Tuulilasin asennusvirhe -> märkä lattia?

Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
117
Tämmönen tilanne ja kysymys:

kiveniskemän takia tuulilasi meni vaihtoon. Vaihdon jälkeen huomasin, että auton oikea takalattia on märkä. Tämän seurauksena rupesin katsomaan miten tuulilasi on kiinnitetty ja huomasin, että oikealta puolelta tuulilasi on huonosti liimattu ja kovamuovinen "tiiviste" repsottaa. Viikonloppuna lasin vaihtaneessa firmassa ei ollut asiantuntijoita paikalla, mutta henkilökunta oli sitä mieltä, että takalattian kosteus ei voi johtua tuulilasin tiivisteen ongelmista.

Mitäs mieltä asiantuntijat ovat? Tällä viikolla reklamaatiokäynti edessä ja olisi kiva saada vähän tietoa keskustelun taustalle.

Autona Kia Niro.
 
Jos tuulilasi vuotaa, niin etumaton alla voi olla vettä mutta ei sitä huomaa kun taitaa joissain autoissa olla nuo etujalkatilat semmoisen kaukalomaisen rakenteen päällä. Sitten takalattia on melko tasainen niin sinne menee kaikki vesi mistä sen huomaa helpommin.

Piti Editoida mutuiluani kun oli niin epäselvästi kirjoitettu.
 
Joo, vain oikea takalattia on selkeästi kostea, mutta etulattiassa ei tunnu kosteutta. Pitääpä hipelöidä kattoakin, jos siellä kosteutta olisi. Joku on minulle joskus selittänyt, että tuo kosteus voi tosiaan liikkua erikoisia reittejä jos se korin sisään pääsee.
 
Ainakin joissain vw-groupin autoissa vettä saa olla sisällä sata litraa ennen kuin se näkyy. Näkyy just apparin takalattialla ensin.
 
Plus jos pääsee etujalkatilaan niin esim joissakin VAG autoissa on ohjainyksiköitä etujalkatilojen mattojen alla. Joskus noita tuli pari kappaletta kärähtäneinä korjaamolle kun oli uineet siellä maton alla.
 
Kiitos - näistä on apua kun menen huomenna kuuntelemaan tuulilasikorjaamon kommentteja aiheesta
 
Joo, vain oikea takalattia on selkeästi kostea, mutta etulattiassa ei tunnu kosteutta. Pitääpä hipelöidä kattoakin, jos siellä kosteutta olisi. Joku on minulle joskus selittänyt, että tuo kosteus voi tosiaan liikkua erikoisia reittejä jos se korin sisään pääsee.

Kannattaa myös merkkihuollon näkemys asiaan ottaa.
 
Vesihän liikkuu taaksepäin kun autolla kiihdyttää, niin voi lappaa sittä vettä sieltä etujalkatilasta takajalkatilan puolelle ihan hyvin.
 
Jos haluat irrota oikealta edestä kynnyslistaa ja kokeile etujalkatilan verhoilua alhaalta päin. Voi olla päältä kuiva vaikka alapuolelta ihan märkä. Ja voi tosiaan hyvinkin näkyä kosteus takana vaikka se edestä vuotaisikin. Jos kerran vielä löysit huonosti asennettua tiivistettä yms ja lasi on just vaihdettu.

Kuivatus voi sitten vaatia listojen irrotusta, vähintään verhoilun raottamista ja puhallinkuivausta yms, se lattia kuivuu huonosti jos ollenkaan paikallaan. Itse eräästä autosta irroitin koko lattiaverhoilun kun ei muuten tuntunut kuivuvan.
 
Tämmönen tilanne ja kysymys:

kiveniskemän takia tuulilasi meni vaihtoon. Vaihdon jälkeen huomasin, että auton oikea takalattia on märkä. Tämän seurauksena rupesin katsomaan miten tuulilasi on kiinnitetty ja huomasin, että oikealta puolelta tuulilasi on huonosti liimattu ja kovamuovinen "tiiviste" repsottaa. Viikonloppuna lasin vaihtaneessa firmassa ei ollut asiantuntijoita paikalla, mutta henkilökunta oli sitä mieltä, että takalattian kosteus ei voi johtua tuulilasin tiivisteen ongelmista.

Mitäs mieltä asiantuntijat ovat? Tällä viikolla reklamaatiokäynti edessä ja olisi kiva saada vähän tietoa keskustelun taustalle.

Autona Kia Niro.

Niillä lasin ympärillä olevilla tiivisteillä ja listoilla ei ole mitään merkitystä lasin tiiviyden suhteen kun kyseessä on liimalasi, itse liimauksen laatua taas et silmämääräisesti pysty näkemään mitenkään. Nuo irtolistat ja tiivisteet vaikuttaa lähinnä vain tuulen suhinoihin, jos ovat huonosti ja ovat toki ulkonäköhaitta.

Tiiviyden testaaminen taas onnistuu ihan vesiletkulla, toinen päästämään vettä lasin ympärille ja toinen sisälle etsimään mahdollisia vuotopaikkoja, lasin ympärillä olevien verhoiluiden purkaminen helpottaa hommaa.
 
Saippuavettä lasin reunoille ja sisäpuolelta paineilmaa on myös hyvä konsti. Kuplat näkee helpommin.
 
Pitäis kyllä lasiliikkeillä olla testeri vuodoille olemassa. Itse olen ainakin käyttänyt testeriä jolla pystytään testaamaan onko liimaus tiivis vaiko ei.
Ja vw:n autoissa olen joutunut rassaamaan niitä lasin alla olevia vesireikiä. Ne kun menee tukkoon niin saattaa tulla vettä sisään mistä sattuu paikoista. Ja tosiaan esim vanhemmissa passateissa koko auton sähköherkut ja niiden ohjaus on kuskin jalkamaton alla. Ja kun huomaat että lattia on märkä niin boksit on jo omansa saaneet(ensiksi rupee kyllä mukavuuslaitteet sekoilemaan kosteuden takia).
Ja sinne mahtuu sitä vettä oikeasti paljon.
 
itselläni oli ilmastoinnin kondensioveden poistoletku tukossa niin takajalkatila lainehti vedessä mutta edessä sivulla oli myös matto vähän märkä...se vaan sitten tahto pakkautua se vesi taakse.
 
itselläni oli ilmastoinnin kondensioveden poistoletku tukossa niin takajalkatila lainehti vedessä mutta edessä sivulla oli myös matto vähän märkä...se vaan sitten tahto pakkautua se vesi taakse.
Yleensä siellä etujalkatilan maton alla on jokin vaahtomuovipehmuste kun taas takana ei ole. Edessä se kosteus kertyy sinne pellin ja vaahtomuovin väliin eikä imeydy mattoon. Sehän ei sieltä kovin herkästi itsekseen kuivu. Takana matto on suoraan pellin päällä niin sehän imee sitten itseensä kaiken mahdollisen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos takalattia on märkä katsoisin ekana vararengaskoteloon jos sellainen löytyy.

Omassa uudehkossa autossa takapuskurin huohotin vuoti tiivisteestä ja sateessa ajaessa vettä valui takakontissa aika suoraan vararenkaan syvennykseen. Se taas tulvi oikealle takalattialle, josta kapillaarina kosteus nousi oikeaan sivuverhoiluun ja etumatkustajan jalkatilaan.

Peräkontti ja auton vasen puoli pysyivät kuivana, kuten joku sanoi vesi kulkee autossa mitä eriskummallisempia reittejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 664
Viestejä
4 536 531
Jäsenet
74 861
Uusin jäsen
Juusoroccat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom