TV:n maksulliset kalibrointipalvelut - Gigantti/Power yms.

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 913
En löytänyt erillistä topiccia tähän, mutta tästä aiheesta on puhuttu monesti muiden säikeiden sisällä, jolloin asioiden löytäminen jälkikäteen on hankalaa.

Millaisia kokemuksia teillä on näistä maksullisista kalibrointipalveluista televisioille ?
Oletteko olleet tyytyväisiä palveluun ?
Millainen lopputulos on verrattuna "kotikalibrointiin" pelkän testikuvien perusteella ?

Itse olen hieman epäileväinen tämän suhteen, koska lopputuloksen arviointi on hyvin hankalaa, sillä tässä ei pääse näkemään vierekkäin ennen /jälkeen tilannetta.
Numeroiden valossa lopputulos on varmasti parempi, mutta onko se myös silmämääräisesti parempi tai selkeästi havaittavissa? Vai onko se vain niin , että kun kerran on maksanut kalibroinnista on vähän pakkoa sanoa että hiton hyvä tuli ?

Ihan ilmaistahan tämä ei ole, joten hintaan nähden lopputuloksen pitäisi olla mielestäni huomattavasti parempi.

Tässä esimerkki Powerin tarjoamasta palvelusta:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Itsellä ei ole kokemuksia ostetuista palvelusta mitä kalibrointiin tulee, vaan olen aina (~10v) kalibroinut laitteeni itse. En kuitenkaan ole mitään hyvää noista ostetuista ole kuullut (pl. Mareksin palvelu).

Tuo on oikeasti aika helppo homma esim. Calmanilla, kun siinä on erittäin pätevä opastus mitä säädetään ja mistä ja missä vaiheessa. Lopputulos on .. no sanotaan aika vaihteleva, joka riippuu mm. siitä kuinka hyvin kuva on kohdallaan lähtökohtaisesti. Joissain malleissa ja laitteissa hyvin ja joissain vähemmän hyvin. Omissa videotykeissä on lähtöasetukset aina olleet sellaiset että silminhavaittavaa virheilyä on esiintynyt ja kalibroinnilla ne on saatu korjattua. Lisäksi lamppu kun himmenee niin aina pitää tietyn välein tuota tarkastaa ja hienosäätää. Mutta aika laitekohtaisia juttuja nämä anyway. Ja todettakoon että silmillä näitä ei ei kohdilleen säädetä.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
230
Joku maksullisen kalibroinnin ottanut pitäisi ilmottautua täällä, jolloin joku lähistöllä asuva asiasta kiinnostunut mittauslaitteiston omaava voisi tulla asiaa tutkimaan. Näinhän tuosta kalibroinnin oikeellisuudesta ainakin saisi selvää. ERi asia on sitten miten D65 kuva miellyttää omistajan silmää. Oma mittari löytyy Hausjärveltä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 913
Itse en epäile etteivätkö tekisi kunnon työtä, mutta kuten mainitsit, miellyttääkö lopputulos omaa silmää? Hyvänä vertailukohtana on myös audiopuolen jutut. Selvään enemmistöön oikeasti hyvä ääni ei uppoa vaan moni kokee enemmän "kaupallisen" ääneen mielyttävämmäksi.

Mutta uskaltaako joku kalibroinnin teettänyt kertomaan hieman kokemuksistaan ?

Mikseivät liikket halleissaan laita oikeasti kalibroitua TV:tä ja silmämääräisesti säädettyä TV:tä rinnakkain näytille ? Onko ero kuitenkin niin pieni, että kalibrointipalveluiden myynniltä menisi kokonaan pohja ? Jos tuolla olisi selvä parantava vaikutus, niin luulis tuon demon myyvän palveluja kuin häkä ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 705
Mikseivät liikket halleissaan laita oikeasti kalibroitua TV:tä ja silmämääräisesti säädettyä TV:tä rinnakkain näytille ? Onko ero kuitenkin niin pieni, että kalibrointipalveluiden myynniltä menisi kokonaan pohja ? Jos tuolla olisi selvä parantava vaikutus, niin luulis tuon demon myyvän palveluja kuin häkä ?
Kyselin tuosta palvelusta Gigantilta jossain vaiheessa huvikseen, kun sitä yrittivät tyrkyttää, enkä ollut ihan vakuuttunut. Juttuhan siis on niin, että kalibrointi pitää aina tehdä niihin valaistusolosuhteisiin kuin missä näyttöä tai tv:tä tullaan käyttämään, ja siksi tällainen muualla tehty kalibrointi herätti hieman kysymyksiä itselläni. Gigantin vastaus kuitenkin oli että kalibroidaan käytännössä pimeässä tilassa, ja vastaa sitä. Näin ollen myöskään tuo että se olisi siellä valoisassa myymälässä vertailussa ei ole järkevää, eikä vastaa todellista tilannetta.

Sinällään itselläni ei ole mitään syytä epäillä etteikö sitä kalibrointia tehtäisi ihan oikeaoppisesti, mutta ongelma on juuri tuo että jos kalibrointitilan valaistus on täysin eri verrattuna siihen missä tv:tä oikeasti tullaan käyttämään, on se vähän hukkaanheitettyä työtä.

Lisäksi paneelit elää. Ne pitää uudelleenkalibroida säännöllisesti, sillä paneelin kuluessa se vanha kalibrointi ei enää ole kurantti. Voi se tietty kalibroimatonta parempi silti olla.

Ja sitten tietenkin on vielä tuo oma subjektiivinen kokemus. Jotkut vaan tykkää jostain syystä katsella kuvaa missä kontrastit on tapissa, valkotasapaino pitkin seiniä ja joku väri räikeän ylikorostettu. Eikä siinä kai mitään vikaa ole jos sellaisesta tykkää, mutta silloin ei varmaan ole syytä keskustellakaan kalibroinnista, minkä tarkoitus on nimenomaan näyttää kuva sellaisena kuin sen tekijät ovat sen halunneet näytettävän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
197
Meillä ainakin myymälässä (vähän isompi liike, pienemmistä liikkeistä en tiedä mitenkä heillä on televisiot esillä) voi vertailla kalibroimatonta ja kalibroitua töllöä ihan seinällä. Ja myönnetään, hommissa ollaan siinä enemmän oranssin värisessä kodinkoneketjussa. :)

Tietenkin esillä on vain yksi tietty malli kalibroituna ja myymälävalaistus on noiden televisioiden kohdalla vähän himmeämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Juttuhan siis on niin, että kalibrointi pitää aina tehdä niihin valaistusolosuhteisiin kuin missä näyttöä tai tv:tä tullaan käyttämään, ja siksi tällainen muualla tehty kalibrointi herätti hieman kysymyksiä itselläni.
Muuallakin voidaan tehdä kalibrointi ihan mihin vaan tilaan. Jos kerrot, että huoneesi on hämärä, voidaan kalibrointi soveltaa hämärään huoneeseen. Ei tuossa määreistä muutu kuin gamma ja maksimikirkkaus SDR-kuvalla. HDR-kuvassa huoneella ei ole mitään väliä kun standardissa kaikki on kiveen hakattu joka tapauksessa, eli kalibrointi on sama riippumatta katselutilan valaistuksesta. Huoneen valaistus ei sinänsä vaikuta kalibrointitilanteessa mitenkään, paitsi jos tehdään etäkalibrointina, jolloin huoneen pitää olla joka tapauksessa pimeä kalibrointia tehtäessä.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Jos oikeasti jotain kalibrointia mittalaitteen avulla tehdään, niin kai siinä telkkarin mukana tulee jonkinlainen kalibrointiraportti ja listaus muutetuista asetuksista? Jos mitään raporttia ei "kalibroinnista" saa, niin olisin maksajan roolissa aika epäileväinen.

Itsellä on sellainen skeptinen ajatus, että noissa "kalibroinneissa" vaan kopioidaan kaikkiin samanlaisiin telkkareihin hyväksi koetut asetukset, eli tv-yksilöiden välisiä eroja ei huomioida mitenkään. Jos foorumilaiset on kalibrointipalveluista maksaneet niin voisi tähän kerätä vaikka listaa tv:n asetuksista ja verrata samanlaisten telkkarien asetuksia. Jos ne on aina samat niin voi olettaa, että mittalaite ei ole ollut jokaisen tv:n kohdalla ollut käytössä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 913
Meillä ainakin myymälässä (vähän isompi liike, pienemmistä liikkeistä en tiedä mitenkä heillä on televisiot esillä) voi vertailla kalibroimatonta ja kalibroitua töllöä ihan seinällä.
Hyvä tietää. Mainostetaanko tätä jotenkin, että sen löytää sieltä vai pitääkö osata kysyä ?
Oletan että verrokki on ihan tehdasasetuksinen TV ? onko vielä myymälämoodi päällä vai mihin verrokki on ?
Kiinnostavaa olisi nähdä kuinka lähelle silmämääräinen säätäminen osuu laitekalibrointia, ja onko ero silloin havaittavaissa selvästi.

Jos oikeasti jotain kalibrointia mittalaitteen avulla tehdään, niin kai siinä telkkarin mukana tulee jonkinlainen kalibrointiraportti ja listaus muutetuista asetuksista? Jos mitään raporttia ei "kalibroinnista" saa, niin olisin maksajan roolissa aika epäileväinen.
Eiköhän ihan laitteita käytä, en epäile sitä. Tuossa esimerkissä joka oli ekassa viestissä, oli ihan raporttiesimerkki. Tässä pieni screenshotti siitä.

kalibrointi.jpg
 
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
41
Jos oikeasti jotain kalibrointia mittalaitteen avulla tehdään, niin kai siinä telkkarin mukana tulee jonkinlainen kalibrointiraportti ja listaus muutetuista asetuksista? Jos mitään raporttia ei "kalibroinnista" saa, niin olisin maksajan roolissa aika epäileväinen.

Itsellä on sellainen skeptinen ajatus, että noissa "kalibroinneissa" vaan kopioidaan kaikkiin samanlaisiin telkkareihin hyväksi koetut asetukset, eli tv-yksilöiden välisiä eroja ei huomioida mitenkään. Jos foorumilaiset on kalibrointipalveluista maksaneet niin voisi tähän kerätä vaikka listaa tv:n asetuksista ja verrata samanlaisten telkkarien asetuksia. Jos ne on aina samat niin voi olettaa, että mittalaite ei ole ollut jokaisen tv:n kohdalla ollut käytössä.
Niin kuin minä olen asian ymmärtänyt niin tv:n asetuksilla ei ole mitään tekemistä kalibroinnin kanssa. Eli kalibroinnin tuloksia et voi mistään menuista kopioida toiseen telkkuun. Ymmärtääkseni Gigantin "kalibrointi" on juuri tätä asetusten tekemistä. En tiedä onko asia nykyään toisin. Kalibroinnillla muutetaan telkun elektroniikan toimintaa sähköisesti. Toki sen kalibrointitiedoston voi kopioida läppäriltä uuteen telkkuun mutta kuka kalbroija sellaista viitsis tehdä. Siinähän mennään todennäköisesti aika lailla metsään.

Muutama vuosi sitten ostin powerista telkun ja siihen kalibroinnin. Ensimmäinen telkku "katosi" eli oli myyty toiselle asiakkaalle. Päivän odottelun jälkeen sain kalibroidun version mutta en raporttia vaikka sitä kysyinkin. Vähän jäi valju maku touhusta. Lisäksi olen ymmärtänyt muitten kokemuksista että kalibrointeja on eri tasoisia. Pelkästään SDR tai sitten SDR+HDR.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
197
Hyvä tietää. Mainostetaanko tätä jotenkin, että sen löytää sieltä vai pitääkö osata kysyä ?
Oletan että verrokki on ihan tehdasasetuksinen TV ? onko vielä myymälämoodi päällä vai mihin verrokki on ?
Kiinnostavaa olisi nähdä kuinka lähelle silmämääräinen säätäminen osuu laitekalibrointia, ja onko ero silloin havaittavaissa selvästi.
Jos ei myymälässä huomaa isoa tv-puolella "Calibrated" kohtaa missä 2 samannäköistä televisiota, niin välttämättä ei ole esillä siinä tietyssä myymälässä. Tietty kannattaa kysyä että onko näyttää mallitelevisiota.

Muistaakseni myymälätilaa ei taida olla laitettu päälle noissa.. Pitäisi olla ihan paketista otettu töllö
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 913
Edellisisää viesteissä on myös mainittu että kalibrointi pitäisi tehdä siten , että se vastaa niitä olosuhteita missä TV:tä kotona katsotaan. Poislukien erilliset TV huoneet, olosuhteethan vaihtelevat melkoisesti. Onko kalibrointi tällöin turhaa touhua ?

Useissa televisioissa on valoanturi joka ilmeisesti sitten säätää vain kirkautta ympäröivien olosuhteiden mukaan. Joissakin on myös värianturi joka säätää myös TV:n väriasetuksia vallitsevien ympäristöolosuhteiden mukaan. Sekoittaako tämä kalibroinnin ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Edellisisää viesteissä on myös mainittu että kalibrointi pitäisi tehdä siten , että se vastaa niitä olosuhteita missä TV:tä kotona katsotaan. Poislukien erilliset TV huoneet, olosuhteethan vaihtelevat melkoisesti. Onko kalibrointi tällöin turhaa touhua ?
Riippuu siitä miten / millä kalibroidaan. Olosuhteet vaikuttaa jos kolometri EI ole TV:ssä kiinni, kuten allaolevassa kuvassa.




Väittäisin että olosuhteet ei ihmeemmin vaikuta jos kolometri / spektrofotometri on TV:ssä kiinni. Ei tuonne alle pääse hajavaloa tuollaisessa tilanteessa (ja tuollaisella kolometrillä)



Mitä noita itse juossut porukalla säätämässä niin olen kyllä säätänyt vaan sen valaistuksen mukaan missä niitä leffoja katsellaan "tositarkoituksella".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Omissa testeissä huoneen valaistus ei vaikuta i1display pro mitenkään kun laite mittaa suoraan telkkarin pinnalta.
 
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
32
Tili pieni probleema kun ostin B1 65 ja siihen kalibroinnin. Kuva särisi tummissa kohdissa ikään kuin ei tietäisi onko kuva musta vai harmaa. Kävin siis juttelemassa asiasta ja tässä pari faktaa ainakin Turun Powerin kalibroinneista.

Kalibrointi tehdään takahuoneessa, ei myymälävaloissa. Kalibroinnin voi tehdä automaattisesti tai manuaalisesti. Automaattiajo vaihtoi mulla 17 pistettä, eli käsin näpyttäen ois menny varmaa yli 2 tuntia. Kalibrointi muuttaa vain kyseisen kuvatilan (mulla hämärätila yö ja pelitila sdr), eli esim. TVn urheilu tila pysyy väreiltään vakiona - virheellisenä, se oli itselle pieni pettymys.

Jos asia kiinnostaa niin Turun Poweris on kaks telkkaria vierekkäin kalibroitu ja kalibroimaton niin voi verrata.

Mun probleema ratkesi niin että Power hakee tvn uudelleenkalibrointiin ja toimittaa testattuna takas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Kalibroinnin voi tehdä automaattisesti tai manuaalisesti. Automaattiajo vaihtoi mulla 17 pistettä, eli käsin näpyttäen ois menny varmaa yli 2 tuntia.
Tuntuu, että sulle nyt ei selitetty asiaa kovin hyvin. En mä ainakaan tuosta ymmärrä, mitä siellä on käytännössä tehty. Yli 2 tuntia on ihan normaali aika kalibroinnille, vaikka se tehtäisiin automaattiajonakin. Toki jos veloitus on se 100€ niin joku kiireellä väsätty säätö sieltä helposti tulee.

Jos asia kiinnostaa niin Turun Poweris on kaks telkkaria vierekkäin kalibroitu ja kalibroimaton niin voi verrata.
Näissä on niin helppo ujestaa asiakasta laittamalla kalibroimattomaan mahdollisimman huono kuvamoodi ja/tai asetukset. Tuollainen tässä ketjussakin nähty raportti missä kalibroimattoman harmaasävy-DE:t huitelee jossain 10+ sfääreissä saa mulla hälytyskellot soimaan.

Hyvä kalibroija, joka tulee kotiisi tekemään hommat, keskustelee sun kanssa kalibroinnin tavoitteet ja prosessin läpi, tekee työnsä sun nähden alusta loppuun ja vastailee sun kysymyksiin kalibrointiin liittyen. Kalibroi kaikki kuvatilat, jotka haluat, kunhan ne yleensä voi kalibroida. Hintaa voi toki tulla kuvatilojen kasautuessa ja nämä keskustellaan tietysti etukäteen. Kysyy sulta mielipidettä, jos jotain kuvan ominaisuutta täytyy uhrata, jotta kokonaisuus paranee. Perustelee oman mielipiteensä. Vaihtaa aluksi telkkarin järkevään kuvatilaan ( movie/cinema/technicolor/filmmaker ) rehellistä pre-cal raporttia varten, eikä mittaile pre-calia jostain cool-lämpötilan vivid/dynamic-tiloista, jotta parannus näyttäisi mahdollisimman isolta. Lopuksi antaa sulle tarkan listan telkkariin tehdyistä säädöistä ja raportin lopullisesta tarkkuudesta, jossa näkyy mielellään vähän isompi setti mittauspisteitä kuin greyscale ja pieni kourallinen värejä. Nämä voi tulla myös muutaman päivän viiveellä, jos kalibroija tykkää tehdä omat kustomoidut lappuset. Kalibroinnin tulokset näyttää toki suoraan ohjelmasta heti paikan päällä. Jos telkkariin syötetään 3DLUT, niin antaa sen tiedostona halutessasi sulle ja ainakin säästää sen itsellään, jotta se voidaan laittaa telkkariin uudelleen ilman tarvetta täydelle uusintakalibroinnille, jos vaikka telkkari käy huollossa ja se nollataan.

Sulle pitäisi tulla hyvän kalibroijan kanssa fiilis, että voit luottaa siihen mitä tehtiin, koska asiat selitettiin auki sulle niin, että ymmärsit. Tietty jos ei kiinnosta, niin voit käydä vaikka lenkillä kun ukko tekee hommat itsekseen, mutta yleensä kalibroinnin ostavaa asiakasta luulisi kiinnostavan ihan harrastuksen puolestakin.

Näin mä ainakin asian näkisin.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
32
Tuntuu, että sulle nyt ei selitetty asiaa kovin hyvin. En mä ainakaan tuosta ymmärrä, mitä siellä on käytännössä tehty.
Manuaalisessa he näpyttää kaukosäätimellä niitä arvoja kunnes se on ok. Automaatti muuttaa arvoja siel syvemmällä eli ne kaikki arvot näyttää 0, toisin kun kaukosäätimellä näkyis vaikka -3 jne.

Joo toi on muuten varmasti totta että jos kaks telkkaria vierekkäin nii helppo säätää toinen ihan reisilleen ja kalibroida toinen.

Kyllä mulle täs jäi ainakin ihan hyvä fiilis tästä kalibroinnista ja kuva oli todella hyvä! Se että en kyllä osaa sanoa kuinka paljon se ero on kalibroitu vs kalibroimaton, eli en tiedä maksoinko turhasta...

Ja varmasti paras ois että kotiin tulis joku joka kalibroi niin tulis taatusti kuva kuntoon!
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Itse 3 powerin kalibroitu tv:tä nähnyt ja kaikki on loppujen lopuksi säädetty itse. Kaikki kolme tapausta on kolmesta eri taloudesta ja kukaan ei ollut kuvaan tyytyväinen. Yksi omassa taloudessa ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun tuommoisesta maksaa edes 1 euroa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 401
Viestejä
4 194 290
Jäsenet
70 727
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom