Tyhjäksi päässeen Macbook-akun uudelleenlataus ja "resetointi" ?

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tuollaisen 2007-vuosimallin Macbookin alkuperäistä akkua yritin elvyttää. Akun pinneistä mittaamalla sieltä ei löydy mitään älyä / eloa, mutta akun kun kytki koneeseen kiinni niin diagnostiikka kertoi napajännitteeksi karvan päälle 5 volttia. Kone ei luonnollisestikaan suostunut lataamaan akkua tässä tilassa ollenkaan.

Korkkasin tuon kuoret auki ja etsin piirilevyltä plussan ja miinusnavan ja annoin sinne suoraan 12 volttia. Otti 500mA virtaa hetken aikaa, sen jälkeen tippui tasaisesti ja noin 5 tunnin jälkeen syötti sinne enää 80mA. Nyt napajännite oli noussut jo 11.20 volttiin, ja akun oma akkumittarikin heräsi henkiin näyttämällä varaustasoksi yhtä lediä viidestä.

Nyt koneeseen kytkettynä diagnostiikka näyttää akun varaukseksi noin 10%, mutta virtaa akkuun ei edelleenkään mene liittimen kautta eikä sieltä myöskään tule mitään toiseenkaan suuntaan vaan kone sammuu heti johdon irroituksen jälkeen.


Onko tuo akun sisäinen latausohjain nyt flipannut jonkun bitin joka ei salli tuon heräämistä enää ollenkaan, vai millä tuosta saisi vielä kalun?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Akun kennot ovat entiset joka tapauksessa, joten aika sama saako niitä ladattua. Mielenkiintoisempi kysymys onkin, että jos sinne vaihtaa uudet kennot niin estääkö piiri myös niiden lataamisen?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Hmm, millä logiikalla entiset? Eivät nuo kennot kuitenkaan aivan nolliin olleet päässeet, eikä sekään käsittääkseni vielä ole automaattinen kuolemantuomio.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Jos yhtään vastaava toteutus kuin makitan akuissa niin joutuu piirilevynkin vaihtaa ennenkun alkaa lataamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Yhden kennon jännite taitaa olla 0% varauksessa 3.0 volttia. Noissa läppäreiden akuissa on yleensä 3 kennoa sarjassa, joten 0% varaus on siellä 9 voltin paikkeilla. Täyden kennon jännite on 4.2 volttia ja koko paketti tällöin 12.6 volttia.

Joten jos napajännite on ollut 5 volttia koko paketilla niin se on kaput siinä vaiheessa. Saattaahan se ottaa sähköä vastaan, mutta ei se sitä varausta pidä enää koska akun sisuskalut on kuolleet.
Periaatteessa kaput. Mutta itse sain elvytettyä yhden nokian e72 10vuotta vanhan akun joka näytti yleismittarilla lähelle 0 volttia. Laitoin rinnan toisen liion pariston jotta sai jännitteen ylös jolloin puhelin tajusi itse alkaa lataamaan. Nykyään hoitaa työpuhelimen virkaa ja akku kestää noin viikon tuossa. Tilasin myös tuohon kiina akun mutta orkkis kestää paremmin ja ei ole edes turvonnut...
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Nuo vanhat litium-koboltti -pussikennoakut on niin iso paloriski, että kuolleita kennoja ei todellakaan kannata yrittää elvytellä.
Mutta tietty jos on valmis ottamaan sen riskin että oma koti palaa parin kympin koneen takia niin kukapa minä olen tuomitsemaan, eihän ne aina 100% varmuudella räjähdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Periaatteessa kaput. Mutta itse sain elvytettyä yhden nokian e72 10vuotta vanhan akun joka näytti yleismittarilla lähelle 0 volttia. Laitoin rinnan toisen liion pariston jotta sai jännitteen ylös jolloin puhelin tajusi itse alkaa lataamaan. Nykyään hoitaa työpuhelimen virkaa ja akku kestää noin viikon tuossa. Tilasin myös tuohon kiina akun mutta orkkis kestää paremmin ja ei ole edes turvonnut...
Siinä akussa on suojapiiri joka irroittaa kennon jossain ~2.5V:ssa. Kennojännite on varmaan ollut vielä ihan ok.

Tuossa Macbookissa tuskin on suojapiirejä yksittäisillä kennoilla, joten jos kolmen kennon napajännite on yhteensä 5V niin en pidättäisi hengitystä kennojen kunnon suhteen :vihellys:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mittasin ne erikseen, olivat luokkaa 1.1v / 1.9v / 2.05v

Kierrätykseenhän tuon tie nyt vie jos kerran tuota latausohjainta ei saa kytkettyä enää päälle. Vaikka ohjaimen saisi fyysisesti modattua, vaatii se liian väkivaltaisen purkuoperaation jotta siihen pääsee käsiksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 682
Viestejä
4 208 448
Jäsenet
70 935
Uusin jäsen
HMV69

Hinta.fi

Ylös Bottom