Tuuletin(?) pitää nakutusta/tikitystä!

Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
11
Elikkäs, mun pelikoneen tuuletin alkaa pitämään sellaista ärsyttävää nakutusta kun on pelannut noin 1h ajan. Kun käynnistän koneen niin ääntä ei kuulu heti, mutta hetken pelaamisen jälkeen aloittaa äänen pitämisen. Ongelma on alkanut nyt kun on alkanut olla lämpimät kelit ja huoneessa on aika kuuma. Osaisiko joku auttaa?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Onko tuulettimen säätö laitettu biosista PWM-tilaan? Pari be quietin PWM-tuuletinta on pitänyt tuollaista ääntä kun jostain syystä biosissa mennyt DC-tila päälle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Tyypillisessä pelikoneessa on puolen tusinaa tuuletinta.

Ensimmäinen tehtävä on paikantaa ongelma, eli pysäytellä tuulettimia yksi kerrallaan. Virtalähteen tuulettimen pysäyttämiseen tarvitaan tietysti jokin sähköä johtamaton työkalu.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
11
Tyypillisessä pelikoneessa on puolen tusinaa tuuletinta.

Ensimmäinen tehtävä on paikantaa ongelma, eli pysäytellä tuulettimia yksi kerrallaan. Virtalähteen tuulettimen pysäyttämiseen tarvitaan tietysti jokin sähköä johtamaton työkalu.
Tiedän jo mikä tuulettimista ääntä pitää.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
11
Outoa on, että ääni ei ala heti kun alkaa pelaamaan vaan vasta hetken päästä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Pitää tsekkaa kun pääsen kotiin, ääni kuulostaa ihan siltä, kuin tuuletin osuisi kokoajan johonkin esim johtoon, mutta ei se osu :/
Pitäis ensin päästä biosiin, painat Del näppäintä käynnistäessä kun tulee eka post screeni. Sit etit sieltä tuuletinsäädöt, tarkistat missä tuuletinliittimessä kyseinen tuuletin on kytkettynä ja varmistat että se on PWM-tilassa.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Tässä tulee mieleen yksi ikävä vaihtoehto. Eli voisikohan käydä niin, että kuumassa tuulettimen lavat pehmenevät, sen myötä venyvät normaalia enemmän korkeilla kierrosluvuilla ja lavat nakuttavat sitten tuulettimen reunusta vastaan. En ole lämmöstä aiheutuvana tällaista ilmiötä kylläkään koskaan itse havainnut, mutta omalla toheloinnillani olen onnistunut kaksi Arctic P14 -tuuletinta hajottamaan. Näissä tapauksissa minulla oli joko sormi tai työkalu osunut pyörivään tuulettimeen. Mitään vauriota en tarkastikaan katsomalla pystynyt näkemään, mutta tapahtuman jälkeen tuulettimet pitivät voimakasta naputusta yli 1000 rpm vauhdilla pyöriessään. Reunuksessa oli tuon jälkeen parissa kohdassa selkeä kulumajälki, joten hyvin todennäköisesti olivat lavat sitä vastaan osuneet.

On kyllä aikamoinen suunnitteluvirhe tuulettimessa, jos tuosta on kysymys. Toivottavasti on kuitenkin jokin vähemmän vakava asia tässä syynä.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
11
Tässä tulee mieleen yksi ikävä vaihtoehto. Eli voisikohan käydä niin, että kuumassa tuulettimen lavat pehmenevät, sen myötä venyvät normaalia enemmän korkeilla kierrosluvuilla ja lavat nakuttavat sitten tuulettimen reunusta vastaan. En ole lämmöstä aiheutuvana tällaista ilmiötä kylläkään koskaan itse havainnut, mutta omalla toheloinnillani olen onnistunut kaksi Arctic P14 -tuuletinta hajottamaan. Näissä tapauksissa minulla oli joko sormi tai työkalu osunut pyörivään tuulettimeen. Mitään vauriota en tarkastikaan katsomalla pystynyt näkemään, mutta tapahtuman jälkeen tuulettimet pitivät voimakasta naputusta yli 1000 rpm vauhdilla pyöriessään. Reunuksessa oli tuon jälkeen parissa kohdassa selkeä kulumajälki, joten hyvin todennäköisesti olivat lavat sitä vastaan osuneet.

On kyllä aikamoinen suunnitteluvirhe tuulettimessa, jos tuosta on kysymys. Toivottavasti on kuitenkin jokin vähemmän vakava asia tässä syynä.
Joo toivotaan, että ei nyt iha näin oo
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Toiset tuulettimet on suunniteltu pystyssä käytettäväksi ja naksuttavat vaaka asennossa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Elikkäs, mun pelikoneen tuuletin alkaa pitämään sellaista ärsyttävää nakutusta kun on pelannut noin 1h ajan. Kun käynnistän koneen niin ääntä ei kuulu heti, mutta hetken pelaamisen jälkeen aloittaa äänen pitämisen.
Jos on selvää nakutusta eikä mikään osu lapoihin, niin noin 99% todennäköisesti laakerissa valmistusvika ja menossa nyt rikki. Alkaa yleensä juuri tietyiltä kierrosalueilta ja pahenee ajan kanssa. Mulla noita nakutuksia on ollut mm. Arcticin vanhemmissa tuulettimissa, ja joka kerta päätynyt vaihtoon. Eli takuuta kun Freezer 34 on runsaasti, niin ei muuta kuin myyjään yhteyttä ja luultavasti laittavat suoraan uuden tuulettimen (nuo Arcticit maksaa jämyille about 1e eli ei ala tutkiin mitään vanhasta).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kannattaa katsoa myös ettei se tuulettimen pst-jatkojohto hakkaa ilmavirrassa jotain siiliä vasten.
 
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
153
Kannattaa katsoa myös ettei se tuulettimen pst-jatkojohto hakkaa ilmavirrassa jotain siiliä vasten.

Tää on yllättävän hyvä neuvo. Ite taisin täälläkin kysellä, minkätakia näyttiksen kaks tuuletinta huutaa postista lähtien 100% ja yks on ihan mykkä. Otti irtonainen sataliitin senverran ropeliin kiinni, että pysäytti sen kokonaan ja muut huusi täysillä.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
11
Olen nyy tietoinen, mikä tuuletin se on ja milloin se alkaa. Eli se alkaa aina n. 800 kierroslukemassa kun kone on lämmennyt. Lähetän Jimmsille takuuseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom