Tuotesijoittelu TV-ohjelmissa/elokuvissa

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 745
Keskustelua ja esimerkkejä elokuvien ja TV-ohjelmien tuotesijoittelusta.

Tuotesijoittelu – Wikipedia
Tuotesijoittelu (product placement) on markkinoinnin tukimuoto, jossa markkinoitava tuote on sisällytetty esimerkiksi elokuvaan, televisio-ohjelmaan, radio-ohjelmaan, videopeliin, sanomalehden artikkeliin tai muuhun fiktiiviseen tai tosiperäiseen mediaan.

Tavallisin tuotesijoittelun muoto on markkinoivan yrityksen tai tuotteen logon tai nimen näkyminen esimerkiksi elokuvan kohtauksessa. Tyypillistä on myös nähdä tarinan päähenkilön käyttävän mainostettavaa tuotetta. Mainostavat yritykset maksavat tuotesijoittelusta tuotteen näkyvyyden, kuten tuotteen käytön ja esiintymisajan perusteella. Toinen tapa maksaa tuotesijoittelusta on esimerkiksi tarjota markkinoitava auto elokuvan kuvausryhmän käyttöön kuvausten ajaksi.

Yksi tuotesijoittelun muoto on mainossijoittelu, jossa mediassa esiintyy jonkin tuotteen mainos tuotteen itsensä sijasta.

Kyse ei ole mistään uudesta ilmiöstä, mutta erilaisten streamauspalveluiden ja mainoskatkot tallenteista automaattisesti poistavien sovellusten myötä perinteinen mainostaminen on joutunut ahtaalle, joten katsojien älykkyyttä ikävästi aliarvioiva tuotesijoittelu on oletettavasti yleistymään päin.

Yleensä tuotesijoittelu tapahtuu kohtuullisen hienovaraisesti ja ilman tarpeetonta alleviivaamista, mutta välistä ahneus on ajanut järjen yli ja lopputulos lähinnä ärsyttää katsojaa, ehkä jopa enemmän kuin perinteinen mainosmedia.

Yksi kautta aikojen räikeimmistä esimerkeistä tuli omalla kohdalla vastaan Netflixin Designated Survivor -sarjan viimeisimmässä jaksossa (S01E18) -->

Designated Survivor went heavy with the product placement this week



Täällä vielä muutama muu enemmän tai vähemmän röyhkeä esimerkki historiasta:
From Ray-Bans to Reese's Pieces: 13 Unforgettable Examples of Product Placement
 
Uusimassa mission impossible elokuvassa tompalla oli M4 ja bemarin prätkä alla.
Näin entisenä BMW miehenä tuli kiinnitettyä huomiota, ei varmasti sattumaa että on se bemari jokusen euron laittanut tiskiin että pääsee näkyville.

Sama tietenkin oli bondeissa 95-02 elokuvissa.

Edit: Ja muistaakseni nokiakin käytti leffoja mainostamiseen elokuvissa 90 ja 2000 luvun alussa.
 
Uusimassa mission impossible elokuvassa tompalla oli M4 ja bemarin prätkä alla.
Näin entisenä BMW miehenä tuli kiinnitettyä huomiota, ei varmasti sattumaa että on se bemari jokusen euron laittanut tiskiin että pääsee näkyville.

Sama tietenkin oli bondeissa 95-02 elokuvissa.

Edit: Ja muistaakseni nokiakin käytti leffoja mainostamiseen elokuvissa 90 ja 2000 luvun alussa.
Joo, viimeiset parikymmentä vuotta Bondit ovat olleet yhtä tuotesijoittelua, Omegaa Bemaria, Nokiaa yms. Parhaiten on jäänyt mieleen Casino Royalen Ford Mondeo.

 
Itse tykkään että leffoissa ajetaan Fordeilla yms bemareilla. Tulee autenttisempi tunnelma kun on oikea auto, eikä jotain samannäköistä koria ilman mitään tunnuksia.
 
Gs7zkjo.png


Onko kenelläkään jano? Jack and Jill on loistava esimerkki leffasta joka on tehty vain mainoksia varten. Red Letter Media kävi tämän asian läpi ja suosittelen katsomaan heidän videonsa

 
On, en vain löytänyt sitä traileria ja kohtauksia YouTubesta.
Aston Martin on ollut yleensä Bondin valinta räväkämpiin tilanteisiin, mutta välistä vuokraamot tarjoavat myös tuollaisia tusinakaaroja. :D

Tässä se kohtaus, featuring Ford & Sony Ericsson -->



Tässä yksi kooste Bondeihin upotetuista mainoksista vuosien varrelta:

 
'Modern Family' airs Apple-centric episode - CNN.com

Modern Familyssä oli yksi episodi kuvattu kokonaan Applen laitteilla. Pakko sanoa, että alussa mietin, että onpa maksettu juttu, mutta kyllähän tuo Applen "flow" toisaalta ihan vaikuttavasti tehty, ja jakso eteni siinä koko ajan. Ainakin siihen verrattuna, että toi Designated Survivorin Ford Mainos oli kyllä niin läpinäkyvä ja out of place, että se oli lähinnä vaan naurettava. :lol:
 
The X-Filesin uusimmalla kaudella oli Ford melko vahvasti mukana. Esimerkkinä tällainen todella tärkeä kohtaus:



Toinen mieleen jäänyt kohtaus oli sellainen, jossa autolla ajettiin kohti kameraa ja pysähdyttiin juuri ennen kameraa niin, että suurimman osan kuvasta peitti auton keulassa ollut Fordin merkki. Tuokin oli tehty ihan vaan mainosmielessä ja oli muuten aivan irrallinen muista tapahtumista.
 
Maksaako apple läppäriensä näkymisestä jotain vai kuvitteleeko tuottajat olevansa jotenkin muodikkaita, kun melkein vähän joka sarjassa on applen paskineet kaikilla käytössä. Tuo trendi on ollut ainakin sen viimeiset 10v. Ei niitä oikeassa elämässä kuitenkaan niin runsaasti ole käytössä.
Tottakai maksaa. Lukemia en osaa sanoa, mutta näissä isommissa julkaisuissa katsojamäärät ovat niin merkittäviä, että pikkurahalla sinne ei omia tuotteitaan ujuteta.

Huvittavinta siinä on se, että jos tuotesijoittelua tehdään juuri tällä tavalla liian ilmiselvästi ja tökerösti kuin ketjun esimerkeissä, niin se voi kääntyä pahimmillaan sekä mainostajaa, että ohjelman tekijää vastaan katsojaa aliarvioivana. Luulisi siis tekijöitä edes vähän kiinnostavan millä tavalla tuota paskaa harrastetaan, mutta kun ei niin ei.

Dell on Applen lisäksi toinen, jonka logoa zoomaillaan vähän väliä tietokoneissa. Sen verran on kuitenkin pitänyt venyttää penniä, että ainuttakaan Applen tai Microsoftin sovellusta leffojen koneissa ei pyöritellä, vaan ne ovat aina niitä valmiita piipittäviä animaatioita kuvitteellisilla käyttiksillä/sovelluksilla.
 
Aika tökerö Tesla mainos oli Suits -sarjan tokassa tai kolmannessa jaksossa. Väkinäisen tuntuinen kohtaus jossa lueteltiin teknisiä tietoja autosta.
 
Pelasin kyllä Driver 3 muistaakseni mutta oli sen verta surkea tekele että jäi kesken.
Muistaakseni jostain suomalaisesta kilpailusta pääsi jalankulkijaksi joku suomalainen naamakin tuonne?
 
Toi avausviestissä mainittu Designated Survivorin kohtaus pisti kyllä itselläkin silmään :rofl:

Tää vetää kyllä sitten jo ihan toiselle levelille:
 
Aika räikeetä mainostusta kyllä nykyään noissa sarjoissa ja leffoissa näkee. Pienimuotoinen ja huomaamattomampi mainostus ei haittaa, mutta esimerkiksi tuossa bombjackin laittamassa klipissä on kyllä jo niin överiä mainostusta että voisi suoraan laittaa subin sivuille. Tuollainen voi aiheuttaa itsellä pahimmassa tapauksessa sen, että alkaa korpeamaan niin pahasti tuollainen pakotettu mainostus, että jättää sarjan kesken. Ymmärrettävää että mainosrahoja tarvitaan, mutta joku roti tuossa pitäisi silti olla.
 
Onneksi sentään Kummeli - Stories elokuvassa tuotesijoittelu hoidettiin huomaamatta ja sulavasti tarinaan liittyen.

 
Bonesissa taisi olla aika räikeää tuotesijoittelua muistaakseni Toyotan kohdalla. Toinen hämmästeli, kuinka hiljainen auto on ja kuski kehuskeli auton olevan Toyotan Hybridi. Näitä kohtauksia taisi olla useita, joissa auton ominaisuuksia luoteltiinbja kehuttiin.

Tuotesijoittelu ei häiritse sinällään, jos se on tehty huomaamattomasti. Esimerkiksi aamiaispöydässä on Kelloggsin muroja tai ravintolan pöydällä on Coca-Cola lasi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom