Tuulilasin sisäpuolen huurteen esto kokemuksia

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Käytätkö tuulilasien sumuttamisen/huurtumisen estoon:

a) Partavaahtoa
b) Rain-X Anti-fog
c) Biltema huurteenestoainetta
d) GYEON Q2 ANTIFOG
e) jotain muuta

Tuota partavaahtoa joutuu levittelee viikon välein merkeistä riippumatta. Jos auto ei ole kovin kostea, niin sitten toimiva kikka pidemmäksikin aikaa.
Muut vaihtoehdot helpompi levittää ja pidempi kestoisia.
 
Ilmastointi hoitaa huurteenpoiston. Jos sulla on jatkuvasti ikkuna sisäpuolelta huurteessa, lähtisin katsomaan auton yleistä kosteutta eli pääseekö jostain vettä sisälle.

Entä jos on ostanut aftermarket ilmastoinnin suodattimet OEM tilalle ja kondenssoitumista on tapahtunut runsaasti? Jos poistaa suodattimet pois kokonaan, niin huurtumista ei tapahdu.
Ihmeellistä eikö? Suodattimet päällä, niin takaikkunat huurtuu täysin.
 
Ilmastointi hoitaa huurteenpoiston. Jos sulla on jatkuvasti ikkuna sisäpuolelta huurteessa, lähtisin katsomaan auton yleistä kosteutta eli pääseekö jostain vettä sisälle.
Talvisin ilmastointi ei autoissa yleensä toimi (pakkasraja). Ilmanvaihto ja lämmitys toki muuten toimii, mutta aktiivisessä perhekäytössä kosteutta löytyy talvisin ja varsinkin loska-aikoina matoista monesti enemmän kuin mitä ilmanvaihto ehtii kuivattamaan. Lopputulos on lasien huurtuminen joka kerta autolla liikkeelle lähdettäessä siksi aikaa, kunnes moottori lämpiää ja ilmanvaihto saa huurut poistettua. Tätä voi auttaa noilla eri vippaskonsteilla, mutta sitä en tiedä mikä niistä on paras.

Meillä on ollut kontissa bilteman kosteudenpoistaja, joka auttaa jonkin verran, mutta ei silläkään kuuhun mennä.

Entä jos on ostanut aftermarket ilmastoinnin suodattimet OEM tilalle ja kondenssoitumista on tapahtunut runsaasti? Jos poistaa suodattimet pois kokonaan, niin huurtumista ei tapahdu.
Ihmeellistä eikö? Suodattimet päällä, niin takaikkunat huurtuu täysin.
Tapahtuuko samaa niillä OEM-suodattimilla? Jos ei, niin ehkä sitä vikaa kannattaa lähteä korjaamaan sitä kautta, eikä levittämällä partavaahtoa laseihin.
 
Talvisin ilmastointi ei autoissa yleensä toimi (pakkasraja). Ilmanvaihto ja lämmitys toki muuten toimii, mutta aktiivisessä perhekäytössä kosteutta löytyy talvisin ja varsinkin loska-aikoina matoista monesti enemmän kuin mitä ilmanvaihto ehtii kuivattamaan. Lopputulos on lasien huurtuminen joka kerta autolla liikkeelle lähdettäessä siksi aikaa, kunnes moottori lämpiää ja ilmanvaihto saa huurut poistettua. Tätä voi auttaa noilla eri vippaskonsteilla, mutta sitä en tiedä mikä niistä on paras.

Meillä on ollut kontissa bilteman kosteudenpoistaja, joka auttaa jonkin verran, mutta ei silläkään kuuhun mennä.


Tapahtuuko samaa niillä OEM-suodattimilla? Jos ei, niin ehkä sitä vikaa kannattaa lähteä korjaamaan sitä kautta, eikä levittämällä partavaahtoa laseihin.

Netin mukaan OEM-suodattimien vaihto poistattaa vikaantumisen. Vielä en ole kokeillut rahatilanteen vuoksi.
Uudet aftermarket suodattimet autossa on parhaillaan.
 
Tuulilasin puhdistaminen sisäpuolelta tuntuu olevan itselleni autonhoidon vaikein kohde. En oikein tiedä mitä ainetta pitäisi käytää tai mitä käyttää pyyhkimiseen. Vaikka työstäessä tulee sellainen olo että nyt tästä tuli hyvä, mutta kun aurinko pääsee paistamaan sopivassa kulmassa niin aina on jotain laikkuja tai nukkaa.
 
Sisätilalämppärin käyttö ja ikkunoiden puhtaanapito on omassa käytössä riittäneet
 
Tuulilasin puhdistaminen sisäpuolelta tuntuu olevan itselleni autonhoidon vaikein kohde. En oikein tiedä mitä ainetta pitäisi käytää tai mitä käyttää pyyhkimiseen. Vaikka työstäessä tulee sellainen olo että nyt tästä tuli hyvä, mutta kun aurinko pääsee paistamaan sopivassa kulmassa niin aina on jotain laikkuja tai nukkaa.

Tavallinen kodin lasinpesuaine ja nukkaamaton vahva paperi tai hyvä mikrokuituliina ovat toimineet minulla useamman vuoden todella hyvin.
Aiemmin kokeilin kaikkia turtle waxeja ja vastaavia, mutta niillä lopputulos oli yleensä samea tai laikukas.
 
Voiko siis sisätilan suodattimen poistaa talveksi/syksyksi?? Voiko siitä tulla haittoja?
 
Voiko siis sisätilan suodattimen poistaa talveksi/syksyksi?? Voiko siitä tulla haittoja?

1. Voihan sitä tehdä mitä vain.
2. Ei ne suodattimet siellä huvin vuoksi ole. Ei se sun Getz siitä räjähdä tai kytkinnesteet karkaa mutta en suosittelisi.

Edit: eikö siinä ollu kansipahvivikaakin, katoaako nesteet? Voi ne tihkua sumuna sisäkierrolta lasillekkin..
 
Pese lasit ja vaihda suodattimet. Tarvittaessa laita autoon vaikka kosteudenkerääjä. Tarkista myös lattiamatot ja -verhoilu, ettei jostain syystä ole vettä täynnä.

Jätä partavaahdot kauppaan tai poskelle.
 
Kangaspussiin tuota Kissanhiekka 5 l silica
Muuten autossa voi olla ikkunan reunan muovisuojat huonosti, aikoinaan ooppelissa oli laitettu suodatin pyyhkimien alle ja sateella suoja valutti vedet suodattimeen.
 
Itse olen kokeillut Rain-X antifogia. Ihan toimivaa kamaa, jos haluaa plugarilla maksimaaliset kilsat sähköllä ja yksi käsittely riitti koko talveksi. Huonona puolena se, että auringon valossa tuo saa lasin näyttämään hieman likaiselta.
 
Komppaan aiempia. Lasien putsaus sisäpuolelta auttaa paljon. Aineen ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Suihkupulloon vaikka ihan vettä ja astianpesuainetta jokunen tippa. Jotkut laittaa vielä ihan vähän etikkaa tuomaan kirkkautta. Tai sitten tekee sörsselit johonkin ämpäriin, jossa rättiä kastaa

Itse pesu kannattaa tehdä jollain puhtaalla puuvillaliinalla tai sitten mikrokuituversiolla. Ja kannattaa tosiaan hangata ja hinkuttaa hyvin joka puolelta. Nestettä voi ruiskia lisää tai rättiä huuhdella ämpärissä, jos sellainen on. Ja Kuivaus voi olla hankalaa sillä perinteisellä lastalla, mutta puhdas ja kuiva mikrokuituliina toimii tässäkin hyvin. Ei jää rantuja. Vanha kansa taisi normi-ikkunoita sanomalehdellä hangata kuivaksi. Tuli kuulemma kirkas jälki...

Sitten käytössä toki huolehtii, ettei kuramatoilla lillu vettä tai lunta. Ja kostealla kelillä ilmastointi poistaa huurut ikkunoista lähes silmänräpäyksessä.
 
Tämä on toiminut mulla hyvin ja 6e hintaan aika riskitön kokeilu. Esim keskikonsolin päälle tai etu-/takapenkille riippuen siitä missä pahin ongelma. Viime talvena yks käyttökerta kesti viikosta kahteen, jonka jälkeen 24h patterin päälle kuivamaan ja takas tositoimiin.
 
Tämä on toiminut mulla hyvin ja 6e hintaan aika riskitön kokeilu. Esim keskikonsolin päälle tai etu-/takapenkille riippuen siitä missä pahin ongelma. Viime talvena yks käyttökerta kesti viikosta kahteen, jonka jälkeen 24h patterin päälle kuivamaan ja takas tositoimiin.

Ihan kiva, mutta saatavuus: Loimaa... jos tulee paremmin saataville, niin voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen. :)
 
Kuten jo aikaisemmin kirjoiteltu ja todettu, niin puhtaat lasit eivät normaalisti normaalioloissa huurru. Itse olen jo vuosia mennyt kombolla bräkleen ja jo työkäyttöönkin kelpaamaton t-paita tai vastaava ja ~neljännesvuosittain pesu. Paheena itselläni on autossa röökaaminen, niin röökikalvokin lähtee kerta pyyhkäisyllä. Parhaaksi olen todennut, että suihkuttaa rätin kosteaksi ja pyyhkii lasit, ei raitoja, ei kalvoja eikä muitakaan viiruja.
 
Muutaman vuoden kokemuksen perusteella tähän auttaa automerkin vaihto. Jos on ilmastointi, niin ilmastointi pois päältä muutamaa minuuttia ennen auton sammuttamista auttaa jonkin verran.

Lisäys. Ja huolehdi että tuulilasin alla olevan ilmanottokotelon vedenpoistorööri on kunnolla auki, eikä kotelo ole täynnä maatunutta lehti yms. möhnää.
 
Mites sisäilmankierto, ettei ole päällä?

Itsellä tapana talvella välillä laittaa auto käyntiin lämpiämään, silloin sisäilmankierto päällei ettei kaikki röökinsavut mene sisälle hyi. Kun ulkona raappaan ikkkunoita tai pyyhin lumia pois tms, ja poltan tupakan siinä samalla. Tietenkään en aina muista laittaa kiertoa pois ja kyllä huurtuu, huomaa sen siinä kohtaa että ai niin...
 
Eihän auto ollu tehdasuusi? Itsellä ainakin viimeisin oli lasit sisältä niin likaiset että sai tosissaan hinkata ja jynssätä puhtaaksi.

(Edit: ai tässä säikeessä oli mainittu, että auto on 2007 Getz, tämähän oli selkeä)
 
Viimeksi muokattu:
Sain fixattua, suositeltiin aina kun pistää parkkii pistää sisäkierron päälle autoon.
Vaihdoin sisäilma suodattimet alkuperäsiin ja hankin pari ilmankuivaintyynyä taakse.
Nyt näkee hyvin. Pitää vielä keksiä, mistä parhain ilmankuivaintyyny. :)
 
Yksi keino on kanssa tuulettaa auto kylmemmäksi kun pysähtyy. Se perustuu siihen että lämmin ilma sitoo itseensä paljon enemmän kosteutta joka sitten tiivistyy lasien sisäpintaan kun jäähtyy. Tämä siis estetään tuulettamalla kostea, lämmin ilma ulos.

Noi ketjussa olleet motonetin kuivauspussukat on hyviä.
 
Yksi parhaista on ihan tavan sanomalehtipaperi. Sitä tullut käytettyä vuosia ja se poistaa kyllä kaiken scheiban sisäikkunoista mikrokuituliinaakiin tehokkaammin.
Hankaatko paperilla? Kumppareissahan tuo paperi toimii ja ehkä auton lattialla lumen/kosteudenkerääjänä.
 
Onko suomessa mitään järkeä edes käyttää sisäilman suodatinta? Olisiko stadissa ehkä 2 viikkoa vuodessa ilman laatu sellaista että menee mittarit keltaiselle. Itse ainakin heittäisin mäkeen. Parhaimmaksi ilman kuivaimeksi on kehuttu DIY ratkaisua jossa vanhoihin sukkahousin laitetaan paketti silikageeli kissan hiekkaa. Hiakkapaketti sitten penkin alle keräämään kosteutta ilmasta.
 
Onko suomessa mitään järkeä edes käyttää sisäilman suodatinta? Olisiko stadissa ehkä 2 viikkoa vuodessa ilman laatu sellaista että menee mittarit keltaiselle. Itse ainakin heittäisin mäkeen. Parhaimmaksi ilman kuivaimeksi on kehuttu DIY ratkaisua jossa vanhoihin sukkahousin laitetaan paketti silikageeli kissan hiekkaa. Hiakkapaketti sitten penkin alle keräämään kosteutta ilmasta.

Jos on siitepöly allergiaa tai ajaa pk-seudulla tai liian lähellä muita autoja tms.
 
Jos on siitepöly allergiaa tai ajaa pk-seudulla tai liian lähellä muita autoja tms.
Siitepölyallergia unohtui hyvästä syystä. PKS alueella ilma on kyllä aina silti niin raitista että en näkisi vaivaa pitää suodatinta.
 
Mitä jos vaan pitäisi lasit puhtaana, sekä kopistelee lumet kengistä ennen ajoon lähtöä. Ei ole huurre ollut koskaan ongelma.
 
Onko suomessa mitään järkeä edes käyttää sisäilman suodatinta?
On. Auton sisäpinnoille kertyvän pölyn määrä kasvaa merkittävästi mikäli sisäilmansuodatinta ei käytetä. Lisäksi, ilman sisäilmansuodatinta ilmastoinnin ja/tai lämmittimen kenno likaantuu pölystä, lehdistä ja muusta roskasta joka muuten jäisi ilmansuodattimeen. Suodattimen vaihto on huomattavasti helpompaa kuin em. kennojen puhdistus.
 
Farmari ja takaovien ja takasivulasit huurteessa koko matkan, ei riitä lämmityslaitteen (teho 2-4 nopeus, tuulilasiasetus) pitämään auki aina kun takapenkki täynnä. Onko keinoja`? kalvolaseihin ei mitä sattuu aineita viitsisi laittaa. Lasit ovat puhtaat.
 
Joskus laitoin noita silica gel -kissanhiekkasukkia autoon lattialle, mutta ei oikein toiminut. Tänä vuonna hain puuilosta vitosella kosteudenpoistajana markkinoidun pussukan, jonka heitin kojelaudan päälle. Lasit pysyneet nyt hyvin kuivina sisältä. Ilmeisesti se kosteus nousee ylemmäs lämmetessään, eikä oikein tuolla penkkien alla oleviin kerääjiin imeydy.

Mitään aineita ei laseihin tarvitse laittaa niin kauan kun pitää ne puhtaana ja pitää kosteuden poissa autosta. Jos lattiat on märät niin mikään ei auta ennen kuin ne on kuivattu tavalla tai toisella. Parasta on jos saa auton kuivumaan lämpimään paikkaan, missä hyvä ilmanvaihto. Jotain sanomalehtiä tms voi kanssa laittaa kumimattojen alle, mutta niitä pitäisi sitten muistaa vaihdella aika tiuhaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 723
Viestejä
4 459 189
Jäsenet
73 822
Uusin jäsen
divinephos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom