Tuulilasin hiominen

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 622
Onko kenelläkään kokemusta tuulilasin hiomisesta?
Muutamassa työkoneessa on tuulilasi niin naarmuilla, että näin kesällä kun aurinko paistaa pitkään matalalta, ei vasta-aurinkoon ajetteassa näe koneesta mitään pihalle.
Muistaakseni tekniikan maailmassa oli joskus juttua tuulilasin hionnasta.

Mitä maksaa, mitä tarvitsee, kuinka onnistui ja kauanko meni?
 
Pari kesää sitten soittelin samasta asiasta myllytystä tekeville ja tuulilaseja vaihtaville liikkeille, mutta tuulilasin hiominen ei kiinnostanut ketään. Koitin itse kiilloituskoneen ja ja hiomatahnan kanssa hioa lasia, mutta eipä se tuonut merkittävää parannusta. Oli ehkä väärät välineet tai väärä tekijä. Tavalliset tuulilasit on sen verran halpoja, että kannattaa vaihtaa koko lasi.
 
Tarvitset mikrokuituliinoja, ikkunanpesuainetta, vettä ja savea. Suositeltavaa käyttää partaterää ennen savea. Tämä siis vain ikkunan puhdistusta varten.
Hiomiseen tarvitset hiomatahnaa, kiillotuskoneen sekä lasille tehdyn kiillotushuovan. Kaikki tämä kannattaa tehdä joko tallissa tai varjossa, aikaa menee noin 1-2 tuntia.

Suosittelen etsimään ammattilaisen tekemään työn tai sitten vaan vaihtamaan lasin. Pintanaarmut saa kyllä hiomalla pois. Jos kynsi jää kiinni joka naarmuun niin on hyvin epätodennäköistä että niitä saa pois.
 
Pitääpä kysellä noita tahnoja ja vähä soitella jos joku noita töikseen tekisi.

Autoon naarmuuntunut tuulilasi kannattaa ilman muuta vaihtaa ihan jo ajonopeuksienki takia, mutta kun traktoriin tuollainen lasi maksaa semmosen 1500€ + asennus, niin pikkufiksaaminen kuulostaa ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta.
 
Lasin hiomiseen tarvitsee ceriumoksidia ja lasille tehdyn laikan. 1-2 tuntia ei riitä mihinkään, monet on valittaneet että työmäärä on älytön saatuun hyötyyn nähden. Suurin osa naarmuista ja kiveniskemistä ei häviä. Kannattaa katsoa facebookista autonhoito ryhmä, sieltä saa ammattilaisilta neuvoja.
 
Lasin hiomiseen tarvitsee ceriumoksidia ja lasille tehdyn laikan. 1-2 tuntia ei riitä mihinkään, monet on valittaneet että työmäärä on älytön saatuun hyötyyn nähden. Suurin osa naarmuista ja kiveniskemistä ei häviä. Kannattaa katsoa facebookista autonhoito ryhmä, sieltä saa ammattilaisilta neuvoja.

Tuossa on huollon mukaan päivän työmaa kun tuon lasin vaihtaa, että voi sitä muutaman tunnin uhrata hiomiselle.

Kiveniskemiä hiomalla ei tietenkään saa pois, kun silloin on päällimmäinen lasi särki.
Tässä lasissa ei kuitenkaan ole kiveniskemiä, koska siinä on karkaistu lasi.
 
Lasin hiomiseen tarvitsee ceriumoksidia ja lasille tehdyn laikan. 1-2 tuntia ei riitä mihinkään, monet on valittaneet että työmäärä on älytön saatuun hyötyyn nähden. Suurin osa naarmuista ja kiveniskemistä ei häviä. Kannattaa katsoa facebookista autonhoito ryhmä, sieltä saa ammattilaisilta neuvoja.

Jos 2 tuntia ei riitä niin tekee silloin jotain väärin. Tottakai syvät naarmut eivät häviä "kiillottaessa". Monet hioma-aineet toimivat erittäin hyvin, mutta jos sinulla on 30mm pehmustetta välissä ja käytät silkkistä hiomatahnaa tulet viettämään tuulilasin parissa useita tuntia.
 
Osaako joku suomentaa noita termejä - puhutaan koneista limppu, rotary, epäkesko.. Sonaxin Profiline Glass Polish käyttöohjeessa sanotaan "Use of a polishing machine with regulating rotational speed is obligatory". Noista termeistä en ymmärrä muita kuin epäkesko, eikä googlekaan tunne muita kuin syötäviä limppuja. Mulla on 125mm epäkeskohiomakone, mutta ei nyt mitään hajua että soveltuuko se tähän.

Sonax ProfiLine Lasinhiomatahna 250ml | Motonet Oy tuollaisella ovat siis saaneet jonkinlaisia tuloksia.
 
Osaako joku suomentaa noita termejä - puhutaan koneista limppu, rotary, epäkesko.. Sonaxin Profiline Glass Polish käyttöohjeessa sanotaan "Use of a polishing machine with regulating rotational speed is obligatory". Noista termeistä en ymmärrä muita kuin epäkesko, eikä googlekaan tunne muita kuin syötäviä limppuja. Mulla on 125mm epäkeskohiomakone, mutta ei nyt mitään hajua että soveltuuko se tähän.

Sonax ProfiLine Lasinhiomatahna 250ml | Motonet Oy tuollaisella ovat siis saaneet jonkinlaisia tuloksia.
Ainakin rotary ja epäkesko viittaavat myllytyskoneisiin. Rotaryssä hiomapää pyöriiz epäkeskossa epäkeskoilee. Tsekkaa konevalikoimaa vaikkapa autoduden sivuilta niin hahmottuu erot
 
Osaako joku suomentaa noita termejä - puhutaan koneista limppu, rotary, epäkesko.. Sonaxin Profiline Glass Polish käyttöohjeessa sanotaan "Use of a polishing machine with regulating rotational speed is obligatory". Noista termeistä en ymmärrä muita kuin epäkesko, eikä googlekaan tunne muita kuin syötäviä limppuja. Mulla on 125mm epäkeskohiomakone, mutta ei nyt mitään hajua että soveltuuko se tähän.
Limppu on vapaastipyörivä epäkeskokone. :) Hyvä sanasto aiheesta, helpotti itselläkin sisäistämään lukemaansa foorumilta. Pieni detailing-sanasto - Autonhoitokauppa
 
"Hioin" joskus nuorena tuulilasin rekisterikilvellä sillä jäätä skrabatessani. Ei tullut hyvä.
 
Onkohan teleskoopin peilin viimeistelyohjeista ja aineista iloa tuulilasin kiillotukseen? Vähän epäilen, että järjetön työmäärä voi johtua osin siitä, että yritetään käyttää liian hienoa kiillotusainetta alkuun.

Hiontatarvikkeita Suomesta, ceriumoksidia markkinoidaan tuulilasin kiillotukseenkin:
 
Kiitos. Onko tuo ohjeen/quoten kone siis rotary, jossa vakionopeudensäätö?
Ehkä enemmänkin viittaa rotaryyn tai pakotettuun epäkeskoon, kuin pyörimistyyppiin. Lasia saa painattaa kovemmin, mitä maalipintaa kiillottaessa, joten vapaastipyörivä kone tekee sen, että kone pyörii, mutta laikka ei. En ole ammattilainen, mutta näin asian näkisin. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom