- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 20 858
Keskustelua ja esimerkkejä elokuvien ja TV-ohjelmien tuotesijoittelusta.
Tuotesijoittelu – Wikipedia
Kyse ei ole mistään uudesta ilmiöstä, mutta erilaisten streamauspalveluiden ja mainoskatkot tallenteista automaattisesti poistavien sovellusten myötä perinteinen mainostaminen on joutunut ahtaalle, joten katsojien älykkyyttä ikävästi aliarvioiva tuotesijoittelu on oletettavasti yleistymään päin.
Yleensä tuotesijoittelu tapahtuu kohtuullisen hienovaraisesti ja ilman tarpeetonta alleviivaamista, mutta välistä ahneus on ajanut järjen yli ja lopputulos lähinnä ärsyttää katsojaa, ehkä jopa enemmän kuin perinteinen mainosmedia.
Yksi kautta aikojen räikeimmistä esimerkeistä tuli omalla kohdalla vastaan Netflixin Designated Survivor -sarjan viimeisimmässä jaksossa (S01E18) -->
Designated Survivor went heavy with the product placement this week
Täällä vielä muutama muu enemmän tai vähemmän röyhkeä esimerkki historiasta:
From Ray-Bans to Reese's Pieces: 13 Unforgettable Examples of Product Placement
Tuotesijoittelu – Wikipedia
Tuotesijoittelu (product placement) on markkinoinnin tukimuoto, jossa markkinoitava tuote on sisällytetty esimerkiksi elokuvaan, televisio-ohjelmaan, radio-ohjelmaan, videopeliin, sanomalehden artikkeliin tai muuhun fiktiiviseen tai tosiperäiseen mediaan.
Tavallisin tuotesijoittelun muoto on markkinoivan yrityksen tai tuotteen logon tai nimen näkyminen esimerkiksi elokuvan kohtauksessa. Tyypillistä on myös nähdä tarinan päähenkilön käyttävän mainostettavaa tuotetta. Mainostavat yritykset maksavat tuotesijoittelusta tuotteen näkyvyyden, kuten tuotteen käytön ja esiintymisajan perusteella. Toinen tapa maksaa tuotesijoittelusta on esimerkiksi tarjota markkinoitava auto elokuvan kuvausryhmän käyttöön kuvausten ajaksi.
Yksi tuotesijoittelun muoto on mainossijoittelu, jossa mediassa esiintyy jonkin tuotteen mainos tuotteen itsensä sijasta.
Kyse ei ole mistään uudesta ilmiöstä, mutta erilaisten streamauspalveluiden ja mainoskatkot tallenteista automaattisesti poistavien sovellusten myötä perinteinen mainostaminen on joutunut ahtaalle, joten katsojien älykkyyttä ikävästi aliarvioiva tuotesijoittelu on oletettavasti yleistymään päin.
Yleensä tuotesijoittelu tapahtuu kohtuullisen hienovaraisesti ja ilman tarpeetonta alleviivaamista, mutta välistä ahneus on ajanut järjen yli ja lopputulos lähinnä ärsyttää katsojaa, ehkä jopa enemmän kuin perinteinen mainosmedia.
Yksi kautta aikojen räikeimmistä esimerkeistä tuli omalla kohdalla vastaan Netflixin Designated Survivor -sarjan viimeisimmässä jaksossa (S01E18) -->
Designated Survivor went heavy with the product placement this week
Täällä vielä muutama muu enemmän tai vähemmän röyhkeä esimerkki historiasta:
From Ray-Bans to Reese's Pieces: 13 Unforgettable Examples of Product Placement