kysymyksen ollessa luokkaa "Kaverin puolesta kyselen mistä löytää parhaat porno-torrentit?". Täyttä varmuuttahan näistä ei voi saada suuntaan eikä toiseen joten voi toki olla että olen ylianalysoinut koko homman ja olen itse sen myötä tyhmä kun tällaisia kuvittelen. Pysyn silti kannassani että osa näistä "kaverille kyselen" jutuista haiskahtaa jo aloituspostauksesta lähtien.

Mieleen tuli yksi tapaus vuosien takaa, olikohan jopa muinaisesta murosta, jossa kaveri oli ansiokkaasti tehnyt ihan tuoreen altterin kysymystään varten ja kyseli topicissa siis ihan itselleen. Jossain vaiheessa sumutus meni pieleen kun aiheen aloittaja ilmeisesti vahingossa vastasi johonkin kommenttiin päätunnuksellaan altterin sijaan. Tämän jälkeen keskustelu jatkui taas altterilla ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Eli joidenkin henkilöiden tarve salata kysymyksen todellinen asettaja on ihan todellinen. Kysymsy itsessään ei edes ollut mikään nolo vaan ihan normaalia ATK-asiaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Täyttä varmuuttahan näistä ei voi saada suuntaan eikä toiseen joten voi toki olla että olen ylianalysoinut koko homman ja olen itse sen myötä tyhmä kun tällaisia kuvittelen. Pysyn silti kannassani että osa näistä "kaverille kyselen" jutuista haiskahtaa jo aloituspostauksesta lähtien.
En ollenkaan kyseenalaista kuvailemaasi ilmiötä, mutta arvelen yhä että tarkkaavainen saattaa turhaankin moista joskus epäillä. Joidenkin ulosanti on niin outoa, että viestit yleensäkin "haiskahtavat" eli niistä välittyy outo klangi vaikka ei kaverille mitään kyseltäisi. Foorumikeskusteluissa ei toisen ihmisen ulkonäöstä, olemuksesta, käytöksestä tai edes puheäänestä saa niitä vihjeitä, jotka lähemmässä kommunikaatiossa heti kertovat jotain elämänasenteen, kulttuurin, koulutuksen tai ikäluokan eroavaisuuksista omaan kokemuspiiriin.
Mieleen tuli yksi tapaus vuosien takaa, olikohan jopa muinaisesta murosta, jossa kaveri oli ansiokkaasti tehnyt ihan tuoreen altterin kysymystään varten ja kyseli topicissa siis ihan itselleen. Jossain vaiheessa sumutus meni pieleen kun aiheen aloittaja ilmeisesti vahingossa vastasi johonkin kommenttiin päätunnuksellaan altterin sijaan. Tämän jälkeen keskustelu jatkui taas altterilla ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Eli joidenkin henkilöiden tarve salata kysymyksen todellinen asettaja on ihan todellinen. Kysymsy itsessään ei edes ollut mikään nolo vaan ihan normaalia ATK-asiaa.
Tällaisessa voisi olla taustalla ihan altterin kypsyttely. Onhan se paljon uskottavampi kuukausien tai vuosien päästä, kun heti rekisteröintivaiheessa on viestitelty, peräti avattu uusi ja asiallinen ketju. Helpompi ja heikompi tapa olisi tehdä se hyllylle ja ensipostata vasta myöhemmin käyttötarpeen tullessa. Mikä ikinä sitten onkaan motiivi, niin se kauan sitten varalle tehty nollan viestin tunnus ei ole yhtään tarkemmalle silmälle ainakaan vähemmän epäilyttävä kuin uusi samanpäiväinen tunnus.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Pitäis vähän yrittää kunnioittaa vanhoja paikkoja.

Suuttuneet ihmiset on varmasti jo ottaneet yhteyttä sen omaisiin, kotipaikkakuntaan, työnantajaan ja kaikkiin muihinkin. Työpaikka alta, äiti ei rakasta, isä antaa piiskaa ja niinedespäin. Koska kiipesi joraamaan pyramidin päälle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Hemmetti kun pistää vihaksi :mad:


POLIISIKUULUSTELUISSA nainen kertoi moneen kertaan ajatelleensa, että hänen pitää mennä asunnolle huolehtimaan koiristaan, mutta ei ollut sitä saanut tehtyä. Töissä käynyt nainen asusteli kuukausia tuttaviensa ja vanhempiensa luona käymättä asunnolla.

– En osaa sanoa mitään järkevää syytä miksi jätin huolehtimatta koirista, nainen kertoi poliisikuulustelussa.

– Koirat vain unohtuivat. Ajattelin monta kertaa, että hakisin koirat asunnosta, mutta olen uskotellut itselleni, että koirilla on kaikki hyvin. Nyt kun asia on tullut esille, niin olen tajunnut, että olen tehnyt väärin, nainen kertoi tilanteesta kuulustelijalle.

– Lähtiessäni minulla oli vielä aikomus tulla takaisin. Sitten se vain jotenkin jäi. Jos ihmiset kyselivät koirista, sanoin, että ne ovat hoidossa. Osa minusta itsestäni on varmaan tiedostanut, että kaikki ei ole hyvin, mutta sitten aloin elämään valheessa ja uskoin itsekin, että koirilla on kaikki hyvin, nainen kertoi.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Hemmetti kun pistää vihaksi :mad:
Emmääänytoikein... Miten? Miksi? Mitä???
Häpeäpaaluun pakkasella että saa heitellä mätiä jäätyneitä vihanneksia. Nostaa kierroksia mutta joo. Tuomio vaikuttaa minun mielestäni kohtuulliselta.
m:luin jutun. tuli paha mieli :(. "Keski-Suomen käräjäoikeus tuomitsi naisen keskiviikkona vuoden ja kuuden [kuukauden?] ehdolliseen vankeuteen törkeästä eläinsuojelurikoksesta." Mjoo. On tuo kova rangaistus. Moraalisesti vain vielä moitittavampaa
Ymmärrän joo että jos omistaja kärsii mt-ongelmista, mutta joo ei varmaan pitäisi pitää lemmikkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Emmääänytoikein... Miten? Miksi? Mitä???
Häpeäpaaluun pakkasella että saa heitellä mätiä jäätyneitä vihanneksia. Nostaa kierroksia mutta joo. Tuomio vaikuttaa minun mielestäni kohtuulliselta.
m:luin jutun. tuli paha mieli :(. "Keski-Suomen käräjäoikeus tuomitsi naisen keskiviikkona vuoden ja kuuden [kuukauden?] ehdolliseen vankeuteen törkeästä eläinsuojelurikoksesta." Mjoo. On tuo kova rangaistus. Moraalisesti vain vielä moitittavampaa
Ymmärrän joo että jos omistaja kärsii mt-ongelmista, mutta joo ei varmaan pitäisi pitää lemmikkejä.
Varmasti kärsii mt-ongelmista. Ei tuommoista tee kukaan ns. täydellä pakalla pelaava. Ihmetyttää vain ettei kukaan lähipiiristä, kuten vanhemmat ole tajunneet asiasta huolehtia. Vaikka tyttö olisikin jonkun selityksen keksinyt kuten "koirat ovat kaverilla hoidossa".
No eipä tuo ehdollinen rangaistus nyt varmaan hänen elämäänsä kuitenkaan kovin paljoa vaikuta jos ei pahemmin ala törttöilemään nyt tämän kuuden kuukauden aikana. Eläintenpitokielto nyt tietysti näissä tapauksissa pitäisi olla loppuelämän mittainen. En tosin tiedä miten tuotakaan valvotaan.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Varmasti kärsii mt-ongelmista. Ei tuommoista tee kukaan ns. täydellä pakalla pelaava. Ihmetyttää vain ettei kukaan lähipiiristä, kuten vanhemmat ole tajunneet asiasta huolehtia. Vaikka tyttö olisikin jonkun selityksen keksinyt kuten "koirat ovat kaverilla hoidossa".
No eipä tuo ehdollinen rangaistus nyt varmaan hänen elämäänsä kuitenkaan kovin paljoa vaikuta jos ei pahemmin ala törttöilemään nyt tämän kuuden kuukauden aikana. Eläintenpitokielto nyt tietysti näissä tapauksissa pitäisi olla loppuelämän mittainen. En tosin tiedä miten tuotakaan valvotaan.
Väittäisin että eläintenpitokieltoa ei valvota mitenkään, ellet ole karjatilallinen. Ja vaikka olisitkin ei sitä silloinkaan oikeasti valvota. Miten sitä edes valvottaisiiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Väittäisin että eläintenpitokieltoa ei valvota mitenkään, ellet ole karjatilallinen. Ja vaikka olisitkin ei sitä silloinkaan oikeasti valvota. Miten sitä edes valvottaisiiin.
No sepä se. Ehkä eläinlääkäreillä voisi olla pääsy tietokantaan josta tämän käynnin yhteydessä voisi selvittää. Mutta sitten nämä kiellossa olevat ihmiset vaan jättäisivät nekin harvat käynnit väliin jolloin lopputulema olisi vieläkin huonompi.
Otetaan vanha kunnon TV-lupatarkastajan tyyli käyttöön :D
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
No sepä se. Ehkä eläinlääkäreillä voisi olla pääsy tietokantaan josta tämän käynnin yhteydessä voisi selvittää. Mutta sitten nämä kiellossa olevat ihmiset vaan jättäisivät nekin harvat käynnit väliin jolloin lopputulema olisi vieläkin huonompi.
Otetaan vanha kunnon TV-lupatarkastajan tyyli käyttöön :D
Itselläni oli lemmikkinä ja työkaverina Dobermann(erittäin erittäin kiltti ja tottelevainen ja kaikin puolin mahtava koira, RIP Seli), ja joissain maissa se luokitellaan "vaaralliseksi roduksi", ja siihen tarvitsee luvan. Erittäin lujaa erimieltä, mutta... vaikka vihaankin sääntö-Suomea niin ehkä lemmikkien pitämiseen olisi hyvä joku lyhyt kurssitus että saa luvan pitää lemmikkiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Itselläni oli lemmikkinä ja työkaverina Dobermann(erittäin erittäin kiltti ja tottelevainen ja kaikin puolin mahtava koira, RIP Seli), ja joissain maissa se luokitellaan "vaaralliseksi roduksi", ja siihen tarvitsee luvan. Erittäin lujaa erimieltä, mutta... vaikka vihaankin sääntö-Suomea niin ehkä lemmikkien pitämiseen olisi hyvä joku lyhyt kurssitus että saa luvan pitää lemmikkiä.
Jossain on joskus sanottu, ettei ole olemassa vaarallisia koiria, on vaan vaarallisia omistajia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Itselläni oli lemmikkinä ja työkaverina Dobermann(erittäin erittäin kiltti ja tottelevainen ja kaikin puolin mahtava koira, RIP Seli), ja joissain maissa se luokitellaan "vaaralliseksi roduksi", ja siihen tarvitsee luvan. Erittäin lujaa erimieltä, mutta... vaikka vihaankin sääntö-Suomea niin ehkä lemmikkien pitämiseen olisi hyvä joku lyhyt kurssitus että saa luvan pitää lemmikkiä.
Jossain on joskus sanottu, ettei ole olemassa vaarallisia koiria, on vaan vaarallisia omistajia.
Menee vähän samaan sarjaan kaiken vaarallisen kanssa, sama mm aselupa keskustelussa nouseva argumentti.

Olen kyllä samaa mieltä. eli yritän sanoa että liberaalit säännöt on kannatettavia, mutta sitten kun jostain asiasta tulee suosittu vaarillisten omistajien/haltijoiden keskuudessa, niin syntyy tenkkapoo, rajoitetaanko vaarallisten ihmisten vapautta, vai vaarallisten(* asioiden saannin vapautta, vai vaarattomien ihmisten turvallisuuta.




(*
Sellaisten asioiden jotka väärin käytettynä voivat olla vaarallisia, käyttäjälle tai sivulliselle ja jotka ei noin yleisesti ole välttämättömiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Hemmetti kun pistää vihaksi :mad:
Ymmärrän joo että jos omistaja kärsii mt-ongelmista, mutta joo ei varmaan pitäisi pitää lemmikkejä.
Joo, tässä on kysymys ilman muuta mielenterveyden haasteista eli asia ei selity varsinaisella tyhmyydellä.
Menee vähän samaan sarjaan kaiken vaarallisen kanssa, sama mm aselupa keskustelussa nouseva argumentti.

Olen kyllä samaa mieltä. eli yritän sanoa että liberaalit säännöt on kannatettavia, mutta sitten kun jostain asiasta tulee suosittu vaarillisten omistajien/haltijoiden keskuudessa, niin syntyy tenkkapoo, rajoitetaanko vaarallisten ihmisten vapautta, vai vaarallisten(* asioiden saannin vapautta, vai vaarattomien ihmisten turvallisuuta.
Sanoisin hieman tyhmäksi niin koirarotujen rajoittamista kuin erinäisiä pahan näköisten pyssyjen kieltoja. Jos päätetään että dobermannin tai pitbullin pitäminen kielletään mutta kaikilla saa(ennen eläintenpitokieltoa) olla labbis, niin sehän on vähän sama kuin kiellettäisiin itselataavat kiväärit(kuten kovasti touhotetaan ja on osittain tehty) mutta samaan aikaan kuka tahansa saisi ostaa "no questions asked" rautakaupasta haulikon, vaikka olisi ehdonalaisessa taposta.

Tyhmätkin ihmiset ottavat kyllä koiria vaikka eivät saisi juuri haluamaansa coolia rotua laillisesti tai laittomasti. Ihan niinkuin haulikon vähimmäispituus ei estänyt aseellisia ryöstöjä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Ihan vaan esimerkkinä: kumpi on mielestäsi vaarallisempi ihmisille? Huonosti kohdeltu/kasvatettu dobermann vai huonosti kohdeltu/kasvatettu kiinanpalatsikoira?
Molemmissa esimerkeissä on tämä ns. ”vaarallinen” ihminen mukana. En tiedä mitä yrität tuolla väitteellä todistaa?
Tietenkin dobermann on noista varmasti se todennäköisemmin tuhoa aiheuttava.

Mutta huonosti kasvatettu kiinanpalatsikoira on vaarallisempi kuin hyvin kasvatettu dobermann.

Ja tottakai tuo väite vetää hieman mutkia suoriksi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 360
YLEn Ufotutkijat. Aikaisemmin tapahtunutta (osa 4): ulkomailta tuotu spesialisti kertoo, että alienit ottaa ihmisiin yhteyttä nettichatin kautta. Ottavat suoran yhteyden alieneihin ja kyselevät kivoja. Aika huru meininki, jonka uskottavuutta lisää alkuun tehty taika show.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Lauantai iltana vaimon ja 4v tytön kanssa oltiin menossa viereiseen leikkipuistoon ja siinä oli puiston vieressä puistoon johtavalla tiellä joku aikuisten porukka ja ulkonäön perusteella Norfolkinterrieri pentue vapaana. Näytti että paljon pieniä pentuja ja emo ja joku toinen aikuinen koira. Pennuthan juoksi innoissaan tutustumaan, mutta nämä aikuiset koirat alkoivat hyökkäilemään kohti todella agressiivisesti ja nimenomaan jostain syystä tyttöä kohti. Teki pari kertaa mieli monottaa koiria kun kävi tosi lähellä tyttöä vaikka yritin eteen mennä, mutta eipä tuo nuiden koirien vika ole, pentujaan puolustivat. Aikuiset vaan huhuilee koirilleen "elkää nyt viittikö, tulkaa tänne". Karjuin aika nopea todella lujaa että nyt vittu ne koirat kiinni. Tämä aikuis porukka närkästy silminähden ja mutisi jotain "ei ne oikeasti mitään tee". No lähtivät siitä kyllä sitte menemään heti sentään, mutta vittu että sapetti tollanen käytös. Tuli jo mieleen soittaa poliisit paikalle siihen... oli taas hieno kokemus pienelle tytölle ja vaimolle joka jo valmiiksi vähän pelkää koiria. En tiedä oisko pitäny mennä "mikä tänään vituttaa" ketjuun, mutta sopii tännekkin, varsinkin kun tässä ollut aiheesta puhetta.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
"ei ne oikeasti mitään tee"
Tyhmien koiranomistajien klassisia lausauhduksia tosiaan. "Ei se pure" "Se vaan leikkii" "On vaan innoissaan" "Haukkuu vaan". Näistä vielä sitä ns. nextiä leveliä on omistajat joiden koirat kyllä välillä "vähän näykkäisevät" (=purevat), mutta se unohtuu muutamassa viikossa. Ja kyllä, sellaisen valitettavasti tunnen.

Sama kuin kaikessa muussakin. Pieni vähemmistö pilaa tehokkaasti kaikkien mainetta.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
385
Tyhmien koiranomistajien klassisia lausauhduksia tosiaan. "Ei se pure" "Se vaan leikkii" "On vaan innoissaan" "Haukkuu vaan". Näistä vielä sitä ns. nextiä leveliä on omistajat joiden koirat kyllä välillä "vähän näykkäisevät" (=purevat), mutta se unohtuu muutamassa viikossa. Ja kyllä, sellaisen valitettavasti tunnen.

Sama kuin kaikessa muussakin. Pieni vähemmistö pilaa tehokkaasti kaikkien mainetta.
Koirien taluttelijat ripustavat lemmikkeihinsä keltaisia nauhoja merkiksi siitä, että koirat ovat arkoja ja pitäisi jättää välimatkaa. Olisiko syytä lanseerata vastaavasti hihamerkki tms kertomaan siitä, että haluan rekkujen kiertävän minut kaukaa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
YLEn Ufotutkijat. Aikaisemmin tapahtunutta (osa 4): ulkomailta tuotu spesialisti kertoo, että alienit ottaa ihmisiin yhteyttä nettichatin kautta. Ottavat suoran yhteyden alieneihin ja kyselevät kivoja. Aika huru meininki, jonka uskottavuutta lisää alkuun tehty taika show.
Saisi Yleisradio jättää kuitenkin nuo sontaohjelmat väliin.

Maksukanavilla noita tulee aivan liikaa. History 1 tai 2 kanavalla metsästävät jotain Jeti Lumimiestä tai Nooan arkkia tai Nessie Loch Nessin hirviötä tai UFOja ja Discovery ID kanavalla poltergeistejä koko lauantai tai perjantai illan.

Vaihtuu kyllä tv-kanava ainakin itselle samantien, koska lopputuloksen niiden metsästysten "onnistumisista" tietää jo samantien kun sekunti ehtii näkyä moista moskaa ja tunnistaa että tämmöistä taas "metsästystä" täällä kanavalla.

BBC:n eri tv-kanavilla onneksi tuollaisia ei ole koskaan tullut vastaan. *koputtaa puuta*
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jossain on joskus sanottu, ettei ole olemassa vaarallisia koiria, on vaan vaarallisia omistajia.
Tavallaan joo, mutta toinen puoli on myös se että vaikka itse omistan yhden maailman puruherkimmän koirarodun, Mäyräkoiran, niin silti olen tietoinen siitä että sen purema ei ole yhtä hengenvaarallinen kuin meidän talouden kahden Amstaffin purema.

Ei siinä että olisivat koskaan ketään purrut, mutta koirasosiaalisia ne eivät juuri ole ja kaikki vaativat järjestelmällistä koulutusta, joka päivä. Tärkeintä on tuntea rotu, oma koira, eikä luottaa siihen liikaa.
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
304
Mika Halonen, Yle: "Vuoden 2018 MM-kisoissa käytössä oli ensi kertaa videoerotuomari VAR (video assistant referee). Silloin rangaistuspotkuja jaettiin peräti 29 kappaletta 64 ottelussa, eli 45 prosentissa otteluista nähtiin rankkari."

Tyhmää logiikkaa. Tuon logiikan mukaan rankkareita voisi tuomita max yhden per ottelu.

21 ottelussa oli yksi rankkari. 4 ottelussa kaksi. Eli 25/64=38,5% otteluista nähtiin rankkari.

"Käynnissä olevissa jalkapallon MM-kisoissa jaettiin 30 ensimmäisessä ottelussa yhdeksän rangaistuspotkua." (sama jätkä samassa artikkelissa)

Totuus tietenkin kymmenen, joka myös käy ilmi kyseisen jutun lopussa olevasta infolaatikosta, tosin ne pitää siitä sormilla laskea...

Ero ei siis ole 30% vs 45%, vaan 33% vs 38,5%, ja eilisen 2 viimeistä peliä huomioiden 34,3% vs 38,5%.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mika Halonen, Yle: "Vuoden 2018 MM-kisoissa käytössä oli ensi kertaa videoerotuomari VAR (video assistant referee). Silloin rangaistuspotkuja jaettiin peräti 29 kappaletta 64 ottelussa, eli 45 prosentissa otteluista nähtiin rankkari."

Tyhmää logiikkaa. Tuon logiikan mukaan rankkareita voisi tuomita max yhden per ottelu.

21 ottelussa oli yksi rankkari. 4 ottelussa kaksi. Eli 25/64=38,5% otteluista nähtiin rankkari.

"Käynnissä olevissa jalkapallon MM-kisoissa jaettiin 30 ensimmäisessä ottelussa yhdeksän rangaistuspotkua." (sama jätkä samassa artikkelissa)

Totuus tietenkin kymmenen, joka myös käy ilmi kyseisen jutun lopussa olevasta infolaatikosta, tosin ne pitää siitä sormilla laskea...

Ero ei siis ole 30% vs 45%, vaan 33% vs 38,5%, ja eilisen 2 viimeistä peliä huomioiden 34,3% vs 38,5%.
Laskennallisesti rankkareita oli 45%:ssa otteluita, jos suhteutetaan rankkareiden määrä otteluiden määrään. Teoriassa kaikki 29 rankkaria voisi toki olla vaikka yhdessä matsissa. Lähdelinkkejä ei ollut mukana, mutta oletan että idea jutussa oli todeta, että videotuomarin käyttäminen lisää rangaistuspotkujen määrää. Ensimmäisen lausahduksen otanta oli 64 ottelua ja toisessa 30. Ei mikään kovin huima määrä, mutta kyllä noissa alkaa silti olemaan jo riittävästi dataa jonkinlaisen johtopäätöksen tekemiseen.

Kuka tuossa oli nyt se tyhmä ihminen?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Laskennallisesti rankkareita oli 45%:ssa otteluita, jos suhteutetaan rankkareiden määrä otteluiden määrään. Teoriassa kaikki 29 rankkaria voisi toki olla vaikka yhdessä matsissa. Lähdelinkkejä ei ollut mukana, mutta oletan että idea jutussa oli todeta, että videotuomarin käyttäminen lisää rangaistuspotkujen määrää. Ensimmäisen lausahduksen otanta oli 64 ottelua ja toisessa 30. Ei mikään kovin huima määrä, mutta kyllä noissa alkaa silti olemaan jo riittävästi dataa jonkinlaisen johtopäätöksen tekemiseen.
Sehän myös siistii sitä ottelua ja mahdollistaa isommat maalimäärät kun ei puolustava joukkue uskalla ihan kaikkia koiruuksia tehdä omalla rangaistusalueellaan.

Tuollainen ottelu olisi kyllä hauska nähdä, jossa olisi tuo 29 rankkaria yhdessä ottelussa. Siinä ei kovin montaa minuuttia ehtisi peli pyöriä rangaistuspotkujen välissä kun uudelleen soisi pilli tuomarilla ja palloa vietäisiin pilkulle. Eikä luultavasti kovin montaa pelaajaa olisi ottelun lopussa kentällä kun usein tahtoo keltaista tai punaista korttia nousta siitä mistä vihelletään rankkari.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Koirien taluttelijat ripustavat lemmikkeihinsä keltaisia nauhoja merkiksi siitä, että koirat ovat arkoja ja pitäisi jättää välimatkaa. Olisiko syytä lanseerata vastaavasti hihamerkki tms kertomaan siitä, että haluan rekkujen kiertävän minut kaukaa.
Lähtökohtaisesti koirat ovat kiinni ja omistajan pitäisi olla älykäs. Valitettavasti näin ei ole. Näkisin ennemmin, että tulisi joku koiranomistusmaksu, joka olisi tarpeeksi korkea, jotta vähä-älyisillä ei olisi varaa niitä hankkia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
kyllähän korkean purukynnyksen omaavat vs matala kynnyksen rodut on vähän sama asetelma kuin keittiövälineissä!!. kumpi on vaarattomampi fileerausveitsi vai muovilusikka....?
Oikeampi vertaus olisi, että eri kokoiset leikkaavat keittiöveitset vastaisivat erilaisia koirarotuja. Muovilusikkaa vastaa koirapehmolelu, joka on myös vaarallinen. Siihen voi kompastua, tai lapsi saattaa tukehtua sellaiseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 695
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom