Tutkijat kykenevät tunnistamaan ihmiset 99,5 % tarkkuudella tavallisen Wi-Fi-reitittimen avulla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
25 255
Karlsruhen teknillisen instituutin tutkijat ovat julkaisseet paperin, jossa he kuvaavat miten tavallisella Wi-Fi-reitittimellä voidaan tunnistaa ihmiset 99,5 % tarkkuudella.

Paperin mukaan tunnistaminen perustuu reitittimien suuntakeilausteknologiaan (beamforming). Tom's Hardwaren raportin mukaan BFId:ksi ristityn teknologian hyödyntämiseen ei tarvita erikoisia työkaluja tai edes pääsyä kohteena olevaan Wi-Fi-verkkoon.

Tarkemmin tekniikasta kiinnostuneille suosittelemme lähdeartikkelia ja alkuperäistä paperia.

Lähde: Researchers identify people through ordinary Wi-Fi routers with 99.5% accuracy — technique works with standard Wi-Fi routers, paperi: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3719027.3765062
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavaksi varmaan että onko vaatteet vai ei ja joku ai:n avittama reaalikuva sen tutkasignaalin perusteelle tms.
 
Joo ja seuraavaksi pannaan kaikki wifi-laitteet kun tällaisia kaivellaan. Alkaa olla enemmän ja enemmän vain riesaa näistä nykypäivän vehkeistä ja tutkimuksista mitä pidemmälle mennään.
 
Ei tämä mitään uutta teknologiaa ole.
Sotilaspuolella WiFiä on käytetty pitkään tunnistamaan rakennuksen sisällä olevat viholliset.
Alla artikkeli aiheesta vuodelta 2012.
 
Muistaakseni aikaisemmin on uutisoitu että meistä jokainen on tunnistettavissa " kuin sormenjälkien tarkkuudella" siitä kuinka käytämme näppäimistöä. Sekä hiirtä. Miten näitä tietoja käytetään? Ei mitenkään? Pelkästään mainostajille? Rikollisten tarkkailuun ja tunnistamiseen? Vai peräti massavalvontaan? Eletään mielenkiintoisia aikoja.
 
Kannattaa siis vaihdella erilaisia maskotti/naamiaisasuja kotona jatkuvasti niin ei osaa yksilöidä.
 
Tarkoittaakohan tässä nyt ihmisen tunnistaminen ”tunnistettiin että ihminen meni ohi” vai ”tunnistettiin kuka ihminen meni ohi”.

Itse ymmärtäisin että edellistä, jolloin naamiaisasun voinee jättää kauppaan.
 
Tarkoittaakohan tässä nyt ihmisen tunnistaminen ”tunnistettiin että ihminen meni ohi” vai ”tunnistettiin kuka ihminen meni ohi”.

Itse ymmärtäisin että edellistä, jolloin naamiaisasun voinee jättää kauppaan.
Nimenomaan kuka meni ohi
 
Olisi kyllä ihan kätevää jos oma wifi-tukiasema tarjoaisi home-assistantille tiedon, että kuka on missäkin huoneessa ja onko jossain huoneissa ylipäätään ketään. Eihän sen sitä tietoa tarvitse minnekään FBI:lle uploadia...

Liiketunnistimien ja manuaalisten näppäilyiden sijaan voisi esim. musiikki tai hand-free puhelu seurata jokaista ihmistä erikseen älykajareista sen mukaan, että kuka on missäkin.

Samoin esim. älykajarit voisivat toimia sisäpuhelimena - autoa autotallissa roplaava isä voisi vain huudella että "hei Eetu, tulepas tänne ojentamaan kymppimillinen avain ja se kuuluu Eetun huoneesta tai partsin kajarista sen mukaan, että kummassa Eetu nyt sattuu olemaankaan + vastaukset kuuluisivat myös tarpeen mukaan oikeiden paikkojen välillä.

Samoin kaikkia kotiautomaatioita voisi virittää todella pitkälle jos älytelkkarilla olisi tietoa siitä, että ketä esim. sinne telkkarin eteen on siirtynyt jne. Kun koko perhe on kerralla koolla, niin se netflixi tarjoaa jotain perheleffoja katsottavaksi ja kun lapset ovat nukkumassa, niin isille ja äitille voidaan sitten ehdottaa myös jotain vähän toisenlaista katseltavaa.
--
Kahvinkeitin voisi pärähtää aamulla tulille kun koomainen faija laahustaa keittiöön, mutta ei suotta päräytä papujen jauhantaa päälle jos se perheen 5-vuotias on menossa katsomaan lauantaina 06:00 piirrettyjä...

--
Joka käyttäjällä voisi olla Philips Hue profiili joka kulkee käyttäjän mukana huoneesta toiseen sen mukaan missä kukakin on ja vaihtaa johonkin neutraaliin kun samassa tilassa on useampia henkilöitä.
 
Ei tämä mitään uutta teknologiaa ole.
Sotilaspuolella WiFiä on käytetty pitkään tunnistamaan rakennuksen sisällä olevat viholliset.
Alla artikkeli aiheesta vuodelta 2012.
Mielenkiintoinen nosto. Ilmeisesti tuon CNETin uutisen prototyyppilaite mittaa vain yhdestä paikasta? En pääse itse artikkeliin käsiksi. Tämän ketjun lähdeartikkelissa hyödynnetään vuonna 2013 WiFi 5:ssä (802.11ac) standardoitua suuntakeilausta. Artikkelin mukaan WiFi-asiakaslaitteet lähettävät salaamattomana tukiasemalle tietoja senhetkisistä signaaliolosuhteista (Beamforming Feedback Information, BFI). Tämän ansiosta pahantahtoinen toimija voi tallentaa jokaisen asiakaslaitteen ja tukiaseman välisen "perspektiivin", kunhan on lähetteen kuuluvuusalueella.

Olisi kyllä ihan kätevää jos oma wifi-tukiasema tarjoaisi home-assistantille tiedon, että kuka on missäkin huoneessa ja onko jossain huoneissa ylipäätään ketään. Eihän sen sitä tietoa tarvitse minnekään FBI:lle uploadia...

– –
Lähdeartikkelissa viitataan muuten jo johdannossa IEEE 802.11bf-2025 -standardiin, joka keskittyy "WLAN sensingiin" (mikä sitten olisikaan suomeksi.. "aistimiseen" kuulostaa hassulta). Tuo tekniikka siis voisi mahdollistaa esimerkiksi läsnäolotunnistuksen, liikkeentunnistuksen ja eleiden luokittelun (standardin sivu 26). Lähdeartikkelin kirjoittajien mukaan standardissa ei ole huomioitu yksityisyyden suojaamista, ja heidän mukaansa standardin tulisi lisätä tehokas yksityisyyden suojaus tai hylätä "suuntakeilaus" (engl. beamforming) kokonaan.

Enpä nyt tarkemmin perehtynyt, mutta kaipa lainauksen tyyppinen läsnäolotunnistus sitten olisi jossain määrin mahdollinen ainakin teoriassa? Toisaalta toivoisin, että nuo yllä mainitut BFI-tiedot olisivat edes salattuja tai jotain.. En tiedä, mitä kaikkea muuta tarvittaisiin yksityisyyden parantamiseksi.
 
Mielenkiintoinen nosto. Ilmeisesti tuon CNETin uutisen prototyyppilaite mittaa vain yhdestä paikasta? En pääse itse artikkeliin käsiksi. Tämän ketjun lähdeartikkelissa hyödynnetään vuonna 2013 WiFi 5:ssä (802.11ac) standardoitua suuntakeilausta. Artikkelin mukaan WiFi-asiakaslaitteet lähettävät salaamattomana tukiasemalle tietoja senhetkisistä signaaliolosuhteista (Beamforming Feedback Information, BFI). Tämän ansiosta pahantahtoinen toimija voi tallentaa jokaisen asiakaslaitteen ja tukiaseman välisen "perspektiivin", kunhan on lähetteen kuuluvuusalueella.


Lähdeartikkelissa viitataan muuten jo johdannossa IEEE 802.11bf-2025 -standardiin, joka keskittyy "WLAN sensingiin" (mikä sitten olisikaan suomeksi.. "aistimiseen" kuulostaa hassulta). Tuo tekniikka siis voisi mahdollistaa esimerkiksi läsnäolotunnistuksen, liikkeentunnistuksen ja eleiden luokittelun (standardin sivu 26). Lähdeartikkelin kirjoittajien mukaan standardissa ei ole huomioitu yksityisyyden suojaamista, ja heidän mukaansa standardin tulisi lisätä tehokas yksityisyyden suojaus tai hylätä "suuntakeilaus" (engl. beamforming) kokonaan.

Enpä nyt tarkemmin perehtynyt, mutta kaipa lainauksen tyyppinen läsnäolotunnistus sitten olisi jossain määrin mahdollinen ainakin teoriassa? Toisaalta toivoisin, että nuo yllä mainitut BFI-tiedot olisivat edes salattuja tai jotain.. En tiedä, mitä kaikkea muuta tarvittaisiin yksityisyyden parantamiseksi.
Tämän verran olisi toimituskin voinut ehkä kaivaa sieltä artikkelista - että kaikki wifi5 + sitä uudemmat standardit mahdollistavat hyökkäyksen verkon ulkopuolisille, koska BFI paketit ovat salaamattomia MAC-layerissä.

Tähän kyllä tarvittaisiin salaus... Mitenköhän vaan saisi backportattua sen wifi5 - 7 laitteille.
 
Tämän verran olisi toimituskin voinut ehkä kaivaa sieltä artikkelista - että kaikki wifi5 + sitä uudemmat standardit mahdollistavat hyökkäyksen verkon ulkopuolisille, koska BFI paketit ovat salaamattomia MAC-layerissä.

Tähän kyllä tarvittaisiin salaus... Mitenköhän vaan saisi backportattua sen wifi5 - 7 laitteille.
Etusivun uutiseen varmasti olisikin kaivettu, lyhyeen ei
 
Pystyykö tunnistamiselta suojautumaan, jos kääriytyy kokovartalofolioon?
Tuskin, koska biosignature on isolta osin liikkumityylliin liittyvä. Jos kävelet välillä dunen madonvälttelykävelyä, välillä tahtimarssia ja välillä normaalisti, on ehkä mahikset hämätä 🤔
 
Muistaakseni aikaisemmin on uutisoitu että meistä jokainen on tunnistettavissa " kuin sormenjälkien tarkkuudella" siitä kuinka käytämme näppäimistöä. Sekä hiirtä. Miten näitä tietoja käytetään? Ei mitenkään? Pelkästään mainostajille? Rikollisten tarkkailuun ja tunnistamiseen? Vai peräti massavalvontaan? Eletään mielenkiintoisia aikoja.
Todellakin mielenkiintoisia. Samaan logiikalla ihmiset voidaan tunnistaa hiiren käytöstä, kävelytyylistä, tai aivan kaikella mitä teemme. Se nyt vaan on fysikaalinen fakta, että ihmiset ovat yksilöitä ja tekevät kaiken omalla uniikilla tavalla. Ennen se ei ollut mikään ongelma, mutta tekoäly muuttaa pelisäännöt totaalisesti. Todennäköisesti esim tietokoneisiin pitää ehkä miettiä uudelleen HID laitteiden toimintaa, jolla voidaan rajoittaa ei toivottua tunnistamista. esim auto voi tunnistaa kuskin hallintalaitteiden käytöstä.
 
Todellakin mielenkiintoisia. Samaan logiikalla ihmiset voidaan tunnistaa hiiren käytöstä, kävelytyylistä, tai aivan kaikella mitä teemme. Se nyt vaan on fysikaalinen fakta, että ihmiset ovat yksilöitä ja tekevät kaiken omalla uniikilla tavalla. Ennen se ei ollut mikään ongelma, mutta tekoäly muuttaa pelisäännöt totaalisesti. Todennäköisesti esim tietokoneisiin pitää ehkä miettiä uudelleen HID laitteiden toimintaa, jolla voidaan rajoittaa ei toivottua tunnistamista. esim auto voi tunnistaa kuskin hallintalaitteiden käytöstä.
Eihän tässä se suurin ongelma ole se, että voidaan tunnistaa Wifillä, vaan se että sen pystyy tekemään kuka vaan ilman pääsyä verkkoon. Toki myös se että reitittimiem suojaus voi kyseenalainen ja reikäinen, mutta on se silti ihan eri asia kuin kaikille saatavilla.

Tietokoneen osalta kone on hallussa niin että hiiri ja näppis voidaan vapaasti lukea niin käyttäjän tunnistus lienee pienimpiä ongelmia. Ja auton käyttäjän tyypillisesti tunnistaa rekisterikilvestä tai ikkunasta katsomalla. Toki eri asia jos olet suurvaltojen etsimä terroristi.
 
Eihän tässä se suurin ongelma ole se, että voidaan tunnistaa Wifillä, vaan se että sen pystyy tekemään kuka vaan ilman pääsyä verkkoon. Toki myös se että reitittimiem suojaus voi kyseenalainen ja reikäinen, mutta on se silti ihan eri asia kuin kaikille saatavilla.

Tietokoneen osalta kone on hallussa niin että hiiri ja näppis voidaan vapaasti lukea niin käyttäjän tunnistus lienee pienimpiä ongelmia. Ja auton käyttäjän tyypillisesti tunnistaa rekisterikilvestä tai ikkunasta katsomalla. Toki eri asia jos olet suurvaltojen etsimä terroristi.
Tähän vielä muistuttaisin ihmisiä että suurin osa käyttää aina päällä olevaa älypuhelinta joka sisältää gps,kameran, sekä mikrofoonin (jotka ovat hakkeroitavia hallituksen toimesta 1!!Q11!!)
Että jos olet jo vuoraamassa foliolla reititintä (tai itseäsi), suosittelisin tekemään myös jotain tuolle kapulalle :og:
 
Eihän tässä se suurin ongelma ole se, että voidaan tunnistaa Wifillä, vaan se että sen pystyy tekemään kuka vaan ilman pääsyä verkkoon. Toki myös se että reitittimiem suojaus voi kyseenalainen ja reikäinen, mutta on se silti ihan eri asia kuin kaikille saatavilla.

Tietokoneen osalta kone on hallussa niin että hiiri ja näppis voidaan vapaasti lukea niin käyttäjän tunnistus lienee pienimpiä ongelmia. Ja auton käyttäjän tyypillisesti tunnistaa rekisterikilvestä tai ikkunasta katsomalla. Toki eri asia jos olet suurvaltojen etsimä terroristi.
En olisi kovin huolissani tällaisesta. Tämä vaatii sen verran tietotaitoa ettei se silti ihan joka jannulta onnistu.
Varmaan ajan myötä asia korjataan reitittimien ohjelmistoissa, mutta ei aivan heti, jos rikkoo yhteensopivuuden alaspäin. Enemmän huolettaa se, että lähes jokainen ihminen syytää verkkoon 24/7/365 dataa josta voidaan tehdä todella yksityiskohtaista profilointia ja tekoälyn avulla tunnistaa henkilö. Tästä wlan ongelmasta pääsee yksinkertaisesti eroon sulkemalla reitittimestä radiot ja käyttämällä kaapelia.

Joku vuosi sitten oli juttu vapa
atilaoptisesta tiedonsiirrosta laserilla. Se ei lävistä seiniä, mutta tietysti siinäkin on ongelmansa.
 
Tarkoittaakohan tässä nyt ihmisen tunnistaminen ”tunnistettiin että ihminen meni ohi” vai ”tunnistettiin kuka ihminen meni ohi”.

Itse ymmärtäisin että edellistä, jolloin naamiaisasun voinee jättää kauppaan.
Tuskin tällä teknologialla tai parhaimmallakaan tekoälyllä kyetään tunnistamaan ainuttakaan satunnaista henkilöä.

Eri henkilöt ehkä pysytytään erottamaan, mahdollisesti tunnistamaankin, jos kyseisen henkilön mittasuhteet / liiketava ym. on analysoitu etukäteen.

Mutta jos tätä käytettäisiin edelleen sotilastarkoituksiin, niin varmuudella ei voitaisi tunnistaa, että 'rakennuksessa oleva vihollinen on Vladimir P. 46v: Volgogradista' (saatikka sitten että kädessä on AK-74, lippaassa 13 patruunaa, kaksi varalipasta, savukranaatti ja sirpalekranaatti vyöllä jne.).
 
Ei tämä mitään uutta teknologiaa ole.
Sotilaspuolella WiFiä on käytetty pitkään tunnistamaan rakennuksen sisällä olevat viholliset.
Alla artikkeli aiheesta vuodelta 2012.
Tuo on eri asia kuin mistä OP:n artikkelissa puhutaan. Ihmisten havaitseminen rakennusten sisältä ei ole mitään uutta. Sitä on tehty mm. 5g-signaalilla. Sen sijaan tässä tutkittiin ihmisten erottamisesta toisistaan. Toki se kuinka hyvin se toimii "oikeissa" olosuhteissa on aika lailla eri asia.

Kielipoliisista huomenta. Akateemisen julkaisun nimittäminen paperiksi suomen kielellä haisee anglismilta. Ja kuulostaa tyhmältä.
Paperi on termi jota yleisesti käytetään yliopistolla.
 
Kuullut tästä aiemminkin mutta en silti vielä askartele foliohattua. Uskaltaisin väittää silti että ulkonäkö ja fyysiset ominaisuudet ei ole niin yksilöllistä kuin vaikkapa sormenjäljet, ts. sormenjäljistä mut tunnistanee varmemmin kuin tuon 4G purkin antennin skannaamana.
 
Kirjoitatko suomenkieliseen akateemiseen JUFO3-julkaisuun että tässä paperissa viitataan edellisiin papereihin X, Y ja Z? Osaatko erottaa kirjoitetun ja puhekielen?
En tiennytkään että io-techin luokitusta on kohotettu. Kun viimeksi tarkistin niin suomenkielisiä 3-luokan julkaisuja ei ollut olemassa.
 
En tiennytkään että io-techin luokitusta on kohotettu. Kun viimeksi tarkistin niin suomenkielisiä 3-luokan julkaisuja ei ollut olemassa.
Miten io-tech liittyy yliopistoon? Ilmeisesti vähän suurempaa ongelmaa ymmärtää logiikkaa. Jos tarvii vääntää rautalangasta, niin yliopistolla voi käyttää sanaa paperi vaikka joka toisena sanana puhuttaessa, mutta ei sitä virallisissa yhteyksissä käytetä. Sama pätee vähemmän akateemisiin uutisartikkeleihinkin.
 
Miten io-tech liittyy yliopistoon? Ilmeisesti vähän suurempaa ongelmaa ymmärtää logiikkaa. Jos tarvii vääntää rautalangasta, niin yliopistolla voi käyttää sanaa paperi vaikka joka toisena sanana puhuttaessa, mutta ei sitä virallisissa yhteyksissä käytetä. Sama pätee vähemmän akateemisiin uutisartikkeleihinkin.
Itsehän otit puheeksi julkaisufoorumiluokituksen, vaikka en ymmärrä miten se liittyy io-techin uutisiin.
Ehkä sinun pitäisi valistaa myös opetusministeriötä kun he julkaisuissaan käyttävät termiä paperi.
Katso esimerkiksi "Julkaisukäytännöt eri tieteenaloilla", Opetusministeriön julkaisuja 2008:33
 
Itsehän otit puheeksi julkaisufoorumiluokituksen, vaikka en ymmärrä miten se liittyy io-techin uutisiin.
Ehkä sinun pitäisi valistaa myös opetusministeriötä kun he julkaisuissaan käyttävät termiä paperi.
Katso esimerkiksi "Julkaisukäytännöt eri tieteenaloilla", Opetusministeriön julkaisuja 2008:33
Siellä on joku töhöillyt. Ihan sanakirjasta:

Määritelmät -Substantiivi -(arkikieltä, yliopistoslangia) tieteellinen julkaisu

Kyllä nuo pahalta silmään näyttää. Tietty jos on paljon jo kokemusta vyön alla, niin ei aina jaksa hyppiä vanteiden ja silmukoiden läpi, vaan puree sen luodin ja laittaa sen kameravalmiin paperin pitoihin (sympoosiumi) ja savuttaa tupakan, niin on päivästä 1 alkaen asiat suorat eikä tarvitse keskittyä kielioppi 101 -koulujuttuihin. Kulmat voi leikata ja toivoa ettei homma mene ulos kädestä.
 
  • Tykkää
Reactions: amn
Itsehän otit puheeksi julkaisufoorumiluokituksen, vaikka en ymmärrä miten se liittyy io-techin uutisiin.
Ehkä sinun pitäisi valistaa myös opetusministeriötä kun he julkaisuissaan käyttävät termiä paperi.
Katso esimerkiksi "Julkaisukäytännöt eri tieteenaloilla", Opetusministeriön julkaisuja 2008:33
ei liity mitenkään, mutta oikea termi olisi tutkimusartikkeli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 795
Viestejä
5 233 317
Jäsenet
83 390
Uusin jäsen
kpachiu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom