"Turvallisen" tietokoneen tekeminen lapselle

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Pikkuveli on siirtymässä tietokone aikaan ja yritän tehdä tuosta siirtymästä mahdollisimman "turvallisen".

Alustavat suunnitelmani ovat:

1. Ensijaisena keinona on tietysti kasvatus netinkäyttöön. Minä perheen digiosaajana asun kuitenkin parin tunnin ajomatkan päässä ja vanhemmilla ei osaaminen ole niin hyvää. Tästä syystä tarve myös muille keinoille.

2. Veljelle oma käyttäjätunnus Windowsiin, jolla ei voi esimerkiksi asentaa itse ohjelmia. Tämä varmasti yksi tehokkaimmista keinoista koneen valvontaan sekä suojaamiseen. En ole aiemmin perehtynyt tuohon käyttäjätilien oikeuksien rajoittamiseen, joten jos jollain on hyviin ohjeisiin linkkejä niin kelpuutan ne.

3. NextDNS-palvelun käyttäminen. Tällä voidaan estää selvästi lapselle haitallisen sivut sekä rajoittaa tiettyjen sivujen käyttöä. Lisää myös hieman tietoturvaa. Näistä varmasti lisää DNS-ketjussa, mutta jos jollain on valmiita hyviä asetuksia tuohon niin niitäkin saa vinkkailla.

4. Etäkäyttöohjelman asentaminen. Tämän avulla minä voin paremmin auttaa ongelmatilanteissa. Mikäs näistä ohjelmista on nykyään se "paras" ja mielellän ilmainen?

5. Erillinen virustorjuntaohjelma? Defender on nykyään kovin kehittynyt ja estämällä esimerkiksi ohjelmien asentamisen saadaan mukavasti rajattua haittoja. Lieneekö tarvetta?

6. Muut keinot? Vinkkailkaa ihmeessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 432
Ulkoiselta medialta boottaamisen esto on aika pakollinen tuollaisessa ja BIOS-asetuksiin pääsyn esto ettei pääse laittamaan USB-boottia takaisin päälle. En tiedä miten Win10/Win11 mutta ainakin aiemmista sai aika helposti sopivalla boottimedialla kikkailemalla muutettua admin-salasanan jonka jälkeen kaikki muut suojaukset ovatkin jo turhia.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
6. Muut keinot? Vinkkailkaa ihmeessä.
Suunnitelmasi ja mielenkiintosi ovat arvostusta herättäviä, mutta kysy myös itseltäsi kysymys, ovatko näillä reunaehdoilla saavutettavat taidot sellaisia, joilla on kysyntää työmarkkinoilla tai edes kotona, kun pitäisi vaikka hoitaa asioita sähköisesti, kuten vaikkapa maksaa laskuja.

Laita koneeseen tarpeeksi muistia ja vaikkapa VirtualBox ja siihen Linux guest. Anna kaverin kokeilla ja opetella ilman pakkopaitaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Suunnitelmasi ja mielenkiintosi ovat arvostusta herättäviä, mutta kysy myös itseltäsi kysymys, ovatko näillä reunaehdoilla saavutettavat taidot sellaisia, joilla on kysyntää työmarkkinoilla tai edes kotona, kun pitäisi vaikka hoitaa asioita sähköisesti, kuten vaikkapa maksaa laskuja.

Laita koneeseen tarpeeksi muistia ja vaikkapa VirtualBox ja siihen Linux guest. Anna kaverin kokeilla ja opetella ilman pakkopaitaa.
Mielenkiinnot jalkapallossa ja kavereissa sekä niiden kanssa pelaamisessa. Hiukka turha antaa toiselle vapaita käsiä opetteluun, kun ensimmäistä kertaa alkaa käyttämään tietokonetta kunnolla. Katellaan sitten uudestaan, kun kypsyys alkaa olemaan sillä tasolla, että jutut on muutakin kun ES-pärinää.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
220
Mikkisoftan oma etätyöpöytäsofta on kyllä tosi hyvä jos saa toimimaan. Vaatii portin avaamisen ja sun pitää yhteyttä ottaessasi tietää ip osoite. Itse käytin joskus TeamVieweriä mutta lopetin kun väittivät mun käyttävän sitä bisneksiin. Sitten otin winukan oman etätyöpöytäsoftan käyttöön.

Ip osoitteen saat kun kilautat pojalle ja sanot että kertoo osoitteen vaikka https://api.ipify.org :ista.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Mikkisoftan oma etätyöpöytäsofta on kyllä tosi hyvä jos saa toimimaan. Vaatii portin avaamisen ja sun pitää yhteyttä ottaessasi tietää ip osoite. Itse käytin joskus TeamVieweriä mutta lopetin kun väittivät mun käyttävän sitä bisneksiin. Sitten otin winukan oman etätyöpöytäsoftan käyttöön.

Ip osoitteen saat kun kilautat pojalle ja sanot että kertoo osoitteen vaikka https://api.ipify.org :ista.
Jos tietoturvalla on väliä, Microsoftin RDP:tä ei tulisi käyttää internetin yli, vaikka kyse olisikin rajatusta palomuuriavauksesta. Koko protokollaa ei ole ikinä suunniteltu kyseiseen käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Itse lähtisin siitä, että kunhan virustorjunta on kunnossa niin antaa muuten vapaat kädet tehdä ja opetella. Toki nuiden rajoitusten ja estojen kiertäminen on myös hyvä keino opetella tietotekniikkaa. Tärkeintä on kuitenkin että sinulla on joku keino tehdä koneelle nopea formatointi ja backupista palautus mikäli hommat menee reisille.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
654
itte olin win8 asetettu lapseksi ja oli kyllä v-mäinen, sitä suosittelen, mitään et ite voinu tehä. Ite käytän Teamvieweriä etäkäytössä
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
547
MS Family Safety on hyvä lähtökohta. Sillä voit hallita mille laitteille lapsen tunnuksella pääsee kirjautumaan, ja saat ennen kaikkea toimivan ajankäytön seurannan ja/tai rajoituksen.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
531
"kavereilla tää toimii"
"miksei mun koneeseen voi asentaa robloxii?"


itsellä kokemusta kahdesta poitsusta koneiden kanssa. vapaa hierarkia koko koneelle heti alusta lähtien. siinä ne oppii kun asentelee wintoosaa kymmenettä kertaa uudelleen
"tää meni jotenkin jumiin"

koska, ne näkee silti mitä muut tekevät ja jos eivät itse siihen pysty estojen takia, koittavat jotain kiertotietä jo hyvinkin nuorena. ai mistäkö tiedän? :D

älä rajoita, valista ja opeta sekä kerro vaaranpaikat. ei ne tyhmiä ole vaikka ikää saattaakin olla vielä karvattoman verran. :smoke:
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
Olen samaa mieltä muiden kanssa, kyllä ne jutut, joita todennäköisesti halutaan rajoittaa löytyy sitten kännykästä tai kaverin luona, pumpulilinnojen luominen ja tynnyrissä kasvatus on aika mahdotonta. Ja niin teknisestikin, ellei lähde siitä, että on vain whitelist, mihin saa ottaa yhteyttä ja kaikki muu onkin kielletty.
Sillon vaan jää merkittävästi ihan normaalia hyötymateriaaliakin saavuttamatta.
Ja jos itse koneen käyttämiseen yms mennään, niin millä mitään oppii jos on rajoitettu äärimmilleen rajoitettu kaikki?

Mitä etäkäyttöön tulee niin olisko RustDesk mitään? Avoin ja cross-platform. En ole kerennyt testaamaan niin en voi sanoa toiminnasta mitään.
TigerVNC olis kanssa, mutta noiden VNC:iden kanssa suosittelen vaihtamaan sen vakioportin johonkin muuhun, kun ainakin joskus ns. aikojen alussa ja miksei nytkin, niihin vakioportteihin kolkutellaan jatkuvasti.
Mitä käyttäny viime aikoina ihan testinä ja hyvin pikaisesti niin Steamia. Sen on testeissäkin melkoisen smoothi ja myös cross-platform, eli tarvittaessa vaikka luurilla pääsee koneeseen. Toki kysyy sitten koneelta heti lupaa ja näin, joka oli tarkoituskin, noi yllä mainitut lienee conffattavissa muutoin.

Kai noilla tai pitkälti vastaavalla saa vaikka logia ja ruutua tallennettua jatkuvasti, että mitä siellä tehdään.

Mitä tietoturvaan yleisesti tulee niin tärkein ei ole niinkään mikään perinteinen virusturva vaan tiukat palomuuriasetukset. Mulla ainakin kaikki liikenne lähtökohtaisesti estetty, mitä ei erikseen sallita, myös ulospäin. ESETiä käytän, siinä on toki ihan virusturva yms, ei kait viime vuosina ole missään tutkatesteissä kaksinen ollu, mutta oikeasti noiden merkitys aika kyseenalainen. Sillä saa kanssa estettyä halutessaan paljon ja parent control yms olemassa. On trial versio olemassa ja toimii vaikka koodi vanhenisikin (päivityksiä ei toki saa). Estää myös haitalliset (siis teknisesti) sivustot, pari kertaa tullu ilmotuskin, eli kai se toimii.
Ja siis sinne saa myös listaa kielletyistä sivustoista ja osoiteavaruuksista yms yms. Ainakin ennen ESETiä pidettiin käyttöliittymältään hankalana ja huonona mainstream arvosteluissa, itte taas pidin siitä, että pääsee säätämään kaikkea, nykyisin oletusnäkymä on vähän simppelimpi ja parin klikin takana asetukset vasta.

Olennainen on mun mielestä myös uBlock, haitakkeita on yritetty ujututtaa mainosten kautta myös ja usein mainoksissa on paljon sitä, mitä yrittänet estää.
 
Liittynyt
10.09.2018
Viestejä
123
Ajattelin ensin vitsillä kirjoittaa, että luonnotonta kun nykyään lapset eivät enää opeta tietokoneen käyttöä aikuisille.

Ehkä se paras ohje mitä minun nuoruudessani toistettiin oli, että älä kerro itsestäsi mitään kenellekään netissä mutta taitaa olla vähän eri homma nykyään näiden veisbuukkien ja tiktakkien aikakaudella.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
Ajattelin ensin vitsillä kirjoittaa, että luonnotonta kun nykyään lapset eivät enää opeta tietokoneen käyttöä aikuisille.
Osanneeko edes kuinka paljon, sen verran helpommaksi ja suoraviivaisemmaksi mennyt.

Superuserissa tuli taannoin vastaan juttu, missä kirjoittaja kuvaili olevansa muistaakseni opettaja tms ja, että kyse olis ollu hakemistorakenteesta ja ylipäätään käsityksestä, että missä mikäkin sijaitsee niin oli jutun mukaan porukka ollu aivan pihalla, että miten siis missä jokin tiedosto sijaitsee? Muistissa tietysti (vähän kuten sähkö tulee pistorasiasta), eivät nyt näin tainneet vastata, mutta käyttivät siis aivan kaikkeen hakua. Ja tiedostojen hallinta, kansiot, hakemistorakenne ja sijainti, siis koko konsepti oli täysin vieras. Haku ja that's it, kaikki menee, minne menee.

Oli mun mielestä melkoisen pysäyttävä havainto. En tiedä onko näin miten yleisesti ja mistä kirjoittaja oli, mutta ihan mahdollista mun mielestä kun ne pelitkin on vaan Steamissa ja selaimella saa tehtyä kaiken ja mitään ei varsinaisesti tarvitse siirrellä ja kaikkeen oma sovellus puhelinten puolella.
Musiikkiin ja videoihin Netflixit ja muut, ei niitä kait juuri kukaan enää lataa.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
531
Osanneeko edes kuinka paljon, sen verran helpommaksi ja suoraviivaisemmaksi mennyt.

Superuserissa tuli taannoin vastaan juttu, missä kirjoittaja kuvaili olevansa muistaakseni opettaja tms ja, että kyse olis ollu hakemistorakenteesta ja ylipäätään käsityksestä, että missä mikäkin sijaitsee niin oli jutun mukaan porukka ollu aivan pihalla, että miten siis missä jokin tiedosto sijaitsee? Muistissa tietysti (vähän kuten sähkö tulee pistorasiasta), eivät nyt näin tainneet vastata, mutta käyttivät siis aivan kaikkeen hakua. Ja tiedostojen hallinta, kansiot, hakemistorakenne ja sijainti, siis koko konsepti oli täysin vieras. Haku ja that's it, kaikki menee, minne menee.

Oli mun mielestä melkoisen pysäyttävä havainto. En tiedä onko näin miten yleisesti ja mistä kirjoittaja oli, mutta ihan mahdollista mun mielestä kun ne pelitkin on vaan Steamissa ja selaimella saa tehtyä kaiken ja mitään ei varsinaisesti tarvitse siirrellä ja kaikkeen oma sovellus puhelinten puolella.
Musiikkiin ja videoihin Netflixit ja muut, ei niitä kait juuri kukaan enää lataa.
tässäpä se pitkällä versiolla mitä itsekkin olen kokenut. kun poitsut tietää mikä on bios ja mikä on dos päästään jo pitkälle.
lisäksi se että missä tiedostot sijaitsevat sekä mihin ne kannattaa tallentaa/asentaa.
tää applevammaisuus kaiken yksinkertaistamisessa johtaa tähän.
nuorempi poitsu mm. asentanut dosboxin sekä skriptannut itse mm. siihen helvetin robloxiin sisältöä. molemmat myös tutustuneet Linuxiin, lähinnä Minttiin.
nyt nuorempi on kasaamassa ekaa konettaan, itse. en aio auttaa kunnes talo palaa. :D
tsemppiä kasvatukseen kaikille! ihan helvetistä mutta jonkunhan sekin on tehtävä, nykyään ei vaan juurikaan osata. ollaan olevinaan avuttomia.
se on harmillista se. :smoke:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 119
Viestejä
4 212 616
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom