Minkä tuen alle sitten ne Viking Linen ja Siljan saamat tuet lasketaan?Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivistä yhtiöistä kauppa-alustukea saa vain Eckerö Line, koska tuen ehtona on se, että alus liikennöi Suomen lipun alla. Tallinkin ja Vikingin alukset ovat Viron lipun alla. Joten nämä eivät tukia saa. Myös yhtiöt jotka eivät tukiaisia saa ovat myyneet lippujaan alle 20 euron hintaan, joten en jaksa uskoa lauttalippujen hintojen suuriin korotuspaineisiin.
No tuolta näytti 2018:Paljonko v 2020 lauttatuesta on koronatukea jota ei ole aiempina vuosina maksettu?
- Tunneli varmaan on pitkäaikäinne, tarviiko tunnelin maksaa itseään sen nopeammin takaisin, kunhan arvo ei laske alle .Yhdeksän miljoonaa matkustajaa jos kulkee Helsingin ja Viron välin laivalla vuodessa ja kaikki siirtyisivät junaan ja tunneli maksaa 15 miljardia euroa ja laskennallinen pääomantuottovaatimus rahoittajalla on 5 prosenttia ja laina-aika 20 vuotta, niin vuodessa rahoituskustannus on 1195 miljoonaa euroa. Summan kun jakaa 9 miljoonalla matkalla, niin yhden suuntaisen matkan hinnaksi tulee sen osalta 133 euroa. Jos tunnelin hinnaksi tuleekin 150 miljardia, niin kustannus matkustajaa kohti rahoituksen osalta tulee vielä kymmenen kertaa enemmän eli 1330 euroa. Tuskin ne junatkaan tunnelissa itsestään ilmaiseksi kulkevat vaan sekin operointi maksaa rahaa.
Onko sillä merkitystä, koko lauttaliikenne perustuu jokasuunnasta pumpattaviin suoriin ja välillisiin tukiin ja pysyvien tukien päälle kyllä keksitään aina jotain uutta.Paljonko v 2020 lauttatuesta on koronatukea jota ei ole aiempina vuosina maksettu?
Viking Line toimii muuallakkin kuin Helsinki Tallinna välillä.Itseasiassa Viking Line on mun ainoa sellainen osakeomistus, josta mulla on hieman huono omatunto kun tiedän että aina kun osinko tulee tilille, on se täysin veronmaksajien maksamaa tukea minulle. Mikään muu pörssilistattu liiketoiminta ei taida pyöriä täysin veronmaksajien varoin niinkuin tuo pano- ja ryyppyliiketoiminta.
Onko tukea sinulle ? vai onko se toisin päin, vai jotain siltä väliltä.josta mulla on hieman huono omatunto kun tiedän että aina kun osinko tulee tilille, on se täysin veronmaksajien maksamaa tukea minulle.
Mutta paljonko me tarvitaan porauslauttoja? Niitä tulee kokoajan lisää, koska tappiollisesta liiketoiminnasta tehdään voitollista valtion piikkiin satojen miljoonien vuositukien ansiosta.Viking Line toimii muuallakkin kuin Helsinki Tallinna välillä.
Onko tukea sinulle ? vai onko se toisin päin, vai jotain siltä väliltä.
Se tuki mitä annetaan sen takia että olisi hyvät yhteydet, niin se on tukea niitä yhteyksiä käyttäville. Sinä taasen ole pääomallasi osallistunut niiden yhteyksien järjestämiseen, jos markkina jotekin toiminut, niin ehkä tehokkaammin kuin joku toinen.
Osa tuesta on sitten jotain muuta, esim tukea teollisuudelle tai työntekijöille.
Vai onko se rahti halvempi kuljettaa laivalla Suomesta vaikkapa Saksaan ja Hollantiin laivalla suoraan kuin alkaa junassa kuljettamaan Viron kautta Keski-Eurooppaan? Ja päinvastaiseen suuntaan?Rahtiliikennehän tuossa todennäköisesti olisi se oikea rahantekokone. Luulisin että tunnelin molemmin puolin olisi halukkuutta kuljettaa rahtia läpi, ettei tarvisi välissä lastata laivaan. Toki raideleveydet saattaa tuoda omat ongelmansa mutta kaikkeahan sitä nykyään on, joten luulisi tuohonkin olevan joku ratkaisu...
Onko matkustus/viihde se mitä tuetaan, vai onko se väline millä tuotaan niitä yhteyksiä mailmalle.Mutta paljonko me tarvitaan porauslauttoja? Niitä tulee kokoajan lisää, koska tappiollisesta liiketoiminnasta tehdään voitollista valtion piikkiin satojen miljoonien vuositukien ansiosta.
Jos lähestys asiaan niin että lauttaliikenne on tarpeetonta, niin sitten joo, mutta tukien ajatus on että se on tarpeellista, ja sen palvelun tuottaa sitten ne jotka siinä hommassa pärjää, ehkä siis tehokkaampaa kuin se että valtio ottaisi homman haltuun.Minä olen antanut pääomaa tappiolliseen ja mitään koskaan tuottamattomaan liiketoimintaan, koska tiedän että se tuottaa silti verotonta voittoa, sillä valtio tukee aina ja ikuisesti.
Tavaraa menee ja tulee eri suunnista , osalla on aikaa kulkea pidempään, osalla ei.Vai onko se rahti halvempi kuljettaa laivalla Suomesta vaikkapa Saksaan ja Hollantiin laivalla suoraan kuin alkaa junassa kuljettamaan Viron kautta Keski-Eurooppaan? Ja päinvastaiseen suuntaan?
Nykyaikaiseen konttilaivaan menee jopa 10 000 standardimallista konttia tavaraa. Junaan menee ehkä sata kontillista tavaraa?
Haaveilussa on saada osa busineksestä Suomeen ja tuoda Suome lähemmäksi itään, eli se missä Suomi on nyt kaukana, hännän huippu, olisi tuossa ensimmäinen. Ja se noeputtaisi myös yhteyksiä muuhun eurooppaan.Sama ongelmahan on siinä Suomen haaveillussa raiteesta Jäämeren rantaan. Halvemmaksi tulee ajaa laivalla perille saakka kuin alkaa siinä siirtämään kuljetuksia junaan kun tarvisi luokkaa sata junaa että saisi sen laivan lastillisen siirtymään kiskoilla.
Ei se järin nopeaa olisi junallakaan kuljettaa Baltian reittiä. Jonkin verran rekkaliikennettä nopeampaa, mutta toisaalta rekoille ei tarvitse rakentaa tunnelia.Tavaraa menee ja tulee eri suunnista , osalla on aikaa kulkea pidempään, osalla ei.
Riippuu mitä yhteyksillä tarkoitat. Henkilöliikenne sujuu tietenkin nopeiten lentämällä.Ja se noeputtaisi myös yhteyksiä muuhun eurooppaan.
Oletko perehtynyt paljonko Vesterbacka on maksanut veroja ennen arvosteluasi "veronmaksajien" rahojen käytöstä? Puhumattakaan siitä, jos Suomi ei olisi aikanaan vienyt "kommari" Neuvostoliittoon tavaraa ja tehnyt kauppaa niin täällä edelleen 80% väestöstä olisi maanviljelöitä ja loput työkeikkamatkalaisia Ruotsissa.Kommarifasistisen Kiinan kanssa ei pitäisi tehdä mitään yhteistyötä muutenkaan. Ja Vesterbacka voi painua sinne Aasiaan kouluttamaan heidän lukiolaisiaan. Omilla rahoillaan, ei veronmaksajien rahoilla.
HVK maksaa tukea (jostain käsittämättömästä syystä) myös Ruotsin ja Viron lipun alla oleville aluksille. Tämä tosin vain nyt koronan aikaan.Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivistä yhtiöistä kauppa-alustukea saa vain Eckerö Line, koska tuen ehtona on se, että alus liikennöi Suomen lipun alla. Tallinkin ja Vikingin alukset ovat Viron lipun alla. Joten nämä eivät tukia saa. Myös yhtiöt jotka eivät tukiaisia saa ovat myyneet lippujaan alle 20 euron hintaan, joten en jaksa uskoa lauttalippujen hintojen suuriin korotuspaineisiin.
Miksi tuolla olisi mitään tekemistä minkään kanssa? Ei hän ole ostanut oikeutta käyttää muiden rahoja omaan projektiinsa.Oletko perehtynyt paljonko Vesterbacka on maksanut veroja ennen arvosteluasi "veronmaksajien" rahojen käytöstä?
Ei pidä paikkaansa, tietenkään. Jos kommari-Neuvostoliitto ei olisi yrittänyt aseellisesti valloittaa Suomea, niin paljon kuolemaa ja kärsimystä olisi jäänyt kokematta suomalaisilta.Puhumattakaan siitä, jos Suomi ei olisi aikanaan vienyt "kommari" Neuvostoliittoon tavaraa ja tehnyt kauppaa niin täällä edelleen 80% väestöstä olisi maanviljelöitä ja loput työkeikkamatkalaisia Ruotsissa.
Kaupankäynti Kiinan kanssa vertautuu kaupankäyntiin natsi-Saksan kanssa. Moraali ei ole vanhanaikainen ajatus.Jos Suomi ei tee kauppaa Kiinan kanssa sen tekee joku muu, esim. Ruotsi. Pään pistäminen pensaaseen ja kuvitteleminen, että globaalissa markkinassa voi valita kaverinsa on aika vanhanaikainen ajatus.
Tavaraa, en ajatellut että tuore reitti olisi henkilöliikennettä varten tapatilla, lentäen ne jatkossakin, jos lentämistä ei mikään lopeta, jos lentäminen loppuu niin varmaan juna vahvoilla laivojen sijaanRiippuu mitä yhteyksillä tarkoitat. Henkilöliikenne sujuu tietenkin nopeiten lentämällä.
Kerta otat asian noin vakavasti niin oletan että sulla itsellä ei ole mitään tavaroita jotka on tehty Kiinassa, joko täysin tai osittain.Kaupankäynti Kiinan kanssa vertautuu kaupankäyntiin natsi-Saksan kanssa. Moraali ei ole vanhanaikainen ajatus.
Taitaa tavara kulkea paremmin laivoilla kuin junalla.Tavaraa, en ajatellut että tuore reitti olisi henkilöliikennettä varten tapatilla, lentäen ne jatkossakin, jos lentämistä ei mikään lopeta, jos lentäminen loppuu niin varmaan juna vahvoilla laivojen sijaan
Laivoilla ei pääse pikkupuroja pitkin.Taitaa tavara kulkea paremmin laivoilla kuin junalla.
Vielä paremmin se kulkisi, jos saisi rekalla ajaa moottoritietunnelia Suomesta Viroon - tai Liettuasta suoraan kuljetusliikkeen suomalaiseen terminaaliin. Tuolla ketjun alkupuolella olin pohdiskellut n. 50 km moottoritietunnelia Porkkalasta Aegnan saarelle tai Viimsin niemelle:Taitaa tavara kulkea paremmin laivoilla kuin junalla.
Ensinnäkin, meillä ei ole yhteyttä jäämerelle. Toiseksi, en oikein usko, että rahdin poistaminen laivasta ja pakkaaminen junaan tekee koko ideasta kovinkaan nopeaa verrattuna laivan jatkamisen aina Keski-Eurooppaan asti. Ja kolmanneksi, miten koko kuvio muka meitä hyödyttää?Laivoilla ei pääse pikkupuroja pitkin.
Eli koilisväylän ajatus on nopeuttaa laivareittiä, jos rahti tuikataan pohjanmereltä laivaan junalta/pyöriltä tai päinvastoin, niin aikasäästöä, se siinä ideana, koko reitin kilpailukyky perustuu lähinnä nopeuteen, vs muut laivareiti.
Miten se olisi meille kannattavaa, että se rahti ajettaisiin Suomen rataverkon kautta pohjoisesta etelään ja Viron kautta eteenpäin?Liittyy tunnelliin sitten että jos ko laivareitti avautuu, niin junaradan kannattavuuden kannalta oleellista että se palvelee muutakin kuin vain Suomen vientiä/tuontia. Kiinalaisia taasen kiinnostaa turvata tavarareitit euroopaan.
Ehkäpä noin, mutta ei sen kulut juuri alene tuohon junatunneliin verrattuna ja minä en halua että veronmaksajien rahoja laitetaan tuollaiseen.Vielä paremmin se kulkisi, jos saisi rekalla ajaa moottoritietunnelia Suomesta Viroon - tai Liettuasta suoraan kuljetusliikkeen suomalaiseen terminaaliin. Tuolla ketjun alkupuolella olin pohdiskellut n. 50 km moottoritietunnelia Porkkalasta Aegnan saarelle tai Viimsin niemelle:
Tunneli Helsingistä Tallinnaan?
Tästä jauhettiinkin jo aikansa Muron puolella. Näemmä asiaa pidetään edelleen esillä: Kahdeksan konsulttiyritystä selvittämään Helsinki–Tallinna-tunnelia Viiden yrityksen rypäs arvioi tunnelin kannattavuutta ja vaikutuksia. Konsortio selvittää, onko rautatietunnelin suunnittelulle perusteita...bbs.io-tech.fi
Kehä III:n ja Tallinnan kehätien yhdistävä maantietunneliyhteys sitoisi Suomen Baltiaan ihan eri tavalla kuin kankea rautatietunneli. Joukkoliikenteen ystäville voisi tarjota bussiyhteyttä Tallinnaan Kivenlahdesta tai Kauklahdesta.
Tässä kai oli puhe siitä mitä hyötyä siitä olisi, miksi sitä suunnitellaan.Ensinnäkin, meillä ei ole yhteyttä jäämerelle.
Laivalla matka kestää paljon pidempään. Ja rahti mikä kuitenkin sieltä laivasta puretaan ja pakataan junaan tai johonkin muuhun välineeseen.Toiseksi, en oikein usko, että rahdin poistaminen laivasta ja pakkaaminen junaan tekee koko ideasta kovinkaan nopeaa verrattuna laivan jatkamisen aina Keski-Eurooppaan asti. Ja kolmanneksi, miten koko kuvio muka meitä hyödyttää?
Meitä kiinnostaa mikä Kiinaa kiinnostaa ja meitä kiinnostaa Kiinan motiivit.Miksi meitä kiinnostaisi mikä Kiinaa kiinnostaa? Miksi ihmeessä me antaisimme vieraan valtion rakennuttaa sekä omistaa tuollaisen infrastruktuuri rakennelman meidän maaperällemme?
Sehän rautatie yhteys Suomesta Ruotsin kautta Tanskaan ja siitä edelleen Saksaan ja muualle Eurooppaan on toteutettavissa nyt jo helposti kun sähköistäisi vain sen rataosuuden Laurilasta Haaparantaan pituudeltaan noin 23 kilometriä. Joku silta taisi vaatia myös korotusta sähköjunille.Tässä kai oli puhe siitä mitä hyötyä siitä olisi, miksi sitä suunnitellaan.
Laivalla matka kestää paljon pidempään. Ja rahti mikä kuitenkin sieltä laivasta puretaan ja pakataan junaan tai johonkin muuhun välineeseen.
Hyöty olisi siinä että se tekisi hankkeesa paremmin kannattavan ja sijoittaisi Suomen paljon lähemmäksi markkinoita.
Tässä nyt kuitekin muistettava että tuon varaan ei kannata laskea, jo se että koilisväylä voisi olla reittina vakaa,luotettava, uskottava ja kilpailukykyinen on pitkissä haaveissa, saati että määrät ja kuviot olisi sellaisia että ajatus olisi kannattava.
Edelleen palaan siihen, että mitä hyötyä siitä meille olisi? Riskit ja kulut jäisivät kyllä meille, mutta mitä hyötyjä siitä olisi?Tässä kai oli puhe siitä mitä hyötyä siitä olisi, miksi sitä suunnitellaan.
Joku tuossa aiemmin tänään jo kuvasi kuinka paljon rahtia rahtilaivaan mahtuu verrattuna junaan. Eli kyse ei todellakaan olisi vertailusta 1 laiva - 1 juna, vaan se kaikki laivan lasti vaatisi lukuisan määrän junia viemään sen rahdin Suomen läpi ja eteenpäin. Joka kestäisi varmasti kauan.Laivalla matka kestää paljon pidempään. Ja rahti mikä kuitenkin sieltä laivasta puretaan ja pakataan junaan tai johonkin muuhun välineeseen.
Avaisitko hieman, mitä tarkoitat noilla.Hyöty olisi siinä että se tekisi hankkeesa paremmin kannattavan ja sijoittaisi Suomen paljon lähemmäksi markkinoita.
Kyllä, mutta Kiinan motiivit eivät ole meitä velvoittavia mihinkään. Melkeinkin päinvastoin.Meitä kiinnostaa mikä Kiinaa kiinnostaa ja meitä kiinnostaa Kiinan motiivit.
Kiinan motiivit on ehdottomasti riski joka pitää arvoida. Sinisilmäisille on esimerkkejä auttamaan arviointia.
Jos mittailee etäisyyksiä Google mapsista, niin Novaja Zemljan eteläkärjestä on Kirkkoniemeen n. 1000 km ja Rotterdamiin 3700 km. Eroa matkassa on siis n. 2700 km ja hieman vähemmän, jos pääsee kiertämään Novaja Zemljan pohjoispuolelta.Laivalla matka kestää paljon pidempään. Ja rahti mikä kuitenkin sieltä laivasta puretaan ja pakataan junaan tai johonkin muuhun välineeseen.
Tarkoittaisi joka tapauksessa sitä, että pitäisi hankkia pirun paljon uusia junia hoitamaan nuo kuljetukset. Eli pelkkä tunnelin hinta ei jäisi ainoaksi kustannukseksi.Suomessa on se leveä 1 524 mm raideleveys ja Virossa raideleveys on 1520 mm joka on sama kuin Venäjällä. Euroopassa käytetään yleensä 1 435 mm raideleveyttä joka myös Ruotsin raideleveys. Eli sama mitä kautta junalla rahtia ja matkustajia Suomesta Eurooppaan kuljettaa, niin jossain välissä pitää vaihtaa rahti junaan jossa on eri raideleveys. Ilmeisesti nykyään on jotain systeemeitä joilla sama juna ja junanvaunut voi kulkea molempien raideleveyksien kiskoilla. Sitä en tiedä pitääkö junia vaihtaa myös kun Ruotsista junarahti siirtyy Tanskaan ja taas uudelleen Saksassa vai saako sama juna ajaa useamman maan raiteilla vai onko siinä esimerkiksi jotain byrokratian esteitä.
Kiina ei muutenkaan ole valmis maksamaan yhtään mitään tuollaisesta tunnelista tai mistään muustakaan infrahankkeesta ulkomailla. Kiinan valtio kyllä lainaa rahat, mutta vaatii Suomen valtion täyden takauksen sille lainalle ja vielä jonkun taatun vuosituoton takaamisen tyylii 5 prosenttia.Tarkoittaisi joka tapauksessa sitä, että pitäisi hankkia pirun paljon uusia junia hoitamaan nuo kuljetukset. Eli pelkkä tunnelin hinta ei jäisi ainoaksi kustannukseksi.
En usko että edes Kiina on valmis maksamaan meille sen verran kuin kaikki nuo kulut meille tulisi katettua.
- Nopeampi yhteysEdelleen palaan siihen, että mitä hyötyä siitä meille olisi? Riskit ja kulut jäisivät kyllä meille, mutta mitä hyötyjä siitä olisi?
Meinaat että koilisväylällä menisi jättimäinen konttilaivoja ja niiden lastin kokonaisuudessaa kuljetettaisiin Suomen läpi keskieurooppaan.Joku tuossa aiemmin tänään jo kuvasi kuinka paljon rahtia rahtilaivaan mahtuu verrattuna junaan. Eli kyse ei todellakaan olisi vertailusta 1 laiva - 1 juna, vaan se kaikki laivan lasti vaatisi lukuisan määrän junia viemään sen rahdin Suomen läpi ja eteenpäin. Joka kestäisi varmasti kauan.
Nopeampi kuin mikä?- Nopeampi yhteys
Millä perusteella? Hemmetisti täysin uusia kulujahan sekä riskejä tuosta tulisi. Miten se olisi meille kannattavaa.- Jos kauttakulku liikennettä, niin helpommin kannattava, ei pelkästään Suomen rahdin varassa.
Miten tämä tunneli sitä muuttaisi? Kyllä ne vientiasiat ovat liikkuneet tähänkin asti, ilman tuota tunnelia.- Muista että Suomi on vientimaa
Jos ei, niin mitä järkeä koko kuviossa olisi? Jos kyse on vain pienistä laivoista ja harvakseltaan, niin eipä se meille mitään tuottaisi. Eikä sillä olisi mitään merkitystä ko. tunnelin oikeutuksen kannaltakaan.Meinaat että koilisväylällä menisi jättimäinen konttilaivoja ja niiden lastin kokonaisuudessaa kuljetettaisiin Suomen läpi keskieurooppaan.
Ovatko suomalaiset satamat merkityksellisiä, kun kerran puhutaan Suomi-Viro -tunnelista?Toinen nimimerkki oli mittaillut että roderdamiin (Novaja Zemljan eteläkärjestä )meritie 3700km, siitä on vielä matkaa ja aikaa suomalaisiin satamiin, eli Suomella sillä olisi iso ajallinen merkitys.
Niin miten käy? Mielenkiinto Kiinalla hiipui kun Afrikan-maat ylivelkaantuivat.. Kuinkahan meinasivat noita rahojaan Afrikasta periä?Noin se Kiina toimii muuallakin.
Tuossa on Ylen juttu siitä, miten sitten käy jos lainoitettu valtio ala maksamaan niitä rahoja takaisin:
Kiina rakensi Afrikan tiet, sillat ja voimalat velaksi – nyt sijoituskiinnostus velkaantuneeseen maanosaan hiipuu ja Suomi ei koskaan ehtinyt mukaan
Itä-Afrikka on nyt maailman nopeimmin kasvava talousalue, mutta suomalaisyritykset eivät ole sitä löytäneet vieläkään. Kasvuvauhti ohittaa Kiinan.yle.fi
Niin miten käy? Mielenkiinto Kiinalla hiipui kun Afrikan-maat ylivelkaantuivat.. Kuinkahan meinasivat noita rahojaan Afrikasta periä?
Tuossa vertasin siihen että se laiva kiertäisi meriteitse Suomen satamiin. ja taisin tuossa miettiä vähän muitakin maitaNopeampi kuin mikä?
Silloin kannattavuus ei olisi pelkästään Sumen viennin/tuonnin varassa, eli parantaa kannattavuus mahdollisuuksia.Millä perusteella? Hemmetisti täysin uusia kulujahan sekä riskejä tuosta tulisi. Miten se olisi meille kannattavaa.
Koillisväylä , jos kuvtellaan että se oikeasti olisi käypä kauppareitti, niin se lyhentää huomattavasta rahtiaikoja laivoilla.Miten tämä tunneli sitä muuttaisi? Kyllä ne vientiasiat ovat liikkuneet tähänkin asti, ilman tuota tunnelia.
Jos koillisväylästä tulis merkittävä rahti reitti, niin ei se ole joko kaikki Suomen kautta tai ei mitään .Jos ei, niin mitä järkeä koko kuviossa olisi? Jos kyse on vain pienistä laivoista ja harvakseltaan, niin eipä se meille mitään tuottaisi. Eikä sillä olisi mitään merkitystä ko. tunnelin oikeutuksen kannaltakaan.
Siis tuo kommentti liitty siihen koilisväylään. Koillisväylä vaikutus tallinen tunneliin varmaan jo avautui ?Ovatko suomalaiset satamat merkityksellisiä, kun kerran puhutaan Suomi-Viro -tunnelista?
Tosin nuo eivät kulje sillä huippunopeudella normaalisti vaan niillä on se optimoitu matkanopeus joka on paljon vähemmän. Maerskin E-luokan laivoilla se on 16 solmua eli 720km / vrk.Konttilaivat on nopeita, esim. Emma Maersk kulkee 25,5 solmua, eli n. 1100 km/vrk (Emma Mærsk - Wikipedia). Matka Rotterdamiin kestää noin 2,5 vrk kauemmin kuin Kirkkoniemeen.
Kehitysmaat täysin alistettuina ja sotilaallisesti haavoittuvina on helppoja painostettavia. Maasta riippuen voi olla, ettei Kiina saa koskaan rahojaan takaisin. Mikään pakko mitään maita tai satamia ole luovuttaa, historian valossa ei ole mitenkään tavatonta että valtionvelkoja on jätetty maksamatta.Kiina kiistää virittävänsä velka-ansaa Afrikalle – mutta mitä se tekee, jos Afrikan maat eivät pysy maksamaan lainojaan takaisin?
Monilla Afrikan mailla on paljon kiinalaista velkaa, ja kansainvälinen valuuttarahasto IMF varoittaa orastavasta velkakriisistä. Afrikan kehityspankin johtaja kutsuu sitä pötypuheeksi.yle.fi"NAIROBI Alkuvuodesta huhuttiin, että Sambian sähköyhtiö oli vaarassa joutua kiinalaiseen omistukseen. Nyt se vaikuttaa tapahtuvan.Keskustelut kiinalaisen valtion omistaman yhtiön ja Sambian sähköyhtiön välillä ovat käynnissä, raportoi Africa Confidential -lehti(siirryt toiseen palveluun).Odottamamatonta se ei ole. Sambia on lainannut kolmasosan ulkomaanvelastaan Kiinalta, ja maan orastavaa velkakriisiä (siirryt toiseen palveluun)on pidetty varoittavana esimerkkinä muillekin Afrikan maille.--Suurin kysymys on, mitä tapahtuu jos useampi afrikkalainen maa ei pysty maksamaan velkoja Kiinalle? Esimerkki löytyy Intian valtameren toiselta puolelta.Sri Lanka ei pystynyt maksamaan takaisin kiinalaisten rahoittamaa satamaa ja joutui viime joulukuussa luovuttamaan sataman ja suuren palan maata Kiinalle 99 vuodeksi(siirryt toiseen palveluun). Kiina kontrolloi nyt maata lähellä kilpailijansa Intian rannikkoa ja sai strategista jalansijaa sekä sotilaallisesti että kaupallisesti tärkeän vesiväylän varrelta. "
Nehän kiinalaiset ottavat sitten jotain omaisuutta sen verran siitä valtiosta, että velat korkoineen saadaan kuitattua niillä. Esimerkiksi vaikkapa satamat, kaivokset, sähköverkon ja vesivoimalat ja vesilaitokset. Se viedään mikä niissä maissa on arvokkainta tai sitten joka tuottaa monopolin turvin rahaa.
Suomessakin kiinalaiset voisivat ottaa haltuunsa esimerkiksi valtion metsät ja kiinteistöt, satamat, isoimmat lentokentät, sähkö- ja kantaverkot, vesilaitokset ja vesivoimalat ja vaikka tieverkon yksityistää itselleen. Siis jos esimerkiksi siihen Tallinnan tunneliin onnistuttaisiin hassaamaan 100 miljardia euroa velkarahaa valtion takaamana ja takaisinmaksu ei sovitusti onnistuisi.
Onhan siitä esimerkkejä maailmalta, että valtio voi jättää myös velat maksamatta.Kehitysmaat täysin alistettuina ja sotilaallisesti haavoittuvina on helppoja painostettavia. Maasta riippuen voi olla, ettei Kiina saa koskaan rahojaan takaisin. Mikään pakko mitään maita tai satamia ole luovuttaa, historian valossa ei ole mitenkään tavatonta että valtionvelkoja on jätetty maksamatta.
Jos asiakkaat olisivat valmiita maksamaan "kiitorahdista", niin varmaankin Maerskilla väännetäisiin koneisiin enemmän tehoa?Tosin nuo eivät kulje sillä huippunopeudella normaalisti vaan niillä on se optimoitu matkanopeus joka on paljon vähemmän. Maerskin E-luokan laivoilla se on 16 solmua eli 720km / vrk.
Eikö nämä "tuet", joista tässä ulistaan, ole lähinnä nollasummapeliä, jossa varustamoille palautetaan merimiesten palkoista maksetut verot ja sivukulut? Valtio laittoi suuressa viisaudessaan merimiesten palkat verolle ja nyt kompensoi tämän varustamoille.Onko sillä merkitystä, koko lauttaliikenne perustuu jokasuunnasta pumpattaviin suoriin ja välillisiin tukiin ja pysyvien tukien päälle kyllä keksitään aina jotain uutta.
"tukia" on monenlaisia, yhdeksitukimuodoksi lasketaan se että ahvenanmaa on veroalueen ulkopuolella. (ei koske Helsinki-Talnninna väliä. Tähän kai viittasi moneen kertaan.Eikö nämä "tuet", joista tässä ulistaan, ole lähinnä nollasummapeliä, jossa varustamoille palautetaan merimiesten palkoista maksetut verot ja sivukulut? Valtio laittoi suuressa viisaudessaan merimiesten palkat verolle ja nyt kompensoi tämän varustamoille.
Tässä kuvia Las Vegasin tunnelista. Ei näy junateloja, autohissejä tai puhettakaan mistään kovista nopeuksista. Kyseessä siis tunneli jossa auto kerrallaan kuljettajat ajelee hiljaa seiniä varoen.Kyllähän ne elonin tunnelit näyttää elonmerkkejä. Las vegasin tunneli kai valmistui ja miettivät nyt isohkoa laajennusta siihen. Miami näyttää vakavasti harkitsevan elonilta tunnelinostoa. Toiset puhuu ja paheksuu, toiset tekee asioita. Musk:lla on melko kova track record asioiden maaliinviemisestä.
Boring Company proposes massive Vegas expansion following monorail bankruptcy
Elon Musk steps in as the monorail flounders.www.theverge.com
Tossa jos mennään autopilotilla, niin ei tarvii kuskin varoa.Tässä kuvia Las Vegasin tunnelista. Ei näy junateloja, autohissejä tai puhettakaan mistään kovista nopeuksista. Kyseessä siis tunneli jossa auto kerrallaan kuljettajat ajelee hiljaa seiniä varoen.
Elon Musk's 'public transit' in Vegas people driving slowly in tunnel
Elon Musk's Boring Company has unveiled its Vegas Loop transportation system at the convention center. The project has cost $55 million with plans to expand to other areas of the city.www.dailymail.co.uk
Itsestä tuollainen RGB-valaistus on aivan kamala. Mieluiten jotain luonnonvalon kaltaista valoa antava valaistus tuollaiseen tunneliinkin.Toiset puhuu ja paheksuu, Elon tekee. <3
Toivottavasti Suomi ei jää tässä jälkijunaan. Länsimetrokin olisi ollut halvempi, ja ilman ongelmia jos sinne oltaisiin tehty tuollainen viittäkymppiä kulkeva teslalaivue. Noi RGB-valot kruunaavat kokonaisuuden. En olisi uskonut että voisi olla vielä hienompi kuin mitä luvattiin, mutta on se vain uskottava.
Siellä on kiinalaiset tehnyt Bahaman tilille pari siirtoa niin jaksaa höpötellä.Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024
Helsinki–Tallinna-tunnelin parissa vuosia työskennelleet yrittäjät odottavat tällä hetkellä kuumeisesti lupaa rakennustöiden aloittamiseen.www.iltalehti.fi
Lintumies iskee jälleen ja meno ei näytä hidastuneen.
Puhuu myös ”Kiina-kortista” eli projektin sijottajiin kohdistuneista epäilyistä, mutta ei vahingossakaan mainitse tai ota kantaa siihen haluaako sijoittajat tähän julkisen puolen takauksen.
En tiedä miksei kukaan toimittaja ymmärrä kysyä siitä asiasta lintumieheltä. Ja vaatia siihen suora kyllä tai ei vastaus.Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024
Helsinki–Tallinna-tunnelin parissa vuosia työskennelleet yrittäjät odottavat tällä hetkellä kuumeisesti lupaa rakennustöiden aloittamiseen.www.iltalehti.fi
Lintumies iskee jälleen ja meno ei näytä hidastuneen.
Puhuu myös ”Kiina-kortista” eli projektin sijottajiin kohdistuneista epäilyistä, mutta ei vahingossakaan mainitse tai ota kantaa siihen haluaako sijoittajat tähän julkisen puolen takauksen.
Kahdessa vuodessa valmista. Angry birds virtuaalimaailmassa.Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024
Helsinki–Tallinna-tunnelin parissa vuosia työskennelleet yrittäjät odottavat tällä hetkellä kuumeisesti lupaa rakennustöiden aloittamiseen.www.iltalehti.fi
Lintumies iskee jälleen ja meno ei näytä hidastuneen.
Puhuu myös ”Kiina-kortista” eli projektin sijottajiin kohdistuneista epäilyistä, mutta ei vahingossakaan mainitse tai ota kantaa siihen haluaako sijoittajat tähän julkisen puolen takauksen.
Tämä pisti silmään:Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024
Helsinki–Tallinna-tunnelin parissa vuosia työskennelleet yrittäjät odottavat tällä hetkellä kuumeisesti lupaa rakennustöiden aloittamiseen.www.iltalehti.fi
Lintumies iskee jälleen ja meno ei näytä hidastuneen.
Puhuu myös ”Kiina-kortista” eli projektin sijottajiin kohdistuneista epäilyistä, mutta ei vahingossakaan mainitse tai ota kantaa siihen haluaako sijoittajat tähän julkisen puolen takauksen.
Koska pakolais- ja koronakriisithän molemmat osuivat Rinteen hallituksen aikaan– Aiesopimus piti kirjoittaa jo Rinteen hallituksen aikana, mutta se kaatui pakolais- sekä koronakriiseihin, Vesterbacka kertoo.
Galaxy tosin oli Ruotsin liikenteessä joka ei taida olla heti loppumassa vaikka mitä kiinalaistunneleita Viroon psykoosipäissään porattaisiin kuusi. Se on vieläpä suhteellisen uusi ja moderni, joten kai se on tarkoitus hyvän vakuutuksen piikkiin rempata. Vanha amme Europa lienee oikeasti menossa Intiaan leikattavaksi kunhan pakolaiset rikkovat sen.Onko tunnelisuunnitelmista kuulunut mitää viimeaikoina?
Autolautat näköjään lähtee nyt ensi vaiheessa pakolaiskeskuksiksi ja sieltä sitten Intian rannikolle kierrätettäväksi.
Silja Europa ja Galaxy vuokrattiin turvapaikanhakijoiden majoituspaikoiksi – lukuisten teemaristeilyjen kohtalo on nyt auki
Tallink-konserni kertoi viime viikolla vuokraavansa matkustaja-aluksiaan Hollantiin, minkä takia useiden loppuvuoden teemaristeilyjen kohtalo on avoin.www.is.fi
Europa tosin remontoitiin muutama vuosi sitten ja sen liikennöintimäärä lienee ollut varsin kohtuullinen eli tuskin paaliin on menossa, mutta voisin veikata että myyntiin ehkä hyvinkin...Galaxy tosin oli Ruotsin liikenteessä joka ei taida olla heti loppumassa vaikka mitä kiinalaistunneleita Viroon psykoosipäissään porattaisiin kuusi. Se on vieläpä suhteellisen uusi ja moderni, joten kai se on tarkoitus hyvän vakuutuksen piikkiin rempata. Vanha amme Europa lienee oikeasti menossa Intiaan leikattavaksi kunhan pakolaiset rikkovat sen.
Luulisi kyllä viimeistään uusimman käänteen jälkeen olevan selvää, että roistovaltioiden velka-ansainfraa ei tehdä. Jos Hölmölässä ei tajuta niin Virossa ainakin.